🔆طلوع مهر🔆
📚 فرهنگنامه رجاء
💠 #سخت_زایی_ناعلم_گرا (ش.ش / جا.ش علم)
✅ سخت زایی ناعلم گرا، عبارت است از مقاومت آگاهانه در برابر حقیقت و انکار و تحریف آن از سرِ آگاهی. یکی خباثت آمیزترین رفتارهای معرفتی انسان ها، همین رفتار است.
✅ سخت زایی ها، همواره علّت معرفت شناختی ندارند. بلکه در نگاه میکروسکپی و دقیق، سخت زایی ها همواره با دخالت #ناعلم ها پدید می آیند. مثلاً غرور و خودبسندگی خفیّ و تعلّق خاطرهای زیانبار و #استحسانات_ارتکازی و تاثیر مبادی زیبایشی و... موجب سخت زایی های بسیار می شود.
✅ در هر حال، یک فیلسوف علم، می تواند تصدیق کند که سازه های معرفتی نیز درحدّ چشمگیری می تواند باعث سخت زایی شود؛ اگر چه همین سازه ها به علت ناعلم های میکروسکپی، پایسته و ماندگار می شوند.
✅ اما در #بومسازگان_معرفتی جوامع بشری، همواره گروه هایی پیدا می شوند که رسماً در برابر فهم نو، صف می کشند و به خاطر منافعشان آگاهانه بر خلاف آنچه می فهمند رفتار می کنند. قدرت ها و احزاب سیاسی، سازمانهای تجاری بزرگ و به طور کلّی هر مجموعه ای که نفع و سود خود را در "خلاف واقع"، بیابد، با #اقتضاء_متراکم و چالش «سخت زایی ناعلم گرا» مواجه است.
توضیح مکمّل: نگا. #سخت_زایی
حمید رجایی
تابستان 96
🆔 @farhangerajaei
🆔 2 @tolooemehr
🌐 hamid-rajaei.com
🔆 Tolooemehr 🔆
📚 Wikirajaei
The #Galaxy_like_theory
✅ ... is a part of #Hamid_Rajaei's epistemological theory. He says, in brief, the human knowledge has three periods, in the first period, knowledge is in a #library_like arrangement and the relationships among the branches, are not so #eventful. Because the branches has no many common identified & united consepts ( with each other) This period is passed away in the west and is passing in the east.
✅ The second period is the galaxy-like period that tha branches of knowledge are in a very strong relationship and the dialogs and the concepts (#prolix s) are very shareable-bodied and make a very grate and expanding galaxy. The thread period, is that this galagy caches the soul and become alive afther it is not so alive and meaning full. After Imam Mahdi's reserction knowledge goes to the thread period.
Hamid Rajaei
1998
_____________________________________
Hamid-rajaei.com
👉 Look up these key words: galaxy-like theory , hamid rajaei, in Web pages.
📚 فرهنگنامه رجاء
#تفکر_جانبی
شیوه ای از شیوه های #حل_مساله است. در برابر #تفکر _خطی، در این روش نه در چهارچوب الگوریتمی، بلکه در روش ایجاد اشفتگی هدفمند به مقصود میرسیم.
↙️ زیرساخت فیزیولوژیک:
فرآیند یادگیری و طرز تفکر، همراه تسهیل شدن مدارهای خاص و متناسب با هر آموزه است. مغز انسان دارای دو خصیصه تنبلی و پرکاری با هم است. پرکار است در همان مدارها و تنبل است برای ایجاد مدارهای جدید. تفکر جانبی روشی است که با فرار از شیوه منطقی از مدارهای تسهیل شده رها شده و مدارهای جدیدی را بنیان میکنیم.
نگاه #lateral_thinking
در تارنمای طلوع مهر بیشتر بخوانید.
همچنین نک. #کتاب_آفرینندگی و:
رجایی، حمید (1395) آفرینندگی، تفکر جانبی و باور دینی در تولید علم، انتشارات شهر من اصفهان. شابک
978-600-96045-8-6
🔆 طلوع مهر 🔆
📚 فرهنگنامه رجاء
✅ #ذهن_اندازی (اصط.رجاء ،ش.ش / جامعه شناسی علم) یک کژکارد ذهنی نادرست در فرآیند فهم است. ذهن اندازی، محصول تعمیم، تشبیه و هم حکمی بیجایی است که ما بدون دلیل کافی، حکمی را به پدیدۀ دیگر تعمیم می دهیم. ذهن اندازی ها، زیرساختی در سیستم عصبی ادراکی ما دارند (مثلاً: تنبلی و شوق به فهمیدن در قوای ادراکی ما) بوالفضولی های قوه خیال و استحسانات نیز در ذهن اندازی بسیار موثر است.
