eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
470 دنبال‌کننده
201 عکس
99 ویدیو
177 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
افضلیّت امام از دیدگاه فرق کلامی.pdf
272K
🏷عنوان: 🌟افضلیّت امام از دیدگاه فِرَق کلامی🌟 📝نویسنده: علیرضا نجف زاده 📰نوع مقاله: علمی-پژوهشی 📖تعداد صفحات: 35 ❇️چکیده❇️ یکی از ویژگی های امام که مورد اختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده، افضلیّت او از سایر افراد امّت است. افضلیت در نظر ایشان از دو حیث مطرح است: نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او در نزد خداوند و دومی افضلیت در صفاتی که شرط امامت ظاهری است... این مسأله برای اولین بار از طرف شیعیان مطرح گردید تا با تکیه بر افضلیت امامان خود، احقّ بودن ایشان برای امامت را اثبات کنند. در افرادی که از طرف امام به حکومت نصب می شوند مثل والیان، امیران و قضات، اگرچه افضلیت مطلق شرط نیست، ولی ایشان نیز باید در آنچه بر آن ولایت می یابند، از رعایای خود افضل باشند و در هیچ حال تقدّم مفضول بر فاضل جایز نیست. اما متکلمان اهل سنّت در این مسأله دیدگاه واحد و ثابتی نداشته اند؛ گروهی در مقام نظر از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی ترتیب خلفا را به ترتیب افضلیت آن ها دانسته اند. اما اکثر معتزله و اشاعره امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل رأی داده اند. هرگروه در اثبات مدّعای خود به دلایلی از کتاب، سنّت، اجماع، و عقل تمسک کرده اند... #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
بررسی شخص وارگی خداوند از منظر قرآن.pdf
412.2K
🏷عنوان: 🌟بررسی شخص وارگی خداوند از منظر قرآن🌟 📝: نویسنده: محمدباقر دهقان؛ سیدمحمود موسوی 📰نوع مقاله: ترویجی 📖تعداد صفحات: 12 ❇️چکیده❇️ در اين مبحث پرسش اصلي آن است که آيا خداوند ويژگي يا مجموعه‌اي از ويژگي‌ها را دارد که بتوان براساس آنها او را به‌مثابه يک شخص قلمداد کرد؟ آيا از منظر قرآن مي‌توان شخص‌انگاري خداوند را اثبات کرد؟ اين پژوهش از روش توصيفي ـ تحليلي استفاده مي‌کند و ابتدا با بيان اينکه مفهوم شخص‌وارگي يک وصف بسيط و ممتاز در عداد ساير اوصاف نيست، نشان‌داده خواهد شد که شخص‌وارگي، وصفي مرکب‌گونه و مجموعه‌اي از اوصاف مختلف است که جمع آن، سبب شکل‌گيري آثار جديد مي‌شود؛ ازاين‌رو حدود هفت معيار ضروري براي شخص‌وارگي مطرح مي‌شود که براساس آن مي‌توان قضاوت کرد که آيا از منظر قرآن، خداوند موجودي متشخص است يا نه؟ براساس يافته‌هاي اين پژوهش با شواهدي که از قرآن خواهيم آورد، شخص‌وار بودن خداي دين اسلام اثبات مي‌شود. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
دستاوردهای دانش تاریخ در علم کلام.pdf
361K
🏷عنوان: 🌟دستاوردهای دانش تاریخ در علم کلام🌟 📝نویسندگان: زهرا علیزاده؛ اکرم ناصری؛ راضیه سیروسی 📰نوع مقاله: علمی_ترویجی 📖تعداد صفحات: 10 ❇️چکیده❇️ علم کلام يکي از علوم مهم اسلامي است که براي درک و فهم عقايد دين اسلام پديد آمده است. متکلمان در مناظرات و مباحث کلامي به‌منظور دفاع از عقايد خود و غلبه بر حريف، به دانش‌ها، مهارت‌ها و روش‌هاي خاصي نياز دارند. در ميان علوم مختلفي که متکلمان از آن بهره مي‌برند، دانش تاريخ نيز به‌عنوان يک علم کارآمد واجد دستاوردهاي مفيدي براي علم کلام است. نتايج اين بررسي نشان مي‌دهد که علم تاريخ، اطلاعات موردنياز متکلمان را جهت استفاده در مناظرات و مباحثات کلامي در اختيار آنان قرار مي‌دهد. بدون دانستن اطلاعات تاريخي (در باب تاريخ ملل و نحل، فرقه‌ها، اديان و مذاهب، پيدايش فرق کلامي و پيشينه‌هاي تاريخي) متکلم قادر به شرکت در مباحثات کلامي و غلبه بر حريف نخواهد بود. از بُعد روشي و سبک مناظره نيز روش‌هاي نقد تاريخي، آموزه‌هاي مناسبي را براي نقد اظهارات رُقبا در اختيار متکلم مي‌گذارد. مقالة حاضر بر آن است تا با روش توصيفي ـ تحليلي ضمن نشان دادن پيوندهاي کلام و تاريخ، با استناد به شواهد و نمونه‌هاي مناسب به تبيين کارآمدي دانش تاريخ در علم کلام بپردازد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
نبوت در دین های یهود و مسیحیت.pdf
358K
🏷عنوان: 🌟نبوت در دین های یهود و مسیحیت (بر اساس کتاب مقدس)🌟 📝نویسندگان: مجتبی زروانی؛ ابراهیم موسی پور 📰نوع مقاله: - 📖تعداد صفحات: 30 ❇️چکیده❇️ پدیدارشناسی مفهوم وحی و نبوت, انواع و مراتب آن در دین های یهود و مسیحیت, هدف از نبوت انبیای بنی اسرائیل و ظهور عیسی مسیح در کارکرد نبوتی, ملاک هایی که بر اساس آنها صدق یا کذب و اعتبار یا عدم اعتبار دعوت نبی در این دو دین مشخص می شود و مساله مرجعیت نبی در سنت های دینی یهودی و مسیحی, به ترتیب در دو بخش مقاله حاضر بررسی شده است. نویسندگان مقاله حاضر با تاکید بر متن کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید), ضمن تلاش برای ارایه روایتی تازه از این مفهوم دینی یهودی و مسیحی و در عین آگاهی از تفاوت های ساختاری میان نبوت یهودی و نبوت مسیحی, بر عنصر واسطگی و طریقیت نبی در هر دو دین تاکید ورزیده و بدین ترتیب کوشیده اند میان برخی اجزای ظاهرا نامتجانس پدیدار یهودی وحی و نبوت با پدیدار مسیحی آن هم در ساختار و هم در کارکرد, تلائمی نسبی بر قرار سازند. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
چیستی فلسفه دین و مسائل آن.pdf
530.1K
🏷عنوان: 🌟چیستی فلسفه دین و مسائل آن🌟 📝نویسنده: محمد محمدرضایی 📰نوع مقاله: علمی_پژوهشی 📖تعداد صفحات: 16 ❇️چکیده❇️ تعریف فلسفه دین, بسیار مشکل و مناقشه آمیز است؛ در نتیجه, مسایل آن نیز به تبع تعریف، معین نیست. تعریف فلسفه دین تابعی از تعریف فلسفه و دین است و تعریف آن ها آن چنان متنوع و گسترده است که تعریف دقیقی از آن ها نیز با مشکل مواجه می شود. تعریف فلسفه مورد ارزیابی قرار گرفته و مشخص گردید که فلسفه روش واحدی برای فلسفه پردازی ندارد و حتی به تعبیری می توان دین را نیز مکتب فلسفی نام نهاد. در مورد دین نیز تعریف های گوناگونی ارایه شده است؛ به طوری که نمی توان تعریف واحدی از آن ارایه داد؛ از این رو برخی دین پژوهان کوشیده اند ابعاد گوناگون دین یا مشخصه های دین ساز را مطرح کنند؛ بنابراین, ما باید در فلسفه دین تعریف خاص خود را از دین ارایه دهیم. سرانجام بر اساس تعریف های گوناگون از فلسفه و دین, سعی شده است تعریفی از فلسفه دین ارایه شود که اشکالات کمتری داشته باشد: فلسفه دین, فعالیتی عقلانی در جهت معقولیت و توجیه مولفه ها یا آموزه های اصلی دین و سازواری آن ها با یک دیگر یا در جهت نفی آن ها و نیز ارزیابی نقادانه از آن ها است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
اعتبارسنجی خبر واحد در روایات اعتقادی.pdf
208.8K
🏷عنوان: 🌟اعتبارسنجی خبر واحد در روایات اعتقادی🌟 📝نویسندگان: «سیدعلی دلبری؛ محمد امامی؛ محمداسحاق عارفی» 📰نوع مقاله: "علمی_پژوهشی" 📖تعداد صفحات: 21 ❇️چکیده❇️ سنّت پس از قرآن مهمترین منبع معرفت دینی است که وصول به آن از طریق خبر متواتر و خبر واحد امکان‌پذیر است. خبر واحد در حوزه عمل و احکام مورد پذیرش است، اما در حوزه اعتقاد و اندیشه از زمان های دور یکی از دشوارترین و پر اختلاف‌ترین مباحث در میان متفکران مسلمان بوده و هست. خبر متواتر و خبر واحد همراه با قرائن قطعی در تمامی حوزه‌های دین، معتبر و در آن اختلافی نیست. اما مسأله اصلی این است که آیا خبر واحد غیر قطعی در حوزه عقاید ارزش دارد یا خیر؟ در این نوشتار به روش توصیفی - تحلیلی خبر واحد معتبر از سه جهت بررسی شده است: به عنوان حجت و علم تعبدی، به عنوان مفید ظن شخصی یا نوعی و از جهت مضمون. این نوع خبر به عنوان حجت و علم تعبدی در اصول عقاید کارایی ندارد و بکارگیری آن در اصول عقاید، دور باطل را در پی دارد. به عنوان مفید ظن نیز کاربرد ندارد؛ زیرا در اصول عقاید، مطلوب بالذات، معرفت و علم است و ظن به تنهایی ارزشی ندارد. اما از جهت مضمون و با قطع نظر از سند و حجیت آن، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
ویژگی ها و مصداق روح القدس در قرآن و حدیث.pdf
868.5K
🏷عنوان: 🌟ویژگی ها و مصداق روح القدس در قرآن و حدیث🌟 📝نویسندگان: کاوس روحی برندق؛ علی حاجی خانی؛ علی بیدسرخی 📰نوع مقاله: علمی_ترویجی 📖تعداد صفحات: 22 ❇️چکیده❇️ در قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم السلام از حقیقتی به نام «روح‌القدس» سخن رفته است. مفسّران و شارحان حدیث، هرکدام بر اساس استدلال‌های مختلف، دیدگاه‌های متعددی پیرامون ویژگی ‌ها و مصادیق آن بیان داشته‌اند. مقالۀ حاضر با هدف بررسی این دیدگاه‌ها و نمایاندن دیدگاه جامع پیرامون مصداق روح‌القدس در آیات و روایات و آثار بهره‌مندی از آن به نگارش درآمده و به این نتیجه دست یافته است که روح‌القدس در آیات و روایات بر دو مصداقِ جبرئیل امین علیه السلام و روح قدسی انبیا و معصومان علیهم السلام اطلاق شده است که در صورت اول مصداق آن، فرشته اعظم خدای متعال و نازل‌کنندۀ قرآن بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است و در صورت دوم، مرتبه‌ای از مراتب روح انسانی است که مبدأ علم، عصمت و انجام معجزات در انبیا و معصومان(علیهم السلام) است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب (دکترای کلام اسلامی؛ عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی ره ) 🔰«اصول دین چند تاست؟ و چرا؟» تصور نکنید، این یک پرسش بی اهمیت است. پاسخ درست به این پرسش، تاثیری به سزا در رفع تهمت نسبت به مذهب شیعه دارد. ❇️قسمت اول❇️ 1⃣ اصطلاح «اصول دین» یک اصطلاح شرعی یا قرآنی و حدیثی نیست، بلکه از اصطلاحاتی است که میان متفکران مسلمان متداول شده است. 2⃣ پاسخ متفکران به این مسئله، یکسان نیست و عالمان شیعه دیدگاه های مختلفی را مطرح کرده اند. مهم تر آنکه، معیار چندان مشخصی برای تعیین اصول دین، ارائه نمیشود. 3⃣ در این میان، یکی از اموری که دربارۀ اصل دین بودن آن، نزاع وجود داشته است، مسئلۀ «امامت» است. 4⃣ برخی متفکران معاصر شیعی، اصول دین را «توحید، نبوت و معاد» دانسته اند، و از سوی دیگر، «امامت و عدل» را از اصول مذهب به شمار آورده اند. 5⃣ این تقسیم بندی ـ اصول دین و اصول مذهب ـ از این رو بود که ظاهرا گنجاندن امامت در اصول دین، این تلقی را به وجود می آورد که اصول دین، آن اموری هستند که پذیرش آنها موجب ورود در اسلام و انکار آنها موجب خروج از اسلام می شود. اهل سنت نیز امامت را انکار می کنند، ازاینرو، با این مبنا، اهل سنت کافر شمرده می شوند! 6⃣ در این میان، گنجاندن «عدل» در میان اصول دین یا اصول مذهب نیز از شگفتی ها به شمار می رود. چراکه عدل یکی از شاخه های توحید است. تمام مسلمانان نیز عدل را به عنوان یکی از صفات خداوند متعال قبول دارند. هیچ مکتبی از مکاتب اسلامی نیست که بگوید خداوند عادل نیست، بله، تلقی از عدل و مصادیق آن نزد مسلمانان با یکدیگر متفاوت است، ولی اصل عدل از مشترکات میان مسلمانان است و از مختصات مذهب شیعه نیست. ادامه دارد ... 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔰«اصول دین چند تاست؟ و چرا؟» ❇️قسمت دوم❇️ 1⃣ به نظر می رسد که اصطلاح «اصول دین» بتواند به حسب معیارهای متفاوت، مصادیق مختلفی داشته باشد. 2⃣ یکی از معیارهایی که می تواند مورد لحاظ قرار گیرد آن است که اصول دین آن اموری هستند که پذیرش آنها موجب ورود در دین و انکار آنها ـ هر چند سهوی و از روی جهل باشد ـ موجب خروج از دین می شود. 3⃣ طبق این معیار، باید دید که از نظر اسلام، چه چیزهایی موجب ورود در دین و چه چیزهایی موجب خروج از دین می شود؟ بر اساس آموزه های دین، شهادتین ـ یعنی شهادت به یگانگی خداوند متعال و رسالت پیامبر اکرم (ص) ـ موجب ورود در دین می شود. اگر کسی یکی از این دو را ـ هر چند از روی جهل ـ انکار کند، از دین اسلام خارج می شود. مانند مسیحانی که جاهل قاصر هستند، و از روی جهل پیامبری پیامبر اکرم (ص) را انکار می کنند، مسلمان به شمار نمی روند. بر این اساس، ما دو اصل دین داریم: توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص). 