🌐 پیشرفت نسبی چیست؟
🔶 گاهی هم یک جامعه را با جامعه دیگر که هر دو در یک مسیر و به سوی یک هدف حرکت میکنند، مقایسه میکنیم. ممکن است یکی از آنها سرعت بیشتری داشته باشد و زودتر از دیگری به هدف نزدیک شده باشد؛
🔷 در اینجا میگوییم این جامعه نسبت به جامعه دیگر «پیشرفته» است. این یک معنای قیاسی و اضافی است که از مقایسه بین موقعیت دو جامعه نسبت به هدف حاصل میشود.
📊 این معنا اساس تقسیم بندی کشورها به «پیشرفته» و «غیر پیشرفته» یا به عبارتی دیگر، «عقب مانده» است.
🎙 مصاحبه با علامه مصباح یزدی (ره)
#جامعه
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #ببینید | دستهبندی انسانها در قرآن
🔻 قسمت شصتم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت علامه مصباحیزدی (قدس سره) با موضوع «#محبت_خدا»
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليهالسلام):
👈 منِ اطَّرَحَ الْحِقْدَ اسْتَرَاحَ قَلْبُهُ وَ لُبُّهُ
✅ آنکه کینه را کنار بگذارد، قلب و ذهنش آرامش مىیابد.
📙 غررالحكم، ح ٨۵٨۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔹 لزوم اخلاقی شدن جامعه
🖌 علیاکبر عالمیان:
✔️ قرآن بعد از نشان دادن راههای نهادینه شدن اخلاق در جامعه، در مرحله بعد، بر لزوم اخلاقی شدن جامعه تاکید کرده و مولفههایی را در این مورد بیان میکند:
🔘 میتوان در یک تقسیمبندی کلی این مسئله را به چهار دسته تقسیم کرد:
1⃣ مسائل اخلاقی مرتبط با خالق
2⃣ مسائل اخلاقی مرتبط با خلق
3⃣ مسائل اخلاقی مرتبط با خویشتن
4⃣ مسائل اخلاقی مرتبط با جهان آفرینش و طبیعت
#جامعه
#جامعه_اخلاقی
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
❓آیا عقل ناب یا فطرت انسانی، در همه انسانها شکوفا است؟
✍ دکتر جواد سلیمانی امیری:
✅ اگر رفتار اخلاقی انسان در سیاست با کمال نهایی وی سازگار باشد و موجب کمال انسان گردد، رفتاری ارزشمند و کمالآفرین بوده و فضیلت اخلاقی محسوب میشود و در غیر اینصورت رفتاری خنثی یا رزیله به حساب میآید.
❇️ از آنجا که حکم فطرت انسانی در قلمرو اخلاقی کاملاً منطبق بر حکم دین است، تعالیم اخلاقی برخاسته از فطرت و وحی هر دو یکدیگر را تایید کرده و هر دو منبع برای دریافت آموزشهای اخلاق عملی است؛ ولی عقل ناب یا فطرت در انسانهای گوناگون همواره شکوفا نیست.
🔰 از این رو ما در کنار ارزیابی فرامین عقل در باب اخلاق سیاست باید سرانجام دستورات اخلاقی دین را به داوری طلبیده و در مواردی که عقل ناب حکمی نمیدهد باید به دین متوسل شویم.
#اخلاق
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
◾️موانع و مسیرهای تکامل انسان
💠 حضرت آیتالله جوادی آملی:
🔹 آشنایی با رذائل اخلاقی برای طبیب روح، درست مانند آشنایی با سموم برای طبیب جسم لازم و سودمند است؛ تا خود به آنها مبتلا نشود و به دیگران نیز هشدار دهد تا به آن دچار نشوند و اگر دچار شدند راه درمان را به آنان نشان دهد و آنان را درمان کند.
🔸 از این رو بسیاری از بزرگان علم اخلاق گفتهاند ترک رذائل و اجتناب از آن «تخلیه» یعنی خالی کردن نفس از رذائل اخلاقی بر «تحلیه» یعنی آراستن نفس به زیورهای فضائل اخلاقی مقدم است.
🔹 این سخن گرچه تام است ولی باید توجه کرد که «تخلیه» از رذائل با «تحلیه» به فضائل فرق دارد.
#اخلاق
#اساتید_اخلاق
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 فطرت توحیدی
🖌 علامه جوادی آملی (حفظهالله):
🖇 فضائل در نهاد آدمی ریشهدار است لیکن رذائل امری عارضی است. در حالی که انسان از نظر علوم حصولی «نادان» به دنیا آمده است: «والله اخرجکم من بطون امهاتکم لا تعلمون شیئا».
📚 در علوم حضوری و شهودی مانند معرفت حق و اسما و تعینات او با سرمایه «فطرت توحیدی» آفریده شده است: «فاقهم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها» در زمینه مسائل عملی نیز چنین است.
🔆 هنگامی که روح انسان به بدنش تعلق گرفت، اگرچه منزه از رذائل اخلاقی بود ولی تهی از فضائل نبود، بلکه با فضائل گرایش به حق آفریده شده که از آن «فطرت توحیدی» یاد میشود: «و نفس و ما سویها فالهمها فجورها و تقویها».
#اخلاق
#اساتید_اخلاق
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💯 بهشت، دارالقرار امن و مطلق
💠 حضرت آیتالله جوادی آملی:
📎 به هر تقدیر کسی که نداند «ناقص» است و کاملی باید او را تکمیل کند و یا نداند «نیازمند» است و بینیاز باید نیازش را رفع کند و یا نداند «مسافر» است و باید حرکت کند، او در خواب است و سهمی از اخلاق ندارد و در حالت خواب هم میمیرد و در همان حال او را به جایی که نمیخواهد میبرند.
🖇 چون حرکت ضروری و یقینی است؛ «و ما جعلنا لبشر من قبلک الخلد أ فان متِّ فهم الخالدون». هیچ کس در نشئه طبیعت آرام نیست و نمیآرامد؛ زیرا دنیا آرامگاه نیست، چنانکه برزخ و قبر نیز آرامگاه نیست.
↙️ اینکه در چهره سنگ قبر نوشته میشود آرامگاه، بر اساس نسبت برزخ به دنیا است وگرنه قبر یا برزخ نیز نسبت به قیامت آرامگاه نیست. اگرچه برزخیان تلاش اهل طبیعت و دنیا را پشت سر گذاشتهاند؛ ولی در جوش و خروشند تا به «دارالقرار» امن و مطلق که بهشت است برسند. در حقیقت بهشت آرامگاه است.
#اخلاق
#اساتید_اخلاق
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليهالسلام):
👈 الدنیا دار ممر، لا دار مقر؛ و الناس فیها رجلان. رجل باع فیها نفسه فأوبقها، و رجل ابتاع نفسه فأعتقها.
💥 دنیا خانه گذر است نه جای ماندن، و مردم در آن دو کساند: شخصی که وجودش را به گناه فروخت و خود را تباه کرد و مردی که خود را به طاعت خرید و آزاد نمود.
📙 نهجالبلاغه، حکمت ١٣٣
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 انسان کامل از دیدگاه شهید مطهری (قدس سره)
🖌 محسن مومنی:
✔️ از دیدگاه شهید مطهری (ره) مفهوم و واژه «انسان کامل» در ادبیات عرفان اسلامی، اولین بار توسط محیالدین ابن عربی و پس از ایشان با شاگردانش پرورش یافت. برای یافتن حقیقت معنویت در اسلام، باید مفهوم انسان کامل از دیدگاه اسلام بیان شود.
🔻 از این منظر دیدگاه اسلام درباره انسان کامل، انسانی است که فضائل معنوی در او به حد کمال رسیده باشد و انسان کامل صرفاً در برابر انسانی که از نظر جسمی دچار ضعف یا نقص است، معنا نمیشود.
⚡️ شهید مطهری (ره) با استناد به آیه «فی قلوبهم مرض بقره/١٠» بیماریهایی را که در قلب و جان انسان است، خطرناک از بیماریهای جسمی میداند.
#معارف
#انسان_کامل
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
⁉️ انسان کامل یا انسان سالم؟!
💡 از نظر شهید مطهری (ره) بین انسان سالم با انسان کامل تفاوت است. انسان سالم کسی است که امراض جسمی ندارد و بدن او صحت و سلامت است، اما منظور از انسان کامل، انسانی است که به کمال مطلوب رسیده است.
👤 انسانی است که ابعاد مختلف معنوی وجودش را تا حد ممکن به کمال و شکوفایی رسانده و استعدادهای خود را راکد نگه نداشته است؛ انسان کامل انسانی است که خود را به جریان انداخته و در ابعاد مختلف روحی به سرحد شکوفایی و کمال رسیده است.
📜 از اینرو خداوند در قرآن میفرماید: «و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین اسراء/٨٢» و ما قرآن را برای شفا و رحمت برای مومنین فرستادیم.
📚 گردآوری: محسن مومنی
#معارف
#انسان_کامل
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
⁉️ قرآن شفای کدام امراض آدمیست؟!
❓به راستی قرآن شفای کدام امراض آدمیست؟ امراض مادی یا امراض معنوی؟ آنچه مسلم است قرآن به عنوان کتاب هدایت برای بشریت، شفابخش امراض روحی و باطنی انسان است.
🔆 شهید مطهری (ره) برخی از بیماریهای روحی را که موجب اختلال در معنویت میشوند نام برده و مثال میزند. بیماریهایی مانند: حسد، کبر، غیبت، تبختر و... .
📚 گردآوری: محسن مومنی
#معارف
#انسان_کامل
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔆 انسان عاشق ذات خداست!
❇️ استاد مطهری (ره) معتقد است که انسان عاشق کمال مطلق است، انسان نمیتواند عاشق چیزی شود که در نهایت فانی خواهد شد، بنابراین انسان عاشق ذات خداست؛ چرا که تنها ذات خداست که فناناپذیر است. «کل شئ هالک الا وجهه قصص/٨٨».
🔰 که قرآن میفرماید دلالت بر جاودانگی ذات خدا دارد. به عقیده ایشان حتی کسانی که منکر خدا نیز هستند، عاشق خدایند. چرا که در عمق فطرت خویش کمال مطلق طلبند، ولی راه را گم کردهاند.
✅ انبیا آمدند تا بشر را از گمراهی نجات دهند و به تعبیر قرآن «و یضع عنهم إصرهم و الا غلال التی کانت علیهم اعراف/١۵٧» پیامبران آمدند تا غل و زنجیر جهالت را از قلب و دل آدمی باز کنند و او را به رهایی و رستگاری برسانند.
🗃 گردآوری: محسن مومنی
#معارف
#انسان_کامل
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💡انبیا آمدند تا گنجهای نهفته در وجود بشر را استخراج کنند
📖 امیرالمؤمنین علی (عليهالسلام) در خطبه اول نهج البلاغه میفرمایند: «و یثیروا لهم دفائن العقول» انبیا آمدند تا گنجهای نهفته در وجود بشر را استخراج کنند و حقیقت وجود انسان را به او نشان دهند.
❗️که ای انسان تو بسیار فراتر از خور و خواب و خشم و شهوت هستی! ابدیت در پیش داری و میتوانی در این مسیر به مقام خلیفهاللهی برسی.
💠 به تعبیر قرآن کریم قلب و دل و جان بشر با یک چیز آرام میگیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب رعد/٢٨» و این منتهای معنویت است که در درجات بالاتر به تقرب و لقاءالله خواهد انجامید.
📚 انسان معنوی از دیدگاه شهید مطهری (ره)، گرآوری توسط محسن مومنی
#معارف
#انسان_کامل
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
📌 عنصر ماهوی انقلاب اسلامی
💢 عنصر ماهوی انقلاب اسلامی، آن چیزی است که سبب گرایش جذب فطرتهای انسانی به سمت آن شده و این عنصر ماهوی چیزی نیست جز «معنویت».
🔺 آنچه که در این کمینه میگوییم این است که در این انقلاب عظیم و شکوهمند، آنچه که باید به آن پرداخت، بازشناسی مجدد از راه رفته و راه پیشروی انقلاب در جذب نفوذ و سالکان حقیقت به سمت کمال حقیقی و الهی است.
🔻 به طور دقیقتر آنچه که از معنویت و عرفان امروز بیان میشود یا برآمده از تکالیف و سنن الهی است و یا طریقی به غیر از شرعیات و احکام الهی میتواند باشد؟! از قدیمالایام این دعوای اساسی در میان مکتبهای مختلف فکری در اسلام رایج بوده است که اصولا حق با شریعت و یا طریقت است؟
🖌 محمدحسین علیجانزاده روشن
#انقلاب_اسلامی
#معنویت_تکلیفمدار
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام):
💯 شتاب در کاری پیش از توانایی یافتن بر آن و سُستی و درنگ بعد از به دست آوردن فرصت، نشانه نابخردی است.
📙 نهجالبلاغه، حکمت ٣۶٣
#حدیث
🆔 @farhang_puya
❓شریعت به چه معناست؟
🖌 محمدحسین علیجانزاده روشن:
❇️ شریعت به معنای قوانین دینی و راه رسیدن به هدفی به نام دین است و طریقت را به معنای خود سلوک و گام برداشتن در این راه برای رسیدن به آن هدف نامیدهاند.
🔰 حال برخی از افراد «قوانین شرعی» را در این قدم برداشتن به سمت هدف موجب محدودیت میدانستند و برخلاف این جریان عدهای اصل را بر وحدت شریعت و طریقت با هم میدانند. یعنی عینیت شریعت با طریقت اصلیترین مسئله در رسیدن به هدف نهایی که همان دین و معنویت است شناخته میشود.
💠 بر این مبنا مرحوم امام خمینی (ره) به عنوان طریقهدار و رهبر عملگرا که هم در حیطهی نظر صاحب کتبی مانند «شرح دعای سحر» و «مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه» هستند، و در حیطهی عمل نیز سرآمد عارفان دوران بودهاند.
#معارف
#معنویت_تکلیفمدار
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 معنویت آگاهانه
✅ امام خمینی (ره) میفرمایند:
«ما تا در این حیات دنیایی هستیم، تا در اینجا هستیم، مأموریتها از طرف خدای تبارک و تعالی را داریم و باید قیام کنیم به این ماموریتها. باید غفلت نکنیم از تکالیف الهیه. تمام تکالیف الهیه الطافی است الهی و ما خیال میکنیم تکالیفی است، همهاش الطاف است...»
⚡️ بنابراین مرحوم امام (ره)، عمل به تکالیف الهی را در واقع همان چیزی میدانند که برای انسانها به عنوان مشی سلوکی و طریقت در مسیر شریعت و دین ضروری است.
💥 از این منظر باید بدانیم که آنچه تا امروز انقلاب با این نهضت پیش آمده در واقع عمل و تکالیف الهی است که ارمغان آنها «معنویت آگاهانه» را در پی دارد.
✍ محمدحسین علیجانزاده روشن
#معارف
#معنویت_تکلیفمدار
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
✅ نیروی محرک نظام اسلامی
🖌 محمدحسین علیجانزاده روشن:
💠 رهبر معظم انقلاب همواره در طول سی و چند سال زعامت خود بعد از مرحوم امام (ره)، نیز بر مسئله معنویت و بسط آن در جامعه به عنوان نیروی محرک نظام اسلامی برای دستیابی به هدف عظیم و تمدن اسلامی تاکید و اصرار داشتند.
🔆 در این میان در چهل سالگی انقلاب و در #گام_دوم_سلوک_اربعینی این نهضت ایشان به ایراد بیانیه و خط مشی این گام پرداختند. آنچه که در بیانیه گام دوم زعیم حکیم انقلاب در مورد مسئله «معنویت انقلابی» به عنوان پیشنیاز حرکت جامعه به سوی هدف اصلی (تمدن اسلامی) بدان اشاره و مورد تاکید واقع شده است:
1⃣ تبیین حرکت و جهت انقلاب
2⃣ نقش بارز امام خمینی، به عنوان انسان معنوی الگو و تراز راهبر
3⃣ تبیین مسئله معنویت و اخلاق و حرکت جهادی در رشد چشمگیر و فراگیر
4⃣ مسئله دامنه معنویت مسئولین نظام اسلامی
5⃣ شناخت نظام و سبک زندگی غیر مومنانه (غربی) از مومنانه
#انقلاب_اسلامی
#معنویت_تکلیفمدار
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔹 پذیرش اصالت عالم معنا
🖌 حجتالاسلام دکتر علی مصباح:
🔘 اسلام، چشماندازی جامع و چند بعدی از هستی ارائه میکند. رابطه ظاهر جهان با باطن آن رابطه معنایی است به گونهای که جهان آشکار جلوهای از باطن جهان و حاکی از معنایی است که در باطن آن مخفی شده است و شاید به همین اعتبار موجودات جهان در تعبیر قرآنی «آیه» و «نشانه» نامیده شدهاند.
✔️ علامه طباطبایی اساس سیر باطنی و حیات معنوی را پذیرش اصالت عالم معنی میداند؛ عالمی که شامل کمالات باطنی و مقامات معنوی به عنوان «واقعیتهای حقیقی بیرون از واقعیت طبیعت و جهان ماده است (معنویت تشیع، ص ۵٢)».
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🖇 رابطه پوسته و مغز
✍ حجتالاسلام علی مصباح:
📌 آیتالله مصباح (ره) ریشه توجه به فضائل معنوی و کمالات روحی را در دین و تعالیم وحیانی میداند و شهید مطهری (ره) رابطه این جهان و زندگی انسان با معنایشان رابطه پوسته و مغز تشبیه میکند:
📝 «اسلام معنی را در ماده، باطن را در ظاهر، آخرت را در دنیا و بالاخره مغز را در پوست و هسته را در پوسته نگهداری میکند.»
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💢 حیات معنوی و معادشناسی بر اساس اصالت عالم معنی
🖌 دکتر علی مصباح:
🔖 مقامات معنوی واقعیتها و موقعیتهای حیاتی اصیلی برای انسان هستند و هرگز از قبیل مفاهیم تشریحی و مقامات و مناسب و عناوین وضعی و قراردادی اجتماعی نیستند... . رابطه میان اعمال و افعال انسانی و میان حالات و ملکات که در نفس او به وجود میآورند.
↙️ همچنین رابطه میان این حالات و ملکات و میان مقامات و مدارج باطنی که انسان طی میکند، همچنین خود این مقامات و مراحل باطنی و عالمی که این مراحل را در بر دارد، همه از قبیل موجودات اصیل و واقعی و بیرون از سلطه و حکومت ماده و طبیعت هستند.
🔰 خلاصه حیات معنوی و معادشناسی (به هر شکل میخواهد باشد) بر اساس اصالت عالم معنی استوار است.
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام هادی (علیهالسلام) :
👈 ألنّاسُ فِی الدُّنیا بِالأموالِ، وَ فِی الآخِرَةِ بِالأعمَالِ
✅ جایگاه مردم در دنیا به «اموال» است و در آخرت به «اعمال».
📙اعلامالدین، ص ٣١۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
❌ حب الدنیا راس کل خطیئة!
📿 شهید مطهری (ره) بر این باور است که انسان دارای نفسی با ابعاد مختلف است: یک بعد آن نفس حیوانی است که با نیازها و لذتهای مادی در ارتباط است و بعد دیگر آن نفس انسانی است که با نیازها و لذتهای عالی مربوط میشود.
🔚 بنابراین بسنده کردن به بعد مادی و حیوانی و نادیده انگاشتن بعد حقیقی و عالی انسان و جهان موجب میشود تا معرفت و محبت انسان به جهان مادی و دنیای موقت معطوف گردد و در نتیجه، زندگی او از معنا و معنویت تهی گردد.
⭕️ پوچگرایی و فقدان معنویت ریشه همه آلام و رنجها و سرچشمه همه کجرویهای فردی و اجتماعی است. امام جعفر (ع) چه زیبا از این حقیقت تعبیر فرموده است که: «حب الدنیا راس کل خطیئة» سرچشمه همه خطاها محبت دنیاست!
📝 حجتالاسلام دکتر علی مصباح
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya