eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
672 ویدیو
14 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🖇 تبادل 🖇
💚 آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم 💎 صدها مطلب و فیلم آموزش ترجمه قرآن در کانال قرآنی نورالهدی 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4020961412C580d2f7763
📌 تفاوت تعریف انقلاب اسلامی و جوامع غربی از انسان 🔹یکی از راه‌های شناسایی تفاوت‌ها در مباحث انسانی، بررسی مختصات و جایگاه انسان در نگرش و بینش مدنظر است. قدرت و غلبه تکنولوژی و فرهنگ غربی از یکسو و ابتکارات و خلاقیت‌های کم نظیر و مستمر در انقلاب اسلامی از سوی دیگر؛ این پرسش را مطرح می سازد که جایگاه انسان در انقلاب اسلامی و فرهنگ غربی چگونه تعریف و شناسایی شده‌اند؟ 🔹تأمل در ادبیات تحلیلی این موضوعات و همچنین واقعیت‌های محیط بر روندهای کنونی جوامع، آشکار می‌سازد که انسان در انقلاب اسلامی، به طور مشخص انسانی اصول گراست. 🔹 تحول ناشی از انقلاب اسلامی به گونه‌ای است که شاخصه‌ها و جهت‌گیری انسان را به سوی اصول‌گرایی و معناگرایی در تعیین و پیمودن مسیر زندگی فردی و جمعی سوق می‌دهد. این در حالی است که در نگرش مادی حاکم بر علوم جدید، امکان چنین تحولی در انسان به حداقل می‌رسد. ✍ محمد رحیم عیوضی 🆔 @farhang_puya
📌 تهاجم فرهنگی 🎙رهبر انقلاب: 🔸 تهاجم فرهنگی دشمن به صورتی است که شما ناگهان در مدرسه‌های ما، خیابان‌های ما، جبهه‌های ما، حوزه‌های علمیه مدارس و دانشگاه‌ها، نشانه‌های آن را خواهید دید. مسأله تهاجم فرهنگی که بنده بارها از آن اسم آورده‌ام و حقیقتاً و قلباً و روحاً به آن حساس هستم. 🔹تهاجم فرهنگی، دو شاخه اساسی و مهم دارد: جایگزین کردن فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ بومی؛ ادامه همان کاری که در دوران پهلوی به صورت آزاد انجام می‌گرفت. 🔹 و دوم حمله به جمهوری اسلامی و ارزش‌های جمهوری اسلامی و ارزش های ملت ایران که از طرف فرهنگی با نوشتن و تهیه فیلم و نمایش نامه‌ها و تنظیم کتاب‌ها و فصل نامه‌ها و با هدایت بیگانه امروز در کشور انجام می‌گیرد. 🆔 @farhang_puya
📌 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با علامه مصباح یزدی (ره) 🖇 نشریه فرهنگ پویا: گاهی به نظر می‌رسد اگر انسان با زبان خودش دعا کند و با خدا حرف بزند حال بهتری دارد. آیا بهتر است با زبان خودمانی دعا کنیم یا از دعاهای وارد شده بخوانیم؟ 🖇 علامه مصباح یزدی(ره): بستگی دارد که چقدر در حال دعا کننده مؤثر است. گاهی با زبان خودش هم که دعا می‌خواند چندان توجهی ندارد و صرفا لقلقه زبان است در این صورت اگر از دعاهای مأثور بخواند دست کم ثواب تأسی را می‌برد اگر ممکن است بین هر دو کند، یعنی با خواندن دعای مأثور حال توجه هم باشد، در این صورت هم بهتر است دعای مأثور را بخواند. 🔹 اما اگر امکانش نیست و وقتی با زبان خودش دعا می‌کند، در حالش اثر دارد و موجب توجه بیشتر و شوق عبادت یا ترک گناه است؛ اما اگر دعای مأثور را بخواند صرفاً همان تأسی است، قطعاً دعای همراه با توجه اولویت دارد. 🆔 @farhang_puya
✍ پیامبر اکرم صل الله علیه و آله: 🖌 «إنَّ اللّهَ يُحِبُّ مِن عَبدِهِ إذا خَرجَ إلى إخْوانِهِ أنْ يَتَهيّأَ لَهُم و يَتَجَمّلَ» خداوند متعال دوست دارد وقتى بنده‌اش نزد برادران خود مى‌رود با هيئتى آماده و آراسته برود. 📚 ميزان الحكمه؛ جلد۲؛ صفحه ۲۴۸ 🆔 @farhang_puya
📌 اینها هستند که مردم را نسبت به دین بدبین می‌کنند 🔸بعضی از مقدس مآبان و مدعیان تبلیغ دین به نام دین با همه چیز به جنگ می‌خیزند؛ شعارشان این است اگر می‌خواهی دین داشته باشی، پشت پا بزن به همه چیز؛ گرد مال و ثروت نگرد و ترک حیثیت و مقام کن، زن و فرزند را رها کن. 🔹 از علم بگریز که حجاب اکبر است و مایه گمراهی است. شاد مباش و شادی نکن. از خلق بگریز و به انزوا پناه ببر و امثال اینها. بنابراین اگر کسی بخواهد به غریزه دینی خود پاسخ مثبت بدهد باید با همه چیز در حال جنگ باشد. 🔸 بدیهی است وقتی که مفهوم زهد، ترک وسائل معاش و ترک موقعیت اجتماعی و انزوا و اعراض از انسان‌های دیگر باشد و منزّه‌ترین افراد کسی باشد که در همه عمر مجرد زیسته است؛ وقتی که علم دشمن دین معرفی شود و علما و دانشمندان به نام دین در آتش افکنده شوند، مسلما و قطعا مردم به دین بدبین خواهند شد. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری، ج۳، ص۴۰۶ 🏷 تهیه و گردآوری: حسین کارگر 🆔 @farhang_puya
📌 در جامعه نظام‌های ارزشی از جنس هدف و نظام‌های تکلیفی جامعه، از جنس وسیله‌اند 🔸تکالیف و الزامات اجتماعی در هر جامعه از نظام ارزشی و به تبع و در ذیل آن، از نظام حقوقی آن سرچشمه می‌گیرد. که خود یک بخش از نظام ارزشی جامعه است. توضیح این که هر جامعه‌ای ارزش‌هایی دارد و آنها را چنان معتبر می‌داند که نظام‌های مختلف را در راستای دستیابی به آنها بسیج می کند. 🔹 نظام های اجتماعی از جمله نظام حقوقی، چاره‌ای ندارند جز این که با کلیت نظام ارزشی جامعه هماهنگ بوده و تأمین‌کننده نظام اهداف کل و نظام ارزشی باشند. البته امکان دارد یک نظام ارزشی به گونه‌ای متاثر از مکاتب و نظریات وارداتی باشد که خود را بر نظام ارزشی تحمیل نموده‌اند. 🔹 به عنوان مثال ممکن است نظام حقوقی یک جامعه متاثر از اندیشه‌های سکولاریستی به ارزش‌های مذهبی جامعه بی‌اعتنا باشد و اینکه یک نظام حقوقی تا چه حد، تاب چشم پوشی از ارزش‌ها را در تدوین مقررات دارد ناشی از مکتب و نظریه حقوقی است که پشتوانه نظری آن نظام حقوقی را تامین نموده است. ✍ محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تفاوت بنیادین تبلیغ اسلامی با پروپاگاندای غربی 🎙امام خامنه‌ای حفظه الله 🆔 @farhang_puya
📌 «اصول‌گرایی» فراتر از مرزهای سیاسی 🔹 اصول‌گرایی در فرهنگ اسلامی نه یک نحله و مشی سیاسی، بلکه مشی در رفتار و دیدگاه فرد مسلمان، در همه حوزه‌های مسئولیت، اعم از وظایف فردی، اجتماعی و سیاسی اوست. 🔸تأکید و حساسیت مقام معظم رهبری در تبیین شاخصه‌های این واژه در فرهنگ اصیل اسلامی و خارج دانستن آن از حوزه بسته مرزبندی‌های سیاسی و نیز تصریح و تأکید ایشان بر ضرورت نوزایی در این عرصه و نشر آن به دور از انحراف‌ها در میان ملت‌ها و اندیشمندان جهان اسلام؛ حاکی از اهمیت و عمق اثرگذاری [ آن است ] 🔸[ میزان اثرگذاری] این آموزه‌ها در برابر هجوم عناد آلود نظام سلطه غرب علیه جنبش‌های اسلامی آزادی‌خواه و نظام‌های سیاسی مستقل است که مفهومی فراتر از گردونه تعاریف نظام‌های سیاسی داخلی در حوزه یک کشور به شمار می‌رود. ✍ آرش خلیل خانه 🆔 @farhang_puya
✍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🖌 «إنَّ التَّفَكُّرَ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ» تفكّر مايه زندگانى دل بيناست 📚 الكافی، جلد۲، صفحه ۵۹۹ 🆔 @farhang_puya