🔻منطق مشّائی توان اثبات مطالب عرفانی را ندارد؛چه این که توان اثبات مطالب حکمت متعالیه را هم ندارد و باید حکمت متعالیه از منطق مختص خود استفاده کند.
قاعدهٔ بسیط الحقیقه که «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشيء منها» بر اساس منطق مشّائی، تناقض است، ولی بر اساس حمل حقیقت و رقیقت، تناقضی ندارد.
بر این اساس، همان طور که حکمت مشّاء و اشراق برای خود بخشی به نام منطق دارند، حکمت متعالیه نیز بایست بخش منطقی می داشت؛ اما ملاصدرا موفق به تدوین این بخش نشد. همچنين عرفان نظری باید بخش منطق داشته باشد تا مسائل عرفانی را با آن حل کند.
📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص62
✅ به مطلب بالا انتقاداتی وارد است از جمله:
#منطق یعنی طریق صحیح #فکر کردن و فکر کردن عبارت است از حرکت بین مجهول ومعلوم. #تفکر حرکتی واحد است که در ذهن به وقوع میپیوندد، از آنجا که ماهیت تفکر حرکت واحده ذهن بین مجهول ومعلوم است لذا یک طریق و ساختار صحیح برای تفکر و بررسی جوانب مختلف آن وجود دارد نه اینکه چهار منطق وطریق و راه متفاوت برای صحیح فکر کردن وجود داشته باشد.
وقتی میگوییم چهار مشرب مختلف #مشائی #اشراقی #متعالیه #عرفان_نظری هر کدام برای صحیح فکر کردن طریق و روش خودشان (منطق) را دارند به معنای پذیرش #نسبی_انگاری معرفتی است. با این توضیح که:
مشائیون منطق وساختار بدیهی تفکری دارند که مخصوص به آنهاست، اشراقیون نیز همینطور پیروان حکمت متعالیه هم منطق و روش صحیح فکر کردن مخصوص به خود را دارند، از طرفی قائلین به عرفان نظری هم چنین ادعای دارند.... در این صورت چهار طریق و مشرب فکری چطوری میتوانند با یکدیگر گفتگو کرده و تعامل فکری داشته باشند؟؟ چطور میتوان سخن وادعاهای هر یک را سنجید وفهمید کدام یک درست وکدام یک غلط میگویند؟؟
مشائیون ادعای خود را صحیح دانسته زیرا آنرا منطبق با منطق خودشان میدانند.
اشراقیون نیز ادعاهای خود را صحیح میدانند زیرا آنرا منطبق با منطق خود قلمداد میکنند، حکمت متعالیه و عرفان نظری هم به همین منوال هستند.
در اینصورت از طریق کدام معیار واحد عقلانی وفکری که مورد اجماع واشتراک انسانهاست باید بفهمیم که کدام یک درست وکدام یک غلط میگویند؟؟
وقتی یک ملاک واحد جهت فکر کردن وجود نداشته باشه چطور باید صحت وسقم مطالب ومسائل چهارطریق حکمی را بسنجیم؟؟
عقل دارای یک ساختار ثابت منطقی است زیرا امر واحد بسیطی است که ذاتا کثرتی ندارد که طبق آن کثرت منطقهای مختلف وکثیر داشته باشد، این ساختار ثابت و واحد منطقی بین همه ابناء بشر مشترک است واساسا بر طبق آن انسانها میتوانند بایکدیگر تبادل اطلاعات ومواجهه علمی و مخاصمه فکری و گفتگو داشته باشند. اگر جز این باشد و بگوییم به ازای هر مکتب فلسفی یک منطق مستقل مختص به آن مشرب فکری وجود دارد تمام جریانهای فکری وفلسفی وهمچنین سایر جریانهای علمی نیز چنین ادعای رامطرح میکنند..یعنی این سخن دیگر اختصاص به چهار نحله فکری مشاء واشراق و حکمت متعالیه وعرفان نظری ندارد بله جریانهای دیگر مثل فقها ومتکلمین واصولیون ومفسرین ومحدثین و....هر کدام ادعا میکنند که مانیز دستگاه منطقی خاص خودمان را داریم و همگی بر طبق منطق وروش اختصاصی صحیح فکر کردنمان درست میگوییم.
از طرفی سایر جریانهای فکری غرب وشرق هم چنین ادعای میکنند.
در اینصورت باید پرسید میزان سنجش و عیارِ نقد و ملاک بررسی هر جریان علمی که مورد اشتراک بین همه انسانها باشد کدام است؟؟
وقتی من با یک انسان مدرن غربی حرف میزنم چون میدانم ملاک صحیح فکر کردن بین من واو مشترک است وهردو بر طبق اصول بدیهی منطق ذهنی فکر میکنیم، لذا بااستناد به آن امر مشترک با او گفتگو میکنم ...اما وقتی او چنین ملاک مشترکی راقبول نداشته باشد وبگوید من منطق خودم را دارم واز طرفی من هم بگویم که من هم منطق خودم را دارم پس چطور میتوانیم باهم گفتگو کنیم؟؟؟ بااستناد به کدام ملاک واحد میتوانیم بفهمیم کدام غلط میگوید وکدام صحیح؟؟
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
اگرچه حُسن فروشان به جلوه آمدهاند
کسی به حُسن و ملاحت به یار ما نرسد
❖ تصویر رهبری در کتابخانه شخصی و قفسه کتب فلسفی از بزرگان معاصر همچون علامه طباطبایی (بدایه و نهایة الحکمه و شروح آن) و شهید مطهری (شرح منظومه) و علامه حسن زاده آملی (یازده رساله و...) و آیت الله جوادی آملی (شرح اسفار، تبیین براهین اثبات خدا، فلسفه حقوق بشر) و آیت الله مصباح یزدی (شرح اسفار و الهیات شفا، دروس فلسفه) و سید جلال آشتیانی (آثار حکمای الهی ایران، شرح آرای فلسفی ملاصدرا) و دکتر دینانی (دفتر عقل و آیت عشق، نیایش فیلسوف، قواعد کلی فلسفی) و... .
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
45.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸فیلسوفان پوشالی
🔻ادامه در
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻 اخیرا فیلمها و کلیپهای از #محمد_مهدی_اردبیلی فلسفه پژوه و مترجم، در حال منتشر شدن هست که سعی میکنند او را در حد یک فیلسوف باتجربه و اندیشمندی که برای بحرانهای زندگی انسان ایرانی راهکار جامع و مدون دارد معرفی کنند.
در این باره دو نکته قابل بیان است:
اول: اردبیلی مترجم ومدرس فلسفه کانت وهگل وبه طور کلی حوزه اندیشه قارهای وایدئالیسم آلمانی میباشد. والبته در حوزه تخصصیاش قوی و باتجربه است. ترجمه های او از آثار کانت، فیشته وهگل قابل توجه و استفاده میباشد. اما نکته این است که او تنها مترجم وشارح فلسفه قارهای است واساسا در حد یک فیلسوف صاحب نظر ومحققی که ایده اختصاصی دارد نمیباشد.
دوم: مطرح شدن او بیش از آنکه مرهون خلاقیتهای فلسفی و نبوغ علمی وفکریاش باشد بیشتر از سنخ شهرت غیرطبیعی برخی افراد مطرح در فضای مجازی است. گروهی که به سبب مخالفت با #جمهوری_اسلامی و حضور فعال وتاثیر گذار در فتنههای مختلف توسط شبکه رسانهای اپوزیسیون به عنوان چهرههای نخبه و فاخر ملی مطرح شدهاند. اردبیلی نیز از همین قماش است.
اهتمام او در ایام فتنه ز.ز.آ این بود که در قامت یک تئوریپرداز چپ مطرح شود. متفکری که برای هر مقطع مبارزه یک طرح مدون ومانیفست مکتوب دارد.
البته بیانیههای چند صفحهای او در ایام آشوب به قدری انتزاعی بود که عملا هیچ راهکار میان بُرد وحتی مقطعی جهت ادامه مبارزه وآشوب بر علیه حاکمیت اسلامی ایران نداشت.
