eitaa logo
فراخوان شعر
2.2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
239 ویدیو
151 فایل
کانال #فراخوان_شعر برای ارتباط با ما از لینک ناشناس زیر استفاده کنید؛ https://harfeto.timefriend.net/16943973433572 کانال فراخوان شعر، از کیفیت جشنواره‌ها اطلاعی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فراخوان شعر
هدایت شده از فراخوان شعر
هدایت شده از فراخوان شعر
هدایت شده از فراخوان شعر
هدایت شده از فراخوان شعر
هدایت شده از فراخوان شعر
هدایت شده از فراخوان شعر
.بسم رب الحسین(ع) این قصه، تمام آن شروع است، شروع از فصل به سر رسیدن آغاز شده‌ست! انجمن شعر آیینی دعبل استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان برگزار می کند: دومین سوگواره ملی شعر عاشورایی " از فصل به سر رسیدن " ■ اهداف : ◇ ترویج هرچه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت ◇ پاسداشت مقام شامخ حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران ولایی‌اش ◇ استفاده از نقش ادبیات، در گسترش فرهنگ عاشورا ◇ ایجاد محفلی برای گردهمایی شاعران و اهالی ادبیات با محوریت امام حسین(ع) ◇ توجه به آداب و رسوم و فرهنگ عاشورایی اقوام و استفاده از ظرفیت شعر گویشی در حماسه عاشورا ●بخش ها : ¤ شعر فارسی ( همه قالبها ) ¤ شعر با گویش لری و قشقایی ○ مقررات سوگواره : ◇دبیرخانه سوگواره، از پذیرش آثاری که در سوگواره‌ها و کنگره‌های دیگر حائز رتبه شده باشند معذور است. ◇ هر شاعر مجاز به ارسالحداکثر سه اثر به دبیرخانه سوگواره می باشد. ◇ هر شاعر می‌تواند در هر دو بخش شرکت نماید اما امکان برگزیده و یا قابل تقدیر شدن همزمان در هر دو بخش نخواهد داشت. ◇ حضور شاعران برگزیده و قابل تقدیر در اختتامیه سوگواره الزامی است. ◇ هزینه ایاب و ذهاب زمینی شاعران برگزیده و قابل تقدیر بر عهده سوگواره می باشد. ◇ دبیرخانه سوگواره مجاز است آثار دریافتی را به صورت کتاب، مجله، سی دی و...منتشر نماید. ◇ آثار با ذکر نام و نام خانوادگی شاعر، آدرس محل سکونت و تلفن تماس در قالب word با فونت 14 و ترجیحا قلم b nazanin ارسال گردد. ¤ نحوه دریافت آثار: ▪︎ از طریق شبکه‌های اجتماعی ایتا، بله و واتس‌اپ شماره ۰۹۳۶۰۲۰۱۲۴۳ ▪︎ ایمیل imamhosein.poem@gmail.com ● مهلت دریافت آثار : پانزدهم مردادماه سال هزار و چهارصد و سه ، بدون تمدید ☆ اختتامیه : بیست و یکم و بیست‌و‌دوم مردادماه ماه سال هزار و چهارصد و سه ■جوایز برگزیدگان: ●بخش شعر فارسی: ◇ دوازده شاعر برگزیده: لوح تقدیر و مبلغ شصت میلیون ریال ◇ پنج شاعر قابل تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ سی میلیون ریال ●بخش شعر با گویش لری و قشقایی: ◇ شش شاعر برگزیده: لوح تقدیر و مبلغ شصتمیلیون ریال ◇ چهار شاعر قابل تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ سی میلیون ریال اینستاگرام سوگواره : imamhosein.poem نشانی دبیرخانه: استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، اداره کل تبلیغات اسلامی تلفن: ۰۷۴۳۳۲۲۴۶۱۸ کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
