eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
465 دنبال‌کننده
202 عکس
101 ویدیو
178 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🔰اصطلاح شناسی 📌"بنی هاشم" 1️⃣قسمت اول ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اصطلاح شناسی 📌"بنی هاشم" 2️⃣قسمت دوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❇️حامی پیغمبر 1️⃣بنی هاشم، حامی و مدافع پیامبر اسلام که از آغاز دعوت آشکار حضرت اسلام بعد از نزول آیه «و انذر عشیرتک الاقربین؛ و خويشان نزديكت را هشدار ده.» (شعراء/ 214) مورد توجه قرار گرفتند و اگر چه بسیاری از آنان بعد از فتح مکه، ایمان آوردند ولی همه به استثنای "ابولهب" عموی پیغمبر در برابر واکنش های منفی بزرگان قریش و دشمنان پیغمبر (ص) و آزار های مکیان به آن حضرت و مسلمانان، هرگونه حمایتی را از حضرت دریغ نکرده و جوانان آنها، حضرت را از هر گونه آسیب حفظ می کردند. 2️⃣در هجرت مسلمانان به حبشه، به دستور پیامبر اکرم و حمایت پادشاه آنجا (نجاشی) از مهاجرین و شکست نمایندگان قریش در مقابله با این اقدام و در پی گرایش زیاد مردم از قبایل مختلف به اسلام، سران قریش در یک پیمان نامه رسمی، بنی هاشم را تحریم اقتصادی و اجتماعی کردند، تا شاید آنها دست از حمایت پیغمبر بردارند، ولی بنی هاشم در پاسخ به این تحریم با ابوطالب عموی پیغمبر که آن زمان، بزرگ بنی هاشم بود به «شعب ابی طالب» رفته و مدت 3 سال در آنجا سخت ترین دوران را گذراندند. 3️⃣بعد از هجرت پیامبر اکرم افراد بنی هاشم با هجرت به مدینه و با فداکاریهای خود و شرکت در غزوه ها برای استقرار اسلام از هرگونه جانفشانی دریغ نکردند. آن تعداد از بنی هاشم که به علت ممانعت کفار قریش از هجرت آنان به مدینه مجبور به اقامت خود در مکه بودند، غالبا از همراهی با نقشه های مشرکین مکه برای جنگ با مسلمانان امتناع کردند. 4️⃣در جریان نهضت حسینی، حضرت امام حسین (ع)، زمانی که به سوی مکه حرکت کرد، نامه ای به برادرش محمدبن حنفیه و سایر بنی هاشم به این مضمون نوشت که: «از حسین بن علی بن ابیطالب به بنی هاشم: پس هرکس از شما در این سفر به من بپیوندد، به شهادت میرسد و هر کس خودداری کند، به پیروزی نخواهد رسید.» پایداری و حمایت بنی هاشم از "امام حسین (ع)" تا آنجا پیش رفت که در آن واقعه خونین عاشورای سال 61 هـ ق، سی نفر از بنی هاشم در رکاب حسین بن علی بن ابیطالب به شهادت رسیدند. 📓«دانشنامه جهان اسلام / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / دائرة المعارف تشیع / فروغ ابدیت» 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🌟تورات؛ سِفر پیدایش، باب 12🌟 🔰دعوت خدا از ابرام 1 خداوند به‌ ابرام‌ فرمود: «ولایت‌، خانه‌ پدری‌
