eitaa logo
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی
224 دنبال‌کننده
830 عکس
245 ویدیو
49 فایل
کانال معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده الهیات با رسالت اطلاع رسانی رویدادهای فرهنگی و انعکاس مشکلات دانشجویی .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻نقدهای چهارگانه به لایحۀ حجاب 🖊 مهدی جمشیدی ۱. نقد رویکردی (زمینه‌ای) لایحه به‌شدت از «حقیقت» به سوی «مصلحت»، چرخیده است؛ به‌طوری‌که از «روحیۀ انقلابی» فاصله گرفته و دچار «محافظه‌کاری» و «احتیاط» شده است. این امر نیز به دلیل هراس اجتماعی بوده است. از این جهت، باید لایحه را فرزند «نگاه انفعالی» دانست که به دلیل اعتقاد به انسداد اجتماعی، عقب‌نشینی را انتخاب کرده و میل به «حد وسط» و «موقعیت‌های بینابینی» پیدا کرده است. این در حالی است که به تعبیر رهبر انقلاب، امام خمینی در همان آغاز انقلاب، با «قاطعیت» موضع‌گیری کرد. از قضا باید حساسیت و قاطعیت، بیش از گذشته باشد؛ زیرا وضع حجاب نسبت به گذشته، دچار یک «نقطۀ عطف» شده و چندین گذار را تجربه کرده است. گذار از «تصمیم فردی» به «تصمیم جریانی» (در اثر قاب‌بندی‌شدن در هندسۀ زن، زندگی، آزادی)، گذار از «حرام شرعی» به «حرام سیاسی» (در اثر تبدیل‌شدن به نماد مخالف سیاسی و مبارزۀ مدنی و دنبالۀ داخلی دشمن گردیدن)، گذار از «آزادی یواشکی» به «آزادی جسورانه» (در اثر تجاهر به فسق و تلاش برای عادی‌سازی و رسمیت‌یابی)، گذار از «دامنۀ محدود» به «دامنۀ گسترده» (چنان‌که شصت درصد از مکشفه‌ها، پس از اغتشاشات تصمیم به کشف حجاب گرفتند). ۲. نقد معرفتی (ارزشی) فهم از کشف حجاب می‌تواند به سه صورت باشد: کشف حجاب به عنوان «قانون‌شکنی» که به معنی فروکاهیدن آن در حد تخلف رانندگی است؛ کشف حجاب به عنوان «هنجارشکنی» که به معنی ارجاع به معیارها و سلایق عرفی است؛ کشف حجاب به عنوان «حرام شرعی و سیاسی» که از یک سو، به معنی ایستادن در برابر خدا و از سوی دیگر، به معنی مبارزۀ مدنی بر ضد نظام و هم‌نمادی و هم‌صدایی با جبهۀ دشمن است. برخلاف ساده‌نگری‌های رایج، این‌گونه نیست که جهت‌گیری‌های معرفتیِ یادشده، یکسان یا بی‌تأثیر باشند، بلکه هر یک به لایحه، ماهیت متفاوتی می‌بخشند. تأکید لایحه بر روی شناختن حجاب به عنوان «فرهنگ» و «هنجار اجتماعی» است، نه «حکم خدا» که فارغ از رضایت جمعی و توافق عمومی، موضوعیّت و منزلت دارد. در اینجا، لایحه از «حقیقت» به «هویت» و از «دین» به «عرف» چرخش پیدا کرده است، در حالی که باید حجاب را به عنوان «حرام شرعی و سیاسی»، فهم کرد که مستقل از میل عمومی و جهت‌گیری اجتماعی است و از این جهت، تصرّف‌ناپذیر و قطعی است. ۳. نقد حدودی (ضابطه‌ای) اگر مسأله، کشف حجابِ کامل باشد، کشف حجاب‌هایی که اکثریتِ مطلقِ سر در آنها آشکار است و فقط اندکی پوشیدگی وجود دارد، کشف حجاب قلمداد نخواهند شد. در این صورت، کشف حجابِ حداکثری، ملاک قرار خواهد گرفت نه کشف حجابی که در عمل، کشف حجاب است. این رواداری‌ها در لایحه، برخاسته از روح حاکم بر آن است که حاکمیت را منفعل و گرفتار بن‌بست می‌انگارد و ازاین‌رو، می‌کوشد حتی در قالب تقنین انفعالی، با روند سکولار در لایه‌هایی از جامعه، همراهی کند. در واقع، بخشی از سکولاریسم در حال جامۀ قانون به تن پوشیدن است و در عین حال، بخش دیگری از آن خلاف قانون تعبیر می‌شود. این «منطق بینابینی» و «موقعیت حد وسطی»، در پی برقراری جمع میان عرف و شرع است و قصد شکنندگی و تغییر اجتماعی ندارد، بلکه تلاش دارد که با تأخیر و به‌ناچار، با روند پیشروی نیروهای اجتماعیِ سکولار، «همراهیِ قانونی» داشته باشد و نشان بدهد که مبارزۀ مدنی، مؤثر و کارساز است و می‌توان حاکمیت را به عقب راند. دربارۀ چرخش از جرم به تخلف و چرخش از محرومیت