📌 رویداد ادبی «بی نفخ صور» [تحلیل ترکیب بند محتشم] • مدرس: مسعود یوسف پور • دوره صوتی/ نود دقیقه‌ای ۱_ جایگاه موسیقی بیرونی در مرثیه: https://eitaa.com/madras8/653 ۲_ اغراض استفهام در متن: https://eitaa.com/madras8/654 ۳_ در مورد اطناب و ایجاز: https://eitaa.com/madras8/655 ۴_ شبکۀ معنایی: https://eitaa.com/madras8/656 ۵_ هنر موسیقی کناری در مرثیه: https://eitaa.com/madras8/657 ۶_ فعلی نویاب از روزگاری کهن: https://eitaa.com/madras8/658 ۷_ استخدام واژگان: https://eitaa.com/madras8/659 ۸_ ارجاعات: https://eitaa.com/madras8/652 ‌‌┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
هدایت شده از رضا ابوذری
حوزه هنری انقلاب اسلامی استان همدان برگزار می‌کند: سومین محفل راوی ماه (محفل ارادت هنری به ساحت ائمه علیهم السلام) زمان: ۵شنبه ۴مرداد۱۴۰۳ ساعت: ۲۰ الی۲۲ مکان: اعتمادیه، پارک‌پرواز، فرهنگسرای پرواز @arthamedan @rezaaboozari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴برشی از ویژه‌برنامه «مقتل آیینه» | جلوه شعر در سفر کربلا با روایت مهدی امین‌فروغی 📺 ویژه‌برنامه ادبی «مقتل آیینه» را هرروز ساعت ۱۸ از (Ketab.tv) ببینید. 📂 مشاهده آرشیو برنامه در سایت شبکه به آدرس زیر:👇 🔗https://ketab.tv/serials/maghtal-ayineh 📱@Ketab_tv
تقویم و شیوه ارسال آثار به دبیرخانه هفتمین کنگره سراسری شعر عاشورا (حنجره های سرخ) : آغاز مهلت دریافت آثار: از 20 تیر ماه 1403 پایان مهلت دریافت آثار: 25 مرداد ماه 1403 شرایط ارسال آثار: هرشاعر مجاز است حداکثر 3 اثر به دبیرخانه کنگره ارسال نماید. قالب اشعار کلاسیک و آزاد می باشد که هر شاعر می تواند در هر دو بخش شرکت کند. آثار ارسالی نباید در هیچ کنگره ی دیگری شرکت کرده باشند. قید مشخصات شرکت کننده به همراه فایل عکس شاعر(ترجیحا هنری) ، آدرس دقیق و تلفن الزامی است. اشعار می بایست در قالب فایل ورد و با فونت لوتوس در اندازه 14 به شماره ایتا 09167478040 ارسال شوند. حضور شعرای برگزیده در کنگره الزامی است. نشانی دبیرخانه: الیگودرز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی – راه ارتباط 09167478040-09166662362-06643329197
فراخوان کوله نوشته جمعیتی ویژه اربعین ۱۴۰۳ 🔻موضوعات و کلیدواژه‌ها: 📌جوانی جمعیت و اربعین حسینی 📌فرزندآوری و اربعین حسینی 📌مادری، پدری و اربعین حسینی 📌خانواده‌ و اربعین حسینی 📌نسل حسینی 🔻قالب آثار: 📌نثر ( در حد یک تا سه جمله‌ی کوتاه) 📌شعر (تک مصرع، تک بیتی یا دو بیتی) ⚠️با توجه به اینکه، این فراخوان مختص به کوله نوشته، پیکسل و یا بنرهای تبلیغاتی در مسیر پیاده روی اربعین است، آثار باید کوتاه باشد. 🔹ارسال آثار از طریق لینک زیر:👇 survey.porsline.ir/s/1bvCGYv زمان: مهلت ارسال آثار تا ١٢ مرداد ۱۴۰۳ 🌸 ✅ کانال اطلاع‌رسانی کرمان ❀ ایتا https://eitaa.com/joinchat/4222091478C199f6ea1d7 ❀ روبیکا https://rubika.ir/etelaeresanikerman
⚫آئین اختتام سومین سوگواره منطقه ای نمایش‌های آئینی،مذهبی ، تعزیه و شبیه خوانی «نی ناله» ⚫زمان : ۴ مردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۸ بعد از ظهر ⚫مکان: راهنمایی ، مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن، تالار اقبال آذر 🟤انتشار حداکثری @shshid_heydarneya
🩸 ۲۰ محرم‌الحرام، سالروز شهادت جانسوز حضرت فاطمهٔ شریفه بنت امام حسن مجتبی سلام‌الله علیهما 🩸 🏷 🆔 @mosibatoratebah
🩸 شرح احوالات حضرت بنت سلام‌الله علیهما 🩸 🥀 سیده شریفه () بنت امام حسن مجتبی سلام‌الله علیهما، و فرزند بلافصل آن حضرت، از امامزادگان مشهور و واجب‌التعظیم نزد شیعه و حتی اهل خلاف می‌باشد. 🥀 آن مخدره، در سال ۵۰ قمری، یک ماه پیش از شهادت پدر بزرگوارش، به دنیا آمد، و پس از شهادت امام حسن علیه‌السلام، تحت کفالت عمویش امام حسین علیه‌السلام قرار گرفت. 🥀 بنابر اقوال، هنگام ولادت او را و رقیه نامیدند، اما به سبب کثرت اسماء فاطمه و علی در اهل‌بیت علیهم‌السلام، کنیه‌اش را نهادند. 🥀 او به همراه عموی گرامی‌اش امام حسین علیه‌السلام از مدینه خارج شد، و پس از واقعه عاشوراء با کاروان اسراء همراه گردید. 🥀 اما به علت ضرب و شتم و جسارت اعداء لعنةالله علیهم اجمعین، در مدتی کوتاه دچار ضعف و بیماری شدید شد، و عمر شریفش از یازده سال تجاوز نکرد، و در ۲۰ محرم‌الاحرام سال ۶۱ در حله، به دست امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها به خاک سپرده شد. 🥀 رفته‌رفته مردم با محل دفن آن مخدره آشنا شدند، و با گرفتن حاجات خود از او، ایشان را با القابی مانند: باب‌الحوائج، ام‌محمد، ام‌هادی، و مسیح یاد کردند. 🥀 زنده شدن چند مُرده در توسل به حضرتش، باعث شد تا ایشان مشهور به اهل‌بیت علیهم‌السلام گردد. همچنین شفا دادن بیماران متعدد او را شهیر به آل‌محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم نمود. 🥀 بحث کرامات ایشان خارج از گفتار و نوشتار است و مشهور است، کسی متوسل به ساحتش نمی‌شود، مگر آنکه حاجت‌روا خواهد شد. 📕 أنساب‌العترة الطاهرة، صفحه ۶۶ 📕 حقیقت سیده شريفة بنت الحسن عليهاالسلام، صفحه ۸۴ 🏷 🆔 @mosibatoratebah
Hazrate Sharife-PDF.pdf
1.47M
🔘 باب‌الحوائجی به نام شریفه خاتون! 🙏 توسل به حضرت شریفه خاتون سلام الله علیها، دختر امام مجتبی علیه‌السلام؛ 🔹فایل PDF سلام الله علیها 🔘 ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام @Elteja
✔️سی‌ونهمین سال برگزاری رویداد ملی «» - شیراز موضوع: باحضور؛ شاعران برگزیده از سراسر کشور چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۱و۱۲ مرداد تالار حافظیه کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با همکاری موسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالهادی اسوه برگزار می‌کند : ☀️اولین سوگواره ملی کودکان و نوجوانان حسینی 🌴بخش اصلی : ☀️ نقاشی ☀️عکاسی ☀️شعر ☀️مداحی 🌴بخش ویژه : با موضوع نماز و عفاف و حجاب ☀️نقاشی ☀️ عکاسی ☀️ شعر گروه سنی : ☀️۶ تا ۱۰ سال ☀️ ۱۱ تا ۱۶ سال مهلت ارسال آثار: ☀️ ۱۷ تیر ماه لغایت۲۵مرداد ☀️اختتامیه و نمایشگاه: ۱۳شهریور ۱۴۰۳ 👇جوائز بخش اصلی ☀️نفرات اول مبلغ50 میلیون ریال به همراه لوح و تندیس سوگواره ☀️نفرات دوم مبلغ 40 میلیون ریال به همراه لوح و تندیس سوگواره ☀️نفرات سوم مبلغ 30 میلیون ریال به همراه لوح و تندیس سوگواره 👇جوائز بخش ویژه: ☀️نفرات اول به عنوان برگزیده هر رشته در هر گروه سنی مبلغ 40میلیون ریال به همراه لوح و تندیس سوگواره آدرس ثبت نام و ارسال آثار: Www.soogvarehzanjan.ir
