در نگاه عرفی، عملکرد رئیسی فاجعه است و در نگاه دوم قهرمانانه!
چشمها را باید شست ...
🌹🌹🌹
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://fahhaam.ir/product/tfe/
سلام و صبح بخیر
در دو روز گذشته بازخوردها به نوشتهام دربارۀ مرحوم رئیسی بسیار متنوع بوده؛ کسانی مرا جیره خور نظام دانسته اند و کسانی مرا مقابل و معاند نظام و رهبری! بعضی ها گمان کرده اند طرفدار رئیسی ام و برخی مرا بی انصاف دانسته اند که در حق آن شهید عزیز کوتاهی کرده ام. خلاصه تنوع عجیبی است.
در اغلب موارد هم بعد چند تا رفت و برگشت و جواب سؤالات و دقت در جزئیات، مشکل برطرف شده و به اینجا رسیده اند که هیچ کدام از این موارد نیستم و سعی کرده ام بی طرف و علمی به داستان نگاه کنم.
الغرض:
جنس سیاست همراه است با هیجان و تعصب و هوچی گری و ...
من اما دغدغه ام سیاست نیست؛ فرهنگ است. در تمام این بالا و پایین ها، دنبال این هستم که چطور می شود به رشد فرهنگ عمومی کشور کمک کنیم. یادم است سه سال پیش هم که مرحوم رئیسی انتخاب شده بود، به همراهی دوستان یک بستۀ پیشنهادی برای ستاد ایشان فرستادیم که حالا که دارد رئیس جمهور می شود، این چیزی است که در توان ماست و در طبق اخلاص ...
اما الآن طبق معمول 45 سال اخیر، در مقطع حساس کنونی قرار داریم: انتخابات!
آن هم در شرایطی که همۀ گروه ها هرچه که داشته اند را پیشتر رو کرده اند. یادمان باشد مرحوم رئیسی اولین رئیس جمهوری بود که سابقۀ شکست در انتخابات داشت. این یعنی یک جناح مجبور شده روی گزینۀ بازنده دوباره سرمایه گذاری کند. یعنی دستها خالی است!
شاید بهترین کاری که الآن از دست من برمی آید یادآوری اتفاقات فرهنگی گذشته است تا مرور کنیم که چه شد که این جوری شد.
در صفحۀ دورۀ تاریخ فرهنگ انقلاب، یک سری محتوای رایگان دارم که به مرور اینجا هم می گذارم. خود دوره را هم با 50% تخفیف تقدیم می کنم که سهم خودم را برای تعالی فرهنگی ایران عزیز ادا کرده باشم.
به امید روزهایی بهتر
سلام
تقریبا یک ماه تا دو رویداد مهم فرصت داریم:
1. غدیر خم
2. انتخابات ریاست جمهوری
🟢 غدیر جدیترین مناسبت مذهبی و هویتی شیعه است که به طور خاص امر شدهایم به آن بپردازیم. پیامبر(ص) در روز غدیر فرمود: «فَلیُبَلِّغ الحاضرُ الغائبَ»: پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان برسانند.
لذا در فهام، به طور ویژه روی غدیر متمرکز خواهیم شد؛ انشاءاللهتعالی.
🔴 اهمیت انتخابات هم که واضح است. من هم که سیاسی نیستم. اینجا اگر هم بخواهم به انتخابات بپردازم، از منظر فرهنگ و تأثیر انتخابهای گذشته و آینده بر فرهنگ صحبت خواهم کرد. یعنی همان فضای «تاریخ فرهنگ انقلاب اسلامی».
حالا شما بفرمایید:
کدام موضوع برایتان جذاب است و همراهی خواهید کرد؟
1. غدیر
2. انتخابات
3. هر دو
4. هیچکدام
لینک نظرسنجی:
https://strawpoll.com/6QnMQmOrAne
https://strawpoll.com/6QnMQmOrAne
راستی،
دیروز ضبط درس گفتار حافظ هم به پایان رسید.
دو درسگفتار حافظ و تاریخ عرفان تا پایان در سایت فهام بارگذاری خواهند شد.
نظرسنجی بالا دربارۀ فعالیت کانال است نه سایت.
May 11
یا علی گفتیم و کار آغاز شد
به یاری خدا از امروز با محتوای غدیری در خدمت دوستان هستم.
#تا_همیشه_غدیر یک فراخوان ادبی بود برای تولید آثار کوتاه ادبی
هدفگذاری کرده بودیم که برای پیامک تبریک مناسب باشد.
کارهای ارزشمندی را از شاعران و نویسندگان غدیری دریافت کردیم؛ خدا خیرشان دهد.
شما هم با ارسال و بازنشر این پیامهای غدیری، دعوت رسول الله (ص) را لبیک بگویید:
حاضران به غایبان و پدران به پسران برسانند که:
امروز به امر حضرت حق
بر خلق جهان علی امیر است
🟢 فلْيُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة
(احتجاج طبرسی، ج1، ص62)
(بخشی از خطبۀ غدیر)
May 11
هر عبادت وقتی دارد:
تا سپیده: دوگانه
تا غروب: روزه
تا پایان سال: خمس
تا همیشه: غدیر
#تا_همیشه_غدیر
🟢🟢🟢
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
السلام علیکم یا ساسة العباد و ارکان البلاد
سلام بر شما اهل البیت که سیاستگزار بندگانید و ستونهای تمدن (زیارت جامعه)
طبق نظرسنجی، قرار شد که به انتخابات هم بپردازیم.
اینجا میخواهیم دربارۀ سیاستهای فرهنگی حرف بزنیم؛ نه این که کاندیدا معرفی کنیم و به نفع یا ضرر یک شخص و حزب کار کنیم.
ممنون می شوم اگر در بحثها همراهی کنید.
تذکر ضروری: هر گونه توهین و حرف بی سند ممنوع!
#تاریخ_فرهنگ_انقلاب
🟡🟡🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
برای این که سرفصلها قاطی نشوند، اول پستهای غدیری 🟢🟢🟢 میگذارم و
اول پستهای سیاستهای فرهنگی 🟡🟡🟡
با این رنگها از اول راحت تر علاقۀ خودتان را پیدا می کنید.
May 11
May 11
🟡🟡🟡
تک صدایی چیست و چطور تئوریزه می شود؟
در چند گروه نخبگانی که قرار است در زمینۀ فرهنگسازی کلان تصمیمگیری کنند، عضو هستم.
در این گروه ها طیفهای مختلفی حضور دارند و گفتارها و عکس العملهایی دارند که برای همۀ ما آشناست.
برای این که باب گفتگو باز شود، برخی از مسائل مشهود و مهم مملکتی را با نمونه هایی از اینجا شروع می کنم.
مثلا محرم گذشته بود که دختر شهید سلیمانی در برنامۀ مهلا دربارۀ پدرش صحبت کرده بود و خیلی ها شاکی شده بودند که چرا گفته شهید سلیمانی برنامۀ طنز می دیده و ...!
یا مثلا شیخ حسین انصاریان که دربارۀ پذیرفتن بدحجابها حرف زده بود، جماعتی شاکی شده بودند که شیخ حسین هم از مدار خارج شده!
در آن گروه کلی بحث شد و من با این متن وارد بحث شدم:
🟡🟡🟡
سلام
من رضا بیات هستم. آدمی که سعی کرده دیندار باشد و هیچ وقت زیر پرچم هیچ حزب و گروهی نرود تا بتواند حقایق را بدون فیلتر ببیند.
در دهه اول آنقدر سرم شلوغ است که نمی رسم برنامه های تلویزیون و مجازی و ... را رصد کنم. اما پستهای این گروه محترم هاتف برایم جذاب و عجیب بود.
به نظرم بی ضرر آمد که فهم خودم از پیامهای دوستان را ارائه کنم. شاید مؤمن بودم و توانستم برای دوستان مؤمن آینگی کنم. اینجا قصد بحث علمی ندارم. فقط می خواهم نحوۀ تعامل برخی از دوستان اهل فرهنگ را بازنمایی کنم.
1. ما انقلابی هستیم. امام حسین (ع) هم انقلابی بود. پس امام حسین (ع) مال ماست.
2. هیچ کس حق ندارد امام حسین (ع) را خارج از منطق انقلابی ما بفهمد. اگر چنین کند، امام حسین (ع) را تحریف کرده.
3. نه تنها امام حسین (ع) که مربوط به قرنها پیش است، بلکه شهید سلیمانی ِ معاصر را هم هیچ کس نباید هیچ جوری غیر از آنچه که ما تعریف می کند بفهمد؛ حتی دختر شهید سلیمانی.
4. هر کس هر انتقادی به عملکرد هر کس از قبیلۀ ما بکند، انقلابی نیست و هر کس انقلابی نباشد، باید ساکت شود یا ساکتش کنیم.
5. ماییم که تعیین می کنیم کدام عالم چه کند؛ کدام مسؤول هیئتی را که ما دوست نداریم چطور تعطیل کند و ... .
6. ما انقلابی های اصیل، هر روز داریم کمتر و کمتر می شویم. مدام ریزش داریم. حتی شیخ حسین انصاریان هم از مدار خارج شده است. خدا را شکر که عالم و جاهل ریزش می کنند ولی ما محکم سر جایمان هستیم و حرف هیچ کس هم روی ما اثر نمی گذارد. یک انقلابی اصیل نفوذ ناپذیر است.
7. ما انقلابی های اصیل هر چه هم که کم باشیم، هر چه هم که بی عمل و کارنابلد و کم سواد باشیم، به هر حال انقلابی اصیل هستیم؛ لذا ما و فقط ماییم که برای همه تصمیم می گیریم.
🟡🟡🟡
منطق این دوستان این است که حرف حق یکی است و باقی باطلند؛ پس نیازی نیست مطرح شوند.
در همین ایام انتخابات فعلی، به صراحت می گویند نباید کاندیداهای گروه های مختلف بیایند. انتخابات پر شور نشد که نشد! مهم این است که گزینۀ صالح رأی بیاورد؛ هر چند حداقلی.
🟡🟡🟡
حالا سؤال من از شما دوستان فهامی:
کدام خطرناک تر است؟
الف) این رفتار و تفکر بسته
ب) ورود یا احتمالا پیروزی یک تفکر انحرافی
ممنون می شوم همراهی بفرمایید
@DR_Reza_Bayat
🟡🟡🟡
نظر همراهان:
عرض سلام و احترام
گزینه الف
اگر انتخابات انتخابات است باید انواع گزینه ها روی میز باشد ، هر کاندید بتواند نظر و عقیده خودش را بیان کند و مردم بتوانن حق انتخاب داشته باشن
اگر غیر از این باشند انتخابات معنی ندارد ، انتخاب باید درمورد طرز فکر نیز باشد نه اینکه یک طرز فکر ثابت مشخص شود و انتخاب فقط سر این باشد که چه کسی این طرز فکر را پیاده کند
🟡🟡🟡
نظر همراهان:
سلام و وقت بخیر
با توجه به اینکه این تفکرات ریشه در افراط دارد و افراط هم از جهل می آید میتوان گفت که این تفکر بسته خطرناک تر است و به نوبه خود باعث ایجاد یک تفکر انحرافی و گروه انحرافی می شوند .انتخابات هم باید با توجه به نظر و رای مردم و به طور کثیر باشد ؛ این که پرشور نشد نشد مهم این هست که اصلح باشد خود ریشه در همان تفکر بسته و افراطی دارد و با توجه به این که اگر چیزی خواستار زیاد دارد مسلما اصلح نیست ، چیزی که خواستار ندارد هم اصلح نیست.
🟢🟢🟢
#معرفی_کتاب
خطبۀ غدیر به چند شکل روایت شده:
الف) نسخۀ اجمالی که همان جملۀ معروف «من کنت مولاه فعلی مولاه» است و نهایتا یکی دو جمله به آن اضافه می شود.
ب) نسخۀ تفصیلی که خطبه ای حدودا یک ساعته است و بلندترین خطبۀ پیامبر(ص) محسوب می شود.
برخی از محققان می گویند نسخۀ تفصیلی سند دقیقی ندارد و تعدادی از جملات پیامبر(ص) در مورد امیرالمؤمنین(ع) است که ترکیب کرده اند و به اسم خطبۀ غدیر جا انداخته اند.
معمولا این ترکیب و خطبه سازی را هم به سالهای اخیر و جمهوری اسلامی ربط می دهند.
کتابی که تصویرش را می بینید، در قرن 12 یعنی بیش از 200 سال پیش، کلمه به کلمۀ نسخۀ تفصیلی را آورده و به شکل شعر ترجمه کرده است.
اگر می خواهید دربارۀ این کتاب ارزشمند بیشتر بدانید، این لینک را ببینید:
https://fahhaam.ir/product/%d8%ae%d8%b7%d8%a8%d9%87-%d8%ba%d8%af%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d9%88-%d9%85%d8%aa%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d8%ac%d9%85%d9%87-%d9%85%d9%86%d8%b8%d9%88%d9%85/
🟢🟢🟢
چند بیت از کتاب خطبۀ غدیر، سرودۀ باذل مشهدی:
ابیاتی از منظومه:
معاشر الناس، النور من الله عزوجل فیّ مسلوک ثم فی علی، ثم فی النسل منه الی القائم المهدی الذی یأخذ بحق الله و بکل حق هو لنا
بدانید ای معشر مردمان
که پیوسته نور خدای جهان
به ذات من و پس به ذات علی
پس از نسل او، آنکه باشد وصی
رسد تا به مهدی که قائم بود
بدانگه که او آشکارا شود
بگیرد حق کردگار جهان
دگر حق ما را هم از ظالمان
🟢🟢🟢
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
🟡🟡🟡
نظر همراهان:
سلام علیکم. با توجه به اینکه نتیجه رفتار الف احتمالا به سقوط کلیت نظام میانجامد در حالی که گزینه ب حداکثر یک انحراف چندساله ، پس گزینه الف خطرناک تر است علاوه بر این که خود نوعی انحراف است و کسی نمیتواند بگوید بر جبهه حق است صرفا از دید خودش، حداقل در گرفتن مسولیت ساماندهی یک جمع کثیر.
🟡🟡🟡
نظر همراهان:
طرز تفکر درست مشخص است فقط باید رفت و آن را از اهلش شناخت(فاسئلو اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون)
و مصداق های نزدیک به آن را برای انتخاب پیدا کرد
هر گروه و دولتی که می آیند قطعا شعار هایی میدهند که به ذهن مرد خوب بیاید
حال اینکه چگونه عمل می کنند و مردم چقدر حاضرند تاوان انتخاب خود را بدهند مسئله دیگری است
در کل به خاطر احتمالات نمیتوان اختیار را از مردم سلب کرد این امتحانی است که هر دوره پیش روی مردم ماست...