فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از پیروزی های اخیر حماس بر اسرائیل
✅ یهوی های کانال👇👇👇👇
❤️ این خنده قشنگ رو دیدم............😊
💙لذت بردم..................................😊
💖 گفتم با شما هم به اشتراک بذارم.😊
💚با ذکر ۵ صلوات یا بیشتر.............😊
جشنواره ترویجی تکریمی زکات
┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄
🌹 با ما همراه باشید 👇
#زکات_رویش_زندگی
🌐 @farhang_zakat
#مسابقه_کتابخوانی
#متن_سوال_شانزدهم
✅ #چگونگی_پرداخت_زکات
🔴آیا بهتر از زکات را مردم با دست خود و مستقیماً به فقرا بدهند یا از طریق حکومت اسلامی و حاکم پرداخت شود؟
شاید از آیات و روایات بتوان استفاده کرد که اصل قانون آن است که زکات از طریق حاکم اسلامی جمع آوری و تقسیم شود زیرا :
۱) خداوند پیامبرش را مأمور گرفتن زکات کرده است، «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً» اگر گرفتن رسول خدا واجب است، پس پرداخت مردم به پیامبر نیز واجب می باشد.
در حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: « أمرت أن آخر الصدقة من أغنیائکم فأرُدها فی فقرائکم» من مأمورم که از اغنیا زکات بگیرم و به فقرا بدهم. پس از پیامبر اسلام نیز امامان معصوم علیهم السلام مسئول این امر بوده اند. شخصی می گوید: از امام رضا علیه السلام پرسیدند که زکات فطره برای کیست؟ حضرت فرمود: برای امام است, گفتم این خبر را نقل کنم؟ فرمود: بله
۲) پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله برای زکات، کارگزارانی تعیین کرده بود که در قرآن از آنان به نام عاملین یاد شده است، این افراد از طرف حضرت مسئول جمع آوری زکات بودند. از جمله: شخصی به نام رافع را به سوی قبیله جهینه، بسر را به سوی قبیله بنی کعب، ولید بن عقبه را به سوی قبیله بنل المصطلق و مردی از بنی سعد را به سوی قبیله بنی سعد فرستاد.
۳) حضرت علی علیه السلام نیز افرادی را برای جمعآوری زکات می فرستادند و در نهجالبلاغه حدود ۲۰ دستور برای شیوه برخورد آنان با مردم بیان شده است.
۴) در قرآن میخوانیم: بعضی از منافقان به نحوه تقسیم زکات پیامبر صلی الله علیه و آله اعتراض می کردند و نیش میزدند، اگر جمع آوری و تفسیر زکات مربوط به پیامبر نبود، دلیلی برای تحمل این همه نیش این نبود. بگذریم که قرآن می فرماید:«وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُواْ مِنْهَا رَضُواْ» «انتقاد و سرزنش این منافقان برخاسته از عقده و منافع شخصی آنهاست و هرگاه کمی از زکات به آنها داده شود، دیگر انتقاد نمیکنند».
۵) سهمی از زکات برای جذب دل ها اختصاص داده شده است. «المؤلفة قلوبهم»
رسول خدا صلی الله علیه و آله برای جذب روسای قبایل چیزهایی با آنها می داد و شکی نیست که رئیس قبیله جذب افراد عادی نمیشود، ولی جذب رئیس حکومت میشود. پس باید زکات نزد حاکم اسلامی جمعآوری و با نظارت او تقسیم شود تا بتوان افراد را به اسلام جذب نمود.
۶) در روایات برای حاکم اسلامی و وظایفی تعیین شده است، از جمله اینکه بدهی بدهکاران را بپردازد.«فعلی الامام ان یعطیه»
و در بعضی روایات می خوانیم که حاکم باید بخششهای داشته باشد.«فعلی الإمام أن یُعطیهم»
بنابراین مکتبی که برای امام و حاکم اسلامی هزینه تعیین میکند باید منبع درآمد هم معین نماید. پس زکات باید در دست حاکم اسلامی باشد.
۷) در روایات می خوانیم پنهان کردن زکات از امام، نشانه نفاق است .
اگر پنهان کردن زکات نشانه نفاق است، پس باید زکات نزد امام المسلمین جمعآوری و توسط او تقسیم شود.
۸) در صدر اسلام افرادی کارشناس و متخصص در تخمین مبلغ زکات بودند و از طرف رسول خدا صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام به مناطق اعزام می شدند. اگر پرداخت زکات از وظایف فردی باشد و از وظایف رسمی نظام اسلامی نباشد ، نیازی به فرستادن گروه تخمین و ارزیابی از طرف حکومت نبود.
۹) حضرت علی علیهالسلام به مخنف بن قیس که مسئول زکات بود،فرمود:«لیس له أن ینزل بلادنا و یؤدی صدقة ماله إلی عدونا» هرکس از پیروان ما که زکات مال خود را به کارگزاران شام پرداخت کند، درست نیست، زیرا نیروی سواره و پیاده ما از او حمایت کرده است و سزاوار نیست که افرادی از خدمات ما بهره مند شوند، ولی زکات اموالشان را به دشمنان ما بدهند.
از این حدیث معلوم میشود که زکات بودجه حکومت است و باید به حکم داده شود تا امنیت منطقه را با تدبیر، تأمین کند.
📚کتاب ره توشه عاملین زکات
جشنواره ترویجی تکریمی زکات
┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄
🌹 با ما همراه باشید 👇
#زکات_رویش_زندگی
🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠
۲۰ روز با زکات
ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات
شمال استان اصفهان
🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده:
💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی
🏆 37 قاب نفیس
📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان
#سوال_شانزدهم:
الف) آیا بهتر است زکات را مردم با دست خود و مستقیماًبه فقرا بدهند یا از طریق حکومت اسلامی و حاکم پرداخت کنند؟
ب) پنهان کردن زکات از امام، نشانه ی چیست؟
۱) مردم با دست خود به فقرا بدهند _ بد بینی
۲) مردم از طریق حکومت اسلامی و حاکم اقدام کنند _ نفاق
۳) هر دو صورت خوب است _ دروغ گویی
✅ نحوه شرکت در مسابقه:
1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat
2⃣ مطالعه متن مربوطه
3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک
با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر
به شماره:
6600032451(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 #زکات_رویش_زندگی @farhang_zakat
#مسابقه_کتابخوانی
#متن_سوال_هفدهم
👈👈 ادامه چگونگی پرداخت زکات
۱۰) حضرت علی علیه السلام در نامههای ۲۵، ۲۶ و ۶۷ به مسئولین زکات سفارشاتی میکنند که نشان میدهد باید اختیار زکات به دست حاکم اسلامی باشد، نمونه آن، اینکه می فرماید:
زکات را به حاکم اسلامی برسانند تا او تقسیم نماید.
زکات را فوری نزد ما آورید تا طبق کتاب خدا و سنت پیامبرش تقسیم کنیم.
حضرت علی علیه السلام به مأمور خود میگوید: به مردم بگو! ای بندگان خدا ولی خدا مرا نزد شما فرستاده است تا حق خدا را که در اموال شماست بگیرم، آیا برای خداوند در اموال شما حقی هست تا آن را به ولی خدا برسانم؟
به همین دلیل ابوبکر با گروهی که زکات نمیدادند برخورد نظامی کرد و در تاریخ نام آن گروه به اصحاب رده معروف شده است.
۱۱) دلیل پرداخت زکات حل مشکلات فقراست و اگر قدرت حکومت نباشد، بسیاری از مردم زکات نمیدهند و فقرا در فقر میسوزند. بنابراین باید حاکم اسلامی در مسئله زکات نقش فعال و قهار داشته باشد.
۱۲) اگر قرار باشد هر کس با دست خود زکات مال خود را به افراد مستحق بدهد و نظارت حاکم اسلامی در کار نباشد، افراد زیادی سوء استفاده کرده و از چند نفر زکات میگیرند.
۱۳) در تأمین زندگی فقرا از طریق حکومت، ذلت و خواری و تحقیر نیست. ولی اگر فقیر به طور مستقیم از دست افراد کمک بگیرد، احساس حقارت میکند. بنابراین برای حفظ کرامت و آبرو و شخصیت فقرا باید زکات نزد حاکم عادل اسلامی جمعآوری و تقسیم شود.
۱۴) امام خمینی رحمة الله علیه در تحریرالوسیله مینویسد: بهتر است که زکات را در زمان غیبت حضرت مهدی علیه السلام به فقیه و حاکم اسلامی بدهند زیرا به محل مصرف آن آگاه تر است و اگر فقیه و حاکم اسلامی بنا بر مصلحت اسلام و مسلمانان حکم کند که مردم در زکات مال خود را به او بپردازند، پیروی از وی هر چند که از او تقلید نکنند، واجب است.
سوال: با این همه دلایل، چرا گروهی از بزرگان فقها بر این عقیده اند که مردم خودشان زکات مالشان را بپردازند؟
پاسخ: شاید دلیل این بزرگان حدیثی باشد که می فرماید:«فأخرجها من مالک ... ثم أعطها کیف شئت» زکات را از مال خود خارج کن و هرگونه مصلحت میدانی خرج کن.
البته ممکن است این روایات در زمان تقیه صادر شده باشد که دست امامان معصوم علیهم السلام در آن هنگام بسته بوده است و قدرتی برای جمعآوری زکات نداشتند و اگر اموال را جمعآوری و تقسیم میکردند، کینه و حسادت حاکمان ستمگر را برمی انگیختند و برای طرفداران وفاداری که برای رساندن زکات به آن بزرگواران مراجعه میکردند، ایجاد زحمت می کردند. به همین دلیل امامان معصوم علیهم السلام برای حفظ جان طرفداران خود دستور می دادند که هر کس زکات مالش را خودش بدهد و هر کس به شما زکات داد، بگیرید و هر کس نداد کاری به او نداشته باشید.
ناگفته پیداست که اکثر مراجع تقلید (حفظهم الله) به پرداخت کنندگان، اجازه پرداخت زکات را می دهند.
📚کتاب ره توشه عاملین زکات
جشنواره ترویجی تکریمی زکات
┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄
🌹 با ما همراه باشید 👇
#زکات_رویش_زندگی
🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠
۲۰ روز با زکات
ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات
شمال استان اصفهان
🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده:
💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی
🏆 37 قاب نفیس
📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان
#سوال_هفدهم:
الف) سفارشات حضرت علی علیه السلام به مسئولین زکات در نهج البلاغه نشاندهنده چیست؟
ب) اگر هرکس با دست خود زکات مال خود را به افراد مستحق بدهد، چه مشکلی بوجود می آید؟
۱) اینکه پرداخت زکات به صورت شخصی صورت گیرد _ حکومت و حاکم اسلامی ضعیف میشود
۲) اینکه آموزش آداب زکات فراگیر شود _ فقر حل نشده و حتی گسترش می یابد
۳) اینکه باید اختیار زکات به دست حاکم اسلامی باشد _ افراد زیادی سوء استفاده کرده و از چند نفر زکات می گیرند.
✅ نحوه شرکت در مسابقه:
1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat
2⃣ مطالعه متن مربوطه
3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک
با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر
به شماره:
6600032451(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 #زکات_رویش_زندگی @farhang_zakat
#مسابقه_کتابخوانی
#متن_سوال_هجدهم
✅ #برخی_از_ضوابط_و_مقررات_مورد_نیاز
کمیته امداد امام خمینی رحمت الله علیه به عنوان دبیرخانه زکات به منظور حسن عملیات اجرایی و حفظ اعتماد مردم، فعالیت ها و سیاست های اجرایی و فرهنگ سازی خود را نظام مند نموده تا پاسخگوی سوالات و نیازهای اولیه متولیان جمعآوری در استانها باشد.
به همین منظور برخی از این ضوابط و مقرراتی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به شما عاملین محترم مربوط می باشد آورده شده تا بتوانید به کمک آنها با سهولت بیشتری اقدام به جمعآوری زکات نمایید.
⚫ نحوه محاسبه زکات
۱) میزان هزینه ای که یک کشاورز در به دست آمدن محصول متحمل میشود را در چهار مرحله: آمادهسازی زمین، کاشت، داشت و برداشت محاسبه میکنیم.
۲) با در نظر گرفتن میزان محصول به دست آمده و قیمت مصوب هر کیلوگرم محصول(جو یا گندم)، درآمد کل کشاورز را از برداشت محصول محاسبه میکنیم.
۳) آن دسته از کشاورزانی که در کشت محصول متحمل ضرر شدهاند، مسلما زکات مشمول آنها نخواهد شد، برای شناسایی این گروه میزان سود حاصل از کشت محصول را با استفاده از روش زیر به دست می آوریم:
هزینه حاصل از کشت محصول_میزان درآمد حاصل از کشت محصول=میزان سود
۴) با در نظر گرفتن آن دسته از افرادی که سود محصول آنها مثبت شده است و میزان محصول آنها بیش از ۸۷۴ کیلوگرم است، میزان زکات را به تفکیک برای محصولات گندم و جو در دو وضعیت دیم و آبی محاسبه میکنیم. (یک دهم محصول دیم و یک بیستم محصول آبی)
۵) برآورد درصد افرادی که به آنها زکات تعلق می گیرد هم نسبت به کل نمونه آماری و هم نسبت به تعداد کشاورزان گروه نمونهای (گروه گندم کار آبی و دیم و جوکار آبی و دیم) نیز محاسبه میشود.
۶) برای برآورد میزان زکات محصولات گندم و جو هر ساله بر اساس آمار و ارقام وزارت جهاد کشاورزی محاسبه میکنیم.
فرایند محاسبات میزان زکات :
به طور کلی روند محاسبه میزان زکات برای کشاورزی به صورت زیر می باشد:👇👇
📚کتاب ره توشه عاملین زکات
جشنواره ترویجی تکریمی زکات
┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄
🌹 با ما همراه باشید 👇
#زکات_رویش_زندگی
🌐 @farhang_zakat
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠
۲۰ روز با زکات
ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات
شمال استان اصفهان
🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده:
💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی
🏆 37 قاب نفیس
📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان
#سوال_هجدهم:
الف) در کشور ما مسئولیت جمع آوری زکات با کدام ارگان است؟
ب) نحوه محاسبه زکات چگونه است؟
۱) دبیرخانه شورای زکات _ محاسبه کل هزینه های کشت محصول+ محاسبه ارزش ریالی میزان محصول برداشتی
۲) کمیته امداد امام (ره) _ سود حاصل از کشت محصول + حذف کشاورزانی که سود نداشتند و یا کمتر از ۸۴۷ کیلوگرم است
۳) دبیرخانه شورای زکات واقع در کمیته امداد امام (ره) _ مورد ۱ و ۲ × یک دهم(دیمی) یا یک بیستم(دستی).
✅ نحوه شرکت در مسابقه:
1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat
2⃣ مطالعه متن مربوطه
3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک
با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر
به شماره:
6600032451(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 #زکات_رویش_زندگی @farhang_zakat
#مسابقه_کتابخوانی
#متن_سوال_نوزدهم
قانون زکات
ماده1ـ به منظور تشویق مردم به ادای زکات و سازماندهی امور مربوط در صورت اذن ولی فقیه و اعطاء اختیارات در چهارچوب این قانون، «شورای مرکزی زکات» با عضویت اشخاص زیر تشکیل می گردد:
الف ـ نماینده ولی فقیه در شورا (رئیس شورا)
ب ـ رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، (قائم مقام و دبیر شورا)
پ ـ معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
ت ـ وزیر کشور
ث ـ وزیر جهاد کشاورزی
ج ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
چ ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
ح ـ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
خ ـ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور
د ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
ذ ـ یک نماینده از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس به عنوان ناظر
تبصره ـ دبیرخانه شورا در کمیته امداد امام خمینی (ره) تشکیل می گردد. همچنین وظیفه جمع آوری و رساندن زکات به موارد مصرف بر عهده آن نهاد است که علاوه بر ارائه گزارش کار به شورا، بودجه مورد نیاز جهت اجرای این قانون را پیشنهاد می نماید تا پس از تصویب شورا و با لحاظ ماده (4) این قانون توسط دولت در بودجه سالانه آن نهاد قرار گیرد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی، توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تخصیص اعتبار یابد تا به مصرف برسد.
ماده2ـ وظایف شورای مرکزی زکات عبارت است از:
الف ـ تعیین خط مشی های اساسی درخصوص جمع آوری و مصرف زکات و تنظیم ضوابط و معیارهای مربوطه
ب ـ سیاستگذاری امور تبلیغی و آموزشی در جهت آشنایی و هدایت مردم به ادای زکات
پ ـ برنامه ریزی جهت ایجاد هماهنگی، نظارت و مشارکت مؤثر استانداران، فرمانداران، بخشداران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و ائمه جمعه و جماعات سراسر کشور در اجرای این قانون
ماده3ـ هرگونه اقدام در مورد زکات از قبیل جمع آوری و اولویتهای مصرف آن مطابق نظر ولی فقیه و با اذن ایشان انجام می گیرد.
ماده4ـ دولت مجاز است در جهت اهداف این قانون و بنا بر پیشنهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) حداقل معادل ریالی زکات جمع آوری شده در هر سال را به علاوه ده درصد در بودجه سال بعد پیش بینی نماید و در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت مصارف اهداف این قانون قرار دهد.
تبصره1ـ کمـیته امـداد امام خمینـی (ره) موظـف است مـعادل ریـالی زکـات جمع آوری شده در هر محل را به همراه کمکهای دولت در صورت اذن ولی فقیه به مصرف همان محل برساند.
تبصره2ـ کمیته امداد امام خمینی (ره) با ایجاد بانک اطلاعات ملی زکات، گزارش عملکرد میزان زکوات جمع آوری شده در مناطق کشور، کمکهای دولت و اقدامات رفع فقر و عمرانی و خدماتی انجام شده را به صورت دوره ای به شورای مرکزی زکات و کمیسیونهای اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی منعکس نماید.
ماده5 ـ شوراهای زکات در استان، شهرستان و بخش در صورت اذن ولی فقیه یا نماینده مأذون از سوی ایشان به شرح ذیل تعیین می گردند:
1ـ شورای استان عبارتند از امام جمعه مرکز استان به عنوان رئیس شورا، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان به عنوان دبیر، استاندار، مدیران کل جهاد کشاورزی، اموراقتصادی و دارایی، بهزیستی، مدیر صدا و سیما و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
2ـ شورای شهرستان عبارتند از امام جمعه به عنوان رئیس، رئیس شاخه کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دبیر، فرماندار، رئیس اداره بهزیستی، مدیر جهادکشاورزی، رئیس اداره امور مالیاتی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
3ـ شورای بخش عبارتند از امام جمعه به عنوان رئیس، رئیس شاخه کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دبیر و دو نفر معتمد محلی به انتخاب امام جمعه
ماده6 ـ سیاستهای تبلیغی و تشویقی در جهت ترغیب مردم به ادای زکات
از قبیل اختصاص یارانه به کشاورزان و دامداران و نحوه اداره شوراهای استان، شهرستان و بخش و چگونگی تعیین معتمدان محلی در آیین نامه اجرائی این قانون پیش بینی می گردد.
هزینه های ناشی از اجرای این قانون تا حداکثر (10%)، از محل وصولی های مربوطه تأمین می گردد.
مسؤول امور زکات و شوراهای آن در مراکز دهستانها و روستاهای تابع، شورای بخش است و در موارد استثناء به دلیل گسترش امر زکات شورای شهرستان به تشکیل شورای مرکز دهستان و روستا اقدام می کند.
ماده 7ـ آیین نامه اجرائی این قانون ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون توسط دبیرخانه شورا تهیه می شود و پس از تأیید شورای مرکزی به تصویب هیأت وزیران می رسد.
قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و سه تبصره درجلسه علنی روز یکشنبه مورخ هشتم آبان ماه یک هزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1390/08/18 به تأیید شورای نگهبان رسید.
💠 مسابقه پیامکی کشوری 💠
۲۰ روز با زکات
ویژه جشنواره ترویجی تکریمی زکات
شمال استان اصفهان
🎁 همراه با اهدای جوایز ارزنده:
💳 هدایای نقدی 5 میلیون ریالی
🏆 37 قاب نفیس
📜 لوح تقدیر از مدیر کل استان
#سوال_نوزدهم:
الف) شورای مرکزی زکات چند عضو دارد؟
ب) قانون زکات در چه تاریخی به تأیید شورای نگهبان رسید؟
۱) 11 عضو _ 18 آبان 1390
۲) 12 عضو _ 8 آذر 1388
۳) 10 عضو _ 28 دی 1392
✅ نحوه شرکت در مسابقه:
1⃣ عضویت در کانال جشنواره: @farhang_zakat
2⃣ مطالعه متن مربوطه
3⃣ ارسال پاسخ صحیح به صورت پیامک
با ذکر نام و نام خانوادگی و نام شهر
به شماره:
6600032451(رو شماره بزنی کپی میشه) ⏰ مهلت: هرشب تا ساعت۲۴ یا تا ۲۰ مهر یکجا 📝پاسخ هر شماره در قالب یک پیامک مثال)👇 محمد محمدزاده آران و بیدگل سوال اول: ۱ 🎊 اعلام اسامی برتر: ۲۱ مهرماه 😍 تجلیل و اهدای جوایز: ۲۷ مهرماه ┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄ 🌹 با ما همراه باشید 👇 #زکات_رویش_زندگی @farhang_zakat
#مسابقه_کتابخوانی
#متن_سوال_بیستم
💠 قصهی قارون و موضوع زکات| بخش اول
• قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرتآموز شخصی با نام قارون را روایت میکند که عاقبت وی ختم به خیر نمیشود. او از قوم موسی(ع) بود اما به دلایلی بعدها علیه بنیاسرائیل شورش میکند.(آیه ۷۶: إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ ... ) برخلاف فرعون که دشمن خارجی بنیاسرائیل به شمار میرفت، قارون به مثابه یک دشمن داخلی مقابل قوم موسی(ع) ایستاد. اما علت دشمنی او چه بود؟
• خداوند ثروت بسیار کلانی را به قارون عطا کرد به نحوی که قرآن کریم در اینباره میفرماید: «ما آنقدر از گنجها به او داده بودیم که حمل گنجینهها برای یک گروه زورمند مشکل بود!»(آیه ۷۶: ... وَآَتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ ... ) اما قارون به تکلیف خود در نسبت با این اموال عمل نمیکرد(داشتن مال را به مثابه داشتن مأموریت از جانب خدا نمیدانست) و رویکرد اشتباهی را برگزید. همین مسئله موجب نگرانی خواص قوم موسی(ع) شد و اعتراضشان را نزد او اعلام کردند.
• اوّلین اعتراض این بود که چرا قارون این همه به اموالش مینازد گویا دستیابی به اموال را به عنوان هدف نهایی میپندارد و برای همین دچار سرخوشی شده! به او گفتند خداوند مُرفَّحین را دوست ندارد.(آیه ۷۶: إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ ... ) دوّمین اعتراض این بود که چرا قارون از آنچه که خدا به او داده در جهت ابتغای سرای آخرت به کار نمیگیرد؟(آیه ۷۷: وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ ...) به او گفتند بهرهات را از دنیا فراموش نکن!(چرا قدرِ داشتههایت را نمیدانی و از آن برای طلبِ آخرت استفاده نمیکنی؟) و همانگونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... ) سوّمین اعتراضشان به او این بود که چرا قارون از هوای نفس خود برای تصمیمگیری در مورد اموالش پیروی میکند. به او گفتند «از خود راضی» و «غافل از یاد خدا» نباش! در زمین فساد نکن که خداوند، فسادکنندگان را دوست ندارد!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ)
• اعتراضات قوم موسی(ع)، قارون را به پاسخگویی واداشت. او عقیدهاش را چنین اظهار کرد: «آنچه بدست آوردهام به واسطه دانش خودم بوده است!»(آیه ۷۸: ... قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي ... ) معنای این حرف یعنی «این اموال را مستقلاً خودم بدست آوردهام و الان هم متعلق به من است و هر کاری که دلم بخواهد با آن انجام میدهم! اینکه چه تصمیمی در مورد اموالم میگیرم و چه میکنم، غیر از خودم به هیچکسِ دیگر مخصوصاً شما مربوط نیست!» از طرفی او به جای اینکه در تصدیق معترضین بگوید مال را خدا به من داده، گفت خودم [مستقلاً] آن را به دست آوردهام! او حتی توجه نکرد که اگر علمی دارد، از جانب خداست. قارون با این سخنش، خود را بزرگتر از آن چیزی که بود نشان داد و نسبت به خدا تکبر ورزید و خداوند جواب تکبرش را (با کنایه به علم نزد قارون!) چنین داد: «آیا او نمیدانست که خداوند اقوامی را پیش از او هلاک کرد که نیرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟! و [هنگامی که عذاب الهی فرا رسد،] مجرمان از گناهانشان سؤال نمیشوند؟»(آیه ۷۸: أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ)
📚کتاب ره توشه عاملین زکات
جشنواره ترویجی تکریمی زکات
┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄
🌹 با ما همراه باشید 👇
#زکات_رویش_زندگی
🌐 @farhang_zakat
💠 قصهی قارون و موضوع زکات| بخش دوم
وقتی قارون با جمال و شوکتش در میان قوم خود ظاهر شد(آیه ۷۹: فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ ... )، این اقدام در سطح جامعه حاشیههایی به دنبال داشت. به بیان قرآن، گروهی که خواهان زندگی دنیا بودند گفتند: «کاش مثل آنچه که به قارون داده شده، ما هم داشتیم. او بسیار برخوردار است.»(آیه ۷۹: ... قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ) گروهی که به آنها علم داده شده بود(دومین کنایه قرآن به علمِ نزد قارون) در جواب سطحینگری دنیاطلبان گفتند: «وای بر شما، ثواب الهی برای کسانی که ایمان آوردهاند و عمل صالح انجام میدهند بهتر است، اما جز صابران آن را دریافت نمیکنند!»(آیه ۸۰: وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ)
• خداوند در ادامه، با بیان سرنوشت قارون و اموالش میفرماید: که او و خانهاش را در زمین فرو بردیم و گروهی نداشت که او را در برابر عذاب الهی یاری کنند، و خود نیز نمیتوانست خویشتن را یاری دهد.(آیه ۸۱: فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ) این بیان قرآن، حقارت قارون متکبر و مغرور را در مقابل خداوند میرساند. این سرنوشت شوم، مایه عبرتی شد برای آن کسانی که تا دیروز جایگاه او را آرزو میکردند. همانها نظرشان را تغییر دادند و گفتند: «وای! گویا خدا رزق(روزی) را بر هر کس از بندگانش بخواهد گسترش میدهد یا تنگ میگیرد! اگر خدا بر ما منت ننهاده بود، ما را نیز به قعر زمین فرو میبرد! ای وای! گویا کافران هرگز رستگار نمیشوند!»(آیه ۸۲: وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ)
🔻قارون با بیان اینکه «آنچه بدست آوردهام به واسطه دانش خودم بوده است!»، رسماً عدم اعتقادش را نسبت به «زکات» اظهار کرد و از آوردن آن خودداری نمود. او خیال میکرد، اموالی که به او رسیده را خودش مستقلاً بدست آورده و به همین دلیل نتیجه میگرفت که در قبال ضعفا هیچ وظیفه و تعهدی ندارد.
🔻در علوم اجتماعی متعارف به دلیل عدم اعتقاد به ربوبیت الهی و معاد، طبعاً موضوع پراهمیت زکات مورد بحث و بررسی قرار نمیگیرد و به آن اندک توجهی نمیشود. مبنای این علوم، هواپرستی(امانیسم) و به تبع آن اباحهگرایی(لیبرالیسم) است. شبیه طرز فکری که قارون داشت و وی را عاقبت به خیر نکرد.
📚کتاب ره توشه عاملین زکات
جشنواره ترویجی تکریمی زکات
┄┄┅✿❀🌺❀✿┅┄┄
🌹 با ما همراه باشید 👇
#زکات_رویش_زندگی
🌐 @farhang_zakat