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 13 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰جدا شدن لوط از ابرام 1 ابرام‌ با زن‌ خود سارای‌ و لوط‌ و هر آنچه‌ که‌ داشت‌ به‌ جنوبِ کنعان‌ کوچ‌ کرد. 2 ابرام‌ بسیار ثروتمند بود. او طلا و نقره‌ و گله‌های‌ فراوانی‌ داشت‌. 3 ابرام‌ و همراهانش‌ به‌ سفر خود بسوی‌ شمال‌ و بطرف‌ بیت‌ئیل‌ ادامه‌ دادند و به‌ جایی‌ رسیدند که‌ قبلاً ابرام‌ در آنجا خیمه‌ زده‌، قربانگاهی‌ بنا کرده‌ بود. 4 آن‌ مکان‌ درمیان‌ بیت‌ئیل‌ و عای‌ قرار داشت‌. او در آنجا بار دیگر خداوند را عبادت‌ نمود. 5 لوط‌ نیز گاوان‌ و گوسفندان‌ و غلامان‌ زیادی‌ داشت‌. 6 ابرام‌ و لوط‌ بعلت‌ داشتن‌ گله‌های‌ بزرگ‌ نمی‌توانستند با هم‌ در یکجا ساکن‌ شوند، زیرا برای‌ گله‌هایشان‌ چراگاه‌ کافی‌ وجود نداشت‌ 7 و بین‌ چوپانان‌ ابرام‌ و لوط‌ نزاع‌ در می‌گرفت‌. (در آن‌ زمان‌ کنعانی‌ها و فرّزی‌ها نیز در آن‌ سرزمین‌ ساکن‌ بودند.) 8 پس‌ ابرام‌ به‌ لوط‌ گفت‌: «ما قوم‌ و خویش‌ هستیم‌، و چوپانان‌ ما نباید با یکدیگر نزاع‌ کنند. 9 مصلحت‌ در این‌ است‌ که‌ از هم‌ جدا شویم‌. اینک‌ دشتی‌ وسیع‌ پیش‌ روی‌ ماست‌. هر سمتی‌ را که‌ می‌خواهی‌ انتخاب‌ کن‌ و من‌ هم‌ بسمت‌ مقابل‌ تو خواهم‌ رفت‌. اگر بطرف‌ چپ‌ بروی‌، من‌ بطرف‌ راست‌ می‌روم‌ و اگر طرف‌ راست‌ را انتخاب‌ کنی‌، من‌ بسمت‌ چپ‌ می‌روم‌.» 10 آنگاه‌ لوط‌ نگاهی‌ به‌ اطراف‌ انداخت‌ و تمام‌ دره‌ رود اردن‌ را از نظر گذراند. همه‌ آن‌ سرزمین‌ تا صوغر، چون‌ باغ‌ عدن‌ و مصر سر سبز بود. (هنوز خداوند شهرهای‌ سدوم‌ و عموره‌ را از بین‌ نبرده‌ بود.) 11 لوط‌ تمام‌ دره‌ اردن‌ را برگزید و بطرف‌ شرق‌ کوچ‌ کرد. بدین‌ طریق‌ او و ابرام‌ از یکدیگر جدا شدند. 12 پس‌ ابرام‌ در زمین‌ کنعان‌ ماند و لوط‌ بطرف‌ شهرهای‌ دره‌ اردن‌ رفت‌ و در نزدیکی‌ سدوم‌ ساکن‌ شد. 13 مردمان‌ شهر سدوم‌ بسیار فاسد بودند و نسبت‌ به‌ خداوند گناه‌ می‌ورزیدند. 14 بعد از جدا شدن‌ لوط‌ از ابرام‌، خداوند به‌ ابرام‌ فرمود: «با دقت‌ به‌ اطراف‌ خود نگاه‌ کن‌! 15 تمام‌ این‌ سرزمین‌ را که‌ می‌بینی‌، تا ابد به‌ تو و نسل‌ تو می‌بخشم. 16 نسل‌ تو را مانند غبار زمین‌ بی‌شمار می‌گردانم‌. 17 برخیز و در سراسر این‌ سرزمین‌ که‌ آن‌ را به‌ تومی‌بخشم‌، بگرد.» 18 آنگاه‌ ابرام‌ برخاست‌ و خیمه‌ خود را جمع‌ کرده‌، به‌ بلوطستانِ ممری‌ که‌ در حبرون‌ است‌ کوچ‌ نمود. در آنجا ابرام‌ برای‌ خداوند قربانگاهی‌ ساخت‌. 📌کتاب مقدس، ترجمه تفسیری #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🖊دین پژوهی و رشته های آن (8) 🗞پدیدارشناسی دین 🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص7 #دین_پژوهی
🖊دین پژوهی و رشته های آن (9-10-11-12) 🗞ادبیات و هنر دینی؛ اسطوره شناسی دین؛ تاریخ ادیان؛ معرفت شناسی دینی 🔰کتاب «کلام جدید»؛ عبدالحسین خسروپناه، ص7 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🔰«شبهة آکل و مأکول» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آ
🔰اصطلاح شناسی 📌«أبدان أخروی» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اين اصطلاح را فلاسفه اسلامى در باب حشر و معاد انسانها در روز رستاخيز بكار برده‌اند، بعد از بيان اين معنى كه اعاده معدوم بعينه محال است، بحث بدين‌سان مورد توجه واقع شده است: 👁‍🗨حال كه اعادۀ معدوم به عينه ممتنع است و از سوئى جزء اصول اعتقادات اسلامى حشر اجساد و انسانهاست، در روز بازپسين جمع بين اين دو امر چگونه امكان‌پذير است.⁉️ ✅بعضى از فلاسفه گويند: آنچه در روز رستاخيز محشور مى‌شود عينا اين اجساد دنيوى نمى‌باشد و ابدانى كه در روز رستاخيز حشر مى‌شود مناسب با روز رستاخيز است و ابدانى است غير از اين ابدان و در عين حال بسان همين ابدان است. اين ابدان را ابدان اخروى يعنى مناسب با آن دنيا دانسته‌اند. ✳️صدر الدين شيرازى كه در اين باب صراحت دارد مى‌گويد: اجساد به اين معنى كه انسان مادى جسمانى با همين جسد دنيوى كه مركب از ماده و صورت و اخلاط اربعه بوده و در معرض تحول و تغيير و تبدّل و تبديل است و متمكن در مكان و واقع در زمان بوده و او را عوارض و لواحق جسميه و بالأخره محدود به حدود است محشور در آخرت باشد نزد اكثر فلاسفه مردود است، بلكه ارواح و نفوس انسانى در ابدان ديگرى كه آنها را ابدان اخروى ناميده‌اند محشور مى‌شوند. ❎و ميان ابدان دنيوى و اخروى فرقهايى گذارده‌اند از جمله اينكه: 1️⃣اولا، تمام اجساد و ابدان در آخرت صاحب روح و حيات مى‌باشند درصورتى‌كه اجساد دنيوى بعضى ذو روح و حياتند و بعضى داراى حيات و شعور نمى‌باشند. 2️⃣دوم اينكه اجساد اخروى حى بالذات‌اند و در ابدان و اجساد دنيوى حيات عارض و زائد بر آنهاست. 3️⃣سوم آنكه، اجساد و اجسام اين عالم بر سبيل استعداد قابل نفوس‌اند و نفوس در آخرت فاعل بر سبيل ايجاب‌اند. 4️⃣چهارم آنكه، قوت در اين عالم مقدم بر فعل است زمانا و فعل مقدم بر قوت است ذاتا و در آخرت قوت مقدم است بر فعل ذاتا و وجودا. 5️⃣پنجم آنكه، فعل در اين عالم اشرف از قوت است از جهت آنكه غايت قوت است و در آخرت قوت اشرف از فعل است از جهت آنكه فاعل است. 6️⃣ششم آنكه، ابدان اخروى و اجرام آنها غير متناهى‌اند برحسب اعداد تصورات نفوس و ادراكات آنها. 7️⃣هفتم آنكه، ابدان اخروى متوسط ميان تجرد و تجسم‌اند و اكثر لوازم و عوارض ابدان دنيوى را فاقدند. 📓«فرهنگ علوم فلسفی و کلامی» 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فانوس | پژوهش‌های کلامی
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 13 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚تورات 📖سفر پیدایش 📝باب 14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰ابرام لوط را می رهاند 1 در آن‌ زمان‌ امرافل‌ پادشاه‌ بابل‌، اریوک‌ پادشاه‌ الاسار، کَدُرلاعُمَر پادشاه‌ عیلام‌ و تدعال‌ پادشاه‌ قوئیم‌، با پادشاهان‌ زیر وارد جنگ‌ شدند: 2 بارع‌ پادشاه‌ سدوم‌، برشاع‌ پادشاه‌ عموره‌، شنعاب‌ پادشاه‌ ادمه‌، شم‌ئیبر پادشاه‌ صبوئیم‌، و پادشاه‌ بالع‌ (بالع‌ همان‌ صوغر است‌). 