.
برای شنیدن صوتها و خواندن مطالب دربارهی کنگرهها، هشتگهای زیر را دنبال کنید؛
#پرسشوپاسخ
#تبادل_نظر
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
May 11
سلام مجدد
یه نکتهی کلی عرض کنم خدمت همهی برادران و خواهران بزرگوار
با توجه به این که خیلی از عزیزان سوال پرسیدند، عرض کنم که کلا مدارس غیردولتی معمولا جذب نیرو دارندو مهمترین ملاک هم براشون #روش_تدریس و #انرژی و #خلاقیت در کاره.
پس اگه به تدریس و مشاغل آموزشی_تربیتی علاقه دارید، یه رزومه از فعالیتهاتون تهیه کنید و یه سری به مدارس غیردولتی و موسسات آموزشی شهرتون بزنید.
یادتون باشه قبل از هرچیز یه مبحث رو برای نمونه تدریس آماده کنید.
موفق باشید.
التماس دعا
📌📌 تمدید شد📌📌
📜 *دهمین مهرواره ملی شعر وحدت سرزمین برادری *
📌در دو بخش
💠شعر فارسی و شعر ترکی
📌موضوعات مهرواره :
💠وحدت اسلامی
💠پیامبر ؛محور وحدت جهان اسلام
💠 وحدت در نهضت جهانی مقاومت
✨در هر بخش به نفرات برگزیده جوایزی به شرح زیر اهدا می شود:
💠نفر اول تندیس مهرواره، لوح تقدیر و مبلغ ۷۰ میلیون ریال
💠نفر دوم: لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون ریال
💠نفر سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال
💠نفرات شایسته تقدیر: ۱۵ میلیون ریال
🔶شرایط و ضوابط:
💠 هر شاعر مجاز است حداکثر سه اثر در هر بخش به دبیرخانه ارسال نماید.
💠اشعار در قالب word و pdf با فونت 14 و خطB nazanin ارسال شود.
💠درصورت ارسال بیش از یک اثر، هر اثر در فایل مستقل با ذکر مشخصات فردی ارسال شود.
💠محدودیتی در قالب اشعار ارسالی وجود ندارد
💠آثار ارسالی نبایست پیشتر برگزیده جشنواره های مشابه باشند.
💠ذکر مشخصات شناسنامه ای، شماره تماس و نشانی محل سکونت ضروری است
💠محدودیت سنی برای شرکت کنندگان وجود ندارد.
💠هر شاعر می تواند در هر دو بخش شعر فارسی و ترکی شرکت کند اما در صورت برگزیده شدن همزمان در دو بخش، تنها در یک بخش معرفی خواهد شد.
💠حق هرگونه بهره برداری از آثار برای دبیرخانه مهرواره محفوظ است.
💠هر شاعر مجاز به ارائه حداکثر سه در هر بخش می باشد.
🔶مهلت ارسال آثار: 15 شهریور ۱٤۰۳
آیین اختتامیه هفته وحدت ١٤٠٣
🔷راههای ارسال آثار:
از طریق ایتا به شماره:
۰۹۱۱۳۷۱۳۹۸۲
mehrvareaqvam@gmail.com
🔶نشانی دبیرخانه: استان گلستان_گرگان_حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گلستان شماره دبیرخانه ۰۱۷۳۲٢٣٦٤٦٦ داخلی ۱۱۸
به نام حضرت صاحبسخن
✔️آیا #ویراستار کتاب شعر باید حتما شاعر باشد!؟
در چندماه اخیر مشغول بازبینی کتابی هستم که در آن اشعاری در یکموضوع خاص آیینی گردآوری شده است. در این مدت به نکتههای جالبی برخوردم. مثلا در یکی از شعرهای شاعران، بهمصرعی با ایراد وزنی رسیدمکه ؛
«ماجرای کربلا و کوفه و شام بس نبود!»