4⃣ البته، دین دارای آموزه های مهم و بنیادین فراوانی است. انکار عالمانه و عامدانۀ هر کدام از آنها که به انکار توحید و پیامبری پیامبر اکرم (ص) بینجامد، به منزلۀ خروج از دین باشد. 5⃣ مثلا معاد یکی از آموزه های مهم دین است. ولی اگر کسی از روی جهل، آن را انکار کند، از دین خارج نمی شود. چون معاد از اصول دین نیست. بله، اگر کسی یقین داشته باشد که خدا و پیامبر، آموزۀ معاد را بیان کرده اند، ولی او آن را قبول نکند، بدون شک، او کافر است؛ چرا که لازمۀ حرف او، انکار پیامبری پیامبر است. بدین معنا که پیام آوری پیامبر را در این آموزه انکار کرده است. 6⃣ انکار عالمانۀ حتی یکی از آموزه های فقهی ـ نه فقط ضروریات دین ـ نیز مستلزم کفر است. مثلا اگر کسی یقین کند که پیامبر، دستور داده که مسح پا در وضو با کیفیت خاصی انجام شود، ولی او زیر بار این مسئله نرود و آن را نپذیرد، بدون شک، او کافر است. چراکه پیام آوری پیامبر را در اینجا انکار کرده است. 7⃣ در مسئلۀ امامت، اگر کسی یقین کند که پیامبر اکرم (ص)، امام علی علیه السلام را به عنوان امام بعد از خود معرفی کرده است، ولی او بگوید که زیر بار این سخن پیامبر نمی رود، او کافر شده است. ولی اگر انکارش به دلیل جهل باشد. یعنی تصور کند که پیامبر (ص) کسی را به عنوان جانشین معرفی نکرده و به این دلیل، زیر بار امامت امام علی علیه السلام نرود، او کافر نیست. مانند عموم اهل سنت که چنین تصور می کنند. بنا بر آن معیاری که گفتیم، اصول دین فقط توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص) است. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بازخوانی تفسیر راز افشا شده.pdf
1.31M
🏷عنوان: 🌟بازخوانی تفسیر راز افشا شده در آیه 3 تحریم با تأکید بر سیاق و روایات تفسیری اهل بیت علیهم السلام🌟 📝نویسندگان: محمدرضا شاه سنایی؛ عباس اسماعیلی زاده 📰نوع مقاله: علمی-پژوهشی 📖تعداد صفحات: 19 ❇️چکیده❇️ این مقاله در باره راز رسول خدا ص و افشای آن توسط یکی از همسران ایشان در آیه سوم سوره تحریم است که معرکه آراء مفسران شده است. افشای این راز در همین سوره، سبب شده است که خداوند به نحو بی نظیری از رسولش دفاع کند. روایات شأن نزول مورد استناد مفسران اهل سنت و مفسران شیعه متأثر از منابع اهل سنت، نه تنها از پیچیدگی این راز نکاسته، بلکه موجب انتساب نسبت های ناروایی به مقام رسالت گردیده است. نگارنده با معیار قرار دادن سیاق حاکم بر آیات آغازین سوره تحریم و بررسی روایات وارده در شأن نزول، به شأن نزولی دست یافته که تا قرن پنجم مورد توجه عالمان شیعه بوده و پس از آن مورد غفلت واقع شده است. در این شأن نزول، منظور از راز رسول خدا ص خلافت بلافصل امیرالمؤمنین ع از جانب خداوند، و اقدامات دیگران در کنار زدن ایشان از خلافت معرفی شده است. در این روایات، علاوه بر حفظ شأن و عصمت رسول خدا ص، ارتباط بین راز مذکور با عبارت ﴿صالح المومنین﴾ و همچنین علت واکنش شدید پروردگار در مقابل افشای آن بیان شده است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️پرسش: «آیا تقلید در اعتقادات جایز است؟ اگر کسی از راه تقلید به عقاید صحیح ایمان آورد، از او قبول نمی‌شود؟»
📝حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب (دکترای کلام اسلامی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی ره) پاسخ: 📌تقلید در اعتقادات 1⃣ دین دارای سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام است که اعتقادات، بخش ریشه‌ای و مبنایی آن را تشکیل می‌دهد. 2⃣ اعتقادات اسلام، دارای بخشهای متعدد اصلی و فرعی است. از اعتقاد به خدا، صفات و افعال او گرفته تا معاد و جزییات آن و نیز نبوت و امامت عامه و خاصه و پس از آن، ولایت فقیه و ... همه و همه در لیست اعتقادات قرار دارند. 3⃣تقلید در برابر تحقیق است. تقلید یعنی پذیرش یک سخن بدون آنکه خودمان برای آن دلیل داشته باشیم. 4⃣ تحقیق در اعتقادات گاه نیازمند تأملات عقلی است و گاه نیازمند جستجو در آیات و روایات.(مانند بخش‌هایی از نبوت، امامت و معاد). 5⃣انسان‌ها توانایی های متفاوتی در عرصه تحقیق دارند. برخی افراد بر همه بخش‌های اعتقادات قدرت تحقیق دارند، ولی روشن است که همگان نمی‌توانند در همه حوزه‌های اعتقادات تحقیق کنند. برخی نیز ممکن است در هیچ عرصه ای از اعتقادات، توانایی تحقیق و یافتن دلیل نداشته باشند. 6⃣بدیهی است که عقل، انسان را به تحقیق در عرصه اعتقادات و دوری از تقلید فرامیخواند؛ چرا که زندگی صحیح انسان، در گروی داشتن اعتقادات صحیح است. 7⃣قرآن کریم، مشرکانی را که به جای شنیدن سخن حق پیامبران، صرفاً از پدران خود تقلید کرده و مشرک شده بودند، مذمت می‌کند. روشن است که تقلید در چنین امری، مذموم است، چراکه می‌تواند به شقاوت ابدی منجر شود 8⃣در عین حال، اگر کسی اعتقادات صحیح را از راه تقلید پذیرفت و به آن یقین پیدا کرد و بر طبق آن، عمل کرد، چنین کسی مومن به شمار می‌رود و وارد بهشت می‌شود. قرآن می‌فرماید: هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه‏ اى حيات [حقيقى] بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏ دادند پاداش خواهيم داد. (نحل، ۱۶) بله. اگر او توانایی بر تحقیق داشته و به خود زحمت تحقیق نداده، بابت ترک تحقیق، در آخرت مستحق مواخذه خواهد بود. 9⃣توجه به این نکته نیز ضروری است که عمده ما انسانها بخش هایی از اعتقادات را با تقلید پذیرفته ایم. برای نمونه، اثبات امامت دوازده امام پس از پیامبر اسلام(ص)، نیازمند مراجعه به ادله قرآنی و حدیثی و تحقیق در سند و دلالت روایات دارد که عمدتا ما، غیر از امامت امام علی علیه السلام، درباره دیگر امامان علیهم السلام چنین کاری انجام نداده ایم. همچنین است، جزییات مسأله معاد. چرا؟؟؟ #⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
براهین اثبات وجود خدا.pdf
323.4K
🏷عنوان: 🌟براهین اثبات وجود خدا🌟 📝نویسنده: "محمد محمدرضایی" [دانشیار دانشگاه تهران] 📰نوع مقاله: - 📖تعداد صفحات: 30 ❇️چکیده❇️ این مقال بر آن است تا افق روشنی از براهین اثبات وجود خدا به دست دهد. در باب وجود خدا از دیرباز تا کنون دیدگاه های متفاوتی وجود داشته است. برخی وجود خدا را بدیهی و بی نیاز از استدلال می دانند, زیرا چیزی روشن تر از خدا وجود ندارد تا از طریق آن به خدا پی ببرند. برخی دیگر بر وجود خدا استدلال اقامه کرده اند که آن ها خود بر دو دسته اند: أ. وجود خدا را می توان به صورت پیش بینی اثبات نمود, یعنی در این راه ها مخلوقات واسطه اثبات وجود خدا نیستند. این براهین عبارتند از: 1.برهان صدیقین, 2. برهان وجودی, 3. برهان فطرت, 4. برهان تجربه دینی, 5. برهان اخلاقی, 6. برهان معقولیت. ب. وجود خدا را می توان به صورت إنّی اثبات نمود, یعنی در این راه ها مخلوقات واسطه اثبات وجود خدا هستند. این براهین عبارتند از: 1. برهان علی, 2. برهان امکان و وجوب, 3. برهان نظم, 4. برهان حرکت, 5. برهان درجات کمال, 6. برهان معجزه, 7. برهان فسخ عزایم در این مقال سعی شده است که به همه براهین به صورت اجمال اشاره شود. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیوستگی یا گسستگی نزول سوره های قرآن.pdf
213.5K
🏷عنوان: 🌟نظریه پیوستگی یا گسستگی نزول سوره های قرآن🌟 📝نویسندگان: "مینا شریعتی" [دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی]؛ محمد شعبان پور [استادیار گروه پژوهشی مطالعات بنیادین قرآن، دانشگاه علامه طباطبایی] 📰نوع مقاله: - 📖تعداد صفحات: 20 ❇️چکیده❇️ کیفیت نزول آیات سوره‌ها را می‌توان از جهات گوناگون، از جمله این که آیا میان نزول آیات هر سوره، آیاتی از سوره‌های دیگر فاصله انداخته است یا نه، بررسی کرد. گروهی اعتقاد دارند که آیات سوره‌ها به‌صورت آشفته و بدون نظم خاصی نازل شده و بعدها به راهنمایی پیامبر(ص) یا به اجتهاد صحابه نظم یافته است. لیکن گروهی دیگر با برداشت از قرآن و برخی از روایات، تصریح دارند اصل در نزول، «نزول پیوستۀ سوره» بوده است. بدین صورت که نزول هر سوره، نظمی طبیعی داشته است؛ با بسمله آغاز می‌شد و نزول آیات (چه به صورت تدریجی نازل شده باشند و چه به صورت دفعی) پشت سر هم ادامه می‎یافت تا اینکه با نزول بسملۀ جدید، پایانِ سورۀ قبل و شروع سورۀ جدید مشخص می‌شد. همۀ مردم عصر نزول، بر اساس نزول پیوستۀ هر سوره‌ درمی‌یافتند که محدودۀ سوره‌ها از آغاز تا انجام آن چه بوده است. مقالۀ حاضر با روش تحلیل محتوا در مقام بررسی دلایلی است که هر یک از گروه‌ها برای اثبات مدعای خویش از آن بهره گرفته اند و در نهایت نظریۀ گروه دوم تأیید و تقویت شده است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زرارة بن أعین.pdf
522.1K
📝سعید زعفرانی زاده 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚⁉️"عصمت چه ابعاد و جوانبى دارد و شامل چه امورى می ‏شود؟" عصمت ابعاد و گستره وسيعى دارد از جمله: گستره زمانى، گستره به لحاظ متعلَّق و گستره به لحاظ مرتبه. 1️⃣از نظر زمانى سخن در اين است كه آيا عصمت نبى منحصر در دوران نبوّت او است، يا پيش و پس از آن را نيز شامل می ‏شود و همه عمر را فرا می ‏گيرد. 2️⃣از جهت متعلَّق پرسش اين است كه شخص معصوم بايد از چه چيزى مصونيت داشته باشد. مهمترين مواردى كه در اين بخش مورد توجه است عبارت است از: 🔴 عصمت در اصل ادعاى نبوّت، 🟠 عصمت در دريافت وحى الهى، 🟡 عصمت در حفظ و نگهدارى وحى، 🟢 عصمت در ابلاغ وحى به مردم، 🔵 عصمت در تبيين و تفسير وحى، 🟣 عصمت در اجرا و عمل به مفاد وحى، در حوزه مسائل فردى و اجتماعى. از طرف ديگر اين سؤال نيز وجود دارد كه آيا مصونيت معصوم منحصر در امور دينى است يا فراتر از آن، يعنى مسائل دنيايى و امور عادى زندگى را هم شامل می ‏شود. 3️⃣به لحاظ مرتبه مسئله اين است كه آيا عصمت در هر عرصه ‏اى كه لحاظ شود چه درجاتى دارد؟ آيا منحصر به مصونيت از گناه است يا از مرتبه گناه عمدى فراتر می ‏رود و خطا، سهو و نسيان را نيز شامل می ‏شود. گستره مورد بحث در عصمت از خطا و سهو شامل امور زير است: 🟤 عصمت از خطا در تلقى، ابلاغ، تبيين و تفسير وحى؛ 🟣 عصمت از سهو در عبادت؛ 🟢 عصمت از خطا در قضاوت؛ ⚪️ عصمت از ارتكاب سهوى گناه؛ 🔴 عصمت از خطا در امور عادى. از عصمت كامل در همه موارد ياد شده به «عصمت تام» ياد می ‏شود. مشهور علماى اماميه عصمت تام را باور دارند؛ يعنى معتقدند هر پيامبرى در همه عمر بايد از هر گناه و خطايى در موارد پيش ‏گفته معصوم باشد. در مقابل اكثر اهل ‏سنّت مصونيت محدود و نسبى را باور دارند. در نظر نسبى‏ انگاران نيز از جهت توسعه و تضييق دايره عصمت تفاوت‏ هايى است كه اين مقال را مجال‏ ذكر آن نيست. عصمت تام و كامل نيز درجاتى دارد كه مرتبه فراتر آن را مى‏ توان «عصمت اتم و اكمل» يا «عصمت مطلق» ناميد. عصمت اكمل مصونيت از همه مراتب اشتباه است، يعنى حتى ترك اولى را نيز شامل مى ‏شود. ليكن اين مرتبه از عصمت شامل همه معصومان نمى ‏شود. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثرپذیری دانشمندان اهل سنّت در حوزه کلام اسلامی از امام علی علیه السلام.pdf
716.1K
🏷عنوان: ✨اثرپذیری دانشمندان مسلمان اهل سنّت در حوزة کلام اسلامی از امام علی (علیه‌السّلام)✨ 📝نویسندگان: 🔸«فهیمه مغفرت» "دانش آموخته ارشد نهج البلاغه(اصول الدین و معارف علوی) دانشگاه کاشان" 🔹«عباسعلی فراهتی» "دانشیار دانشگاه کاشان" 📰نوع مقاله: پژوهشی 📖تعداد صفحات: 28 ❇️چکیده❇️ اولین فردی که پس از قرآن کریم و رسول خدا(ص)، در ساحت علم کلام، سخن به میان آورده و مباحث کلامی را مطرح و بیان نموده و کلامش سرچشمة این علم گشته است، امیرالمؤمنین امام علی(علیه‌السلام) است. با بررسی دیدگاه های مختلف دانشمندان به ویژه دانشمندان اهل تسنّن و بررسی تاریخی شرایط زمانی خلفای سه گانه از اعترافات اهل سنّت و معتزله می توان به تأیید این مدعا دست یافت. امامان معصوم (علیهم‌السّلام)، از اولین شاگردان علوم الهی و کلامی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به شمار می‌آیند و پس از آنها شاگردانشان یعنی دانشمندان و متکلّمان مسلمان هستند. سوای اندیشمندان شیعه که در اثرپذیری آنها از امام(ع) تردیدی نیست، در این مقاله با بررسی آثار دانشمندان و متکلّمان مسلمان از اهل سنّت و معتزله و اشعریون، به اثرپذیری مستقیم یا غیرمستقیم آنان از آموزه‌های وحیانی امیرالمؤمنین امام علی (علیه-السّلام) پرداخته شده است. با بررسی دیدگاه‌های متکّلمان اهل سنت همچون جاحظ بصری، ابوالحسن اشعری، قاضی عبدالجبّار، فخر رازی و غزالی این نتیجه حاصل می شود که آنان در دیدگاه‌های کلامی خود وام‌دار امیرالمؤمنین امام علی(علیه‌السّلام) هستند. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا