🎯 ثمره دوراندیشی
🔻امام على عليه السلام:
الحَزمُ صِناعَةٌ، ثَمَرةُ الحَزمِ السَّلامَةُ، مَن لَم يُقَدِّمْهُ الحَزمُ أخَّرَهُ العَجْزُ
💎 دورانديشى يك هنر است،
ثمره دور انديشى سالم ماندن [از آسيبها] است،
كسى كه دورانديشى او را پيش نبرد، ناتوانى او را عقب اندازد.
📚 غررالحكم: ۱۱۷، ۴۵۹۰، ۸۲۰۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🎮یوبیسافت مونترال
🎳یوبیسافت از جمله بزرگترین شرکتهای طراحی و تولید بازیهای رایانهای در جهان به شمار میآید که در سال ۱۹۹۷ تأسیس شده است.
⚽️یوبی سافت دارای ۲۹ استودیو در ۱۹ کشور جهان است و شرکتهای تابعه آن در ۲۶ کشور جهان قرار دارند.
✨یوبیسافت مونترال در کانادا بزرگترین استودیو توسعهدهنده یوبیسافت است. برخی از بازیهای این شرکت عبارتند از شاهزاده ایرانی، اسپرینتل سل، اساسینز کرید، فار کرای.
👤سجاد جعفری| #شماره_29
#فرهنگ
#بازی
🆔 @farhang_puya
🎮سگا (sega)
🏢شرکت سگا یک شرکت مشهور سازنده بازیهای رایانهای - ویدیویی و نرمافزار و سختافزار است که در سال ۱۹۴۰ تأسیس شده و دفتر اصلی آن در توکیو در ژاپن واقع شده است.
🕹سگا عناوین بسیاری را از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۱ منتشر کرد اما شکست کنسول «دریم کِست» بازسازی ساختار این شرکت در سال ۲۰۰۱ را موجب شد.
📟از آن زمان سگا بر ارائه نرمافزار به عنوان یک توسعهدهنده شخص سوم متمرکز بوده است.
⏱بسیاری از بازیهای رایانهای مشهور و پرطرفدار از تولیدات این شرکت محسوب میشود.
💣برخی از عناوین بازیهای تولیدشده این شرکت عبارتند از سونیک، سگا رالی، الکس کیت، شورش در خیابان، تبر زرین.
👤سجاد جعفری| #شماره_29
#فرهنگ
#بازی
🆔 @farhang_puya
🗣تأثیر نوع حکومتها بر پوشش - ۱
👈در هر جامعهای نوع و کیفیت لباس زنان و مردان، علاوه بر آن که تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی آن جامعه است، به طور قوی تابع جهانبینی و ارزشهای حاکم بر فرهنگ آن جامعه و حتّی مبین و آیینۀ آن جهانبینی است.
❗️دولتهای سکولار:
🔻نقش این دولتها در حد یک هیأت مدیرۀ اجرایی است و تعهدی که آنان در جامعه دارند، بیشتر به مسائل اجتماعی، اقتصادی باز میگردد.
🔻در این دولتها، اعتقادات مذهبی نقشی را بر عهده ندارند. البته این به آن معنا نیست که این مسایل نفی میشوند یا از حجاب جلوگیری میشود.
🔻مسایل عقیدتی و مذهبی در حیطه مسایل فردی قرار دارند، نه مسایل اجتماعی. در این دولتها فرد آزاد است بر هم عقیده که میخواهد باشد. البته افراد نباید عقاید خود را به جامعه تسرّی بخشند.
📝مهیا زاهدین لبّاف| #شماره_18
#فرهنگ
#دولت
🆔 @farhang_puya
1️⃣عدالت اجتماعی از بُعد اقتصادی چیست؟
↙️اسلام هنگامی که «عدالت اجتماعی را در چارچوب اصول اساسیای که نظام اقتصادی اسلام از آن به وجود میآید، پیریزی نمود، عدالت اجتماعی را به نحوی تعریف نکرد که هر نوع تفسیر به آن راه یابد.
