eitaa logo
کانال مطالب و اطلاع رسانی فرزاد تات
3 دنبال‌کننده
2هزار عکس
841 ویدیو
71 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  دکتر رفیعی
📌آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله عليها) و مــــرکز مطالعات و پــــاســخ‌گـــویـی بــه شــبــهات (حوزه‌های علمیه) برگزار می نماید. ♦️ نـشست عـلـمی پـژوهـشی؛ سیرۀ فاطمی(سلام الله علیها) الهام‌بخش جبهه مقاومت با حضور:‌ 🔸آیت الله نجم الدین طبسی 🔸حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی دبیر علمی:‌ 🔸حجت الاسلام والمسلمین محسن قمرزاده ⏰زمان : پنجشنبه، 8 آذر 1403 ، ساعت 9:30 صبح الی اذان ظـــهــــر 📍مکان: قم؛ بعد از گلزار شهداء پژوهشکده علوم و معارف عــلامـــه طباطبائی(رحمه الله) آســــتــان مــقــدسه حــضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) طبقه اول، سالن شهید مطهری(رحمه الله) ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh
هدایت شده از  دکتر رفیعی
Hekmat_1435_Rafiei_Aleme_Jame.mp3
1.45M
💎 | عالم جامع✨ علامه طباطبایی واقعاً خانواده‌ دوست بودند و در عزای همسرشان بسیار گریه می‌کردند. توجه آن بزرگوار به خانواده، همسر و دخترانشان، نشان‌دهنده عمق احساسات انسانی‌شان بود. ایشان همچنین به روضه اباعبدالله و زیارت حضرت معصومه اهمیت می‌دادند و در شب‌ها نیز به عبادت و نیایش می‌پرداختند. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده جامعیت علمی و اخلاقی ایشان است. چراکه: "علم هر چه بیشتر بدانی، چون عمل در تو نیست، نادانی‼️" این نکته یادآور اهمیت عمل در کنار علم است.👌🏻 📌📌📌 https://rasekhoon.net/media/show/1644144 ✔️کانال رسمی دکتر رفیعی ☑️ @drrafiei_ir
هدایت شده از  دکتر رفیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️غربت مولا علی علیه السلام بعد از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🎙 حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ▪️◾️◼️◾️▪️ https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
هدایت شده از  دکتر رفیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | اگر کسی دو ویژگی داشته باشد در دوران غیبت سالم میماند ✔️کانال رسمی دکتر رفیعی ☑️ @drrafiei_ir
هدایت شده از  دکتر رفیعی
📌آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله عليها) و مــــرکز مطالعات و پــــاســخ‌گـــویـی بــه شــبــهات (حوزه‌های علمیه) برگزار می نماید. ♦️ نـشست عـلـمی پـژوهـشی؛ سیرۀ فاطمی(سلام الله علیها) الهام‌بخش جبهه مقاومت با حضور:‌ 🔸آیت الله نجم الدین طبسی 🔸حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی دبیر علمی:‌ 🔸حجت الاسلام والمسلمین محسن قمرزاده ⏰زمان : پنجشنبه، 8 آذر 1403 ، ساعت 9:30 صبح الی اذان ظـــهــــر 📍مکان: قم؛ بعد از گلزار شهداء پژوهشکده علوم و معارف عــلامـــه طباطبائی(رحمه الله) آســــتــان مــقــدسه حــضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) طبقه اول، سالن شهید مطهری(رحمه الله) ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh
هدایت شده از  دکتر رفیعی
📸 تصاویری از دیدار مسئولان برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی 📎ادامه تصاویر 🕌 موسسه فرهنگی حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
هدایت شده از  دکتر رفیعی
0x1030481d_576p.mp3
13.26M
🎙موضوع: صفت راضیه 📻دکتر رفیعی 📅تاریخ : ۷ آذر 🕌 حرم حضرت معصومه (س) 🕗 زمان : ۲۸ دقیقه ✔️کانال رسمی دکتر رفیعی ☑️ @drrafiei_ir
هدایت شده از  دکتر رفیعی
🏴 حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اسطوره و نماد مقاومت هستند ▪️حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در نشست علمی‌تخصصی «سیره فاطمی الهام‌بخش جبهه مقاومت» با بیان اینکه در قرآن کریم به بیش از 20 زن مقاوم اشاره شده است، گفت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اسطوره و نماد استقامت اعتقادی در راه دین و ولایت است چراکه اگر خطابه‌ها، وصیت‌نامه سیاسی و شهادت ایشان نبود، امروزه اثری از مکتب تشیع باقی نبود. 📎برای مشاهده متن خبر اینجا کلیک کنید ▪️◾️🔳◾️▪️ کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔 @astanqom
هدایت شده از  دکتر رفیعی
Hekmat_1435_Rafiei_Aleme_Jame.mp3
1.45M
💎 | عالم جامع✨ علامه طباطبایی واقعاً خانواده‌ دوست بودند و در عزای همسرشان بسیار گریه می‌کردند. توجه آن بزرگوار به خانواده، همسر و دخترانشان، نشان‌دهنده عمق احساسات انسانی‌شان بود. ایشان همچنین به روضه اباعبدالله و زیارت حضرت معصومه اهمیت می‌دادند و در شب‌ها نیز به عبادت و نیایش می‌پرداختند. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده جامعیت علمی و اخلاقی ایشان است. چراکه: "علم هر چه بیشتر بدانی، چون عمل در تو نیست، نادانی‼️" این نکته یادآور اهمیت عمل در کنار علم است.👌🏻 📌📌📌 https://rasekhoon.net/media/show/1644144 ✔️کانال رسمی دکتر رفیعی ☑️ @drrafiei_ir
هدایت شده از  دکتر رفیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️غربت مولا علی علیه السلام بعد از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🎙 حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ▪️◾️◼️◾️▪️ https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
هدایت شده از  دکتر رفیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | اگر کسی دو ویژگی داشته باشد در دوران غیبت سالم میماند ✔️کانال رسمی دکتر رفیعی ☑️ @drrafiei_ir
هدایت شده از  دکتر رفیعی
📸 تصاویری از دیدار مسئولان برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی 📎ادامه تصاویر 🕌 موسسه فرهنگی حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
هدایت شده از  دکتر رفیعی
0x1030481d_576p.mp3
13.26M
🎙موضوع: صفت راضیه 📻دکتر رفیعی 📅تاریخ : ۷ آذر 🕌 حرم حضرت معصومه (س) 🕗 زمان : ۲۸ دقیقه ✔️کانال رسمی دکتر رفیعی ☑️ @drrafiei_ir
هدایت شده از  دکتر رفیعی
🏴 حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اسطوره و نماد مقاومت هستند ▪️حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در نشست علمی‌تخصصی «سیره فاطمی الهام‌بخش جبهه مقاومت» با بیان اینکه در قرآن کریم به بیش از 20 زن مقاوم اشاره شده است، گفت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اسطوره و نماد استقامت اعتقادی در راه دین و ولایت است چراکه اگر خطابه‌ها، وصیت‌نامه سیاسی و شهادت ایشان نبود، امروزه اثری از مکتب تشیع باقی نبود. 📎برای مشاهده متن خبر اینجا کلیک کنید ▪️◾️🔳◾️▪️ کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔 @astanqom
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه 5⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فلله الاخرة و الاولى6⃣2⃣ 🔸حـرف فـاء كـه بـر سـر جـمـله آمـده جـمـله را فـرع جـمـله سابقش مى كند و آن را علت همان مـعـلول مـى سـازد تـا بـفهماند بين دو جمله ارتباط مستقيم هست. و اين جمله علّت مضمون جمله قـبـل است، و مى فهماند كه انسان به صرف آرزو مالك آرزويش نمى شود، به خاطر اين كـه دنـيـا و آخرت تنها و تنها از آن خداى سبحان است، و او هيچ شريكى در ملك خود ندارد تا آرزوهاى خام شما هم يكى از آن شركاء باشد _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه 6⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و كـم مـن مـلك فـى السـمـوات لا تغنى شفاعتهم شيئا الا من بعد ان ياذن اللّه لمن يشاء و يرضى6⃣2⃣ 🔸فـرق مـيـان   و  ايـن اسـت كه رضا امرى است باطنى، و عبارت است از حـالت مـلايـمـت نـفـس راضى، با آنچه از آن راضى است، ولى اذن امر ظاهرى است و اعلام صـاحـب اذن اسـت، صـاحـب اذن مـى خـواهـد اعـلام كـنـد از قـبل من هيچ مانعى نيست كه تو فلان كار را بكنى، و اين، هم با داشتن رضاى باطنى مى سـازد و هـم بـا نـبـودن آن، ولى رضـا بـدون اذن نـمـى سـازد، حال چه رضاى بالقوه و چه بالفعل. شفاعت ملائكه مشروط به اذن و رضاى خداى سبحان است و اين آيه در صدد اين است كه بفرمايد: ملائكه از ناحيه خود مالك هيچ شفاعتى نيستند، به طـورى كـه در شـفـاعـت كـردن بـى نـيـاز از خـداى سبحان باشند، آن طور كه بت پرستان معتقدند، چون تمامى امور به دست خداست، پس اگر هم شفاعتى براى فرشته اى باشد، بعد از آن است كه خدا به شفاعتش راضى باشد و اذنش داده باشد. و بـنابر اين مراد از جمله  ملائكه است، و معناى آيه اين است كه : چه بسيار از فـرشـته در آسمان ها هستند كه شفاعتشان هيچ اثرى ندارد، مگر بعد از آنكه خدا به هر يك از ايشان كه بخواهد و راضى باشد اجازه شفاعت داده باشد. ولى بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از جمله مذكور انسان است، و معناى آيه اين است كه : ملائكه شفاعت نمى كنند مگر انسانى را كه خدا خواسته باشد شفاعت شود، و به آن راضى باشد چگونه راضى مى شود و اجازه شفاعت به ملائكه مى دهد درباره كسانى كه به وى كـفـر مـى ورزنـد و غـيـر او را مـى پـرسـتـنـد؟ و بـه هـر حـال از ايـن آيـه ايـن مـعـنـا بـه طـور مـسـلم بـر مـى آيـد كـه بـراى مـلائكـه شـفـاعـتـى قائل است، چيزى كه هست شفاعت ملائكه را مقيد به اذن و رضايت خداى سبحان كرده است _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه7⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ان الذين لا يومنون بالاخرة ليسمون الملائكة تسميه الانثى7⃣2⃣ 🔸ايـن آيه عقيده مشركين را بر اين كه ملائكه از جنس زنانند رد مى كند، همان طور كه در آيه قـبـلى اعـتـقـاد بـه شـفـاعت ملائكه به طور مطلق را رد مى كرد، و مراد از (تسميه مشركين ملائكه را تسميه انثى ) همين است مى گفتند: ملائكه دختران خدايند، پس مراد از كلمه انثى جنس زن است كه اعم از يكى و بيشتر است. بـعـضـى از مـفـسـريـن گفته اند: كلمه  در معناى استغراق مفرد است، در نتيجه تـقدير كلام (ليسمون كل واحد من الملائكة تسمية الانثى ) است، مشركين تك تك ملائكه را بـه نـام زن نـامـگـذارى مى كنند، يعنى آنها را دختر مى نامند، پس اين كلام بر وزن اين جـمله است كه مى گوييم: (كسانا الاميرحلة - امير به ما خلعت پوشانيد) يعنى به يك يك ما پوشانيد. بـعـضى از مفسرين گفته اند: اين كه نامگذارى مشركين را وابسته نداشتن ايمان به آخرت دانسته و فرموده: آنهايى كه ايمان به آخرت ندارند چنين نامگذاريها دارند، خود اشاره اى است به شناعت و زشتى اين عمل، وكه چنين عملى مستتبع عقوبت است، و كـسـى مـرتـكـب آن نـمـى شـود مـگر آن كه از بيخ و بن ايمانى به آخرت و عقوبت در آن نداشته باشد. مـقـصـود از ايـنـكـه فـرمـود مـشـركـيـن بـدانچه مى گويند علم ندارند و جز  را پيروى نمى كنند _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه 8⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما لهم به من علم ان يتبعون الا الظن و ان الظن لا يغنى من الحق شيئا8⃣2⃣ 🔸كـلمـه  بـه مـعـنـاى تـصـديـقـى است صد در صد كه مانع از تصديق به ضدش بـاشـد، بـه خـلاف كـلمـه  كـه بـه مـعـنـاى تـصـديـق مـثـلا شـصـت درصـد است، چهل درصد احتمال خلاف آن نيز هست، كه اين چهل درصد و يا كمتر را وهم مى گويند (و اما احـتـمالى كه با احتمال مخالفش پنجاه، پنجاه باشد شك و ترديد است)، و اعتقاد به زن بـودن فـرشـتگان همان طور كه براى مشركين معلوم و تصديقى صد درصد نيست، همچنين مـظـنـون و شـصـت درصـد هـم نـيـسـت، زيـرا ده درصـد اضـافـى دليـل مـى خـواهـد، كـه نداشتند، ولى از آنجايى كه اين اعتقاد موافق با هواى نفسشان بوده هـمـيـن هـواى نفس آن را در دلهايشان رسوخ داده، و زينت داده بود و همين باعث شد كه متوجه خـلاف آن نـشـونـد و هـر قدر احتمال خلاف آن به ايشان گوشزد شود از آن اعراض كنند و بـه هـمـان چـيزى كه دوست مى داشتند بچسبند، و به همين جهت قرآن كريم آن را ظن ناميده و گـرنـه (اگـر بـه واقـع مـطـلب بـنـگـرى اعـتـقاد شرك اصلا اعتقاد نيست، نه تنها علم و احـتـمـال صـد درصـد نـيـست، و نه تنها مظنه و احتمال شصت درصد و بالاتر نيست، و نه تـنـهـا احـتـمـال مـسـاوى يـعـنـى شـك نـيـسـت، و نـه تـنـهـا احـتـمـال مـرجـوح يعنى و هم و چهل درصد و پائين تر نيست، بلكه فقط و فقط) تصورى است بدون تصديق. بـا ايـن بيان درستى گفتار آن مفسر كه گفته : ظن در اين آيه و در آيه سابق مى فرمود: (ان يتبعون الا الظن و ما تهوى الانفس ) به معناى توهم نه اعتقاد راجح، روشن مى شود. و گفتار خود را به آنچه از كلام راغب به دست مى آيد تأييد كرده است، چون راغب گفته : بسيار مى شود كه كلمه  بر توهم هم اطلاق مى شود. (ان الظـن لا يـغـنـى من الحق شيئا) - كلمه  به معنى واقعيت هر چيز است، و همه مـى دانيم كه واقعيت هر چيزى جز به علم يعنى اعتقاد مانع از نقيض، و يا به عبارت ديگر احتمال صد درصد درك نمى شود، و غير علم كه يا ظن است و يا شك و يا وهم، واقعيت چيزى را نـشـان نـمـى دهـد، پـس هيچ مجوزى نيست كه انسان در درك حقايق به آن اعتماد كند، خداى تعالى هم فرموده: (و لا تقف ما ليس لك به علم ). و اما اين كه در احكام عملى دينى به مظنه عمل مى كنيم، از اين جهت كه در خصوص اين مورد دليلى از ناحيه شارع رسيده، كـه اطـلاق آيـه شـريـفه را مقيد كرده، از خصوص اين يك مورد گذشته در هيچ يك از امور اعتقادى نمى توانيم ظن را پيروى كنيم، چون اطلاق آيه در آن باره محفوظ است. بـعـضـى از مـفـسـريـن گفته اند: اين كه در آيه مورد بحث به جاى اكتفاء به ضمير، اسم ظـاهـر را آورده، و بـا ايـن كـه مى توانست بفرمايد: (امه لا يغنى من الحق شيئا) دوباره كلمه (ظن ) را آورده براى اين بود كه جمله مذكور به عنوان مثلى آورده شود. _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه 9⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فاعرض عن من تولى عن ذكرنا و لم يرد الا الحيوه الدنيا9⃣2⃣ 🔸ايـن جمله بخاطر حرف فاء كه بر سر دارد، تفريع و نتيجه گيرى از پيروى مشركين از ظن و از هواى نفس مى باشد، پس اين كه دستور مى دهد از آنان اعراض كن نتيجه همانست كه مـشـركـيـن تـابع و پيرو حق و علم نبوده اند، و اگر نفرمود: (فاعرض عنهم - از ايشان اعـراض كـن)، و بـجـاى آن فـرمود: (فاعرض عن من تولى عن ذكرنا - از كسى كه از ذكـر مـا رويـگـردان اعراض كن ) براى اين بوده كه بفهماند علت اين دستور چيست، پس گـويـا فـرمـوده : اين مشركين علم را رها كرده دنبال ظن را گرفته اند، و تابع هواى نفس خـويـشـنـد و اگـر چـنـيـنـنـد بـراى اين است كه از ذكر ما رويگردان هستند، و تنها هم شأن زنـدگـى دنـيـا اسـت و بـس، بـنـابـر ايـن، بـهـره شـان از عـلم مـنـحـصـر مـسـائل مـادى دنـيـوى اسـت، و چـون چـنين است تو نيز از آنان اعراض كن، براى كه ايشان گمراهند. و مراد از ذكر در اين آيه، يا قرآن است كه پيروان حق را به سوى حق صريح هدايت نموده و بـا حـجـت هاى قاطع و براهين روشن كه جاى ترديد در آنها نيست به سوى سعادت خانه آخرت كه وراى دنيا است ارشاد مى نمايد. و يـا مـراد از آن يـاد خدا است كه در مقابل غفلت از او به كار مى رود، و از كسى كه از چنين ذكرى رويگردان است نيز بايد اعراض كرد، براى اين كه ياد خدا به نحوى كه لايق به ذات مـتـعـاليـه او باشد، يعنى ياد خدا به اسماء و صفات خدا، بشر را به سوى حقايقى عـلمـى دربـاره مـبـداء و مـعـاد هـدايـت مـى كند، هدايتى علمى كه باز جاى ترديد باقى نمى گذارد. _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه0⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ذلك مبلغهم من العلم ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله و هو اعلم بمن اهتدى0⃣3⃣ 🔰اشاره با كلمه ذلك به امر دنيا است كه هر چند كلمه امر دنيا در آيه سابق نيامده بود، بلكه كلمه (حيوة الدنيا) آمده بود، ولى امر دنيا از آن آيه استفاده مى شد، و تعبير به اينكه (اين است مقدار رسايى علم آنان ) تعبيرى است استعاره اى، گويا علم به سوى مـعـلوم مـى رود تـا به آن برسد، و علم مشركين در مسير خود به دنيا مى رسد، و همانجا از حـركـت بـاز مى ماند، و ديگر از آنجا به طرف آخرت نمى رود، و لازمه اين توقف علم، آن اسـت كـه تـنـهـا دنيا هدف نهايى اراده و طلب آنان باشد، و توسن هم شان تا همانجا پيش برود، و ديگر دل بغير دنيا نبندند، و جز به سوى آن روى نياورند. (ان ربك هو اعلم...) - اين جمله مضمون جمله قبلى را تأكيد مى كند، و شهادتى است از خداى تعالى بر صحت آن. _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه 1⃣3⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ولله مـا فـى السـمـوات و مـا فى الارض ليجزى الذين اساوابما عملوا و يجزى الذين احسنوا بالحسنى1⃣3⃣ 🔸وجه تفريع جزاء بد كاران و نكوكاران بر مالكيت خداى سبحان مـمكن است بگوييم: صدر آيه شريفه حال باشد از جمله  كه در آيه قبلى بود، و كـلمه  در ابتداى آن واو حاليه و معنا چنين باشد: (به درستى پروردگار تو اعلم و داناتر به حال دو طايفه ضالين و مهتدين است، در حالى داناتر است كه مالك همه چـيـرهـايـى اسـت كـه در آسـمـان و زمـيـن اسـت، ديـگـر چـگـونـه مـمـكـن اسـت اعـلم بـه حال آن دو طايفه نباشد، با اين كه مالك ايشان است ). و بـنـابـر ايـن احـتمال، ظاهر چنين به نظر مى رسد كه: جمله ... متعلق جمله سابق باشد كه مى فرمود: (فاعرض عن من تولى...) آن وقت معناى مجموع دو جمله چنين مى شود كه از ايشان اعراض كن و امرشان را به خدا واگذارنما تا جزايى چنين و چنانشان داده و تو را و نيكوكاران را چنين و چنان پاداش دهد. ممكن هم هست بگوييم جمله (و لله ما فى السموات...) كلامى استينافى باشد و بخواهد بفهماند دستورى كه به تو داديم كه از ايشان اعراض كن، براى اين نبود كه ما دست از ايـشان برداشته ايم و رهايشان كرده ايم، بلكه براى اين بود كه خواستيم هر طايفه را در بـرابـر عملش جزا دهيم، اگر عملش بد بوده جزاى بد، و اگر خوب بوده جزاى خوب دهـيـم. و اگـر با اين مى توانست بفرمايد: (و له ما فى السموات...) به جاى ضمير دوبـاره اسـم جـلاله  را آورد، بـراى ايـن بـود كـه از كمال عظمت خداى سبحان خبر داده باشد. (ولله ما فى السموات و ما فى الارض ) - اين جمله به مالكيت خداى تعالى نسبت به تـمـامـى عـالم اشـاره مى كند، و معنايش اين است كه : هستى تمامى موجودات قائم به خداى تـعـالى اسـت، چـون خـدا خـالق و پـديد آورنده آنها است ، پس ملكيت ناشى از خلقت او خود علاوه بر اين، مـنـشـاء تـدبـيـر هم هست. بنابر اين جمله مورد بحث بر خلقت و تدبير دلالت دارد، گويا فرموده : خلقت و تدبير عالم از خداست. جـمله ... هم كه لامش لام غايت است متعلق به همين مطلب است، و معنايش اين است كـه خـلقـت و تـدبير عالم از آن خداست، غايت و نتيجه اش هم اين است كه كسانى را كه بد مـى كنند جزا دهد...، و مراد از جزا همان شؤ ون و خصوصيات قيامت است، كه قرآن كريم از آن خـبـر داده، و مـراد از اسـاثـه و احـسـان، مـعـصـيـت و طـاعـت اسـت و تـقـديـر جـمـله مـا عـمـل وا جـمـله جزاء ما عملوا است، ممكن هم هست خود ما  باشد، و معنا چنين باشد كه جـزاى اعمالشان را خود همان اعمال را مى دهد، و مراد از حسنى هم همينطور، يعنى مثوبت حسنى است (و يا خود حسنى). و مـعناى آيه اين است كه: تا خدا كسانى را كه معصيت كرده اند معصيتشان، و يا به جزاى مـعـصـيـتـشـان كـيـفر دهد، و كسانى را كه اطاعت كردند مثوبتى حسنى (و يا به خود حسنى) پـاداش دهـد، مـفـسـريـن در ايـن آيـه احـتـمـالات ديـگـرى داده انـد كـه احتمال ما از همه بهتر به ذهن مى رسد و روشن تر است. _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a