اجتماعی به جریمه نیز ملاحظه‌هایی وجود دارد. ۴. نقد اجرایی (عملی) لایحه به صورت جدی از «پلیس میدانی» به «دوربین چرخش» داشته است و «نظارت سامانه‌ای» را بر «نظارت عینی» ترجیح داده است، در حالی که سامانۀ دوربینی نمی‌توانند «همۀ موقعیت‌ها» را پوشش بدهد. در این صورت، موقعیت‌های فاقد نظارت دوربینی، به حال خویش رها خواهند شد؛ چراکه پلیس، حق مواجهۀ غیردوربینی را ندارد. به این ترتیب، «فرصت‌سازیِ قانونی» برای کشف حجاب فراهم خواهد شد. حذف‌کردن پلیس از خیابان و صحنۀ عینی و میدان را به دوربین سپردن، روایت نادرستی از مواجهۀ هوشمندانه است. نباید پلیس را به «پیامک‌زن» و «رصدگر دوربینی» و «گزارش‌ده»، فروکاهید. ازآنجاکه دوربین، توانمندی حداکثری ندارد، باید «منطق دولایه» را در مواجهۀ انتخاب کرد و بخشی از نظارت را عینی‌سازی کرد. در این راستا، باید به دنبال راه‌اندازی «پلیس تخصصی» بود. مسألۀ حجاب، اولاً «ارزشی» است و ثانیاً «زنانه». ازاین‌رو، باید یک مختصات جدید برای پلیس متناسبِ با آن طراحی کرد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔸مهم‌ترین عامل حال خوب «شُکر» است 🔸هدف شیطان این است که انسان‌ها شاکر نباشند؛ یعنی حال‌شان بد باشد 📌 -ج۲ ➖تمام تلاش شیطان برای این است که حال آدم را بد کند و طبق آیه قرآن، روش شیطان این است که ما را به ناشکری بکشاند «وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ» چون مهم‌ترین عامل حال خوب «شکر» است و مهم‌ترین عاملی که موجب می‌شود حال آدم‌ها بد بشود «ناشکری» است. ➖ اگر احساس شکر از تو گرفته شود جای آن یا تکبر می‌آید یا حرص و طمع یا هزار مشکل دیگر! درحالی‌که اگر انسان، واقعاً شاکر باشد گرفتار این بدی‌ها نخواهد شد. ➖اگر در شکر خدا غرق باشی، احساس حسادت و عداوت به دیگران پیدا نمی‌کنی، افسوس و غصۀ گذشته را هم نمی‌خوری و به خدا سوءظن پیدا نمی‌کنی. سوءظن، حال آدم را بد می‌کند؛ مخصوصاً سوءظن نسبت به خدا. ➖بهترین حال خوب، در اثر شکر نعماتی است که انسان دارد. بسیاری از انواع حال خوب به پای شکر نمی‌رسند؛ مثلاً انگیزه و امید داشتن برای موفقیت، یک نوع حال خوب است اما قیمت حال خوبِ در اثر شکر، بالاتر از آن است. ➖حال شکر، حال پیروزی است؛ حال پس از موفقیت است نه صرفاً امید به موفقیت. شکر یعنی احساس می‌کنی که همین الان هم موفق هستی؛ در کنار این احساس، نگرانی و استرس نیست، اما در کنار امید به موفقیت یک استرس هست؛ اینکه «اگر موفق نشوم چه؟!» پناهیان
💠 مرگ راحت ✴️فاضل اردکانی از علمای بزرگوار باتقوا و مقدس معاصر میرزای شیرازی بود. پس از نماز مغرب و عشا شامش را خورد و با همان لهجة یزدی اش گفت: نماز خوبی خواندیم، شام خوبی هم خوردیم، یک مردن خوبی هم بکنیم و همان شب از دنیا رفت؛ آماده و آسان. اگر حق الناس بر گردن داریم، آبرویی از کسی برده ایم، یا حقی از او ضایع، یا اذیتی کرده ایم و... معطل نکنیم. امام راحل به مرحوم حاج احمدآقا در نصیحتهایش می‌فرمود: احمد، پس از مرگ آنجا که حساب ما با خداست، او ارحم الراحمین است. ولی آنجا که حسابمان با مردم و مربوط به آن هاست، دیگر مردم ارحم الراحمین نیستند و تا چیزی نگیرند، رها نمی کنند. 📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکر فضایل امیر المومنین (ع) از زبان عالم سنی سخنان تکان دهنده شیخ حبیب علی الجفری، عالم سرشناس اهل سنت در خصوص دزدی که دستش توسط اميرالمؤمنين علیه السلام قطع شد، سپس... عکس العمل حضار را بشنوید! @BisimchiMedia
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی
السلام علیک یا باب الحوائج ابالحسن موسی بن جعفر الکاظم(ع)💐☘🍀 عید میلاد حضرتش مبارک باد 🙏