از آنجا که شاعر این شعر را میشناختم، میدانستم که شعرش حداقل ایراد وزنی ندارد. بعد از جابجایی کلمات، مصراع اصلی را پیدا کردم (البته که با یک جستوجوی ساده در گوگل هم میشد بهراحتی متن کامل شعر و این مصرع را به دست آورد، ولی من دوست دارم این کار گزینهی آخرم باشد.)
حالا اصل مصراع این بود؛
«ماجرای کربلا و شام و کوفه بس نبود»
از آنجا که گردآورنده محترم کتاب را میشناختم، به ایشان پیام دادم و طرح مسئله کردم. پاسخ ایشان کوتاه ولی شگفتانگیز بود! فرمودند:
«من که کاری به کار شعر ندارم، چون در ادبیات سررشتهای ندارم! فقط میدانم که طبق مطالعات تاریخی بنده، بعد از واقعه کربلا، ابتدا قافلهی اهلبیت به کوفه و سپس به شام رسیده است. ولی شاعر این مسئله را در شعرش برعکس آورده بود. من هم طبق وظیفه اصلاحش کردم!»
#مجتبی_خرسندی
اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِ «شاعران» خَیْراً.
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از شهرزاد داستان📚📚
❌️❌️❌️
👆👆👆👆👆👆
توجه توجه
لطفا اگر خانمها فهیمه ایمانی و خانم نجمه پورملکی و آقای سیدمجید موسوی در گروه حضور دارند با شماره تلفن مربوطه تماس بگیرند.
May 11
بهنام حضرت صاحبسخن
«از صریا تا سامرا»
یادداشتی کوتاه بر کتاب ارزشمند مجموعه اشعار ارسالی به کنگره سراسری امام هادی علیهالسلام
✍یکی ازموارد مهمی که همواره جزء درخواستهای اصلی شاعران -از جمله راقم این سطور- و مخاطبان رویدادهایادبی از برگزارکنندگان آن است، گردآوری و چاپ اشعار در قالب یک کتاب است. این کار ارزشمند علاوهبر نشاندادن سطح آثار ارسالی به دبیرخانهها و انعکاس بخشی از زحمات دستاندرکاران، فوایدی نیز برای جامعهی ادبی و فرهنگی دارد؛ هم برای شاعرانی که اشعارشان در کتاب چاپشده مایه دلگرمی و امید است و هم برای شاعران تازهکار نشاندهندهی مسیر درست. حال اگر رویداد برگزارشده در موضوعی خاص و کمتر کار شده هم باشد، اهمیت موضوع بیشتر از پیش جلوه خواهد داشت.
✍این روزها مشغول مطالعهی کتاب بسیار خوب؛ «از صریا تا سامرا» مجموعه اشعار ارسالی به کنگره سراسری شعر امام هادی علیهالسلام بودم. کتابی که بههمت دوتن از دوستان شاعرم؛ اباصلت رضوانی و سیدباقر سیدیزاده گردآوری شده است. گذشته از محتوای بسیار خوب و غنی که بهصورت مفصل در جای خود به آن خواهم پرداخت، نخست باید از زیباییهای ظاهری این مجموعه سخن گفت. کتاب با کیفیتی مطلوب از لحاظ ظاهر، طرح جلد، نوع کاغذ و... توسط انتشارات بیژن یورد خراسان شمالی در بهترین شکل به زیور طبع آراسته شدهاست. به طوریکه خواننده برای در دست گرفتن و مطالعهی آن احساس راحتی دارد. اینها برای شروع صحبت بسیار خوب است، اما موضوع اصلی محتوای کتاب است. محتوایی که باعث شده این کتاب -حداقل در بین کتابهایی از این دست که بنده از نظر گذراندهام و الحمدلله تعدادشان کم نبوده- نمرهی خوبی بگیرد.
✍ اولین موضوعی که در کتاب خوش جلوه کرده، نوع چینش اشعار است که براساس حرف ابتدای نام خانوادگی شاعر صورتپذیرفته و همین امر نیز سبب تنوع در موضوع و قالب اشعار شده است. بهطوریکه تا قبل از ورق زدن و دیدن صفحهی بعد، نمیدانیم شعر بعد در چهقالبیست و چه درونمایهای دارد. مسئلهی بعد -که البته در مقایسه با دیگر کتابها باید به آن اشاره کرد- برتری اشعار سالم از لحاظ سلامت فنی نسبتبه اشعار متوسط و ضعیف است. موضوع حائز اهمیت دیگر نیز، تعداد بالای اشعار شاعران گمنام تر نسبتبه شاعران پیشکسوت و مشهور است. این دو نکته شاید در نگاه اول اهمیت چندانی نداشته باشند، اما اگر اندکی بیشتر دقت کنیم، درمییابیم که موضوع اول نشاندهندهی دقت نظر بالای انتخابکنندگان اشعار و ملاک قرار دادن شعر شاعران برای انتخاب است. به خلاف برخی دیگر از افراد و جریانهای ادبی که متاسفانه به اسم یا عناوین شاعر بیشتر از شعر او توجه دارند. موضوع دوم نیز هنر استفاده از کتاب برای انگیزهبخشی و مطرح کردن شاعران جوان و آیندهدار را در پی دارد. همچنین قرار دادن محل سکونت شاعر در کنار نام او، کار بسیار خوبیست که علاوه بر آشنایی هرچه بیشتر شاعران با یکدیگر، نموداری از گستردگی شرکتکنندگان در کنگره است. همین موضوعات به ظاهر ساده ظرفیت بسیار خوبی برای جذابتر شدن کتاب دارند و از غیرقابلدسترس بودن اشعار حکایت میکنند. معالاسف بنده بارها و بارها در کتابهای بعضی از کنگرهها دیدهام که اشعار صرفا از شاعران مطرح انتخاب شده و اغلب این شعرها نیز درفضای مجازی با جستوجویی ساده قابلدسترسی هستند.
✍مورد دیگر و شاید مهمترین موردی که در کتاب میتوان به آن اشاره داشت، ویراستاری بسیار خوب آن است. کاری که زحمت آن را هم شاعر عزیز آقای سیدیزاده کشیدهاند و انصافاً هم خوب از عهده کار بیرون آمدهاند. زیبایی و چشمنوازی ظاهری اشعار موجود در کتاب به خواننده کمک میکند تا با خیال راحت ذهن خود را روی لذت بردن از موارد فنی و محتوایی موجود در کتاب متمرکز کند. هرچند که اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم، قطعا میتوان نکات قابل تاملی را در کتاب -مانند هر کتاب دیگر- پیدا کرد که شاید حتی به سادگی قابل رفع باشند.
✍از جمله این موارد موجود در کتاب، میتوان به ۵مورد کوتاه اشاره کرد؛
۱. عدم بازبینی کتاب توسط کسی که چشم و ذهنش به متن اشعار آشنا نباشد و بتواند خطاهای احتمالی موجود را برطرف کند. البته چون بنده نیز سابقهی کار اجرایی را به لطف خدا داشتهام، انصاف حکم میکند که از خستگیها و زحمتهای فراوان برگزار کنندگان برای اجرای هرچه مطلوب این برنامهها غافل نمانم. اما به هرحال این مورد آنقدر اهمیت دارد که بیان شود و در گوشهی ذهنمان بماند تا انشاءالله بعدا به آن توجه بیشتری بشود. نبود ناظر فنی در مراحل چاپ کتاب باعث شده که به عنوان مثال؛ اولین شعر -البته اشعار از صفحه ۱۴ آغاز میشود- در صفحه ۴۳ نیز تکرار بشود.
۲. وجود برخی غلطهای املاییوتایپی که در مقایسه با دیگر کتب بسیار ناچیز و طبیعی به حساب میآیند، نیز از جمله مواردیست که میشد از ورود همین مقدار هم جلوگیری کرد. هرچند من سابقه خواندن کتابی از جشنوارهها را دارم که در ۶۰صفحهی اول آن بیش از ۱۰۰غلط املایی و تایپی وجود داشت؛ یعنی بهطور میانگین در هر صفحه ۲مورد، که اینها همه از اهمیت داشتن ویراستاری مناسب و دلسوز و همچنین ناظری نکتهسنج در چاپ کتاب حکایت دارد.
۳. مسئله سوم که بسیار هم حائز اهمیت است و در اکثر کتابهای امروز رعایت نمیشود، یا کمتر رعایت میشود و باعث سردرگمی خواننده برای درستیابی و فهم دقیق اشعار میشود عدم استفاده درست از علائم نگارشی است. بارها برای خود من پیش آمده که بیتی یا مصرعی از شعر، به دلیل نداشتن علائم نگارشی صحیح تا ساعتها ذهنم را درگیر کرده است. در آخر هم مجبور شدهام یکی از قرائتهای خودم را صحیح بدانم و از قرائت اصلی شاعر به دور بمانم.
۴. نیاز به برخی از اصلاحات ساده در متن یا محتوای اشعار که گوشزد کردن بهشاعر برعهدهی ویراستار است. البته ویراستار این اجازه را دارد که در صورت داشتن توانایی لازم، به اصلاح ایرادات جزئی پرداخته و در این مسیر کمکحال شاعر و ناشر کتاب باشد.
۵. آخرین موردی که به آن اشاره میشود، اهمیت مشورت با اهلفن در انتخاب اشعار، مخصوصاً شعر سپید و نیمایی بود. با توجه به علاقهی زیاد و دانش اندک بنده در این موضوع، احساس میکنم ذهنیت کلاسیکسرای هردو انتخابکنندهی اشعار این کتاب، ناگزیر در انتخاب اشعار غیرکلاسیک نیز تاثیر گذار بوده است. همین امر نیاز به دقت بیشتر و مشورت با اهلفن در انتخاب اشعار را بهخوبی نشان میدهد.
✍برای این که سخن به درازا نکشد و از حوصلهی مخاطب خارج نشود، از بقیه موارد مدنظرم صرفنظر کرده و به بیان آخرین ویژگی این نوع کتابها که همانا اهمیت بُعد آموزشی آنهاست، کلامم را به انتها میرسانم. به بیان دیگر شاعر یا مخاطبی که این کتاب را میخواند، خواسته یا ناخواسته دارد با برخی از محورهای ادبی آشنایی اولیه یا تکمیلی و در نهایت تحلیلی پیدا میکند. محورهایی از قبیل؛قالبهای شعری، وزنهای مختلف، کلمات تازه، دیدگاههای متفاوت و... که هرکدام از اینها میتواند برای خوانندگان و مخاطبین کتاب مخصوصا شاعران تازهکار بسیار حائز اهمیت باشد. بهعنوان نمونه یکی از موضوعاتی که در کتاب بهطور نسبی رعایت شده بود و نیاز به دقتنظر بیشتر داشت، بحث «پاورقیها» بود. پاورقیها میتوانند به تنهایی بار آموزشی کتاب را تا حد زیادی افزایش داده و همچنین باعث فهم راحتتر و گستردهتر شدن تعداد مخاطبان کتاب باشند.
✍در پایان به جرأت و با افتخار میتوانم اذعان کنم در بین کتابهایی که تا کنون از کنگرهها به دستم رسیده و موفق به خواندن بسیاری از آنان شدهام، کتاب خوب «از صریا تا سامرا» را الحق کتابی بسیار جامع و خواندنی در موضوع خود یافتم. انشاءالله که موضوع چاپ کتاب در دستور کار دیگر رویدادهای ادبی نیز قرار بگیرد. امیدوارم با فراهم شدن شرایط، این کتاب بهآسانی در اختیار شاعران و علاقهمندان به ادبیات آیینی قرار بگیرد و این دست از کارها ادامهدار باشد، انشاءالله.
🔹با آرزوی سلامتی و توفیق برای برگزارکنندگان و
دستاندرکاران کنگره شعر امامهادی علیهالسلام
#مجتبی_خرسندی
۵ شهریور ماه ۱۴۰۳
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher