eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
829 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): 👈 احذر مجالسة قرين السّوء فانّه يهلك مقارنه و يردي مصاحبه ✅ بپرهيز از هم‌نشيني با همراهان بد كه چنين كسي همراه خود را هلاك كند، و هم نشين خود را به سقوط كشاند. 📙 غررالحکم، باب‌المصاحبه 🆔 @farhang_puya
💢 وارد شدن انگلیس به میدان بعد از فتوای تنباکو 🔸 چندی بعد از اعلان فتوای تاریخی میرزای شیرازی درباره تحریم تنباکو، یکی از بزرگان در سامرا خدمت این مرجع تقلید رسید و از وقایع ایران و از نفوذ کلام آن مرجع تعریف نمود که «حتی در کاخ ناصرالدین شاه قاجار، زنان دربار قليان‌ها را شکسته و به فتوای میرزا عمل می‌کنند.» ⚠️ میرزا بعد از این كلام منقلب شده و اشک می‌ریزد، می‌گوید: گریه و ناراحتی من به این دلیل است که دشمنان اسلام تاکنون نمی‌دانستند قدرت اسلام در کجاست، ولی از امروز فهمیدند؛ و از امروز برای شکستن قدرت اسلام کار می‌کنند.» 🔘 پیش‌بینی این مرجع آگاه و زمان‌شناس به واقعیت پیوست و از آن روز به بعد نظام سلطه که رهبری آن در آن مقطع به دست انگلیس بود وارد میدان شد، در گام نخست شاگرد بزرگ او شیخ فضل‌الله نوری را بر دار برد. ✍ سجاد طاهری 🆔 @farhang_puya
⭕️ تمرکز قدرت اسلام ناب در مرجعیت 🔍 برای شناخت بیشتر جایگاه مرجعیت و به عبارت دیگر نماد و محور روحانیت اصيل باید به عصر آغاز امامت امام عصر (عج) بازگشت. 🔰 بعد از غیبت امام معصوم(عج) قدرت اسلام ناب، در روحانیت و مرجعیت متمرکز گردید و با توجه به ارتباط عمیق مردم با روحانیت در تمام طبقات اقتصادی و اجتماعی اعم از فقیر و غنی، تحصیل کرده و یا کم سواد، و نفوذ رأی آنان در بین مردم، از آن روز به بعد همواره گروه‌های اجتماعی گوناگون، خواسته یا ناخواسته با اشتیاق و یا از سر اکراه، درصدد بودند تا به طیف روحانیت نزدیک شوند و یا از میان روحانیت حامیانی داشته باشند. 🔺 این مسأله در میان حاکمان و پادشاهان نیز جدی و حتی می‌توان گفت رویکردی غالب بوده است. ✍ سجاد طاهری 🆔 @farhang_puya
🔷 چرایی نزدیک شدن صاحبان قدرت به مرجعیت ⚜ از خلفای عباسی و عثمانی گرفته تا سلاطین صفویه و قاجار حتی پادشاهان پهلوی، همه به گونه‌ای به دنبال جلب نظر و حمایت روحانیت و مراجع بر می‌آمدند تا هم برای حکومت خویش مشروعیت کسب کرده و هم در میان توده‌های مردم چهره‌ای مقبول از خود جلوه دهند. تلاش برای این نزدیکی شامل احزاب گروه‌ها و دستجات سیاسی هم می‌شد. 🔏 در کنار این تلاش برای شکل‌دهی روحانیتی درباری و دولت ساخته نیز ادامه داشت. در طول تاریخ، هر زمان روحانیت به عنوان یک نهاد مستقل فعال، در مقابله با انحرافات فرهنگی سیاسی، تصمیم به ورود به عرصه گرفته، صاحب بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین جنبش‌های اجتماعی شده است. ✍ سجاد طاهری 🆔 @farhang_puya
AUD-20220114-WA0070.
4.21M
بیا ام‌البنین برگشته زینب... 🏴 سالگرد وفات حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) را تسلیت و سالروز تکریم مادران و همسران شهدا را گرامی‌ می‌داریم. 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | در کجا بدنبال محبت خدا باشیم؟ 🔻 قسمت سی‌ و دوم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام جعفر صادق (عليه‌السلام): 👈 مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ ❎ چه زشت است براي مومن به چيزي دلبستگي پيدا كند كه مايه خواري اوست. 📙 کافی، ج ٢، ص ٣٢٠ 🆔 @farhang_puya
✴️ امیرالمؤمنین (ع) چه حقی را بزرگ‌ترین حق‌ها می‌دانند؟ 🎙 امیرالمومنین (ع) در بیان خطبه می فرماید: «و أعظم ما افترض - سبحانه - من تلک الحقوق حقّ الوالی علی الرّعیه، و حقّ الرّعیه علی الوالی، فریضه فرضها اللّه - سبحانه - لکّل علی کلّ؛¹ 🔘 از میان حقوقی که خداوند واجب ساخته، بزرگ‌ترین آن‌ها حق والی و زمامدار بر رعیت و حق رعیت بر والی است و فریضه‌ای است که خداوند سبحان آن را بر هر کدام در مقابل دیگری مقرّر فرموده است.» 🔀 بنابراین حضرت با بیان این خطبه به این امر اشاره دارد که صلاح و فساد رعیت و زمامداران به هم گره خورده است و هر دو در یکدیگر اثر متقابل دارند. 🗃 هادی مجیدی؛ نهج‌البلاغه، خطبه ۲۱۶ 🆔 @farhang_puya
‼️برای شناخت جامعه، ببینید چه چیزی بر آن حاکم است ⭕️ زمامداران فاسد، رعایا را به فساد می‌کشانند و روعایای صالح، حکومت را مجبور به پذیرش حق و عدالت می‌کنند و اگر هر دو صالح باشند بهترین شرایط برای پیروزی و پیشرفت جامعه فراهم می‌گردد. 📉 بنابراین اگر انسان با مطالعه دریابد که اصول ارزشی در جامعه، تضییع شده و نیرنگ، غرور و فریب جای آن را گرفته و پست‌های حساس جامعه در اختیار فرومایگان و ستمگران قرار گرفته و انسان‌های فاضل و عالم از تصدی آن مشاغل محرومند، می تواند استدلال کند که آن جامعه به‌سوی سقوط و انحطاط پیش می‌رود 📈 و در مقابل، اگر اصول ارزشی تقوا، استغفار، شکر، وفای به عهد، تلاش، کوشش و عدالت در ارکان جامعه حاکم بود و انسان‌های شریف و فاضل مسئولیت‌های گوناگون را به عهده داشتند آن جامعه پیشرفت خواهد کرد. 📝 هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
⭕️ علم غرب، هویت برانداز است! ☢ علم نافع، دانشی هویت‌ساز است و علم غیرنافع، دانش هویت برانداز. علمی که برای ساختن سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی و فتنه و آشوب باشد، هویت برانداز است. ❌ دانش در عالم کم نبوده و نیست؛ قبل و پس از اسلام علوم فراوانی بوده و هست. دانش هویت برانداز نه عامل صعود است و نه سزاوار فراگیری. علم غیرنافع، تعلیم و تعلّم آن نیز شایسته نیست. 💠 در تعقیبات و دعاهای نماز آموخته‌اند که از علم غیرسودمند به خدا پناه می‌بریم: «اعوذ بک من علم لا ینفع.» علم اگر به مرحله عمل نرسد و در حد کلیات بماند، نظیر عالم بی‌عمل، بی‌ثمر و منفعت است و هویت‌بخش نیست. 📑 دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی آملی درباره پالایش علوم انسانی؛ تهیه و تنظیم: محمّد رضا فلاح 🆔 @farhang_puya
💠 جامعه‌ای که چنین مادران و فرزندانی پرورده است برای آمریکا جای خالی ندارد! 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | محبت خدا، با دوستی دشمنان خدا جمع نمی‌شود! 🔻 قسمت سی‌ و سوم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت اميرالمؤمنين علی (عليه‌السلام): 👈 عَجِبتُ لِمَن يَرى أنَّهُ يَنقُصُ كُلَّ يَومٍ فِي نَفسِهِ وَ عُمُرِهِ وَ هُوَ لا يَتَأَهَّبُ لِلمَوتِ ❗️در شگفتم از كسى كه مى‌بيند هر روز از جان و عمر او كاسته مى‌شود، امّا براى مرگ آماده نمى‌شود. 📙 غررالحکم؛ ۶٢۵٣ 🆔 @farhang_puya
💢 روحیه انقلابی امام خمینی(ره) در دوران پیش از انقلاب 🔰 روحیه انقلابی و سازش‌ ناپذیری امام در دوران پیش از انقلاب و در دوران نهضت به جلوه‌ها و ابعاد مختلفی دارد، از گرفتن تفنگ در دوران نوجوانی تا بار هشدار به مراجع عظام و تلاش برای محوریت دادن به افرادی مقتدر حوزه علمیه و مقابله با انحراف و لوایح و رفراندوم‌های نظام ستمشاهی. ایشان از همان دوران کودکی، با فرهنگ مبارزه با ستم آشنا شده بود. ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
⭕️ بیان خاطره‌ای از روحیه انقلابی امام خمینی (ره) در نوجوانی 🔸 امام خمینی در بیان خاطره‌های دوران نوجوانی خود می‌گوید: «ما در همان محلی که بودیم، یعنی خمین که بودیم، سنگربندی می‌کردیم. من هم تفنگ داشتم. منتها من بچه بودم، به اندازه بچگی‌ام - بچه شانزده ساله - تفنگ دستمان بود و تعلیم و تعلّم تفنگ هم می‌کردیم ، سنگر می‌رفتیم و با این اشراری که بودند و حمله می‌کردند و می‌خواستند بگیرند و چه بکنند مقابله می‌کردیم. 🔺 دیگر دولت مرکزی قدرت نداشت وهرج و مرج بود. یک‌دفعه هم یک محله خمین را گرفتند و مردم با آنها معارضه کردند و تفنگ دست گرفتند. ما هم جزو آنها بودیم.» موضع انقلابی امام در دوران رضاخان نیز ادامه یافت. ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
⚠️ برملا شدن نقشه رضاخان برای حوزه علمیه توسط اقدام انقلابی امام 🔏 رضاخان برای مقابله با حوزه‌های علمیه، به پی‌ریزی نقشه‌ای همت گماشت. او بدین منظور به برگزاری امتحانات دولتی برای روحانیون مبادرت ورزید، اما امام خمینی به افشای اهداف پشت پرده و مخالفت با آن برخاست و به برخی از علمای صاحب نام که ساده‌اندیشانه این اقدام را گامی اصلاحی ارزیابی می‌کردند، هشدار داد. ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
🔆 نقش نواب در تشکیلات 🆔 @farhang_puya
💠 شهید سیدمجتبی نواب‌صفوی (ره): ✅ آرزو دارم که تشکیل شود، و آن زمان بزرگ‌ترین افتخارم این است که خیابان‌هایش باشم. 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | متعلق محبت انسان چیست؟ 🔻 قسمت سی‌ و چهارم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت اميرالمؤمنين علی (عليه‌السلام): 👈 خَوافِي الأخلاقِ تَكشِفُهَا المُعاشَرَةُ ❇️ معاشرت، خصلت‌هاى پوشيده را آشكار مى‌كند. 📙 غررالحکم؛ ۵٠٩٩ 🆔 @farhang_puya
💢 روحیه انقلابی امام؛ مبارزه با نفاق ☑️ یکی از مهم ترین برخوردهای انقلابی امام، مبارزه با جریان نفاق و البته سازمان منافقین است که به نام سازمان مجاهدین خلق فعالیت می کردند حضرت امام در برخورد انقلابی با این جریان منحرف، تردیدی به خود راه ندادند. 🔚 برخورد امام با این جریان ریشه در دوران قبل از انقلاب داشت. امام راحل در همان دوران پس از انقلاب نیز با بصیرت بالای خود به عمق نفاق منافقین بدتر از کفار پی برده بودند. ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
🔰 مردم و جامعه تمدن را شکل می‌دهند! 💠 نسبت انسان و جامعه، ذو مراتب و مشکک است. هر اندازه انسان از نظر وجودی ارتقا یابد، مناسبات کامل‌تری بین او و جامعه شک می گیرد. در یک کلام، نوع انسان برای رسیدن به کمال لایق خود که استعدادش را دارد، گرایش اجتماعی دارد و زمینه‌ی روح جمعی را ایجاد می‌کند؛ 🌐 چرا که انسان به حسب خلقت با یک سلسله استعدادها و امکانات آفریده شده است که به فعلیت رسیدن و به کمال رسیدن آنها، امکان ندارد مگر در پرتوی تعاون اجتماعی؛ مثل استعدادهای علمی و تخلق به فضایل اخلاقی و بلاخره آن چه «تمدن» نامیده می‌شود. تمام اینها امور و سرمایه هایی هستند که تنها در زمینه‌ی زندگی اجتماعی به وجود می آید. 📝 سیدمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
📙 اتحاد با قرآن 🔹 اگر در وجود انسان پیاده شد و سراسر وجودش ظهور حقیقت قرآن گردید، قرآن با او متحد شده و انسان به وجود عینی قرآن تبدیل خواهد شد. متحد شدن با قرآن مفهومی به ظاهر ساده است ولی واقعیت آن از حد معرفت علمای بزرگ اسلام آغاز می‌شود و تا مرتبه‌ی بی‌حدّیِ روح نبی مکرم اسلام و حضرات معصومین علیهم‌السلام امتداد می‌یابد. 🔸 وقتی انسان با و قرآن کریم انس می‌گیرد، می‌یابد که کم‌کم ابواب دیگری از آیات قرآن که تاکنون برایش روشن نبود، روشن می‌شود. ابوابی که مانند اتاق‌های تودرتویی که کلید چراغ اتاق دوم در اتاق اول است و با ورود به اتاق اول، امکان روشن کردن چراغ اتاق دوم فراهم می‌شود، همچنین اتاق‌های بعدی که مرتبه‌به‌مرتبه روشن می‌شوند. 🔰 یعنی انسان تا به مرتبه‌ای از و قرآن نائل نشود، مراتب بعد برای او پیش نخواهد آمد. ✍ آیت‌الله محمدرضا عابدینی 📖 رفیق روزهای بندگی، ص ۸۳ و ۸۴ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | آیا محبت اختیاری است؟ 🔻 قسمت سی‌ و پنجم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام محمد باقر (عليه‌السلام): 👈 لا تُـقارِنْ ولا تُـواخِ أربعةً : الأحْمَقَ ، والبَـخيلَ ، والجَبانَ ، والكَذّابَ ❎ با چهار كس همنشينى و برادرى مكن: احمق، بخيل، ترسو و دروغگو. 📙 الخصال، ١٠٠/٢۴۴ 🆔 @farhang_puya