گویا اردبیلی از لحاظ فکری در قرن ۱۸ میلادی زندگی میکند!! او در حال وهوا وزیست بوم فکری_فرهنگی امروز ایران نیست.
به گمان اردبیلی دعوای امروز شبکه معاند وتجزیه طلب با جمهوری اسلامی از نوع مواجه فلسفی ایدئالیسم آلمانی با جزم اندیشی کلیسا و نقادی شکاکیت هیومی و راسیونالیسم دکارتی است لذا خود را درقامت یک کانت نجات بخش و یا هگل موعود تصور میکند، که قرار است به سرپنجه خرد وبا کیمیای عقل سوژه محور معیوب وبحران زده مدرن، گرههای جزم اندیشی رشد سوژه انسان ایرانی که توسط حاکمیت ایران اعمال شده را از بین برده وسراپرده حاکمیت جزم اندیشانه اصحاب قدرت را خرق کند!!!!
او حتی تصویر صحیح وکاملی از اوضاع زندگی روزمره و دغدغههای امروز مردم ایران ندارد!!!
فیلمها و متنهای که در یکی دوسال اخیر از اردبیلی منتشر شده را ببینید ومطالعه کنید هیچ سخن جدی و مطلب دندانگیری ندارد به جز طرح صدباره آمال وآرزوهای زِوار در رفته و غیرقابل اجرای جریان روشنفکری تجدیدنظرطلب ایرانی که هربار به بحران وآشوب و آتش زدن سطل آشغالها وبانکها واموال عمومی ختم میشود!!!
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
وآنکه #ارسطو مطالعه نکند نمیداند #فلسفه چیست.....
شاید بتوان ارسطو را رب النوع بی بدیل فلسفه وحکمت عقلی دانست....او قطعا از حکمای الهی بوده وبه هیچ وجه در ذیل #نیهیلیسم و تاریخ نیست انگاری غربی قرار نمیگیرد.
مطالعه این کتاب تازه طبع، مهم و حقیقتا جذاب میباشد. چه اینکه از طرفی با مفاهیم واصطلاحات بنیادین علم #طبیعیات آشنا میشویم واز طرفی با مقایسه این کتاب با طبیعیات کتاب #شفا اثر #شیخ_الرئیس_ابوعلی_سینا وهمچنین مقایسه آثار #بو_علی با طبیعیات #ملاصدرا در جلد چهارم #اسفار_اربعه متوجه تحولات اساسی این علم در عالم اسلام میشویم. اینکه طبیعیات یونانی تغییراتی مهمی در بین مسلمانان پیدا کرده نشان از عدم تقلید آنها از علوم یونانی وسعی در فراروی از آنها وایجاد دانش های بومی مطابق با نیاز وساحت فکری عالم اسلام بوده است.
بر شما باد به مطالعه آثار ارسطو ..مخصوصا کتاب فوق...
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش طاووس به کار رفته در زیر گنبد مسجد شیخ لطف الله علاوه بر آنکه از شاهکارهای معماری ایرانی_اسلامی میباشد نمادی از نور است که اشاره به خیرات ونیکیها دارد.
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
انالله و انا الیه راجعون
روح بلند رئیس جمهور مردمی و انقلابی آیت الله رئیسی به ملکوت اعلی پیوست.
🏴 فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
خداحافظ مرد نجیب و دوست داشتنی
شاگرد بهشتی
رهرو رجایی
رفیق سلیمانی
شهادت مبارکت باشه
🏴 فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
شهید بهشتی:
سرنوشت مقلدان خمینی(ره) چیزی جز شهادت نیست....
🏴 فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🚩 سه خلبانی که در سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور به شهادت رسیدند:
۱_نفر اول از سمت راست:
امیرسرتیپدوم، شهید محسن دریانوش
(کمک خلبان)
۲_نفر دوم از سمت راست:
امیرسرتیپدوم، شهید سید طاهر مصطفوی
(خلبان اصلی پرواز)
۳_نفرسوم:
سرهنگدوم فنی،شهید بهروز رحیمی
(مهندس فنی بالگرد)
🏴 فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به مناسبت سالروز درگذشت محقق و مورخ بزرگ معاصر، علامه محمد قزوینی
احیاگر تاریخ ادبیات کهن ایران و پدر تصحیح و علم کتابشناسی نوین در ایران
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 در باب پاسداشت جهل عرفی و خرافات مردمی...
توضیح...🔻🔻
#عصر_مدرن با شعار مبارزه با خرافات و طرح نگاه علمی، بسط وگسترش یافت.
آنچه جریان #روشنفکری از #مدرنیسم وارداتی وتحمیلی برای ما به ارمغان آورد، کنار نهادن هرگونه تفکر وایمان مذهبی وسنتی تحت عنوان مبارزه با خرافات بود.
از یک سو میراث ملی و اجدادی و ارزشهای دینی ما را به بهانه توسعه علمی و تحول فرهنگی لگدکوب کرده ویک #پوزیتیویسم معیوبِ ناکارآمد را بر ما تحمیل کردند.
اما در خود #غرب نه تنها میراث تاریخی بلکه خرافات عرفی و روزمرگیهای مضحک وبی پایه واساس مردمی حفظ وتکریم میشود. در حدی که وقتی مردم در یک اقدام کاملا غیرعاقلانه هزاران آدامس جویده شده رابه دیواری میچسبانند، آنرا به عنوان جاذبه گردشگری حفظ میکنند!!!
اما در کشور ما هنوز سایه شبه مدرنیسم معیوب بر تمام فعالیتهای علمی وفرهنگی حکم فرماست!!
آثار و کتب علمی گذشتگانی چون #شیخ_الرئیس_ابوعلی_سینا و #خوارزمی و #ابن_هیثم و #خواجه_نصیرالدین_طوسی ودهها وصدها اثر پژوهشی وعلمی که میراث تاریخی وملی ما میباشند وهر کدام شاخصی در علم ودانشی خاص بوده است، به بهانه قدیمی وخرافی بودن وتعارض با مقالات و اکتشافات پوزیتیویستها کنار نهاده شده و چاپ وترجمه نمیشوند!!!
اعتماد به نفس تاریخی و ملی، اِکسیری است که سبب پیشرفت و توسعه غرب شده وآنها را از جهل قرون میانه به حاکمیت علمی وتکنیکی دنیا رساند!!
خود تحقیری وعدم اعتماد به نفس تاریخی وملی، بیماری است که سبب عقب افتادگی و زیست مقلدانه ما از غربیها شده و ما را از کانون علمی وفرهنگی دنیا به حاشیهنشینی تمدن جهانی کشانده است...
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
43.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 علت مسلمان شدن ایرانیان زرتشتی از زبان موبد اعظم زرتشتیان ایران دکتر اردشیر خورشیدیان.
بخشی از مصاحبه حسین دهباشی با موبد خورشیدیان در مجموعه خشت خام.
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔸طب اسلامی به این معنا نیست که رسول الله(ص) دم ودستگاه وتشکیلاتی به نام طبابت ویا بیمارستان راه انداخته بودند وپیرامون تمامی امراض وبیماریها و روش درمان آنها سخن گفته باشند، در نتیجه نباید از تجربیات سایر تمدنها استفاده کرده وفقط به آنچه گفته شده عمل کنیم!!!!
طب اسلامی مانند اقتصاد اسلامی به این معناست که در مکتب اهل بیت(ع) اصول ومبانی کلی (و گاها مسائل جزئی ورایج و مطرح در زمان ویا مسائل مورد استفاده بشر در تمام اعصار ) علوم حقیقی که شرح وتفصیل آنها میتواند به مثابه چارچوب اصلی و هویت ساختاری علم باشد، بیان شده است. سپس بوسیله عقل وتحقیقات وتجربه، فروعات ومسائل جدید مبتنی براین اصول کلی وقواعد اصلی را استخراج میکنیم و آنها را به نظم وقاعده کشیده و به صورت یک ساختار اساسی و روشمند علم درمیآوریم.
