eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
807 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) : کار اندکی که آن را ادامه دهی بهتر از کار فراوانی است که از آن خسته و ملول شوی. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت۴۴۴ 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار می‌کنند 📋 دوشنبه 1401/9/14 ساعت 19 🗂 موضوع: حجاب مسئله اصلی یا فرعی جامعه 💡 سخنران: حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی؛ مدیر گروه مطالعاتی جنسیت و خانواده موسسه شناخت ❓آیا حجاب اختصاص به قشرخاصی دارد ❓برخی معتقدند که تعمیم حجاب مورد پذیرش جامعه نیست ❓حجاب مانع وردو تمدن غرب است ❓حجاب مانع توسعه‌ی کشور است ❓حجاب مانع حضور زن در جامعه است 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🆔 @farhang_puya
◾️ کدام معماری مطابق اسلام نیست؟ ▫️ از احادیث نبوی (ص) چنین برمی‌آید که او نزدیکان خود را به زندگی در ساختمان‌ها تشویق نمی‌نمود و حتی این ممنوعیت‌ها در قرآن نیز پیداست. آثار معماری را می‌توان به لحاظ اسلامی بودن در سه گروه دسته‌بندی نمود: معماری اسلامی، معماری مکروه (یا قابل سرزنش) و معماری غیر اسلامی. ▫️ معماری غیر اسلامی آن است که با آن‌چه در شریعت بدان اشاره شده مغایرت داشته باشد که نمونه‌های بسیاری را می‌توان در ساختمان‌های موجود مشاهده نمود؛ به‌عنوان مثال ساختمان‌هایی که مشرف بر منازل مسلمین است. ▫️ معماری سزاوار سرزنش، همان‌طوری‌که توسط پیغمبر اکرم (ص) سفارش شده، من جمله پرهیز از زینت مساجد و زیاده‌روی در اتلاف ثروت مسلمین است، مثل مجموعه مسجد جمکران. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️معماری اسلامی؛ رابط قبلی انسان و خدا ▫️ معماری اسلامی، اثری است که ارتباط قلبی انسان را در پرستش خدای قادر تبارک و تعالی برقرار می‌سازد. حقیقت آن است که اسلام در آغاز طلوع خود، جز اصول اخلاقی، چیز دیگری همراه نداشته و در مراحل اولیه‌اش به لحاظ ایجاد و یا الهام یک هنر جدید، از مسیحیت هم ضعیف‌تر بوده است. از طرفی می‌دانیم هنر هرگز از هیچ بر نمی‌خیزد و اصالت آن، داشتن ریشه در آثار گذشته است؛ به قول معروف تا ریشه در آب است، امید ثمری هست. ▫️ آندره گدار معمار فرانسوی و مؤلف سه جلد کتاب آثار ایران می نویسد: «تفاوت در ساختمان‌های قبل از اسلام با ساختمان‌های بعد از اسلام، نه در ساختمان و نه در شکل آن و نه حتی در نقشه آن‌ها است؛ بلکه در منظر و لباسی است که اسلام بر اندام ساختمان‌های دوره ساسانی پوشانده و خواسته است مفهومی به آن‌ها بدهد که معماری ایرانی با معماری مردمی که تحت رژیم اسلامی زندگی می‌کنند، به وضوح متمایز باشد. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️سه شرط اصلی معماری اسلامی ▫️ اینکه می‌گوییم معماری رنگ و بوی اسلامی پیدا کند، یعنی چه؟ چون اسلام جهان شمول است و برای همه ملل ظهور نموده، چنین به نظر می‌رسد که در مرحله نخست، معماران باید ساختمانی بسازند که در آن سه نکته اساسی در نظر باشد؛ اول، توجه به عملکرد صحیح بنا؛ چرا که ساخت و ساز بنا برای تفنن نیست. آن‌چه لازم است باید ساخته شود و این ملازمت توجه دقیق به عملکرد درست بنا است. ▫️ دوم؛ باید بدانند در کجا و در چه مکانی می‌سازند. توجه به پارامتر زمانی و مکانی، لازمه انجام کار درست است؛ سوم، این‌که در اجرای این اثر، یک پیام فرهنگی هم داشته باشد؛ چرا که هدف اسلام ایجاد محیطی برای تکامل انسان است که بتوان به سوی کمال صعود کند. یک معمار مسلمان می‌داند خداوند متعال صاحب جلال و اکرام بوده و در عین حال جمیل است و جمال را دوست دارد. همچنین اعتقاد دارد هدف از زندگی دنیوی، رجعت به سوی خداوند و رسیدن به کمال است. پس اثر معماری خود را بر سه پایه جمال، جلال و کمال بنا و استوار می‌کند. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️جایگاه طلاب در میان مردم ▫️ جایگاه روحانیت در اجتماع جایگاه راهنمایی است در بیابان تاریک. اگر بخواهیم تشبیه بکنیم به سایر قشرها، وجود روحانیت در جامعه مثل وجود یک پزشک حاذق می‌ماند در یک جامعه. اگر پزشکی نباشد امراض جسمانی بهبود پیدا نمی‌کند و چه بسا بعضی معالجات نابجا موجب مرگ بیمار بشود. 🔚ما اگر معتقد باشیم _ که البته هستیم _ که انسان از نظر روحی و معنوی هم دچار بیماری‌هایی می‌شود و بیش‌ترین همّ ادیان و به‌خصوص دین مقدس اسلام معالجه این امراض است، باید بگوییم روحانی پزشکی است که وظیفه معالجه بیماران معنوی و روحی را به عهده دارد. 🎙 سخنان علامه مصباح در همایش «روحانیت، چالش‌ها و راهکارهای پیش‌رو» در ملایر ۱۳۸۱/۱۰/۹ 🆔 @farhang_puya
◾️ وجوب حفظ معنویت در طلاب ▫️ اعتدال در همه مسائل. هم در تحصیل، آن‌قدر در درس غرق نشویم که از عبادت باز بمانیم، یک دعای عهد صبح نخوانیم و تجدید عهد با امام عصر نداشته باشیم زشت است برای یک روحانی، اصلا افتخار ما به نوکری امام زمان است. ▫️اگر روزی یک مرتبه عرض ارادت نکنیم و تجدید میثاق نکنیم، رابطه ما با صاحبمان ضعیف می‌شود و یادمان می‌رود. این اندازه را باید با خودمان در کنار تحصیلمان وقت برای عبادت و خودسازی بگذاریم. اگر طلبه اصلاً نافله نخواند و در شبانه روز چند دقیقه برای قرائت قرآن وقت نگذارد، پس چه کسی بخواند؟ 🎙 سخنان علامه مصباح در جمع طلاب همدان ۱۳۷۸/۳/۱۶ 🆔 @farhang_puya
◾️ انتقاد از خود؛ واجب‌ترین عمل یک طلبه ▫️ یکی از واجب‌ترین وظایف ما این است که خودمان انتقاد کنیم از شخصی‌مان، نه من از شما و شما از من، درست است که کل ما از یک گروه اجتماعی هستیم ولی بیش‌تر تاکیدم بر این است که خود شخصی، بنده بنشینم کنم آیا واقعاً آن‌چه وظیفه من بود انجام داده‌ام؟ در رفتار و گفتارم کوتاهی نبوده؟ آن‌جا که من را دعوت کردند سخنرانی کنم به قدر کافی و تا حدی که برای من میسر بوده مطالعه کردم؟ 🔚اگر مردم احتیاج به مطلبی داشتند و شبهه‌ای داشتند به قدر کافی رفتم جوابش را یاد بگیرم یا یک چیزی سرهم‌بندی کردم و سر طرف را شیره مالیدم؟ و بالاتر از این، مسأله رفتار است. آیا رفتار ما طوری بود که مردم را نسبت به دین خوشبین و علاقه‌مند بکند؟ 🎙 سخنان علامه مصباح در جمع روحانیون مستقر استان یزد ۱۳۸۲/۹/۱۳ 🆔 @farhang_puya
◾️ اشرافیت؛ آغاز سهم‌خواهی مدیر‌ها ▫️ اشرافیت برخاسته از حس تمایز و عناوین کاذب، خرج و برج‌های زیادی دارد که به اقتضای روح اشرافیت روزبه‌روز بر دایره آن افزوده می‌شود و فرد، خواهان امکانات، موقعیت و رفاه بیش‌تر می‌شود؛ این خرج و برج‌ها و ارضای این حس زیاده‌خواهی به‌طور معمول از راه‌های قانونی و با حقوق عادی و درآمدهای متعارف قابل تامین نیست. 🔚این‌جاست که با تقویت روحیه استکباری، مدیران برخاسته از انقلاب‌های مردمی به سهم‌خواهی از سفره انقلابشان بلند می‌شوند و با همه چیز از موقعیت‌ها و منصب ها و املاک و دارایی‌های کشور، مالکانه برخورد و هر گونه که بخواهند در آن تصرف می‌کنند. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puya
◾️ اخلاص در معماری اسلامی (قسمت اول) ▫️ ساختمان‌های مسکونی همه بدون پیرایه‌اند. خلوص فقط باید برای خدا باشد. باید از هرچه زشتی و پلیدی است، دور باشد. همه چیز باید زیبا باشد: «إنَّ اللّٰهَ جَمیلٌ وَ یُحِبُّ الجَمَالَ.» در روند احداث ساختمان‌های عمومی، آن‌چه هنرمندان دارند، در طبق اخلاص تقدیم می‌کنند. اکثر اماکن وقفی‌اند؛ ساده و بی‌پیرایه و دور از اسراف. در اماکن باید همه چیز پاک، بی‌پیرایه و خالص باشد. ▫️ آب را که نشانه پاکی است، در جای‌جای بنا به کار می‌برند. نور را در همه ساختمان گردش می‌دهند. نور شانه خلوص و پاکی است. هرچه که می‌سازند، به سوی آسمان نشانه دارد و همه چیز متعلق به اوست و در نهایت اخلاص قرار دارد. همه اماکن اشاره به آسمان دارند؛ گنبدها، دور قوس‌ها، تیزی بالای درب‌ها و پنجره‌ها همه نوک تیزاند و همه به آسمان اشاره دارند؛ حتی به هم دروغ نمی‌گویند. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️خادم به جای مدیر کمکم کرد! ▫️ یک روز که کارد به استخوانم رسیده بود، رفتم توی مدرسه. اتفاقاً آن متولی مدرسه هم آن‌جا بود. کارهایی که می‌بایست انجام می‌شد، انجام شده بود و طوری بود که دیگر می‌شد او دسترسی پیدا کرد. آن‌جا رفته و به ایشان گفتم: «آقا من دوماه هست این‌جا سرگردانم و شما هم به ما وعده داده‌اید که وقتی طلبه‌ها بیایند معلوم بشود که حجره خالی هست، به ما اتاق می‌دهید.» ولی او باز هم گفت: «حجره خالی نیست.» گفتم: «اتفاقاً فردی بعد از من به شما مراجعه کرده شما به او حجره داده‌اید. من قبل از او آمده بودم و درخواست کرده بودم.» خلاصه جواب سربالایی داد که مرا ناامید کرد. گفت: «حجره نیست. حالا هرچه بوده، شده و الان حجره‌ای نداریم.» ▫️ من هم بغضم ترکید و به گریه افتادم که بعد از دوماه سرگردانی، این چه جوابی است که شما به من می‌دهید. آن زمان خادمی توی مدرسه بود که متاسفانه حافظه‌ام یاری نمی‌کند و اسمش از یادم رفته است. خدا بیامرزدش! این آقا آن‌جا حضور داشت. آدمی داش‌مشتی بود که سبیل‌های کلفتی داشت. من که با آن حالت گریان از اتاق بیرون رفتم، دلش به حال من سوخت. دنبال من آمد و گفت: «فلانی چرا گریه می‌کنی؟» گفتم: «من دیگر مستأصل شده‌ام چه‌کار کنم؟» یواشکی گفت: «من امشب به شما حجره می‌دهم.» گفتم: «شما از کجا حجره می‌آورید؟» گفت: « تو کارت نباشد.» گفتم: «خیلی خوب، تا کی منتظر باشم؟» گفت: «چهار ساعت بعد از مغرب که برق‌ها خاموش شد من می‌آیم.» 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۷ و ۲۸، محمد حسن روزی‌طلب
💠 مقابله امام علی (ع) با اشرافیت 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) : به دنبال مونسی بودم تا در پناه آن آرامش یابم، آن را در قرائت قرآن یافتم. 📚مستدرک، ج۱۲، ص۱۷۴ 🆔 @farhang_puya
◾️جلال و جمال در معماری اسلامی ▫️ آنچه در نقوش و تزئین بنای اسلامی جلوه‌گر است، جمال خوانده می‌شود و به آن‌چه به ابعاد و کشش سطوح و به کمپوزیسیون احجام توجه دارد، جلال اطلاق می‌شود. همچنین اگر این شیوه از معماری در جهت محتوای معنوی و تلفیق با مبانی اسلامی و در قالب کبریایی باشد، به آن کمال گویند. بدیهی است با وجود جمال و جلال، کمال هم به وجود می‌آید. ▫️به قول غزالی، ساختمان زیبا جمال باطن سازنده آن را هویدا می‌سازد نماینده معنوی و معرفت حق است. ابن مرزوق نیز معتقد است که ابنیه و مساجد ایرانی، جلالت اسلام را آشکار می‌کند، چنانچه در مرمت و تعمیر آن‌ها قصروی روی دهد، در روز قیامت عنداللّٰه مسئول خواهند بود. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️ اخلاص در معماری اسلامی (قسمت دوم) ▫️ آن‌چه هست، واقعیت دارد و از ساخت دکور درها و پنجره‌های کاذب خودداری می‌شود. از ساختن هر چیزی که در آن نشانه‌ای از ریا یا نشانه‌ای از اخلاص در پیشگاه خداوندی نداشته باشد، پرهیز می‌کند. دروغ در معماری اسلامی جایی ندارد؛ حتی در بنا کردن احجام معماری، مصالحی که در آن به کار رفته، رابطه دارند. این نکته به‌ویژه در نیارش بنا دیده می‌شود. مصالح انتخاب شده و فرم‌های انتخابی باید خود ایستا باشند، نه اینکه با توسل به ترفندهایی این نیارش را تامین کنند. ▫️ در جریان ساخت کلیسای عظیم «سن بیرو» در رم، وقتی «میکل آنژ» گنبد عظیم کلیسا را که با عرض ۴۲ متر و ارتفاع ۱۴۰ متر برافراشت، بیشتر بر زیبایی و عظمت آن توجه نمود و هنوز چند سالی از افتتاح آن نگذشته بود که گنبد در حال فرو ریختن بود. به ناچار پاپ مجبور شد با فراخوانی از صنعتگران کشور چاره‌اندیشی کند و با اجرای کمربندی فلزی به دور گنبد، از انهدام آن جلوگیری نماید؛ یعنی اینکه گنبد خود ایستا نبود، بلکه با بستن کمربند اضافی، ایستایی آن را تأمین کردند؛ امری که به هیچ وجه در تاریخ معماری ایرانی اسلامی تاکنون اتفاق نیفتاده است. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️ اخلاص در معماری اسلامی (قسمت سوم) ▫️ آن‌چه در اجرای عملی اخلاص باشد، بالطبع زیبایی نیز به وجود خواهد آمد. زیبایی به معنای قشنگی و جمال نیست؛ بلکه معنی آن زیبندگی، پذیرفتنی، دل خواستن، به سامان بودن و به تناسب بودن است. منبع زیبایی خدا است. زیبایی مقیاس ندارد؛ همچون آسمان که با داشتن زیبایی باشکوه خود، بدون مقیاس است و ابعاد طلایی هم ندارد. هنرمندان در دنیا درهم و دینار وقف نکردند، ملکه زیبایی و هارمونی و تناسبات را وقف کردند. همه علم، یعنی رعایت تناسبات؛ خلاقیت، یعنی کشف تناسبات و عدم رعایت تناسبات در هر چیزی، معنی عدم خلاقیت. ▫️ افلاطون با شاگردانش یکماه در ماهیت زیبایی بحث کردند و به این نتیجه رسیدند که زیبایی یعنی تناسب داشتن باید یک چیزی از مظهر زیبایی در آن دمیده باشد. باید توجه داشت که اعداد طلایی و اعمال و رعایت آن‌ها هر چند در ایجاد زیبایی بدون تاثیر نیستند، ولی اصلا ضامن زیبایی نبوده و باید از اعداد طلایی و خطوط ناظم نقوش و محورها استفاده کنی. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️ اخلاص در معماری (قسمت چهارم) ▫️ از طرفی باید توجه داشت که این‌ها در طرح‌ها محوریت و هدایت می‌بخشد. برای ایجاد زیبایی باید از سایر قواعد نظیر رعایت تقارن، تعادل، تشابه، توازن و... در اصل توحید شرح داده است، استفاده کرد. گفته‌اند زیبایی عصای زیبندگی و داشتن تناسبات و مناسبت‌ها در یک اثر اسلامی است و بایستی به سوی سادگی و بی‌پیرایه‌ای رفت و در انتخاب فرم‌ها و تزئینات متناسب و زیبنده دقت نمود. 🔚در بعضی از اماکن متبرکه امروز می‌بینیم که چنان پرکار و شلوغ کار نموده‌اند که انسان به جای آن‌که در این مکان‌ها به سکینه و آرامشی که لازمه حضور قلب در عبادت است برسد، آن را از دست می‌دهد؛ حتی به جای استفاده از رنگ‌های نجیب و ساده و خودداری از تنوع رنگ‌ها، آنچنان شلوغ و پرکار عمل کرده‌اند که انسان را مضطرب می‌نماید. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️ رانت‌خواری لیبرال‌ها در انقلاب (قسمت اول) ▫️ متاسفانه از هنگامی که حرف سازندگی در کشور مطرح شد، به سبب به تفکر لیبرال سرمایه‌داری حاکم بر دولت سازندگی با توجیه‌های گوناگونی این رانت‌خواری‌ها و ویژه‌خواری‌ها عادی جلوه داده شد؛ تا آنجا که رئیس دولت وقت [حسن روحانی] در توجیه ویژه‌خواری‌ها و اختلاس‌ها می‌گوید: «این‌قدر بحث از اختلاس و دزدی نکنید و روحیه مردم را خراب نکنید. وقتی که ما یک سدی را می‌سازیم و مثلاً ده میلیارد خرج می‌کنیم، ممکن است از قِبَل آن، ۵۰۰ میلیون هم اختلاس شود، اما این سد برای کشور می‌ماند و هیچ‌کس نمی‌تواند از این سد اختلاس یا دزدی کند. ▫️ این منش را با امیرالمومنین علی (ع) در برخورد با ویژه‌خواری‌های برخی منتسبان به حکومت مقایسه کنید؛ برای نمونه هنگامی که حضرت از دست‌اندازی ابن عباس، فرماندار ایشان در بصره، به بیت‌المال آگاه شد، برایش چنین می‌نویسد: «از خدای بترس و اموال این قوم را به آنان بازگردان، که اگر چنین نکنی و خداوند مرا بر تو پیروزی دهد، با تو کاری خواهم کرد که در نزد خداوند معذور باشم. با این شمشیر، که هر کس را ضربتی زده‌ام به دوزخش فرستاده‌ام، تو را نیز خواهم زد. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puya
◾️ رانت‌خواری لیبرال‌ها در انقلاب (قسمت دوم) ▫️ رانت‌خواری و ویژه‌خواری ممزوج با اشرافیت، از دیده‌های مردم پنهان نمی‌ماند و در اندک‌زمانی همگان فاصله طبقاتی پیش‌آمده را احساس می‌کنند و حاصل این، چیزی جز دلسردی مردم از انقلابشان نیست. مقام معظم رهبری (حفظه اللّٰه) با توجه به این موضوع می‌فرماید: «مسئله دیگری که از موجبات واگرایی و دلسرد شدن مردم است، تبعیض‌ها و فرصت‌های اختصاص داده‌شده به اشخاص است که گاهی مشاهده می‌شود. 🔚بالاخره مردم مطلع می‌شوند و دشمن هم که جنگ روانی با ما دارد، از این مسائل استفاده می‌کند. من البته نمی‌خواهم مثال بزنم و خود شما امثله فراوانش را می‌بینید. هرجا هستید، نگذارید این تبعیض‌های مُبان و فرصت‌های اختصاصی که برای بعضی‌ها پیش می‌آید، وجود پیدا کند؛ به نظر من درست نیست. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puya
