eitaa logo
قطب علمی فلسفه دین اسلامی
308 دنبال‌کننده
105 عکس
9 ویدیو
4 فایل
🔶 کانال رسمی قطب علمی فلسفه دین اسلامی 🔶 دبیر قطب و مدیر کانال: قاسم بابایی @ghasembabaei4 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 نشست علمی نقد دیدگاه آیت‌الله معرفت(ره) در مورد لزوم ارتباط تاویل با الفاظ آیه 🔰 گروه قرآن پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ✍️ دبیر علمی: 📅 دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat2 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/taavil-2 سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
🔸کرسی تاریخ فلسفه علم سلوک 🔰 توسط انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: داود حسن زاده ✍️ دبیر علمی: 📅 دوشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/anjoman 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/elmsolok-2 I سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
بررسی رابطه گوهر و صدف دین از دیدگاه اسپینوزا-ساجدی.pdf
433.8K
❗️نفی شریعت در قالب بحث از گوهر و صدف دین 🔺ریشه دیدگاه برخی از مدعیان داخلی روشنفکری، در نفی احکام اسلام، تفکیک گوهر و صدف دین است که متأثر از نظر نویسندگان غربی است. در میان غربیها، اسپینوزا از بنیانگذاران عصر روشنگری و عقل گرایی افراطی و شخصیتی بسیار تاثیرگذار در این عرصه بوده که اخلاق را برجسته و عمل به شریعت را نفی میکند. 👈مقاله پژوهشی پیش رو با عنوان «بررسی رابطه گوهر و صدف دین از دیدگاه اسپینوزا» به بیان و بررسی این دیدگاه می پردازد. 🖌نویسندگان: ابوالفضل ساجدی و حامد ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
هدایت شده از حکمت بالغه
Mehdi_ghazi (1) (2).mp3
38.26M
🔺تحلیل تفسیر المیزان از منظر نشانه شناسی 👤دکتر علیرضاقائمی نیا(مدیر قطب فلسفه دین پژوهشکده) 📌۲۹آبان ماه ۱۴۰۳، به مناسبت بززگداشت هفته‌ی قرآن و عترت الهیات دانشگاه قم 🆔@qom_quranhadith 🆔@hekmatebaleghe
12.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا مقوله دین، به وسیله ترس در میان مردم رواج پیدا کرده است؟ استاد جعفری پاسخ می دهند. 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
اعتباریات علامه طباطبایی.mp3
85.22M
🪞 | اعتباریات علامه طباطبایی 00:33 جایگاه نظریه اعتباریات 04:44 صدق گزاره‌های اعتباری 22:13 بایدهای حقيقی و اعتباری 34:05 دستگاه اعتباریات علامه 48:17 ارزش معرفت‌شناختی، تنها تعیین‌کننده ارزش گزاره‌ها نیست. 1:02:40 تطبیق اعتباريات در اخلاق 1:12:19 واقع‌گرایی اخلاقی 1:20:45 اعتبار ضرورت بالغیر 👤دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
🔴 بیژن عبدالکریمی: با تمام وجودم حس کردم که نیروهای جوان و اصیل گفتمان انقلاب چه سان رشد کرده اند❗️ روزهای پنجشنبه و جمعه 1 و 2 آذرماه 1403 به عنوان کارشناس و استاد داور برای شرکت در یک برنامۀ تلویزیونی با عنوان «جهت»، که موضوع آن تبیین ارزش ها و راه و روش شهید قاسم سلیمانی بود دعوت بودم. در این برنامه که قرار است طی یازده قسمت بر روی آنتن صدا و سیما رود، یازده تن از پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی، که جملگی مدافعان جوان گفتمان انقلاب و جبهۀ مقاومت بودند، به طرح و ارائۀ فهم و تفسیر خود از شخصیت حاج قاسم سلیمانی طی ده الی پانزده دقیقه پرداختند و هر یک از این ارائه ها توسط اینجانب و برخی دیگر از اساتید مدعو مورد نقد و بررسی قرار گرفت. تجربه این برنامه برایم بسیار شورانگیز