eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
860 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
❓چرا از عباداتمان خسته می‌شویم؟ ✅ اگر شما خدا را پيدا كرديد، ديگر نمی‌توانيد بی‌خدا زندگی كنيد. اگر رابطه‌ی حضوری با حقايق پيدا کنيد، به چيز بزرگی رسيده‌ايد؛ در حالی که می‌شود سال‌ها خدادان بود، ولی از خدا بهره‌مند نشد و او را به‌عنوان محبوب دل خود احساس نکرد. ⚡️ آری اگر او را پيدا كنيم، ديگر نمی‌توان بدون او زندگی کرد. اين که ما در عباداتمان می‌شویم، به‌جهت آن است كه خدا را عبادت می‌کنيم و در محضر حضرت حق حاضر نيستيم. ✍️ اصغر طاهرزاده 📖 خویشتن پنهان 🆔 @farhang_puya
❗️نباید غفلت کنیم از تکالیف الهیه 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم): 💎 آنکه پیشانی مادرش را ببوسد، از آتش دوزخ در امان است. 📙 نهج‌الفصاحه، ح ٢٩١٧ 🆔 @farhang_puya
💠 تنها خدا و اوامر او می‌توانند بر روی زمین حکمرانی کنند (بخش اول) 🔷 کسی حق ندارد از پیش خودش حکومت و امر و نهی کند. امروزه آخرین نظریه‌ای که بشر برای اداره‌ی جامعه به آن رسیده است، نظریه‌ی دموکراسی است؛ به این معنا که کسانی حق خودشان را به یک نفر واگذار کنند تا او حکومت کند. 🔶 ولی از منظر مکتب اسلام انسان‌ها حق ندارند در مورد خود و دیگران قانون‌گذاری نمایند؛ زیرا عالم و آدم ملک خداست و غیرخدا حق ندارد در ملک او تصرف کرده و برای ملک خدا قانون وضع کند مگر اینکه به اذن الهی این قانون را وضع نماید؛ لذا نظریه‌ی دموکراسی از منظر اسلام باطل است. 📝 دکتر جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
💠 تنها خدا و اوامر او می‌توانند بر روی زمین حکمرانی کنند (بخش دوم) 🌐 در فرهنگ غرب انسان‌ها حق دارند هر آسیبی را به خود برسانند، حتی می‌توانند خودکشی کنند؛ ولی در فرهنگ اسلام که مبتنی بر براهین عقلی است، ضرر رساندن به خود حرام است. ⁉️ حال باید گفت وقتی انسان حق ندارد خودش را مجازات کند، چگونه می‌تواند حقی را که ندارد به شخص دیگری مانند رئیس جمهور یا قاضی یا استاندار و فرماندار تفویض کند که برایش قانون گذاری نموده، بر او حکمرانی کرده یا او را مجازات کند. 🚫 بنابراین آنچه در نظریه‌ی دموکراسی گفته می‌شود که مردم، حق خویش را به نماینده‌ی مجلس یا رئیس جمهور واگذار می‌کنند از ریشه باطل است؛ زیرا حقی ندارند تا به دیگری واگذار کنند. 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
💠 تنها خدا و اوامر او می‌توانند بر روی زمین حکمرانی کنند (بخش آخر) ❇️ زمانی که ما به امام معصوم(ع) دسترسی نداریم، آن کسی که به نیابت عامه جانشین امام معصوم است، از طرف خدا مأذون است که احکام الهی را اجرا کند و بر ما هم واجب است که از او اطاعت کنیم، این شخص در عصر غیبت معصوم، همان ولی‌فقیه است. 🔰 چرا که امام معصوم او را به نصب عام نه نصب خاص به عنوان جانشین خود تعیین کرده است؛ زیرا طبق روایات امامان معصوم در زمانی که مسلمانان به امام معصوم دسترسی ندارند، باید از کسی که معدل عدالت و فقاهت و سیاست را بیشتر از سایران دارد اطاعت نمایند و رأی او حجت است. چنین شخصی در فقه سیاسی و نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت ولی‌فقیه نامیده می‌شود¹. 🗃 جواد سلیمانی امیری؛ علامه مصباح یزدی، ۱۳۸۸/۰۷/۲۲ قم، یازدهمین همایش رابطین دفتر پژوهش‌های فرهنگی 🆔 @farhang_puya
