هدایت شده از مرکز رشد بنیاد فارِس المؤمنین
👆👆👆
📸 #گزارش_تصویری
#مجلس_جشن
ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)
✅ ویژه #کودکان و #نوجوانان
( #دختران و #پسران )
📅 جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
📌 #سالن_اجتماعات
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
🔺جهت اطلاع از کلاسها و برنامههای #مرکز_رشد کودکان و نوجوانان، در کانال مرکز به نشانی زیر عضو شوید:
@Roshd_Fares_ir
مناظرات علمیِ عصرِ امام صادق(ع)
اوضاع فرهنگی جامعه عصر امام صادق(ع) به گونهای بود که ملیتهای گوناگون با آداب و رسوم متفاوت در جهان اسلام ورود کرده بودند. طبیعتا این فرهنگها از یکدیگر متاثر بودند و بخشی از آنان در فرهنگ اسلامی نیز وارد شده بود. از این رو در عصر امام صادق(ع) شرایط بسیار خوبی برای نقل روایات و تشکیل جلسات مناظره به وجود آمده بود.
امام صادق(ع) از طریق تشکیل جلسات مناظره در زمینههای گوناگون، برای رساندن پیام الهی از شرایط موجود بهره بردند. در واقع امام صادق(ع) مناظره و مذاکره علمی را عامل شکوفایی علم و معرفت میدانستد.
مناظرات امام صادق(ع) با افراد در دو دسته بندی قرار میگیرد.
اول آنکه حضرت در مقام قانع کردن طرف مقابل خود طرح بحث میکردند که با گفتن چند مقدمه توسط حضرت، فرد قانع شده و نتیجه مطلوب حاصل میشد.
دوم آنکه افراد از امام صادق(ع) سوال میپرسیدند و حضرت صرفا در مقام پاسخ به سوالات مطالب را بیان میکردند.
مناظره آداب و اصولی دارد که بیان آن در این مجال نمیگنجد.
امام صادق(ع) در مناظره با سعه صدر برخورد میکردند و ادعای فرد را کامل میشنیدند؛ هرچقدر که سخنان باطل میشنیدند، خشمگین نمیشدند و کلام فرد مقابل را قطع نمیکردند و در پایانِ سخنان فرد به استدلال میپرداختند.
مناظرات امام صادق(ع) در بسیاری مواقع میان مردم به ویژه اجتماعات مذهبی مانند موسم حج برگزار میشد و در بیشتر موارد با پایان یافتن مناظره، فرد مقابل ایمان میآورد.
برای نمونه در یکی از این موارد، طبیب هندی در مناظره با امام صادق(ع) عرض کرد:
شما دلیل بر وجود صانع ندارید و آنچه میگویید در مکتب تربیتی خود یافتهاید و کودکان از بزرگان فراگرفتهاند. همه چیز با حواس پنجگانه درک میشود و هیچیک از حواس من خالق را درک نمیکند تا من به خدایی معتقد شوم در قلبم چیزی نمیرسد تا خدایی را بشناسم؟ آیا غیر از این حواس چیزی دارید که مرا به خداوند راهنمایی کند؟
امام صادق(ع) از طبیب سوالاتی میپرسند که سبب میشود طبیب در گفتههایش تردید کند. او از امام(ع) خواست تا توضیح بیشتری دهند. پس از توضیحات امام(ع) وی در پایان مناظره به وحدانیت خداوند اقرار نمود.
در نمونه ذکر شده، امام صادق(ع) با استفاده از استدلال عقلی و منطقی فرد را از مرحله انکار به مرحله شک رساندند. این یکی از شیوه های مناظره حضرت بود. ایشان در بسیاری از موارد به مخاطب میفرمودند:
«چرا شما بر آنچه ندیدهاید، حکم صادر میکنید؟»
در واقع حضرت با وجدان مخاطب سخن میگفتند تا وجدانهای خفتهشان را بیدار کنند.
هدف امام صادق(ع) تنها اقناع کردن فرد نبود بلکه درصدد اثرگذاری در قلب مخاطب بودند.
دو کتاب «توحید مفضل» و «اهلیلجه» سخنان و مناظرات امام صادق(ع) هستند که به وسیله مفضل بن عمر، از شاگردان حضرت، روایت شده است.
کتاب توحید مفضل در واقع پاسخ سوالات مفضل است که امام صادق(ع) در قالب مناظره به عنوان پاسخ دهنده، دلایلی بر توحید و یگانگی خداوند بیان میکنند.
کتاب اهلیلجه نیز در اثبات صانع است که در قالب مناظرهای میان حضرت با پزشک هندی صورت پذیرفته است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
بمناسبت ولادت امام جعفر صادق (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۶ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓 س
.
منطقۀ کوفه سابقۀ پیش از اسلام هم دارد
بحثی را که پیرامون جامعه شناسی مردم کوفه مطرح کردهایم، از زمان تأسیس کوفه در سال هفدهم هجری است. اما منطقۀ کوفه سابقۀ پیش از اسلام هم دارد. اولین کسیکه در منطقۀ کوفه مسجدی را بنا کرد، حضرت آدم بوده است. این محدوده مقدس است؛ محل عبادت حضرات نوح، ابراهیم، خضر، ادریس و یونس بوده است. به مرور زمان و به فاصلۀ کمی از این محدوده یک مسجد بنام مسجد سهله بنا میشود. این مسجد در بین سالهای ۳۶ تا ۴۰ هجری توسط مسلمانان احداث شده است.
هیچکس از کوفه بهره نبرده است
ما راجع به کوفه و ترکیب جمعیتی آن صحبت کردیم. محل تجمع ملل است و اعراب با حدود چهل قبیله دارای بیشترین جمعیت در آن هستند. بیشترین صدمهای که به دین خدا وارد شده از قبیلهگرایی بوده است. اسلام به دنبال ایجاد وحدت در جامعه و تشکیل امت واحده است اما سیاستمداران به دنبال تحزب در جامعه هستند. پس وقتی راجع به کوفه صحبت میکنیم راجع به این طیف از ملیتها صحبت میکنیم.
از نظر اعتقادی هم بین این ترکیب نژادی وحدت وجود ندارد: مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و مجوسیان.
مسلمانها که اکثریت جامعه را تشکیل میدهند از نظر ثروت در اقلیت قرار میگیرند. چون ثروت در دست یهودیان و مسیحیان است.
همۀ این عوامل تأثیرگذار در فرآیندهایی است که همواره در کوفه ابتر میماند. نه تنها امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین بلکه مختار هم بهره نبرده است. تنها یک نفر از کوفه بهره میبرد آن هم وجود نازنین امام عصر است. چون حضرت جامعه را به وحدت میکشاند. حتی تشیع هم در کوفه دارای پراکندگی است.
توصیف شیعیان چهارگانه در کوفه
یک گروه از شیعیان کوفه شیعیان سیاسی بودند. کسانیکه امیرالمؤمنین را از آن سه نفر برتر میدانستند؛ نه اینکه بر حق بدانند! چون ظلمستیزی امیرالمؤمنین برای آنها اهمیت داشته است.
گروه دیگر شیعیان حبی بودند. کسانیکه بهواسطۀ سفارش رسول اکرم دوستدار اهل بیت بودند اما از آنها تبعیت نمیکردند.
گروه سوم شیعیان دینی بودند که اهل بیت را در مباحث دینی اعلم از دیگران میدانستند نه منحصر در ایشان!
در بین شیعیان کوفه تنها گروهی که به منزلت اهل بیت و امامت آنها اعتقاد داشتند شیعیان اعتقادی بودند که بخش کوچکی از جمعیت شیعیان را تشکیل میدادند. وجه تمایز شیعیان اعتقادی زیارت جامعۀ کبیره است. که باور به امامت و یک دورۀ امام شناسی در آن وجود دارد.
امام، مانند کعبه است
- هر کس به سوی شما آمد نجات یافت. این فراز از زیارت جامعه دلالت بر این معنا دارد که ما باید سراغ امام برویم. امام هرگز سراغ ما نمیآید. شأن امام، شأن کعبه است که باید به سوی آن بروند نه آن که او به سوی آنها بیاید.
- هر کس سراغ شما نیاید هلاک است. چون شما آزمون امت اسلام هستید. در معارف دینی مکرر گفته شده هر آنچه که نسبت به امتهای گذشته اتفاق افتاده است نسبت به امت اسلامی هم اتفاق میافتد. اگر ناقۀ صالح آزمون امت ثمود است امامت هم آزمون امت اسلامی است.
امامت، مایۀ ایمنی از تفرقه
اعتقاد به این دوازده وجود استثنایی بسیار کار سختی است. خیلیها اهل بیت را دوست دارند اما پای آنها نمیایستند. مهمترین خصیصۀ شیعۀ اعتقادی، تبرّی است. هر کس طمع مقام این خاندان را داشته باشد ولو جسارت رایج اصحاب سقیفه به ایشان را نداشته باشد مورد تبرّی شیعۀ اعتقادی است. خواه ابوحنیفه باشد خواه امام شافعی.
حضرت زهرا فرمودند: خداوند امامت ما را مايۀ ايمنى از تفرقه قرار داده است. تبرّی حقیقت تشیع و به این معنا است که مقام و جایگاه امامت شایستۀ هیچکس به جز وجود نازنین معصومین نیست.
نوع بهشت شیعۀ اعتقادی، با سایرین متفاوت است
بهشت را من و شما با اعمال خود میسازیم. آن هم نه با انجام عمل بلکه بهواسطۀ بردن عمل.
رسول خدا فرمودند: هركس دوست دارد كه در بهشت عدن كه پروردگارم آن را آماده ساخته ساكن شود بايد پس از من ولايت على را بپذيرد و از امامان پس از او نیز پيروى كند. بهشت عدن ساختۀ خداوند است؛ نه ساختۀ بشر.
متأسفانه در هر دوره از تاریخ اسلام، تعداد شیعیان اعتقادی بسیار کم بوده است. خود این شیعیان به دو دسته تقسیم میشوند:
شیعیان عادی و شیعیان ممتاز.
اینکه من در صحبتهای خودم دائما اصرار دارم که یک کاری بکنید به این دلیل است که میخواهیم از این کلاس به کلاس شیعیان ممتاز ارتقاء پیدا کنیم. این گروه قلبا و عملا پای ائمه میایستند اما شیعیان عادی که قلبا علاقۀ وافری به ائمه دارند در بزنگاه امتحان، پای اهل بیت نمیایستند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۶
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
جریانشناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۶_.pdf
1.25M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۶
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
⚫️ #تسلیت
بسم الله الرحمن الرحیم
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ...
[ای رسول ما!] بیتردید يهوديان و مشرکان را، دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت ...
سوره مائده / آیه ۸۲
جنایات فجیع و حملات سنگین این روزها به شیعیان مظلوم لبنان، امتداد دشمنی دیرینه یهود عنود با مسلمانان جهان است که این خود گواه بر حقانیت آیات الهی است.
شهادت جمعی از شیعیان اهل بیت علیهمالسلام، در رأس ایشان، سید مجاهد و شهید عالیمقام، سیدحسن نصرالله را تسلیت عرض مینمایم.
عاجزانه از خداوند متعال میخواهم با تعجیل در امر فرج امام عصر روحی له الفداء، بساط ظلم برچیده شده و عدالت مهدوی محقق گردد.
آمین رب العالمین
@Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
آغاز جـلسـه هفـتـگی ســهشنبـهها
ســهشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳
از ســـاعـت ۱۹ تـــا ۲۱
زیارت آلیس : حاج حسین ارضی
سخنرانی : استاد عـلــوی تهـــرانی
مـداحی : حـاج مصطفی سماواتی
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی
بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر
مسجـــد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۷ 🏴 مجلس عزای روز ۲۸ صفر | ۱۴۰۳ 🗓 دو
.
شیعۀ عادی پای کار امام نمیایستد
شیعیان عادی با اینکه قلبا اهل بیت را دوست داشتند اما به خاطر سیاستهای شیعهزدایی امویان عملا پای اهل بیت نمیایستادند. اینها در جامعۀ کوفه منزوی بودند اما تعدادشان از شیعیان ممتاز بیشتر بود. اینکه من مکرر به این مطالب اشاره میکنم به این دلیل است که ما از شیعۀ عادی به شیعۀ ممتاز تبدیل شویم. شیعۀ عادی برای امام زمان خطر است. اگر به دنبال عاقبت بخیری هستیم باید رسیدن به کلاس شیعۀ ممتاز تلاش کنیم.
بافت جمعیتی ساکنان کوفه از نظر سیاسی
جامعۀ کوفه از نظر جهتگیریهای سیاسی هم دچار پراکندگی است:
۱. شیعیان.
۲. طرفداران بنیامیه. گروهی از آنها جزء افراد صاحب منصب و ثروتمند کوفه بودند. سران و شیوخ قبائل و اعضاء قبیلۀ آنها نیز جزء طرفداران بنیامیه محسوب میشدند.
۳. خوارج. سومین گروه سیاسی در کوفه، خوارج نهروان هستند. این گروه ۱۲ هزار نفری از مخالفان سرسخت اهل بیت بودند. اینها آدمهای ناسازگاری بودند. حتی با بنیامیه. دلیل عمدۀ این ناسازگاری بهواسطۀ بیمبنا بودن آنها بود.