🔽همچنین آن را به جوامعی که نظر آنها دربارۀ عدالت اجتماعی فرق میکند، واگذار نکرده؛ چون نظر جوامع نسبت به عدالت اجتماعی، به نسبت اختلاف افکار و درک آنها از زندگی اختلاف پیدا میکند؛ بلکه اسلام مفهوم عدالت اجتماعی را در ضمن برنامه اجتماعی جلوهگر ساخته.» [اقتصادما، جلد۱، ص۳۶۴]
👤نعمتالله پناهی بروجردی| #پیششماره_3
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
2️⃣عدالت اجتماعی از بُعد اقتصادی چیست؟
⬇️«عدالت اجتماعی از نظر اسلام در بُعد اقتصادی با تعدیل ثروت اغنیا و تأمین زندگی متوسط اجتماعی برای همه افراد جامعه تحقق مییابد.»[مبانی اقتصاد اسلامی، ص۴۰۱]
⬅️لذا عدالت اقتصادی در اسلام حداقل دارای این ویژگی هاست:
۱. افراد، مالک محصول کار خود به حساب میآیند و رابطه آنها با بازده کارشان محفوظ است.
۲. عدم وجود فاصلههای فاحش ثروتی و درآمدی بین افراد جامعه، هرچند این فاصلههای درآمدی و تفاوتهای ثروتی تا آنجا که به پیدایش طبقات اغنیا و فقرا منجر نشود، پذیرفتنی است.
👤نعمتالله پناهی بروجردی| #پیششماره_3
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
3️⃣عدالت اجتماعی از بُعد اقتصادی چیست؟
۳. عدم وجود فقر در جامعه، به طوری که همه افراد از زندگی آبرومندانه برخوردار بوده و در حد کفاف زندگی کنند.
۴. افراد از امکانات و موقعیتهای عمومی برابری برای فعالیتهای اقتصادی خود برخوردار باشند؛ مانند امکان تحصیل و برخورداری یکسان از امکانات تحصیل عمومی، امکان رو آوردن به تمامی مشاغل و ترک آن برای همه افراد جامعه، البته با در نظر گرفتن صلاحیتهای شغلی و فنی لازم، برخورداری از تأمینهای اجتماعی و ضمانتهای شغلی و غیره، به طوری که تمامی افراد از فرصتهای برابری برخوردار باشند که در نهایت تفاوتهای حاصل، ناشی از استعدادها و تواناییهای طبیعی افراد باشد.
👤نعمتالله پناهی بروجردی| #پیششماره_3
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
🌀تغییر فرهنگ ایران - ۱
🌐اصرار هر روزۀ کمپانیهای فیلمسازی و انیمیشنسازی هالیوود و جهان بر ساخت بهتر و دقیقتر انیمیشنها و سرمایهگذاریهای کلان آنها بر این صنعت، خود نشان دهندهی همین قدرت بیحد و اندازهی این تولیدات بر ذهن مخاطبان است.
💠تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، گفتمان مدرنیته، گفتمان حاکم بر جهان، در تلاش جدی بر تحمیل خود بر جامعهی مذهبی ایران بود.
💎از زمان مشروطه به بعد سعی روشنفکران غربزده و مستشرقان نیز بر همین بوده است.
📘زینب ابوذری| #شماره_33
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🌀تغییر فرهنگ ایران - ۲
🔹وقتی سخن از گفتمان مدرنیته به میان میآید، نظر به مبانی معرفتی و فلسفی آنکه اولین و جدیترین آن، سکولاریسم و بعد از آن اومانیسم است با ظهور انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی در مقابل مدرنیته قد علم کرد.
👈و به مقابله با مفاهیم و پایههای مدرنیته پرداخت که به گفته بسیاری از متفکران، انقلابی فرامدرن بود، چراکه مهمترین شاخصهی این گفتمان ریشۀ مذهبی و اعتقاد به حاکمیت اللّٰه بوده و اساسا حرکتی در جهت اجرای احکام الهی و ایجاد جامعه اسلامی بوده است.
🗣که این دقیقا همان نقطۀ افتراق از غرب بوده است.
🔵از طرفی اعتقاد به ظهور حجت خداوند و عدل گستر یکی دیگر از مهمترین شاخصهای انقلاب و استکبارستیزی و حفظ استقلال نیز جزء آرمانهای خدشه ناپذیر انقلاب ایران بوده است.
📘زینب ابوذری| #شماره_33
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
⭕️ روز جمهوری اسلامی را به همه مردم ایران تبریک عرض میکنیم
#مناسبت
🆔 @farhang_puya
💎 قرائت سوره فاتحه این ثمرات را دارد
🔻 امام صادق عليه السلام:
مَنْ قَرَاَها يَعْنى سُورَةَ الْفاتِحَةِ فَتَحَ اللّه ُ عَلَيْهِ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ وَقالَ اِنَّ اسْمَ اللّه ِ الاَعْظَمَ مُقَطَّعٌ فى هذِهِ السُّورَةِ
❇️ هركس سوره فاتحه را بخواند خداوند خير دنيا و آخرت را به روى او میگشايد.
اسم اعظم خداوند در اين سوره بخش بخش گرديده است.
📚 مستدرك الوسائل، ج ۴، ص ۳۳۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔦جریانات فکری - علمی جهان اسلام(۱)
💡در یک نگاه کلی و کلان، میتوان عمدهترین جریانات فکری - عملی جهان اسلام در سال های اخیر که نقش عمدهای در تحولات جهان داشتهاند را در سه گروه و جریان مورد ارزیابی اجمالی قرار داد:
📕۱.جریان فکری اول که شامل نخبگان، بنیادگرایان و عامه مردم است و توسط استاد حسن البناء در دهه ۱۹۴۰ م پایهگذاری شد.
🔖مبانی اصلی این جریان تفکرات افرادی از قبیل سید جمال الدین اسد آبادی، محمد عبده و رشید رضا بود.
✍علیاکبر عالمیان| #شماره_4
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔦جریانات فکری - علمی جهان اسلام(۱) 💡در یک نگاه کلی و کلان، میتوان عمدهترین جریانات فکری - عملی جه
🔦جریانات فکری - علمی جهان اسلام(۲)
📗۲.جریان فکری دوم دارای ساختاری گزینشی و نخبه گرا بود و بر اساس افکاری آرمانگرا مطرح شده و توسط سید قطب در دهه ۱۹۶۰ میلادی به وجود آمد.
📙۳.جریان سوم که می توان گفت همان افکار امام خمینی(ره) در مبارزه با انحرافات فکری و تهدیدات آمریکا و صهیونیسم است، جریانی متشکل از علما و عامه مردم است که بر اساس اندیشه ها و راهکارهای انقلاب اسلامی به وجود آمده و افکار رهبری این انقلاب، یعنی امام در شکل گیری آن تاثیر بسزایی گذاشته است.
✍️علیاکبر عالمیان| #شماره_4
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔦جریانات فکری - علمی جهان اسلام(۲) 📗۲.جریان فکری دوم دارای ساختاری گزینشی و نخبه گرا بود و بر اساس
🔦جریانات فکری - علمی جهان اسلام(۳)
🔶این جریان فکری، مشارکت و حضور فعال مردم در فرایند تحولات و تغییرات را لازم دانسته و معتقد است که علمای دین باید به رهبری مردم را در روند تحولات و تغییرات اساسی بر عهده گیرند.
📣در این جریان فکری، نقش عالمان دینی محور قلمداد میشود چرا که اینان با مراجعه به کتاب و سنت در صدد اجرای احکام الهی و نهادینه شدن حکومت اسلامی اند.
✴️از این رو میتوان در یک رویکرد کلی نتیجه گرفت که مبانی فکری این جریان - که امام خمینی(ره) شاخصترین بلکه اصلی ترین نقش را در شکل گیری این جریان دارد - بر محور کتاب خدا و سنت و سیره معصومین علیهم السلام استوار گردیده است.
🔸در این جریان نقش عالمان دینی و پس از آنان عامه مردم در تحولات اساسی تلقی می گردد.
✍️علیاکبر عالمیان| #شماره_4
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
📌تحکیم دیکتاتوری و قتل آزادیخواه بزرگ - ۱
🔻از جمله فتنه گری های دولت انگلستان در ایران، تحکیم دیکتاتوری محمد شاه در ایران است.
🚫با توطئه و دسیسه وزیر مختار انگلستان در ایران، با سرکوب مخالفانی نظیر علی شاه که مدعی تاج و تخت پس از فتحعلی شاه قاجار بود، به سلطنت و تحکیم پایه های حکومت محمد شاه قاجار مبادرت ورزید.
🔸اما دسیسه بازی انگلیسی ها فقط منحصر به تحکیم پایههای دیکتاتوری محمدشاه نشد، بلکه قائم مقام فراهانی - صدر اعظم محمد شاه که مخالف جدی با مداخلات این دولت فتنه گر بود - نیز قربانی امیال جاهطلبانه انگلیسیها شد.
📝علیاکبر عالمیان| #شماره_15
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌تحکیم دیکتاتوری و قتل آزادیخواه بزرگ - ۱ 🔻از جمله فتنه گری های دولت انگلستان در ایران، تحکیم دیکتا
📌تحکیم دیکتاتوری و قتل آزادیخواه بزرگ - ۲
🚨به نوشته واتسون، نویسنده انگلیسی: «قائممقام کاملا با نظر نماینده مختار انگلیس مخالفت میکرد... قائم مقام، مهام امور دولت ایران را سفت و سخت در دست خود گرفته است و برای آقای جوان خود همانقدر نفوذ و اقتدار دارد که کاردینال مازران بر لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه داشت،...»
🚦این مسئله برای انگلیسیها گران تمام شد و با زمینه چینی، موفّق به خط قتل قائم مقام فراهانی توسط محمد شاه شدند.
📝علیاکبر عالمیان| #شماره_15
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
💎توصیه به حفظ شخصیّت
🔻امام حسین علیه السلام:
لاتَقولُوا بِألسِنَتِکُم ما یَنقُصُ عَن قَدرِکُم.
❗️چیزی را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
📚 جلاءالعیون، ج ۲، ص ۲۰۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔴تودهنی قاطع یک مرجع دینی به فتنهگری انگلیسی
⭕️دوران سلطنت ناصرالدین شاه، یکی از پر فتنه ترین دوران حضور انگلیسیها در ایران به شمار می رود.
♨️در جریان سفر سوم و آخر ناصرالدین شاه به اروپا و انگلستان وی در دیدارهای متعدد خود با ملکه و مقامات انگلیسی امتیاز مهم به آنها داد.
❗️اولین امتیاز بانک امتیاز بانک شاهی بود که در سال ۱۸۸۹ امضا شده بود به موجب این قرارداد انحصاری چاپ و انتشار اسکناس به مدت ۶۰ سال به انگلیسی ها واگذار شد.
❌امتیاز دوم که به «امتیاز رژی» معروف شد، تثبیت حق انحصاری یک شرکت انگلیسی جهت خرید و فروش توتون و تنباکوی ایران به مدت پنجاه سال بود که با واکنش جدی #میرزای_شیرازی و تو دهنی قاطع ایشان به انگلیسی ها، امتیاز دوم ملغی شد و انگلیسی ها در ازای دریافت ۱۵ هزار لیره به عنوان غرامت، حاضر به لغو این امتیاز شدند.
📝علیاکبر عالمیان| #شماره_15
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
🗺نقش روسیه در جنگ ایران و عراق - ۱
👈محوریت شعار «نه شرقی نه غربی» در سیاست خارجی ایران باعث شد که غرب و شرق به یک اندازه از این قضیه متضرر شوند و تصمیم گیری برای جانبداری و انتخاب یکی از طرفین جنگ برای دولت های قدرتمند آسان شود.
🔚شوروی نیز از این قاعده مستثنا نبود. از یک سو در کشور عراق وجود داشت که از سالهای ۱۹۶۷ به بعد دارای روابط حسنهای با شوروی بود و از سوی دیگر کشوری همسایه که انقلاب اسلامی منافع آن را مستقیماً مورد تهدید قرار داده بود و دستاوردهای قبلی در زمان رژیم پهلوی را بر باد داده بود.
◽️در نتیجه میل به طرفداری از عراق در شوروی بی دلیل نبوده است.
📝مهیا زاهدین لباف| #شماره_17
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
💢مرجعسازی از راهکارهای نفوذ است
📍از لحاظ عقلانی باید پیشبینی کنیم که با یک دشمن غدار مواجه هستیم و این دشمن ما را آرام نمیگذارد.
📕تاریخ هم به ما میگوید که چنین اتفاقاتی افتاده است. قبل از پیروزی انقلاب در همین کشور خود ما میبینیم دشمن که آن زمان بیشتر انگلیس بود، در مراجع قدرت مثل نجف نفوذ میکند و از درون نجف میآید فرقهسازی میکند.
🔖محمدبن عبدالوهاب، علی محمد باب، شیخ احمد احصائی و... همه اینها مجتهدینی بودند که در نجف درس میخواندند؛ دشمن روی آنها کار کرد، نقطه ضعفشان را یافت و سعی کرد فرقهسازی کند.
🗒بعد از انقلاب هم همینطور. یکی از کارهای انگلیسیها این بود که مرجعسازی کنند و مابعد از انقلاب هم شاهد بودیم که چنین اتفاقهایی افتاد و چه نفوذهایی صورت گرفت.
🎤منوچهر محمدی| #شماره_31
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
💠سبکهای مختلف نفوذ را میتوان چنین برشمرد:
1⃣نفوذ فردی/شبکهای/جریانی
2⃣نفوذ ایجابی/سلبی
3⃣نفوذ پویا و خودترمیمگر/نفوذ ایستا
4⃣نفوذ سطحی و مقطعی/نفوذ عمیق و پایدار
5⃣نفوذ بومی/نفوذ بیرونی
6⃣نفوذ چندلایهای و پیچیده/نفوذ تکلایهای و بسیط
🔽گونههای مذکور از سبکهای نفوذ، میتوانند متداخل بوده و در هم تنیده شوند. از این رو، نفوذ به سبکی خاص، به معنای امکان نداشتن تطبیق آن بر دیگر سبکهای نفوذی نیست.
👤محمدحسین وفائیان| #شماره_31
#نفوذ
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🌀نفوذ فردی - ۱
🔹در نفوذ فردی، پذیرا یک فرد انسانی است. مقصود از یک فرد انسانی، انحصار گونه «نفوذ فردی» در نفوذ به "یک" شخص نیست؛ زیرا ممکن است در گونه نفوذ فردی، تعداد بسیاری از افراد آن مجموعه، مورد هجوم خاموش قرار گیرند.
◾️از این رو مقصود، از یک فرد انسانی آن است که هدف اصلی در طرح ریزی برای نفوذ، فرد واحد یا تک تک افراد باشد، به گونهای که ارتباط آنها با یکدیگر یا با یک شبکه یا جریان خاص لحاظ نگردد.
🖲مانند نفوذ بر اندیشه های یک فرد، یا افراد یک جامعه به وسیله القای شبهات دینی یا... .
👤محمدحسین وفائیان| #شماره_31
#نفوذ
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌀نفوذ فردی - ۱ 🔹در نفوذ فردی، پذیرا یک فرد انسانی است. مقصود از یک فرد انسانی، انحصار گونه «نفوذ فر
🌀نفوذ فردی - ۲
📘نفوذ فردی، خود دارای دو گونه است:
۱- نفوذ در فرد، از آن جهت که فردی منحصر به فرد بوده و قصد دشمن شخص وی است. مانند نفوذ بر افکار یک مدیر یا یک متفکر و رهبر بزرگ و یا تکتک افراد یک جامعه.
۲- نفوذ در فرد، از آن جهت که وی عضوی از یک سازمان یا مجموعه است. در این حالت نفوذ به فرد به تسلط بر وی به خودی خود موضوع نفوذ نیست؛ بلکه موضوع اصلی نفوذ، سازمان یا مجموعه است.
🔓اما از آن جهت که سازمان یا مجموعه فرضی، متقوم به افراد است، ممکن است نفوذ به گونه «نفوذ فردی» طراحی شود؛ مانند نفوذ در یک مجلس یک کشور یا گروهی خاص، به وسیله نفوذ بر اعضای مجلس آن کشور یا اعضای گروه مفروض.
👤محمدحسین وفائیان| #شماره_31
#نفوذ
#سیاست
🆔 @farhang_puya