eitaa logo
کانال فلسفه علویه
112 دنبال‌کننده
123 عکس
100 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برخی بر اساس این رفتارهای غیر قابل پیش بینی ذرات و در ابعاد کوانتمی گمان می کنند علیت وجود ندارد. چرا که نمی توانند قاعده ای برای رفتار این ذرات به دست آورد. 1⃣ اما نکته مهم آن است که علیت در زبان فلسفه اسلامی به معنی هستی بخش است. نه به معنای اثر و موثر است. در فلسفه اسلامی موجود عینی دو حیثیت دارد؟ ↩️ یکی حیثیت وجودی. ↩️ یکی حیثیت ماهوی. 🔻خواه حیث وجودی خواه حیث ماهوی در خارج اصلی و دیگری تبعی باشد، وجود آن موجود اگر ممکن باشد نیاز به علتی دارد که آن را محقق سازد. در اینجا وجود موجود را علت هستی بخش میدهد و ارتباط بین علت و معلول هم در حدوث و هم در بقا و دائمی است. و در صورت انقطاع معلول معدوم میشود. 2⃣ در فیزیک علت به معنای اثرگذار است که بر شی موجود تغییری فیزیک ایجاد می کند ولی وجود موجود را ایجاد نمیکند. 🔰 بر این اساس اصلا علیت فلسفی ناظر به علیت فیزیکی و بالعکس نیست که حتی با رد علیت فیزیکی بتوان علت فلسفی را رد کرد. 3⃣ اینکه دانشمندان نمیتوانند رفتار ذرات را پیش بینی کنند تلازمی بر فقدان علیت ندارد، بلکه ناشی از علتی است که تحلیل رفتارش پیچیده است، نه انکه فاقد علیت باشد. 4⃣ بر اساس فلسفه اسلامی برخی موجودات که به ظاهر فاقد اختیار است، دارای اختیار هستند، چه بسا ذرات هم دارای اختیار باشند! در این صورت تحلیل رفتار این ذرات بر اساس معامله آن به صورت جسم منفعل اشتباه خواهد بود. ✍️ میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی 💢@falsafeh_alaveyeh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «متوشالح» ستاره‌ای قدیمی‌تر از کیهان 🔹 از سال ۲۰۰۰ میلادی ستاره‌شناسان در حال تحقیق روی ستاره‌ای هستند که گفته می‌شود ۱۳.۸ میلیارد ساله است؛ این یعنی ستاره HD۱۴۰۲۸۳ یا «متوشالح» با فاصله ۱۹۰ سال نوری از زمین قدیمی‌تر از کیهان است.
🔺عکسی تاریخی از سردر باغ زرشک اصفهان که توسط ظل السلطان تخریب شد 🔹باغ زرشک یکی از معروفترین باغ‌هایی که به دستور شاه عباس اول بر محور چهارباغ ساخته شده بود. این باغ حدود هشتاد هزار متر مربعمساحت داشته و عمارتی مجلل در آن ساخته شده بود. در حدود سال هزارودویست و هفتاد خورشیدی عمارت باغ زرشک نیز مانند بسیاری دیگر از ابنیه صفوی بدست ظل السلطان تخریب گردید.
چرا به مسعود پزشکیان رأی خواهم داد قرائن نشان می‌دهد دکتر مسعود پزشکیان دولتی عقل‌محور تشکیل خواهد داد که اعضای آن بر مدار خردورزی، تخصص و برنامه عمل می‌کنند؛ به ملت دروغ نمی‌گویند؛ وعده‌های فریبنده نمی‌دهند؛ در هیچ شرایطی تسلیم رانت و فساد نمی‌شوند؛ در سپهری از شفافیت، صداقت و قانون‌مندی حرکت می‌کنند؛ خود را به حقوق شهروندی آحاد ملت ملتزم می‌دانند؛ از انتقاد استقبال می‌کنند؛ در عرصه‌های فرهنگی به خشونت متوسل نمی‌شوند؛ تزویر و ریا نمی‌ورزند؛ به ضرورت توسعه همه‌جانبه پایدار برای رهایی از مشکلات و مغضلات کنونی کشور ایمان دارند و با جهل و فقر می‌ستیزند؛ بیهوده دشمن‌تراشی نمی‌کنند و با تعامل سازنده با کشورهای جهان، ایران عزیز را از انزوا بیرون می‌آورند و در صحنه بین‌الملل جای شایسته‌ای برای این کشور به وجود می‌آورند. به مسعود پزشکیان رأی خواهم داد با این امید که آنچه گفتم و بسیاری دیگر از فضایلی که نگفتم، گرچه به‌صورت نسبی، جامه تحقق بپوشد. محمد مجتهد شبستری ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ 🔰 بله دفعه قبل هم به پیشنهاد امثال مجتهد شبستری شخصیتی مثل روحانی رای اورد... و شد ویرانی هشت ساله... 🔰 عقلانیت مد نظر این گروه یعنی پذیرش متد غیر الهی و دست کشیدن از تقریر سنتی از دین و گرفتار متد تکثر گرایی مثل ایشان افتادن.. 🔰 عقلانیت در دستگاه فکری ایشان یعنی عقل منفعت گرا آن هم منفعت دنیوی شخصی و گروهی..نه منافع حقیقی الهی.. 🔰 نتیجه عدم دشمن تراشی هم خوب حس کردیم...با ترامپت...و برجام پاره!!! 🔰کشور در دوران شهید جمهور در بریکس عضو شد و همکاری های گسترده با جامعه ملل داشت و انزوا را ما نمیفهمیم از نظر این اشخاص یعنی چیست؟ مگر دنیای ایشان محدود باشد به دولت های ظالم و امپریالیستی جهان... یعنی غرب باشد!!! که حتی نسل کشی غزه را محکوم نمی کنند... بلکه در آن مشارکت دارند. 🙏 ایشون اگر لب نگشایند لطف کرده اند... ♨️ ما را به خیر کسان امید نیست شر مرسان....
💫سرعت تکنولوژی 🔘 پرسش؟ یکی از ویژگی های تکنولوژی سرعت است. پرسشی که در اینجا مطرح میشود اینکه آیا مطلق سرعت حسن است یا نه برخی سرعت ها حسن و برخی قبیح است. 🔴 پاسخ عقلی: در عرف جامعه چنین برداشت شده است سرعت در امور امری ممدوح است، چرا که صرفه جویی در زمان است. پس پرسش به همین مطلب باز می گردد: «آیا صرفه جویی در زمان مطلقا ممدوح است یا در مواردی قبیح است؟» 1⃣ صرفه جویی بما هوهو: تعریف صرفه جویی:«مصرف درست و مناسب چیزی است که در اختیار شخص قرار دارد»، این همان تعریف عدالت در مصرف است. با نظر به ذات و ماهیت صرف جویی که مساوی عدالت است و عدالت ذاتا ممدوح است، از این رو اولا و بالذات صرفه جویی ممدوح است. 🔘 پرسش؟ هر سرعتی منجر به صرفه جویی میشود؟ 🔴 پاسخ: این ادعا که هر سرعتی موجب صرفه جویی میشود ادعای بدون دلیل است و هر سرعتی موجب صرفه جویی در زمان نمیشود و این حکم کلیت ندارد به عبارت دیگر سرعت: ↙️ مساوق صرفه جویی نیست. 🔻 چون مفهوم صرفه جویی و سرعت با هم برابر نیست. ↙️ مساوی صرفه جویی نیست. 🔻مصداق صرفه جویی و سرعت در مواردی با هم مطابق است ولی در مواردی با هم مطابق نیست. ↙️ ملازم صرفه جویی نیست. 🔻زیرا سرعت: ↩️ لازم ماهیت صرفه جویی نیست. زیرا سرعت و صرفه جویی مثل زوجیت و چهار با هم متبادر به ذهن نیستند. ↩️ لازم وجود خارجی نیست زیرا مثل سیاهی برای زنگی در وجود خارج همراه صرفه جویی نیست و در مواردی صرفه جویی در زمان با سرعت نیست. ↩️ لازم وجود ذهنی، مثل نوعیت برای انسان کلی در ذهن، صرفه جویی نیست. 🔺 سرعت و صرفه جویی به صورت اتفاقی در مواردی ملازم هستند.