⌜@falsafeh_nazari⌟
به عبارتی در طب اسلامی ایده اصلی و طرح کلان و چارچوب کلی توسط اهل بیت(ع) بیان شده و ما مبتنی برآن چارچوب اصلی و ایده کلی مسائل جدید را کشف واستخراج وابداع میکنیم. وجزییات وحتی کلیات واصول جدید را بر آن ایده اصلی اضافه میکنیم و آنها را در قالب یک علم به نظم منطقی وروشمند در میآوریم.
وضعیت علوم در عصرجدید نیز همین گونه میباشد. یعنی علوم مختلف (حتی علوم تجربی) دارای مبانی فلسفی و ایده مرکزی و چارچوبهای کلی هستند که از خود علم اخذ نشده بلکه توسط فیلسوفان وبزرگان فکری تاسیس شده است....
ادامه مطلب🔻🔻🔻
مثلا مبانی فلسفی پزشکی مدرن مبتنی بر نگاه کلان نیوتن، دکارت، کانت میباشد. یعنی انسانی که پزشکی مدرن به درمان آن میپردازد بشری تک ساحتی و کاملا محسوس ومادی است که قوانین مادی فیزیک برآن حاکم است و غریزه رکن اصلی رفتارهای او میباشد. این انسان گشودگی به ساحت مجردات ندارد و مانند ماشینی غریزی که قوانین فیزیک برآن حاکم است عمل میکند. لذا پزشک مدرن بیشتر به چفت وبست کردن اجزاء این انسان مشغول است تا ایجاد تعادل مزاج وقوت قوای رئیسه و هماهنگی ارواح ثلاثه با جسم و....
در طب اسلامی یا طب سنتی این ایده مرکزی ورح حاکم بر علم از مجموعه تراث اسلامی و روایات و فعل وتقریر معصومین(ع) وسنت صالحه مقبول حاکم بر مسلمین در ادوار مختلف اخذ شده است.براین اساس انسان در طب سنتی_اسلامی دو ساحتی است وگشودگی به عالم مجردات دارد، چون ماهیت اصلی انسان مجرد میباشد، و طبیب باید به تعادل بین روح مجرد با روح بخاری وبدن مادی بپردازد. این طب باور دارد که بدن انسان به نحو فطری دارای یک طبیب داخلی است، و مریضی از اختلال عملکرد این طبیب آغاز میشود....والبته مبانی دیگر که توضیح آنها در این مقال نمیگنجد.
الغرض آنکه طب اسلامی وسنتی نافی تجربیات وتحقیقات بشری و استدلال عقلی ومشاهده و تجربیات سایر انسانها وتمدنها در عرصه طب وپزشکی نیست. بلکه طب سنتی_اسلامی علمی است که ایده اصلی وساختار کلی آن از مذهب وفرهنگ اسلامی اخذ شده است ودر طول تاریخ از فرهنگ و نحوه زیست انسان مسلمان تاثیر پذیرفته است.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
.
.
اول: تحلیلهای که تا این لحظه از پیروزی #پزشکیان ارائه شده پیرامون نقد عملکرد #اصولگرایان و #جبهه_انقلابی در انتخابات اخیر است.
البته بسیاری از این مطالب درست میباشد، جبهه انقلاب در رفتار ومنش خود باید تجدید نظر کند تا باردیگر دچار تحجرها و تندرویها و دوقطبی سازیها که در چندماه اخیر شاهد آن بودیم نشود که هر ملتی به تفرقه وخودزنی از هم میگسلد و اقبال فتح و طالع پیروزی ندارد.
.
دوم: اما نکته مهم اینجاست که بنابر میراث منقول اسلامی_شیعی #جامعه یک کل واحد زنده میباشد. به این معنا جامعه چون موجودی زنده دارای کنش و منش مشخص سیاسی_اجتماعی است، دربرابر حوادث و وقایع مختلف عمل وعکس العمل متغییر دارد، مبداء تحولات و آغازگر اتفاقات مهم است، جامعه وامت در نگاه اسلامی به سبب انتخابهایش مورد تکریم واقع شده، بارهبرانشان وآنکه بدانها دلبسته محشور میشود ودربرخی موارد دچار لعن ونفرین شده و مورد عذاب قرار میگیرد. گویا حیات انسانی ذومراتب است و زندگی اجتماعی شانی از شئون این حیوان ناطق است.
.
سوم: با این مقدمه باید گفت چه تحلیلی از رفتار ومنش سیاسی کل واحدی به نام جامعه ایرانی در انتخابات اخیر وانتخابش وجود دارد؟
برخی طیف انقلابی را فاقد ایده حکمرانی ومنش معقول سیاسی دانسته و ادبار اخیر را معلول آن میدانند، باید گفت رییس جمهور منتخب نه تنها فاقد ایده حکمرانی بلکه فاقد هرگونه عقلانیت سیاسی و حتی مقدمات رفتاری یک رجل سیاسی است با این حساب مورد اقبال جمع کثیری از ملت واقع شده...شاید اولین بار در عرصه سیاست است که فردی مدعی مدیریت اجرایی کلان یک کشور بوده وصراحتا اعلام میکند که فکر وایده مشخصی در این زمینه ندارد و حل وفصل مشکلات پرتنش جامعه را به جمع پراختلاف کارشناسان حواله میکند وباز هم ملت او را انتخاب میکنند!! پس بحث فراتر از فقدان طرح ونظر وایده سیاسی جبهه انقلاب است.
است.برخی نیز مردم را بی لیاقت ودچار انحراف رفتاری میدانند ...این گونه تحلیلها از واقعیت به دور است
.
چهارم: آنچه راقم این سطور در بادی امر به ذهنش خطور میکند این است که سوای از قشری که به سبب مشکلات اقتصادی ومعیشتی به پای صندوق رای حاضر نشدند، جمع کثیر حاضر در انتخابات که به پزشکیان رای دادند داب اقتصادی ومعیشتی ندارند بلکه درگیر دوگانهها وانسدادهای فرهنگی هستند. عرصهای که دقیقا مورد غفلت طیف اصولگرا وانقلابی واقع شده است. ظاهرا برای طرفداران رییس جمهور منتخب بنزین بیست وپنج یا پنجاه هزار تومانی با بنزین سه هزار تومانی فرقی ندارد اما رفع فیلترینگ و محدویتهای قانون حجاب و زیست غیرمومنانه فرهنگی_اجتماعی مهم است.
در انتخابات اخیر دو ترس مهم برای مردم مطرح شد: ترس اقتصادی و ترس فرهنگی
نامزدهای اصولگرا با طرح بازگشت به دوران بد اقتصادی زمان #روحانی این ترس اقتصادی را برای مردم مطرح کردند که در صورت پیروزی رقیب به دهه پرتنش اقتصادی_سیاسی گذشته که دوران رشد صفر درصد اقتصادی وآغاز بحران معیشتی ایرانیها بود بر میگردیم و نامزد اصلاح طلب باطرح ترس فرهنگی که اگر رقیب آید انسداد ومحرومیت فرهنگی جامعه بیشتر شده و از زیست آزادانه طبقه متوسط اباحه گر دور میشویم توانست آراء بیشتری را به سمت خود جلب کند.
پیام مهم انتخابات اخیر این بود که بخش عمدهای از جامعه درگیر تنشهای فرهنگی است. عرصهای که دور زمانی است که طیف انقلابی تمشیت آنرا رها کرده و مدیریت آنرا به جامعه آزاد مجازی سپرده است.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻حرکت طبیعی فلسفه
نگاهی به مسیری که فلسفه ورزی طی میکند تا از تبیین حقایق نظری(حکمت نظری) به تعین حدود عملی(حکمت عملی) میرسد.
آیا فلسفه میتواند بعد از بیان فراروایت کلان وروشمند از هستی (حکمت نظری) تخت بند علم خاصی مانند عرفان شود؟؟
⌜@falsafeh_nazari⌟