✔️اصل تشویق و تنبیه در مدیریت
🔚از آفات مهم یک نظام، بیتفاوتی دربارهی ارزشها، لیاقتها و تلاشها است که از سویی زمینهساز تسلط افراد ناشایست و نالایق بر کارها میشود و از سوی دیگر موجبات انزوای نیروهای شایسته را فراهم میآورد. (محمد تقی رهبر، سیاست و مدیریت از دیدگاه امام علی علیه السلام، ص ۵۰)
🔙امیرالمومنین اصل تشویق و تنبیه را از اصول مهم مدیریتی میشمارند. به همین جهت بود که در پیام ویژهی خود به مالک اشتر میفرمایند: «هرگز افراد نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشند.» و در ادامه به مهمترین فایدهی این اصل اشاره میفرماید که: «این کار - تساوی محسن و مسیء - سبب میشود که افراد نیکوکار در نیکیهایشان بیرغبت و بیانگیزه شوند و بدکاران در عمل بدشان تشویق گردند.» (نهجالبلاغه، نامهی ۵۳)
#حدیث
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
❗️خوردن مشروب به خیال اینکه آب است
📮در حقوق اسلامی، مجازات و کیفر هنگامی است که جُرم، هیچ عاملی جز انحراف نداشته باشد کسی که مشروبی را به خیال اینکه آب است، مینوشد و یا از روی جهل سر میکشد، این کار، یک اثر در خود او میگذارد که این اثر هم استمرار دارد و یک اثر هم در سطح جامعه و چون این شخص نخواسته که پردههای اجتماعی را بدرد، تخلف و جُرم او، حد و مجازات نخواهد داشت.
🔖در جامعهای که هزار عامل برای «زنا - سرقت - فساد» وجود دارد و عوامل «استثماری، استعماری و عوامل تربیتی و سیاسیِ قدرتهای خارجی» فعال هستند، نمیتوانیم بر مجرمی به صرف اینکه فلان جرم را مرتکب شده، حدود را پیاده و اجرا کنیم. «حدود» در جامعه اسلامی در «مدینه الرسول» مطرح میشوند.
📌مادامی که آن زمینهها به وجود نیامده باشد، قطعاً حجاب در آن مطرح نیست قطعاً حد خمر و شراب به آن کیفیت نیست چرا که هزاران عامل وجود دارد و این شخص مُجرم نیست که مریض است و تو باید مداوایش کنی. اگر به حدی رسید که مجبور بودی دستش را قطع کنی آن موقع قطع کن. اگر این «بینش و عمق» عمق نسبت به حقوق اسلامی مطرح شود یعنی «حد جُرم» و «حد کیفر» و «برخورد با مجرم» را بفهمیم، با مسائل به گونهای دیگر روبرو میشویم و تلقی و فهمی که از سنگینی قصاص و دیات داریم، عوض خواهد شد.
📕حرکت، علی صفایی حائری، صفحه ۱۳۸ و ۱۳۹
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسهی منورالفکری (۲) 🔦بر اساس این قرارداد، کل ایران تحت قیومیت انگلیس قرار میگرفت. این قرارداد ب
💡سلسهی منورالفکری (۳)
📄«علی دشتی» عامل مزدور انگلیسیها و روحانینمای فراماسون، در روزنامه شفق سرخ، با تیتر بزرگ نوشت: «پدر وطن رفت» و تا توانست مدرس را هتک کرد. با این وصف، مدرس به هیچ وجه کوتاه نیامد. سرانجام منورالفکران لایحه تغییر سلطنت به جمهوری را به صحن مجلس بردند و نمایندگان مزدوری همچون «محمد مصدق» با تمجید از رضاخان، سلطنت را به صورت مادامالعمر به رضاخان سپردند.
📑مدرس پیش از این گفته بود: «منتظر بودم که اجانب از درختی که کاشتهاند میوهاش را بچینند. من این روز را خوانده بودم.» رضاخان به عنوان شاه ایران، سلسله پهلوی را رسماً اعلام نمود و پس از یک دوره کوتاه با فریبکاری تمام و اظهار علاقه به اهل بیت(ع) و دست بوسی علما، پس از آنکه سلطنت خود را محکم نمود، اقدام به تغییر لباس، کشف حجاب، تعطیلی مدارس علمیه، تصرف موقوفات، باستانگرایی و محو مذهب و شریعت نمود.
✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#روشنفکری
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
⚪️مفهوم کارآمدی نظام از دیدگاه آیت اللّٰه مصباح یزدی
☑️در مفهوم کارآمدی نیز نظیر این ابهامها وجود دارد. منظور از کارآمدی در یک معنای آن این است که وقتی اسبابی را در نظر گرفتیم تا مقدمه باشند برای اینکه ما را به هدفی برسانند، ما را به همان هدفی که منظور ما بود برسانند. ناکارآمدی نیز در جایی است که گرچه قرار بود این اسباب کار را به نتیجه برسانند، ولی نتوانستند.
🔘اگر نظام به هدف نرسیده، به ناچار باید ببینیم اشکال از کجا بوده است؛ آیا از ایدهی نظام یا نهاد بوده است که باعث شده به هدف برسیم و باید در این فکر، ایده و سیستم اعتباری تجدید نظر کنیم تا شاید کارآمد شود، یا اشکال در کسانی است که مجری آن بودهاند و آنها به درستی عمل نکردهاند تا نظام به همه یا بخشی از هدف مطلوب دست یابد.
#علامه_مصباح
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
💢فقه، از عوامل به وجود آمدن انقلاب اسلامی
🔺از اصلیترین عوامل[بروز انقلاب اسلامی]، وجود برنامه فقهی متقن (اعم از فقه اکبر و اصغر) و پاسخگو به نیازهای مردم در هر زمان بهویژه در این زمان بوده است که اسلام با افکار مهاجم دیگر اعم از لیبرالیستی و سوسیالیستی و کمونیستی به طور جدی رویارویی داشته و دارد؛ به صورتی که فقیهان فیلسوف در این زمان به طور بسیار ظریف و با دقت پنجه در پنجه این تفکرات انداختند و توانستند آنها را به چالش بکشانند.
📝برشی از یادداشت محمد حسین علیجانزاده روشن در نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
📊بهینهسازی مصرف از نگاه امیرالمؤمنین
📗از جمله شاخصههای مهم پیشرفت اقتصادی در یک جامعه، بهینهسازی مصرف است و باید افراد یک جامعه از هدر رفتن سرمایهها در مصارف زیانبار جلوگیری کنند. روشن است اگر چنین فرهنگی در مردم جامعهای نهادینه شود تا چه میزان میتوان سرمایهها و داراییها را در مسیر تولید به چرخش در آورد و از هدر رفتن سرمایهها جلوگیری کرد.
📕از این رو اسلام نسبت به مصرف بیتالمال و اموال دولتی و عمومی حساسیت بیشتری نشان داده است. امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامهای به برخی از کارگزاران خویش نوشت: «أدّقوا أقلامکم و قاربوا المعانی و إیاکم و الإکثار فإنّ أموال المسلمین لا تحتمل الإضرار؛ نوک قلمهایتان را باریک کنید و سطرها را به یکدیگر نزدیک نمایید. مطالب زیادی را حذف کنید و از زیادهنویسی بپرهیزید؛ زیرا اموال مسلمانان تحمل اینگونه مصارف زیانبار را ندارد.»
📝برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_38
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
سند2030.mp3
4.68M
⭕️ لب کلام سند 2030 چه چیزی است؟
#کلام_ولی
#امامین_انقلاب
🔘 نظام آموزشی کشور نباید زمینهساز تربیت نیروهایی برای آمریکا باشد و به جای اینکه هوشیارانه و آگاهانه در مسیر انقلاب اسلامی تلاش کنند، ناخواسته تبدیل به عنصری دلباخته برای غرب میشوند.
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسهی منورالفکری (۳) 📄«علی دشتی» عامل مزدور انگلیسیها و روحانینمای فراماسون، در روزنامه شفق سرخ
💡سلسهی منورالفکری (۴)
✅به قول تیمور تاش، وزیر دربار رضا شاه «گوشه پروگرام ده ساله بالا رفت». در این سلطنت، قانونگرایان، آزادیخواهان، اهل قلم، منورالفکران و غربزدگانی که منصبی در حکومت و دربار نداشتند، بالاترین وزارتخانهها و منصبها را به دست آوردند و به عنوان تئوریپردازان حکومت دیکتاتور و مستبدی شدند که روزگاری شیخ فضل الله شهید را به آن متهم میساختند. سید محمد حسن مدرس، همچون شیخ شهید به خوبی ماهیّت این جماعت را شناسایی نمود و به قول خودش «این روز را خوانده بود».
❇️مدرس در نطقی اظهار داشته بود: «نوعی از تجدد به ما داده میشود که تمدن مغربی را با رسواترین قیافه، تقدیم نسلهای آینده خواهند نمود... سیلی از رمانها و افسانههای خارجی به وسیله مطبوعات و پردههای سینما به این کشور جاری خواهد شد. به طوری که پایه افکار و عقاید و اندیشههای نسل جوان ما از دختر و پسر تدریجاً بر بنیاد همان افسانههای پوچ قرار خواهد گرفت و مدنیّت مغرب و معیشت ملل مغربی را در رقص و آواز و دزدیهای عجیب آرسن لوپن و بیعفتیها و مفاسد اخلاقی دیگر خواهند شناخت».
✳️پس از مدتی که قانون کشف حجاب و منع لباس روحانیت در سراسر کشور اجرا شد، بسیاری از روحانیان فریب خورده توسط منورالفکران، فریاد غریبانه شیخ شهید را زیر لب و در دل زمزمه میکردند که «از سر من عمامه را برداشتند، از سر همه بر خواهند داشت».
✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#روشنفکری
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
📚هدف انسان از فتنهگري
📗فتنهگري آدمي، به يک معنا به يکي از دو چيز بازميگردد: اول منفعتطلبي؛ و دوم انتقامجويي. انسان فتنهگر يا درپي نفعي است، که جز با فتنه دربارهی ديگران حاصل نميشود؛ يعني ديگران را در گرفتاري مياندازد تا خود نفعي ببرد. همان مثل معروف که ميگويد آب را گلآلود ميکنند تا از آن ماهي بگيرند. آب که گلآلود ميشود، کساني صدمه ميبينند، اما او ميخواهد ماهي بگيرد؛ بنابراين به ديگران ضرر ميزند و اسباب زحمت آنها را فراهم ميکند، تا به مقصد خويش برسد. نمونههاي روشن ايننوع فتنهگري، کارهاي استعمارگران است.
📕آنان در نقشههايي که براي کشورهاي ديگر ميکشند، درپي تسلط بر منابع ديگران هستند؛ اسباب زحمت آنها شده، اختلاف ميآفرينند؛ آنها را به جان هم مياندازند و مشکلاتي پديد ميآورند تا بتوانند ماهيِ خود را بگيرند. برخي ديگر بهواسطهی کينههايي که از ديگران به دل دارند، درپي انتقام برميآيند و اگر مثلاً در جايي شکست خورده و از دست ديگري رنجيده باشند، براي انتقامگيري فتنه بر پا ميکنند. گاهي انگيزههاي ديگري نيز هست که بهگونهاي به منفعتطلبي يا انتقامجويي برميگردد؛ مثل حسد بردن به ديگران. کسي که به ديگري حسد ميورزد، بيجهت درپي ضرر زدن به او برميآيد.
📘ديگر به فکر اين نيست که وقتي طرف ضرر کند، چه نفعي به او ميرسد؟ اگر شخص مورد حسد مريض يا مبتلي به مصيبتي شود، دل حسود خنک ميشود. پس او ضرر ديگران را ميخواهد تا اندکي لذت برده، دلش خنک شود. بنابراين همهی انگيزههاي فتنهگري آدمي به منفعتطلبي يا ضرر زدن به ديگران برميگردد. يکي را بالاصاله و ديگري را بالتبع ميخواهد.
اينها انگيزههاي انسانها در فتنهگري است، ولي هيچکدام از اينها، نه با وسوسهی شيطان ناسازگار است، و نه با نسبت دادن فتنه به خداوند منافات دارد. همهی کارهايي که با انگيزههاي خاص خودشان انجام ميگيرند در يک نظام کلي قرار ميگيرند تا هدف کلي الهي تحقق يابد و همگان بهوسيلهی يکديگر آزمايش شوند: وَجَعَلْنَا بَعْضَکمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً؛(1) و برخي را وسيلهی آزمايش برخي ديگر قرار داديم؛ لِّيَبْلُوَ بَعْضَکم بِبَعْضٍ؛(2) تا برخي را بهوسيلهی برخي ديگر آزمايش کنيم.
📙بايد اين تقابلها، تعاملها، تأثيروتأثرها و درپي آنها مشکلات، دشواريها و گرفتاريها پديد آيند تا زمينههاي امتحان فراهم گردند. کل اين عالم، از آغاز که انسان متولد ميشود تا پايان، مشمول اين قاعده است. خوش به حال آنان که بفهمند حقيقت اين عالم چيست و اينجا جاي دل بستن نيست. برگهی امتحاني که به انسان ميدهند، اگر بسيار شکيل و با کاغذ خوب باشد، و حتي قلم خوبي براي نگارش به آزمونشونده دهند، ابزار و اسباب امتحان است و زمان بهسرعت پايان ميپذيرد. امتحان زندگي، هفتاد يا هشتاد سال طول ميکشد، ولي ماهيت آن امتحان است. آنچه مهم است، اوضاع پس از امتحان است که عمري ابدي خواهد بود.
📓درنتيجه، اين امتحان بسيار سرنوشتساز است؛ زيرا قبولي در آن مساوي با بينهايت رحمت؛ و مردودي در آن مساوي با بينهايت عذاب خداوند است: اعْلَمُوا أنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَکمْ وَتَکاثُرٌ فِي الأمْوَالِ وَالأوْلادِ... وَفِي الآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ.(3) خوشي و ناخوشيهاي ابد، آنجاست. اينجا همهی چيزها وسايل آزمايشاند. اگر سر جلسهی امتحان، آب خنک يا آبميوهاي ميدهند، براي اين است که شما فرصت يابيد و بتوانيد امتحان دهيد؛ وگرنه اين جلسهی امتحاني است که سالياني طول ميکشد و درمقابلِ عمر بينهايت، چيزي نيست.
1. فرقان (25)، 20.
2. محمد (47)، 4.
3. حديد (57)، 20: بدانيد كه زندگي دنيا بازيچه و سرگرمي و زيور و وسيلهی فخرفروشي بر يكديگر و فزوني در مال و اولاد است... و در آخرت، عذاب سخت و [يا] آمرزشي ازجانب خدا.
📚آیت الله مصباح یزدی، طوفان فتنه و کشتی بصیرت، فصل دوم: عوامل، انگیزهها و اهداف فتنه
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
🏚احساس ضعف در برابر دشمن
🌅شهید هاشمینژاد: دشمن در میدان مبارزه اگر احساس کند که موضع رقیب ضعف دارد، ضربه را شدیدتر میکند و به همین دلیل است که سازش در منطق امام در طول این چندین سال اصلاً وجود نداشت.
#شماره_41
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐مهمترین کلیدواژههای بیانیه گام دوم انقلاب (۸) 🚦اقتصاد قوی 🚥اقتصاد قوی، نقطه قوٌت و عامل مهمّ سل
🌐مهمترین کلیدواژههای بیانیه گام دوم انقلاب (۹)
📘مبارزه با فساد
🔹همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمهی حرام بگریزند و از خداوند در اینباره کمک بخواهند و دستگاههای نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفهی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همهجانبهای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد.
📘محرومیّتزُدایی
🔹عدالت در صدر هدفهای اوّلیّهی همهی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد.
📝محسن مؤمنی| #شماره_41
#گام_دوم
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
◾️ شهادت امام صادق علیه السلام را به همه شیعیان و شاگردان مکتب جعفری تسلیت عرض میکنیم.
#مناسبت
🆔 @farhang_puya
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۱)
۱- فهم صحیح و درک درست و جامع از مفاهیم ارزشی داشته و به دور از افراط و تفریط، مفاهیم ارزشی دفاع مقدس را به نسل جوان معرفی نمایند.
۲- سهل گیری در انتقال مفاهیم ارزشی و عدم تحمیل تکالیف خارج از وسع و توان، به ویژه در مراحل اولیه که نیاز به جاذبههای ویژه است.
۳- تقویت انگیزههای معنوی: دینخواهی و احساس انگیزه و عطش برای پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی به نحوی که اگر احساس نیاز و عطش از درون بجوشد، چون تشنهای خود به دنبال آب خواهد رفت.
۴- به کارگیری روشهای تبلیغی صحیح، جذاب و منطقی در ایجاد گرایش و انگیزههای مثبت به سوی ارزشها: مخاطبشناسی و ارائه مفاهیم ارزشی مناسب با توانایی و ظرفیت روحی علمی آنان (کَلّم الناس علی قَدْر عقولهم) و همچنین شفافیت و سادگی در انتقال مفاهیم ارزشی.
۵- تکیه بر استدلال و روشهای اقناعی: انتقال پیامهای ارزشی باید مبتنی بر آگاهسازی همراه با استدلال و تحلیل باشد تا موجب اقناع و پذیرش درونی و ایجاد کانون جذب در خانه دل مخاطب شود.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۱) ۱- فهم صحیح و درک درست و جام
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۲)
۶- تکیه بر زیباییها با بهرهمندی از هنر. حکیمی میگوید: «اگر ما یوسفهای دینی و مفاهیم ارزشی را به مردم و مخاطبان بنمایانیم، هزاران زلیخای سینه چاک را مشتری دین و ارزشها خواهیم ساخت.»
۷- توجه به کرامت، عزّت نفس و ارزندهسازی شخصیت مخاطبان: حرمتگذاری و احترام به شخصیت و کرامت انسانی؛ از مهمترین عوامل مؤثر در تربیت به شمار میآید. عزّت نفس موجب اعتماد و خودباوری و شکوفایی و خلاقیت خواهد شد. چنانچه حضرت امیر(ع) فرمودند: یادآوری زیاد نقاط مثبت و خوب در رفتار افراد، باعث تحریک و پویایی اشخاص شجاع و برانگیختن افراد دلسرد و مسامحهکار به سوی رفتار مثبت خواهد شد.
۸- امیدبخشی، مثبتگرایی، اعتمادسازی: ایجاد امید و نشاط، به جای یأس آفرینی، القای توان و اعتماد به جای تلقین عجز، ناتوانی و ضعف و نگرش مثبت به آیندهای روشن و تعالیبخش و سعادتمند، موجب تحرک و پویایی، اعتماد به نفس و افزایش روحیه استقامت و پایداری در راه هدف شده و زمینههای مناسبی را برای پذیرش مفاهیم ارزشی برای او فراهم میسازد. حسن ظنّ و اعتماد به جوانان؛ باعث دلگرمی و برقراری ارتباط صمیمی میشود.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۲) ۶- تکیه بر زیباییها با بهره
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۳)
۹- معرفی الگوهای عینی و رفتاری در جامعه: معرفی الگوهای ارزشی شایسته که بیانگر عینی و ملموس انطباق با رفتارهای عملی الگوهاست، از عوامل مهم گرایش به ارزشها میباشد. قرآن کریم در اهمیت نقشه الگویی راهبران دینی میفرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه.»
۱۰- پاسداری از هویت اصیل جامعه در مواجهه با فرهنگ بیگانه: اقوام و مللی که از وحدت و انسجام فرهنگی قوی برخوردارند، کمتر در معرض تغییر و تحریف قرار میگیرند.
