eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
934 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام رضا (عليه‌السلام): 🔰 ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فرزند آدم چیزى بالاتر از یقین داده نشده است. 📚 تحف‌العقول، ص ۴۴۵ 🆔 @farhang_puya
💠 فرهنگ، سرچشمه‌ی فعالیت‌های تمدن‌ساز ⭕️ اصل و باطن تشکیل دهنده‌ی پیکره‌ی فرهنگ، مجموعه‌ی اعتقادات و اخالق و ارزش‌ها و آداب و رسوم، عادات، علوم و هنر، مواریث ملی، خصلت‌های بومی و قومی است که منشأ شکل‌گیری رفتارهای آحاد جامعه می‌شود و در همه‌ی ابعاد سبک زندگی جامعه تأثیر می‌گذارد 🔘 به طوری که انسان‌ها بر اساس فرهنگ‌شان حاضرند مال و منال، آبرو و حیثیت و رفاه و راحتی، جسم و جان خود و خانواده‌ی خود را فدا نمایند. 📊 اموری چون زبان و خط و معماری و آثار هنری و تولیدات صنعتی و امثال این‌ها مظاهر فرهنگ به شمار می‌آیند. بنابراین فرهنگ سرچشمه‌ی همه‌ی فعالیت‌های تمدن‌ساز جامعه است. درنتیجه فرهنگ جوهر تمدن، و تمدن نمود فرهنگ جامعه محسوب می‌شود. 🆔 @farhang_puya
💠 روحانیت؛ وارثان انبیا 🔰 علماء جانشین انبیاء و ائمه هستند، نقش اساسی و وظیفه اصلی‌شان هم اصلاح جامعه است. (بیانات علامه مصباح در جمع ائمه جمعه و جماعت و بسیج طلاب، ۸۲/۱۰/۲۵) 🔘 اگر بخواهید اسلام باقی بماند باید علمای اسلام باقی باشند و اگر حرکت علمی و روحانیت ضعف و فطوری پیدا کند دیر یا زود به جامعه سرایت می‌کند. (۷۹/۳/۱۱) 🔚 نقش علماء در جامعه اسلامی نقش مرزداران را دارند.... همان‌طور که مرزهای کشورهای اسلامی مرزبانی می‌خواهد که از نفوذ و حمله دشمنان جلوگیری کند، دل‌های مومنین هم مرزهایی دارد و مرزبانانی می‌خواهد تا از حمله شیاطین جلوگیری کند. (۷۸/۳/۱۶) 🗂 گردآوری: هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
💢 اعتدالیون مشروطیت، بازنده میدان سیاست 🖌 مهدی ابوطالبی: ❇️ سیری گذرا در تاریخ معاصر ایران، ما را با جریان‌هایی آشنا می‌سازد که با برافراشتن پرچم اعتدال و میانه‌روی پا به عرصه سیاست گذاشتند ولی همین جریان‌ها عملاً در دام افراط و تفریط افتادند و بدون هیچ دستاوردی حقیرانه از صحنه سیاسی حذف شدند. ⚠️ پدیده راه سوم در نهضت مشروطیت و حرکت مابین جریان دینی و سکولار که سرانجام به حذف این پدیده انجامید، عبرتی برای همه آنانی است که با برافراشتن پرچم اعتدال به دنبال تکرار تاریخی هستند که سرانجام سرنوشت آنان را با سرنوشت پدیده میانه‌رو مشروطیت گره خواهد زد. 🆔 @farhang_puya
❌ بازی دوسر باخت مشروطه‌‌خواهان معتدل 🔘 با مطالعه و بررسی تاریخ مشروطه در می‌یابیم که دو جریان عمده به صورت فعال در صحنه حضور داشتند و نقش‌ آفرینی می‌کردند: 1⃣ یکی جریان دینی که پیگیر اجرای احکام الهی بود و تغییراتی را در راستای تحقق دنبال می‌کرد و دیگری جریانی بود که راه مقابله با ظلم ناشی از حکومت استبدادی تک نفره را دموکراسی غربی در چارچوب نظامی کاملا سکولار می‌دانست. 2⃣ اما در همین فضا یک جریان دیگر پدید آمد که آن جریان، نه یک جریان بومی و دینی اصیل بود و نه یک جریان کاملاً غرب‌گرا. بلکه قائل بود جریان دینی باید قدری در مقابل عمل مسامحه کند و تندروی را کنار بگذارد و با جریان مقابلش قدری آرام‌تر برخورد کند! ✍ حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی 🆔 @farhang_puya
💠 شاه کلید حزب‌اللهی شدن 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم): ⚠️ هیچ یک از شما تا ایمان به مقدرات نداشته باشید، مؤمن نخواهید بود. 📚 توحید صدوق، ص ٢٨٠ 🆔 @farhang_puya
🔥 الی جهنم و بئس‌المسیر! 🆔 @farhang_puya
💠 اخلاق سیاسی امام خمینی (ره) 🔰 نگاه عدالت‌محور امام به یاران خود و شخص بنی صدر، یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاق سیاسی امام است. بر همین اساس امام امر به سکوت شهید رجایی و بهشتی، آیت‌الله خامنه‌ای، حجت‌الاسلام هاشمی و بنی ‌صدر کرد. 🔘 ایشان خواستار تشکیل هیئتی متشکل از نمایندۀ تمام افراد شد تا هر یک از تخلفات را بررسی کنند. امام طی حکمی، آیت‌الله مهدوی کنی را نیز به نمایندگی خود برای نظارت بر حل اختلاف تعیین کرد. 🔚 سخنرانی تحریک‌آمیز بنی صدر در جمع پرسنل نیروی هوایی شیراز و مصاحبه‌های جنجالی مطبوعاتی و رادیو-تلویزیونی وی موجب شد تا هیأت حل اختلاف، بنی صدر را به دلیل تخطّی از بیانیۀ امام و قانون اساسی محکوم نماید. ✍️ حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
⚠️ جامعه‌شناسی با عینک غربی ⚜ متاسفانه بسیاری با عینک وارداتی غرب، سعی در تحلیل غرض‌ورزانه و به ویژه ایران می‌کنند و عوامل ناکارآمدی احزاب و عدم پذیرش مردمی حزبی را در کشور مقصد ریشه‌یابی می‌کنند‌. 📑 آن‌ها بدون توجه به تفاوت‌های اساسی فرهنگی، اعتقادی و روحی جوامع اسلامی با جوامع غربی و غیر اسلامی، تلاش می‌کنند تا الگوهای جامعه‌شناختی جامعه مبدا را بر جامعه اسلامی تطبیق داده، روند ظهور، افول و پایداری و ناپایداری احزاب در کشور اسلامی ما را با شاخصه‌های دیکته شده غربی بسنجند. 🕌 ولی در نظام اسلامی، تشکیلات و سازمان‌های مذهبی، با هوادارانی از تمامی اقشار جامعه، یک حزب منسجم به آن‌ها آموزش سیاسی-تربیتی می‌دهد و اراده‌های متفرق آنان را در مسیر حرکت و حیات، همساز و هماهنگ میسازد. ✍ حمیده طرقی 🆔 @farhang_puya
🗳 نقش دانشجو در انقلاب‌ اسلامی 🔰 اغلب هرجا انقلاب شده از نظر تاریخی بیشترین نقش را دانشجویان بازی کرده‌اند. قشر فرهیخته جامعه این‌ها هستند. 🎓 آن‌ها آزاد فکر می‌کنند، چندان مسئولیت‌های بالفعلی ندارند، می‌توانند بیندیشند و حرکت کنند. این‌ها اغلب نقش مهم را بازی می‌کنند. اما در (انقلاب دینی) دانشجو به اضافه قید اسلام است؛ یعنی روحانیت. پس اگر انقلاب اسلامی بخواهد تقویت شود، اولین بار آن، روی دوش روحانیت است. ☑️ در ابتدای پیدایش آن همین‌گونه بوده است؛ از مرجع تقلید و شاگردهای امام که شروع شد، بعد هم به وسیله همین‌ها دنبال شد تا به این‌جا رسید، بعد گسترش یافت و دانشجوها را هم گرفت، آن‌ها قشر فرهیخته هستند، منتها در پرتو اسلام و روحانیت رشد کردند. 📞 گفتگوی نشریه فرهنگ پویا با علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
⭕️ اهداف فتنه‌ها چیست؟ 🌀 نفاق در گام اول انقلاب تا فتنه سال ۸۸، طی دو مرحله‌ای که دشمن آن را طراحی و اجرا کرد، خود را به خوبی نشان داد و در این میان چهره‌ی برخی از معممین را نیز آشکار ساخت. رهبر انقلاب (مدظله) از این دو مرحله چنین یاد می‌کنند. 🔱 «هدف‌هایی که آن‌ها دنبال می‌کردند در درجه‌ی اول سقوط انقلاب و سقوط نظام‌جمهوری اسلامی بود، هدف اول، براندازی بود، هدف بعدی این بود که اگر براندازی نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا نکرد، انقلاب را استحاله کنند؛ یعنی صورت انقلاب باقی بماند، اما باطن انقلاب، بصیرت انقلاب و روح انقلاب از بین برود، در این زمینه خیلی تلاش کردند؛... .¹» 🗄 حسن ابراهیم‌زاده؛ خطبه نماز جمعه تهران ۱۳۸۹/۱۱/۱۵ 🆔 @farhang_puya