🔻 ۱۰ پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع امام موسی کاظم (علیه السلام) ، تاریخ و سیره 📚 برای مشاهده متن کامل کتاب، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/!k73 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
امام باقر(علیه السلام) فرمودند: اسلام بر پنج پايه استوار شده است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت و به هيچ چيز به اندازه آنچه در روز غدير به ولايت تاكيد شده، ندا نشده است (اصول کافی جلد ۲ حدیث ۸ ) 🔷معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز به یمن عید سعید غدیر برگزار می کند: 📕محفل علمی مجازی با موضوع: 🔺دلالت های وجودگرایانه معارف و مناسک شیعی از عرفه تا صحیفه ؛ از غدیر تا عاشورا🔻 ارایه دهنده: دکتر حمید ایماندار (عضو هیئت علمی بخش علوم قرآن و فقه دانشگاه شیراز) 🎁به همراه اعطای هدیه متبرک فرهنگی به پنج تن از حضار ⏰زمان: سه شنبه 20 تیرماه ساعت ۱۸ لینک ورود به محفل علمی: http://vroom.shirazu.ac.ir/farhangi5
🔹من کنت مولاه فهذا علی مولاه معاونت فرهنگی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز در قالب پویش مردمی و دانشگاهی غدیر برگزار می کند: ☀️☀️مسابقه بزرگ کتابخوانی غدیر ویژه کارکنان اساتید و دانشجویان دانشگاه شیراز هفت جایزه متبرک فرهنگی به هفت برگزیده 📕📕دریافت منبع مسابقه (کتاب غدیر مرحوم صفایی حائری) از لینک کتابخوان طاقچه به آدرس: https://taaghche.com/book/46488 📝روش ثبت نام: با عضویت در کانال @ghadiriea ثبت نام شما انجام و اطلاع رسانی زمان و کیفیت برگزاری مجازی مسابقه و نتیجه مسابقه به استحضار شما خواهد رسید. ⏳مهلت ثبت نام تا ۲۳ تیرماه 💢پویش مردمی و دانشگاهی غدیر
👤 نظرات محی الدین حائری شیرازی در رابطه با علی صفایی حائری 🔹 من وقتی کتاب غدیر آقای صفایی را خواندم، در حاشیه آن نوشتم: قدر این نویسنده، شناخته نشده است. 🔹 او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را 🔹 ویژگی آقای صفایی این بود که هم اندیشه‌هایش جایگاه سالمی داشت و هم روش او روش مؤثری بود. متأسفانه برخی از اندیشمندان ما محتوا داشتند، ولی فرم نداشتند و برخی بالعکس بودند. 🔹دکتر شریعتی در فرم بیان و ورود به مطالب و انتخاب واژه‌ها خوب بود؛ ولی در محتوا خوب نبود و اسلام شناس نبود. استاد مطهری در محکم‌بودن اندیشه، کم‌نظیر بود؛ اما فرم او به اندازه‌ی محتوایش خوب نبود. #⃣ ▫️@einsad
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی
🔹من کنت مولاه فهذا علی مولاه معاونت فرهنگی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز در قالب پویش
به پایان مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی غدیر با کتاب فوق العاده مرحوم صفایی حائری نزدیک می شویم در شرکت و تبلیغ طرح ما را یاری فرمایید. سپاسگزارم
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به برخی کودکان نگریستند و فرمودند: وای بر فرزندان آخر الزمان از ناحیه پدرانشان! پرسیده شد: ای رسول خدا! آيا از آن رو که پدرانشان مشرک اند؟ فرمودند : نه، بلکه از پدرانی که مؤمن اند و به فرزندانشان چیزی از واجبات دینی نمی آموزند، بلکه آنان را از آموختن منع می‌کنند و به سود اندکی از دنیا که از فرزندانشان به ایشان می‌رسد، راضی می‌شوند و من از آنها بیزارم و آنان نیز از من بیزارند. مفاتیح الحیاة ص ٢۴٨ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی
امام باقر(علیه السلام) فرمودند: اسلام بر پنج پايه استوار شده است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت و به
با عرض سلام و طلب پوزش به اطلاع می رساند محفل علمی دلالت های وجودگرایانه معارف و مناسک شیعی از غدیر تا عاشورا به سبب پاره ای محدودیت ها به دهه اول محرم الحرام منتقل و به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.💐🍀🙏