◾️سابقه تاریخی حجاب ▫️ توجه به این نکته که حجاب و حفظ عفت و پاکدامنی، امری فطری و معمول زندگی بشر بوده است، می تواند ما را برای مقابله با این معضل ضدبشری یاری رساند. مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که سال‌ها پیش از ظهور اسلام، در مناطقی از خاورمیانه که مهد نزول ادیان ابراهیمی و مکاتب الهی است، حجاب امری معمول و متداول بوده است. پوشش و لباس انسان که به اندازه طول تاریخ بشر دارد، همواره سه نیاز او را پاسخگو بوده است: ۱_حفظ نمودن انسان در برابر سرما و گرما. ۲_حفظ عفت و حیا. ۳_آراستگی و زیبایی و وقار. ▫️ این موضوع به قدری طبیعی و مطابق فطرت بشری است که بسیاری از اندیشمندان غیرمسلمان غرب نیز به آن اعتراف نموده‌اند؛ از جمله «منتسکیو» در اثر معروفش «روح القوانین» پس از آن‌که حجاب و حیای زن را مطابق قوانین طبیعت توصیف می‌کند، می‌نویسد: «زن‌ها باید محجوب و حیاپیشه باشند... قوانین طبیعت اینطور حکم کرده و لازم دانسته که زن‌ها محجوب و پوشیده باشند و بر شهوات خود غلبه کنند. بنابراین نباید پنداشت که افسارگسیختگی زن‌ها طبق قوانین طبیعی است، بلکه افسارگسیختگی بر خلاف قوانین طبیعت و برعکس پوشیدگی و حیاء و خودداری مطابق قوانین طبیعت است.» ✍ محمد ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
◾️ وجوب یافتن علل بدحجابی ▫️ به اعتقاد جامعه‌شناسان، رخداد هر پدیده اجتماعی، با عوامل و انگیزه‌هایی همراه است. معضل بدحجابی و بی‌عفتی در جوامع بشری نیز بدون علت رخ نمی‌دهد. برای مقابله با این معضل اجتماعی، ابتدا باید این عوامل و انگیزه‌ها را شناخت، سپس در صدد رفع آن بر آمد. باید نسبت به ابعاد فرهنگی، اعتقادی، روانی و اجتماعی این موضوع توجه کافی داشت، از توطئه شوم دشمنان و بیگانگان اطلاع کافی به دست آورد و با بصیرت دریافت که دشمنان ما هرگز در راه سعادت و صلاح ما برنامه‌ریزی نمی‌کنند و بالاخره باید از فواید آثار و پیامدهای مثبت حجاب یا نتایج سوء بدحجابی آگاه شد. ▫️ امروزه حتی برخی خانواده‌های مذهبی نیز به دلیل عدم اطلاع یا اقناع کافی نسبت به ضرورت حجاب و ناآگاهی نسبت به پیامدهای سوء بدحجابی، تحت تأثیر تبلیغات گسترده بیگانگان، گرفتار این معضل اجتماعی شده‌اند. ✍ محمد ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
◾️ دیگر وقت صرف یافتن حجره نمی‌کنم! ▫️ مدتی گذشت و شاید حدود پنج ساعت بعد از مغرب بود که با چراغ دستی کوچکی در دستش جلوی حجره آمد. من هم منتظر بودم و بیرون آمدم و همراه ایشان به حجره‌ای رفتم. حجره که چه عرض کنم؛ فضایی اشبه شیء به طویله بود! انباری‌ای زیر پله‌ها و در زاویه مدرسه بود که اسباب آب‌پاش به جارو و مانند آن را آن‌جا می‌گذاشتند. خود اتاق هم تا سقفش نم داشت؛ یعنی کل دیوارش نم کشیده بود. هیچ آفتابی هم به آن نمی‌تابید. در اتاق هم شیشه نداشت. تخت شکسته‌ای هم گوشه آن بود. یکی دیگر از همشهری‌ها، آقای «محمدحسین بهجتی» هم حجره می‌خواستند و خادم وعده داده بود که به ما دو نفر یک حجره بدهد. ما دو نفر همشهری بودیم. به هر حال ما را به این اتاق برد. آن آقا را هم صدا زد و گفت: «حجره برای شما دو نفرست.» گفتیم چه‌کار کنیم! بالاخره همین‌جا برایمان اختیار شد و دست کم دیگر مزاحم مردم نیستیم. ▫️دستی به سر و روی حجره کشیدیم و تمیزش کردیم و بنا شد دو نفری در این حجره زندگی کنیم. چند روزی که گذشت هر دو دچار کمردرد و پادرد شدیم. صبح که بیدار می‌شدیم بدنمتن سخت بود. رفیقمان به همان لهجه یزدی خودش گفت: «آقاشیخ‌محمدتقی، تو این حجره می‌میریم. بیا یک فکری بکن.» گفتم: «فلانی! اگر نعش مرا از این حجره بیرون ببرند، دیگر دنبال حجره نمی‌روم. هرچه وقت برای حجره گرفتن صرف کردیم بس است. هرچی هست، همین است. من دیگر وقت صرف یافتن حجره نمی‌کنم. شما می‌خواهی، برو.» 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۸ و ۲۹، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام حسین (علیه السلام) : هرکس حق عبادت خدا را به‌جا آورد، خداوند بیش از حد انتظارش به او عطا می‌کند. 📚 بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۴ 🆔 @farhang_puya
◾️چگونه حجره‌دار شدم؟ ▫️ یکی از طلبه‌های دیگر یزدی با اینکه بعد از ما آمده بود، به جهاتی به او حجره داده بودند. هم حجره او به منزل منتقل شده بود. تو از وضع ما اطلاع پیدا کرده بود و شنیده بود ما مریض شده‌ایم پادرد و کمردرد گرفته‌ایم. یک روز آمده بود بدون اطلاع ما، اثاثمان را برداشته بود به حجره خودش برده بود. ▫️واقعاً برما منت گذاشت. از آن به بعد، دیگر حجره‌دار شدیم. حجره که به اصطلاح آبرومند بود و می‌شد توی آن زندگی کرد. آن آقا خودش بود ما دو نفر را نیز به حجره‌اش برد. با اینکه حجره دونفره بود و دو تخت بیشتر نداشت، سه نفری در آن زندگی می‌کردیم. بعدها یک میهمان دیگر نیز آمد و چهار نفر شدیم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۹، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
◾️فوائد حفظ پوشش و عفاف ▫️بسیاری به این نکته آگاهی ندارند که حفظ پوشش و حریم عفاف امری الهی است، به آدمی سنگینی و وقار می‌بخشد و خداوند آن را وسیله حفظ مقام و منزلت زن در جامعه و امنیت اجتماعی قرار داده است. پوشش مناسب باعث ایجاد آرامش در روابط اجتماعی است. ▫️در جوامع غربی به دلیل برداشتن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرت‌های بی‌بندوبار، هیجانات و التهاب‌های جنسی و پریشانی‌های روحی و روانی افزایش یافته و کانون گرم خانواده‌ها از هم پاشیده است. حجاب باعث استحکام پیوند خانوادگی و استواری اجتماع می‌گردد. در جامعه‌ای که در آن لذایذ جنسی از محیط خانه به اجتماع کشیده شود، نیروی کار و فعالیت اجتماعی آن جامعه تضعیف می‌گردد. ✍ محمد ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya