eitaa logo
فرهنگ...
78 دنبال‌کننده
301 عکس
394 ویدیو
15 فایل
ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Farhanng1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦موشن گرافیی کوتاه از زندگی «امام حسن عسگری علیه السلام » ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
🟢 افراد کم‌‌سواد و نیمه‌عاقلی که ضررشان از هر بی‌سواد و دیوانه‌ای بیشتر است 🔹 غزالی جمله‌ای دارد که می‌گوید: همه چیز وجود ناقصش از عدم محض بهتر است جز علم و دانش. یعنی مثلاً سلامتی و یا مال و ثروت اگر انسان هر مقداری داشته باشد از آنکه هیچ نداشته باشد بهتر است ولی علم و دانش این‏گونه نیست. انسان کم‌سواد از بی‏‌سواد بدتر است چون خیال می‌کند خیلی باسواد است و هیچ گاه دنبال تکمیل آن نمی‌رود. 🔸 این بیت از سنایی است که می‌گوید: رنجش هر کسی ز یک چیز است‏ رنجش من ز نیم‌‏دیوانه است‏ این شاعر می‌گوید: عقل هم نظیر علم است. یا انسان باید دیوانه کامل باشد و یا عاقل کامل. نیمه‌عاقل و نیمه‌دیوانه از دیوانه کامل ضررش بیشتر است. 🔹 افراد نیرنگ‌‏باز و خدعه‌کار در جامعه، معمولاً همین انسانهای «نیمه» هستند، یعنی آنها که نیمه زرنگی دارند و تمام زرنگی ندارند؛ زیرا زرنگهای کامل اگر به هیچ چیز اعتقاد نداشته باشند این مقدار می‌فهمند که سعادت و موفقیت در صداقت و راستی است. ولی افراد نیمه زرنگ - که من در عمر خودم با بسیاری از آنان برخورد داشته‏‌ام - موفقیت خود را در این می‌دانند که با هیچ کس به صداقت رفتار نکنند. 🔸 اینها در عمر خود حتی یک دوست پیدا نمی‌کنند و هیچ کس به حرفهای آنان اعتماد نمی‌کند، زیرا با هر کس که حرف می‌‏زنند همه می‌دانند که از روی زرنگی سخن می‌گویند. قرآن این منافقها را جاهل مرکب می‌داند، و می‌گوید اینها نمی‌دانند و خیال می‌کنند که می‌دانند؛ شعور ندارند و می‌‏پندارند که باشعورند. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۲، ص۹۰ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
🚦 افراد کم‌‌سواد و نیمه‌عاقلی که ضررشان از هر بی‌سواد و دیوانه‌ای بیشتر است 🗣 غزالی جمله‌ای دارد که می‌گوید: همه چیز وجود ناقصش از عدم محض بهتر است جز علم و دانش.یعنی مثلاً سلامتی و یا مال و ثروت اگر انسان هر مقداری داشته باشد از آنکه هیچ نداشته باشد بهتر است ولی علم و دانش این‏گونه نیست. انسان کم‌سواد از بی‏‌سواد بدتر است چون خیال می‌کند خیلی باسواد است و هیچ گاه دنبال تکمیل آن نمی‌رود 🔸 این بیت از سنایی است که می‌گوید: رنجش هر کسی ز یک چیز است‏ رنجش من ز نیم‌‏دیوانه است‏ این شاعر می‌گوید:عقل هم نظیر علم است. یا انسان باید دیوانه کامل باشد و یا عاقل کامل. نیمه‌عاقل و نیمه‌دیوانه از دیوانه کامل ضررش بیشتر است. 🔹 افراد نیرنگ‌‏باز و خدعه‌کار در جامعه، معمولاً همین انسانهای «نیمه»هستند، یعنی آنها که نیمه زرنگی دارندوتمام زرنگی ندارند؛ زیرا زرنگهای کامل اگر به هیچ چیز اعتقاد نداشته باشند این مقدار می‌فهمند که سعادت و موفقیت در صداقت و راستی است.ولی افراد نیمه زرنگ -که من در عمر خودم با بسیاری از آنان برخورد داشته‏‌ام- موفقیت خود را در این می‌دانندکه با هیچ کس به صداقت رفتار نکنند 🔸 اینها در عمر خود حتی یک دوست پیدا نمی‌کنند و هیچ کس به حرفهای آنان اعتماد نمی‌کند،زیرا با هر کس که حرف می‌‏زنند همه می‌دانند که از روی زرنگی سخن می‌گویند قرآن این منافقها را جاهل مرکب می‌داند،و می‌گوید اینها نمی‌دانند و خیال می‌کنند که می‌دانند؛شعور ندارند و می‌‏پندارند که باشعورند 📗 شهید آیت‌الله مطهری،آشنایی با قرآن،ج۲،ص۹۰ eitaa.com/motahari_ir ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
📌 در خواست شیطان از حضرت عیسی(ع): حكايت خیلی جالبي است. می‌گویند، یک بار شیطان و ابلیس بر عيسي بن مريم عليهما السلام تمثّل يافت و به او گفت: بگو، لا اله الا الله. عيسي عليه السلام گفت: نمی‌گویم. شيطان گفت: مگر این کلمه کلمۀ توحید نیست؟ مگر این شعار همۀ انبیا نیست؟ مگر اين شعار، شعار خدا‌پرستان نیست؟ پس چرا آن را نمی‌گویی؟ عيسي عليه السلام گفت: برای این که کلّ وجودِ تو، شر است و تو از این تقاضا، هدفي منفی داری؛ براي همين من اين لااله الا الله‌اي كه تو مي‌خواهي‌، نمي‌گويم. ولي اگر خدا از من بخواهد كه لا اله الا الله را بگويم، گوشت، پوست، استخوان، رگ و پی من هم آن لا اله الا الله را می‌گوید ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به استناد آیه «لا اکراه فی الدین»،وقتی می‌گوییم عدم اکراه در اصل دین است نه در فروعات آن به معنای نفی اختیار انسان در عمل به دین نیست انسان می‌تواند با اختیار و حتی با آگاهی خود خلاف دستور عقل و فطرت و دین عمل کند و البته با اختیارش به جهنم برود!اگر خودمان را به آن راه نزنیم و قدری چشمانمان را باز کنیم به راحتی می‌فهمیم که موضوع حجاب و پوشش و برهنگی در زمانه ما به ویژه برای کشور ما معنا و اثر تازه ای بیش از آنچه در جوامع گذشته داشته است پیدا کرده و صرفا یک موضوع دینی عادی نیست. موضوع برهنگی امروزه یک پروژه جهت‌مند و عامدانه است نه یک پروسه عادی و فرهنگی با تطورات معمول زمان. یک گام است برای اهداف بالاتر، دقیقا مانند پروژه ترویج و عادی سازی همجنس بازی. 🔰میزمعارف @mizemaaref ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 صحبت های پروفسور «جونز» با زنان ایرانی.... ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
. ♻️ یک آمار منتشر شده درباره «واقعیت‌های حجاب» در جامعه امروز ایران و چند نکته جالب توجه 🔸اخیراً آماری درباره «واقعیت های حجاب» در جامعه امروز ایران از سوی انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده که نتایج تجمیعی شش پیمایش و مطالعه کلان ملی است که از ابتدای سال 1401 (شش ماه قبل از حوادث پاییز سال گذشته) تا خرداد 1402 توسط مراکز پژوهشی، دانشگاهی، سیاستگذاری و رسانه ای برگزار شده است. 🔹84.2 درصد بانوان، حجاب را به عنوان یک حکم اسلامی دارند. همچنین، سنجش نظر مردم درباره «لزوم داشتن حجاب در محیط های عمومی» حاکی از آنست که 84.3 درصد پاسخگویان (زن و مرد) با اجتماعی حجاب هستند. میزان موافقت «بانوان» با الزام رعایت حجاب، بیشتر و برابر با 86.5 درصد می‌باشد. البته تلقی همه این افراد با نوع و میزان الزام بخشی یکسان نیست و طیفی از الزام قانونی تا الزام فرهنگی و اخلاقی را در بر می‌گیرد. 🔸اما نکته جالب این است که در حالی که واقعیت بی حجابی، بر اساس این آمار، 6.4 درصد است، جامعه احساس می کند که 30 درصد بانوان، بی حجاب هستند. همچنین در حالی که 84 درصد بانوان به حجاب به عنوان یک حکم دینی اعتقاد دارند، تلقی 67 درصد مردم این است که اکثر مردم به حجاب اعتقاد ندارند! 🔹 این نشان می دهد که در برداشت بخش قابل توجهی از مردم از «واقعیت» با خود «واقعیت» فاصله وجود دارد. به عبارت دیگر، «ذهنیت» مردم در این زمینه، متفاوت با «عینیت» است. 🔸اینکه چرا مردم چنین برداشت نادرستی داشته اند، علل مختلفی دارد. جنگ شناختی و فضاسازی رسانه ای را می توان جزو این علل دانست؛ اما یکی از علل مهم آن، تظاهر به انجام برخی از ناهنجاری ها در کف جامعه است. 🔹 آمار فوق را کنار بگذاریم و فرض کنیم که از هر 100 نفر یا 1000 نفر، فقط 1 نفر کشف حجاب کند. در اینجا هر چند درصد خیلی کم است، اما اثرات اخلاقی و روانی آن بر جامعه و مردم را نمی توان نادیده گرفت. از جمله اثرات این است که مردم گمان می کنند که هویت جامعه تغییر پیدا کرده است. ✍ توضیح اینکه، وقتی مردم به صورت پشت سر هم، آن درصد خیلی کم را در سطح جامعه مشاهده کنند، موجب می شود که در ذهن آنها این گزاره به صورت ناخودآگاه شکل گیرد که عملاً جامعه ما دچار یک تغییر نگرش و تغییر هویت گسترده شده است. در حقیقت، این کار شبیه تبلیغات و پیام های بازرگانی است که در ناخودآگاه مردم تأثیر می گذارد. یادداشت اصلی را در جهان نیوز بخوانید👇👇 https://www.jahannews.com/report/851203 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣استاد مرتضی مطهری ۴۰سال پیش، خطر "نیم‌ها" را در ساحت‌های مختلف فکری گوشزد کرد.. https://eitaa.com/joinchat/482476110C1bfffef8cb ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸 نگران خودتان باشید نه ! 🔸 در تربیت اولاد، آنچه را که در حد قدرتتان است، انجام بدهید و برای آن قسمتی که خارج از قدرتتان است، اصلاً و کار را به خداوند بسپارید. گاهی مثلاً شما با برادرتان سر را می‌گیرید و در تابستان آن را در حیاط می‌گذارید. اگر او آدم سالم و قوی و فعالی باشد، شما نگران آن سرِ تخت که او گرفته، نیستید؛ چون می‌دانید که او چاپک است و قشنگ می‌تواند ببرد؛ بلکه نگران این طرفی هستید که خودتان گرفته‌اید که مبادا پایتان بلغزد و به زمین بخورید. آن سرِ تربیت را خدا گرفته و هر قسمتی که شما نمی‌توانید و از عهده‌تان خارج است، سهم خداست. شورِ آن قسمتی را نزنید که خدا گرفته؛ بلکه شورِ آن قسمتی را بزنید که خودتان گرفته‌اید. نگران خودتان نباشید؛ بلکه نگران خودتان باشید. آن چیزی که می‌توانید و برایتان ممکن است را اگر نکنید، برایتان خطرناک است؛ اما آن چیزی که نمی‌توانید، جزء وظایف شما نیست. اینکه خدای تعالی جزء وظایف شما نگذاشته یعنی چی؟ یعنی آن را جزء وظایف خودش گرفته و خودش عمل می‌کند: ((لا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها)) @haerishirazi ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید و کِیف کنید 👈 بابا تا تو نیای من هیچ جا نمیرم ... به این فکر کنیم که چه چیزی رو از فرزندان‌مون در دوران نوجوانی و جوانی‌شون ببینیم یا بشنویم اینطور کِیفور میشیم؟ ما چه کار باید بکنیم تا این مسیر طی بشه؟! 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 عصر تکثر الگوها و مراجع فکری! 🔻 هویتی که نوجوان امروز ما به دست می‌آورد با آن هویتی که بچه‌های ما توی مثلاً ۲۰ سال پیش ۳۰ سال پیش، به دست می‌آوردند، خیلی چند پاره‌تر است. 🔹️ من در یک محیطی به دنیا می‌آمدم، درکی از هویت جنسی، هویت ملی، هویت دینی، خودم نداشتم. حالا مثلاً متأثر از پدر مادر نبودم، متأثر از فلان معلم بودم. آدم‌هایی که من از آنها الگو می‌گیرم، مشخص بود. 🔴 الان الگوها خیلی زیاد شده است. من می‌توانم در خانه‌ام در یک روستا بنشینم، با افکار عجیب و غریبی که اگر این آدم‌ها را سال‌ها نمی‌دیدم، دارم با این‌ها آشنا می‌شوم. پس مراجع فکری خیلی متعدد شده و تشخیص صحیح و غلط آن هم خیلی سختتر شده، چون ملاکش فقط دانش نیست، جذاب‌ها بیشتر دیده می‌شوند. 🔸️ در این جامعه یکی از موسیقی کره‌ای دارد ایده می‌گیرد و او برایش الگو می‌شود. ما بچه‌هایی داریم که دارند زبان کره‌ای یاد می‌گیرند، با آنکه درس خودشان را نمی‌خوانند. چرا؟ چون برای او جذاب است دانش آنها جذاب است. ♨️ پس این مرجع‌های فکری دارد یک نوجوانی را به ما تحویل می‌دهد که در این دوره جدید فقط دیگر پدر و مادر و معلم و این‌ها نیستند. مراجع فکری زیادی دارد. پس کار معلم خیلی سخت می‌شود، کار پدر و مادر خیلی سخت می‌شود، چون با این همه رقیب گردن کلفت باید بجنگد. رقابت کند، چرا بجنگد؟ باید با این‌ها همراه شود و این‌ها را بشناسد. "استاد مهدی زاده " 🔸 "کرامت؛ کانون رشد و آموزش مربی تراز انقلاب اسلامی" ✅ @keraamat_ir ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
👨‍🏫آموزش خطاطی توسط استادفوق ممتاز خوشنویسی ،استاد «عبدالله زاده» : ✍ تحریری ✍ نستعلیق ✍ نسخ 📆 ۱۵مهرماه تا پایان دیماه(چهارشنبه ها) 🕰 ۱۶ الی۱۸ 📌 مکان : قم،پردیسان،بولوارامام علی(ع)،جنب بیمارستان مادر،مجتمع فرهنگی شهیدربانی ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
◾️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَهُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ ◼️ سالروز وفات کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها تسلیت باد. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍چند وقت پیش بود که سر کلاس می‌گفتم در بسیاری از مهدهای کودک کشورهای اسکاندیناوی، حیاطِ مهد است. نه چمن طبیعی دارد، نه مصنوعی، نه آسفالت است و نه ... و این‌ها بخشی از رویکرد آموزشی در آن مناطق است. آن‌ها دریافته‌اند که این بسیار بیشتر به نفع بچه‌هاست. هر چند که ممکن است ما وارد چنین فضایی بشویم، احساس خوبی نداشته باشیم!! اما بعد؛ در کشور ما بسیاری از مدارسِ غیرانتفاعی و مهدکودک‌های خصوصی پیش و بیش از آنکه به بچه‌ها فکر کنند، به والدین‌شان فکر می‌کنند! فضای مهد و مدرسه را برای آن‌ها درست می‌کنند تا خوش‌شان بیاید، فارغ از اینکه آن محیط به نفع بچه‌ها باشد یا نه ... باور کنیم به نفع بچه‌ها نیست. این تصاویر مربوط به یک مدرسه در یکی از شهرستان‌هاست اما احتمالاً مدرسه‌ای نیست که بچه‌ها بتوانند بدون ترس از کثیف شدن، بدون ترس از به هم ریختن و بدون ترس از آسیب دیدن وسایل بازی و کنند. اینجا مدرسه‌ای است که برای پُر کردن چشم والدین درست شده و نه رشد بچه‌ها. پی‌نوشت۱. بخشی از تصاویر که مربوط به نام مدرسه و تصاویر بچه‌ها بود را تعمداً تار کردم پی‌نوشت۲. منکر نقاط ضعف بسیاری از مدارس دولتی نیستم. حرف چیز دیگری است ... 👇👇 🆔 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 امام خمینی(ره) : همه در معرض فسادیم. هیچ کس یک دفعه فاسد نشده... 🔰میزمعارف @mizemaaref ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فرزندپروری.m4a
7.6M
صوت جلسه اول فرزندپروری اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 📣دوره آموزشی فرزندپروری ویژه اولیای گرامی مدرس : استاد بیگدلی( مشاور ازدواج و خانواده ، عضو انجمن روان شناسی اسلامی ، مشاور مرکز مشاوره سماح) آنچه در این دوره می آموزید: ✅ نقش پدر و مادر در شکل گیری شخصیت کودکان ✅ اصول تربیت فرزند ✅ آسیب ها و خطاهای والدین در تربیت ✅ آشنایی با ویژگی ها و نیازهای مراحل رشدی کودکان از تولد تا ۱۲ سالگی ✅ آشنایی با زبان عشق فرزندان ✅ با لجبازی فرزندم چگونه برخورد کنم؟ ✅ چگونه استفاده از گوشی و فضای مجازی کودکانم را مدیریت کنم؟ ✅ چگونه عزت نفس و اعتماد بنفس فرزندم را افزایش بدهم ؟ ✅ سبک های رایج تربیتی و پیامدهای آنها(سبک سختگیرانه، سهل گیرانه، سبک بی اعتنا، سبک مقتدرانه) ✅ بهترین سبک تربیتی چه سبکی است؟ ✅ تکنیک های افزایش رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب از نگاه اسلام و روان شناسی کانال فرزندپروری استاد بیگدلی👇 https://eitaa.com/mbigdeli59 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 ترتیل آرام بخش قرائت قرآن توسط قاری بین المللی «عبد الرحمن مسعد» ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
2_144123984236553442.pdf
12.27M
📌رهبر معظم انقلاب: از خواندن کتاب "پروتکل های دانشوران صهیون" غفلت نکنید. خلاصه کتاب پروتکل های دانشوران صهیون: ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
41.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بگذار خودش فکر کنه(نقدی بر شیوه آموزشی در آموزش و پرورش کنونی) ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قابلیت فوق العاده نرم افزار گوگل برای تبدیل دست نوشته و مطالب روی کاغذ به متن تایپی در گوشی 🔰میزمعارف @mizemaaref ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖فرازی از دعای کمیل در بین الحرمین ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng
با هم بیاموزیم وخواندنی من آقای گاو هستم!👇 در یک مدرسه راهنمایی دخترانه کار می کردم و چند سالی بود که مدیر شده بودم. چند دقیقه مانده به زنگ تفریح، مردی با ظاهری آراسته وارد دفتر مدرسه  شد و گفت: با خانم... دبیر کلاس دوم کار دارم و میخواهم درباره درس و انضباط فرزندم از او سؤال کنم. از او خواستم خودش را معرفی کند. گفت: من گاو هستم! خانم دبیر بنده را می شناسند. بفرمایید گاو آمده. ایشان متوجه می شوند چه کسی آمده. تعجب کردم و موضوع را به خانم دبیر  گفتم. یکه خورد و گفت: ممکن است این آقا اختلال رفتار داشته باشد. یعنی چه گاو؟ من که چیزی نمیفهمم! از او خواستم پیش پدر این دانش آموز برود. با اکراه پذیرفت. مرد آراسته، با احترام به خانم دبیر ما سلام داد و خودش را معرفی کرد: من گاو هستم! معلم پاسخ داد خواهش میکنم، ولی ... مرد ادامه داد شما بنده را به خوبی می شناسید. من گاو هستم، پدر گوساله؛ همان دختر۱۳ ساله ای که شما دیروز در کلاس، او را به همین نام صدا زدید... دبیر ما به لکنت افتاد و گفت: آخه، میدونید ... بله، ممکن است واقعاً فرزندم مشکلی داشته باشد و من هم در این مورد به شما حق میدهم. ولی بهتر بود مشکل انضباطی او را با من نیز در میان میگذاشتید. قطعاً من هم میتوانستم اندکی به شما کمک کنم. خانم دبیر و پدر دانش آموز مدتی با هم گفتگو کردند. آن آقا، در خاتمه کارتی را به خانم دبیر ما داد و رفت. وقتی او رفت، کارت را با هم خواندیم روی آن نوشته شده بود: دکتر فلانی عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه ...  (نویسنده: ناشناس) ☑️⭕️تحلیل و تجویز کاربردی: خشونت آن گونه كه ما فکر می کنیم فقط محدود به خشونت فيزيكي و بدني نيست. عموما ما درگيري هاي فيزيكي یا تعرض جنسی را خشونت می دانیم. ولی واقعیت آنست که دامنة خشونت حوزه های گسترده تري دارد از جمله خشونت زبانی. وقتی توهین می کنیم، قومی را مسخره می کنیم. صاحبان یک عقیده را تحقیر می کنیم. وقتی تهمت یا برچسب می زنیم یا تهدید می کنیم همه این ها خشونت است؛ منتها خشونت زبانی. بدون خون و خونریزی است. خشونت زبانی از درون می کُشد. تا حالا هیچ کس را دیده اید که به دلیل اینکه مسخره شده و یا فحش خورده باشد به اورژانس مراجعه‌ کند؟ یا به پلیس شکایت کند؟ قربانیان خشونت زبانی، اثری از جای زخم بر بدنشان یا مدرک دیگری ندارند. خشونت ابتدا در ذهن شكل مي گيرد بعد خود را در زبان نشان می دهد و سپس زمینه ساز خشونت فیزیکی می شود. وقتی رهبر یک گروه سیاسی در جامعه، افراد طرف مقابل را احمق، متعصب، متحجر، مغرض و فاسد معرفی می کند، ما به عنوان طرفداران او آمادگی لازم را پیدا می کنیم که در زمان مناسب با ماشین از روی او رد شویم. چرا؟ چون دیگر او را شایسته زندگی نمی دانیم!  وقتی در یک ورزشگاه صد هزار نفری، طرفداران تیم مقابل را با ده ها فحش آبدار و ناموسی می نوازیم، زمینه را برای زد و خورد بعد از بازی فراهم می کنیم. وقتی ما جریان رقیب را فریب خورده و عامل دست دشمن معرفی می کنیم، آنگاه حذف سیاسی و فیزیکی رقیب مشروعیت پیدا می کند. وقتی دختر همسایه را داف خطاب می کنم، راننده کناری را یابو، مشتری را گاو، دانش آموزم را خنگ و فرد قانون مدار را اُسکُل، همه این ها خشونت های زبانی یعنی آمادگی برای خشونت رفتاری در آینده؛ از تعرض جنسی بگیرید تا صدمه فیزیکی. چه باید کرد؟ اولین کار این است که مهارت گفتگو را بیاموزیم. فقدان مهارت‌های گفت‌وگو باعث می شود افراد نتوانند آن‌چه که مدنظر دارند را به‌زبان روشن بیان کنند و ایده و احساس خود را در یک کلام خشن و تند تخلیه می کنند. تمرین گفتگو تمرین تخلیه ذهن و قلب به شیوه ای غیرخشونت آمیز است. آنانکه مسیر گفتگو را مسدود می کنند (چه برای خودشان چه برای دیگران) مسیر خشونت را هموار می کنند. دومین کار این است که به خودمان بارها و بارها یادآوری کنیم کشتن آدم ها فقط به فرو کردن چاقو در سینه آنان نیست. دختر یا پسر، زن یا مردی که شخصیت اش تخریب شده، شرافت اش لکه دار شده، عزت نفس اش لگدمال شده دیگر زندگی نرمال نخواهد داشت. به خودم یادآوری کنم که جریان رقیب من، طرفداران تیم مقابل، صاحبان دین و مذهب و اندیشه متفاوت از من، نه بی شعور هستند نه فاسد نه احمق نه هوس باز نه فریب خورده نه ... آن ها فقط انسان هستند درست و دقیقا مانند من! آنگاه یاد خواهم گرفت کلمه گاو را فقط و فقط برای خود گاو بکار بگیرم نه کمتر و نه بیشتر. مجتبی لشکربلوکی ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید 🆔 @farhanng