eitaa logo
فرهنگنامه رجاء
122 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅ فرهنگنامۀ رجاء #wikirajaei ✅ #فرهنگنامه_رجاء، شامل اصطلاحات علمی و ابداعی #حمید_رجایی است. این اصطلاحات در #اندیشنامه_رجاء بکار رفته است. نقل مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. برای آگاهی فراتر، نگاه کنید به: hamid-rajaei.com @tolooemehr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆طلوع مهر🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ ، ✅ نظرّیۀ ظهور می‌گوید: خداوند در هر دوره‌ای علل و عوامل و زمینه‌های ظهور امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را مطابق قاعدۀ لطف مقرّر می‌فرماید و اما تاکنون شیاطین جنّ و انس و ناراستی‌های متراکم مردم، مانع این توفیق شده است (نگا. ) ✅ فوائد معرفتی نظرّیۀ ظهور رجاء این نظرّیه می‌تواند چند مسئله را تبیین کند: ۱٫ ارادۀ مشیتّی و لحظه‌به‌لحظه خداوند برای ظهورامام مهدی، ساری و جاری است: خداوند، هر لحظه، خواهان ظهور امام مهدی است و امّا ما مانع ظهور می‌شویم. در توقیع شریف، حضرت حجّت خودشان دقیقاً به این مطلب، تصریح فرمودند. ۲٫ اینکه پیدا شدن علائم و شرایط ظهور، در هر دوره، ممکن است درست بوده باشد. به عبارت دیگر «امکان درست دانستن پیشبینی‌هایی که گذشتگان بر اساس علائم ظهور داشته‌اند» را تبیین می‌نماید. ۳٫ امکان صحّت علائم و قرائن ظهور امام را در زمان حاضر تبیین می‌کند. ۴٫ جمع بین صحّت علائم موجود و صحّت علائم در زمان گذشته و آینده را تبیین می‌کند. ۵٫ این نظرّیه توضیح می‌دهد که چرا ظهور نزدیک است و اگر چه سال‌ها طول کشیده و طول بکشد. ۶٫ این نظرّیه، تبیینی سازوار از «شناور بودن زمان ظهور بر محور زمان» ارائه می‌کند (بر اساس قواعد خداشناختی و قاعدۀ لطف) ✅ مفاهیم کلّی نظرّیۀ ظهور، به این حقیقت اشاره دارد که امر ظهور امام مهدی، از دو مقولۀ «رزق» و «توفیق» ناشی می‌شود. توفیق و رزق را فقط حضرت حق تعالی بر مخلوقات نازل می‌کند. زرق و توفیق، خود بر اساس «قاعدۀ لطف» هستند. قاعدۀ لطف از مشتقّات «عشق» است. یعنی خداوند عاشق این است که برای بندگان، اسباب تقرّب، کمال و ارتقاء وجودی را عنایت فراهم. اما دریافت کنندۀ رزق، اگر مانند انسان، دارای اختیار باشد، ممکن است خود، با رفتارش، موانعی را بر سر راه توفیق و لطف قرار دهد. لطف و توفیق تحت مشیّت الهی هستند و اراده و عمل ما باذن حق تعالی در آن تأثیر دارد. ✅ توضیح نظرّیه اما نظرّیۀ ظهور، اولاً علائم و گمانه‌زنی‌های مردمان پیشین و رؤیت علائم ظهور در ادوار قبل را تبیین می‌کند. به این معنا که هر باره، ظهور در شرف وقوع بوده و علائم آن آشکار می‌شده است. ثانیاً می‌گوید که ما هر لحظه در شرف ظهور امام مهدی هستیم. توفیق درک امام مهدی در همین چند قدمی ما است (کلمح البصر او هو اقرب منه) اما محبت دنیا و پشت کردن به امام، موجب تأخیر ظهور و غیبت امام است. ثالثاً اصل با ظهور است و غیبت، خلاف اصل و امری قسری است. ♣️ ادلّه بسیار پرقوّتی برای این نظرّیه وجود دارد. 💠 حمید رجایی پاییز 96 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
📚فرهنگنامه رجا یا (ش.ش، زیبایی‌شناسی) ✅ انگاره / پارادایم، الگوی داوری بادوام، شایع و موجه و مورد مراجعه برای رد یا قبول افکار است و شامل الگوهای معرفتی، معرفتی- احساسی و فقط احساسی، الگوهای فکری فردی، گروهی و عمومی می شود. شرط لازم و کافی برای تشکیل یک پاردایم، این است که یک الگوی داوری، مقبول و مورد مراجعه باشد. به دیگر عبارت، هر آن چه رفتار پارادایمی داشته باشد، پارادایم است. ✅ عبارت است از: در چمبره گرفتن داوری‌های معرفتی و زیبایشی، توسط یک الگو برای یک مدت طولانی. پس هر آنچه بتواند مجموعه‌ای از داوری‌های ادراکی یک فرد یا جامعه را در چمبرۀ خود بگیرد و مدت‌ها پایدار بماند، پارادایم است. پارادایم‌های غیر ارتکازی، متکی به رفتار ادراکی و علمی فرد و جامعه هستند: اینکه ایشان چیزی را پارادایم قرار دهند یا نه. ✅ پارادایم ها گوناگون هستند: پارادایم معرفتی، پاردایم زیبایشی، فردی، اجتماعی و… ✅ ، یک سازۀ معرفتی کُنشگر و ناوبرانه است که سرنوشت معرفت های دیگر به آن وابسته است. مانند مکاتب علوم در تعیین منبع، روش، فایده و … ✅ ، یک سازۀ زیبایشی کنشگر است که سرنوشت داوری های دیگر، به آن وابسته است. مانند مُد، سلیقه، عرف و … ♦️ در نظریه رجاء، مفهوم پاردایم بسیار عام و مصادیق آن بسیار است. حمید رجایی زمستان ۹۶ 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 (ه.ش / عالَم شناسی) ✅ قداست وصفی است حاکی از سرشاری و فیضان نسبی یا مطلق خیر و غیبت هر گونه شرّ، در چیزی. ✅ مبدأ و منشأ قداست، خدواند متعال است و هر آنچه از خیر، بهره‌مند باشد، به همان میزان، مقدّس است. ✅ قداست، در همۀ هستی، سریان دارد و از منشأ آن یعنی خدای متعال، به همه جهان، ساری و جاری می­ گردد؛ مگر آن­چه تماماً و به امر مولا، از خیر و رحمت محروم باشد از همان حیث از قداست تهی می‌شود. 🔶 بنابراین تمام جهان آفرینش، محترم و مقدّس است و رعایت ادب الهی در مورد آن لازم است. باورهای دینی منصوص، نیّات خیر و اعمال صالح (با نیت صحیح)، عالمان دین و همه خیراندیشان و خیراندیشی‌ها و همه کائنات، از آن نظر که متّصل و منتسب به خیر و حق تعالی هستند، مقدّس هستند. حمید رجایی زمستان ۹۶ 🆔 @farhangerajaei 🆔 @tolooemeh 🌐 hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📘 (فلسفه‌ی علم) عبارت است از دانشی که با اکتشافات و تازه و غنی‌شده، نداشته است. ، داور فرسودگی یک دانش است. ✅ دانش‌های فرسوده، معمولاً اضلاع و جزئیات معرفتی صحیحی دارند، ولی در کلیت، ناقص‌اند و اضلاع لازم را ندارند (گاهی هم از بن دور انداختنی هستند مانند در تفسیر بینایی) مثلاً مفهوم وراثت، بدون درک مفهوم ژن، مفهوم علومی افسردگی و نشاط، بدون درک مفهوم دوپامین، درک حرکت بدون درک نسبیت، فهم مثلث، بدون درک هندسه هذلولی، درک مسائل علم کلام بدون درک ، درک داوری اخلاقی، بدون درک زمینه‌های تشدیدشده روان‌شناختی و زیست‌شناختی، درک سلول، بدون درک زیست‌شناسی ملکولی، درک ذهن، بدون همداستانی عصب‌ادراک‌شناسی، شناختِ شناخت بدون حضور مباحث درازدامن فلسفه علم و ذهن و علوم ادراکی و علم‌النفس فلسفی و هر علم کل‌نگر نشده، فرسوده است. حمید رجایی 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com 📘 @farhangerajaei
📚فرهنگنامه رجا: : ➕علم و ناعلم دو اصطلاح در فرهنگنامه رجاء است. در بررسی احوال علم، گاهی اموری که از سنخ علم نیستند در علوم اثر میگذارند. مثل: حب و بغض، اقلیم، ، و... این مجموعه را ناعلم میگوییم. این اصطلاح بسیار کارآمد است. همچنین نگاه کنید: و حمید رجایی فرهنگنامه تخصصی رجاء کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطلب با ذکر منبع، بلا اشکال است. hamid-rajaei.com @tolooemehr
🔆طلوع مهر🔆 📘 فرهنگنامه رجا در مدیریت (تعریف اصطلاح از رجایی نیست) ✅ بر اساس قانون پارکینسون در مدیریت، "ذهن، کار را به مدت زمانی که به آن اختصاص داده شده کش می‌دهد" در واقع می‌توان این‌گونه بیان کرد، براساس قانون پارکینسون: وقت بیشتر = اتلاف وقت بیشتر مهم است بتوانیم بر قانون پارکینسون غلبه کنیم که مهم‌ترین تکنیک برای غلبه بر آن نیز گزاره زیر است: تعیین مهلت زمانی و ضرب‌الاجل معقول، و پایبندی به انجام کارها در زمان تعیین شده‌. 🆔 @farhangerajaei
🔆طلوع مهر🔆 📘 فرهنگنامهٔ رجا 💠 💠 روشنفکری دینی (اصط.رجا) عبارت است از «حلّ مدوام مسائل تازۀ فکری و انسانی، با توجّه به معرفت دینی و با استفاده از حدّاکثر توانش معرفتی» پس کسی که از مسائل معرفتی و عینی جهان بی‌اطلاع است، نه اندیشمند است و نه عالم. او که می‌خواهد مسائل نوین انسان و جامعه را بدون استفاده از علم‌الادیان و علم‌الابدان حلّ کند، روشنفکر نیست و آن کس که در این مسیر، مسائل را بدون ملاحظۀ محکمات اسلامی، حلّ و فصل کند، روشنفکر دینی نیست. 💠 روشنفکری دینی دو حوزۀ نظر و عمل را پوشش می‌دهد و مسئول کفایتِ تبیینی و روزآمدسازی روش‌های عمل است. حمید رجایی تابستان ۹۷ 🆔 @tolooemehr 🌐 hamid-rajaei.com 📘 @farhangerajaei
🔆طلوع مهر🔆 📙 فرهنگنامه رجا و ✅ علم، همان است که دانشمندان آن را در علم می‌دانند و و علوم نقلی و عقلی و تجربی و… را شامل می‌شود. ✅ ناعلم هر آنچه است که از سنخ علم نیست و اما در مؤثّر است. مانند اقلیم، نظام آموزش و پرورش، آزادی و امنیت بیان، احساسات، استحسانات، کلیشه‌ها، مریدی‌ها، ، عشق، کینه، انکار، منافع سیاسی اقتصادی، گریز از کشف حقیقت، شوق به دانستن و وجاهت بیانی، از جمله ناعلم­ های خوب و بد هستند. ✅ یک ناعلم دو ویژگی دارد: 💠 اول اینکه از سنخ علم نیست 💠 و دوم اینکه در علم مؤثّر است. حال چه تاثیر جامعه‌شناختی، چه در اقتصاد علم و چه مؤلفّه‌های فردی و گروهی علم آموزان و نهاد علم. 🔸 پس سیارهٔ پولتون ناعلم نیست؛ اگر چه علم هم نیست، زیرا بر علم مؤثّر نیست. ناعلم‌ها می‌توانند خوب یا بد باشند. مثلاً یک نظام آموزشی و پژوهشی خوب یک ناعلم خوب است. حمید رجایی تابستان ۹۸ 🌐 hamd-rajaei.com 🆔 @farhangerajaei
🔆طلوع مهر🔆 📗 فرهنگنامه رجا ✅ تعصب (در معرفت شناسی و فرهنگ شناسی) نوعی دلبستگی روحی و انس ذهنی به پذیرش یا نفی یک باور یا نگرش است؛ بطوری که مانع راهیابی شک خوب در آن نگره شده و فرد یا افکار عمومی ضمن آن، به خود اجازه بررسی مجدد و دیالوگ منطقی در مورد نفی و اثبات آن را ندهد. ✴️ نکات مهم ✅ تعصب، یک است (اینجا: ) ✅ شک نکردن و پایداری در امور اثبات شده و تعهد به لوازم ، تعصب نیست. تعصب، محصول جایز ندانستن بازاندیشی معرفت‌شناختی است. بنابراین کسی که به لوازم اندیشه‌اش پایبند است و بر این امر اصرار دارد، از این روزن، متعصب قلمداد نمی‌شود. ✅ ، اگر تعهد به بنیان‌های لوازم معرفتی و اما آمادگی برای مباحثه و دیالوگ غیرمتکلمانه باشد، متعصبانه نیست. ✅ دیالوگ‌های متکلمانه، نافی تعصب نیستند. ✅ تعصب بر نگرش و تبیین و تفسیر و گردآوری و و داوری­ های آدمی مؤثر است و راه را برای داوری و بازفهمی برخی از دانسته­‌ها، پذیرفته‌­ها و انکار شده­‌ها، می‌­بندد، آن ­گونه که دیگر فرد نمی‌­تواند در مورد آن دانسته، با پیش برود و مطلب را بازاندیشی کند. ✅ ، دشمن تعصب است. ✅ ، لزوماً تعصب‌آور نیست. حمید رجایی تابستان 98 🌐 hamd-rajaei.com 🆔 @farhangerajaei
🔆طلوع مهر🔆 📗 فرهنگنامه رجا ✅ (امام‌شناسی، عالم‌شناسی، ش.ش) واکنشی است که به اذن خداوند و با وساطت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، در عالم ملکوت و قلب انسان به وجود می‌آید و به انسان خیر و برکت و نور و بینش می‌رساند. این واکنش، در پی کنشی است که شخص در عالم ملکوت خود منتشر می‌کند. کار خیر و عمل صالح با ولایت امام و توجه قلبی و توسل به ایشان، باعث هدایت و روشنی قلب و راه پیش روی او می‌شود. این هدایت از جمله مهم‌ترین تجارب دینی است و هدایت به امر نام دارد. حمید رجایی تابستان ۱۳۹۹ 🌐 hamid-rajaei.com 🆔 @farhangerajaei
🔆طلوع مهر🔆 📔 فرهنگنامه رجا 💠 چیزهایی بر خداوند واجب است و اما نه به معنایی که کسی بر او تعالی شأنه، واجب یا وظیفه کرده باشد. وجوب فعل یا ترک فعل یا صفتی بر خدا، یعنی چیزی لازمه وجود ذات و صفات اوست. مثلاً فیضان خلق و رحم و لطف بر مخلوقات، بر خدا واجب است، یعنی لازمه وجود خداوند است و چون خداوند است، فیاض و لطیف و... هم هست (واجب است فیاض باشد چون فیض لازمه وجودش است) همینطور عدالت، رحمت، مغفرت، تواب بودن و... ✅ «عدالت بر خدا واجب است» یعنی عدالت‌ورزی لازمه ذات و صفات اوست چرا که واجب است از ظلم منزه باشد ذاتا. 👈 وجوب چیزی بر خدا، به معنای موظف بودن خداوند نیست. خداوند هیچ وظیفه‌ای ندارد و هیچ اراده و قدرتی او را متأثر نمی‌کند: قادر و قاهر و عزیز مطلق اوست. حمید رجایی تابستان ۱۳۹۹ 🆔 @farhangerajaei