✅ مثلاً تقریرات علمی دانشمندان دیندار عصر رنسانس، بی دینی آنان را ذهن اندازی می کرده است. معمولاً جوامع مذهبی و ایدئولوژیک اگر مسئله ای را بدرستی نفهمند و آن را کمی تا قسمتی مخالف آموزه های دین بیابند، کفرگویی را ذهن اندازی می کنند. همچنین بسیاری از دانشمندان به دلیل ذهن اندازی در پژوهش های علمی خود ممکن است به بی دینی رو بیاورند. هر گاه استنتاج علمی به دلیلی غیر علمی (نگا. #علم_و_ناعلم) صورت پذیرد، ذهن اندازی رخ داده است. عالمان دین باید هماطور که مراقب حریم دین هستند، مراقب ذهن اندازی های نابجا هم باشند. همینطور دانشمندان علوم طبیعی.
⚠️ با اصطلاح "القاء "اشتباه نشود.
حمید رجایی
بهار 95
@tolooemehr
🔆 طلوع مهر 🔆
📚 فرهنگنامه رجاء
✅ #ذهن_اندازی (اصط.رجاء ،ش.ش / جامعه شناسی علم) یک کژکارد ذهنی نادرست در فرآیند فهم است. ذهن اندازی، محصول تعمیم، تشبیه و هم حکمی بیجایی است که ما بدون دلیل کافی، حکمی را به پدیدۀ دیگر تعمیم می دهیم. ذهن اندازی ها، زیرساختی در سیستم عصبی ادراکی ما دارند (مثلاً: تنبلی و شوق به فهمیدن در قوای ادراکی ما) بوالفضولی های قوه خیال و استحسانات نیز در ذهن اندازی بسیار موثر است.
✅ مثلاً تقریرات علمی دانشمندان دیندار عصر رنسانس، بی دینی آنان را ذهن اندازی می کرده است. معمولاً جوامع مذهبی و ایدئولوژیک اگر مسئله ای را بدرستی نفهمند و آن را کمی تا قسمتی مخالف آموزه های دین بیابند، کفرگویی را ذهن اندازی می کنند. همچنین بسیاری از دانشمندان به دلیل ذهن اندازی در پژوهش های علمی خود ممکن است به بی دینی رو بیاورند. هر گاه استنتاج علمی به دلیلی غیر علمی (نگا. #علم_و_ناعلم) صورت پذیرد، ذهن اندازی رخ داده است. عالمان دین باید هماطور که مراقب حریم دین هستند، مراقب ذهن اندازی های نابجا هم باشند. همینطور دانشمندان علوم طبیعی.
⚠️ با اصطلاح "القاء "اشتباه نشود.
حمید رجایی
بهار 95
@tolooemehr
بسم الله الرحمن الرحیم
🌺🌺 #کتاب_آفرینندگی ، تفکر... 🌺🌺
📙 کتاب ⬜️ آفرینندگی، تفکر جانبی و باور دینی ⬜️ اثر #حمید_رجایی ، به بررسی علل معرفت شناختی ضعف خلاقیت و زیرساخت های معرفت شناختی توسعه نیافتگی جهان اسلام و جامعه ایران پرداخته است.
✅ در این کتاب، درباره چیستی #تفکر_جانبی و کاربست آن در اندیشه و معرفت دینی، مباحث جدیدی مطرح شده است و به نحوی موشکافانه به مخاطراتی که خلاقیت و #باور_دینی برای هم تولید می کنند، پرداخته است. پژوهشی که امروزه کمتر می یابیم و می خوانیم.
✅ بنابراین از امتیازات این اثر، تازگی موضوع و اهمیت آن است. #جامعه و معرفت دینی در عصر ما، به روشنگری هایی نیازدارد که بتواند گره های کور علل معرفتی عقب افتادگی مسلمانان را بازگشاید و همچنین عوامل درغلطیدن روشنفکران و طالبان تحول و نوآمدی را به ورطه ی بی دینی، التقاط و غرب زدگی واشکافی نماید (همچون ایران پیش از انقلاب و تاحدی اینک، مصر، سوریه و برخی نحله های تندرو در خارج کشور) در این اثر، این کار شده است. نگارنده به علل و عوامل کاستی و فتور تولید #علوم_انسانی_اسلامی نیز پرداخته است.
✅ وی معتقد است اسلام و باورهای دینی، حتما"موجب تعالی و سربلندی و جوشش و خلاقیت است. اما نداشتن یک "نظریه معرفت شناختی" که بتواند تکلیف " ثابت و متحول" را تعیین کند، می تواند بسیار زیانبار باشد و کج فهمی ها و #ذهن_اندازی های بدخیمی را در باورها، جریان تحول فهم و درک شرایط پیرامونی موجب شود. باورهای دینی اگر کج فهم شوند و نادرست عمل کنند، بسیار مخاطره انگیزند. همچنین است اگر نوآوری و تحول خواهی ، بدون معیارهای اصولی دین، به پیش بتازد...
✅ در این کتاب به مخاطراتی که خلاقیت برای معرفت دینی، دینداری و دینگزاری ایجاد می کند، پرداخته شده است و راهکارهای معرفتی و تبیین هايي راهگشا ارائه گردیده است، ضمن اینکه مطالب این اثر، مبتنی بر انديشه قرآن و عترت بوده و اصل ولایت مداری در آن به جد دنبال شده است. در سطوری از این اثر به بررسی شناختی اصولگرایی و اصلاح طلبی و نحوه همکاری مفید این دو شیوه ی فکری اشاراتی رفته است.
✅ تلاش مؤلف این بوده است که ضمن نوآوری، دقیق و مؤثر سخن بگوید. البته این تحریر نخست این نگاشته است و امید اینکه در چاپ های بعدی مطالب آن گسترش یابد و اغلاط ویرایشی، از آن زدوده شود.
✅ بخش دیگر نظریات رجایی، در #پایگاه_علمی_طلوع_مهر موجود است. این پایگاه، در مدت کوتاهی، بیش از پنجاه هزار خواننده از سراسر جهان داشته است! (آدرس پایگاه طلوع مهر در زیر آمده است) #اندیشنامه_رجاء و #نظریه_معرفت_ رجاء و #فرهنگنامه_رجاء و ...از جمله ابتکارات نگارنده است. مقالات دیگر ایشان، بمرور در حال بارگزاری است.
👈 مطالعه این اثر را به همه علاقمندان رشد علم و خلاقیت و پیشرفت کشور انقلابی مان، توصیه می کنیم.
🔆 پایگاه اینترنتی نگارنده:
www.hamid-rajaei.com
🔆 پایگاه در تلگرام:
@tolooemehr
@farhangerajaei
__________________
👈 برای دریافت توضیح دقیق کلمات هشتک دار، در کانال فرهنگنامه رجاء عضو شوید:
@farhangerajaei
____________________
✅ #کتاب_آفرینندگی، تفکر جانبی و باور دینی در تولید علم، اثر رجایی، حمید (1395) انتشارات شهر من اصفهان.
✅ تلفن سفارش خرید: 09131885393 یا 0989132108322
قیمت 8000 تومان. هزینه پست با خریدار.
🔆 طلوع مهر🔆
📚 فرهنگنامه رجاء
✅ #استحسان (ش.ش /فر.ش) 👈 در لغت به معنای خوب دانستن چیزی است✋؛ در حوزه ی #فلسفه_علم عبارت از موجبات #موجهیت یک قضیه نه بدلیل منطقی، بلکه به علل #زیباشناختی و خوشایندی. گاهی عدم پذیرش یک گزاره (سلب موجهیت) نیز بدلیل استحسانی است. مثلا" توجه یا عدم توجه بیش از حد به علوم تجربی میتواند استحسانی باشد، گزاره های حامی هر یک از این دو رویکرد، همان استحسانیات هستند.
✅ بسیار دیده میشود که فرد به جای استدلال، با استحسانیات، مدعای خود را به کرسی می نشاند. البته استسحان ها همیشه مخرب نیستند؛ اما باید بشدت توسط نگاه های انتقادی مراقبت شوند، گزاره های اخلاقی، مانند عدالت خوب است، استحسانی نیستند و از پشتوانه های بسیار استواری برخوردارند. بخلاف آنچه مربوط به آداب و رسوم است.
✅ استحسان در حوزه فرهنگ شناسی، به خوشایندهای فرهنگی اشاره دارد. معمولا فرهنگها بخش بزرگی از چفت و بستهای خود (ارزشها و آداب و رسوم فرهنگی و خصیصه های عملکردی مانند چه غذایی بخوریم چگونه بخوریم و...) را با استحسانیات سرپانگه میدارند. نگاه کنید به تعریف #فرهنگ .
✅ فرهنگ همان راهکارهای شایع موجه در یک جامعه برای برطرف کردن نیازها است. این موجهیت خیلی وقتها استحسانی است. مثلا مردم ایران و سایر ملل غذاها و نوع پوشاک و لهجه و ...ایرانی و..، را با استدلال علمی تایید و توجیه نمیکنند. بلکه آن را خوشایند میدارند این همان پذیرش زیباشناختی یا استتیک است و نه لوجیک.
مثلا ما ایرانیها خوردن خورشت سبزی را مستحسن میدانیم. نه با استدلال که با پشتوانه ای از مقوله ی پسند.
✅ استحسان در حیطه ی فرهنگ، کم مخاطره و در قلمروی علم مخاطره انگیزتر است.
