eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
465 دنبال‌کننده
202 عکس
102 ویدیو
178 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
دین چیست؟.pptx
268.7K
🔰درس اول🔰 📌دین چیست؟ 1️⃣مفهوم دین 2️⃣اصول و فروع دین 3️⃣جهان بینی و ایدئولوژی 4️⃣جهان بینی الهی و مادی 5️⃣ادیان آسمانی و اصول آنها #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟سِفر پیدایش؛ باب ۷🌟 1️⃣سپس خداوند به نوح فرمود: «تو و اهل خانه‌ات داخل کشتی شوید، زیرا در بین همهٔ مردمان این روزگار فقط تو را عادل یافتم. 2️⃣از همۀ حیوانات حلال گوشت، هفت جفت، نر و ماده، با خود بردار، و نیز از حیوانات نجس، یک جفت، نر و ماده، 3️⃣و از پرندگان هفت جفت، نر و ماده؛ تا بعد از طوفان، نسل آنها روی زمین باقی بماند. 4️⃣پس از یک هفته، به مدت چهل شبانه روز باران فرو خواهم ریخت و هر موجودی را که به وجود آورده‌ام، از روی زمین محو خواهم کرد.» 5️⃣پس نوح هر آنچه را که خداوند به او امر فرموده بود انجام داد. 6️⃣وقتی که آن طوفان عظیم بر زمین آمد، نوح ششصد ساله بود. 7️⃣او و همسرش به اتفاق پسران و عروسانش به درون کشتی رفتند تا از خطر طوفان در امان باشند. 8️⃣همه نوع حیوان، چه حلال گوشت چه حرام گوشت، و نیز پرندگان و خزندگان، 9️⃣همراه نوح به داخل کشتی رفتند. همان‌طوری که خدا فرموده بود، آنها جفت‌جفت، نر و ماده، در کشتی جای گرفتند. 0️⃣1️⃣پس از هفت روز، آب طوفان زمین را فرا گرفت. 1️⃣1️⃣وقتی نوح ششصد ساله بود، در روز هفدهم ماه دوم، همۀ آبهای زیرزمینی فوران کرد و باران به شدت از آسمان بارید. 2️⃣1️⃣باران چهل شبانه روز بر زمین می‌بارید. 3️⃣1️⃣اما روزی که طوفان شروع شد، نوح و همسر و پسرانش، سام و حام و یافث و زنان آنها داخل کشتی بودند. 4️⃣1️⃣همراه آنان از هر نوع حیوان اهلی و وحشی، و پرنده و خزنده نیز در کشتی بودند. 5️⃣1️⃣از هر نوع حیوان که نَفَس حیات در خود داشتند، دو به دو، داخل کشتی شدند. 6️⃣1️⃣پس از آنکه حیوانات نر و ماده، طبق دستور خدا به نوح، وارد کشتی شدند خداوند درِ کشتی را از عقب آنها بست. 7️⃣1️⃣به مدت چهل شبانه روز باران سیل‌آسا می‌بارید و به تدریج زمین را می‌پوشانید، تا اینکه کشتی از روی زمین بلند شد. 8️⃣1️⃣رفته‌رفته آب آنقدر بالا آمد که کشتی روی آن شناور گردید. 9️⃣1️⃣سرانجام بلندترین کوهها نیز به زیر آب فرو رفتند. 0️⃣2️⃣باران آنقدر بارید که سطح آب به پانزده ذِراع بالاتر از قلهٔ کوهها رسید. 1️⃣2️⃣همهٔ جاندارانِ روی زمین یعنی حیواناتِ اهلی و وحشی، خزندگان و پرندگان، با آدمیان هلاک شدند. 2️⃣2️⃣هر موجودِ زنده‌ای که در خشکی بود، از بین رفت. 3️⃣2️⃣بدین‌سان خدا تمام موجودات زنده را از روی زمین محو کرد، به‌جز نوح و آنانی که در کشتی همراهش بودند. 4️⃣2️⃣آب تا صد و پنجاه روز همچنان روی زمین را پوشانیده بود." #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 «صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین» 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟«أنیس الموحدین»🌟 «انیس الموحدین»، کتابی است کلامی در اصول دین و مذهب شیعه ، به زبان فارسی ، نوشته ملا محمد مهدی بن ابی ذر بن حاج محمد نراقی (م ۱۲۰۹ ق). 