بود. در این برنامه با چشمان خود دیدم و با تمام وجودم حس کردم که نیروهای جوان انقلاب چه سان رشد کرده و چه نیرومند برای دفاع از گفتمان انقلاب و جبهه مقاومت به کوشش های سترگ نظری و خلق نظریه می پردازند. آنها در ارائه هایشان به نقد غرب پرستی و غرب سالاری و عبور از تفکر اروپامحور (یوروپ سنتریسم)، مقابله با هژمونی آمریکا و دفاع از ایدۀ ظهور امپراتوری بزرگ ایران، بازگشت به خرد ایرانی و دفاع از فرهنگ پهلوانی و فتوت ما ایرانیان در چارچوب های گوناگون مطالعات جامعه شناختی، اسطوره شناختی، زبان شناختی، مطالعات ژئوپلیتیک، مطالعات رسانه و ... پرداختند و با ادبی بسیار زیبا و ستودنی کوشیدند به انتقادات بسیار تند و رادیکال بنده پاسخ داده یا با آنها صادقانه همدلی و همراهی نشان دهند. این تجربه بار دیگر مؤید همان نگرش پیشین و مناقشه برانگیز من بود که براستی «اصیل ترین و حقیقی ترین نیروی تاریخی ما در دهه های کنونی نیروهای اصیل گفتمان انقلاب هستند» و «تنها با آنها می توان از این سرزمین پاس داشت و بر مشکلات و بحران های سترگ آن فائق آمد». مقایسه این رستن و رشد یافتگی و بالیدن نیروهای جوان گفتمان انقلاب با لمپنیسم و بی فرهنگی و ابتذال بخشی از نیروهای اپوزیسیون و تکرارگویی و روزمرگی بخش دیگری از فعالان و کنشگران سیاسی و اجتماعی ما، حتی در حد شناخته شده ترین و سلبیریتی ترین آنها، برایم بسیار تأمل برانگیز بود و فاصلۀ عظیمی را میان این جوانان با رقبای سیاسی و فکری شان نشان می دهد. یقین دارم بیان این تجربه باز هم خشم کسانی را برخواهد انگیخت و مرا باز هم به ترس از حکومت، فرصت طلبی، وسط بازی و غیره متهم خواهند کرد (که این خود نشانه دیگری از همین ابتذال یا ماندن در سطح و ساحت روزمرگی این دسته از افراد بدگو و افترازن است). لذا از همه عزیزانی که عمیقاً و دردمندانه در باره تقدیر این کشور و سرنوشت مردم آن می اندیشند و راه نجاتی برای فائق آمدن بر مشکلات و بحران های آن جستجو می کنند صمیمانه می خواهم قبل از هر گونه ارزیابی درباره این تجربۀ اینجانب، برنامه «جهت» را ببینند و آنگاه قضاوت بنده را در خصوص نیروهای جوان گفتمان انقلاب ارزیابی نمایند. برنامه جهت در روزهای سوم الی سیزدهم دی ماه از شبکه افق و (اگر فرقه گرایی ها و جناح گرایی ها و کوچک بینی ها چشم مسئولان را در مواجهه با این برنامه کور نکند) شاید در شبکه یک صدا و سیما پخش شود. https://t.me/bijanabdolkarimi 🔰 @Sajedi_ir
🔹شهید مطهری، مرحوم استاد علامه سید محمد حسین طباطبایی، مرحوم استاد محمدتقی شریعتی به همراه پدر استاد مطهری مرحوم شیخ محمدحسین مطهری در فریمان. 🔸یادی از پدر 🔹چه مانعی دارد که من ذکر خیری از پدر بزرگوار خودم بکنم. از وقتی که یادم می‏‌آید (حداقل از چهل سال پیش) من می‌‏دیدم این مرد بزرگ و شریف هیچ وقت نمی‏‌گذاشت و نمی‌‏گذارد که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأخیر بیفتد. 🔸... حداقل دو ساعت- و در شب‌های جمعه سه ساعت- به طلوع صبح مانده بیدار می‌شود و حداقل قرآنی که تلاوت می‏‌کند یک جزء است؛ و با چه فراغت و آرامشی نماز شب می‏‌خواند! 🔹حالا تقریبا صد سال از عمرش می‏‌گذرد و هیچ وقت من نمی‌بینم که یک خواب ناآرام داشته باشد. همان لذت معنوی است که اینچنین نگهش داشته. یک شب نیست که پدر و مادرش را دعا نکند. یک نامادری داشته که به او خیلی ارادتمند است. شبی نیست که او را و تمام خویشاوندان و ذی‏حقّان و بستگان دور و نزدیکش را یاد نکند. 🔸 اینها دل را زنده می‌کند. آدمی که بخواهد از چنین لذتی بهره‌مند شود، ناچار از لذتهای مادی تخفیف می‏‌دهد تا به آن لذت عمیق‌تر الهی معنوی برسد استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص۱۰۰، با اندک تلخیص @arabsalehi_ir
هدایت شده از محمد محمدرضایی
بررسی نقادانه مباحث مناظره دکتر سروش و آیت الله علیدوست در باب فقه (آیا فقه ضد عقلانی و ضد اخلاق و ناکارآمد است؟) محمدمحمدرضایی
1403-08-27-OstadFazel.mp3
2.32M
💢🌐 نسبت علم و فناوری در شكل‌گیری تمدن نوین 🧐 آیا در دوران هزارساله تمدن اسلامی علم و فناوری پیشرفت داشت یا خیر؟ ♨️ پیش داوری در مواجهه با فناوری جدید ممنوع 💢 ایده‌ها و ارزش‌هایی كه باعث بوجود آمدن انقلاب صنعتی شد 🎙 حجت الاسلام فاضل فلاورجانی عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دين 🗓 1403-08-27 ┈••••✾•💞🌺💞•✾ 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از اندیشه ما
✅ هوش مصنوعی و استنباط حکم شرعی 🎙 ‍ حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی 🔴 هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه‌ای است که هدف از آن شبیه سازی هوش انسانی است؛ فکر کردن منطقی و انسانی ویژگی هوش مصنوعی می‌باشد؛ باید توجه داشت که هوش مصنوعی سخت‌افزار نیست بلکه الگوریتم و برنامه‌ای است که داده‌ها را بر اساس الگوریتم تحلیل می‌کند، بنابراین یک نوع تولید را محقق می‌کند. 🔴 در حال حاضر هوش مصنوعی قدرت استنباط حکم شرعی را ندارد، اما در آینده ممکن است هوش مصنوعی قدرت استنباط حکم شرعی را پیدا کند، بحث اصلی ما این است که بر فرض وجود این قدرت، آیا استنباط هوش مصنوعی حجیت دارد و مقلد جایز به تقلید از آن است؟ 🔴 ممکن است برخی جواب این سوال را به سادگی بدهند که اگر هوش مصنوعی استنباط کند حجیت هم خواهد داشت، اما در پاسخ این شبهه، باید پرسید: آیا مطلق کشف گزاره دینی حجیت دارد یا کشف خاص مورد تایید است؟ پاسخ این است که مطلق کشف، ملاک نیست، یکی از شواهد آن نیز عدم جواز تقلید ابتدایی است یکی از دلایلی که برای حجیت استنباط استفاده می‌شود، آیات قرآن کریم هستند؛ یکی از این آیات آیه نفر است که دلالت بر وجوب تحذر عملی می‌کند، این آیه اطلاق دارد و شامل انذر قطع‌آور و غیر قطع آور می‌شود پس این آیه دلالت بر حجیت استنباط فقیه می‌کند؛ از آنجا که در وجوب تحذر، فرقی میان هوش انسانی و هوش مصنوعی نیست، این سوال مطرح است که آیا این وجوب شامل هوش مصنوعی هم می‌شود؟ 🔴 آیه دوم آیه ۴۳ سوره نحل است، قرآن در این آیه می‌فرماید: سوال از اهل ذکر واجب است و یکی از مصادیق اهل ذکر، می‌تواند هوش مصنوعی باشد، اما این آیه هم برای حجیت استنباط هوش مصنوعی کافی نیست چرا که عرفاً از آنجا که هوش مصنوعی ذی شعور نیست، جزو اهل ذکر نیست. 🔴 دلیل دوم حجیت استنباط، روایاتی مانند روایت ابان و مقبوله عمر بن حنظله هستند، بنا بر فرض تسلیم به حجیت قول مجتهد، این دلیل هم، شامل هوش مصنوعی نمی‌شوند چرا که این روایات برای حجیت فتوای انسان فقیه و ذی شعور است. 🔴 دلیل بعدی به سیره عقلا در رجوع جاهل به عالم برمی‌گردد و در این میان فرقی بین هوش مصنوعی و هوش انسانی نیست؛ دراینجا باید گفت سیره عقلا به تنهایی حجیت ندارد بلکه باید در کنار آن امضای شارع نیز وجود داشته باشد یعنی اگر در مرعی و منظر معصوم، از سوی معصوم ردعی صورت نگرفته باشد، کشف از حجیت می‌کند اما از آنجا که هوش مصنوعی و حتی تصور آن، در زمان معصومین وجود نداشته، کشف امضای شارع امکان ندارد ...... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/hoosh-masnoii 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034