3 پس‌ پادشاهان‌ سدوم‌، عموره‌، ادمه‌، صبوئیم‌ و بالع‌ باهم‌ متحد شده‌، لشکرهای‌ خود را در دره‌ سدّیم‌ بسیج‌ نمودند. (دره‌ سدّیم‌ بعداً به‌ «دریای‌ مُرده‌» تبدیل‌ شد.) 4 ایشان‌ دوازده‌ سال‌ زیر سلطه‌ کدرلاعمر بودند. اما در سال‌ سیزدهم‌ شورش‌ نمودند و از فرمان‌ وی‌ سرپیچی‌ کردند. 5 در سال‌ چهاردهم‌، کدرلاعمر با پادشاهان‌ هم‌پیمانش‌ به‌ قبایل‌ زیر حمله‌ برده‌، آنها را شکست‌ داد: 6 رفائیها در زمین‌ عشتروت‌ قرنین‌، زوزی‌ها در هام‌، ایمی‌ها در دشت‌ قریتین‌، حوری‌ها در کوه‌ سعیر تا ایل‌ فاران‌ واقع‌ در حاشیه‌ صحرا. 7 سپس‌ به‌ عین‌ مشفاط‌ (که‌ بعداً قادش‌ نامیده‌ شد) رفتند و عمالیقی‌ها و همچنین‌ اموری‌ها را که‌ در حَصّون‌ تامار ساکن‌ بودند، شکست‌ دادند. 8 آنگاه‌ لشکریان‌ پادشاهان‌ سدوم‌، عموره‌، ادمه‌، صبوئیم‌ و بالع‌ (صوغر) به‌ جنگ‌ با کدرلاعمر و پادشاهان‌ هم‌پیمان‌ او، 9 تدعال‌ و امرافل‌ واریوک‌ که‌ در دره‌ سدّیم‌ مستقر شده‌ بودند، برخاستند؛ چهار پادشاه‌ علیه‌ پنج‌ پادشاه‌. 10 دره‌ سدّیم‌ پُر از چاه‌های‌قیر طبیعی‌ بود. وقتی‌ پادشاهان‌ سدوم‌ و عموره‌ می‌گریختند، به‌ داخل‌ چاه‌های‌ قیر افتادند، اما سه‌ پادشاه‌ دیگر به‌ کوهستان‌ فرار کردند. 11 پس‌ پادشاهان‌ فاتح‌، شهرهای‌ سدوم‌ و عموره‌ را غارت‌ کردند و همه‌ اموال‌ و مواد غذایی‌ آنها را بردند. 12 آنها لوط‌، برادرزاده‌ ابرام‌ را نیز که‌ در سدوم‌ ساکن‌ بود، با تمام‌ اموالش‌ با خود بردند. 13 یکی‌ از مردانی‌ که‌ از چنگ‌ دشمن‌ گریخته‌ بود، این‌ خبر را به‌ ابرامِ عبرانی‌ رساند. در این‌ موقع‌ ابرام‌ در بلوطستانِ ممری اموری‌ زندگی‌ می‌کرد. (ممری‌ اموری‌ برادر اشکول‌ و عانر بود که‌ با ابرام‌ هم‌پیمان‌ بودند). 14 چون‌ ابرام‌ از اسیری‌ برادرزاده‌اش‌ لوط‌ آگاهی‌ یافت‌، سیصد و هجده نفر از افراد کارآزموده‌ خود را آماده‌ کرد و سپاه‌ دشمن‌ را تا دان‌ تعقیب‌ نمود. 15 شبانگاه‌ ابرام‌ همراهان‌ خود را به‌ چند گروه‌ تقسیم‌ کرده‌، بر دشمن‌ حمله‌ برد و ایشان‌ را تارومار کرد و تا حوبَه‌ که‌ در شمالِ دمشق‌ واقع‌ شده‌ است‌، تعقیب‌ نمود. 16 ابرام‌، برادرزاده‌اش‌ لوط‌ و زنان‌ و مردانی‌ را که‌ اسیر شده‌ بودند، با همه‌ اموالِ غارت‌ شده‌ پس‌ گرفت‌. 17 هنگامی‌ که‌ ابرام‌ کدرلاعمر و پادشاهان‌ هم‌پیمان‌ او را شکست‌ داده‌، مراجعت‌ می‌نمود، پادشاه‌ سدوم‌ تا دره‌ شاوه‌ (که‌ بعدها دره‌ پادشاه‌ نامیده‌ شد) به‌ استقبال‌ ابرام‌ آمد. 18 همچنین‌ مَلک‌ صادق‌، پادشاه‌ سالیم‌ (اورشلیم‌) که‌ کاهن‌ خدای‌ متعال‌ هم‌ بود، برای‌ ابرام‌ نان‌ و شراب‌ آورد. 19 آنگاه‌ مَلک‌ صادق‌، ابرام‌ را برکت‌ داد و چنین‌ گفت‌: «سپاس‌ بر خدای‌ متعال‌، خالق‌ آسمان‌ و زمین‌ که‌ تو را بر دشمن‌ پیروز گردانید. 20 او تو را برکت‌ دهد.» سپس‌ ابرام‌ یک‌ دهم‌ از غنایم‌ جنگی‌ را به‌ مَلک‌ صادق‌ داد. 21 پادشاه‌ سدوم‌ به‌ ابرام‌ گفت‌: «مردمِ مرا به‌ من‌ واگذار، ولی‌ اموال‌ را برای‌ خود نگاهدار.» 22 ابرام‌ در جواب‌ گفت‌: «قسم‌ به‌ خداوند، خدای‌ متعال‌، خالق‌ آسمان‌ و زمین‌، 23 که‌ حتی‌ یک‌ سر سوزن‌ از اموال‌ تو را برنمی‌دارم‌، مبادا بگویی‌ من‌ ابرام‌ را ثروتمند ساختم‌. 24 تنها چیزی‌ که‌ می‌پذیرم‌، خوراکی‌ است‌ که‌ افراد من‌ خورده‌اند؛ اما سهم‌ عانر و اشکول‌ و ممری‌را که‌ همراه‌ من‌ با دشمن‌ جنگیدند، به‌ ایشان‌ بده‌.» 🗞کتاب مقدس، ترجمه تفسیری #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🔸از روشني طلعت رخشنده باقر 🔸شد نور علوم نبوي بر همه ظاهر 🔸در اوّل ماه رجب از مشرق اعجاز 🔸گرديد عيان ماه تمام از رخ باقر 🌸🍃ولادت با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب مبارک باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یادتان می‌آید او اینجا نشست/ ساحلی در محضر دریا نشست ▪️ بازنشر شعرخوانی محمد رسولی در محضر رهبرانقلاب درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (رضوان الله علیه)
فانوس | پژوهش‌های کلامی
🖊دین پژوهی و رشته های آن (9-10-11-12) 🗞ادبیات و هنر دینی؛ اسطوره شناسی دین؛ تاریخ ادیان؛ معرفت شناس
🟢چيستى كلام جديد 🖊عبدالحسین خسروپناه 🔖قسمت اول ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸امروزه گرچه كلام جديد مورد اقبال فراوان قرار گرفته، ولى هم چنان مفهوم تجدد پذيرى و جديد بودن اين دانش، در ابهام و اجمال باقى مانده است. اين اصطلاح، اوّلين بار در فرهنگ اسلامى، توسط شبلى نعمانى (1273 ـ 1332 هـ. ق) با نگارش تاريخ كلام جديد مطرح گرديد و سپس استاد شهيد مطهرى در مباحث كلامى خود در دانشگاه تهران بر آن تأكيد ورزيد. درباره چيستى كلام جديد شش ديدگاه مختلف وجود دارد: 1️⃣ديدگاه اول 💭ديدگاه كسانى كه «ميان كلام جديد و قديم، تنها به اشتراك لفظى در عنوان كلام معتقدند و بر اين باورند كه ميان اين دو، تفاوت جوهرى وجود دارد». ✅براى اين كه فضاى تفكّر به طور كلى در اين روزگار تغيير كرده و جازميّت علمى و فلسفى رخت بر بسته است، اثبات عقلى و يقينى عقايد حقّه كه هدف كلام سنّتى به شمار مى رفت، ناممكن گشته است و در يك كلام، سؤال ها و پرسش هاى جديد و روش ها و مبانى و مبادى و فضاى ديگرى حاكم شده است; بنا بر اين، به ناچار بايد به شيوه ى ديگرى از خدا و نبّوت و انسان و معاد و وحى سخن گفته شود. ❎اين رویکرد، گرفتار نوعى سنت ستيزى و اسير تحولات غربى شده است و با متأثر شدن از فلسفه ى نقادى كانت و نسبيت انگارى جديد و مبانى هرمنوتيكى هايدگر و گادامر، تلقى خاصى از وحى و كلام پيدا كرده است. ✳️علاوه بر اين كه با توجه به رویكردهاى مختلف انديشمندان غربى در باب روش شناختى و نسبى انگارى، رویکرد نخست مشخص نساخته است كه در كلام جديد، خواهان كدام رویكرد غربى است. آيا رویكرد شلايرماخر در كلام جديد را مى پذيرد يا ديدگاه آلستون و يا رهيافت شخصيت ديگرى را؟ هر كدام از اين ها در شناخت كلام جديد تأثير به سزايى دارند. 📚کلام جدید؛ ص7-8 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
▪️با توسل به تو مشمولِ عنایت شده ایم ▪️ما به دستِ كلماتِ تو هدایت شده ایم ▪️ای به مانند علی جاذبه و دافعه ات ▪️چارده آینه جمع آمده در جامعه ات 🏴شهادت جانسوز حضرت امام هادی علیه السلام تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰متکلمان شیعه ♻️قرن دوم 👳🏻‍♂️زرارة بن أعین 📝قسمت اول ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌زرارَة بن اَعْیَن بن سُنسُن شَیبانی کوفی، (حدود ۷۰ - ۱۴۸ یا ۱۵۰ق) از اصحاب اجماع و صحابه خاص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و از بزرگ‌ترین فقها و متکلمان شیعه بود. امام جعفر صادق(ع) او را از برترین اصحاب خود برشمرده است. زراره از خاندان آل اعین است که افراد بسیاری از این خاندان جزو اصحاب ائمه(ع)، راویان بزرگ و فقهای شیعه بوده‌اند. گویا زراره تألیفات فراوانی داشته؛ اما در آثار رجالی، تنها نام کتاب الاستطاعة و الجبر و العهود، ذکر شده است. از زراره حدود سه هزار حدیث نقل شده که حدود ۱۲۰۰ حدیث را به طور مستقیم از امامان نقل کرده است. فرزندان و برخی از برادران زراره، از اصحاب امام صادق(ع) و امام باقر(ع) و از محدثان شیعه بودند. 🟢اسم و کنیه اسم اصلی او، عَبدرَبّه (بنده پروردگارش) و لقبش زراره بوده است. چنانچه در روایتی خود او نقل می‌کند که امام صادق(ع) به من فرمود:‌ «ای زراره اسم تو در اسامی اهل بهشت بدون الف است. گفتم: بله فدایت شوم اسم اصلی من عبدربه است. زراره لقب من است».[رجال کشی، 133] کنیه او را ابوعلی یا ابوالحسن ذکر کرده‌اند. [الفهرست ابن ندیم، ص308] 🟠نسب زراره از خاندان آل اعین است. این خاندان که منسوب به اعین‎ بن‎ سُنْسُن است، از نظر زمانی بیش از دیگر خاندان‌های شیعی به خدمات علمی مشغول بوده‌اند. افراد آل اعین، کوفی و غالباً در شهر کوفه ساکن بوده‎اند.[تاریخ آل أعین، مقدمه مصحح] جد زراره، سُنسن،(یا سنبس) مسیحی و راهب بوده و پسرش اعین نیز مسیحی بوده و پس از اسارت اعین به دست مسلمانان و رفتن به قبیله بنی شیبان وی به اسلام گرویده است. تستری اعین و فرزندانش را سنی دانسته که سپس جمعی از آنان شیعه شده‌اند اما اعین شیعه نشده است.[قاموس الرجال تستری، ج2، ص172] 🟡مقام علمی ابن ندیم در الفهرست زراره را بزرگ‌ترین عالم شیعه در فقه، حدیث، کلام و شناخت مذهب تشیع دانسته است. نجاشی در رجال خود وی را بزرگ و استاد شیعیان در زمان حیاتش معرفی می‌کند، که قارِی قرآن، فقیه، متکلم، شاعر و ادیب بوده و تمام خصائص دین و مزایای فضیلت در او جمع شده بود و راستگو، مورد اعتماد و در زمان خویش بر همه اصحاب مقدم بود. وی از جمله اصحاب اجماع است، که از نظر دانشمندان شیعه هر چه روایت کند، راست و درست است. امام صادق(ع) او را از برترین اصحاب خود برشمرده است. گرچه زراره تألیفات فراوانی داشته؛ اما در آثار رجالی، تنها نام یکی از آثار او، کتاب الاستطاعة والجبر والعهود، ذکر شده است و به نام دیگر آثار او اشاره‌ای نشده است.[یاران امامان، نوشته مهری] 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