eitaa logo
فرهنگنامه رجاء
121 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅ فرهنگنامۀ رجاء #wikirajaei ✅ #فرهنگنامه_رجاء، شامل اصطلاحات علمی و ابداعی #حمید_رجایی است. این اصطلاحات در #اندیشنامه_رجاء بکار رفته است. نقل مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. برای آگاهی فراتر، نگاه کنید به: hamid-rajaei.com @tolooemehr
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 wikirajaei (Epistemological term) ✅ The word of “prolix” ( In Persian: ) is an epistomological term ( ) in Rajaie’s theories in philosophy of knowledge, refers to any main concept in any kind of human official studying. These concepts are especially complicated and have many things to say. ✅ For example The concept of “Water”, when is explained in chemistry, physics, .cosmology, biology etc. is a prolix and not a simple concept. Hamid Rajaei 2016 @farangerajaei
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ ­ ( ش.ش ) ذهن در فرآیند فهم است. ذهن اندازی، معلول تعمیم، تشبیه و پیشداوری های بی جایی است که ذهن ما ناخواسته صورت می دهد و ما به آن ترتیب اثر معرفتی می دهیم. ذهن اندازی ها، زیرساختی در سیستم عصبی ادراکی و روحیات و تعصبات فرهنگی و اجتماعی ما دارند (مثلاً: در مورد مغز و روح: وجود تنبلی، عجله و شوق به فهمیدن در قوای ادراکی) ✅ بوالفضولی های قوه خیال و استحسانات در ذهن اندازی بسیار موثر است. معمولاً و بطور شایع در ت، ذهن اندازی رخ می دهد و باید مراقب آن بود. ذهن اندازی نیست. زیرا در آن قصدی وجود ندارد و حیثیت مفهوم و مصداق آن ترتیب مقدمات استدلال نیست. بلکه معطوف به توضیح لیز خوردن های ذهن است. در واقع ذهن اندازی، های نادرست است که بیش از حد مورد توجه قرار می گیرد. ♠️ مثلاً تقریرات علمی دانشمندان، بی دینی آنان را برای ارباب کلیسا، ذهن اندازی می کرده است. ♣️ مثلاً رویکرد « اتمیسم» که جهان ماده را محصول گردآمدن ذرات و نسق یافتن آن می­ دانست؛ فقط این مطلب را ذهن­ اندازی (و نه استدلال) کرده بود که جهان نیازی به خالق ندارد! (نک. نظریه المعرفه رجاء بخش اول) ♣️ مثلاً تشکیل کروموزوم های سلول، در کپسول فشرده، عدم نیاز به ناظم و صانع را ذهن اندازی می کند. ♣️مثلاً مفهوم توکل به خدا و تاثیر دعا، عدم نیاز به جدیت در برنامه ریزی در زندگی را ذهن اندازی می کند. 👈 مطلب مهم معمولاً جوامع مذهبی و ایدئولوژیک اگر مسئله ای را بدرستی نفهمند و آن را کمی تا قسمتی مخالف آموزه های دین بیابند، کفرگویی را ذهن اندازی می کنند. همچنین بسیاری از دانشمندان به دلیل ذهن اندازی در پژوهش های علمی خود ممکن است به بی دینی رو بیاورند. هر گاه استنتاج علمی به دلیلی غیر علمی (نگا. ناعلم) صورت پذیرد، ذهن اندازی رخ داده است. عالمان دین باید هماطور که مراقب حریم دین هستند، مراقب ذهن اندازی های نابجا هم باشند. همینطور دانشمندان علوم طبیعی. __________________ وانگهی 💬 رجایی: املایت را بنویس، فرض ها و هایت را بگو و بگذار دیگران آن را نقد و تصحیح کنند درباره ی آن حرف های با ربط و بیربط بزنند و ذهن اندازی ها رخ بدهد، اینطور علوم ویراسته و شسته میشود... ذهن اندازی ها موتور علمند... حمید رجایی بهار 95 👈 فرهنگنامه رجاء ش.ش @tolooemehr @farhangerajaei
🔆طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ و (فر.ش) حق مداری، نوعی نگرش و رفتار اجتماعی است ( و نه آموزه ای مدرسه ای و یی) که با اتکاء به آن افراد و گروه ها، به طور جدی در طلب و نظارت بر حقوق خود برمی آیند و اجازه نمی دهند کسی زیر هر عنوان، حق آنان را ضایع کند. ✅در معارف اسلامی حق جویی یک تکلیف است و انجام تکالیف به حق مداری منجر می شود. اما اصطلاح حق مداری و تکلیف مداری، ناظر به نگرش ساری و جاری و رفتار شایع است و نه معارف اسلامی. پس این دو به بخشی از ساری و جاری اشاره دارد و نه به آموزه های دینی. ✅ در فرهنگ بایسته آموزه های اولیه محوریت دارد. در اینجا نگرۀ اجتماعی محور است. فسادهای اجتماعی و سیاسی در جوامع حق مدار کمتر است. تکلیف مداری، آن نگرش و رفتاری در فرهنگ و گروه ها است که مردم را به انجام تکالیف الهی و مدنی، فردی اجتماعی و… ترغیب و تشویق می کند. تکلیف مداری، لازمه حیات اخلاقی و بشری است. در اسلام حق و تکلیف بر میزانی که خداوند متعال تعیین کرده است، تعریف می شود. مردم باید حق مداری و تکلیف مداری را توأمان داشته باشند. مسلمانان در بیشتر کشورها تکلیف مدارانانه زندگی می کنند و این موجب می شود که حاکمان و استعمارگزان حقوق آنان را به تاراج برند. حق مداریِ بیش از حد، ممکن است برآمده از تفکر انسان گروانه باشد. تکلیف مداری بیش از حد، احتمالاً مربوط به عدم درک درست تکلیف و حق است. نگا. ✅ ممکن است برخی از اندیشمندان دلسوز گمان کنند اگر کسی مردم را به تکلیف مداری دعوت کند می خواهد آنان را به رویکردی اومانیسمی با مثلاً شورش علیه حاکمیت دعوت کنند! لازمه دعوت به حق مداری چنین چیزی نیست. تکلیف مداری افراطی آسیب خیز تر از حق مداری افراطی است. چون تکلیف مداری افراطی، زمینه تولد فراعنه را فراهم می کند. حق مداری به معنای خودخواهی و محبت دنیا نیست. مردم نباید در مواجه با حاکمیت در پاسداشت از حقوق خود کوتاهی کنند. نظارت اجتماعی در پرتو حق مداری بسیار بهتر صورت می گیرد. ✅ گفتار : شکمبه را نباید دست گرگ داد. ✅ مردم باید هم تکلیف مدار و هم حق مدار باشند. مردم ایران هنوز متعادل نیستند و در حق مداری در حال توسعه اند. نهادهای مدنی اسلامی (و نه سکولار) می تواند مردم را در حق مدار شدن کمک کنند. نخبگان و رهبر موظف است مردم را در حق مداری و تکلیف مداری به تعادل دعوت نماید. حمید رجایی تابستان 95 @tolooemehr @farhangerajaei
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء ✅ (ش.ش/ رسا. ش) اصطلاحی معرفت شناختی و رسانه شناختی است. ♠️ در معرفت شناسی، وضعیت و نسبتی است میان علوم و فهم ها. چه در تصور(ات) علومی از یک پدیده باشد و چه نسبت میان چند علم باشد. این وضعیت و نسبت را می توان این گونه توضیح داد: اگر یک علم (مثلا) در تعامل با سایر علوم رشد و تکون نیابد و با آن داد و ستد نداشته باشد، در وضعیت انزواء بسر می برد. ♠️اما انزواء در رسانه شناسی، اختلال در ارتباط اشخاص و پیام های آن ها است. مانند اینکه عده ای زبان همدیگر را نفهمند یا در ارتباط آن ها اختلال باشد ⇐ نسبت به هم در حالت انزواء قرار دارند. گاهی دو نفر در کنار هم از هم منزوی و گاه از هم دور و نامنزوی هستند. گفتگوی تمدنی و گفتن و شنیدن و مفاهمه، استفاده ار رسانه های جمعی، تارنماها و شبکه های ارتباطی با کمترین کژکارکرد می تواند درمان این انزواء باشد. 👈 توجه: این انزواء با عزلت، که یک راهکار سیر و سلوکی و اخلاقی است، اشتباه گرفته نشود. @tolooemehr @farhangerajaei Hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 ✅ معرفی و یادکرد پایگاه طلوع مهر در تارنمای طلوع مهر Hamid-rajaei.com ✅ طلوع مهر، تارنما و اندیشنامه ایست برای گسترش دیدگاه های نوآورانۀ حمیدرجایی (یک اندیشنامه چیست؟) یکی از خواسته های کلان طلوع مهر، فرآوری دانش انسانی اسلامی و نیز پیشنهاد انگاره های های خوب برای سازمان صدا و سیما، این سازمان ارجمند است. این پایگاه دربردارندۀ بخش های گوناگونی است: بخش اندیشنامه رجاء که به دیدگاه های پردامنه و نوآمد وی در علوم اسلامی می پردازد. بخش فرهنگنامه رجاء که دربردارندۀ اصطلاحات (واژاک های) نوآمد و هماهنگ با دیدگاه های رجایی است. وی، بنابه فرخواست و فراخور آفرینش ها و بازنمودن دیدگاه هایش بناچار، واژگانی را بنیان نهاده است یا از میان دیدگاه های چندگونه، یکی را برگزیده است... در این پایگاه با کوشش ها و کاوش های گوناگونی روبرو می شوید که در کار بسترسازی برای زایاندن دانش انسانی، ولی سازگار با بومسازگان آموزه های اسلامی است. زایاندن دانش انسانی اسلامی، همان پیکره بندی تازۀ مسایل دانش ها، در هماهنگی با آموزه های اسلام گرانقدر است. بخشی از این خواستۀ سترگ، در «طلوع مهر»، دنبال شده است. هر آنچه در این پایگاه، آمده، نسخۀ آزمایشیِ اندیشه های رجایی است؛ مگر اینکه گفته شده باشد که نگاشته از آن دیگری است. در طلوع مهر کوشش بر این است که هر آنچه نوآورده شده، با باریک بینی در فرهنگنامه بازنموده شود. هر اصطلاح تازه و نوآمد، پیوندی رنگین دارد که خواننده را به شناسۀ آن در فرهنگنامۀ رجاء رهنمون می شود. حمید رجایی 🆔 @tolooemehr
🔆طلوع مهر🔆 ✅ خط مشی طلوع مهر طلوع مهر، یک «پایگاه علمی» است. تلاش ما این است که همه چیز در اینجا عالمانه و بی طرفانه مورد بررسی قرار گیرد. روش گویشی و ارتباطی ما با پیرامون، مبتنی بر است. احساسات و صمیمیت در خدمتِ مفاهمۀ بیشتر است. طلوع مهر یک پایگاه سیاسی و جناحی نیست. یک پایگاه اسلامی و شیعی است و نگارنده و همه یاری دهندگان داوطلب، به اصل اصیل و رکن رکین نظراً و عملاً پایبند هستند و به اینکه سرباز حضر آیت الله العظمی امام خامنه ای رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی حفظه الله هستند، افتخار و مباهات می کنند. ✅ شعار ما شعار طلوع مهر این است: «دیگر علوم در کتاب ها و نسخه های برکاغذ جا نمی شود» علت این امر را باید در گسترش روزافزون علم و ظهور علوم بین رشته ای جستجو کرد. بنابراین باید گفت علم را فقط در «سپهر معرفت» می توان یافت. بهترین وضعیت برای تقریر علم، نسخه های برخط و قابل تدوین و در معرض نقد افراد بسیار است. اگر چه سپهر معرفت چون آسمانی بیکران است، اما فقط قرآن و عترت، خورشید درخشان آن است نبی اکرم صلوات الله علیه و آله، مدینۀ علم و علی باب آن و فاطمه زهرا سلام الله علیها، نور و جانِ جانِ همه سپهر معرفت است. تمام علوم بدست آمده بشری، قطره ای از اقیانوس علوم اهل بیت علیهم السلام است. ✅ یاری کنید درخواست ما از همه خوانندگان عزیز این است که با درج نظرات خود، ما را در بهینه سازی طلوع مهر یاری فرمایند. با اندک بررسی متوجّه خواهید شد که انبوهی از نوآوری در طلوع مهر وجود دارد و اساسا پیکربندی تازه ای را برای علوم پیشنهاد نموده است. همواره نوآوری در نسخه های آزمایشی پرخطاست. دیگر اینکه طلوع مهر در آغاز راه است و خامی های بسیار دارد. اما در همین آغاز توانسته مخاطبین زیادی را به خود جلب نماید. امکانات تارنمای طلوع مهر در حال ترمیم و تکمیل است. در صورت تمایل می توانید به عنوان «همکار افتخاری» با طلوع مهر در این زمینه ها همکاری نمایید. آدرس پایگاه: Hamid-rajaei.com @tolooemehr حمید رجایی
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء (ه.ش / جا.ش) سنخی از ماهیت است که متصف به رقت وجود است. ماهیت رقیقه، یک چیستی برای یک هستی است که (آن چیستی) شدت و استحکام چندانی ندارد. مانند روح بخاری، عوارض غیر مستقر در نفس مانند شادی یا غم لحظه ای و گذرا و… توضیح: هم وجود و هم ماهیت هر دو می توانند شدت و ضعف داشته باشند (مثلاً وجود حق تعالی در غایت شدت است) ماهیات نیز ممکن است شدت و ضعف داشته باشند. مثلاً ماهیت انسانیت در افراد انسانی ممکن است شدید یا ضعیف باشد. همچنین در پدیده های دیگر مثلاً یک شی ملتهب که مستعد شعله ور شدن است ماهیت رقیقۀ آتش را دارد. جوامع بشری و گروه های اجتماعی و تشکل های انسانی و حتی افرادی که در یک مکان گردهم می آیند و با هم تعامل فکری و روحی دارند، بطور برآیندی یک ماهیت رقیقه را محقق می کنند. جامعه خود یک ماهیت رقیقه است که به دلیل همین تحقق ماهوی واجد حقیقت وجودی هم می شود. چون ماهیت تاصلی ندارد و همین که ماهیتی در جایی کشف شد حاکی از تحقق وجود است. بنا به تعریف ما، پدیده هایی چون جامعه، فرهنگ، تمدن و اندیشه ها و… واقعا دارای ماهیت و وجود هستند و صورت برزخی قابل رصدی دارند. حمید رجایی پاییز 95 @farhangerajaei @tolooemehr www.hamid-rajaei.com
🔆 طلوع مهر 🔆 📚 فرهنگنامه رجاء (ش.ش) عبارت است از نگرشی علمی و جمع بندی شده که می تواند، یک یا چند سلسله پدیده متفرق در عالم ذهن یا عین را در قالب یک دیدگاه جامع و منسجم، تبیین و توجیه کند. نظریه باید و شاید ویژگی‌های زیر را داشته باشد: ♠️ انسجام درونی و بیرونی (خود نقیض و دیگر نقیض نباشد) ♠️ حتی المقدور ساده و حتماً صرفه‌جو باشد (در توضیح خود) ♠️ قابل اثبات و چالش پذیر باشد ♠️ جلو رونده باشد (جلو رفتن از نتایج نظریه‌های قبلی) نظریه ها، در ساحات خود، در برابر موارد استثناها و آنچه از روح نظریه تخلف دارد، مسؤول اند. بخلاف دیدگاه برخی، لازم نیست نظریه، کاربردی باشد. نظریه ها همه، هم وزن نیستند. مثلا نظریه هایی که از راه استقراء فراهم می آیند، احتمالاً ارزش کمتری دارند تا نظریه ای که مبتنی بر امور عقلی و بویژه وحیانی است. نظریه بخودی خود نافی قطعیت نیست و دلالت بر محتمل بودن ندارد. مثال ♠️ نظریه معجزه بودن قرآن ♠️ نظریهٔ بی نظمی و آنتروپی ♠️ نظریه تعادل نش و نظریات نگارنده که آستان بوس اندیشمندان مومن است: ♠️ ♠️ ♠️ حمید رجایی پاییز 95 @farhangerajaei @tolooemehr www.hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 ✅ نظریه ذره ای کهکشان سان بودن علم نظریه ذره ای کهکشان سان بودن علم (به انگلیسی: The Galaxy-like & Partial match, Epistemological theory) به دیدگاهی اشاره دارد که کل دستآوردهای علمی بشر را یکپارچه و در تعامل با هم در نظر میگیرد. این نظریه را حمید رجایی (۱۹۸۰) در حوزه فلسفه علم مطرح نموده است. 🔴پیشینۀ نظریه در حوزه نسبت و تعامل علوم بویژه علوم بشری و معارف دینی نظریات گوناگونی مطرح شده است که مهمترین آن عبارتند از: ۱٫ نظریه تعارض ۲٫نظریه توازی ۳٫نظریه گفتگو و همگرایی ۴٫ نظریه یکپارچگی [۴] هر یک از دیدگاه های فوق طرفدارانی دارد که بر اساس رویکردهای خود آن را تقریر نموده اند. نظریه کهکشان سان بودن علم، معتقد است که علوم اگر چه به لحاط روش، منبع، ساحت و هدف متمایز هستند؛اما نظر به اینکه همه آیینه ای در برابر جهان عین هستند به حقایقی یک پارچه و سازگار با هم می انجامند. 🌕 اصول نظریه اساس نظریه کهشکان سانی علم را می توان اینگونه خلاصه نمود: ۱٫ جهان عین جهانی یکپارچه و بی تناقض است. ۲٫ علوم در کار تبیین و بازنمایی جهان عین هستند. حال به هر شیوه ای و در هر ساحتی. ۳٫ شکل هنجاری و بایسته علوم این است که همه شاخه ها ورشته های علمی در حس مشترک عالمان و محققان بتوانند به سازواری مداوم و هم نمایی کامل دست یابند. ۴٫ از انجا سامانه ادراکی همه دانشمندان کمابیش یکسان علم میکند و همه شیوه های تجربی، عقلی و شهودی و تاریخی از اصول مشابهی استفاده میکنند علم به صورت فراکتالی تولید میشود. ۵٫ عصر دیجیتال ساختار کهکشان سانی علم را عیان تر کرده است و دیگر علوم در کتابها نمیگنجند بلکه علوم را وبگاه های برخط و دیالوگهای مستمر بشری میتوانند حمل کنند.[۷] وی معتقد است این نظریه به رشد علم بطور خلاقانه کمک میکند. وی دیدگاه خود را چنین توصیف میکند: «یکپارچگی علوم، هنجار علم است و عبارت است از «تعامل درست همسود و ژرف علم ساختی» با مشارکت ذرّه¬ای و خوشه¬ای علوم، در ساخت مفاهیم علومی ریز و درشت در کهکشان ذهن جمعی عالمان. این هنجار، خواه ناخواه رخ می دهد. ساختار علوم، ذرّه ای کهکشان سان است و تعاملات مفاهیم، بسیار گسترده است. این همان یکپارچگی علم در دیدگاه ما است. علوم، در مقام تحقّق، اگر یکپارچه نیستند، در سیر استکمال، ولی رو به یکپارچگی دارند. ثوابت ابدی و ازلی معرفت نیز در این کهکشان بسیارند. زیرا کنش و واکنش مفاهیم، اعم از شکستن درستی گزاره ها است… علوم در «تعامل علم ساختی» بسیار گسترده، پیوسته، مباشر و مشرف بر یکدیگر قرار دارند. در این داد و ستد گسترده، «مفاهیم علومی» بسیار فربه و پیچیده¬ای زاده می¬شود. علوم، بواسطۀ این مفاهیم علومی، یافته¬های خود را به اشتراک می¬گذارند و یکدیگر را فهم می¬کنند. علوم، به گنجانۀ «حس مشترک» دانشمندان سرازیر می¬شود. می¬توان گفت در این دوره، علوم، پیوسته در پی تامین «انسجام فراگیر» هستند و در این دوره علوم، بدرستی در کتاب¬ها نمی¬گنجد و بیشتر در «سپهر معرفت» یافت خواهد شد.» دیدگاه تعامل و داد و ستد شدید میان علوم موافقان زیادی دارد. @farhangerajaei @tolooemehr www.hamid-rajaei.com
🔆طلوع مهر🔆 📚 ✅ دیگر علم در کتاب ها نمی گنجد ✅ از آنجا که نظریه ذره ای کهکشان سانی بودن علم، قائل به این است که علوم موجود در دانش سراهای جهان کهکشان سانی است و از آن جا که علوم، بی انتهاء و در حال تحول هستند و اگر چه بدیهیات اولیه پایداراند باید گفت که دیگر علم در کتاب ها و نسخه های کاغذی نمی گنجد. شعار بنیان گذار این نظریه یعنی حمید رجایی این است: «دیگر علوم در کتاب ها و نسخه های برکاغذ جا نمی شود.» علت این امر را باید در گسترش روزافزون علم و ظهور علوم بین رشته ای جستجو کرد؛ بنابراین باید گفت علم را فقط در «سپهر معرفت» می توان یافت. بهترین وضعیت برای تقریر علم، نسخه های برخط و قابل تدوین و در معرض نقد افراد بسیار است. به همین رو رجایی، بهترین حاملان علم را در زمان حاضر دانشنامه های برخط می داند. چرا که ساختار مغز انسان شبکه ای عمل می کند و این مساله در تعاملات علم ساختی و فرهنگ ساختی نمودی تمام و کمال می یابد. اگر چه سپهر معرفت چون آسمانی بیکران است، اما فقط قرآن و عترت، خورشید درخشان آن است نبی اکرم صلوات الله علیه و آله، مدینۀ علم و علی باب آن و فاطمه زهرا سلام الله علیها، نور و جانِ جانِ همه سپهر معرفت است. تمام علوم بدست آمده بشری، قطره ای از اقیانوس علوم اهل بیت علیهم السلام است. نگا: http://iranurl.ir/0xxD @tolooemehr
🔆طلوع مهر🔆 📚 = (انگ. wreak : روان.ش/جا.ش/ ارت.ش) وضعیت، امکانیت و زمینه ای است که انسان ها می توانند آمال و آرزوها و ارادۀ خویش را به نوعی حقیقی یا مجازی در دنیای پیرامون خود محقق کنند. مثلاً ثروت، قدرت و تکنولوژی، انسان ها را در وضعیتی قرار می دهد که می توانند آرمان های ذهنی و استعدادهای حقیقی و موهوم خود را در جهان عین (مانند ساخت و استفاده از تجهیزات) یا ذهن (جهان ذهنی سینما) محقق کنند. مثلاً در آرمان ذهنی انسان ها، تسلط و شکل دهی مواد و عناصر برای رفاه بخشی، سرعت بخشی و ارضاء حس زیبایشی وجود دارد؛ اما همین که تکنولوژی و سرمایه در اختیار او قرار می گیرد این آرمان ها و مطالبات نهان و گاه بسیار نهان، به بیرون می جهد و انسان ها آن را محقق می کنند و اگر چه بسیار زشت و ناپسند باشد. اخلاق، ایمان به غیب، امر به معروف و ولایت و نایب او (نگا ) می تواند برونجست های فردی واجتماعی را هدایت نماید. (sociological rajterm) Is a Context, condition, and underlying possibility, in which human being can somehow realizes and fulfills his real or imaginary dreams, wishes, and aspirations in the world around him. For example, wealth, power and technology allow people to be in a condition where they can mold and project their mentality, dreams, and talents in the real world (as it is by creating and making new equipments and tools) or in a virtual world (as it is in the intellectual cinematic world) جستارهای مرتبط فیلم کره یا sphere (محصول سال ۱۹۹۸ و به کارگردانی بری لوینسون) حمید رجایی 95 @farhangerajaei @tolooemehr www.hamid-rajaei.com