💊دکترین آنفولانزای نیویورکی(۴)
👇بخش دوم، نفرت از ایرانیت است. هر فرد و شهروند ایرانی باید از ایرانی بودن خودش خجالت بکشد و شرم کند.
👇بخش سوم، نفرت از نظام اسلامی است که باید در فرد نهادینه شود و از داشتن چنین نظامی احساس شرمندگی کند. باشیم که چنین نظامی را داریم و این جا است که آدمی به این میرسد که هیچ نکته مثبتی را نه در اسلام، نه در ایرانی بودنش و نه در نظام اسلامیاش میبیند، مدام در حال مقایسه است و به نظام خویش بد میگوید.
👇بخش چهارم، نفرت از رهبر و مسئولان کشور خویش است و در مرحله پنجم به مسئله آخر میرسیم که بخش جزء و پایین ماجرا است. در این گام نفرت از خود و خویشاوندان و اطرافیان و انسانها مطرح میشود و بذر نفرت در وجودش کاشته شده است مدام انرژی منفی تصاعد میکند و این مسائل برای بعضی از ما ایرانیها عادی شده است.
👈میدان عمل و نقطه آماج حملات دشمن، تصرف قلبها و سیادت بر مغزها است که با دو روش کنترل حب و بغض و مراقبت از شک و یقین افراد عمل میکند. در واقع نسبت به این پنج اصل اساسی که گفته شد، دشمن در جنگ نرم در حوزه مغز به دنبال ایجاد شبهه است و در حوزه قلب به دنبال ایجاد نفرت.
🖇یادداشتی از علیاصغر سیاحت هویدا در نشریه فرهنگ پویا #شماره_30
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🔍مفهوم آینده پژوهی
🔦در تمامی جوامع شناخته شده، برداشتهایی از "زمان" و "آینده" وجود دارد. مصداق این سخن را میتوان در پیشگوییهای افراد مشاهده کرد. هدف پیشگویی، کشف ناشناختهها و گاهی نیز شناخت آینده است که از گذشته و به روشهای گوناگون در همه فرهنگها وجود داشته است. آینده پژوهی به عنوان دانشی جدید و کارآمد، از جمله کلیدیترین دانشها برای غلبه بر مدیریت تقدیر و به تخت نشاندن مدیریت تغییر است.
🕰این دانش میکوشد تا در مرحله نخست، در چارچوب آیندههای محتمل و ممکن، شناسایی فرداها را امکانپذیر ساخته و در گام بعد، در قالب آیندههای مطلوب، فرداهای دلخواه را بیافریند. در این مسیر تنها نتیجهای که احتمال به وجود آمدن دارد، تلاش برای ساختن آینده است.
📈آغاز آیندهپژوهی به عنوان یک دانش در دهههای اخیر را میتوان با انتشار کتاب "تصویر آینده" نوشتهی "اف ال پولاک" در سال ۱۹۵۱ دانست که از مفهوم "تصویر آینده"، برای تحلیل فراز و نشیب تمدن ها استفاده کرد. همچنین تشکیل انجمنهای تخصصی آینده پژوهی در آن زمان، از دیگر نشانههای پیدایش این رشته جدید بود.
📝یادداشتی از علیرضا هادی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
📖جامعه جاهلیت از منظر قرآن
🎙گفتاری از حجتالاسلام و المسلمین دکتر جواد سلیمانی
🖇در صدر اسلام یک تقسیمبندی بر مبنای فرهنگ قرآن در جامعه وجود داشت. قرآن کریم جامعه را به جامعه جاهل و جامعه حکیم تقسیم میکند. از منظر قرآن مجید، جامعه زمان بعثت رسول خدا (ص) جامعه جاهل میباشد. مثلا در آیهای میفرماید: «ولا تبرجن تبرج الجاهلیه»، خداوند خطاب به زنان پیامبر فرمود مثل زنان دوران جاهلیت زینتآرایی نکنید و زینتهایتان را نشان ندهید.
📎یا میفرماید: «یظنون باللّٰه ظن الجاهلیه»، برخی در جنگ احد فرار کردند، اینها مانند دوران جاهلیت نسبت به خدا گمان ناروایی داشتند و احساس کردند که خدا مؤمنان را یاری نمیکند؛ نصرت الهی دروغ است، وعده دروغ است. یا گاهی خداوند به تعصبات آنها اشاره میکند و این تعصبات را از جاهلیت میداند: «حمیة الجاهلیة».
#شماره_25
#معارف
🆔 @farhang_puya
📜آیت اللّٰه فیاضی: معنای صحیح اعتدال، تنظیم رفتار بر اساس احکام اسلام است.
📓معنای صحیح اعتدال این است که انسان سعی کند رفتارهایش را همانگونه که دین میفرماید تنظیم کند و طبق احکام اسلام عمل کند و ذرهای از آن تجاوز نکند که در غیر این صورت انحراف از #عدل خواهد بود و منجر به ضلالت و گمراهی خواهد شد.
📕اگر شخص قادر به شناخت و تمیز احکام اسلامی است، طبق شناخت خود عمل میکند و در غیر این صورت بایداز یک اسلامشناس تقلید و متابعت کند.
📗تجربه ثابت کرده است، در مسائل سیاسی، آگاهتر و اعلم از رهبر انقلاب وجود ندارد، بنابراین بر همه واجب است که در مسائل سیاسی از رهبری تقلید کنند.
📘عقل به پیمودن مسیر صحیح حکم میکند و شرع نیز برای تبیین این مسیر آماده است، ولی بعضی مواقع عقل انسان نمیتواند مسیر درست را تشخیص بدهد که در این مواقع شرع به کمک او آمده و مسیر صحیح را نشان میدهد.
📙هر فرد برای تشخیص مسیر و شناخت راه درست، اگر فقیه باشد، باید با روش سنتی استنباط به جهاد بپردازد و اگر مقلد است، باید طبق حکم عقل به سراغ اعلم برود و از او تقلید بکند.
#شماره_25
#معارف
🆔 @farhang_puya
💎 با دوست خود اینگونه رفتار کنیم
🔻امام علی علیهالسلام:
ضَعْ امْرَ اخیک عَلی احْسَنِهِ حَتَّی یأْتِیک مِنْهُ مایغْلِبُک وَ لا تَظُنَّنَّ بِکلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ اخیک سُوءاً وَ انْتَ تَجِدُلَها فِی الْخَیرِ مَحْمِلًا
❗️ کار برادرت را بر بهترین احتمال قرار بده، تا این که خلاف آن از او ظاهر شود
و هیچگاه به سخنی که از دهان برادرت خارج میشود، گمان بد مبر، در حالی که میتوانی برایش محمل خوبی بیابی.
📚 الكافى، ج ۲، ص ۳۶۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🚛روشهای آینده پژوهی
✅از آنجا که هنوز آینده به وقوع نپیوسته است، آیندهپژوهان روشهای متفاوتی را برای مطالعات مربوط به آینده ارائه کردهاند که بسیاری از این روشها را انسان به صورت تجربی در طول دوران زندگی آموخته است. نکته مهم این است که بیشتر این روشها بر این نکته تأکید دارند که به جای تمرکز بر رویدادها و رخدادهای روزمرّه، باید بر تغییرات دراز مدت تمرکز کرد. در ادامه چند نمونه از روشهای آیندهپژوهی آورده میشود:
♻️روش اول: دلفی
📗دلفی به عنوان شیوهای در مشاوره، روش مناسبی برای ترسیم نمای کلی از رویدادهای جاری است. این روش عموماً دارای فرآیندی دو مرحلهای است که کار خود را با هدف آگاهی از دیدگاههای گروهی از صاحبنظران، با یک نظرسنجی پیرامون موضوع آغاز میکند و بعد از ارزیابی پاسخها، آن پاسخ ارزیابی شده دوباره از طرف صاحبنظران مورد بررسی بیشتر قرار میگیرد.
📗ضعف این روش در آن است که هیچ تعاملی میان اعضاء ایجاد نمیشود و کیفیت نتیجه، بستگی فراوانی به این موضوع دارد که صاحبنظران زمانی کافی برای پاسخگویی اختصاص دهند.
📚یادداشتی از علیرضا هادی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
♻️روش دوم: تحلیل روند
📊تحلیل روند، روشی است که مبانی آن، تداوم سیاستهای پیشین است. مشکل آشکار این روش، آن است که آینده، همیشه ادامه راه گذشته نیست. کاربرد این روش بیشتر در حوزههایی است که تغییرات، تدریجی باشند.
📚یادداشتی از علیرضا هادی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
♻️روش سوم: چشماندازسازی
🚦چشمانداز، تصویری جاندار و الهامبخش از آیندهی ممکن است که بیشتر، بر پایهی رویاپردازی ترسیم میشود و نه تلاشهای سختگیرانه. البته این توصیف به این معنا نیست که احتمال تحقق چشمانداز کم است. باید بدانیم رسیدن به اهداف یک چشمانداز منطقی، قطعا شدنی است. تنها نیاز به درک و تلاش توسط تمامی اعضاء جامعه دارد.
📚یادداشتی از علیرضا هادی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💢 15 خرداد در عین حالی که مصیبت بود، لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی
#مناسبت
🆔 @farhang_puya
♻️روش چهارم: سناریوها
✳️سناریو، پیشبینی قطعی و دقیق جهان آینده نیست. بلکه توصیفی از رویدادهای ممکن و چندگانه است که امکان وقوع آنها در آینده وجود دارد. به بیان دیگر سناریوها آمیزهای از پیشبینیهای تخیلی و در عین حال واقعگرایانه از رخدادهای احتمالی آینده هستند. با استفاده از سناریوها، میتوانیم دربارهی آنچه که باید بعدها انجام دهیم، به طور جدی بیندیشیم.
◽️در مواردی شاید بخواهیم تمهیداتی برای وقوع آنها اندیشیده و در مواردی هم شاید بخواهیم که وقوع آنها را تسریع نماییم.
⚪️میشل گوده در کتاب «توصیف آیندهی ممکن و مسیرهای متناسب برای رسیدن به آن» سه هدف برای روش سناریو نویسی ارائه میکند:
الف. کشف موضوعات فوری و اضطراری برای مطالعه.
ب. مشخص کردن بازیگران اصلی و استراتژیهای آنها.
پ. توصیف روند تکاملی با در نظر گرفتن محتملترین مسیر تکاملی و استفاده از مجموعه مفروضات موجود درباره بازیگران سناریو.
📚یادداشتی از علیرضا هادی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
🔴آیت اللّٰه جوادی آملی: خروج از خودبینی، شرط مهم پیشرفت است.
🔺یکی از عوامل پیشرفت بشریت این است که از خودبینی خارج شده و به ما برسند. همفکری، وفاق و همدلی هم سبب عزت خود و هم سبب پیشرفت منطقه، بخش، شهرستان و کشور میشود.
#شماره_38
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💎خوشایندترین مرگ برای شیطان
🔻امام صادق عليهالسلام:
ما مِن أحَدٍ يَموتُ مِن المؤمنينَ أحَبَّ إلى إبليسَ مِن مَوتِ فَقيهٍ
❗️براى شيطان، مرگ هيچ مؤمنى خوشايندتر از مرگ يك فقيه نيست.
📚 الكافی، ج ۱، ص ۳۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📈پیشرفت چیست؟
📕رهبر انقلاب: پیشرفت این است که یک کشور، یک ملّت، با توان خود، با ارادهی خود، با تصمیم خود، با دانش خود، با ظرفیّت خود، خودش را به صفوف مقدّم برساند؛ این #پیشرفت است.
#امامین_انقلاب
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
📒دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی درباره علت عدم موفقیت دولتهای رفاهگرا:
🔑«دولتهایی که با شعار دولت رفاه، گروهی را مجذوب خود ساختهاند، دچار چالشهای تازهای شده و موفق به حل همه جانبهی مشکلات نشدند. علت اصلی این ناکامیها، نادیده انگاشتن ارزشهای معنوی و بیرون راندن آن از محیط توسعه و پیشرفت است و به تعبیر دیگر، غفلت از نقش پروردگار در زندگی بشر و فراموشی سعادت جاودان است.
🗝دنیای مادی با یک چشم و آن هم تنها با چشم مادی و لذتجویی حداکثری، به زندگی نگاه میکند و این، جز یک زندگی خسته کننده و تکراری رهاوردی نخواهد داشت.»
#شماره_38
#سیاست
🆔 @farhang_puya
📯معنای مشروطیت(۱)
📌گفته میشود که مشروطیت، از لغت «شارت» فرنگی به معنای فرمان و قرارداد اخذ شده است. در مشرق زمین نیز، لفظ مشروطیت، اصطلاح قانون اساسی به شکل حکومت معروف به این اسم از مملکت عثمانی اقتباس شده است؛ زیرا در سال ۱۲۹۳ هجری قمری (۱۲۵۳ شمسی)، حکومت عثمانی به صورت سلطنت مشروطه درآمد. مشروطیت عثمانی دوام نیافت و عبدالحمید آن را به استبداد مطلق برگرداند؛ اما الگویی شد برای ممالک اسلامی و از جمله ایران.
📍 در فرهنگ لغت نیز درباره معنای مشروطه آمده است: قضیهای که در آن، شرط به کار رفته باشد، حکومتی که مقید به قانون باشد، مملکتی که دارای پارلمان باشد و نمایندگان ملت در کارهای دولت نظارت داشته باشند.
📝یادداشتی از هادی مازندرانی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
💢انقلاب اسلامی ما را به کجا میبرد؟
❗️شهید بهشتی: «خواهران، جوانان، برادران، نوجوانان، نوجوانان دختر و پسر! باور کنید آنچه شما در جهت کمال معنوی و مادی و اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی و عدل اقتصادی - که ما به آن سخت اهمیت دادهایم و میدهیم - میخواهید، در همین انقلاب اسلامیتان در دسترس شماست.
❕خط انقلاب که این استقلال را برای ما به ارمغان آورده خط اسلام است. ما این خط را ادامه میدهیم و جلو میرویم. ... من متواضعانه و هشیارانه به شما اطمینان میدهم که پایان این صراط مستقیم سعادت دنیا و آخرت است.»
📝تهیه و تنظیم: فائزه افلاطونی
#شماره_38
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔵تأثیر نظام جمهوری اسلامی ایران بر موقعیتشناسی در دیپلماسی
🌀پیروزی انقلاب و شکلگیری نظام اسلامی، معادلهای نو را در نظام بینالملل بنیان نهاد و جمهوری اسلامی را بهصورت رخدادی بیمانند در جهان دینگریز و دین ستیز - تاکید میشود جهان دین گریز و دین ستیز - مطرح ساخت که بحرانی جدی را برای این جهان سکولاریزه شده و دینستیز به وجود آورده است.
🌀هرچند فوریترین اثر پیروزی انقلاب اسلامی، تغییر نظام سیاسی ایران بود، اما وقوع چنین تحول بزرگی بدون مبانی استوار فکری ممکن نبود. به دیگر سخن، انقلاب فکری مقدمه و زیربنای قیام ملت ایران ضد نظام استبدادی و استکبار جهانی بود.
🌀پس از استقرار جمهوری اسلامی نیز این تحول فکری رو به گسترش، بستر رشد و بالندگی خود را هر چه بیشتر در پیش گرفت و با الگو شدن در جهان اسلام و تاثیرگذاری بر افکار عمومی حتی در کشورهای غیر اسلامی، نظام سلطه را به چالش کشید، و بهتبع، دشمنی دینستیزان را با ذات جمهوری اسلامی در پی داشت.
🌀بنابراین، فهم ذات دینمدار جمهوری اسلامی و ذات نظامهای دینستیز استکباری در درک موقعیت دیپلماسی، ضرورت دارد.
📝یادداشتی از سید عبدالمجید پیشبین اشکوری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🔆ایمان عامل رشد انسان است
📣«وَ مَنٔ عَمِلَ صالحاً من ذکرٍ أوْ أُنثی و هو مؤمنُ فأولئک یدْخُلُونَ الجنَّةَ یرزقونَ فیها بغیرِ حساب» (سوره مبارکه غافر، آیه ۴۰)؛ هر کس بدی کند، جز بمانند آن کیفر داده نمیشود؛ ولی هر کس کار شایستهای انجام دهد - خواه مرد یا زن - در حالی که مؤمن باشد آنها وارد بهشت میشوند و در آن روزی بیحسابی به آنها داده خواهد شد.
#شماره_38
#معارف
#ایمان
🆔 @farhang_puya
🔆امید به آینده
📣انسان ناامید نیز به #پیشرفت نمیرسد؛ به همین دلیل است که قرآن به انسانها دستور میدهد که به آینده امیدوار باشند: «وَ لاَ تَهِنوا وَ لاَ تَحْزَنوا و أنتمْ الأعلونَ إن کنتم مؤمنینَ» (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۳۹)؛ و سست نشوید و غمگین نگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید.
#شماره_38
#معارف
#امید
🆔 @farhang_puya
📯معنای مشروطیت(۲)
🔸استاد شهید مرتضی مطهری درباره اصطلاح مذکور میگوید: «مشروطه معنایش این است که یک عده تصمیم بگیرند و عده دیگر اجرا بکنند و باید آنهایی که تصمیم میگیرند، خود مردم انتخابشان کرده باشند.»
🔻در هر حال باید گفت مشروطه، نوعی محدود کردن قدرت پادشاهان مستبد قاجار بود که تا قبل از این انقلاب عظیم، به عنوان حاکمان مطلقالعنان، هیچ رأی و نظر مخالفی را تحمل نمیکردند و اصولاً حاضر به پاسخگویی مطالبات مردم رنجکشیده نبودند.
📝یادداشتی از هادی مازندرانی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
⏰لحظه را باید شناخت!
🖇شناخت موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود.
📎لحظه را باید شناخت، نیاز را باید باید دانست. کسانی که در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین بود، به اهلبیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند.
«امام خامنهای ۱۳۸۸/۱۰/۲۹»
#شماره_32
#امامین_انقلاب
#موقعیت_شناسی
🆔 @farhang_puya
📑پروفسور حمید مولانا، استاد و مدیر بخش ارتباطات بینالملل دانشگاه واشنگتن دی سی، در مقالهای با عنوان «جنگروانی و فریبکاری رسانهها» مینویسد:
📄این شعار که مطبوعات، رکن چهارم مشروطیت و دموکراسی در جامعه است، اسطورهای بیش نیست. کارکرد، کاربرد، و کارنامه مطبوعات و رسانه ها، با الگو، روش و اهداف آنها و با نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در چارچوب آن عمل میکنند، رابطه دارد.
📃برای مثال، در یک قرن اخیر، به طور کلی مطبوعات و رسانههای دنیا، جز در چندین مورد استثنایی، همواره در خدمت سلطهگران ملی و بینالمللی بودهاند.
📝برشی از یادداشت فائزه اسکندری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
📗اگر انقلاب انفسی نبود، انقلابی نبود...
#پاراکتاب
📕پیشوای نهضت بیشتر هشدار میدهد: «با مردمان پراکندهجان، پریشانچشم و خشکیدهذوق، تاریخ به پیش نمیرود. انقلابی که آفاق را دیگرگون کند، عزیمتگاهش اعماق قلب منقلب شدۀ انسانهاست. انقلاب در آفاق، میوۀ انقلاب در انفس است.»
📘من مطمئنم که حادثههای بزرگ، مقدمههای بزرگی هم دارند. من عمیقاً نگران «بلا» هستم. خدا در کمین مینشیند و گاه با یک عصیان، شکل حادثه را عوض میکند. چیزهایی هست که میتواند چشمۀ انقلاب انفسی را بخشکاند و هر ارادۀ معطوف به دیگرگونخواهی عمیقی را عقیم کند.
📚ارتداد، صفحه ۲۴
🆔 @farhang_puya
💉نژادپرستی به رنگ خون
🌡حتی باور آن هم مشکل مینمود. او یک زن سرخپوست بود که به تازگی توانسته بود با مسئله عدم تواناییاش برای مادر شدن کنار بیاید. چندی پیش که برای درمان بیماری به خانه یک پزشک همنژادش رفت، با بیان شرحی از احوال و سوابق بیماریاش، یادآوری کرد که پیشتر تحت عمل جراحی قرار گرفته و عقیم شده است.
🔬پزشک پس از معاینهی وی، با تعجب گفته بود که بیماریاش ربطی به عقیم کردن وی ندارند!
💊این ماجرا پزشک را حساس کرد. وی با مراجعه به سوابق و پرونده پزشکی بیماریاش، عمدی بودن این عمل جراحی را کشف کرده بود.
📋پس از مدتی که از مطالعه پرونده پزشکی بیماران دیگر گذشته بود، زن را هم از نتیجه تحقیقاتش مطلع کرد.
🔍مطالعات و تحقیقات وی از یک پروژه بزرگ و پنهان در سطح ایالات متحده حکایت میکرد که زیر نظر #سازمان_جاسوسی این کشور (سیا) در حال انجام است و آن تلاش برای قطع نسل بازماندگان سرخپوستهاست.
🚐مراکز درمانی و بهداشتی طبق یک برنامه دقیق به سرپرستی سیاه، دهها هزار نفر از زنان سرخپوست را عقیم کرده بودند. این زنان که ممکن بود به بهانه کوچکترین بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند، از سوی پزشکان خود به یک عمل جراحی غیر ضروری تن میدادند، چرا که درمان آنها منوط به عقیم شدنشان توصیف میشده است.[۱]
[۱]. www.mellatmajlis.ir
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya