eitaa logo
فرهنگنامه رجاء
121 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅ فرهنگنامۀ رجاء #wikirajaei ✅ #فرهنگنامه_رجاء، شامل اصطلاحات علمی و ابداعی #حمید_رجایی است. این اصطلاحات در #اندیشنامه_رجاء بکار رفته است. نقل مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. برای آگاهی فراتر، نگاه کنید به: hamid-rajaei.com @tolooemehr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆طلوع مهر🔆 📚 (ه.ش / عالَم شناسی) ✅ قداست وصفی است حاکی از سرشاری و فیضان نسبی یا مطلق خیر و غیبت هر گونه شرّ، در چیزی. ✅ مبدأ و منشأ قداست، خدواند متعال است و هر آنچه از خیر، بهره‌مند باشد، به همان میزان، مقدّس است. ✅ قداست، در همۀ هستی، سریان دارد و از منشأ آن یعنی خدای متعال، به همه جهان، ساری و جاری می گردد؛ مگر آنچه تماماً و به امر مولا، از خیر و رحمت محروم باشد از همان حیث از قداست تهی می‌شود. 🔶 بنابراین تمام جهان آفرینش، محترم و مقدّس است و رعایت ادب الهی در مورد آن لازم است. باورهای دینی منصوص، نیّات خیر و اعمال صالح (با نیت صحیح)، عالمان دین و همه خیراندیشان و خیراندیشی‌ها و همه کائنات، از آن نظر که متّصل و منتسب به خیر و حق تعالی هستند، مقدّس هستند. حمید رجایی زمستان ۹۶ 🆔 @farhangerajaei 🆔 @tolooemeh 🌐 hamid-rajaei.com
📚فرهنگنامه رجا یا (ش.ش، زیبایی‌شناسی) ✅ انگاره / پارادایم، الگوی داوری بادوام، شایع و موجه و مورد مراجعه برای رد یا قبول افکار است و شامل الگوهای معرفتی، معرفتی- احساسی و فقط احساسی، الگوهای فکری فردی، گروهی و عمومی می شود. شرط لازم و کافی برای تشکیل یک پاردایم، این است که یک الگوی داوری، مقبول و مورد مراجعه باشد. به دیگر عبارت، هر آن چه رفتار پارادایمی داشته باشد، پارادایم است. ✅ عبارت است از: در چمبره گرفتن داوری‌های معرفتی و زیبایشی، توسط یک الگو برای یک مدت طولانی. پس هر آنچه بتواند مجموعه‌ای از داوری‌های ادراکی یک فرد یا جامعه را در چمبرۀ خود بگیرد و مدت‌ها پایدار بماند، پارادایم است. پارادایم‌های غیر ارتکازی، متکی به رفتار ادراکی و علمی فرد و جامعه هستند: اینکه ایشان چیزی را پارادایم قرار دهند یا نه. ✅ پارادایم ها گوناگون هستند: پارادایم معرفتی، پاردایم زیبایشی، فردی، اجتماعی و… ✅ ، یک سازۀ معرفتی کُنشگر و ناوبرانه است که سرنوشت معرفت های دیگر به آن وابسته است. مانند مکاتب علوم در تعیین منبع، روش، فایده و … ✅ ، یک سازۀ زیبایشی کنشگر است که سرنوشت داوری های دیگر، به آن وابسته است. مانند مُد، سلیقه، عرف و … ♦ در نظریه رجاء، مفهوم پاردایم بسیار عام و مصادیق آن بسیار است. حمید رجایی زمستان ۹۶ 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
📚فرهنگنامه رجا 💠 شکّ خوب (ش.ش) شکّ معرفت‌شناختی است که گاهی آگاهانه و از روی قصد، اعمال می‌شود و حتّی‌المقدور، زیربنایی اندیشه‌ای و نه روان‌شناختی و نه زیبایی‌شناختی دارد. شکّ خوب، اگر چه با اطمینان از صحّت گزاره‌های برهانی، آن‌ها را اصل موضوع قرار می‌دهد، اما همواره برای دستیابی به فهم بهتر، عمیق‌تر و منسجم‌تر یا کشف یک راهکار بهتر، هزینه می‌شود. شکّ خوب، دستیار اندیشمندان خلّاق است و هم بازرس است و هم عسس و نگهبان اندیشه‌ها. 💠 حمید رجایی پاییز 96 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ ، (ش.ش / فرآیندشناسی ) 💠 روشنفکر دینی، عالم و اندیشمندی خلاق است که با دانش تخصصی خود، ها را با های علمی پیوسته در به وامی دارد. او نوفهمی را وارد و می کند. کار او به خلق پرسش، معرفت و نظریه و سازه و پیکره بندی، راهکار، راهبرد و ایجاد برخی در می انجام. 💠 او دشمن معرفتی و در فهم است و اکسیژن حیات او آزادی بیان است و بواعث سلب آن را، یکی از شعوب مهمّ می داند. 💠 منبع داوری و فکری روشنفکران دینی، و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است و پاسخ پرسش های خود را در تلائم با محکمات دین و مستمدّ از معارف اهل بیت علیهم السلام، بدست می آورد. 💠 از جمله صلاحیّت های یک روشنفکر دینی، تقوا و طهارت باطن، علم و مهارت کافی در استنباط معارف از منابع دین و خلاقیت در فهم و مهارت در به تعامل درآوردن نوآورده های معرفتی، شجاعت و احتیاط، در بیان عقاید است. روشنفکری دینی، امروزه باید در فرآیند رخ دهد و بعید است اشخاص بتوانند به خوبی از پس آن برآیند. اما عملاً افراد خاصی در این کار موفق ترند {چرا؟ نیازمند و } 💠 کسانی که معارف اسلامی را نمی دانند، یا با آورده ها و مناسبات جدید علومی و و حوزه مطالعاتی خود آشنا نیستند، نباید وارد حوزه تولید معرفت و روشنفکری دینی بشوند. روشنفکر خودباخته، دارای معنا و مصداق است. 💠 روشنفکران دینی، تقریباً در تمام جوامع اسلامی، آواره و در خطرند و یکی از عوامل بدبختی مسلمان، همین است. مهدی عجل الله تعالی فرجه، سالار و سلسله جنبان روشنفکری دینی است. او امامی غایب و گریزان و خائف و مترقب است. حمید رجایی مهر ماه 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء 💠 / دیدگاه­ های خُفته (ش.ش) 💠 مقبول ارتکازیّ، یک اصطلاح در فرهنگنامۀ رجا است. (اصط.رجا / ش.ش؛ ارتکازی در لغت یعنی در ناخودآگاه ذهن بودن یا به طور ناخودآگاه، مقبول بودن، بسیاری از مقبولاتِ و دانشمندان، ارتکازی است) ❇️ بسیاری از مقبولات و دانشمندان، ارتکازی هستند (نگا. پانوشت 👇) 💠 مثلاً پیش­ تر، دانشمندان، مبتلا به این (مبدَّل) بودند که «اگر اشیاء سنگین و سبک با هم از بلندی، رها شوند، سنگین­ ترها، زودتر از اشیاء سبک به زمین می رسند» این دیدگاه را دانشمندان، شاید به زبان نمی آوردند، اما در ارتکازشان چنین چیزی را پذیرفته بودند و همین، مبنای خیلی دیگر اندیشه ها، واقع می­ شد (گالیله دریافت که این طور نیست) 💠 یا اینکه اساساً همه، ارتکازاً این را اصل موضوع گرفته­ بودند که هندسه­ ای بجز هندسۀ اقلیدسی، متصوَّر نیست (هندسه هذلولی این تصوّر ارتکازی را به هم ریخت) 💠 یا فلاسفه، ارتکازاً باور داشتند که حرکت در جوهر، امکان­ پذیر نیست ( ملّاصدرا آن را بهم ریخت) 💠 یا مثلاً گاه افراد نخبه یک جامعه، زندگی علمی معمول خود را دارند و ارتکازاً پذیرفته­ اند که در جامعۀ ایشان، انقلابی رخ نمی­ دهد (یک اصل موضوع ارتکازی خاصّ) و حال آن که انقلاب در راه باشد. 💠 یا اینکه به طور ارتکازی گمان کنیم که «همواره، یک زاویه، از دو ضلع ساخته شده است» (اگر به نوک مخروط بنگرید درمی­ یابید که زاویه ی با یک ضلع، نیز وجود دارد) و… ❇️ مقبولات ارتکازی، لزوماً غلط نیستند. بلکه در دیواره­ ها و زیرستون­ های اندیشه­‌های ما تعبیه شده­ اند؛ ولی ما به خدمت و خیانت آن­ ها توجّه نداریم. مقبولات ارتکازی را می­ توان دیدگاه های خفته نامید. —--------- پانوشت: 🔅 ارتکازی یعنی در ناخودآگاه ذهن بودن یا به طور ناخودآگاه، مقبول بودن. حمید رجایی تابستان 96 🆔 @farhangerajaei 🆔 2 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com