حمید رجایی
بهار 95
@tolooemehr
@farhangerajaei
🔆 طلوع مهر🔆
#اختصارات_طلوع_مهر 🔁
👈 ش.ش: شناخت شناسی
👈 جا.ش: جامعه شناسی
👈 ع.ش:عالَم شناسی
👈 روا.ش: روانشناسی
👈 ف.ش یا فر.ش: فرهنگ شناسی
👈 ه.ش: هستی شناسی
👈 ارت.ش: ارتباطات شناسی
👈 رسا.ش: رسانه شناسی
__________ و
👈 برخی نمادها در پایگاه:
📚: مطلب مربوط به فرهنگنامه است.
📎 : پیوست مطلب دیگر
💬 : گفتاورد (کلمات قصار)
🔑 : کلیدواژه، راه حل
👈 : نگاه کنید، دقت کنید
🔁 : بازنشر مطلب، یادآوری (کنار عنوان)
♣️ خدمات طلوع مهر
🔆 طلوع مهر 🔆
📚 فرهنگنامه رجاء
✅ #عالم_ربانی کسی است که به علوم اسلامی، عالم باشد و حکمت در جان او نشسته و به جنود عقل مجهز و از جنود جهل متبری باشد. عالم ربانی، معلم متعلمین علی سبیل نجات است و به همج رعاء کمک می کند که متعلم علی سبیل نجات شوند. علماء ربانی بر خلایق حجت اند.
قال مولانا امیرالمؤمنین علیه الصلاه والسلام: الناس ثلاثه:فعالم ربانی و متعلم علی سبیل نجاه و همج رعاع اتباع کلَّ ناعق یمیلون مع کل ریح، لَم یستضیئوا بنور العلم و لم یلجاؤا الی رُکن وثیق. ولی فقیه ( #ولایت_فقیه ) مصداق بارز و بلندپایه عالم ربانی است،
💬 گفتاورد رجایی : می دانید از کجا فهمیدم خدایی وجود دارد؟ از خطبه های امیر المومنین که در نهج البلاغه گرد آمده است. اگر خدایی نبود، چنین سخنوری نمی توانست وجود داشته باشد.
حمید رجایی
زمستان 94
✅ @farhangerajaei
🆔 @tolooemehr
🔆 طلوع مهر 🔆
📚 فرهنگنامه رجاء
✅ #غیبت (ش.ش / رسا.ش/ ارت.ش) وضعیتی است برای معلم و متعلم و نیز عالمان و آن این است که آن دو از هم غایب باشند و امکان #تعلیم و #تعلم و مراوده ی علمی نداشته باشند. چه مسافت جغرافیایی چه مسافت حکمی.چه #تقطر و قحط و حرمان و... نقص در اختلاف و آمد و شد عالمان ... همه غیبت است. مثل اینکه دانشمندان در بلاد دور از هم باشند و ارتباط میان آن ها ضعیف باشد. اعظم غیبت ها غیبت #امام، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است که ما را دچار تقطر و قحط و #انزواء نموده است (اگرچه اصح بلکه صحیح آن است که بگوئیم متعلم غایب است نه معلم)
✅ غیبت لزوما معلول تضییع #توفیق نیست مانند آنکه عالمان از هم دور باشند و میانشان فواصل باشد. اما تقطر (که شاید محصول غیبت باشد یا نباشد) همواره معلول کاستی توفیق است.
حمید رجایی
تابستان 94
✅ @farhangerajaei
🆔 @tolooemehr
🔆 طلوع مهر 🔆
📚 فرهنگنامه رجاء
✅ #فرهنگنامه_رجاء، #فرهنگنامه و بیشتر یک دانش نامه ی تخصصی است که در آن اصطلاحات مورد نیاز برای تبیبن #اندیشنامه_رجاء (حمید رجایی) فهرست شده است. ممکن است وی: یک اصطلاح کاملا ابداعی را بکار گرفته باشد (مانند اصطلاح « #سخت_زایی ») یا با تغییر در معنا، به حسب نیاز آن را باز تعریف کرده باشد (مانند اصطلاح « #زیبایی ») یا یک دیدگاه از میان دیدگاه ها را برگزیده باشد و آن را در اصطلاحات سیاهه کرده باشد.مانند اصطلاح « #جامعه » که #ماهیت_رقیقه داشتن آن را برگزیده است) مطابق این تعریف خود واژه اصطلاحنامه، شاید اصطلاحی از قسم دوم باشد.
✅ به عبارت دیگر اصطلاحنامه واژه ای است در علم سپهرشناسی و به افزاری اشاره دارد که دانشمندان اصطلاحات تخصصی خود را وارد #سپهر_معرفت می کنند. مراد اصطلاحنامه در طلوع مهر، بیشتر به فرهنگ
نامه رجاء (اثر #حمید_رجایی) دلالت دارد.
حمید رجایی
بهار 94
✅ @farhangerajaei
🆔 @tolooemehr