کتاب‌هایی از استاد میرباقری که اخیراً به صورت کتاب الکترونیک در قرار گرفتند: - حکمت حکومت جلد اول: ضرورت حکومت دینی و آفات حکومت غیردینی - حکمت حکومت جلد دوم: مبانی، نظریه و ساختار حکومت دینی - مقام محمود: سیر در درجات توحید با شفاعت نبی اکرم (ص) - تاملات قرآنی جلد چهارم - تاملات قرآنی جلد پنجم سایت فروش کتاب: tamadonenovin.ir
📿آیت الله فاطمی_نیا: 🔸 به نماز شب عادت کنیم، از آثارش قوی شدن، شاداب شدن است، حال و لذت انبیاء است، صحبت کردن با خداست. در نماز شب تو هستی و زمین، آسمان و خدا، این حالات انبیاء است. 🔻از آثار یکسره خوابیدن کسل شدن است. 🔺پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله ‌می فرمایند : یا علی نماز شب بخوان که ۱۰ خصلت دارد، یکی اش تندرستی است. بندگان خدا شب کم می خوابند و سحرگاهان را استغفار می کنند. پروردگارا توفیق نماز شب عنایت بفرما 🤲 📖@moogharrabon
💌 | روز مباهله ⚠️ پنجشنبه ۲۲ تیر ماه، روز مباهله می‌باشد. .: ایتا | سروش | روبیکا | بله :. 🌐 SamteKhoda3.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 امام علی علیه السلام: هنگامی که آیه مباهله نازل شد، پیامبر صلی الله و علیه و آله دست علی، فاطمه و دو پسر او را گرفت و برای مباهله آمد. که در این هنگام مردی از مسیحیان و یا مردی از یهود گفت: با اینها مباهله نکنید که به مشقت گرفتار می شوید. 📚(تفسیر العیاشی، ج 1، ص 177، ح 58) 📖@moogharrabon
حکمت 178 - پرهیز از کینه توزی و به دل گرفتن. وَ قَالَ عليه‌السلام اُحْصُدِ اَلشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ و درود خدا بر او، فرمود: بدى را از سينۀ ديگران، با كندن آن از سينۀ خود، ريشه كن نما 💐💐💐💐💐💐💐🍀☘☘☘☘☘ امام عليه السلام در اين كلام نورانى راه پاك كردن سينه هاى مردم را از نيات سوء دربارۀ يكديگر، نشان مى‌دهد و مى‌فرمايد: «كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه‌كن شود»؛ (اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ‌ صَدْرِ غَيرِكَ‌ بِقَلْعِهِ‌ مِنْ‌ صَدْرِكَ‌) . بسيار مى‌شود كه افراد به دليل سوء ظن يا حسادت يا اصطكاك منافع، نيات سوئى دربارۀ انسان در دل مى‌پرورانند، چگونه مى‌توان آنها را از ميان برداشت‌؟ امام مى‌فرمايد: از خود شروع كن، ابتدا به قلب خويش مراجعه كن ببين آيا نيت سوئى دربارۀ ديگران دارى يا نه‌؟ اگر دارى آن را از سينه‌ات پاك كن چيزى نمى‌گذرد كه خواهى ديد سينۀ ديگران نيز از نيات سوء دربارۀ تو پاك شده است. اين مطلب دو دليل دارد: نخست اين‌كه هرگاه انسان نيات بدى دربارۀ ديگران داشته باشد خواه ناخواه در چهره يا سخنان و افعالش نمايان مى‌شود و همين امر سبب مى‌گردد ديگران در برابر او موضعى مشابه بگيرند؛ اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال كسى را از هرگونه بدخواهى پاك ديدند و آثار محبت و خيرخواهى در رفتار و گفتارشان نمايان گشت آنها نيز موضع مشابه خواهند گرفت، بنابراين براى زدودن كينه‌ها از سينه‌ها و بدخواهى‌ها و نيات سوء ديگران بايد از خودمان شروع كرد و اين يكى از اصول مهم روانشناسى است كه تا از خود شروع نكنى نبايد انتظارى از ديگران داشته باشى. ديگر اين‌كه رابطۀ مرموز خاصى در ميان دلها برقرار است و ضرب المثل معروف «دل به دل راه دارد» يك واقعيت است. گويى دل‌ها در پنهانى با هم سخن مى‌گويند و رابطه برقرار مى‌سازند هنگامى كه قلب كسى مملو از بدخواهى به ديگران گردد اين پيام به قلب آنها منتقل مى‌شود و آنها مقابله به مثل مى‌كنند. اين گفتار حكيمانه در واقع چهرۀ ديگرى از گفتار پيش از آن است و هر كدام براى زدودن آثار سوء از نيات و رفتار و گفتار ديگران تأثير خاص خود را دارند. دانلود برنامه اندرویدی نهج البلاغه: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.nahj