2⃣ صرفه جویی و عوارضش: در جایی که عنوان دیگری بر مصداق یا عنوان صرفه جویی عارض شود حکم آن تفاوت می کند. صرفه جویی اگر همراه با عنوان: ↩️ عسر و حرج ↩️ ضرر ↩️ انحراف از هدایت ↩️ ظلم و... همراه شود صرفه جویی عقلا قبیح خواهد بود. 🔰 حال صرفه جویی در زمان اگر به قیمت عروض عناوین مذکور باشد صرفه جویی در زمان نه تنها ممدوح نیست بلکه قبیح است. 🔴 پاسخ نقلی: سرعت در زندگی در قرائت دینی به صورت ذاتی مذموم است چنانکه از موارد قبیح در روایت عجله دانسته شده: «اَلْغِيبَةُ أَنْ تَقُولَ فِي أَخِيكَ مَا سَتَرَهُ اَللَّهُ عَلَيْهِ وَأَمَّا اَلْأَمْرُ اَلظَّاهِرُ فِيهِ مِثْلَ اَلْحِدَّةِ وَاَلْعَجَلَةِ فَلاَ» اما در دو مورد حکم متفاوتی داده شده است: ↩️ سرعت در امور خیر: ممدوح است. ↩️ سرعت در امور دنیوی: مذموم است.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر این استدلال و تفکر نیست چیست؟
زمینی که روی آن هستیم با ۴ سرعت نجومی در ۴ حرکت مختلف است. دور خودش. دور خورشید. با خورشید داخل کهکشان. با کهکشان داخل کیهان. فقط سرعتها را دقت کنید; اما هیچکدام را حس نمیکنیم!
معماری و تزئینات ایرانی مقبره شیخ عبدالصمد نطنز، ایران
محققان یک شکل هندسی خاص کشف کرده‌اند که بدون توجه به ابعادی که در آن اندازه‌گیری می‌شود، عرض ثابتی دارد. گروهی از محققان مثلث Reuleaux را که یک مثلث متساوی الاضلاع با قوس های منحنی و عرض ثابت است، در بعد سوم و بعد از آن کوچک کرده‌اند. با انجام این کار آنها یک مشکل ریاضی را حل کرده‌اند که از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون حل نشده است. نکته جالب آن است که حجم هر شکل به راحتی قابل محاسبه است. آندره بوندارنکو یکی از ریاضی دانان دانشگاه علم و فناوری نروژ در این باره می گوید: نکته جالب آنکه حجم هر شکل به راحتی قابل محاسبه است. بنابراین می توانیم n حجم از این شکل را با nحجم از توپ مقایسه کنیم و از لحاظ ریاضی به دقت ببینیم که حجم شکل‌های ما به‌طور تصاعدی کوچک‌تر است. این شکل به طور متناسب در ابعاد بالاتر کوچکتر از کره ای با ابعاد یکسان است. سال گذشته یک شکل ۱۳ وجهی به نام «کلاه» کشف شد. اما شکل جدید هنوز نامگذاری نشده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب خطاب به یکی از مدال‌آوران المپیادهای علمی: شما که فلسفۀ غرب را می‌خوانید، سعی کنید با فلسفۀ اسلامی هم آشنا شوید.
کلاغ‌ها قدرت برنامه‌ریزی و توان فریب‌کاری دارند. بسیاری از کلاغ ها عادت دارند غذا و آذوقه را برای مصرف در آینده، به خصوص در فصل سرما ذخیره کنند. اما گونه به خصوصی از زاغ ها حتی در این مورد یک قدم فراتر می روند. آنها اگر متوجه بشوند که تحت نظر هستند، برای فریب دادن و گیج کردن پرنده های دیگر منقار خود را در زمین فرو می برند بدون آنکه غذا را در آن نقطه قرار داده باشند. سپس ممکن است آنها غذا را در نقطه ای دیگر مخفی کنند.
هیچ میدونستین که تصویر اجسام بر روی شبکیه چشم ما هم به صورت معکوس(یعنی بالا پایین میفته و پایین بالا) و برگردان جانبی(راست چپ میفته و چپ راست) تشکیل میشه؟ درواقع میدان بینایی ما ۴ قسمت میشه(بالا راست، بالا چپ، پایین راست، پایین چپ) که هرقسمت مسیر متفاوتی طی میکنه. نهایتا این قسمت پس سری Occipital مغز ماست که آنالیز میکنه که اصل تصویری که در میدان بینایی ماست به چه صورته!!! در واقع در دوران بچگی مغز ما یاد میگیره که تصویر و درک درست از اجسام چه شکلیه! قسمت چپ میدان بینایی هردو چشم توسط نیمکره راست آنالیز میشه و قسمت راست میدان بینایی هردوچشم توسط نیمکره چپ. در نهایتا هر دو نیمکره یک تصویر پروسس شده رو ارائه میدند.