🔅معرفی اجمالی🔅 هدف نراقی اول، از تالیف این کتاب، آشنایی شیعه با مسائل اعتقادی به شیوه‌ای استدلالی و برهانی بوده است. وی، در مقدمه ی کتاب، می‌نویسد: «و باید این علم و معرفت ، ناشی از دلیل و برهان باشد و از روی تقلید نباشد، لهذا این بی بضاعت را به خاطر رسید که رساله‌ای در اثبات مطالب مذکور، تالیف نماید و آن را با عبارات واضحه بیان نماید تا کافه ی فرقه ی محقه- کثرهم الله، از این، فایض گردند.» 🔅گزارش محتوا🔅 کتاب مشتمل بر یک مقدمه و پنج باب می باشد. 1️⃣باب اول، در اثبات صانع تعالی شانه: در این باب، مؤلف، هفت دلیل بر اثبات صانع اقامه می‌کند: 🟢برهان نخست، همان برهان حدوث است. 🔵برهان دوم و سوم، برهان امکان و وجوب است؛ با این تفاوت که در برهان سوم، پای دور و تسلسل به میان نمی‌آید، بر خلاف برهان دوم. 🟣برهان چهارم، برهانی است که بهمنیار از شاگردان شیخ، ابو علی سینا ، اقامه کرده مبنی بر اینکه هر گاه واجب الوجودی نباشد، لازم می‌آید که هیچ خلق و ایجادی در خارج، متحقق نشود، زیرا که «ممکن»، خود، در موجود شدن، محتاج به دیگری است و با وجود این، چگونه می‌تواند دیگری را ایجاد کند؟ لیکن ما می‌بینیم که موجودات بی حد و حصر ایجاد شده‌اند و ایجاد می‌شوند، پس ناچار باید واجب الوجودی باشد که خلقت هر موجودی و فیضان هر فیض وجودی از ذات مقدس او باشد. 🟠برهان پنجم، مبتنی بر معجزات و کرامات انبیا و اولیا است، زیرا که عقل حکم می‌کند که این امور غریبه که از پیغمبران و امامان صادر شده است، از قبیل اژدها شدن عصا و زنده نمودن اموات و برگردانیدن خورشید و شق القمر شدن ماه و تسبیح نمودن سنگ ریزه و جاری شدن آب از میان انگشتان و غیر اینها از معجزات و کرامات، اموری است که از انسان صادر نمی‌تواند شد، پس باید صانع حکیمی باشد که صدور این قبیل امور به سبب قدرت کامله و حکمت شامله او باشد. 🟡برهان ششم بر اثبات صانع، عبارت است از اتفاق همه طوایف و فرق بر وجود صانع، زیرا که جمیع عقلای عالم و علمای بنی آدم قائلند به اینکه این عالم را صانعی است حکیم و خالقی است علیم و از این جهت اثبات صانع را از جمله اصول دین نشمرده‌اند، زیرا که اصول ، باید که اموری چند باشد که ضروری دین اسلام باشد، اما مخالف و منکری داشته باشد و شکی نیست که این همه صاحبان فهم و ادراک، اتفاق بر امر غلط نمی‌کنند. مؤلف، یادآور می‌شود که همه طوایف انسان، معتقد به وجود صانع هستند مگر سه طایفه که عبارتند از: سوفسطاییه ، ملاحده تناسخیه و دهریه. 🟤برهان هفتم، عبارت است از برهان فطرت . توضیح آن که همه مردم در حالت اضطرار ، بی فکر و اختیار از روی الجا و اضطرار، پناه به کسی می‌برند که صانع ایشان است و این، از آن رو است که میان خالق و مخلوق و مالک و مملوک و بنده و مولی ربط خاصی می‌باشد که نمی‌توان حقیقت آن را بیان نمود، بنا بر این بندگان در وقتی که دستشان از جمیع اسباب و وسایل و همه امور و علایق کوتاه شود، از همه امیدها ناامید شوند، بدون تفکر و تامل و بی اندیشه و تخیل ، پناه به صانع حقیقی و مسبب الاسباب خود می‌برند و از این جهت، در آن وقت هر دعایی می‌کنند، مستجاب می‌شود، زیرا که در آن وقت، خدای خود را شناخته‌اند و یقین از برای ایشان حاصل شده است و معرفت با یقین، البته سبب استجابت دعوات می‌شود و این معنی از برای همه مردم حاصل است و از این جهت در آیات قرآنی و احادیث ائمه طاهرین آمده است که شناختن خداوند فطری است و احتیاج به دلیل ندارد؛ یعنی هر گاه مردم را به حال خود واگذارند و ایشان، دست از تعصب و جاهلیت و تقلید پدر و مادر بردارند، با قطع نظر از دلیل، خالق خود را می‌شناسند و پی به هستی او می‌برند و از این جهت بعضی از محققین گفته‌اند که کفار اگر چه در ظاهر منکر صانعند، در باطن در پیش خود اقرار و اعتراف به وجود و هستی او دارند.... ادامه👇👇👇
2️⃣باب دوم، در صفات باری تعالی: این باب، خود، دارای یک مقدمه و دو فصل است. در مقدمه، در باره صفات ذات و صفات فعل توضیحاتی داده شده و یکی از دو فصل، به صفات ثبوتی و دیگری، به صفات سلبی خداوند اختصاص یافته است. 3️⃣باب سوم، در باب نبوت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم : این باب، دارای چهار فصل است که موضوعات ذیل را مورد بررسی قرار می‌دهد: سه فصل نخست، به نبوت عامه و آخرین فصل، به نبوت خاصه اختصاص یافته ا ست. وجوب بعثت انبیا ، عصمت نبی، راه شناخت پیامبر، در اثبات نبوت حضرت خاتم ص عناوین مباحث این فصول را تشکیل می‌دهد. 4️⃣باب چهارم، در امامت : این باب، دارای هفت فصل است که به بررسی موضوعات ذیل می‌پردازد: فصل اول، در اثبات احتیاج به وجود امام علیه‌السّلام ؛ فصل دوم، در اینکه امامت از اصول دین است؛ فصل سوم، در اینکه در امامت، عصمت شرط است؛ فصل چهارم، در اثبات اینکه امام باید افضل از سایر مردم باشد؛ فصل پنجم در اثبات اینکه امام باید منصوص باشد؛ فصل ششم در اثبات اینکه جناب مستطاب امیر المؤمنین ، وصی و خلیفه بلا فصل پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم است؛ فصل هفتم، در اثبات امامت سایر ائمه اثنا عشر علیه‌السّلام . 5️⃣باب پنجم، در بیان حقیقت معاد : در این باب، مؤلف، با یادآوری این نکته که انسان از دو بخش؛ یعنی بدن و روح تشکیل یافته، لذات و آلام را به دو قسم جسمی و روحی تقسیم کرده و بر این اساس، معاد را نیز به معاد جسمانی و روحانی تقسیم می‌کند، آن گاه در تعریف معاد جسمانی، چنین می‌گوید: «معاد جسمانی»، عبارت است از مبعوث شدن بدن و رسیدن آن به لذات جسمانیه که عبارت است از « ثواب » یا به آلام جسمانیه که عبارت است از « عذاب ». « معاد روحانی » هم عبارت است از رسیدن روح به لذات روحانیه یا به آلام روحانیه. وی، سپس معاد جسمانی را مورد قبول نه تنها همه مسلمانان و نه تنها مورد اجماع همه ارباب ملل و شرایع، بلکه مورد قبول گروهی از ملحدان و دهریه و تناسخیه می‌داند، اما در باره معاد روحانی می‌گوید: جمعی آن را انکار کرده‌اند و آنچه مذهب محققین حکما و مدققین ارباب شریعت و فقها و متالهین از عرفا است، آن است که هر دو قسم معاد ثابت است و می‌گویند بعد از مفارقت نفس از بدن، از برای او لذات یا آلام روحانی خواهد بود تا اینکه جناب الهی اموات را زنده گرداند و ارواح ایشان را به ابدان آنها بازگرداند و بعد از تعلق ارواح به ابدان، از برای ایشان هم لذات جسمانیه و هم لذات روحانیه، هر دو خواهد بود. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 «صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین» 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 «صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین» 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