💠 سلاح شهادت‌طلبی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 🔰 هرگز به دوستی با کسی که او را خوب نشناخته‌ای، رغبت مکن. 📙 میزان‌الحکمه، ج ۶، ص ٢٠٩ 🆔 @farhang_puya
🔥 گروه‌های چپ دوم خردادی 🆔 @farhang_puya
🔹 مقدمه واجب سیر و سلوک 💠 آیت‌الله جوادی آملی: 🔸 غفلت به‌عنوان مهم‌ترین مانع و بیداری به عنوان شرط لازم تهذیب نفس و سیر و سلوک شمرده شده است. مقدمه واجب سیر و سلوک آن است که انسان توجه کند که«ناقص» است و باید «کامل» شود و مسافر است و بهذزاد و راحله و راهنما نیاز دارد و بدیهی است که اگر کسی غافل باشد و نداند مسافر است، در جای خود می‌ماند. 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): ✅ خردمندترین مردم کسی است که بینای عیب خود باشد و کورِ عیبِ دیگران. 📙 غررالحكم/٣٢٣٣ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍مروری اجمالی بر جریان شناسی فرهنگی‌-معنوی جهان 📌 جریانات سینمایی شاخص در جهان نشأت گرفته از موارد
📍 مروری اجمالی بر جریان شناسی فرهنگی-معنوی جهان 📌 جریانات سینمایی شاخص در جهان نشأت گرفته از موارد ذیل می‌باشد؛ 2️⃣ وجه مشترک اکثر مکاتب، پذیرش اصولی چون؛ اومانیسم، سکولاریسم، انسان، هستی و معرفت تک‌ساختی و مادی و علم ساینتیستی است. اگرچه مکاتب پست مدرن نقدهایی را به این امور وارد کرده، ولی پست مدرن‌هایی که کاملاً از مدرنیته بریده باشند، نه چندان قدرت رسانه‌ای دارند و نه در شبکه مافیای تولید و اکران راست و چپ وابسته به سرمایه‌داران صهیونیست جایی دارند. 3️⃣ تنوع سازمان‌های فکرساز، هنرپرور و شبکه‌های ژورنالیسم علم، هنر و رسانه که تابع دولت‌های بزرگ و تمدن‌ساز بین‌المللی و فراتر از آن تابع جریانات ثروت و قدرت جهانی هستند و از طریق سازمان‌های اطلاعاتی-فرهنگی خود، در کشورهای دیگر تاثیرگذار بوده‌اند. ✍️ مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
📍 مروری اجمالی بر جریان شناسی فرهنگی-معنوی جهان 📌 جریانات سینمایی شاخص در جهان نشأت گرفته از موارد ذیل می‌باشد: 3️⃣ سازمان فرهنگی-امنیتی انگلیس در پیدایش سینمای بالیوود و ایران نقش اساسی ایفا کرده است. سعید مستغاثی این امر را در کتاب «حکایت سینماتوگراف» به‌خوبی به تصویر کشیده است. همچنین کتاب «علم زور» نیز به‌خوبی وابستگی بسیاری از امور علم ارتباطات، رسانه، شبکه‌های ژورنالیسم علمی ارتباطات و رسانه به سرویس‌های امنیتی آمریکا و انگلیس را بازگویی کرده است. 🔰 مجموع این مکاتب و ادیان و سازمان‌های حامی هنر و رسانه در سطح جهان تأثیر جدی در آثار رسانه‌ای و فیلم‌ها و انیمیشن‌ها بر جای گذاشته است. هرچند این تقسیم‌بندی تام نیست، ولی در عمل امروز سه جریان رسانه‌ای لیبرال-سرمایه‌داری، چپ غالباً نومارکسیستی و جریان دینی انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در جهان ایجاد شده است. ✍️ مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
📌 هضم شدن سینماهای شرق در جلوه‌های سینمای غرب ✔️ بی‌شک جریان رسانه‌ای وهابی تابعی از جریان سرمایه‌داری جهانی به رهبری آنگلوساکسون‌ها است و جریان سینمای مدرن هند، ژاپن، کره و بخش قابل توجهی از سینمای چین نیز در جریان لیبرال غربی دفن و هضم شده و تنها تعداد اندکی از کارگردانان مستقل در این کشورها هستند که در حوزه حکمی-دینی خود اثری را خلق می‌کنند. ✔️ تقلید از هالیوود و سرمایه‌گذاری گسترده‌‌ی تراست‌های رسانه‌ای امثال رابرت مردوخ در کشورهای شرق و جنوب آسیا موجب رنگ باختن اصالت شرقی در سینماهای شرق شده است و آن‌ها را در جلوه‌های مادی رسانه‌های غربی غرق کرده است. ✍️ مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
📌 مافیای یهودی‌سازی جهانی در کشورهای اروپایی ⭕️ همان‌گونه که جریان یهودیت ارتدوکس، مسیحیت کاتولیک و ارتدوکس نیز در ماده‌گرایی سینمای صهیونیستی هالیوود و اروپا غرق شده و فقط سایه‌ای کمرنگ از آن باقی مانده است. یاد دارم که در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۳۹۷، با برخی از کارشناسان متدین مسیحی پرتغالی، فرانسوی و ایرلندی با هم درباره سینمایی آخرالزمانی جهان بحثی داشتیم. 💥 آن‌ها تاکید داشتند که جریانات قدرتمندی در کشورهای ما فیلم‌ها و انیمیشن‌های دینی و معنوی با صفا و صداقت را به تمسخر می‌گیرند و تحریم می‌کنند. آن‌ها به صراحت بیان می‌داشتند که نظامی مرکب از هالیوود و مافیای مجتمع‌های عظیم نظامی-صنعتی-رسانه‌ای وابسته به مافیای یهودی‌سازی جهانی در کشورهای اروپایی نیز سایه شوم خود را بر تفکر، افراد و مراکز اکران توزیع و تبلیغ هنر و رسانه انداخته است. ✍️ مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: تاثیر مبانی فکری و اعتقادی بر معنویت جامعه را بیان فرمایید؟ 🔹 همان‌گونه که از استاد بزرگوار خود حضرت آیت‌الله مصباح یزدی فرا گرفتیم، باید در هر مسئله‌ای به صورت بنیادین برخورد کرد. در این موضوع نیز باید برخوردی بنیادین داشت. اگر کسی در بخش معرفت‌شناسی اصل شناخت را انکار کند و معتقد باشد که نمی‌شود یقین پیدا کرد و شناخت ما نسبت به هر مسئله قابل تشکیک است، این فرد اولاً نمی‌تواند اهل ایمان باشد. 🔻 ایمان با شک جمع نمی‌شود و فردی که امکان معرفت برای او منتفی است و نسبت به همه چیز مشکوک است، هرگز نمی‌تواند اهل ایمان باشد؛ چون او نسبت به هر نکته‌ای تردید دارد. 🎙 گفتگو با حجت‌الاسلام میرسپاه 🆔 @farhang_puya
‼️ حلقه تکمیل‌کننده پازل دین جهانی! 🖌 حسن ابراهیم‌زاده: 📊 برای شناخت کارنامه مدیران و مسئولان دولت‌ها در چهل سال گذشته کشور در خصوص معنویت و اخلاق تنها می‌توان نگاهی به چارچوب‌های فکری نظریه‌پردازان و تاثیرگذاران فکری و فرهنگی دولت‌های گذشته داشت. 🔻 رصد نگرش تئوریسین‌هایی چون؛ عطاالله مهاجرانی، سعید حجاریان، اسفندیار مشایی و محمود سریع‌القلم نسبت به معنویت و اخلاق و نسبت آن با نظام حاکم بر جهان و فاصله آن با بینش و نگرش امام و رهبری درباره نظام اسلامی یافته‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. 🔥 در این رصد به خوبی می‌توان دریافت، رویکردهای این دولت‌ها در معنویت و اخلاق نه‌تنها در خدمت اسلام ناب نبوده، بلکه بعضاً به صورت آشکار و پنهان و گاه مستقیم و غیرمستقیم حلقه‌ی تکمیل‌کننده پازل دین جهانی بوده است. 🆔 @farhang_puya
💠 اجتناب از رذائل اخلاقی بر آراستن به فضائل اخلاقی مقدم‌تر است 🆔 @farhang_puya
💠 پيامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم): ✔️ درآمدت را پاك كن تا دعايت مستجاب شود، زيرا هرگاه آدمى لقمه[اى حرام] به دهان خود ببرد تا چهل روز دعايى از او پذيرفته نمی‌شود. 📙 ميزان‌الحكمه، ج ۴، ص ٣٠ 🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: هر مبنای فکری، مجموعه‌ای از قواعد و بایدها را برای مخاطبین خود تعریف می‌کند؛ چقدر بین این بایدها و واقعیت‌های جامعه تطابق وجود دارد؟ ❇️ اتفاقاً در بحث معرفت‌شناسی موضوع ارتباط بین هست‌ها و باید‌ها مطرح می‌شود. باید بین یک نظام ارزشی و واقعیت‌های جامعه، یک ارتباط منطقی وجود داشته باشد. ما نباید به حرف‌های دیگران دل ببندیم و مطمئن باشیم که بین باید و هست ارتباط منطقی وجود دارد. ✅ اگر ما این ارتباط منطقی را نفی کنیم، در واقع این انقلاب فرهنگی ما نابود می‌شود. افرادی که در این زمینه کار کرده‌اند با سرافرازی اعلام می‌کنند که نظام ارزشی اسلام در سطح جهانی قابل طرح است و برای تمامی آن برهان وجود دارد. 🎙 گفتگو با حجت‌الاسلام میرسپاه 🆔 @farhang_puya
🔹 نظام ارزشی اسلام 🖌 حجت‌الاسلام میرسپاه: 🔸 در نظام ارزشی اسلام بین تمام بایدها و هست‌ها ارتباط است و این یک ادعای صرف نیست، بلکه می‌توان برای آن‌ها اقامه برهان کرد و جامعه را برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) آماده کرد. 🆔 @farhang_puya
❓اخلاق بر مبنای دین معتقد بر چه چیزی است؟ 🖌 حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح: 🐷 مکاتب غربی خوی حیوانی انسان را تئوریزه کردند و برای آن مبنا و استدلال چیده و به آن رنگ و بوی علمی دادند و به این وسیله آن را نهادینه کرده و ترویج می‌کنند. ⚡️ در مقابل، اخلاق دینی مبتنی بر این نگاه است که جهان هستی مبدا و منتهایی دارد و برای هدفی آفریده شده است و باید به دنبال آن هدف بود. 🔆 اخلاق بر مبنای دین معتقد است که انسان عبد خداست و در اثر عبودیت و بندگی خدا می‌تواند به بالاترین درجه کمال وجودی یک موجود ممکن برسد. 🆔 @farhang_puya
❓چه زمان اخلاق و معنویت در جامعه تقویت می‌شود؟ 🖌 حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح: 👤 نگاه یک انسان موحد نسبت به دین یک نگاه حداکثری است. او خدا را مبدا هستی و سرچشمه تمام هستی انسان می‌داند و هرجا انسان احتیاج دارد، باید دست نیاز به سوی او دراز کند و تمامی رفتار و عمل او در مسیر تکاملی باید بر اساس دین تعریف شود. این تاثیر مبانی اعتقادی دینی بر اخلاق است. 💢 ما باید در پی این باشیم که این اخلاق و مبانی را که به وسیله علمای بزرگ تبیین شده و با کمال انسان مرتبط است، برای مردم تبیین کنیم؛ آن وقت است که اخلاق و معنویت در جامعه تقویت می‌شود. 🆔 @farhang_puya
💠 حیات معنوی بر اساس اصالت عالم معنی 🆔 @farhang_puya