۱۱- نظام آموزشی کیفی و کارآمد: بذر اعتقاد به مفاهیم ارزشی در فطرت هر انسانی به طور بالقوه وجود دارد. نظام آموزشی کارآمد میتواند با شیوههای صحیح، این استعدادهای بالقوه را به فعلیت رسانده و در این زمینه برنامهریزی نماید.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۳) ۹- معرفی الگوهای عینی و رفتا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۴)
۱۲- مسئولان و دولتمردان باورشان شود که مدیون خون شهدا هستند.
۱۳- برای مسئولان تبیین شود که امنیت امروز جامعه، مرهون فداکاریها، رشادتها، خون دادنها و از جان گذشتگی شهدای دیروز است.
۱۴- تهیه زندگینامه و شرح عملیات مربوط به شهدا.
۱۵- مصاحبه با خانواده شهدا و ثبت و ضبط ویژگیهای اخلاقی و دینی شهیدان.
۱۶- بسط و گسترش اهداف انقلاب و نهضت عاشورا؛ نظیر عدالت اجتماعی و کرامت انسانی و ارزش نهادن به جایگاه مردم.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◾️بگویش که در جنگ مردن به نام
◾️به از زنده، دشمن بدو شاد کام
✔️فروع دین محلی است که بستر شهادتطلبی در آن قرار میگیرد و دین اسلام یکی از انگیزههای جهاد را شهادت قرار میدهد. تاریخ گذشته ما سرشار از مردان و زنانی است که حتی قبل از اسلام، با تقویت این روحیه، دل به دریای فرامین الهی میزدند.
✖️اسلام از شهادتطلبی ابراهیم سخن میگوید که از آتش افروزی دشمن ترسید و آتش بر او گلستان شد. از شهادتطلبی اسماعیل در برابر فرمان خدا و شهادتطلبی موسی و زکریا و یحیی، از شهادتطلبی و ایثار اصحاب کهف و دیگر آزادمردان تاریخ و زنانی چون سمیّه که سنگ داغ را برای عقیده تحمّل نمودند.
✂️برشی از یادداشت فاطمه حیدری در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🔰چهار هزار شاگرد در شرایط اختناق
✅رهبر انقلاب: غالباً تصوّر میشود که امام صادق علیهالسّلام بر روى یک منبر مىنشست و چهار هزار نفر جمع میشدند. اما اینجورى نبوده. چهار هزار نفر در طول عمر طولانىِ امام بتدریج خدمتشان رسیدهاند. اینجور نبود که خلفا اجازه میدادند که امام بنشیند و حرف بزند. عمر امام یک عمر آرام و راحت نبوده است.
📗همرزمان حسین علیهالسلام
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
🔘 شماره 43 نشریه #فرهنگ_پویا منتشر شد
⬅️ علاقمندان #فایل شماره جدید نشریه فرهنگ پویا با رویکرد «بلاها، حکمتها و رسالت ما» را در همین کانال پیگیری و نسخهی چاپی آن را از طریق شمارۀ 02536624811 سفارش دهید.
🆔 @farhang_puya
💫حقیقت روحانیستیزی
✨همان طور كه از گفتهی مرحوم ميرزاي شيرازی بر ميآيد، آنچه موجب دشمنی با روحانيت شده است، همان امری است كه مايه عداوت با ائمّه اطهار و پيامبران(عليهم السلام) بوده است، و آن، ستيز با دين خداست.
⚡️بنابراين، روحانيستيزي نيز جلوهاي ديگر از ستيزهجوييهاي اهل باطل با پيروان حق است: قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُون؛(2) [اي پيامبر] به يقين، ميدانيم كه آنچه ميگويند تو را سخت غمگين ميكند. در واقع آنان تو را تكذيب نميكنند، لكن ستمكاران آيات خدا را انكار ميكنند.
📙عبرتهای خرداد، آیت اللّٰه مصباح یزدی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: انگلیسیها از چه زمانی وارد این جریان شدند؟ 📌حجت الاسلام حسین عرب: بریتانیاییها با مق
🎙فرهنگ پویا: شما فرمودید: «این اقدامات انگلیسیها منجر به پیدایش هندوئیسم شد»، مگر هندوئیسم از قبل وجود نداشت؟
📙حجت الاسلام حسین عرب: خیر. تا پیش از آن سنتهای پراکندهای که به آن «سنتنه درمه» میگفتند، در میان هندوان رواج داشت. «سنتنه درمه» همان سنت باستانی هندوان است. در آن زمان به هیچ عنوان سخن از دین هندوئیسم نبود. این حرف بنده نیست، «هانس کونگ»، الهیدان معروف غربی، در کتاب «ساحتهای معنوی ادیان جهان» صراحتاً میگوید: «ما غربیها بودیم که هندوئیسم را ابداع کردیم.» سامان دادن به این سنتهای پراکنده در قالب آئینی منسجم که کم کم با عنوان هندوئیسم شهرت یافت، اقدامی کاملاً هوشیارانه بوده است.
📔نتیجهی عملی فعالیت مراکز مطالعاتی استعماری؛ چون «انجمن آسیایی» را در اوایل قرن نوزدهم و با به راه افتادن نهضتهای اصلاح دینی در هندوئیسم میتوانید ببینید. از این جریان با عنوان «رنسانس هندویی» و «هندوئیسم مدرن» یاد میکنند که نقطهی آغاز آن در تأسیس فرقهای به نام «برهموساماج» در ۱۸۲۸ شکل میگیرد. «رام موهان روی»، بنیانگذار این فرقه از خاندانهایی است که ارتباط وثیقی با استعمارگران بریتانیایی داشتند و از این طریق به ثروتهای بادآوردهای دست پیدا کردند.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: شما فرمودید: «این اقدامات انگلیسیها منجر به پیدایش هندوئیسم شد»، مگر هندوئیسم از قبل و
🎙فرهنگ پویا: استعمارگران با این کار چه هدفی را دنبال میکردند؟
🎲حجت الاسلام حسین عرب: استعمارگران دو هدف کوتاه مدت و بلند مدت را در این اقدام پیگیری میکردند. هدف کوتاه مدت آنها که شروع کارشان با همین بود، جبران نقاط ضعف هندوئیسم در مقابل اسلام و در نتیجه احساس هویت هندوان در مقابل مسلمانان بود؛ تا بتوانند از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف استعماری خود در کشور اسلامی هند استفاده کنند.
🎯وقتی شما به رئوس برنامههای این گروههای به ظاهر اصلاحطلب هندویی نگاه میکنید، میبینید عمده اصلاحات آنان بر سه نقطه متمرکز است: یک: مبارزه با نظام کاستی (نظام طبقاتی میان هندوان)، دو: احیای حقوق زنان که عمدتاً در مبارزه با رسم ستی مشهود بود، سه: مبارزه با بتپرستی.
🎳این سه نقطه، از عمده بسترهایی است که اسلام بر اساس آنان در قلوب مردم هند نفوذ کرده و مسیر خود را گسترش میداد. شعار عدالت و برابری تمامی انسانها، احیای حقوق زنان، شعار توحید و نفی هرگونه شرک و بت پرستی بود.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: استعمارگران با این کار چه هدفی را دنبال میکردند؟ 🎲حجت الاسلام حسین عرب: استعمارگران
🎙فرهنگ پویا: پیدایش این نهضت اصلاحی هندوی یا همان رنسانس هندویی چه ارتباطی با موضوع اصلی بحث ما؛ یعنی نسبت نظام سلطه و معنویتگرایی جدید دارد؟
🎛حجت الاسلام حسین عرب: همانطور که عرض کردم هدف از ایجاد جریان هندوئیسم مدرن در کوتاه مدت هویت بخشی به هندوان بود؛ اما هدف بلندمدت از این اقدامات آن چیزی است که به بحث ما بیشتر مربوط میشود. عناصر موجود در ساختار و محتوای هندوئیسم، ظرفیت مناسبی را برای تسهیلگری آن در خدمت اهداف استعماری فراهم مینمود.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya