eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
933 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
☑️ سیره رسول خدا (ص) در برخورد با جریان زرسالار برانداز (قسمت اول) 🔳 آنان (جریان زرسالار برانداز)
☑️ سیره رسول خدا (ص) در برخورد با جریان زرسالار برانداز (قسمت دوم) ↙️ رسول خدا (ص) اهداف شوم و پیامد سلطه آنان بر جامعه اسلامی را به خوبی درک می‌کرد. بر این اساس در میان قبایلی که به نوعی از اسلام سیلی خورده و از رشد آن دل چرکین بودند، روی بنی امیه انگشت نهاد و فرمود: 📝 إِذَا بَلَغَ بَنُو أَبِي الْعَاصِ ثَلَاثِينَ رَجُلًا اتَّخَذُوا دَيْنَ اللَّهِ دَغَلًا، وَعِبَادَ اللَّهِ خَوَلًا، وَمَالَ اللَّهِ دُوَلًا؛ هرگاه پسران عاص (یعنی بنی امیه به سی تن برسند، دین خدا را تباہ و معیوب می‌کنند؛ بندگان خدا را بنده خود قرار می‌دهند و مال خدا را میان خود دست به دست می‌کنند.» ✍ جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
☑️ سیره رسول خدا (ص) در برخورد با جریان زرسالار برانداز (قسمت دوم) ↙️ رسول خدا (ص) اهداف شوم و پیا
☑️ سیره رسول خدا (ص) در برخورد با جریان زرسالار برانداز (قسمت سوم) ◼️ با رحلت رسول خدا (ص) و بروز اختلاف میان اصحاب آن حضرت در مسأله خلافت، بنی امیه فرصت را مغتنم شمرده، تلاش کردند با نفوذ در دستگاه خلافت، موقعیت از دست رفته خویش را بار دیگر به دست آورند. 🔳 از این رو، پس از ماجرای سقيفه، وقتی ابوسفیان وارد مدینه شد، سعی کرد با تشدید اختلاف میان سران اصحاب از یک سو، از قدرت جبهه اسلام بكاهد و از سوی دیگر، خود نیز با حمایت یکی از طرفین درگیرن در پیروزی آنها سهیم شود و امتیازهایی در دستگاه خلافت کسب کند. ✍ جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
💠باید تفسیر قرآن را سامان بدهیم (قسمت دوم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : قلب‌ها سخت و قسی نمی‌شود مگر به‌خاطر کثرت گناه. 📚 بحارالانوار، ج۶، ص۷۳ 🆔 @farhang_puya
❇️ مرز اعتدال، عدم تزاحم با تکالیف و ارزش‌هاست (قسمت اول) 🔍 بر فرض هم که ما از این آیه این قاعده کلی را استنباط و استخراج کنیم که «در هر امری که دو طرف افراط و تفریط دارد، حد وسطش مطلوب است»، اما نباید تصور کنیم این حد وسط، كمّی است و آنگاه درصدد برآییم در کسب مال، علم، در معاشرت و مسائل دیگر بر اساس این ملاک رفتار کنیم. 🔶 قطعا این مطلب به شوخی و خنده شبیه‌تر است تا حقیقت که برای مثال، بگوییم در اسلام اختیار چهار همسر دائمی اجازه داده شده، اکنون ما برای رعایت حد وسط خوب است دو زن داشته باشیم! هرگز چنین نیست. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❇️ مرز اعتدال، عدم تزاحم با تکالیف و ارزش‌هاست (قسمت اول) 🔍 بر فرض هم که ما از این آیه این قاعده ک
❇️ مرز اعتدال، عدم تزاحم با تکالیف و ارزش‌هاست (قسمت دوم) ↕️ فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة؛ پس اگر بیم دارید که به عدالت رفتار نکنید، پس یک ازن دائمی کافی است. از این رو رعایت حد وسط کمّی، کاملا گمراه کننده است. آنچه مسلم است این است که به هر کاری باید در حدی پرداخت که با سایر تکالیف و ارزش‌ها تزاحم پیدا نکند. 🖇 اگر واجب است با سایر واجبات، و اگر مستحب است با واجبات و سایر مستحبات مزاحمت نداشته باشد. به طور کلی، تدبیر عقلایی و حکیمانه آن است که انسان به گونه‌ای زندگی کند که بتواند همه شؤون زندگی را پوشش دهد و به نحو مقتضی نسبت به پاسخ‌گویی به نیازهای متزاحم و گوناگون اقدام نماید. 🆔 @farhang_puya
📍 برخی اصول و بایسته‌های تعامل با دنیا (قسمت اول) 1⃣ اصل فراموش نکردن سابقه دشمني‌ها: ما معتقد به تعامل با دنیا هستیم. در تعامل با دنیا، باید طرف مقابل را شناخت؛ اگر نشناسیم، پشت پا خواهیم خورد. پرونده خصوم خودمان را فراموش نکنیم. تعامل با دنیا هیچ ایرادی ندارد، ما از اول هم اهل تعامل با دنیا بودیم؛ منتها در تعامل، طرف مقابل را باید شناخت؛ شگردهای او را باید دانست؛ هدف‌های اساسی و کلان را باید مدنظر داشت. 🔗 ممکن است دشمنی سر راه شما را بگیرد، بگوید از این جا نباید جلو بروید. سازش با او به این صورت نیست که شما قبول کنید، برگردید؛ هنر این است که شما کاری کنید که راهتان را ادامه دهید، او هم مانع کار شما نشود؛ و الا اگر چنانچه توافق و تفاهم به این معنا بود که او بگوید شما باید از این راه برگردید، شما هم بگویید خیلی خوب، این که خسارت است. توجه به این جهات باید از سوی مسؤولین و دولتمردان وجود داشته باشد. 🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب 🆔 @farhang_puya
امام صادق (علیه السلام): سه چیز برای فرزند بر عهده‌ی پدر است: مادر خوب برای او برگزیدن ،نام نیک برای او نهادن و تلاش فراوان در تربیت او نموندن. 📚تحف العقول، ص۳۲۲ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍 برخی اصول و بایسته‌های تعامل با دنیا (قسمت اول) 1⃣ اصل فراموش نکردن سابقه دشمني‌ها: ما معتقد به
📍 برخی اصول و بایسته‌های تعامل با دنیا (قسمت دوم) 2⃣ اصل رعايت منطق و استدلال: عکس آن‌ها، منطقی هستیم. مسؤولین ما منطقی‌اند، ملت ما منطقی‌اند حرف، منطقی و کار منطقی را ما قبول داریم، آمریکایی‌ها نشان بدهند که زور نمی‌گویند. ❗️ (آن‌ها) نشان بدهند که شرارت نمی‌کنند، نشان بدهند که در حرف و عملشان غیر‌ منطقی حرف نمی‌زنند و عمل نمی‌کنند، نشان بدهند که به حقوق ملت ایران احترام می‌گزارند، نشان بدهند که در منطقه آتش افروزی نمی‌کنند، نشان بدهند که در مسائل ملت ایران دخالت نمی‌کنند. این کارها را نکنند، خواهند دید جمهوری اسلامی یک نظام خیرخواه است؛ مردم، مردم منطقی‌ای هستند. 🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب 🆔 @farhang_puya
◾️تقسیم بندی انسان از منظر قرآن کریم ▫️انسان از نظر قرآن کریم به دو قسمت تقسیم می‌شود: یا زندگی او بر اساس عقل است یا زندگی او بر اساس خیال، آن انسانی که همه پدیده‌ها را آزمایش می‌داند و در هر آزمونی هم به خوبی از عهده بر می‌آید، او عاقل است. ▫️آن انسانی که در حوادث نشاط‌آور خود را گم می‌کند و در حوادث دردناک گرفتار بی‌صبری و جزع هست، او انسانی است که در خیال زندگی می‌کند. از اول قرآن کریم به‌عنوان عاقل و مؤمن نام می‌برد و از دوم به‌عنوان مختال نام می‌برد. 🎙بیانات آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
◾️ابتلائات و آزمون‌های الهی (قسمت اول) ▫️ما گاهی ممتَحن به نعمت هستیم، گاهی ممتحن به نقمت هستیم، گاهی مبتلا به سلامت هستیم، گاهی مبتلا به مرض هستیم، آنکه در بیمارستان است مبتلاست، آنکه در دبستان و دبیرستان است مبتلاست، این یکی به سلامت مبتلاست، آن یکی به مرض مبتلاست. «ابتلاء»؛ یعنی آزمون. ▫️اگر ما غافل باشیم، خیال می‌کنیم این نعمتی است، برای خود ماست. مــا تلاش و کوشش کردیم. همان اسلامی حرف زدیم و ـ معـاذ الله ـ قارونی فکر کردیم گفتیم: «إنَّما أُوتیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِنْدی» و اما اگر موحدانه و اهل قرآن باشیم و موحدانه فکر کنیم این سلامت را امتحان الهی می‌دانیم در کلاس امتحان نشستیم، از آن حداکثر بهره را می‌بریم و اگر ـ خدای ناکرده ـ آسیبی به ما برسد آن هم بلواست. 🎙بیانات آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ابتلائات و آزمون‌های الهی (قسمت اول) ▫️ما گاهی ممتَحن به نعمت هستیم، گاهی ممتحن به نقمت هستیم، گا
◾️ ابتلائات و آزمون‌های الهی (قسمت دوم) ▫️ما این دو اشتباه را باید از خود بزداییم: یکی اینکه نعمت هم ابتلاست، نقمت هم ابتلاست، دوم اینکه هر دو حال آن مُبلی و مُمتَحِن را باید ببینیم. منتقم و منعم را باید ببینیم. اینکه فرمود: « اذْکُروا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُم» را باید ببینیم. ▫️اگر نعمت را دیدیم و منعم را ندیدیم، در صَرف نعمت بی‌راهه می‌رویم و اگر بلا را دیدیم و مُبلی را ندیدیم، به غیر او پناهنده می‌شویم. انسان موحد، کسی است که هـر دو را آزمون الهی بداند، یک؛ در نعمت، منعم را ببیند، دو؛ در نقمت مبلی و منتقم را ببیند، سه؛ این موحدانه زندگی می‌کند، چهار؛ همیشه راحت است. 🎙بیانات آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya