💡مشارکت نکردن اکثریت مردم فرانسه در انتخابات اخیر، از ترس کرونا
🖊جواد گلی
👁🗨(به نقل از یورونیوز فارسی): «یکشنبهی گذشته با وجود آن که دولت فرانسه تدابیر ویژه ای برای رعایت بهداشت رأی دهندگان به کار گرفته بود، بیش از 55.36 درصد مردم از بیم کرونا پای صندوق رأی حاضر نشدند که این یک رکورد تاریخی در این کشور محسوب میشود.»
◾️همین رخداد(مشارکت پایین مردم در انتخابات) در انتخابات اخیر مجلس ایران اتفاق افتاد؛ ولی این اتفاق در ایران از جانب آمریکا، اروپا و نفوذیهای داخلی به رویگردانی مردم ایران از نظام اسلامی و عدم مقبولیت نظام تفسیر شده؛ اما اگر این مشارکت اندک در انتخابات فرانسه باشد فقط به علت ترس از کرونا تفسیر میشود نه مخالفت با نظام لیبرال سرمایهداری سکولار!
🔊این نوعی از خباثت غرب استعماری و غربزدگان دنبالهروی آنها در ایران است. این سیاست یک بام و دو هوای غربپرستان در ایام کرونایی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران و نظام لیبرال سرمایهداری غربی است.
#شماره_43
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔘آیا علم میتواند به مصاف دین برود؟
(بخش اول)
⚪️علم در میان توده مردم ارج زیادی یافته و برخی گمان میکنند که علم یک روش شناخت بینظیر، قطعی و به دور از تعصبات است و همچنین قدرت نفیِ و اثبات هرچیزی حتی صحت دین را نیز دارد، لکن این خوشبینی های بیش از حد در میان متخصصان به شدت مورد نکوهش قرار می گیرد.
👁🗨آدوین آرتور برت در کتاب مبادی مابعدالطبیعی علم نوین چنین مینویسد: «علوم تجربی نوین... مولود غریبی از تجربهگرایی، فلسفهبافی، خرافهاندیشی و خوابگردی عالماناند و اعاظم و نوابغی چون گالیله، کپلر، دکارت، نیوتون و بویل که شهسواران میدان دانشهای نوین بودهاند، همیشه و همه جا دل در گرو تجربه و ریاضیات نداشتهاند، و علیٰ رغم اظهارات صریح و اکیدشان، فرمانبردار اندیشههای متافیزیکی و انگیزههای غیرعقلانی بودهاند که در نهان بر آنان فرمان میرانده ند.
◻️ ... متعلمان عصر جدید ... گمان میبرند که تنها پشتوانه دستاورد علم جدید، صحت و اتقان تجربی آنها، و تنها انگیزه عالمان در بحث و تحقیق، کشف حقیقت بوده است. گمان میبرند که علم جدید فارغ از جهان بینی است و... دانشمندان همواره با وقوف کامل بر مقدمات نظری و با اعمال آگاهانه روش مضبوط علمی، به تحقیق در طبیعت دست میبرند و بدون تعصب و پروا، و به فتوای بیرحم تجربه و ریاضیات، هر رای سست و اندیشه خرافی را به تیغ طرد و ابطال میسپرند... این افسانه خیال پرورانه علم است، که جز وهم علم ناشناسان نیست. (آرتور برت، مبانی مابعدالطبیعی علم نوین، ص 10)
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔘آیا علم میتواند به مصاف دین برود؟ (بخش اول) ⚪️علم در میان توده مردم ارج زیادی یافته و برخی گمان م
🔘آیا علم میتواند به مصاف دین برود؟
(بخش دوم)
📝یورگن هابرماس فیلسوف و نظریه پرداز آلمانی و دیگران در مکتب فرانکفورت معتقدند که گرایشات ائیدئولوژیکی و مقبولات فکری و سیاسی در تمام پژوهشهای علمی دخیلاند. توماس کوهن (1922 - 1966) فیلسوف و فیزیکدان آمریکایی، علم را انباشته از نظریه و نظریهها را انباشته از پارادایم میداند که خود پارادیمها نیز از فرهنگ و ارزشها انباشته شدهاند، بنابراین چنین نیست که اندیشمندان صرفا بر مشاهده و آزمایش صرف تکیه داشته باشد بلکه ارزش داوری و تعصبات دانشمند نیز فرایند تحقیق دخیل است.
🖇همچنین پل فایرابند (1924 - 1994) فیلسوف علم آلمانی، معتقد است که در فرایند تحقیق علمی هر امری میتواند دخیل باشد و همچنین میگوید اساسا دلیلی بر برتری علم جدید بر علم ارسطوئی و حتی سحر وجود ندارد.
📰بنابراین چنین خوشبینیهای بیاساس نسبت به علم است که منشأ این توهم میشود که علم میتواند به مصاف دین برود و هر آنچه از دین انتظار میرود، برآورده کند، در حالی که این ذهنیت در میان متخصصان و علم شناسان جایی ندارد. البته ذکر این نکته بدین معنا نیست که علم یک سره بیفایده و بیاعتبار است، چراکه علم در قلمرو خود ارزشمند است، لکن مقصود از بیان این نکته این است که گمان نشود شناخت علمی شناختی منحصر به فرد و عاری از هرگونه خطا و اشتباه است که توان نفی و اثبات یقینی هرچیزی را داشته باشد.
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت دوم) ۲- دینداری معرفتاندیش، دلیلی (یعنی منطق دارد)، تحقیقی؛ انتخابی است؛ به
📚اصناف دینداری (قسمت سوم)
🕋ایشان در مجموع اعتقاد به احکام و مناسک دینی و به طور کلی شریعت، فقه و حقوق دینی و اعتقاداتی مثل تقدس اماکن مکه، مسجدالنبی، مسجد الحرام و حرمهای امامان و امثال آن، اعتقاد به توسل و زیارت، اعتقاد به عذاب و عقاب دشمنان و مخالفان اسلام و ولایت، تلاش در جهت توسعهی مساجد و معابد (دست کم برخی از آنها که مورد اقبال عمومی قرار میگیرند؛ مثل مسجد جمکران)، اعتقاد به استجابت دعا و حتی اعتقاد به نقش آفرینی خدا در امور زندگی ما را همگی مربوط به دینداری معیشت اندیش یا همان دینداری عوامانه میداند.
🌄همهی اینها را از اموری میداند که هیچ سابقهای در اسلام ندارند و بعدها مردم فریبان و عوام فریبانی به نام روحانیان در دین افزودهاند. اما در دینداری معرفتاندیش و یا تجربتاندیش، چنین اموری هیچ جایگاهی ندارد. دینداری تجربت اندیش را نوعی از دینداری میدانند «که ما را به تفکر در جهان، انسان، آغاز و انجام و به تجربههای عمیق خودشناسانهی روحی میخواند.» دیانت مورد قبول ایشان دیانتی است که «میتواند به آرامش آدمیان، معنی بخشی به زندگی ایشان، به فروکوفتن تکبر و نخوت ذاتی شان، خدماتی بکند.»
⚡️فرق خدای دینداری تجربتاندیش آقای سروش با خدای دینداری معیشت اندیش عوام این است که «آن خدای دین معیشت اندیش که خلأهای زندگیشان را پر میکرد، هراتفاقی که میافتاد میگفتند، خداوند کرده است. میگفت خدا به من یک دختر داده، خدا جان من را حفظ کرده.» اما خدای دینداری تجربتاندیش آقای سروش «به هر دردی نمیخورد. به درد تنهاییهای روح میخورد. به درد عاشقی میخورد. به درد پرستش و ستایش میخورد و همهی ما عمیقا به این نقشها احتیاج داریم.»
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت سوم) 🕋ایشان در مجموع اعتقاد به احکام و مناسک دینی و به طور کلی شریعت، فقه و ح
📚اصناف دینداری (قسمت چهارم)
❗️نقد و بررسی❗️
📌دربارهی این سخنان، سخن فراوان است. تک تک موضوعاتی را که از ایشان نقل کردم جای بحث و گفتگو و تحلیل دارد؛ مثلا:
۱- این که اعتقاد به تقدس برخی از مکانها را از ویژگیهای دین عوام و اهل خرافه میدانند، قاعدتا مستلزم آن است که خود قرآن را خرافی بدانند مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس مسجد الاقصی میگوید: «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا إنه هو السمیع البصیر» (اسراء، ۱)
📍مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس وادی طور میگوید: «إنی أنا ربک فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس طوی» (طه، ۱۲) «اذ ناداه ربه بالواد المقدس طوی» (النازعات، ۱۶) مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس و برکت زمان های خاص میگوید: «انا انزلناه فی لیله القدر و ما ادراک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر»
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت چهارم) ❗️نقد و بررسی❗️ 📌دربارهی این سخنان، سخن فراوان است. تک تک موضوعاتی
📚اصناف دینداری (قسمت پنجم)
۲- یا این که تعمیر و توسعهی مساجد را مربوط به دین عوامانه و خرافی میدانند؛ خوب، مگر این قرآن نیست که میفرماید: «إنما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلاه و اتی الزکاه و لم یخش الا الله فعسی اولئک ان یکونوا من المهتدین» (توبه، ۱۸)
📎مگر این قرآن نیست که مساجد را مربوط و متعلق به خودش میداند و قداستی بینظیر به آنها میدهد: «و أن مساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا» (الجن، ۱۸)
۳- یا دربارهی اعتقاد به تاثیر دعا. خوب مگر این نص و صریح قرآن نیست که میفرماید: «و اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیؤمنوا بی لعلهم یرشدون» (بقره، ۱۸۶) «و قال ربکم ادعونی استجب لکم» (غافر، ۶۰) حال چطور دعا و اعتقاد به استجابت دعا را از ویژگیهای دینداری عوامانه میدانید.
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
🔆طلاب خواهر، فرشتگان جهادگر
🔔بانوان طلبه هم از نخستین گروههایی بودند که پا در این میدان گذاشتند و با ایجاد شبکهی بانوان جهادگر کار را در پشت جبههی بهداشت و سلامت آغاز کردند و هر خانه را کارگاهی برای تولید ماسک و لباس های بیمارستانی کردند. برخی از خانمها خانهشان را قرارگاه کردند تا افزون بر تولید ماسک و لباس، اقلام بهداشتی و مایحتاج عمومی و ضروری برای خانوادههای بی بضاعت تهیه، بسته بندی و توزیع کنند.
📣عدهای دیگر داوطلب حضور در بیمارستانها و غسالخانهها شدند، بیماران کرونایی که در بیمارستانها در حال مبارزه با این ویروس منحوس بودند علاوه بر دارو نیاز به روحیهی مضاعف هم داشتند، طلاب خواهر چادر غیرت بر کمر بسته و راهی بیمارستانها شدند تا هم کمکی باشند برای کادر درمان و هم مشاور و سنگ صبور بیماران و هم به سؤالات شرعی آنها پاسخ گویند و البته مادرانه و خواهرانه به هموطنان خود خدمت کنند.
📒در همان روزهای نخست شیوع کرونا بیش از پانصد طلبه.ی جامعه الزهرا برای فعالیتهای جهادی اعلام آمادگی کردند. پس از هماهنگی با ارگانهای مختلف استانی، طلاب خواهر داوطلب بر اساس اقتضا و شرایط در چهار گروه جهادی ساماندهی شدند که فعالیت این گروهها در راستای تجهیز و تغسیل اموات، همراهی با بیماران و کمک به کادر درمانی در بیمارستان ها، فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و تولید ماسک و لباس بیمارستانی و بسته بندی و توزیع اقلام بهداشتی بود.
✂️برشی از یادداشت کمیل محسنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
📰سیاست یک بام و دو هوای غربگرایان
🖊جواد گلی
🗞(نقل از یورونیوز فارسی: خبرگزاری اتحادیه ی اروپا): «پس از آن که سازمان جهانی بهداشت، ایتالیا را در خط مقدم همهگیری ویروس کرونا در جهان قرار داد جهش چشمگیر بیماری کوید-19 در دیگر کشورهای اروپایی سبب شده است تا برخی از کارشناسان و رسانههای بینالمللی از اروپا به عنوان کانون جدید انتشار کرونا نام ببرند.»
🔚ای تاریخ شهادت بده که اروپا کانون انتشار کرونا شد؛ اما هیچ یک از غربگرایان نه به نظام لیبرال سرمایهداری غربی حمله کرد و نه سکولاریسم را زیر سؤال برد و نه غرب را به جهت کانون شیوع کرونا شدن، سرزنش کرد.
🔦اما وقتی که قم کانون انتشار کرونا معرفی شد از مقدسات و احکام دینی گرفته تا نظام جمهوری اسلامی و روحانیت و حوزههای علمیه همگی مورد هجمهی تبلیغات رسانهای صهیونیست بینالملل و نفوذیهای داخلی آنها قرار گرفت و عامل شیوع و مقابله با کرونا معرفی شدند.
#شماره_43
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🌙بروز روحیهی جهادی مردم ایران در بحرانها
🌟هرچنـد شـیوع بیمـاری کرونـا در کشـور آسـیبهایی بـه اقتصاد کشـور وارد کـرده اسـت؛ امـا ایـن تهدیـد را میتـوان بـه فرصت تبدیـل کرد و آن را در خدمـت تحقـق شـعار سـال؛ یعنی جهش تولید قـرار داد. از آن جا کـه شـوک کرونـا بـه اقتصاد ایـران بعـد از شـوک بازگشـت تحریمهای اقتصـادی بـا خـروج آمریکا از برجام هم زمان شـد؛ این شـوک نتوانسـت اقتصـاد ایـران را بـا مخاطـرات جـدی روبـرو کنـد؛ چـرا که پیـش از آن بسـیاری از آثـار شـوک قبلـی تخلیلـه شـده بـود و اقتصـاد کشـور خـود را آمـادهی تقویـت درونزایی اقتصاد کشور میکرد.
✨در این راستا، کاهش قیمت نفت بعد از شیوع کرونا، پدیدهی جدیدی برای اقتصاد ایران نبود؛ چرا که پیش از آن درآمد نفتی کشـور به دلیل بازگشت تحریمها به شدت کاهش یافته بود. همین امر زمینه را برای تمرکز بر فروش فرآورده های نفتی، افزایش صادرات محصولات غیرنفتی و همچنین استفاده از شیوه های تهاتری در مبادلات بین المللی فراهم کرده بود. البته شیوع بیماری کرونا باعث کاهش درآمدهای صادراتی کشور شد، اثری که به نظـر نمیرسد چندان به طول بینجامد.
💫بروز شوک بیماری کرونا به اقتصاد کشور برای ما درسهای زیادی را نیز داشت. ما متوجه شدیم که با استفاده از رویکرد جهادی و بسیج نیروها می توان بر بسیاری از تنگناهها غلبه کرد. نمونه ی بارز آن حضور بی سابقهی جهادی مردم و تولید کنندگان کشور به حوزهی تولید اقلام بهداشتی و درمانی برای مقابله با کرونا بود.
⚡️برخی تولید کنندگان خطوط تولید خود را عوض کرده و به تولید مواد شوینده و بهداشتی اختصاص دادند. مشاغل خانگی در حوزهی سلامت جان گرفت و مردان و زنان اقدام به تولید ماسک و لباسهای حفاظتی در منازل خود کردند. بروز این مشکل، روحیهی همدردی و مواسات مردم را نیز تقویت کرد.
🌈مردم فوج فوج به یاری هموطنان خود پیوستند؛ طـلاب به صورت جهادی وارد بیمارستانها و مراکز درمانی شدند تا به کادر درمانی کشور کمک کنند؛ آنان حتی این خطر را پذیرفتند که برای غسل دادن بیماران کرونایی در آرامستانها حضور پیدا کنند.
✂️برشی از یادداشت محمد جواد توکلی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت پنجم) ۲- یا این که تعمیر و توسعهی مساجد را مربوط به دین عوامانه و خرافی مید
📚اصناف دینداری (قسمت ششم)
۴- مگر این قرآن نیست که میگوید: «فلم تقتلوهم و لکن الله قتلهم و ما اذ رمیت و لکن الله رمی و لیبلی المؤمنین منه بلاء حسنا إن الله سمیع علیم (انفال، 17)» حال چطور میگوید در دینداری عوامانه و خرافی است که خدا را همهکاره میدانند و میگویند خدا این دختر را به من داد و خدا این برکت را به من داد؛ اما در دینداری معرفت اندیش و تجربتاندیش از این سخنان خبری نیست. اگر چنین است که این دینداریها، در حقیقت بیدینیاند و نه دینداری.
۵- یا مگر قرآن پر از اصطلاحات و مفاهیمی نیست که خداوند را به عنوان مولا و ما را به عنوان عبد یاد میکند؟ پس قاعدتا شما اسلام و قرآن را منبع ذخار خرافات میدانید و دین مربوط به عوام؟
📎«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»(بقره، 257) قاعدتا طبق این تلقی، رهبر، رییس و سکاندار دین خرافی و تجربتاندیش را باید پیامبر و علی بدانید. مگر این علی نیست که در آن مناجات مشهور از خدا با عنوان مولای یاد میکند و میگوید: «مَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلاَّ الْمَوْلَىمَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلاَّ الْمَوْلَىمَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلاَّ الْمَوْلَى.»
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
🔸🔸طاعت خود را ز چشم مردمان پوشیده دار
🔸🔸چشم اگر داری که از لطف نهانی برخوری
🔹🔹جهد کن پیش از طلوع صبح چشمی باز کن
🔹🔹تا ز فیض سر به مهر آسمانی برخوری
رهبر انقلاب: بعد از حافظ، هیچ غزلسرایی به عظمت صائب نیامده است. بعد از رودکی، هیچ شاعری به تعداد صائب شعر نگفته است؛ دویست هزار بیت شعر دارد. البته شاعرِ حسابی که بشود روی شعرش ایستاد و از شعرش دفاع کرد، مورد نظر است، والّا شاعران جفنگگو هرچه بخواهید، میگویند. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
«۱۰ تیر، روز بزرگداشت صائب تبریزی»
#صائب_تبریزی
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya