مهدی نصیری:
در نظام آموزشی حوزههای علمیه، یک متن صد صفحهای درباره مهمترین تحول تمدنی چند قرن اخیر (مدرنیته) تدریس نمیشه اما شعار و بحث پیرامون تمدنسازی اسلامی در محافل انقلابی داغ است. این تصور که صرف عبارتپردازی و بلیغگویی، پیشبرندۀ امور و حلال مشکلات است، اصل غالب بر حکمرانی ماست.
🌐 twitter.com/Mnasiri1342/status/1251771877980135424?s=19
هدایت شده از فلسفه و عرفان
رساله_تشویق_السالکین_ملا_محمدتقی.pdf
5.18M
#رساله
#تشویق_السالکین
نوشته #ملامحمدتقی_مجلسی
در دفاع از #صوفیه
#مجلسی_اول در این رساله می فرماید:اقرب طرق به معرفة الله طریقه حقه رضویه #ذهبیه معروفه مرتضوی است که طریق تصوف و حقیقتش نیز خوانند....
کانال فلسفه و عرفان 👇👇👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
هدایت شده از فلسفه و عرفان
#معرفی_سایت
✅ مهمترین پایگاه های سرچ مقاله (داخلی)
رایگان👇
🔺 sid.ir
🔺 ensani.ir
نیاز به عضویت و پرداخت هزینه👇
🔺 magiran.com
🔺 noormags.ir
🔺 civilica.com
کانال فلسفه و عرفان(ارسال فقط با لینک)
در ایتا وتلگرام👈 @AGLOESHG
هدایت شده از اندیشه انقلاب اسلامی
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#بررسیدیدگاهها_3
✅ فیلسوف فضای مجازی
🔹شاید تنها استادی را که بتوان صاحب اندیشه و تأمل در فضای مجازی دانست، استاد #رضاداوریاردکانی باشد. پیشتر در یادداشتی، بخشی از دیدگاه او گزارش شد و خدمت عزیزان پیشنهاد میکنم حتماً سخنرانی کوتاه ایشان را پیرامون فضای مجازی با دقت مطالعه نمایند.
http://www.ias.ac.ir/index.php/2016-04-19-10-01-24/902-2017-05-27-04-12-29
البته ناگفته پیداست که توفیق ایشان در تبیین بهتر فضای مجازی، ریشه در اندیشهورزی پیرامون #تکنولوژی و ماهیت آن را دارد. ایشان از کسانی است که فیلسوفانه با این موضوع مواجهه کرده و تهیأ لازم برای پرداختن به موضوع فضای مجازی را داشت.
🔹بخشی از سخنرانی ایشان در تحلیل ماهیت فضای مجازی را گزارش میکنم:
«....از جمله اوصاف اصلی فضای مجازی اینست که #استبداد خود را آشکار نمیسازد و راه ورود بر هیچ چیز را نمیبندد و با هیچ چیز مخالفت نمیکند و میان چیزها تفاوت نمیگذارد. هنر و دین و سیاست و علم همه میتوانند در این عالم وارد شوند و کم و بیش وارد شدهاند اما آنها هر چه باشد با ورود در این عالم جزئی از #جهانمجازیووهمی میشوند. حتی چنانکه گفته شد درس دین و عرفان و فلسفه را هم میتوان در این فضا آموخت اما باید تحقیق کرد که فلسفه مثلاً در این فضا چه وضع و صورتی پیدا میکند و مخاطبش کیست و چه میتواند بکند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش باید پرسید که فضای مجازی چیست. از جمله صاحبنظران معاصر که در این پرسش تأمل کرده اند، #بودریار فیلسوف و جامعهشناس فرانسوی است. به نظر او زمانی بود که علم، علم جهان فینفسه بود و در دوره مدرن علم به گزارش واقعیت مبدل شد اما در زمان ما که همان زمان فضای مجازی است هر چه هست گزارشها و رمزها و کدها است. این کدها و رمزها هیچ مرجعی ندارند و با میزانی سنجیده نمیشوند یعنی اگر در گذشته امور خیالی و وهمی مرجعی در مراتب وجود داشتند در فضای مجازی خیال و وهم اموری در برابر حقیقت و وجود نیستند و به چیزی که موجود باشد باز نمیگردند بلکه عدمند. فضای مجازی سراسر روی زمین را به جهان خیالها و اوهام بدون مرجع و بی پشتوانه مبدل کرده است. بودریار گفته است که اکنون به جای اینکه مثل #لایبنیتس بپرسیم موجودات چرا هستند و عدم نیستند باید بپرسیم چرا هیچ چیز نیست و همه چیز سراسر عدم است و عجیب اینکه او این عدم را واقعیت و موجودیت شدید میدانست. این صورتی از فلسفه جهان مجازی است و پیداست که چنین رأی و نظری جز در فضای مجازی نمیتوانست به وجود آید....»
✅متن سخنرانی در همایش فلسفه در مواجهه با فضای مجازی، 31 اردیبهشت 1396
🔹استاد داوری در مبنای فکری خود، به درستی عمل کرده است و آنچه را که در مواجهه با فضای مجازی میگوید تراویده از سالها اندیشه فلسفی اوست، و بسیار جای تأسف دارد که برخی اساتید، به جای فلسفهورزی پیرامون فضای مجازی و استفاده از انبان اندیشههای فلسفی خود، در توصیف این موضوع ادبیاتی را از جای دیگری وام میگیرند و بحث فلسفی را به صورت #استقراضی انجام میدهند. فیلسوف باید جلودار اندیشه باشد نه #مقلد دیگران.
🔹در ادامه گزارشها به تحقیقات و پژوهشهای فلسفی صورت گرفته در #غرب پیرامون فضای مجازی خواهم پرداخت. بعونه تبارک و تعالی.
@monir_ol_din
#استاد_یزدانپناه
• طینت پاک
میرزا جواد ملکی تبریزی دستوری را از استادشان ملّاحسینقلی همدانی گرفته بودند و انجام میدادند، ولی به جایی نمیرسیدند.
❓به استاد گفتند مشکل چیست که من اینجوری هستم؟!
‼️استاد متوجّه بیماری درونی او شد. به او گفت که کینهای در دل داری، نمیگذارد. آن حالتی که نسبت به پسرعموهایت داری و دعواهایی که شد و قهری که کردید و کینهای که در دلت هست نمیگذارد بالا بروی.
❓او گفت نمیشود کینه را خارج کنم. چاره چه هست؟ جناب ملاحسینقلی همدانی گفت چارهاش این هست که بروی به نحوی این مسأله را التیام بدهی و مشکل را حل کنی.
🌴میگویند آمیرزا جواد ملکی به مسجد میرفت، وقتی پسرعموها میآمدند، کفشِ تمامِ پسرعموها را به احترامشان جفت میکرد که این کینه از دل برود و بعدش درست شد.
✅یعنی بیماریها نه این که نیست، گوشههای جانِ ما هست! ما متوجّه نیستیم.
#جلسات_لغت_موران
#کلاس_درس_استاد_یزدانپناه
@kelaseostadyazdanpanah
#منطق
مغالطه ی ذوالوجهین جعلی:
"پروتاگوراس" سوفیست و خطیب یونانی تصمیم گرفت به دانشجوی فقیری درس حقوق بدهد و همچنین راه و رسم سخن وری و مغالطه را به او بیاموزد و مقرر شد در ازای تعلیم مورد نظر، دانشجو نه در آغاز، بلکه در پایان تحصیل حق الزحمه ی پروتاگوراس را بپردازد؛
مشروط بر اینکه شاگرد برای اولین بار در جلسه ی دادگاه بر طرف مقابل خود پیروز شود...
پس از اتمام تحصیل، مدت ها برای شاگرد پرونده ای پیش نیامد که به دادگاه برود. در نتیجه شاگرد بر اساس توافق اولیه از پرداخت اجرت یاد شده سرباز می زد.
پروتاگوراس برای گرفتن حق الزحمهی خویش حیله ای اندیشید و از شاگرد به دادگاه شکایت کرد. جلسه ی دادگاه برای حل و فصل دعوا تشکیل شد.
پروتاگوراس در صحن دادگاه رو به جمعیت کرد و گفت:
«اگر دادگاه به نفع من حکم دهد من پیروز می شوم و شاگرد باید طبق حکم دادگاه دستمزد مرا بپردازد. »
أما اگر شاگرد پیروز شود؛ چون این اولین جلسه ای است که او در دادگاه پیروز شده، طبق توافق اولیه باید دستمزد مرا پرداخت کند. در هر دو حال چه شکست بخورم و چه پیروز شوم؛ شاگرد باید دستمزد مرا بپردازد"!
حضار از زیرکی پروتاگوراس و از نحوه استدلال او به شگفت آمدند. حال نوبت به شاگرد بود که از خود دفاع کند.
وی گفت:
"اگر دادگاه به نفع من حکم کند و من پیروز شوم نباید پولی به پروتاگوراس بپردازم. و اگر من مغلوب شوم و أو پیروز شود طبق قول و قرار قبلی، نباید اجرتی بپردازم. پس در هر دو حالت نباید پولی به پروتاگوراس بپردازم"
حاضرین در جلسه ی دادگاه، اینبار بیش از پیش شگفت زده شدند.
مغالطه ای که پروتاگوراس و شاگردش با زیرکی انجام دادند "مغالطه ی ذوالوجهین جعلی" نام دارد.
مغالطه ی ذوالوجهین جعلی از لحاظ "صورت منطقی" درست أما از لحاظ "محتوای منطقی" غلط، کاذب است.
صورت منطقی قیاس ذوالوجهین به شکل زیر است:
مقدمه ي اول: اگر A آنگاه B و اگر C آنگاه D
مقدمه ي دوم: یا A یا C
نتیجه: یا B یا C
اگر استدلالی ارائه شود که به لحاظ صورت، همانند صورت فوق باشد به نحوی که در مواجهه اولیه ذهن آن را بپذیرد ، اما مقدمه ی اول یا دوم آن مخدوش باشد، "مغالطه ی ذوالوجهین" رخ می دهد.
مثال:
در افسانه ای می گویند وقتی سپاه مسلمین به ایران حمله کرد؛ با کتابخانه های بزرگی مواجه شد. سربازان از فرمانده شان پرسیدند با کتاب های درون کتابخانه چه کار کنیم؟
فرمانده در پاسخ گفت: "آن کتاب ها یا در راستای کتاب خدا هستند یا در راستای کتاب خدا نیستند.
اگر در راستای کتاب خدا باشند؛ به آن کتاب ها نیازی نیست چون در کتاب خدا آن حرف ها به صورت کامل تر وجود دارد و اگر آن کتاب ها، در راستای کتاب خدا نیستند؛ باز نیازی به آن ها نیست. پس کتاب ها را بسوزانید"!!!
هدایت شده از فلسفه و عرفان
مجموعه مقالاتی از دکتر محمدحسن قدردانقراملکی.zip
14.97M
مجموعه ۳۰ مقاله از دکتر محمدحسن #قدردان قراملکی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
عناوین مقالات:
1.جایگاه مصلحت در تشریع احکام اجتماعی اسلام
2.امامت علی و توجیه های مخالفان
3.نقش پیامبر در وحی
4.تاملی در ادله عقلی بهاییت
5.جایگاه انسانی زن
6.پلورالیزم دینی ناسازگار با قرآن
7.تناسخ و شبهات دینی آن
8.نگاهی نو به معاد جسمانی
9.اختیار، قانون علیت و دترمینیسم
10.شر ادراکی از دیدگاه صدرالمتالهین
11.امکان تعریف و توصیف خدا
12.تاملی در ادله منکران علم پیشین خدا
13.تاملی در نظریه آفرینش از عدم
14.مبانی کلامی پیشرفت
15.تاملی در ادله عقلی نظریه کسب
16.تاملی در ازلیت فعل الهی
17.توحید وجودی و نظریه وحدت وجود
18.دیدگاه متکلمان در حدوث جهان و نقد آن
19.نقش علم الهی در آفرینش جهان
20.مسأله شر از دیدگاه متکلمان
21.قرآن و پلورالیزم
22.جامعه مدنی، سکولار یا دینی؟
23.نگاهی به یک بیت حافظ در مسأله شر (پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد)
24.اسلام،قرائت ها و امام خمینی
25.نقد نظری برهان ناپذیری خداوند
26.تبکيت در تبکيت - پاسخ نقد نظريه برهان ناپذيري گزاره ضروری ازلي
27.نگاه اقبال و شریعتی به خاتمیت،صواب یا ناصواب؟
28.اثبات خدا در قرآن کریم
29.جایگاه مصلحت در سیره نظری و عملی معصومان
30.کاوشی در کیفر های اخروی
کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
🔷 از چه ارتفاعی نگاه میکنیم؟!
✅ پیشترها از ارتفاع فقط ایناش را میفهمیدیم که همه چیز در آن پائین کوچک به نظرمان میآمد؛ مثلاً آدمها میشدند قدِّ یک مورچه و ماشینها میشدند اندازهی یک حبّه قند!
✅ جوری که ما الآن پدیدههای اطرافمان را معنا میکنیم گویی خیلی بالاییم! همهچیز برایمان کوچک شده است. عنوانهایی چون "استاد حوزه و دانشگاه" و "آیتالله" به آن بزرگی برایمان آنقدر کوچک شدهاند که به هر طلبهای که گذرش به تلویزیون بیافتد نسبت میدهیم. آنقدر بالا رفتهایم که تویوتا را پراید میبینیم و پول آن را به این میدهیم؛ دستگاه پیشرفتهی ویروس یاب را درِ قابلمه میبینیم. ما آنقدر بالانشین شدهایم که پدیدههایی چون فقر، بیکاری، و تورّم کُشنده به چشممان نمیآیند. خودکشی، تنفروشی از سرِ فقر، و تبعیض که هیچ به چشممان نمیآیند! آنقدر بالا بالا رفتهایم که خطاهایمان به چشممان نمیآیند و اشتباه خود را انکار میکنیم و گردن این و آن میاندازیم.
✅ پیشترها سانحه عبارت بود از برخورد یک ماشین با دوچرخه و یا افتادن یک آجر از دست بنا و یا پیچ خوردن پا در بازی لِیلِی؛ حالا ما از چه ارتفاعی به زمین نگاه میکنیم که شهادت ۱۹ نفر از سربازانمان در یک مانور نظامی به چشممان "سانحه" میآید؟
#شهادت_سربازان_ارتش
مهراب صادقنیا
۹۹/۲/۲۲
@sadeghniamehrab
🔰در ماه رمضان چه اعمالی را بجا آوریم ؟
🔷🔹بايد ماه رمضانشان را تقسيم كنند:
🔹در يك مرحله نياز انسان اين است
كه تمام ماه رمضان را
شب و روزش را
در كنار بزرگى باشد،
كه هم سؤال از او بشود
و هم سؤال بكند و ببيند
كه چه هست و چه بايد بكند؟
🔹 و در يك مرحله
به حدى مى رسد كه بايد شب و روزش در تنهايى و در محاسبه هاى خودش باشد،
شب هايش را با محاسبه همراه كند
و ببيند كه تا حالا چه كرده
و با چه كسى بوده است؟
🔹و در يك مرحله هم وقتى كه محاسبه ها تمام شد،
ديگر بايد حركت كند،
بايد پولى به دست بياورد و خرج كند تا بخلش برود
و يا بارى بكشد تا كهولت اش برود.
و در يك لحظه هايى از شب هم كه بايد با او باشد،
كه توجه و محاسبه اى باشد
و يا نجوا و گفت و گويى و
يا عمل و حركتى، نمازى، ذكرى، توجهى.
🔹بايد ببيند به چه چيزى نياز دارد و خودش را عادتى بار نياورد.
🔹گاهى مى بيند به جز قرآن، هر آنچه كه بخواند غلط است؛
چون كه كسرى و كمبود او عدم تسلط بر قرآن است،
لذا بايد همين را تأمين كند.
🔹 گاهى هم براى آزاد شدن خودش بايد قدمى بردارد.
مى بيند كه آزادى اش در ضربه خوردنها است،
بايد ضربه ها را طلب كند و رنجها را بخواهد تا بندها پاره بشود
و بخواهد كه:
«اللّهُمَّ إِنّى أَسْئَلُكَ أَنْتَقْطَعَ عَنَّى كُلَّمَا يَقْطَعُنِى عَنْكَ».
📝 استاد علی صفایی حائری
📚بهار رویش، ص ۱۱۲
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
مکتب خانه
#خلاصه #دسته_بندی_مغالطات
در این فایل، دروس مغالطه شناسی کتاب تفکر نقدی آقای خواص، در قالب چند جدول همراه با یک مثال، خلاصه شده
امید است برای دوستان مفید باشه
فایل پی دی اف
نواقص و اشتباهات احتمالی رو تذکر بدید تا رفع بشه
ممنون
هدایت شده از دروس
مغالطهای که بارها قالب رسانهای، و محتوای آرمانها را در جنگ نرم به آن باختهایم و درس عبرت هم نمیشود
گفتگو پیرامون آن در توییتر:
https://twitter.com/samiee_ir/status/1261210628276006912?s=19
🆔 @dph110