eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.2هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
686 ویدیو
14 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 شماره 43 نشریه منتشر شد ⬅️ علاقمندان شماره جدید نشریه فرهنگ پویا با رویکرد «بلاها، حکمت‌ها و رسالت ما» را در همین کانال پیگیری و نسخه‌ی چاپی آن را از طریق شمارۀ 02536624811 سفارش دهید. 🆔 @farhang_puya
💫حقیقت روحانی‌ستیزی ✨همان طور كه از گفته‌ی مرحوم ميرزاي شيرازی بر مي‌آيد، آنچه موجب دشمنی با روحانيت شده است، همان امری است كه مايه عداوت با ائمّه اطهار و پيامبران(عليهم السلام) بوده است، و آن، ستيز با دين خداست. ⚡️بنابراين، روحاني‌ستيزي نيز جلوه‌اي ديگر از ستيزه‌جويي‌هاي اهل باطل با پيروان حق است: قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُون؛(2) [اي پيامبر] به يقين، مي‌دانيم كه آنچه مي‌گويند تو را سخت غمگين مي‌كند. در واقع آنان تو را تكذيب نمي‌كنند، لكن ستمكاران آيات خدا را انكار مي‌كنند. 📙عبرت‌های خرداد، آیت اللّٰه مصباح یزدی 🆔 @farhang_puya
❌مصرف بی‌رویه 🆔 @farhang_puya
🎙فرهنگ پویا: شما فرمودید: «این اقدامات انگلیسی‌ها منجر به پیدایش هندوئیسم شد»، مگر هندوئیسم از قبل وجود نداشت؟ 📙حجت الاسلام حسین عرب: خیر. تا پیش از آن سنت‌های پراکنده‌ای که به آن «سنتنه درمه» می‌گفتند، در میان هندوان رواج داشت. «سنتنه درمه» همان سنت باستانی هندوان است. در آن زمان به هیچ عنوان سخن از دین هندوئیسم نبود. این حرف بنده نیست، «هانس کونگ»، الهی‌دان معروف غربی، در کتاب «ساحت‌های معنوی ادیان جهان» صراحتاً می‌گوید: «ما غربی‌ها بودیم که هندوئیسم را ابداع کردیم.» سامان دادن به این سنت‌های پراکنده در قالب آئینی منسجم که کم کم با عنوان هندوئیسم شهرت یافت، اقدامی کاملاً هوشیارانه بوده است. 📔نتیجه‌ی عملی فعالیت مراکز مطالعاتی استعماری؛ چون «انجمن آسیایی» را در اوایل قرن نوزدهم و با به راه افتادن نهضت‌های اصلاح دینی در هندوئیسم می‌توانید ببینید. از این جریان با عنوان «رنسانس هندویی» و «هندوئیسم مدرن» یاد می‌کنند که نقطه‌ی آغاز آن در تأسیس فرقه‌ای به نام «برهموساماج» در ۱۸۲۸ شکل می‌گیرد. «رام موهان روی»، بنیانگذار این فرقه از خاندان‌هایی است که ارتباط وثیقی با استعمارگران بریتانیایی داشتند و از این طریق به ثروت‌های بادآورده‌ای دست پیدا کردند. 🆔 @farhang_puya
🎙فرهنگ پویا: استعمارگران با این کار چه هدفی را دنبال ‌می‌کردند؟ 🎲حجت الاسلام حسین عرب: استعمارگران دو هدف کوتاه مدت و بلند مدت را در این اقدام پیگیری می‌کردند. هدف کوتاه مدت آن‌ها که شروع کارشان با همین بود، جبران نقاط ضعف هندوئیسم در مقابل اسلام و در نتیجه احساس هویت هندوان در مقابل مسلمانان بود؛ تا بتوانند از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف استعماری خود در کشور اسلامی هند استفاده کنند. 🎯وقتی شما به رئوس برنامه‌های این گروه‌های به ظاهر اصلاح‌طلب هندویی نگاه می‌کنید، می‌بینید عمده اصلاحات آنان بر سه نقطه متمرکز است: یک: مبارزه با نظام کاستی (نظام طبقاتی میان هندوان)، دو: احیای حقوق زنان که عمدتاً در مبارزه با رسم ستی مشهود بود، سه: مبارزه با بت‌پرستی. 🎳این سه نقطه، از عمده بسترهایی است که اسلام بر اساس آنان در قلوب مردم هند نفوذ کرده و مسیر خود را گسترش می‌داد. شعار عدالت و برابری تمامی انسان‌ها، احیای حقوق زنان، شعار توحید و نفی هرگونه شرک و بت پرستی بود. 🆔 @farhang_puya
🎙فرهنگ پویا: پیدایش این نهضت اصلاحی هندوی یا همان رنسانس هندویی چه ارتباطی با موضوع اصلی بحث ما؛ یعنی نسبت نظام سلطه و معنویت‌گرایی جدید دارد؟ 🎛حجت الاسلام حسین عرب: همانطور که عرض کردم هدف از ایجاد جریان هندوئیسم مدرن در کوتاه مدت هویت بخشی به هندوان بود؛ اما هدف بلندمدت از این اقدامات آن چیزی است که به بحث ما بیشتر مربوط می‌شود. عناصر موجود در ساختار و محتوای هندوئیسم، ظرفیت مناسبی را برای تسهیل‌گری آن در خدمت اهداف استعماری فراهم می‌نمود. 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۱ 🏘با مروری بر سیر تطور ماتریالیسم در غرب معاصر شاهد آن هستیم که نظام سرمایه‌داری در حالی وارد قرن بیستم شد که ایدئولوژی اصلی آن لیبرالیسم کلاسیک بود. اوج قدرت لیبرالیسم کلاسیک به خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی - که از اواخر قرن نوزدهم شروع شده بود - نتایجی به بار آورد که عبارت بود از: فقر شدید، فاصله‌ی طبقاتی، پایین آمدن میانگین عمر کارگران از حدود ۴۰ سال به ۳۵ سال، محرومیت اکثر فرزندان کارگران از تحصیل، دوقطبی شدن جامعه و آمادگی هرگونه التهاب و اعتراض. 🌋لیبرالیسم کلاسیک بر خلاف وعده‌هایی که درباره ایجاد صلح دائمی و رفاه داده بود، فقر و جنگ را برای مردم به ارمغان آورد. قطعاً جنگ بزرگ جهانی اول و دوم ریشه در رقابت‌های امپریالیستی دارد. پس از جنگ جهانی اول و پیروزی بریتانیا، شاهد رشد و شکل‌گیری اقتصاد لیبرالیستی در غرب هستیم. آمریکا که در حاشیه‌ی امن و به دور از جنگ قرار داشت، سلاح‌های خود را به طرفین درگیر جنگ می‌فروخت و از پول حاصل از فروش سلاح، توانست اقتصاد خود را سر و سامان دهد. 🏦از طرفی دیگر کشورهای در حال جنگ ذخایر طلای خود را جهت مصون ماندن از جنگ به آمریکا فرستادند که موجب دستیابی آمریکا به حجم عظیمی از ثروت شد. همین امر سبب شد تا آمریکا با الگو قرار دادن «اقتصاد لیبرالیستی» یا به تعبیری «لیبرالیسم کلاسیک» که مهم‌ترین شاخصه‌ی آن بازار آزاد و بخش خصوصی است، بتواند خود را به یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا تبدیل کند. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۲ 💳برتری آمریکا در این زمینه خیلی به طول نینجامید به طوری که در سال ۱۹۲۹ ناگهان آمریکا با اولین بحران اقتصادی خود مواجه شد. سقوط وال استریت در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ موسوم به سه شنبه سیاه، رکود ده ساله اقتصادی را برای آمریکا و تمامی کشورهای صنعتی غربی به همراه داشت. به موازات تحولات آمریکا و حوادث پس از جنگ جهانی اول خصوصاً رشد دولت‌های توتالیتر و اقتدارگرا مانند آلمان نازیسم، ایتالیای فاشیسم و شوروی کمونیسم، غرب به این نتیجه رسید که نیاز به ترمیم نسخه اقتصادی خود دارد؛ بنابراین الگوهای اقتصادی «سوسیال دموکرات» را در دستور کار خود قرار داد. اقتصادی که شاخصه‌ی عمده‌ی آن دخالت بیشتر دولت در اقتصاد بود تا از این طریق بتوانند جلوی رشد سرمایه‌داری را بگیرند. 🌪آمریکا برای اینکه بتواند بر این بحران غلبه کند از نظریه‌های کینز استفاده کرد که نوعی اقتصاد ارشادی است. این نکته مهمی است که آمریکا هیچگاه به طور کامل سوسیال دموکرات نشد؛ اما با کمک نظریه‌ی اشتغال کینز و ورود و مداخله حداقلی دولت توانست مقداری از مشکلات خود را حل کند؛ اما بحران اقتصادی همچنان باقی ماند، چراکه نسخه کاملی برای حل بحران نداشتند. البته قبل از این نیز در بریتانیا برای مدتی این جریان بر سر کار آمده بود. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۳ ⚙از سال ۱۹۴۵ دولت‌های سوسیال دموکرات به قدرت می‌رسند که هدفشان این است که مقداری از روند میزان سود به سرمایه‌دارها را کم کنند و بعد این میزان سود کم را به اقشار فرودست و مستضعف جامعه تزریق کنند. البته که این کار عدالت اجتماعی نیست، در واقع تلاشی است برای اینکه مردم نمیرند و به نقطه‌ای نرسند که انقلاب کنند! به یقین می‌توان گفت که هدف استراتژیست‌های نظام سلطه و نظام سرمایه‌داری، رسیدگی به توده‌های فقیر نیست بلکه هدف آن‌ها این است که مانع انقلاب توده‌ها شوند. 🗝پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا که خود را وارث بریتانیای کبیر تلقی می‌کرد، با قرار دادن دلار به عنوان شاخص پول جهانی، تمام سعی خود را کرد تا به لحاظ اقتصادی با رقبای اروپایی خود مبارزه کند و آن‌ها را مطیع خود کند که در این زمینه نیز موفق بود. خصوصاً که پس از آن در دوران جنگ سرد به سر می‌برد و به این اقتدار نیاز داشت. از همین جاست که غرب دومین بحران و تکانه‌ی اقتصادی خود را تجربه می‌کند؛ لذا در دهه‌ی ۸۰ میلادی از سیاست‌های اقتصادی سوسیال دموکرات به سمت اقتصاد نئولیبرال شیفت کردند. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۴ 💸از دهه‌ی ۸۰ میلادی تاکنون که نزدیک به چهل سال می‌گذرد کشورهای متروپل دنیا؛ یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس با بحران‌های عظیم اقتصادی مواجه بوده‌اند که این خود نشان از ناکارآمدی اقتصاد نئولیبرال در غرب است. عمده‌ترین بحران های اقتصادی آمریکا را می‌توان بحران‌های اقتصادی سال ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و جنبش وال استریت موسوم به جنبش ۹۹ درصدی دانست. 📉همچنین برخی تحلیل‌گران شروع بزرگ‌ترین بحران اقتصادی آمریکا را از سال ۲۰۲۰ می‌دانند. این امر را نباید فراموش کرد که سیاست‌های نئولیبرالیسم ضریب استثمار را بالا می‌برد، فشار بر اقشار فرودست را افزایش می‌دهد، فاصله‌ی طبقاتی را تشدید می‌کند و فقر را بیشتر و بیشتر می‌کنند. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۵ ♻️مدیران نئولیبرال نیز مدیرانی نوعاً متکبر، تکنوکرات، غیر مسئول در قبال مردم، اشرافی‌منش و مجری سیاست‌های خصوصی‌سازی و سیاست‌های تعدیلی هستند؛ در سیاست خصوصی‌سازی خودشان منتفع می‌شوند و در سیاست‌های تعدیلی امنیت شغلی را از اقشار فرودست جامعه می‌گیرند؛ بنابراین نسخه‌ی نئولیبرال هارترین و بدترین نسخه‌ی اقتصادی سرمایه‌داری است؛ زیرا بیش از دو مدل قبلی، منفعت‌طلب و به نفع سرمایه‌داری است. 🚛در نظام سرمایه‌داری و نئوسرمایه‌داری ملاک فقط سود و فایده است. نظریه‌پردازان این اندیشه، جامعه را بازاری تصور می‌کنند که هم روابط انسانی، روابط کالایی می‌شود، هم انسان‌ها به شیء و کالا بدل می‌شوند و در نتیجه منطق پول مطلقاً بر همه چیز حاکم می‌شود. در نظام سرمایه‌داری دولت احساس مسئولیت اجتماعی خود را کاملاً از دست می‌دهد. آن‌ها جامعه را یک بازار بزرگ مبتنی بر رقابت توأم با خصومتی سود محور می‌بینند که انگار کسی که پول و سرمایه ندارد باید از بین برود و بمیرد! این همان قانون جنگل نیست؟! ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🌟انگیزه شهادت 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا شماره 43.pdf
6.94M
💥توجه💥 💥توجه💥 🌟شماره جدید نشریه به چاپ رسید. هم‌اکنون فایل PDF نشریه در اختیار شماست. 💫بلاها، حکمت‌ها و رسالت، کلیدواژه‌هایی هست که در این نشریه به طور تخصصی بررسی شده‌اند. 🆔 @farhang_puya
📚نظام آموزشی کارآمد 🆔 @farhang_puya
📓رژیمی که در فکر آینده نبود 📰توسعه تهران در دوران سلطنت محمد رضا و به‌ویژه پس از اصلاحات ارضی او بود. در این سال‌ها بود که تهران از یک شهر خلوت و معمولی به یک شهر عظیم و بی‌نظم و شلوغ و آلوده تبدیل شد. در این سال‌ها ایران درآمد کافی داشت و اگر محمد رضا به فکر مملکت بود می‌توانست تهران را بر اساس اصول شهرسازی به صورت یک پایتخت زیبا توسعه دهد. 🗞ولی محمد رضا چنین نکرد و اصولاً در رژیم او هیچ ارگانی به فکر آینده نبود. توسعه بی‌رویه تهران ثمره سیاست‌های مخرب محمد رضا در بهم ریختن بافت جامعه بود و نمونه بارزی از مملکت‌داری او. چنین بود که تهران پایتخت محمد رضا به شهری بدل شد که بر دریای از آب قرار دارد، از نظر هوا مسموم و آلوده است، فاقد کوچکترین امکانات ایمنی برای سوانح غیر مترقبه است، ترافیک آن سنگین‌ترین ترافیک‌های دنیاست، بی‌نظم‌ترین و آلوده‌ترین شهر دنیاست و گردآوری زباله آن به تنهایی سالیانه هزینه‌های گزافی را تحمیل می‌کند. 🗒محمد رضا شهر ۳۰۰ هزار نفری تهران را به ۶ میلیون رساند و رسماً می‌گفت که طرح ۱۲ میلیونی کردن تهران را دارد. این یک اصل است که خراب کردن آسان و درست کردن بسیار مشکل است. محمد رضا بافت اجتماع ایران را خراب کرد، یعنی کار آسان را انجام داد. 📚ظهور و سقوطِ پهلوی، خاطرات ارتشبُد حسین فردوست، ص ۲۸۰ 🆔 @farhang_puya
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۱۰) 🔵استقلال و آزادی 🔹استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آورد صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمی‌توان در خطر قرار داد. همه - مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی - موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. 🔵عزّت جمهوری اسلامی 🔹صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه. این‌ها بخشی از مظاهر عزّت جمهوری اسلامی است. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۱۱) 📙مرزبندی با دشمن 🗂سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهادهای آن‌ها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد می‌داند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آن‌ها با دقّت حفظ کند؛ از ارزش‌های انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد. 📙مقابله با ترویج سبک زندگی غربی 🗂تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
📋انتظارات رهبر انقلاب از فضلای جوان حوزه 🔖آیت الله شب‌زنده‌دار: یکی از انتظارات رهبر معظم، از شما فضلای جوان این است که مسائلی که پیش می‌آید و احتیاج به روشنگری دارد با استدلال، تبیین، بدون ایجاد چالش و بدون آنکه بی‌احترامی بشود قلم بزنید، سخنرانی بکنید، مطالب را بیان بکنید. این‌ها را باید حوزه‌های علمیه روشن بکنند و این توقعی است که از شما طلاب محترم جوان است. 🆔 @farhang_puya
🌀لزوم تحول در حوزه 📘ساختار حوزه پاسخگوی نیاز امروز نیست! 🔹محور دروس آموزشى حوزه «فقه» و «اصول» است که با همان شیوه صد سال پیش در حوزه‌هاى علمیه تدریس و تدرّس مى شود. بدیهى است که دستاورد آن نیز متناسب با یک قرن پیش است. 🔹اگر بخواهیم متناسب با زمان و با شتاب آن حرکت کنیم باید در برنامه‌هاى درسى حوزه تجدید نظر نماییم و راه‌هاى نزدیک‌تر و بهترى براى تحصیل بیابیم. 🔹نیروهایى که امروز براى تحصیل علوم دینى صرف مى‌شود و زمان زیادى را به خود اختصاص مى دهد با دستاورد این تلاش‌ها تناسبى ندارد. بسیارى از حوزویان با وجود آنکه بیش از سى، چهل سال در برخى رشته‌هاى تخصصى حوزه، مانند فقه و اصول زحمت مى‌کشند، ولى در همان بخش نیز قادر به پاسخگویى به نیازهاى جامعه نیستند. چه بسا، اگر برنامه صحیحى براى آموزش در حوزه وجود داشته باشد با صرف وقتى کمتر بتوان دستاوردهاى بهترى بدست آورد. 📚آیت اللّٰه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص ۸۳ 🆔 @farhang_puya
⚖راه نرفته عدالت 🆔 @farhang_puya
🕯خداوند هرچه به هرکس می‌دهد امتحان است! ⏳آیت الله جوادی آملی: خدای سبحان هرچه به هرکس می‌دهد امتحان است. اگر قدرت به کسی داد، امتحان است و اگر قدرت به کسی نداد آزمون است. سلامت و بیماری امتحان است، منتها ما عادت کردیم بیماری را ابتلا می‌دانیم ولی سلامت را ابتلا نمی‌دانیم در حالی که برابر آیات قرآن کریم او که در بیمارستان بستری است مبتلا به مرض است و او که بیمار نیست، مبتلا به سلامت است؛ مبتلا یعنی ممتحن. ⌛️فرمود ما بعضی را سالم قرار می‌دهیم یعنی او مبتلا به سلامت است و در کلاس سلامت نشسته است! یا مالی به او می‌دهیم، قدرت و منزلتی به او می‌دهیم، هر چه را خدا به ما داد آزمون است و هر چه را به ما نداد باز هم آزمون است! تا یکی را به شکر بیازماید و یکی را به صبر بیازماید. 🆔 @farhang_puya
✨فرهنگ پویا: از جمله مباحثی که این روزها به خاطر شیوع بیماری کرونا مطرح است، توصیه به دعا و نیایش و ارتباط با خدای متعال است. ابتدا برای مخاطبین ما بیشتر توضیح بفرمایید که اساسا دعا در نظام فکری اسلام چه جایگاهی دارد؟ ☀️آیت الله مصباح یزدی: اگر نگوییم از ضروریات، یکی از قطعیات دین اسلام این است که به مردم امر شده که خواسته‌ها ونیازهایشان را از خدا بخواهند. خداوند هم تشویق کرده به این که دعا بکنند، به این صورت که دعایتان را مستجاب می کنم و خواسته‌هایتان برآورده می‌شود، هم انذار فرموده که اگر دعا نکردن از روی خود بزرگ بینی و تکبر باشد، موجب می شود فرد با خواری وارد جهنم شود؛ می‌فرماید: «ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین». اما جایگاه و اهمیت دعا وقتی فهمیده می‌شود که بدانیم انسان در این عالم برای چه خلق شده است. 🌤اصل حکمت آفرینش انسان این است که مخلوقی بوجود بیاید که دائما در معرض راه‌های مختلف قرار بگیرد تا با اختیار خودش یکی را انتخاب کند و این مسیر ادامه پیدا کند تا آخرین مرحله کمالی که مخلوقی می‌تواند به آن برسد و بیشترین رحمت ممکن را از خداوند دریافت کند. خدای متعال به حسب این که قصد او رحمت است، رحمت را بر عذاب غالب می‌کند: «سبقت رحمته غضبه» یعنی در این مسیر، راه‌هایی قرار می‌دهد که تمایل به خیر را بیشتر کند. یکی از این راه‌ها دعا و درخواست از خداست که زمینه رشد بیشتر را برای انسان فراهم می‌کند که اگر این راه نبود، زمینه تکامل و دریافت رحمت الهی به این آسانی و سرعت و وسعت برای انسان حاصل نمی‌شد. 🆔 @farhang_puya
✨فرهنگ پویا: آیا پذیرفتن تأثیر دعا با قانون علیت که هرچیزی با علت خودش حاصل می‌شود منافاتی ندارد؟ 💫آیت الله مصباح یزدی: خیر. اولا پذیرفتن قانون علیت به این معنا نیست که آن چه ما تاکنون به عنوان علت پدیده‌ای شناخته‌ایم، حتما علت منحصره آن پدیده است، به طوری که اگر این علت نباشد، آن پدیده تحقق پیدا نمی‌کند. ممکن است علت تجربه شدنی دیگری هم داشته باشد که ما هنوز تجربه نکرده‌ایم؛ ثانیا ممکن است همین پدیده علتی داشته باشد فوق تجربه‌های ظاهری ما، یعنی علتی غیرمادی داشته باشد. پس در هر حال، علتی دارد، اما معنای قانون علیت این نیست که علتش صرفا همان است که تاکنون شناخته‌ایم یا علتش صرفا مادی است. پس پذیرفتن تأثیر دعا، حتی بدون کمک اسباب مادی هم منافاتی با قانون علیت ندارد. ✨فرهنگ پویا: ممکن است سؤال شود که اگر دعا می‌تواند در به وجود آمدن پدیده‌ای تأثیر کند، فایده وجود شرایط مادی چیست و آن‌ها چه تأثیری دارند؟ 🌙آیت الله مصباح یزدی: ما گفتیم محال نیست دعا هم به جای اسباب مادی اثر کند؛ اما کجا چنین اثری واقع می‌شود و چه چیزی باعث می‌شود که خدای متعال آن پدیده را بدون اسباب مادی ایجاد کند، این به حکمت الهی مربوط است، چنان که گاه در معجزات انبیا و کرامات اولیای الهی واقع می‌شود. به طور کلی، دعا می‌تواند به صورت یک علت غیرمادی در پدیده‌های مادی اثر بکند و یک پدیده مادی را از نیستی محض به وجود بیاورد یا تنها جایگزین یکی از مقدمات آن شود یا حرکت تحقق یک پدیده مادی را با اسباب مادی خودش صرفا تسریع کند. 🆔 @farhang_puya
✨فرهنگ پویا: آیا ما می‌توانیم برای برآورده شدن همه نیازهایمان به دعا اکتفا کنیم و به استجابت این دعا هم امید داشته باشیم؟ مثلا جلوی ابتلا به بیماری را نگیرم و بگویم خدایا مرا بیمار نکن و وقتی بیمار می‌شوم دنبال درمان نروم و بگویم خودت مرا شفا بده. ⭐️آیت الله مصباح یزدی: حقیقت این است که در این موارد، دعای حقیقی تحقق پیدا نمی‌کند. زیرا کسی که چنین دعایی می‌کند، از خدایی درخواست می‌کند که حکمت او اقتضا دارد که اصل در تحقق امور این عالم از راه اسباب عادی باشد، و تنها در موارد نادری که حکمت بالاتری دارد بدون این اسباب آن را محقق می‌کند. پس خواستن این امور، درخواست خلاف حکمت الهی است و خلاف آن چیزی است که خدا عالم را برای آن درست کرده است. 🌟وقتی خدا این اسباب را در اختیار کسی قرار داده و می‌تواند از آن استفاده کند، خدا می‌خواهد او را بیازماید ببیند تنبلی می‌کند یا نه، در راه انجام وظایفش کوشش کافی می‌کند یا نه. اینها جزء مبانی دعاست که من که دعا می‌کنم، از خدایی می‌خواهم که این عالم را او آفریده و بر اساس اسباب و مسبباتی که قرار داده آن را تدبیر می کند. بله؛ در مواردی هم که حکمت بالاتری باشد، دعا می‌تواند بجای همه یا برخی از این اسباب مؤثر باشد، آن هم به چند صورت که گفتیم. 🆔 @farhang_puya
✨فرهنگ پویا: پس این دعاها مستجاب نمی‌شود. 📒آیت الله مصباح یزدی: بله. یادم می‌آید مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه در درس تفسیرشان می‌گفتند که وقتی قرآن می‌فرماید «ادعونی أستجب لکم» این دوتا شرط دارد: یکی اینکه دعا باشد، دیگری اینکه از خدا باشد. 🔑شرط اصلی استجابت دعا این است که درخواست واقعی از خدای واقعی باشد، یعنی اولا از خدا بخواهم، نه اینکه خودم را کافی بدانم یا امید به کسی دیگر داشته باشم و یک تعارفی هم به خدا بکنم که خدایا خودت هم درست کن، در حالی که در دلم این باشد که مثلا رفیقم درست می‌کند! 💊شرط دیگرش این است که از همان خدایی بخواهم که خدای حکیمی است و نظام این عالم را نظام احسن قرار داده و هر چیزی را هنگامی که با مصالح اقوایی تزاحم پیدا نکند انجام می‌دهد. اگر چیزی را بخواهم که برخلاف مصلحت و حکمت خداست، مثلا بگویم خدایا تکلیف را از من بردار، این در واقع برمی‌گردد به جمع بین نقیضین؛ چون اصلا خدا مرا برای این آفریده که با اختیار در مسیر تکامل قرار بگیرم و تکلیف را برای راهنمایی من به طی این مسیر مقرر کرده. این درخواست یعنی خدایا دست از حکمتت بردار! و ای خدایی که حکیم هستی، حکیم نباش! 🔐گاهی هم آن چیزی را که می‌خواهم ضررهایی دارد که من آن‌ها را نمی‌دانم، بطوری که اگر خدا دعای مرا مستجاب کند، روز قیامت پشیمان می‌شوم و به خدا می‌گویم من این ضررها را نمی‌دانستم؛ تو که می‌دانستی چرا به حرف من گوش دادی؟ 🆔 @farhang_puya