بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه دوم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
هیئت منتظران ظهور (نیشابور)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
سهشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 اساسا حسین(علیهالسلام) برای عبرت است. حسین(علیهالسلام) سبک زندگی ما است. مدل زندگی شیعیان است. اصلاً شأن امام، شأن سبک زندگی انتخاب کردن است. ما وقتی میگوییم مأموم تو هستیم؛ یعنی تو سبک زندگی ما هستی. تو مدل زندگی ما هستی. وقتی مردم برای حسین(علیهالسلام) نامه نوشتند، حجت بر امام تمام است.
مسلم نامه نوشت برای امام که همه چیز آماده است برای قیام، برخلاف امام مجتبی (علیهالسلام) که همه چیز آماده نبود برای قیام مسلحانه. بعداً عرض خواهم کرد که ائمه (علیهمالسلام)؛ این انسان ۲۵۰ ساله،چهار دوره زندگی داشته که حالا من دارم بخشی از آن دوره را برای شما عرض میکنم. امام مجتبی (علیهالسلام) نرفت سراغ جنگ مسلحانه، چون «حضورألحاضر» نیست.صلح او بخشی از مبارزه اوست.
حالا که حسین علیهالسلام میخواهد برود برای قیام، دو شرط میگذارد. البته شرط نمیگذارد که اگر اینها را ندارید نیایید.
یکوقت حرفهای امام انشایی است یکوقت اخباری است. انشایی مثل «امری» که من میکنم؛ میگویم بلند شو بیا دنبال من. خبری مثل اینکه میگویم تو نمیتوانی بیایی دنبال من.
عمر سعد ملعون نفهمید وقتی امام فرمود تو از گندم ری نخواهی خورد؛ این یک جمله خبری بود؛ یعنی تو دستت به حاکمیت ری نخواهد رسید، نه اینکه امام دعا کرده باشد که دست او به حاکمیت ری نرسد. اینجا حسینبنعلی (علیهالسلام) شرط نمیگذارد که اگر این دو شرط را ندارید نیایید. جمله انشایی نیست. بلکه میگوید اگر این دو شرط را ندارید «نمیتوانید» با من بیایید. حسینبنعلی میگوید یاران امام در هر عصری منهای این دو شرط ظرفیت یاری رساندن ندارند. «من کان باذلا فینا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه» دو شرط تکوینی نصرت امام است, نه دو شرط انشایی. جمله امام، خبری است. امام دارد تکلیف تاریخ را مشخص میکند. دارد از واقع عالم خبر میدهد. شهید مطهری عزیز در گفتار اخیر «کتاب ۱۵ گفتار» اثبات میکند حسین (علیهالسلام) بخشی از تاریخ اسلام است و تاریخ سازی کرده است.
پس شرط همراهی با امام چیست؟
۱- باذلا فینا مهجته؛ یعنی هرچی داری کف دست بگیر قرآن میگوید گاهی جان میگیریم گاهی پول میگیریم، گاهی وقت میگیریم، بسته به موردش دارد
۲- موطنا علی لقاء الله نفسه. یک خاطره برای مشخص شدن جمله دوم اباعبدالله بگویم آقای سلحشور میگفت شب عملیات ما راه را گم کردیم جلوی ما میدان مین بود فرمانده آرام به نفر پشتسر خود گفت به پشتسری خود بگو کسانی که برای باز کردن معبر آمادگی دارند روی میدان مین بروند یک قدم از سمت راست از صف خارج شوند. تا خبر، نفربهنفر به آخر صف برسد چند دقیقه طول کشید. فرمانده تا به خود آمد دید کلاً صف دیگری در سمت راست ایجاد شده، همه آماده بودند بروند روی مین. اتفاقاً یک ربع، بیستدقیقه بعد، ما مسیر را پیدا کردیم و اصلاً نرفتیم روی مین عملیات تمام شد. یکی از رفقا گفت آیا دیدید «درلحظه» بچهها چه جور انتخاب کردند؟ من گفتم بچهها درلحظه انتخاب نکردند قبلاً انتخاب کرده بودند الان اقدام کردند و راست میگفت. موطنا علی لقاالله نفسه میخواهد بگوید شما در معرکه انتخاب نمیکنید بلکه در معرکه اقدام میکنید، انتخابتان را عملی میکنید.
طرف آمد محضر اباعبدالله (علیهالسلام) یک جمله گفت، گفت تا تنهای تنها نشدی با شما هستم. این را انتخاب کرده بود راست هم میگفت وقتی امام گفت «هل من ناصر» آمد به آقا عرض کرد الوعده وفا روز عاشورا از امام حسین جدا شد. انتخابش همین بود کما اینکه روز عاشورا آقای حُر به اباعبدالله (علیهالسلام) پیوست. این را برای چه میگویم؟ میخواهم بگویم داستان خدا شوخیبردار نیست. یک آدمی که سالها در انقلاب اسلامی، از انقلاب بهسختی دفاع میکرد اندکی شلحجابی را با بدترین برخورد جواب میداد، میرود سر قبر مهسا امینی به نام خدای رنگین کمان و به نام خدای مهسا و خدای آدمیت، از آدمیت درمیآید، آخوندی که با لباس قرمز آستین کوتا بر سر قبر مهسا حاضر میشود...
اینکه میگویم آماده شویم، به خاطر همین است، پس شرط دوم از شرط اول مهمتر است، باید از قبل آماده بود، نه داخل معرکه.
#شب_اول_محرم
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دو شرط لازم برای یاری کردن امام!
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
@fakhrian_ir
#اطلاعیه
بزرگوارانی که میتوانند از صوتهای سخنرانی حجةالاسلام و المسلمین فخریان در محرم ۱۴۰۲ پادکست، نماهنگ و فتوکلیپ تهیه کنند، لطفا انجام دهند و جهت انتشار برای مدیر کانال ارسال کنند.
باتشکر
مدیر کانال
@fakhrian_ir
سخنرانی - حجت الاسلام و المسلمین فخریان - شب پنجم محرم 1445 - 31 تیر 1402.mp3
28.2M
#سخنرانی
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
هیئت منتظران ظهور (نیشابور)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
#شب_پنجم_محرم
ـــــــــــــــــــــــ
➣@fakhrian_ir
هدایت شده از اسماعیل فخریان
باعرض سلام و قبولی عزادارایها
نظراتتان پیرامون موضوع و محتوای جلسات سخنرانی در محرمالحرام ۱۴۴۵ را میتوانید به شناسۀ زیر بفرستید🔻
@im_enqelabi
همراه با نظرات شما پیرامون موضوع و محتوای سخنرانی حجةالاسلام والمسلمین فخریان در محرمالحرام ۱۴۴۵
🔹سلام
سخنرانی جلسات اخیر استاد در نیشابور واقعا تاثیرگذار بود. چقدر احساس قشنگی بود. ما خانودگی گوش میدیم.
🔸باسلام و خداقوت
خدمت سرور ارجمند حاج آقا فخریان
کاش امسال بیرجند تشریف میآوردید
از نزدیک از مباحث کاربردی حضرتعالی استفاده میکردیم.
مباحث مطرح شده حضرتعالی را هر روز مرور و در فضای مجازی نیز منتشر میکنیم.
اجرتون با اباعبدالله الحسین علیهالسلام
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه_سوم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
هیئت منتظران ظهور (نیشابور)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
سهشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 گفتیم امام حسین(علیهالسلام) دو شرط برای اصحابش گذاشت: ۱- هرچه دارند کف دست بگیرند. ۲- آماده شوند برای لقاءالله.
🔻چند نمونه از افرادی که با دریافت پیام امام، دو شرط را در وجود خود، تحقق بخشیدند و از اصحابالحسین شدند:
حاج قاسم سلیمانی یکی از کسانی بود که شروط امام را در خود محقق کرده بود و کاملاً آماده برای لقا الله شده بود به طوری که در جشن تولدی که برایش گرفته بودند آرزوی شهادت میکند و لحظه آخر هم روی تکهکاغذ پارهای مینویسد خدایا مرا پاکیزه بپذیر.
یکی دیگر از کسانی که اصلاً همکیش امام حسین(علیهالسلام) نبود اما آزاده بود، وهب نصرانیست کسی که در شب عقد خود صدای اباعبدالله(علیهالسلام) به او رسید رفت جنگید سرش را بریدند برای اینکه مادرش را بشکنند سر را انداختند جلوی مادر، گفتند دیدی! این هم نتیجۀ باحسین بودن! ببینید این زن چگونه نشان داد «باذلا فینا محجته» است سر را پرتاب کرد جلوی دشمن، گفت چیزی را که برای حسین بدهیم پس نمیگیریم! خانمها اینطور باید مایه بگذارند.
حضرت زینب(سلاماللهعلیها) هم دو پسر خود را فدا کرد؛ حتی برای تحویلگرفتن جنازههایشان از خیمه بیرون نیامد، نکند حسین شرمنده شود.
💢💢💢💢💢💢💢💢
از ما سوال میکنند با معضلات اجتماعی چگونه برخورد کنیم؟ بزرگترین کار فرهنگی، راه انداختن دستههای عزا و شرکت در مراسم عزای حسینی و چسباندن سیاهیها و پرچمها بر سردر خانههاست. با همین دستههای عزا میتوانیم آلودگیها و کثافات را بشوییم. باید با شلحجابها و کسانی که در ظاهر اختلاف داریم، روی مشترکاتمان تمرکز کنیم، این اشتراکات، کمکم اختلافات را نابود میکند. پس باید با اعتقاد و باور قلبی، سینه بزنید. مرحوم میرزا اسماعیل دولابی میگفت وارد هیئتی شدم دیدم گناهان جوانانی که شور گرفتهاند حسینحسین میگویند مثل برگ درختان پاییزی دارد میریزد. اینکه امام خمینی میگفت این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته، همین است.
💢پایان مقدمه💢
بحث اصلی:
چگونگی دستگیری خدا جهت کسب آمادگی برای تحقق شرط دوم:
هر انسانی با اندکتأملی، اذعان میکند به هستی خود و جهان پیرامون خود. اینجور نیست که بگوید من و جهان دور و برم توهم است. همچنین اعتراف میکند به اینکه ما اتفاقی و خودبهخود بوجود نیامدهایم بلکه دست آفریدگاری آگاه و قدرتمند و حکیم در کار است. خب حالا که آفریده، بعدش چه؟ بعد از آفریدن، نوبت دستگیری و بردن میرسد.
آفریدن کافی نیست، پس از آفرینش، راهبری لازم است. مسئلۀ به این سادگی، در معارف ما مغفول مانده است! مهمترین مسئلهای که در مورد خدا باید بدانیم همین است که خدا بعد از آفریدن انسانها، وظیفه و مسئولیت و رسالتش چیست؟ چرا خدا راهبر ماست؟ چون ما راه بلد نیستیم. راهبری خدا در دنیا قرار است اتفاق بیفتد؟ یا در عوالم بعد از مرگ؟ قطعا در دنیا. زیرا حکمتش اقتضا میکند که در دنیا مخلوقاتش را رها نکند. آیا خودش میآید روی زمین دست ما را میگیرد؟ یا باید برای راهبری، واسطۀ زمینی قرار دهد؟ با توجه به اینکه خدا همۀ انسانها را دستگیری میکند - حتی آن کسانی که خدایی خدا را هم قبول ندارند - سؤال این است که قرار است انسانها در دنیا به واسطۀ دستگیری خدا چه بشوند که خدا پس از دستگیری آنها بگوید حالا همان شدید که باید میشدید؟
بحث، بحث بسیار مهم و جدیای است. بحث توحید است. اگر خدا دست بندگان را نگیرد و به آنجایی که در نظر گرفته نبرد خدا نیست. اگر ما این جواب را درنیاوریم، در مکتب امام حسین(علیهالسلام) لنگ میزنیم.
یک ماه فکر کردم که اگر بخواهم از امام حسین(علیهالسلام) بگویم، دقیقاً نقطۀ کور این مسئله کجاست که باید تبیین شود؟ رسیدم به این چیزی که الان میخواهم عرض کنم. همان چیزی که امام حسین(علیهالسلام) دقیقاً برای آن قیام کرد.
#شب_اول_محرم
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه_چهارم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
هیئت منتظران ظهور (نیشابور)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
سهشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
انسانها مرکب از جسم و روح، یا نفس و بدن هستند. هم شأن جسمانی دارند، هم شأن روحانی. خداوندی که رب است و قرار است انسان را تربیت کند خودش که نمیآید روی زمین. قانون و آییننامه میدهد. یک عده انسانهایی هم که ما آنها را پیامبر مینامیم میفرستد. پیامبران هم که به تربیت تکتک افراد به صورت فردی نمیپردازند. یک کار گسترده انجام میدهند. این کار گسترده چیست؟ ایجاد محیط عدالتگونه برای انسان، تا بتواند در هر دو بعد خود، به کمال جسمانی و روحانی برسد؛ کمال جسمانی به رفاه است. مگر میشود خدا به انسان اینهمه میل و لذایذ جسمانی بدهد، بعد بگوید از اینها استفاده نکن؟! اتفاقا خدا میگوید باید از همۀ اینها بهرهمند شوی.
خدا بنایش بر این است که انسانها از تمام لذایذ جسمی و جنسی، در بالاترین حد آن استفاده کنند لکن از مسیری که خودش گفته است. خدا با لذت بردن ما مخالف نیست اگر مخالف بود که آنها را ایجاد نمیکرد.
خدا به بشر میگوید من که تو را اینطوری آفریدم خودم را هم مسئول کردم تا تمام شرایط را فراهم کنم تا که جسم تو بیشترین لذت را -لکن از مسیری که من میگویم- ببرد و روح تو نیز بیشترین تکامل و لذت روحی را ببرد. مسئول زندگی تو من هستم؛ چون من رب تو هستم. چهجوری است که تو خودت را مسئول زندگی فرزندت و فراهم کردن لذایذ او میدانی ولی من خودم را مسئول زندگی مخلوقم ندانم؟! من خودم را خرج میکنم تا تو به هرچه که میخواهی البته از طریق آدمیت برسی. پس خدا وظیفهاش چیست؟ راهوار کردن مسیری که در این مسیر، تمام نیازهای جسمی و روحی تو در دنیا تامین شود. خدا انبیا را فرستاد فرمود همینجا را بهشت کنید تا اینجا بهشت نشود، مردم بهشت اخروی را قبول نمیکنند. اتفاقاً خدا با وعدۀ نسیهدادن خیلی مخالف است.خدا انبیا را فرستاده تا بستری، محیطی، فضایی، یک مدل زندگیای برای انسانها فراهم کنند تا همۀ انسانها به تمام لذایذ جسمی و جنسی و تمام لذایذ روحی خود در دنیا برسند. چقدر زیباست! چقدر دین گره خورده به زندگی ما! حالا مهمترین نیاز انسان یا بهتر بگوییم مهمترین عاملی که موجب میشود انسان به همه نیازهای خود دست پیدا کند چیست؟ آزادی. این خیلی مهم است. دین میگوید مهمترین مسئلۀ من برای اینکه تو بتوانی به نیازهایت برسی آزادی است تو اگر اسیر و زندانی باشی طبیعتاً نمیتوانی به لذایذی که خدا در وجودت نهاده، دست پیدا کنی.
پس اولین مانع، عدم آزادیست.
دومین مانعی که نمیگذارد انسانها به خواستههایشان برسند طبقات اجتماعی است. وقتی جامعه جوری مدیریت شود که عدهای قلدر، تمام گلوگاههای اقتصادی را دست گرفتند تو را مثل یک مورچه زیر انگشتشان له میکنند نمیگذارند رشد اقتصادی کنی. این دلالی در اقتصاد، مسئلۀ خدا و مسئلۀ دین است. به همیندلیل دین در مسئله اقتصادی میگوید نگذارید بخش خصوصی اینقدر بزرگ شود که فردا برای شما تعیین تکلیف کند. پس مسئلۀ خدا آزادی است. آیا آزادی خودش موضوعیت دارد یا مقدمه است برای هدف بزرگتر؟ هدف بزرگتر. هدف بزرگتر، رسیدن به لذایذ جسمانی و روحانی بود. مسئله دوم عدالت است. حالا میخواهم تیر خلاص را بزنم و آرامآرام بحثمان را جمع کنیم.
آزادی دو بخش دارد: ۱- آزادی درونی ۲- آزادی بیرونی. آزادی درونی یعنی شما از درون خودت، گیر نباشی که امام حسین(علیهالسلام) در «موطنا علی لقاءالله نفسه» به آن اشاره کرد؛ یعنی از درون آزاد شده باشی. شهید مطهری کتابی نوشته در مورد آزادی معنوی که منظورش همین است؛ یعنی آزاد شدن از بند نفس. مسئول تامین آزادی معنوی برای انسانها چه کسانی هستند؟ خودشان. اما مسئول تامین آزادی اجتماعی؛ خدا، پیامبران، امامان و حاکمیت است. تمام امور معنوی، در رأسشان نماز، برای تأمین آزادی معنوی، واجب شدهاند. خدا فرمود باید نماز بخوانی، چرا؟ چون باید آزاد باشی. باید حجاب داشته باشی. چون باید آزاد باشی. نمیگذارم اسیر بشوی. بالای سرت ایستادهام نگذارم کسی اسیرت کند. هم خودت حق نداری خودت را اسیر کنی، هم نمیگذارم بقیه اسیرت کنند، برای آزادی درونیات، امور عبادی را واجب کردم، برای آزادی بیرونیات هم ۱۲۴ هزار پیامبر فرستادم تا تو یکوقت اسیر نشوی. پس در نگاه خدا آزادی واجب است یا مستحب است یا دلبخواهی است؟ واجب است. مسئول تأمین آزادی فردی کیست؟ خودم چه جوری؟ با اثر تکوینی و وضعی عبادات مثل نماز، روزه، حجاب... آزاد شدن، اتفاق میافتد.
#شب_اول_محرم
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه_پنجم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
هیئت منتظران ظهور (نیشابور)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
سهشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
جمله آخر:
آنکسی که از درون، اسیر است و آزادی معنوی ندارد به هر کثافت اجتماعی که عین اسارت است تن میدهد میدانی چرا عدۀزیادی نتوانستند با امام حسین(علیهالسلام) همراهی کنند؟ چون اسیر خودشان بودند، به همینخاطر عبیدالله توانست به راحتی آنها را اسیر خود کند چون اسیر را اسیرکردن کاری ندارد اما چرا مسلم اسیر نشد؟ چون مسلم از درون آزاد بود. اسیر نفس خود نبود. بحث این چندشب را خیلی باید جدی بگیرید. جانها فدای آن حسینی که وارد عرصۀ عظیم قیام شد برای آن آزادیای که خدا دستور داده بود توسط ما تأمین شود. حسین(علیهالسلام) چقدر خودش را برای این آزادی هزینه کرد؟ حالا با این نگاه قدر امام حسین(علیهالسلام) را بیشتر میدانیم.
از آنطرف هم منهای آزادی معنوی و درونی، آدمها زودتر آزادی اجتماعیشان را از دست میدهند و اسیر دیگران میشوند. شهید دیالمه دانشجویی بود که در انفجار حزب جمهوری شهید شد زمانی که همه از بنیصدر و میرحسین موسوی تعریف میکردند، او میگفت نه. او را زدند اما ایستاد چون از درون گیر نبود اگر از درون گیر بود با اولین تهدید مالی و آبرویی، جا خالی میکرد، کم میاورد. زندگیاش را بخوانید در جوانی همانی شد که باید میشد از بس پرمطالعه و پرتبیین بود. پس در جهاد تبیین، ما بیش از هر چیزی نیاز به مطالعه داریم نیاز به جدیت در فهم داریم.
#شب_اول_محرم
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 خدا مسئول آزاد زیستن من است
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
#شب_اول_محرم
@fakhrian_ir
سخنرانی - حجت الاسلام و المسلمین فخریان - شب ششم محرم 1445 - 1 مرداد 1402.mp3
33.33M
#سخنرانی
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
هیئت منتظران ظهور (نیشابور)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
یکشنبه ۱ مردادماه ۱۴۰۲
#شب_ششم_محرم
ـــــــــــــــــــــــ
➣@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه اول #سهشنبه ۳ مردادماه
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 عرض کردیم که ما معتقدیم پروردگاری وجود دارد، اولین مسئلهای که در مورد خدا مطرح است این است که خدا خالق است، وقتی میگوییم خدا خالق است یعنی ما بر اساس اتفاق به وجود نیامدیم، عقل قبول نمیکند که عالم تصادفاً در اثر یک انفجار پدید آمده باشد آن هم با چنین نظم و ترتیبی. پس ما خدا داریم. گفتیم خدا علاوه بر اینکه خالق است، رب هم هست. رب یعنی مربی، مدیر، راهبر، کسی که بناست دست ما را بگیرد و ما را پیش ببرد.
آیا این رب برای ما برنامه دارد؟ قطعاً برنامه دارد زیرا این رب، خالق عالم قادر حکیم است. حکیم کار بیهوده انجام نمیدهد، ما را به خاطر هدفی آفریده است و بناست ما در این دنیا به آن هدفی که مد نظر خداست برسیم. پدری که فرزند خود را به مدرسه میفرستد هدفش این است که فرزندش دانشمند شود. برای این هدف لازم است برنامهریزی هم بکند. اگر نیاز باشد، معلم خصوصی و کتاب کمکی هم بگیرد. پس هدف داشتن لازم است اما کافی نیست. علاوه بر هدف، برنامهریزی هم لازم است. برنامههای اعلامی از طرف خدا مختلف است؛ بعضی از برنامههایش فردی است و مخاطبش خود شخص است. میگوید تو باید این کارها را انجام دهی تا به هدف برسی. بعضی هم برای محیط و دیگران است. در دانشمند شدن فرزند، مهمترین عاملی که باعث میشود فرزند دانشمند نشود؛ بازیگوشی، تنبلی، درس نخواندن... است.
در هدف خدا، مهمترین عامل این است که تو باید در همه مراحل زندگیت آزاد باشی. اگر در برههای از زندگی، خودت آزادیت را از دست بدهی به هدفی که من برایت ترسیم کردم نمیرسی. پس مسئلۀ اصلی خدا برای مخلوقاتش که به هدف برسند آزاد بودن است. لکن آزادی بخشهای مختلفی دارد یکوقت تو خودت خودت را اسیر میکنی و از آزادی میاندازی. یکوقت دیگران از بیرون جلوی آزادی تو را میگیرند. پس من باید در دو جا آزاد باشم. هم از درون خودم آزاد باشم هم از بیرون خودم. برای تامین آزادی درونی، خودم باید تلاش کنم. برای تامین آزادی بیرونی، پیامبران تلاش میکنند. این مطلب در آیه ۱۵۷ سوره اعراف بیان شده است: «الذین یتبعون الرسول النبی الامی...»کسانی که هرچه پیامبر بگوید گوش بدهند در همین دنیا به بهشت میروند. درست است که آخرت خیلی مهم است، اما مسیر به آخرت رسیدن، از طریق دنیا است. «و یضعُ عَنهُم اِصرهُم و الاَغلال الَّتی کانت عَلیهم...» شأن پیامبر این است که بندهایی که استکبار و طواغیت به پای بندگان خدا میبندند او باز میکند. اگر کسی بگوید من میخواهم اسیر باشم، پیامبر میگوید حق نداری اسیر باشی تو باید آزاد باشی.
💢 مهمترین واجب در دین ما نماز نیست، بلکه آزادی است. اسیر نماز ندارد نمازش نماز نیست. میدانید چرا در نماز حضور قلب نداریم؟ چون آزاد نیستیم. نماز آمده تا آزادی درونی ما را تامین کند.
مهمترین وظیفۀ ما بعد از اینکه گفتیم خدا هست، این است که از درون و از بیرون، در بند کسی نباشیم.
مهمترین دغدغۀ خدا و مهمترین مسئلۀ دین، برای بشریت، آزادی است. به همان اندازه که آزادی تو از درون خودت یا از بیرون، محدود شود تو به آدمیت نمیرسی. (دیشب گفتم به لذایذ جسمی و روحی نمیرسی) پس مبارزه با هوای نفس اوجب واجبات است؛ حرامترین حرام، آن چیزی است که تو را اسیر کند؛ چه از درون، چه از بیرون. اگر میخواهید به بچه دین را یاد دهید بگویید مهمترین مسئلهای که از دین به من فهماندند آزادی است. نگویید نماز خواندی یا نه؟ اگر آزاد باشد نماز هم میخواند.
«إِن مَكنّاهُم فی الأَرضِ أَقاموا الصَّلاة» مؤمنان وقتی قدرت پیدا میکنند اقامه صلاة میکنند. خب چهجوری قدرت پیدا میکنند برای اقامه صلاة در جامعه؟ با آزادی. آدمهای اسیر، قدرت اقامه صلاة و ایتاء زکاة ندارند. به همین خاطر سید علی خامنهای در بیانیۀ گام دوم میگوید: «مهمترین مسئلهای که ما برایش انقلاب کردیم آزادی مردم است». ما اینقدری که دغدغۀ آزادی تو را داریم دغدغۀ نمازت را نداریم؛ یعنی اصلاً مسئلۀ ما نماز تو نیست مسئلۀ ما آزادی تو است. ممکن است کسی بگوید خوب شد پس من از فردا هرجور دلم بخواهد بیرون میآیم! در جوابش نمیگوییم غلط میکنی. میگوییم باز هم که اسیر دلت شدی!! وقتی میگویی دلم میخواهد فلان کار را بکنم پس تو اسیر دلت هستی، اسیر که لذت نمیبرد. قبلا گفته بودیم کسانی که در زندان اسیرند لذت نمیبرند، ممکن است زندان برایشان تکرار و عادت شود ولی لذت نخواهد داشت.
💢 بحث دوم که مهمتر است، در مورد آزادی اجتماعی است. گفتیم آزادی اجتماعی یا همان آزادی بیرونی، توسط پیامبران تأمین میشود.
خب طواغیت ممکن است هزاران نفر را اسیر خود کنند
#شب_دوم_محرم
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه دوم #سهشنبه ۳ مردادماه
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 سؤال این است که پیامبر چگونه میخواهد همۀ اسیران را آزاد کند؟ پیامبر با به دست گرفتن قدرت اجتماعی، این کار را انجام میهد. کسی که مظلوم و ضعیف است نمیتواند آزادی اجتماعی ایجاد کند.
خب قدرت اجتماعی چگونه به وجود میآید؟ با تشکیل حکومت دینی.
علما قبل از انقلاب میدیدند محمدرضا چگونه مردم را اسیر خود کرده و آزادی آنها را سلب کرده است. اگر از آنها میپرسیدی چرا توی دهان محمدرضا نمیزنید و اعتراض نمیکنید؟ میگفتند قدرتی نداریم ما را میگیرند زندانی میکنند امام خمینی اینجا را میدید که میگفت الان رسالۀ عملیه نمیخواهیم، قدرت اجتماعی میخواهیم. لذا در دهه ۴۰ در زمان آیتالله بروجردی، از بین علما، امام خمینی تنها کسی بود که میگفت زمین مسجد اعظم جنب حرم حضرت معصومه(سلاماللهعلیها) باید ساختمان رادیو شود. بقیه علما بالاتفاق میگفتند باید مسجد بشود و مسجد شد. خمینی میگفت رسالهای که تو داری من هم دارم نماز هم که مردم پشت سر تو میخوانند ولی مردم باز هم اسیرند. ما میخواهیم مردم را آزاد کنیم. نیاز به قدرت رسانهای و قدرت ارتباط با مردم داریم. اما حرف امام فهمیده نمیشد.
اینکه حضرت آقا فرمودند جنس خمینی از جنس انبیا بود و هیچکس با خمینی قابل مقایسه نیست به خاطر این است چون خمینی، صدسال بعد را میدید. شما اگر از دفتر مراجع بپرسید ۲۰۰ میلیون تومان دارم اگر بگذارم بانک سودش را بگیرم اشکال دارد یا نه؟ جوابی که میدهند این است که اگر با پول شما کار کنند و عقد شرعی ببندید، حرام نیست. اما فتوای من این است که صددرصد حرام است این ۲۰۰ میلیون تومان را در مسیر تولید بهکار بینداز. اگر بگذاری بانک، باعث پولدار شدن بانک میشوی، خرج ساختمان بانک و بنگاهداری بانک میشود اما اگر برای تولید مصرف شود دیگر لازم نیست ما علوفه داممان را از خارج وارد کنیم.
پس ببینید یک سؤال را دو جور میشود جواب داد اگر سرت فقط توی رساله باشد میگویی اشکالی ندارد اما اگر نگاه کلان داشته باشی میگویی قطعاً اشکال دارد. بحث آزادی بحث بسیار دقیق و پیچیدهای است و شامل بخشهای مختلف آزادی اقتصادی، آزادی سیاسی، آزادی عقیده... میشود.
💢 نوع نگاه ما به دین، پاسخ ما به سوالات مردم را تعیین میکند. شما یک وقت جلوی چشمت را میبینی میگویی پول مال خودت است میخواهی بگذاری بانک یا بریزی توی چاه اختیارش با خودت است. اما یک انسان تمدنی که دین را از این منظر نگاه میکند نمیگوید پول مال خودت است میگوید پول مال خدا است. در دست تو امانت است پس در مسیری که خدا گفته باید خرج کنی. تو خودت هم مال خودت نیستی. پول که جای خود دارد.
روایتی منصوب به امیرالمومنین است میفرماید هرجا ثروت انبوهی هست حقخوری انجام شده است. ظاهر روایت این است که تو بیخود ثروتمند نمیشوی حقخوری شده که ثروتمند شدی رهبری میگوید نه، منظور روایت این نیست. کسی که پولدار شده ممکن است اصلاً حقخوری نکرده باشد اما پول، پول میآورد. چون تو پول داری میروی زمینهایی که ۱۰ سال بعد چند برابر میشود الان میخری. ۱۰ سال بعد میلیاردر میشوی. تو حق نخوردی ولی امکانات عمومی که مال همه است را
یکجا استفاده میکنی چون الان پول داری. در نگاه رسالهای این کار حرام نیست. در حکومت اسلامی میگوید تو حق نداری بگذاری پول، پول بیاورد، کار باید پول بیاورد.
اقتصاد اسلامی میگوید اگر پول پول بیاورد فسادآور میشود اما اگر کار پول بیاورد فسادآور نیست. اگر سوال شود من میخواهم سه تا خانه داشته باشم حرام است یا نه؟ پاسخش بستگی دارد به شرایط زمان، اصلاً فقه شیعه نسبی است ناظر به اولویتها جواب میدهد اگر پول تو باید برود برای ثروتمند شدن عموم مردم، خانه شخصی هم بخری حرام است.
💢 ما جواب مطلق نداریم، پول مال خودمه نداریم، پول تو باید آنجایی که اسلام میگوید هزینه شود اسلام بیشتر از آنی که به مالیات پولی اهمیت دهد به مالیات معنوی اهمیت میدهد. اسلام اتفاقاً خیلی دنبال مالیاتهای مرسوم نیست، دنبال این است که تو باید در خدمت عموم مردم باشی پس فرق میکند در چه شرایطی از من بپرسی چند تا خانه میتوانم داشته باشم اگر خانه بخری اجاره بدهی برای درآمد کردن، چون اجاره منبع درآمد نیست، تو با پولت درآمد میکنی نه با کارت، پس حق نداری این کار را انجام دهی. حرف اسلام اصالت دادن به کار است به نیروی انسانی است نه به سرمایه و الا میشویم لیبرال، ولو لیبرالیست پنهان. همه حرف این است که گاهی انسانها با پولشان بقیه را اسیر میکنند. اسلام آمده تا جلو این اسارتها را بگیرد و آزادی اجتماعی ایجاد کند.
#شب_دوم_محرم
@fakhrian_ir
سخنرانی - حجت الاسلام و المسلمین فخریان - شب هفتم محرم 1445 - 2 مرداد 1402.mp3
29.88M
#سخنرانی
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
هیئت منتظران ظهور (نیشابور)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
دوشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۲
#شب_هفتم_محرم
ـــــــــــــــــــــــ
➣@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه اول #چهارشنبه ۴ مردادماه
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 در جلسات گذشته عرض کردیم اعتقاد به توحید و باور به خدا برای ما یک تعهداتی را در پی دارد. وقتی باور کردیم که خدا هست و خدا خالق است این خدا نمیتواند خالق باشد اما رب نباشد. رب، یعنی مدیر و اداره کنندۀ زندگی. یعنی زندگی ما را جوری مدیریت کند که در این دنیا به بهشت برسیم. قبلا گفتیم دو بهشت داریم، یک بهشت در دنیا و یک بهشت در آخرت. کما اینکه دو جهنم هم داریم؛ جهنم دنیایی و جهنم آخرتی.
💢 وظیفه و تکلیف دین که از طرف خدا میآید؛ اولاً این است که دنیای مردم را بهشت کند. آنان که در دنیا به بهشت نرسند در آخرت به بهشت نخواهند رسید ما باید بهشت را ابتدا در دنیا تجربه کنیم اصلاً وظیفه دین این است که بهشت دنیا را بسازد چون رسیدن به بهشت آخرت، سخت نیست. بر خلاف تصور ذهن ما که خیال میکنیم حتماً باید بمیریم تا بتوانیم به بهشت برویم، آن کسی که از لذت بهشت دنیایی بینصیب است از بهشت آخرت نیز لذت نخواهد برد. اصلاً خدا ما را آفریده است که بهشت جسمانی و روحانی ما را در این دنیا رقم بزند لکن
خدا که خودش مستقیم وارد نمیشود، دو گروه را مکلف کرده تا دنیای مردم را تبدیل به بهشت کنند:
۱- خود مکلفین، خود انسانها، تک تک شما موظفید دنیایتان را بهشت کنید. پس اولین وظیفۀ ما در دنیا این است که دنیا را تبدیل به بهشت کنیم. نه اینکه به بهشت «برویم». قرار نیست از اینجا به جای دیگری برویم، همینجا را باید زیبا کنیم.
۲- بخش دوم به عهده پیامبران است. مهمترین و بزرگترین رسالت انبیا بهشت کردن دنیای مردم است و اینکه مسیر را باز کنند تا مردم از این بهشت دنیوی به بهشت اخروی برسند.
🔻پس:
✅ نکتۀ اول این شد که اعتقاد به توحید، تعهد و تکلیف بهشتکردن جهان را به دنبال دارد.
✅ نکتۀ دوم: مهمترین عاملی که موجب میشود انسان بتواند این دنیا را تبدیل به بهشت کند و از بهشتشدن دنیا لذت ببرد، رهایی و آزادی است. منهای آزادی، نه میتوانی بهشت بسازی و نه میتوانی از بهشتی که دیگران ساختهاند لذت ببری. چون شما در زندان هستی.
البته آزادی موضوعیت ندارد بهشت ساختن موضوعیت دارد تازه خود بهشتساختن هم موضوعیت ندارد بلکه لذت بردن از بهشت، مهم است. گفتیم اولین مکلف برای ساختن دنیا خود ما هستیم البته خدا برنامه را هم به ما داده است. خیلی مهم است که منظور از مکلفبودن را بفهمیم. وقتی میگوییم ما مکلفیم که آزاد باشیم یعنی وظیفهمان است که آزاد باشیم، مجبوریم که آزاد باشیم. مثل بچهای که مریض شده و نیاز به عمل جراحی دارد، پدر میگوید «باید» عمل جراحی انجام دهی، چون میخواهم زنده بمانی و سلامت باشی. اگر کودک مقاومت کند ممکن است پدر سیلی به او بزند و با زور او را به زیر تیغ جراحی ببرد. اوج دلسوزی یک پدر یا مادر این است که دست و پای بچه را ببندند و زیر تیغ جراحی ببرند. خدا هم چون این آزادی خیلی مهم است، به انسان میگوید مکلفت میکنم که آزاد زندگی کنی. اگر مقاومت کند مجبورش میکند. اگر لازم باشد کتکش میزند. زیرا مسئلۀ به این مهمی را نمیشود شوخی گرفت. اگر انسان به خدا بگوید چرا زور میگویی؟ پاسخ این است، زور میگویم که سالم بمانی، زور میگویم تا زنده بمانی و از زندگیات لذت ببری.
#شب_سوم_محرم
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه دوم #چهارشنبه ۴ مردادماه
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 خدایا تو چه جوری به من کمک میدهی تا آزاد زندگی کنم؟ به تو تکلیف میدهم. تمام تکالیف الهی، برای رهایی و آزادی است. هرجا دیدی خداوند به یک عمل عبادی، خیلی خیلی تاکید کرده، یعنی آن عمل، خیلی خیلی در آزاد شدن تو و آزاد ماندن تو اثرگذار است. در دین ما، یکی از اعمال فردی که خیلی خیلی به آن تاکید شده، نماز است. پس نماز خیلی خیلی آزادی میآورد. از کجا میگویی؟ از قرآن که میفرماید: «الصلوة تنهی عنالفحشاء و المنکر» یعنی نماز تو را از همه چیز آزاد میکند، از هرآنچه غیر خداست از هر بردگی، حتی از خودت، تو را آزاد میکند. میگویند بهترین حالات آیةالله بهجت در نماز بوده، نماز اوج لذت او بوده، چرا؟ چون با هر نماز آزادتر میشده و این آزادی را پله قرار میداده برای مراتب بالاتر. ایشان میفرمود اگر مردم میدانستند در نماز چه لذتی هست آرزو میکردند که ایکاش خدا به آنها جز تکلیف نماز هیچچیز دیگری نمیداد. آیا دیدید معتادها نئشگی و لذتهایی که میبرند را چگونه جار میزنند؟ همه عالم را میخواهند با خبر کنند مثل مرغی که تخم میگذارد و میخواهد همه را خبر کند. انسان وقتی کوچک است لذت نئشگی معتاد را میبیند و کیف میکند. اما وقتی بزرگ شد، لذت علما در سجدههای نماز را میبیند و محو تماشای مستی و نئشگی آنها در نماز میشود. آدمهای کوچک با مواد مخدر مست و نئشه میشوند و لذت میبرند اما آدمهای بزرگ با نماز.
💢 مهمترین هنر دینداری، توصیف از لذات دینداری است یک دیندار هنرمند، کسی است که لذت دینداری خودش را اینقدر زیبا بگوید تا همه آرزو کنند که شبیه او شوند. یکی از مشکلات ما این است که عرضه یا توان توصیف لذات دینداریمان را نداریم. میدانی امام حسین(علیهالسلام) چرا اینقدر محبوب است؟ چون در اوج بلا به خدا لبخند میزند. این حس قشنگ است که باعث شده شماها عاشق امام حسین(علیهالسلام) شوید. امام در اوج بلا لذت میبرد و شما این لذت را میخواهید و دنبال او راه میافتید.
📖 خلاصۀ بحث:
ما بعد از توحید مکلفیم به بهشتسازی در دنیا و مهمتر از آن، استفاده و لذت بردن از بهشت. مهمترین عاملی که به ما قدرت میدهد دنیا را تبدیل به بهشت کنیم، رهایی است.
✅ چه کسانی در آزادی من سهیم هستند؟ دو گروه، خودم و حاکمیت اسلامی(پیامبران).
✅ خودم چهجوری عامل آزادی خودم بشوم؟ با انجام تکالیف.
خدا روی بعضی از تکالیف، خیلی تاکید کرده است چون آن تکالیف، اثر زیادی در رهایی ما دارد آنها را باید دریابیم.
ارائه سندهایی در آیات و روایات، برای اثبات اینکه همۀ دین برای رهایی آمده است و رهایی برای بهشتسازی و بهشتسازی برای لذت بردن:
قرآن و روایات را ببینید میگوید اگر نمازت ضعیف باشد قطعاً میبرمت جهنم. قبلاً گفتیم دو جهنم داریم. این دست روایات دارند میگویند اگر نماز خوبی نداری در جهنم هستی. نه اینکه من بخواهم ببرمت جهنم. همین الان در جهنم هستی.
💢 نمونۀ دیگر، بیان فلسفه احکام در خطبۀ فدکیه توسط حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) که فرمود: خداوند نماز را واجب کرد برای رهایی از کبر. مهمترین عمل عبادی، نماز است. مهمترین بندی هم که بر پای انسان بسته شده کبر است. عامل ازبینبرندۀ این بند، نماز است، پس نماز قطعا واجب است. منهای نماز، انسان اسیر کبر میشود. فکر میکند کسی است. در مقابل خدا جفتک میاندازد. کمکم خدا را هم انکار میکند. منشأ کفر، کبر است.
حاج آقای ابلیس چرا مطرود خداوند شد؟ چون گفت من جنسم از آدم خالصتر است. همین که ندای منیت سر داد از درگاه الهی طرد شد. نماز واجب شد تا ما مثل ابلیس دچار منممنم نشویم و برای دیگران قیافه نگیریم. بعد حضرت فرمود خداوند روزه را واجب کرد برای اینکه شما خالص شوید. یکی از بندها در مقابل اخلاص، ناخالصیها یعنی ریا است، پس روزه واجب شده تا انسان را از اسارت ریا آزاد کند. ببینید چگونه دین پلهپله ما را به سمت رهایی سوق میدهد؟
چرا دین به این زیبایی، اینقدر وحشتناک یا سطحی معرفی میشود؟! انسان لذت میبرد از این دینی که اینقدر حساب شده عمل کرده است. تک تک بندها را نام برده برای هر کدام تکلیفی روی دوش بندههایش گذاشته است. حواسش به بیرون و زندگی اجتماعی ما هم هست. آنوقت جانفدای آزادی ما را هم از ازل مشخص کرده و آفریده است. چقدر باید ممنون این خدای با این عظمت فکری و اوج رحمانیت و رحیمیت و مهربانی باشیم؟
#شب_سوم_محرم
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه سوم #چهارشنبه ۴ مردادماه
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 اوج از خود گذشتگی امام یا پیامبر این است که نه تنها خودش را بلکه خانوادهاش را بلکه هر آنچه را که برایش ارزش دارد میآورد توی صحنه میگوید من میخواهم تو آزاد باشی. چقدر امام حسین(علیهالسلام) عزیز و بزرگ است!
از یکطرف خدا این تکالیف را به تو میدهد میگوید باید آنها را انجام دهی تا آزاد شوی از طرف دیگر امام و پیامبرش را میفرستد میگوید نمیدانم میخواهی چه کار کنی؟ همین قدر بگویم احدی نباید اسیر باقی بماند. امام باید خیلی هزینه کند تا احدی اسیر نماند و همه آزاد شوند و این هزینه را میکند.
💢 من احساس میکنم آدمهایی که به ظواهر دین اهمیت نمیدهند، اگر میدانند و اهمیت نمیدهند احمقاند. اگر نمیدانند و اهمیت نمیدهند نادان هستند.
💢 پس ما با دو گروه از غیر متدینین مواجهیم یا نادان یا احمق.
همۀ عوامل آزادی انسان را خدا فراهم کرده است. حتی گاه برای او خطونشان کشیده گفته اگر آزاد زندگی نکنی میبرمت جهنم. نمیبخشمت. خدایا تو چرا اینقدر اعصابت خورد میشود در مورد کفر و شرک؟ چون کفر و شرک اوج اسارت است. خب طبیعی است خدایی که تو را به قصد لذتبردن آفریده و عاملش را هم آزادی میداند قطعاً وقتی ببیند تو خودت را چارچنگولی انداختی داخل اسارت و زندان، اعصابش خورد میشود و بدترین بلاها را سر تو نمیآورد بلکه خودت بدترین بلاها را سر خودت آوردی!!!
✅ نمونۀ سند بعدی، حدیث جنود عقل و جهل است. امام صادق علیهالسلام در حدیث جنود عقل و جهل ۷۵ بند اسارت را نام میبرد میگوید خدایی که گفته باید آزاد زندگی کنی و خودت را هم مکلف کرده تا در مسیر آزادی و رهایی خودت، تلاش کنی، یکییکی این بندهای اسارت را هم برایت شمرده تا یکوقت در تور آن نیفتی.
در عالم ذر، (عالم قبل از دنیا) خداوند متعال، برههای از عالم را ترسیم کرد که آنجا انسانها در اوج اسارت و بردگی، درگیر شخصیت یزد شدند. بعد خدا فرمود من یک نفری را میخواهم که بتواند همه این انسانهایی را که در اوج اسارت هستند آزاد کند، چه کسی کاندید شد؟ حسین(علیهالسلام) میبینی چقدر داستان کربلا زیبا دارد جلوه میکند؟ بنده معتقدم سختترین برهه، زمان یزید بوده است.
💢 حالا که حسینبنعلی(علیهالسلام) برای آزادی همه عالم که در اوج اسارت هستند مبعوث شده است پیامش به پیروانش چیست؟ اینکه بزرگترین تکلیف شما قیام برای آزادی خود و بشریت است. پس اگر از ما پرسیدند پیام اباعبدالله به تمام آزادیخواهان عالم چیست؟ نمیگوییم آزادیخواهی، میگوییم قیام برای تحقق آزادی چون خیلییها آزادیخواه هستند اما عرضۀ قیام ندارند. امام حسین یار بیعرضه نمیخواهد. در این هزاروچندصدسال، بزرگترین آدمی که بزرگترین قیام را برای آزادی بشر بعد از حسینبنعلی و بعد از ائمه ۱۲گانه انجام داده است، خمینی کبیر است. خمینی را باید از این منظر دید. خمینی باید چهکار کند وقتی حسین به او دستور داده هر کسی میخواهد نام مرا بیاورد باید مثل من قیام کند؟ «من کان باذلاً فینا محجته فلیرحل معنا» و راه بیفتد برای تحقق آزادی.
امام حسین(علیهالسلام) فرمود راه بیفت، خمینی گفت چشم. ۱۶ سال رفت زندان تا عالم را آزاد کند. در زندان ساوک و در تبعید بود اما آزاد بود. مهمترین هنر خمینی آزادی درونیاش بود که عالم را توانست آزاد کند. خمینی، پیغمبر عصر غیبت است. همچنان که انبیاء برای آزادی بشریت قیام میکنند، خمینی نیز برای آزادی بشریت قیام کرد و پیروز شد. او شرح حدیث جنود عقلوجهل را نوشته، ۷۵ بند اسارت را یکی یکی نام برده و پاره کرده، به همینخاطر میتواند طناب بزرگ یا بهتر بگوییم تور نامرئی بزرگ عالمگیر را هم پاره کند. چند تا از این طنابها را که پاره کردنش خیلی سخت است از این کتاب انتخاب کردهام برایتان بخوانم.
#شب_سوم_محرم
@fakhrian_ir
سخنرانی - حجت الاسلام و المسلمین فخریان - شب هشتم محرم 1445 - 3 مرداد 1402.mp3
30.9M
#سخنرانی
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
هیئت منتظران ظهور (نیشابور)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
سهشنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۲
#شب_هشتم_محرم
ـــــــــــــــــــــــ
➣@fakhrian_ir
💢 اعتراض #نشر_شهید_کاظمی به هنجار شکنی کارمندان شرکت #طاقچه
عزاداریهاتون قبول
حتما در جریان هستید که اخیرا تصویری منتشر شده در فضای مجازی از کارمندان شرکت طاقچه که خانمها بدون حجاب قانونی ظاهر شدن و این عمل خلاف شرع و قانون و عفت عمومی بوده آنهم در ماه محرم.
علی رغم پیگیری های متعدد از پلتفرم طاقچه هیچ واکنش، تایید یا رد، توضیح و یا برخورد با افراد مربوطه صورت نگرفته. نشر شهید کاظمی به صورت رسمی این رفتار رو محکوم کرده.
ممنون میشم شما هم رسانه باشین و با انتشار پیامی در این زمینه در شبکههای اجتماعی خود با نشر شهید کاظمی همراهی کنید و حمایت جدی در این موضوع داشته باشین.
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه اول #پنجشنبه ۵ مردادماه
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
قدرت آزادی
🔰 در جلسات گذشته عرض شد که ما مقولهای تحت عنوان رفتن به بهشت نداریم آنچه ما در دین داریم ساختن بهشت است، نه رفتن به بهشت. جایگاهی که بهشت در آنجا باید ساخته شود دنیاست و کسانی که باید بهشت را بسازند، خود مکلفین هستند.
عرض شد ما دو تا بهشت را باید بسازیم؛ یک بهشت را باید در دنیا بسازیم آن هم نه فقط برای خودمان بلکه برای همه و یک بهشت را در آخرت میسازیم. جای ساختن هر دو هم دنیاست. در مقایسۀ بین دنیا و آخرت، دنیا مقدم است، اما آخرت مهمتر است. باید تقدم دنیا نسبت به آخرت را بفهمیم. دنیا برای خدا موضوعیت دارد. اصلاً تمام اتفاقات خوب برای انسانها بناست در دنیا اتفاق بیفتد، لکن چون انسان، موجودی ابدی است در دنیا خلاصه نمیشود. دنیا را نباید نادیده گرفت، دنیا شروع کار ما و محل تجلی همۀ اتفاقات خوبی است که باید برای ما بیفتد.
💢 گفتیم مهمترین عاملی که باعث میشود انسانها بتوانند دنیا را بهشت کنند آزادی است و مهمترین مانعی که نمیگذارد انسان، برای بهشتسازی در دنیا، قدرت پیدا کند عدم آزادی است، اسارت است. پس مسئلۀ دین این است که انسان در دنیا و از زندگی خودش و از اینکه آفریده شده، چقدر لذت میبرد اگر کم لذت میبرد یعنی کمدین است، دینش ناقص است. امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در اوج لذت جسمانی و روحانی است چون در اوج آزادی قرار دارد. آزادی به انسان قدرت میدهد دنیا را بهشت کند. این عظمت و معجزهای که شما در اباعبدالله (علیه السلام) میبینید زیر سر آزادی حسین (علیهالسلام) است وگرنه حسین منهای آزادی آن قدرت را ندارد که بخواهد این معجزه را در عالم به وجود بیاورد پس مسئله آزادی مهمترین مسئله دین است. لکن متأسفانه تحریفی که در دین رخ داده، باعث شده اصلاً این مقولات، مقولات دینی، در ذهن ما تلقی نشود و آزادی اصلا جزء دین بهحساب نیاید. امیرالمؤمنین به امام مجتبی فرمود: «لا تکن عبد غیرک و قد جعلکالله حرا»؛ یعنی نبینم تو بندگی دیگران را بکنی. وقتی که خدا تو را آزاد آفریده است حق نداری بردگی کنی. حالا با این نخ تسبیح بروید سراغ امور دینی. وقتی دین میگوید باید نماز بخوانی، روزه بگیری، حجاب کنی؛ یعنی باید آزاد بشوی. خدا تصمیم گرفته اجباراً تو را به آزادی برساند. میگوید اگر آزاد نباشی به آن هدفی که من تو را برای آن آفریدم نمیرسی، کار من لغو میشود. اگر آزاد نباشی میبرمت جهنم پدرت را در میآورم! ببینید چقدر آزادی مهم است. هر عمل عبادی که اثرش در آزادسازی بشر بیشتر بوده، بیشتر مورد تاکید خدا قرار گرفته است.
💢 حضرت علی(علیهالسلام) بسیار نماز میخواند چون کلید آزادی بشر نماز است. خدا میگوید فرق بین کافر و مسلمان و خط قرمز من نماز است. میگوید فقط نماز میتواند شما را به آنجایی که من برایتان در نظر گرفتم برساند. آیا نماز موضوعیت دارد؟ خیر. چه چیزی موضوعیت دارد؟ لذت بردن در دنیا؛ لکن لذتی که خدا میگوید.
بحث ما آزادی از غیر خداست که اوج بندگی خدا میباشد. امام حسین (علیهالسلام) دارد میرود سراغ یزید تا جهنم مردم را تبدیل به بهشت کند. یا حسین! چه چیزی تو را اینقدر قوی کرده که حاضری به جان یزید بیفتی؟ مگر تعداد شما در مقابل لشکر یزید چند نفر است؟ چه چیز به دختر سه ساله و خانوادۀ تو قدرت داده در مقابل یزید رخنمایی کنند؟ آزادی. رفقا روی آزادی بچههایتان خیلی باید فکر کنید اگر طعم آزادی را نچشند هیچگاه با دین حال نمیکنند. آیا نگران آزادی فرزندت هستی؟ اصلا ذهنت درگیر آزادی هست؟ بسیاری از رذایل اخلاقی در خانواده،به خاطر این است که طرف اصلاً طعم آزادی را نچشیده، عقدۀ اسارتش را سر همسرش خالی میکند. در مشاورههای خانواده پیشنهاد میدهم روی مقوله آزادی کار کنید.
دو طناب و بندی که امام صادق (علیهالسلام) در حدیث جنود عقل و جهل نام میبرد ظلم و غضب است. اگر آزاد باشی، لازم نیست برای اینکه خودت را اثبات کنی، با دیگران با غضب رفتار کنی، زور بگویی و ظلم کنی.
💢 دیشب گفتیم مهمترین بند اسارت، «کِبر» است خدا نماز را واجب کرده تا تو را متکبر نبیند. خدا از متکبر متنفر است، زیرا در او آزادی نیست.
#شب_چهارم_محرم
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه دوم #پنجشنبه ۵ مردادماه
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 یک مثال میزنم اگر جا بیفتد خدا میداند چه دروازههایی به روی ما میگشاید. بردگی به همان معنایی که در زمان اهل بیت (علیهمالسلام) بوده چقدر مشمئز کننده است؟! خیلی زیاد. آیا به همین اندازه که تو از بردگی حالت بههم میخورد، از بیدینی هم حالت بههم میخورد؟ نه. حالا فهمیدید که ما دین را نفهمیدیم؟ تو باید به همان اندازه که از بردگی حالت بههم میخورد از بیدینی هم حالت بههم بخورد. چون بیدینی، او را به اینجا رسانده است. اما ما اصلاً بین این دو هیچ ارتباطی قائل نیستیم. دین یک مسئله کاملاً واقعی است، یک مسئلهای که باید با آن زندگی کرد، دین اصلا یک مسأله ماورایی نیست. حالا با این دستفرمان، شما بروید همۀ مسائل را برای فرزندتان توضیح دهید. چرا حجاب؟ چرا نماز؟ چرا روزه؟ چرا حج؟ چون اینها منشا آزادی هستند. خدا روی این مسئله خط قرمز گذاشته. روی قدرتی که آزادی به تو میدهد خدا شرطبندی کرده است. میگوید من مطمئنم تو اگر آزاد شوی عالم را تکان میدهی. بعد نمونه برایت میآورد و میگوید، پیامبر مرا ببین در اوج کفر، قدرتی پیدا میکند که یدخلون فی دینالله افواجا اتفاق میافتد. پیامبر یک نفر است اما عالَم را تکان میدهد، چون در بند هیچ کسی جز خدا نیست. حسین مرا ببین، دیشب عرض کردم حسینبنعلی (علیهالسلام) کاندید آزادیسازی مردم شد. همچنین عرض کردم خمینی بعد از ۱۲ امام آزادیخواهترین مرد بود. یک ملت را آزاد کرد. اگر آزاد نبود میتوانست؟
💢 آزادی فردی به تو قدرت رخنمایی در مقابل سلطهگران اجتماعی میدهد. وقتی آزادی فردی داری برای داد زدن، برای امر به معروف کردن، برای تودهنی زدن به ظالم نمیترسی، از همه چیز آزاد هستی. شما نمیدانید امام چقدر خجالت میکشید از نفهمی دوروبریهایش که میگفتند ما برای تو اماننامه گرفتیم. اماننامه گرفتیم یعنی نه آزاد باش نه برای آزادی بجنگ. به نظر شما زهیر اگر آزادیخواه نبود قدرت همراهی با حسین (علیهالسلام) را پیدا میکرد؟ مسلما خیر. عمر سعد چون بند ملک ری بود نتوانست با امام همراه شود. رفقا اینقدر غیبت طولانی میشود که اصحاب آخرالزمانی امام زمان (عجاللهفرجه) آزادیخواه شوند، مثل حسین (علیهالسلام). آنهایی که در اوج آزادی قرار ندارند تکویناً توان همراهی با حجتبنالحسن (عجاللهفرجه) را ندارند. چرا غیبت طولانی شده به خاطر اینکه خواص به آزادی نرسیدهاند که قدرت همراهی با امام را پیدا کنند. «من کان باذلا فینا مهجته و موطنا علی لقاءالله نفسه» تکوینا قدرت پیدا میکند که «فلیرحل معنا»؛ با ما بیاید. تا طعم آزادی را نچشیم امام زمان نمیآید چون عصر ظهور، عصر طعم آزادی را چشیدن نیست. عصر ظهور عصر چشاندن طعم آزادی است. امام میگوید من میخواهم به عالم آزادی بچشانم تو قدرتش را داری با من همراه شوی؟
💢 مبنای دینی این حرفم که میگویم مقصد آخر در عالم، لذت بردن از بهشت دنیایی است در آیه ۹۷ سوره نحل است. خدا در این آیه میفرماید من تصمیم گرفتهام مومنان به خودم را به حیات طیبه برسانم. حیات طیبه؛ یعنی بهشت. خدایا در کجا میخواهی به من حیات طیبه بدهی؟ میفرماید در دنیا. دنیا باید حیات طیبه شود. بهشت اخروی که حیات طیبه بودنش معنا ندارد. خدا خودش را هزینه کرده، پیامبر و امامش را هزینه کرده تا تو طعم آزادی را در دنیا بچشی. پس تو حق نداری اسیر باقی بمانی. تمام رذائلی که از تو سر میزند زیر سر این است که عقده اسارت، تو را بدبخت کرده است.
#شب_چهارم_محرم
@fakhrian_ir
اسماعیل فخریان
💢 اعتراض #نشر_شهید_کاظمی به هنجار شکنی کارمندان شرکت #طاقچه عزاداریهاتون قبول حتما در جریان هستید ک
من دیروز ۴شنبه ۴مرداد نرمافزار طاقچه رو حذف کردم.
سخنرانی - حجت الاسلام و المسلمین فخریان - شب تاسوعا محرم 1445 - 4 مرداد 1402.mp3
35.6M
#سخنرانی
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
هیئت منتظران ظهور (نیشابور)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
چهارشنبه ۴مردادماه ۱۴۰۲
#شب_نهم_محرم
ـــــــــــــــــــــــ
➣@fakhrian_ir
اسماعیل فخریان
بسم الله الرحمن الرحیم #صفحه سوم #چهارشنبه ۴ مردادماه از قیام حسینی تا قیام خمینی (آزادی مهمترین
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه چهارم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 یکی از بزرگترین بندهای پای تو که نمیگذارد آزاد زندگی کنی ناامیدی است (قنوط). شما مکلفید ناامید زندگی نکنید. خدا در قرآن؛ آیه ۸۷ سوره یوسف میفرماید: «و لا تیأسوا من روحالله»؛ یعنی از کمک خدا ناامید نشوید، از خدا ناامید نمیشوند جز کفار. پس طرفداران حسینبنعلی (علیهالسلام) که میخواهند آزاد زندگی کنند و برای آزادی مردم جهان قیام کنند، اولین چیزی که باید با آن بجنگند ناامیدی است.
🔰 یکی دیگر از بندهای اسیر کننده انسان سخط است. سخط یعنی اینکه انسان دائماً «احساس» کند یک چیزی کم دارد از آنچه دارد راضی نیست، اعصابش از دست خودش خورد است، دائم میگوید این هم ماشین است که ما داریم؛ این هم زن است که ما داریم... از هیچچیز راضی نیست، خود این، مانع آزادی است.
✅ برعکس آن، رضا آزادکنندۀ انسان است. احساس نکن از بقیه عقبتری ولی تلاشت را بکن. همین چیزهایی که داری محکم بچسب، بیشترش را هم بخواه اما اعصاب خودت را خورد نکن، همین که اعصابت خورد است از زندگی لذت نمیبری. گاهی که در زندگیمان چوب میخوریم، ممکن است علتش این باشد که نسبت به خودمان سخط داشتیم. از آنچه که داشتیم راضی نبودیم و لذت نمیبردیم.
🔰 سومین طناب و بندی که پای انسانها را میبندد و اسیرشان میکند حرص است. بعضی برای اینکه یک قدم بالاتر بروند یا از فامیل و دوستان خود عقب نمانند چه کارهایی که نمیکنند! ما برای خیلی چیزهای بزرگتر آفریده شدهایم و تکالیف خیلی بزرگتری داریم. پس باید از بند حرص آزاد شویم.
#شب_سوم_محرم
@fakhrian_ir