هدایت شده از فراخوان شعر
اولین جشنواره تخصصی شعر مرحوم علامه محمد باقر مجلسی 🔸 بر ساحل بحار 🔸 🔻موضوعات: ✅ زندگی و شخصیت علامه مجلسی ✅ خدمات علامه مجلسی به اسلام و تشیع ✅ جایگاه علمی، تألیف کتب و تربیت شاگردان ✅ نقش تربیتی پدر بزرگوار ایشان و اساتید 🟦 جوایز: 1️⃣ سه جایزه شصت میلیون ریالی 2️⃣ پنج جایزه سه میلیون ریالی 🗓مهلت ارسال آثار: ▪️دهم مرداد ماه ۱۴۰۳/۰۵/۱۰ 🧮 محدودیتی در تعداد اثر و قالب آن نیست 📝در پایین هر شعر نام نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل سکونت و شماره تلفن همراه ثبت شود 📚دبیرخانه مجاز به چاپ اشعار منتخب می باشد 📝اشعار به صورت پیام متنی به شماره ۰۹۱۵۵۶۷۰۵۷۰ در پیام رسان های ایتا یا تلگرام ارسال شود «لطفاً اشعار فقط به صورت پیام متنی ارسال شود» کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
سلام و مِهر وقت بخیر 📚فرهیخته گرامی با احترام بسته مطالعاتی جشنواره شعر «برساحل بحار» در راستای معرفی و تبیین شخصیت علامه محمد باقر مجلسی به شرح ذیل تقدیم می گردد: 1⃣فایل pdf کتاب علامه مجلسی به قلم استاد حسن طارمی جهت آشنایی تفصیلی با شخصیت علامه مجلسی 2⃣زندگی نامه مختصر علامه مجلسی جهت آشنایی اجمالی با ایشان 3⃣نقاط برجسته زندگی و زمانه علامه مجلسی 🔺دبیرخانه جشنواره ملی بر ساحل بحار🔺
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
🏴‌‌پویش کتاب‌خوانی ‌ 🎁همراه با 2۰۰ میلـ،یون ریـ،ال جـ،ایزه نقـ،دی🎁 📌این کتاب، به 72 پرسش اساسی و مهم کودکان و نوجوانان دربارۀ واقعه پاسخ می‌دهد. 📥دریافت کتاب و شرکت در مسـ،ابقه: 🔸عدد ۹ را به ۹۰۰۰۹۸۲۵ پیامک کنید. ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
هدایت شده از رومشکان نیوز
. 💠 فراخوان جشنواره استانی "شعر نماز" در شهرستان رومشکان به اطلاع اهالی فرهنگ و ادب و شاعران گرامی شهرستان رومشکان و استان لرستان می‌رساند؛ جشنواره استانی " شعر نماز " به میزبانی انجمن ادبی چرداخ رومشکان و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رومشکان در این شهرستان برگزار می‌‌گردد. در همین راستا از اهالی قلم و شاعران گرامی دعوت می‌گردد که آثار خود را با زبان‌های محلی ( لری و لکی ) و فارسی  با محوریت و موضوع" نماز "، حداکثر تا پایان روز دوشنبه ۸ مردادماه ۱۴۰۳ از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره تلفن👇 📲  ۰۹۱۶۶۹۷۶۵۳۸ ارسال نمایند. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ذیل متعلق به دبیر جشنواره تماس بگیرد 👇👇👇 📲  ۰۹۱۶۶۹۷۶۵۳۸ 《 روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رومشکان 》 ➖➖➖➖➖ 📌 برای عضویت در کانال «رومشکان نیوز» به روی لینک‌های زیر کلیک کنید👇👇 📍 ↙️ 🛰 https://t.me/r_news_ir 📍 ↙️ 🛰 eitaa.com/roomeshkan_news1 🖋
📣 اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام در دهه سوم محرم الحرام ۱۴۴۶ پیش منبر آقایان: حاج سید احمد هاشمی حاج سید عطا هاشمی حاج رمضانعلی شیدا حاج حبیب تاجیک سخنران: حجت الاسلام و المسلمین سید رضا جعفری ذکر مصیت: حاج جواد حیدری شعرخوانی آقایان: محمد حسین رحیمیان مهدی امامی رضا قاسمی علی ذوالقدر ▪️ از شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ به مدت ۵ شب از نماز مغرب و عشا ▪️ بلوار قیام ، نبش مهاجری ، پلاک ۳
بخش یکم در یکی از روزهای مردادماه امسال، در یکی از شهرهای پرشور و شعور شیعی، در جمع شاعران و نوحه‌سرایان سخنرانی داشتم. از همان ابتدا که درباره جلسه و موضوع آن با من تماس گرفتند اعتراضم را نسبت به وضعیت برنامه‌ریزی جلسه در سال قبل مطرح کردم و نمی‌خواستم امسال باز همان تجربه تکرار شود؛ به همین دلیل به دنبال بهانه‌ای می‌گشتم که جواب رد بدهم. سال گذشته به عنوان سخنران در جلسه افتتاحیه انجمن ادبی‌شان دعوت شدم. طبیعتاً لازم بود وقت بگذارم و متناسب با موضوع، مطلب ارزشمند و بکری آماده کنم. به روش دیگران کاری ندارم، اما معتقدم اگر بخواهم از کارم لذت ببرم، باید برای موضوع، مضمون و قالب اثرم ارزش قائل شوم و از تکرار و درجا زدن بپرهیزم. با آنکه حدس می‌زدم هیچ‌یک از مخاطبان آن جلسه، بحث‌های پیشین مرا نشنیده‌اند، با این حال برای اشباع روحی خود تلاش کردم بحث بدیع و تازه‌ای آماده کنم. تحمل ۵-۶ ساعت مسیر و همچنین شنیدن شعرهای تکراری و معمولی برخی از شاعران در جلسه، رنجی بود که شبیه آن را بارها تجربه کرده‌ام و بر این باورم که باید با آن کنار آمد. نکته غیر قابل تحمل و تعجب‌برانگیز این بود که، مجری برنامه - که جلسه شعرخوانی شاعران هیئتی را با «شو» تلویزیونی اشتباه گرفته بود - پس از معرفی من تأکید کرد که ایشان قرار است ۱۰ دقیقه صحبت کند! ٩٠ دقیقه‌ای که مسئول جلسه از من خواسته بود، کجا و ١٠ دقیقه کجا؟ با آنکه اهل گله نیستم و شکایت را سیره انسان‌های ضعیف می‌دانم، با این حال هنگام ارائه بحث به تعریض، موضوع را مطرح کردم و گفتم که قرار سخنرانی من ۱۰ دقیقه نبوده است؛ ظاهراً ناهماهنگی یا اعمال نظر در این برنامه شده است! که جناب مجری به خود آمد و فی‌المجلس بر زمان سخنرانی من افزود! اما من با همان ۱۰ دقیقه صحبت کنار آمدم و عطای وقت اضافه را به صاحبش بخشیدم! امسال که برای جلسه دعوت شدم، تمام آنچه را نوشتم و خواندید، در ذهنم مرور شد! به همین دلیل، تمایلی به حضور نداشتم؛ شاید این ذهنیت نیز برای دعوت‌کننده پیش آمد که شاید دارم بر مبلغ می‌افزایم! اما آنان که مرا می‌شناسند می‌دانند، هیچ‌گاه برای حضور در جلسات شرط و شروطی نمی‌گذارم و به خلاف بسیاری از شاعران و سخنرانان، معمولاً مؤمنانه تسلیم برنامه از پیش‌تعیین شده هستم. با آنکه اصلاً نمی‌خواستم در این جلسه شرکت کنم، نمی‌دانم چه قدرت برتری در کار بود که مرا وادار به پذیرش نمود! شاید دوستی همراه با ارادت من به مداح آن هیئت ـ که از دل آن هیئت او چنین انجمن شعری برآمده است ـ مرا به این تصمیم واداشت. ادامه دارد... @smahdihoseinir
بخش دوم در جلسه هماهنگی با مسئولان جوان جلسه، متوجه شدم که تمام بار سنگین برنامه‌ریزی و برگزاری جلسه بر دوش دو یا سه شاعر جوانِ هیئتی، عاشق خدمت و پرتلاش است. خستگی و امید در چهره‌شان حکایت داشت از دشواری‌های کار برگزاری این همایش، فراخوان شعر و دعوت از سخنران و شاعر مهمان و... براحتی می‌شد حدس زد که چه «نه‌»های بزرگی احتمالاً شنیده‌اند، یا انتظارات بی‌جای برخی از شاعران و سخنرانان را تحمل کرده‌اند... خستگی و صبوری از تمام وجودشان می‌بارید و من با دیدن حال و هوای آنان، به آن‌همه توفیق و حال و هوای معنوی‌شان سخت غبطه خوردم. انگیزه من برای سنگ تمام گذاشتن در سخنرانی، مثل همیشه فراوان بود و وقتی این اشتیاق و همت جوانان را دیدم، فراوان و فراوان‌تر شد. در مسیر راه، درباره جلسه پرسیدم، متوجه شدم که نه فقط شاعران شهر، که از همه کشور در این جلسه حضور دارند؛ حدود ۴۰ نفر از شاعران؛ اما چرا فقط ۴۰ نفر شرکت‌کننده؟ به محض ورود به جلسه، شگفتی‌هایم افزونی یافت. از هر سمتی یکی از شاعران همشهری‌ام به سراغم می‌آمد. در لابلای سلام و احوالپرسی‌ها، به دنبال پاسخ این پرسش بودم که این همه شاعر قمی در اینجا چه می‌کنند؟ چرا سهم شاعران قم حدود یک‌چهارم از کل شرکت‌کنندگان شده است؟ موضوع همایش برای‌شان جذابیت داشته؟ رسانه میان آنان قوی‌تر و اثرگذارتر است؟ پرکارتر از دیگر شاعرانند؟ یا دلایل دیگر وجود دارد؟ و یک سؤال مهم و تأمل‌برانگیز: سهم شاعران قمی از آن شعرهای ضعیف که به این کنگره ارسال شده، چقدر است؟ یعنی شعر قم تا این حد افول پیدا کرده و نازل شده است؟ با دیدن برخی از شاعران قمی در جلسه، به این نتیجه رسیدم که کلاً باید موضوع بحث را عوض کنم، درست مثل سال قبل، که ۹۰ دقیقه سخنرانی به ۱۰ دقیقه سخن تبدیل شد! حالا باید موضوع بحث تغییر می‌کرد، شاهد مثال‌ها و مباحث مرا بسیاری از شاعران قمی بارها شنیده‌اند، هرچند بسیاری از آن‌ها نسبت به این مباحث بی‌توجه بوده‌ و هرگز آنها را به کار نبسته‌اند؛ با این حال، باید به وظیفه خود می‌اندیشیدم. تأخیر در شروع جلسه، لحظه به‌لحظه مرا نگران‌تر می‌کرد؛ چون پس از برنامه من قرار بود دو برنامه سخنرانی دیگر هم برگزار شود! اما قرار ساعت ۸ شروع جلسه کجا و ساعت ۹:۱۷ دقیقه کجا؟ به دلایل تأخیر کاری ندارم، اما حدس می‌زدم یکی از دلایل آن دیر آمدن برخی شعرا بوده است. مواجهه با برخی شاعران کنگره‌باز، حس خوب حضور در جلسات شعری را از من می‌گیرد. برای همه شاعران احترام ویژه‌ای قائلم‌، چه برسد به شاعران ولایی‌سرا؛ اما با آن گروه از افراد مشکل دارم که استعداد و هویت شعری خود را پای اثری می‌ریزند که به آن چندان اعتقادی ندارند و صرفاً برای دریافت جایزه میلیونی، تبدیل می‌شوند به کارخانه شعرسازی! به نظرم این کار، هویت اقتصادی و تجاری دارد تا هویت ادبی! هیچ‌گاه این قصه را فراموش نمی‌کنم، روزگاری با یکی از شاعران همسفر بودم؛ از جلسه اختتامیه یک همایش برمی‌گشت با یک جایزه پر و پیمان! اما حاضر نشد شعرش را برای من و همسفران بخواند... دلیلش مشخص بود! گفتنی است هرچند شعر شاعران قم در این عصر بشدت افول پیدا کرده، اما مرام و اخلاق شاعران قمی قابل دفاع است است و بحمدالله برای شئون شعر، هنوز آیین و حریم خاصی قائلند. امیدوارم این حیای اجتماعی و فرهنگی دوام و قوام یابد. این روزها بخشی از زندگی من با کلنجار و حیرت در عرصه شعر می‌گذرد، اینکه چرا برخی شاعران به سودای نام و نان، چوب حراج بر همه ارزش‌ها زده‌اند؟ و چرا عرصه شعر ولایی را جولانگاه خود ساخته‌اند؟ سخت در حیرتم که چگونه مراکز فرهنگی تاکنون بر این ابتذال و خطرات میدان‌داری این افراد در عرصه شعر درنگ نکرده و عواقب و نتایج آن توجه نداشته‌اند؟ ادامه دارد.. @smahdihoseinir
