5cb5da649b0830966bfda1c0_639292471466149416.mp3
12.98M
۲۴/۲/۹۸ دانشگاه تهران
موضوع سخنرانی؛ مرز آزادی، در رفتارهای اجتماعی(نوع پوشش)
https://eitaa.com/farbehi
امام باقر علیهالسلام فرمودند:
إِنْ جَالَسَكَ يَهُودِيٌّ فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَهُ؛ اگر یک یهودی با تو همنشین شد، با او خوب همنشینی کن و همنشین خوبی باش.
رویکرد «جهادی»، که قرآن در مواجه با سران کفر ترسیم کرده، نباید ما را از رویکرد «تحمل، مدارا و احسان»، نسبت به دیگران؛ که آن را نیز آیات و روایات به روشنی ترسیم کرده، غافل کند؛ ما میتوانیم همنشین خوبی برای همهی انسانها باشیم.
شهادت آن امام را به همهی مجاهدان بردبار تسلیت میگویم.
https://eitaa.com/farbehi
دیروز یکی از دانشجویان میگفت:
مگر #چندتارمو چه کار میکند که اینقدر حساسیت نشان میدهید؟!
گفتم:
اگر اشتباهی چند تار مو بیرون میافتاد، نیازی به اینگونه حساسیتها نبود اما اگر همهی موها را بیرون بیاندازند و تنها چند تار مو را بپوشانند و یا از بیرون انداختن یک تار مو شروع کنند و به ابزار جنسی شدن زنان برسانند، در اینصورت اگر حساسیت نشان ندهی، به همهی اصناف جامعه خیانت کردهای.
https://eitaa.com/farbehi
98-02-21 ارتداد از زاویهای دیگر .mp3
4.44M
21/2/98 دانشگاه تهران
موضوع سخنرانی؛ مرز آزادی عقیده و آزادی بیان(ارتداد از زاویهای دیگر)
https://eitaa.com/farbehi
از یک تار مو شروع شد، ولی به کجا رسید؟
از افادههای زنانه شروع شد، ولی تا کجا رفت؟
برای جذاب کردن صحنهها و نشاندن مردان پای فیلمها، از جلوهنماییهای سادهی زنان شروع کردند، اکنون به کدام جلوهنماییها رسیدهاند؟
خواهر محترم! وقتی برای دیده شدن، #چندتارمو را بیرون میاندازی، چند تار مو نیست که بیرون افتاده؛ ...بگذریم.
https://eitaa.com/farbehi
#دعایعرفه، محتوایی #هستیشناسی با #ادبیاتمنطقی
🔺نمیخواهم بگویم دعای عرفه سرتاسر مباحث هستیشناختی با ادبیاتی منطقی است.
🔸اما منابع وحیانیِ ما، سرشار از مباحث هستیشناختی، به روش عقلیمنطقی است، از اینرو میتواند منبعی غنی برای اصطیاد مباحث فلسفی؛ الهیاتی و انسانشناختی؛ با همان سبک و سیاق فلسفی باشد.
https://eitaa.com/farbehi
از شهر بیرونشان کنید! اینها مردمانی پاکدامناند!
در حال بازگشت به قم هستیم؛ از مشهد میآییم، بچهها پیشنهاد دادند از مسیر شمال برگردیم، گفتم: «امروز و فردا مسیر شمال خیلی شلوغ و اوضاع هم خیلی ناجور!»؛ متاسفانه خیلی جاها همینطور شده، برای خودشان هم در مقابل تذکرها جواب دارند؛
شما نگاه نکنید!
شما کنار دریا نیایید!
شما به جنگلهای شمال نیایید!
شما به پارکها و پاساژها نیایید!
شما در خانه بمانید و بیرون نیایید!
اما اگر همینوضع ادامهیابد روزی فرا میرسد که دیگر نمیگویند: شما نگاه نکنید! شما از خانه بیرون نیایید! شما... بلکه آلودگی، فضای شهرها را خواهد گرفت و افراد شهر، دربارهی انسانهای پاک میگویند:
از شهر بیرونشان کنید، اینها مردمانی پاکدامناند!(سورهی اعراف، آیهی۸۲)
https://eitaa.com/farbehi
والدین، واسطهی #انتقالفرهنگدینی
داستانِ غدیر را والدین باید برای فرزندان خود تعریف کنند تا فرزندان نیز اهل ولایت شوند.
در زمانهای پیشین که رسانه به این مقدار وارد زندگی مردم نشدهبود والدین مؤثرترین و یا یکی از مؤثرترین عوامل انتقال فرهنگدینی بودند اما امروزه رسانه، جای والدین را گرفته، این امر میتواند یکی از عوامل شکاف فرهنگی باشد؛
آقا محسن یکی از رزمندگان دوران جنگ است، اسم پسرش رو محمدمهدی گذاشته بود، محمدمهدی امروز صاحب پسری شده، اسمِ پسرش رو گذاشته کامبیز!؛
به این پدیده، #شکاففرهنگی میگوییم،
مراقب شکاف فرهنگی باشیم.
https://eitaa.com/farbehi
عدم توجه والدین به #انتقالفرهنگدینی، باعث شکاف فرهنگی
شکاف فرهنگی، هنگامی که #هنجارهایدینی را بشکند، میتواند نشانهی عدم توجه والدین به فرایند انتقال فرهنگ دینی به فرزندان باشد؛ گفتن داستان غدیر برای فرزندان، بیان فضائل امامان حقّ برای آنها، و ذکر آداب و الگوهای مطلوبِ دینی برای کودکان، همگی مصداق انتقال فرهنگ دینی است که یکی از مهمترین وظایف والدین است.
والدین عزیز! اگر معلومات ضروری و مهم دینی را به فرزندانتان آموزش ندهید، مُرجِئه (امیددهندگان بدون عمل)، فرزندان شما را میربایند.« عَلِّمُوا صِبْيَانَكُمْ (مِنْ عِلْمِنَا) مَا يَنْفَعُهُمُ اللَّهُ بِهِ، لَا تَغْلِبُ عَلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»(وسائلالشیعه، ج27، 44)
https://eitaa.com/farbehi
احمد فربهی
از شهر بیرونشان کنید! اینها مردمانی پاکدامناند! در حال بازگشت به قم هستیم؛ از مشهد میآییم، بچهه
وقتی کسی میگوید:
شما نگاه نکن!
نباید تصور کنیم به همین جا خاتمه پیدا میکند.
وقتی کسی میگوید:
مگر یک تار مو چه میکند؟!
نباید تصور کنیم به همین یک تار مو خاتمه پیدا میکند؛
وقتی پای تبعیت از شهوات به میان آمد، سخن از «میل عظیم» در میان است؛ «وَ يُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَميلُوا مَيْلاً عَظيماً (27)نساء»؛ اگر امیال و هوسها در جامعه کنترل نشود، پاکان را بیرون، وضعیت مردان را اسفبار و زنان را تحقیر میکنند.
https://eitaa.com/farbehi
نظارت اجتماعی از سوی مردم، و اجرای قوانین فرهنگی از سوی دولت
✅حفظ فرهنگ دینی در جامعه، وابسته به دو امر است؛
(1) نظارت اجتماعی از سوی مردم
(2) اجرای قوانین بازدارنده از سوی دولت
وظیفهی مردم تذکر زبانی و فشارهای رفتاری است، این امر بسیار مؤثر و بازدارنده است، مخصوصا اگر با «اجرای قوانین فرهنگی» و «فرهنگسازی» از سوی دولت همراه باشد.
وظیفهی دولت و حاکمیت، اجرای قوانین بازدارنده است البته برای اینکه قوانین، مقبول مردم واقع شده، و مردم نسبت به آن ملتزم شوند، حاکمیت موظف است فرهنگسازی کند.
⭕️متأسفانه در حال حاضر دولت نسبت به قوانین فرهنگی، نه فرهنگسازی میکند و نه از او ارادهای جدی در اجرای آنها مشاهده میشود.
امیرمؤمنان علی علیهالسلام فرمودند؛
قِوَامُ الشَّرِيعَةِ «الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ» وَ «إِقَامَةُ الْحُدُود»
https://eitaa.com/farbehi