۴. شکاکها. افرادی بودند که تحت تأثیر تبلیغات خوارج قرار گرفتند. جزء خوارج نبودند؛ اما بهواسطۀ تبلیغات خوارج مردد در دین شدند. این افراد همان تودۀ مردم هستند.
حضرت امیر میفرماید: یا دانشمند باشید یا دانشجو. یعنی در زندگی مبنا داشته باشید! اگر انسان اینگونه نباشد آلت دست اخلالگران میشود.
۵. کوفیان سرخپوش. حدود ۲۰ هزار مرد مسلح كوفى که برای هر کسیکه به آنها مزد میداد شمشیر میزدند. تمام افراد این گروه مزدور بنیامیه بودند.
تفاوت سیاست با دیانت در همین نکته است. امیرالمؤمنین به هیچعنوان این دسته از افراد را تطمیع نمیکرد. چون حکومت دینی حکومت ارزشها است ولی سیاست حکومت منافع است.
۶. فرصتطلبان. این گروه در جهتگیریهای سیاسی بیشترین جمعیت کوفه را تشکیل میدادند. اِبنالوقت بودند و قصد آنها چیزی جز دنیا طلبی نبود. در زمان حاکمیت نعمان بن بشیر که حاکم مسامحهگری بود هجده هزار نفر از آنها با جناب مسلم بیعت کردند. اما وقتی عبیدالله حاکم کوفه شد او را تنها گذاشتند. این عده بسیار فرصتطلب بودند و تصورشان این بود که اگر حضرت مسلم پیروز شود اتفاقات خوبی برای آنها میافتد.
این سه گروه آخر کمر هر نهضت آزادیخواهی را میشکنند! چون اصلا نمیتوان روی آنها حساب باز کرد. این پراکندگی در جهتگیریهای سیاسی را اضافه کنید به پراکندگی در عقائد.
بافت جمعیتی ساکنان کوفه از نظر عقیدتی
در کوفه طایفهای ترویج جبرگرایی میکردند. تصور نکنید معاویه آدم کوچکی بوده است. معاویه از نظر سیاسی بسیار آدم مهم و پیچیدهای است. ۱۴۰۰ سال پیش یک عقیدۀ کلامی به نام جبرگرایی را ابداع کرده است. به این معنا که بروز هر اتفاقی دست خدا است.
با همین عقیده عایشه، که جنگ جمل را به راه انداخته ساکت میکند. عایشه وقتی میشنود که معاویه برای یزید بیعت گرفته اعتراض میکند. معاویه به او میگوید: حکومت یزید دست من نیست خداوند اراده کرده است. آیا شما با ارادۀ خداوند مخالفید؟ معاویه این پیام را به عایشه انتقال میدهد که اگر به مخالفت خود ادامه بدهی تو را ترور میکنیم و میگوییم که ارادۀ خداوند بوده است. او هم میفهمد و چون جان خودش را دوست دارد ساکت میشود.
در کوفه عدهای دیگر عقائدی مانند عقیدۀ ارجاء، تجسیم و قدریه را ترویج میکردند. خوارج هم گروهی بودند که یک نوع عقیدۀ دیگر را ترویج میدادند. اینها سطحینگرهای قرآن بودند و برداشتهای التقاطی از قرآن داشتند.
کوفه با هیچکس سازگار نیست
کوفه با این چهار پراکندگی اختلاف در ملیت، مذهب، جهتگیریهای سیاسی و عقیده با هیچکس سازگار نیست؛ حتی با مؤسس خود. مردم کوفه حتی بنیامیه را هم آزار میدادند. منتها بنیامیه با سیاست با مردم کوفه برخورد میکردند. یعنی برای سرکوب کوفیان حاکمان سفاک و خشن را برای کوفه انتخاب میکردند.
از خصائص منفی مردم کوفه باید عبرت گرفت
مردم کوفه به دلیل وجود چهار نوع پراکندگی در هیچ دورهای بر روی یک مسئله اجماع نداشتند. از این چهار نوع پراکندگی خصائص منفی اهل کوفه حاصل میشود. کوفیان چه خصلتهایی داشتند که ما نباید داشته باشیم؟ تا اگر امام عصر تشریف آوردند ما با ایشان رفتاری شبیه به رفتار کوفیان با امام حسین را نداشته باشیم. خطر این خصائص در دوران ظهور بروز پیدا میکند. نکند نقائص کوفیان در ما وجود داشته باشد و رشد بکند و در زمان ظهور ما را در مقابل امام زمان قرار بدهد!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۷
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
تاریخ : ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
جریانشناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۷_.pdf
969.3K
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۷
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
تاریخ : ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه آغاز جـلسـه هفـتـگی ســهشنبـهها ســهشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ از ســـاعـت ۱۹ ت
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۵
🔹مداحی : حاج مصطفی سماواتی
@Fares_ir
👇👇👇
4_6044332399356024696.mp3
14.09M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6044332399356024698.mp3
22.83M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۵
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6044332399356024701.mp3
12.22M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج مصطفی سماواتی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۸ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓 س
.
باید مانع از فراموشی یاد امام زمان شد
از این بحث باید یک بهرهای برد تا علتهایی که باعث آن رفتارها شد در ما وجود نداشته باشد. چون از این طایفه یک نفر در راه است که همان هدف یعنی عدالتخواهی را دنبال میکند. این مشابهتها باید سنجیده شود تا مشابهتهای رفتاری اتفاق نیفتد و بلایی که از ناحیۀ مردم کوفه به سیدالشهداء رسید از جانب ما به حضرت حجت نرسد. بخشی از این خطر به دلیل جهل ما نسبت به معارف دینی است. امام عصر زمانی ظهور میکند که یاد ایشان از بین رفته باشد. کسانی حضرت را از یاد میبرند که به امامت ایشان معتقد هستند. باید جلوی این فرآیند را گرفت. از کجا؟ از منطقۀ سوقالجیشی کوفه.
خویشاوند گرایی علت شکست امیرالمؤمنین در صفین
پراکندگی چهارگانه در کوفه شهری را پدید آورد که حماسهای مانند جنگ جمل را خلق کردند. آرایش لشکر امیرالمؤمنین در جمل از هشت دسته شکل گرفته بود. یک دسته از حجاز و هفت دستۀ دیگر از کوفه آمده بودند. امام قبل از آغاز جنگ برای مردم کوفه خطبه خواندند: شما از گرامیترین مسلمانان هستید. من شما را انتخاب کردم چون جان خود را در اختیار من قرار دادید.
همین کوفیان در صفین باعث شکست امیرالمؤمنین شدند. آرایش جنگی امیرالمؤمنین بیست و پنج گروه از قبایل کوفه بود. در صفین کوفه در تقابل با شام بود. بخشی از یک قبیله در کنار امیرالمؤمنین و بخش دیگر در کنار معاویه بودند. تبعات منفی قبیلهگرایی در همین جا بروز کرد. لشکریان امیرالمؤمنین وقتی میدیدند که خویشاوند آنها در طرف مقابل است تمایلی برای ادامۀ جنگ نشان نمیدادند. لذا خوارج موفق شدند که حکمیت را بر امیرالمؤمنین تحمیل کنند.
مردم کوفه غیر قابل پیشبینی بودند
فاصلۀ بین جمل و صفین یک سال است. این اختلاف در رفتار بهواسطۀ ویژگیهای مثبت و منفی است که در این مردم وجود دارد. لذا در هر شرایطی یکسری از این ویژگیها بروز پیدا میکند. قبل از یک حادثه نمیتوان حدس زد که مردم کوفه چه واکنشی از خود نشان خواهند داد. حادثه که اتفاق میافتاد تازه موضع آنها مشخص میشد. به همین دلیل است که امام حسین کوفه را انتخاب میکند. چون از قبل مشخص نبود که مردم کوفه چه برخوردی با ایشان خواهند کرد.
ویژگیهای مردم کوفه
۱. دنیاطلبی؛ در جریان کشورگشایی و فتوحات کودتاگران سقیفه غنائمی به دست میآمد و به لشکریان میرسید. لذا طمع به دست آوردن غنائم تبدیل به طبیعت مردم کوفه شد. در جنگها شرکت میکردند تا غنیمت بگیرند. به دلیل وجود همین خصیصه بود که در جنگ جمل فقط ۱۲ هزار نفر از آنها شرکت کردند. چون احتمال پیروزی نمیدادند. اما در صفین چون احتمال پیروزی میدادند ۶۵ هزار نفر با حضرت امیر همراه شدند. در جمل ویژگی مثبت آنها بروز کرد: حمیت دینی. و در جنگ صفین ویژگی منفی آنها: قبیلهگرایی. دنیا طلبی انسان را از تکلیفمداری بازمیدارد.
۲. تبعیت کردن از احساسات؛ مردم کوفه به شدت تابع احساسات بودند. گاه با یک کلام آنچنان تحریک میشدند که عمل غیر ممکن را انجام میدادند. گاهی هم با یک کلام آنچنان فروکش میکردند که از انجام کارهای ممکن و در دسترس خودداری میکردند. لذا یکی از اموری که در آن زمان و در بین مردم کوفه جریان داشت خواندن خطبه و رجز قبل از آغاز جنگ بود. چون ممکن بود در لحظه تصمیم خود را عوض کنند.
این دو مسئله یعنی دنیا طلبی و تابع احساسات بودن در طول تاریخ اسلام برای اهل بیت مشکلساز بوده است.
از کربلا باید عبرتهای کربلا را گرفت
قصد من از طرح این مسائل این است که از خطاهای مردم کوفه عبرت بگیریم تا در زمان ظهور گرفتار این خصائص نباشیم. اگر گرفتار این خصائص باشیم قطعا در برابر امام همان خطاهایی را انجام میدهیم که مردم کوفه در برابر امام حسین مرتکب شدند. داستان کربلا گذشته است و باید از آن عبرت گرفت. اهمیت بحث کوفه در همین نکته است.
ما باید مرز خودمان را نسبت به وجود مقدس امام زمان مشخص کنیم. مرزبندی ما باید اینگونه باشد: ((و امری لامرکم متّبع.)) باید تابع امر این ذوات مقدسه باشیم. چرا خواندن این زیارت اربعین اهمیت دارد؟ چون اولین زیارت سیدالشهداء بعد از شهادت ایشان است و زائر در این زیارت مرزبندی خودش را با امام حسین مشخص میکند. ما اگر تابع امر امام زمان نباشیم ممکن است فردای ظهور مانند کوفیان در مقابل ایشان قرار بگیریم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۸
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
جریانشناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۸_.pdf
1.17M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۸
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۹ 🏴 مجلس شهادت امام رضـا (ع) | ۱۴۰۳
دعا برای تعجیل در فرج دعوت از امام است
مردم کوفه به امام حسین نامه نوشتند. در برخی از نامهها آمده بود: عجله کن ای پسر رسول خدا!
ما هم دائما به محضر مبارک امام زمان عرض میکنیم: العَجل!
این هم یک نوع دعوت است. جهل ما نسبت به خطاهای مردم کوفه ممکن است باعث تکرار تاریخ شود. ما که مدعی یاری امام زمان هستیم نباید به سمت حذف شدن برویم. یکی از ویژگیهای منفی کوفیان دنیاطلبی بود. به همین دلیل تنها در حوادثی ورود پیدا میکردند که منافع آنها را تأمین میکرد. ما هم اگر دنیاطلب باشیم نمیتوانیم پای امام زمان بایستیم.
تبعیت کردن از احساسات معطوف به صفت عجله است
احساسات کوفیان به سادگی برانگیخته میشد. همین کوفیانی که سیدالشهداء را به شهادت رساندند وقتی کاروان اسراء وارد شهر شد شروع کردند به گریه کردن! به اندازهای گریه کردند که حضرت ام کلثوم به آنها فرمود: مردان شما ما را میکشند و زنان شما برای ما گریه میکنند؟ این تناقض رفتاری بهواسطۀ برانگیخته شدن احساسات آنها بود. مختار و توابین هم از برانگیختگی عواطف کوفیان بهره بردند.
این ویژگی منفی معطوف به خصلت منفی دیگر بنام عجله است. مردم کوفه به سرعت خروشان میشدند و به سرعت هم فروکش میکردند.
۳. قبیلهگرایی
سومین ویژگی مذموم مردم کوفه، قبیلهگرایی است. سهم بزرگی از بافت جمعیتی کوفه به اعراب تعلق داشت.
من به سه خروجی از خروجیهای مهم قبیلهگرایی اشاره میکنم:
* نظمناپذیر بودن
این قبایل کاملا نظمناپذیر بودند. به این دلیل که هر قبیله قواعد خودش را داشت. اینها انسانهای بادیهنشین بودند. خصوصیت اصلی بادیهنشینان آزادی مطلق بود. این دسته از افراد به هیچ عنوان قاعدهپذیر نبودند. نه از اهل بیت قاعده میپذیرفتند نه از مؤسس کوفه.
کوفیان تنها با دو دسته از والیان کوفه کاری نداشتند:
والیانی مانند: نعمان بن بشیر و مغیرة بن شعبه که مسامحهگر بودند.
و والیانی مانند: زیاد بن ابیه و عبیدالله بن زیاد که با سیاست تهدید و خشونت با کوفیان رفتار میکردند.
آن کسیکه این شهر را تأسیس کرده میدانسته که باید چکار کند. شما تصور نکنید که سقیفه بدون طرح و نقشه و به یکباره تشکیل شد. تعدادی از آدمهای تشکیلاتی و خوشفکر در رأس تشکیل آن قرار داشتند. این عده دشمنان امیرالمؤمنین بودند نه دشمن یک عده عرب بادیه نشین. اینها کاملاً با محاسبات دقیق رفتار میکردند.
* خویشاوند محوری
قبایل عرب خویشاوند محور بودند و چیزی به نام حق برای آنها وجود نداشت. خویشاوند برای آنها در حکم حق بود. به همین دلیل بود که شِمر برای حضرت عباس و برادرانش اماننامه آورد. چون بین آنها نسبت خویشاوندی برقرار بود.
* وابستگی به حکومت از نظر اقتصادی
این قبایل از نظر اقتصادی و درآمد تابع حکومت بودند. چون بخش عمدۀ درآمد آنها عطایایی بود که از حکومت به آنها میرسید. عطایا یعنی بخششهای مازاد بر بیتالمال. لذا هم قبایل تابع حکومت بودند و هم حکومت برای آنها تعیین کننده بود.
۴. اجتهاد نابجا
در بین مردم کوفه، صحابۀ پیامبر و قاریان قرآن حضور داشتند. قاریان قرآن به کسانی گفته میشد که قرآن را تعلیم میدادند. این عده با قرآن مأنوس بودند به همین دلیل احساس بزرگی میکردند. همین دسته از افراد بودند که در مقابل امام مجتبی ایستادند و به ایشان اعتراض کردند. اینها در مقابل امام معصوم اجتهاد نابجا و منیت داشتند.
۵. اِبنُالوَقت بودن
ابن الوقت به افراد فرصت طلب گفته میشود. کسانیکه هر لحظه رنگ عوض میکنند. طایفهای از مردمان کوفه اینچنین بودند. بوقلمون صفتی مردم کوفه به دلیل همین ابنالوقتی آنها بود. یکی از همین ابنالوقتها شِمر بود. سرباز امیرالمؤمنین؛ جانباز صفین؛ و قاتل سیّدالشهداء.
یکی دیگر از این ابنالوقتها، شبث بن ربعی بود. در آغاز اسلام از یاران سجاح بود. زنی از قبیلۀ بنیتمیم که پس از رحلت پیامبر اکرم ادعای نبوت کرد. بعد از مدتی توبه کرد و مسلمان شد. در قتل عثمان مشارکت داشت. پس از به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین به ایشان پیوست. بعد از صفین به خوارج پیوست. پس از مرگ معاویه از امام حسین برای آمدن به کوفه دعوت کرد. در جریان قیام سیدالشهداء فرماندۀ پیادهنظام لشکر عمر سعد بود. پس از شهادت سیدالشهداء و به شکرانۀ پیروزی مسجدی را در کوفه تجدید بنا کرد!
در برخورد با امام زمان ابنالوقت نباشیم
تعداد ابنالوقتها در کوفه کم نبود. همۀ این حرفها به این دلیل است که ما در برخورد با امام زمان چنین نباشیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۹
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
تاربخ : ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
جریانشناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۹_.pdf
966.6K
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۹
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
تاریخ : ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها
ســهشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳
از ســـاعــت ۱۹ تـــا ۲۱
زیـارت آلیس: حاج حسین ارضـی
سخنـرانی : استـاد عـلــوی تهــرانی
مـداحـــی : حــاج میثم مؤمنینژاد
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی
بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر
مسجـــد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
📣 #اطلاعیه
مرکز رشد بنیاد فارِس المؤمنین در فصل #پاییز_۱۴۰۳ دورههای ویژه آموزش کودکان و نوجوانان را برای #پسران و #دختران برگزار میکند:
آموزش قرآن کریم: روخوانی، روانخوانی، قرائت، حفظ
تاریخ اسلام و سیره پیامبر و اهلبیت علیهمالسلام
روش اندیشهورزی و تفکر
کتابخوانی گروهی
آموزش مهارتهای زندگی
سلامت (بهداشت) دوران نوجوانی
ورزش، کار گروهی، فعالیتهای تفریحی و بازیمحور و خلاقانه
🗓 شروع کلاسها: از نیمه دوم مهرماه ۱۴۰۳
جهت کسب اطلاعات بیشتر، به کانال مرکز رشد به نشانی @Roshd_Fares_ir مراجعه نمایید.
@Fares_ir
شرحی از مقام و معرفت حضرت عبدالعظیم حسنی
نسب ایشان
حضرت عبدالعظیم حسنی از نوادگان امام حسن بن علی(ع) است و مرقد ایشان در شهرری است.
ایشان در مدینه متولد شدند و دوران کودکی را به تعلیم قرآن و ممارست در معارف اهل بیت(ع) سپری کردند.
حضرت عبدالعظیم زمانه امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) را درک کردند و مشخصا از امام جواد(ع) و امام هادی(ع) معارف دین را آموختند و عهدهدار مقام وكالت امام دهم(ع) شدند.
توصیه امام هادی(ع) به مردم درباره ایشان
آوردهاند که فردی از امام هادی(ع) درباره مسائل حرام و حلال سوال پرسید و امام(ع) آن فرد را به حضرت عبدالعظیم ارجاع دادند و گفتند: «اگر براى تو مشکلى در دین پیش آید، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان»
عرضِ دین خدمت امام هادی(ع)
حضرت عبدالعظیم باورهای دینی خود را بر امام هادی(ع) عرضه کردند تا مُهر تاییدی بر باورهایشان از حضرت دریافت کنند.
هنگامیکه به محضر امام هادی(ع) رسیدند، امام(ع) تا چشمانشان به ایشان افتاد، فرمودند: «انت ولینا حقا؛ تو حقیقتا از دوستان ما هستی»
جناب عبدالعظیم عرض کردند: «ای پسر پیامبر خدا! میخواهم دینم را برای شما بازگویم تا اگر رضایتبخش بود، بر آن پایداری ورزم، تا آنگاه که خداوند عزوجل را دیدار میکنم»
امام هادی(ع) پذیرفتند و پاسخ مثبت دادند.
جناب عبدالعظیم عرض کرد:
«من معتقدم که خداوند یکی است و چیزی همانند او نیست و از دو مرز، بیرون است: مرز ابطال و مرز تشبیه، و اینکه او نه جسم است و نه صورت و نه عَرَض و نه جوهر بلکه خود، پدیدآورنده اجسام است. او پروردگار هر چیز و مالک و آفریننده آن است.
معتقدم که محمد(ص) بنده و فرستاده او و واپسین پیامبران است که پس از او تا روز قیامت، پیامبری نخواهد آمد و شریعت او پایان بخش همه شریعت هاست که پس از آن تا روز قیامت، هیچ شریعتی نخواهد آمد.
عقیده من درباره امامت این است که امام بعد از رسول اکرم(ص) امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) است، بعد از او حسن، پس از وی حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و سپس شما.
در این هنگام امام هادی(ع) فرمودند: پس از من فرزندم حسن امام است، لیکن مردم درباره امام بعد از او چه خواهند کرد؟
عرض کرد: ای مولای من، مگر اوضاع چگونه میشود؟
فرمودند: امام بعد از فرزندم حسن، شخصش دیده نمیشود و اسمش در زبانها جاری نمیگردد تا خروج کند و زمین را از عدل و داد پر کند، همانطور که از ظلم و ستم پر شده باشد.
عبدالعظیم گفت: به این امام غائب هم معتقد شدم و اکنون میگویم: دوست آنان دوست خدا و دشمن ایشان دشمن خدا است، طاعت آنان طاعت پروردگار و معصیت و نافرمانی از آنها موجب معصیت اوست.
من عقیده دارم که معراج و پرسش در قبر و هم چنین بهشت و دوزخ و صراط و میزان حق اند، و روز قیامت خواهد آمد و در وجود آن شکی نیست، و خداوند همه مردگان را زنده خواهد کرد و نیز عقیده دارم که واجبات بعد از اعتقاد به ولایت و امامت عبارت اند از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر.
در این هنگام حضرت هادی (ع) فرمودند: ای ابوالقاسم! به خدا سوگند اینها دین خداست که برای بندگانش برگزیده است، بر این عقیده ثابت باش. خداوند تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد»
عرضه دين براى اطمينان يافتن از صحت باورها صورت میگرفته است. شخصی مثل حضرت عبدالعظیم حسنی نیاز به تایید باور خود داشتند، فردی چون ما که جای خود دارد...
کمی تامل کنیم بر آنچه اکنون هستیم و آنچه در آینده خواهیم شد...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
بهمناسبت ولادت حضرت عبدالعظیمالحسنی (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها ســهشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ از ســـاعــت
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۶
🔹مداحی : حاج میثم مؤمنینژاد
@Fares_ir
👇👇👇