بخش پایانی این کلنجار و حیرت، در هنگام سخنرانی شکل دیگری یافت. برخی از اعضای حاضر جلسه تفسیر دقیق اما تلخ از این مصراع سعدی بودند: «من در میان جمع و دلم جای دیگر است!» یکی از شاعران که سال‌های سال مرا می‌شناسد و در جلسات و کلاس‌های من در قم حضور یافته‌ و من به خاطر حضور امثال او، موضوع بحث را عوض کرده بودم، با بی‌رحمی تمام، در طول سخنرانی مشغول گفتگو با بغل دستی‌اش بود... نمی‌دانم کدام تعبیر بهتر است؟ بی‌ادبی؟ یا بی‌انگیزگی؟ یا همان بی‌رحمی؟ خب، برادر/ خواهر محترم! اگر از نظر شما تاریخ مصرف من تمام شده، یا حوصله شنیدن بحث نداری، می‌توانی محترمانه از جلسه بیرون بروی! غفلت و جهل، چه بلایی سر شعور انسان می‌آورد! امواج این جمله در آن لحظه، دائم به شکل سینوسی درسرم جزر و مد داشت و ساحل آرامش مرا تبدیل می‌کرد به دریایی طوفانی و پر جوش و خروش... با وجود تمام این کلنجارها سعی کردم در هنگام صحبت، بر پریشانی‌ام غلبه کنم. سؤالات زیادی ذهن مرا به خود درگیر کرده بود... مسئولان جلسه گناهی نداشتند، اما واقعاً کسی نبود به آنان بگوید که چرا برای شاعران این‌چنینی، این همه برنامه چیده‌اید؟ مگر تجربه نخست‌تان است؟ باور کنید حضور بعضی از اینان در جلسات عمومی، معمولاً برای دید و بازدید است، نه برای آموختن! بدبینانه سخن نمی‌گویم، عملکرد این شاعران تاجر و به بیان بهتر، تاجران شعر، نشان از همین واقعیت تلخ دارد. اگر این جماعت، اندکی با خودِ واقعی‌شان لحظه‌ای خلوت کنند، وجدانشان به آنان تلنگر خواهد زد و آنان را به این باور خواهد رساند که حالا که میلیون‌میلیون تومان برای برگزاری این سنخ جلسات هزینه می‌شود، از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند، شاید و احتمالاً جمله‌ای و عبارتی، حتی از دهان من - که از نظر آنان تاریخ مصرفم تمام شده - خارج شود و شعر و حتی نگرش آنان را تغییر دهد! راز اینکه سال‌هاست شاعران در همین سطح فکری مانده‌اند، ظاهراً همین نکته است؛ زیست شاعرانه و خلوت و سلوک شعری به گعده‌های شعری و دیدار خوش و بش تبدیل شده است... بی آنکه با برخی شاعران همشهری خداحافظی کنم، از جلسه بیرون زدم... اگرچه از آتش دل چون خم می در جوشم، اما سال‌هاست مُهر بر لب زده، خون می‌خورم و خاموشم ... و اگر امروز، به خلاف رویه همیشگی، تجربه تلخ ۹۰ دقیقه حضور نفس‌گیر در آن جلسه را در قالب تاریخ شفاهی نوشتم، فقط به این دلیل است که نجوایی کنم در گوش آنانی که خالصانه و با عشق و انگیزه‌ای غیرقابل وصف، با اتکا بر عنایات اهل بیت (علیهم‌السّلام) و کمک‌های مردمی، فراخوان شعر برپا می‌کنند. و الا وقت گذاشتن برای شاعرانی که صفات و رفتارشان شرح شد، و نقد شعر و مرام‌ و شعورشان، خطایی عظیم است و من سال‌هاست از این ثواب عظیم توبه کرده‌ام... @smahdihoseinir