#قهر_طبیعت
چرخ زمان به چرخۀ آفت دچار شد
دنیا به هرچه رنج و مصیبت دچار شد
از خاک رفت برکت و از آب روشنی
وقتی بشر به قهر طبیعت دچار شد
#محمدرضا_ترکی
#بحران_محیط_زیست
#مدرنیته
#آخرالزمان
@faslefaaseleh
#یک_خوشه_اشک
💧حتّی به روی نی سر سردار کربلا
یک نیزه بود از قد دشمن بلندتر
💧بازاریان کوفه چه قیمت نهادهاند
آیا در این مزایده انگشتر تو را؟!
💧ای من فدای بر سر نی خوشزبانیت
با دختر سهسالۀ خود هم سخن بگو
💧در حسرت لبان تو و کودکان تو
آب فرات تشنهلب از کربلا گذشت
💧اینها چقدر نامه برایت نوشتهاند
معلوم میشود ته دل عاشق تواند!
💧این شیرخوار میشود از تشنگی هلاک
دیگر به تیر حرمله او را نیاز نیست
💧هر روز کربلای تو تکرار میشود
امّا شبیه روز تو چشمی ندیده است
💧این نابرادران که برادر نمیشوند
این کوفیان برای تو یاور نمیشوند
💧وقتی حسین رفت تو را همدمی نماند
من داغ آن دمم که تو را محرمی نماند
💧این اشک اگر به داد دل من نمیرسید
قدّم به زیر بار گناهان خمیده بود
#محمدرضا_ترکی
#قالب_خوشه
#عاشورایی
@faslefaaseleh
شمّهای از پیشینۀ مراسم عاشورا در ادب فارسی
بازندگان سیاسی در شبکههای آنسوی آب، این روزها گناه شکستهایشان را از چشم تشیّع و امام حسین ع و عاشورا میبینند؛ گاه از خشمی پنهاننکردنی پیراهن سرخ اشقیا بر تن میکنند و گاه شمشیر را از رو علیه مراسم عاشورا میبندند و گاه سابقۀ این مراسم را به چهارصدسال اخیر، از صفویّه به اینسو، محدود میکنند تا آن را بدعتی مربوط به قرون اخیر وانمود کنند. این سخنان هیچ تازگی ندارد و پیش از این، جماعتِ وهّابی و بهایی بارها بر سر این موضوعات غوغاها برپاکردهاند.
وجه مشترک این جماعت همگی حقد و کینه علیه مذهب اهل بیت و بیسوادی مفرط است. پرسشی که این جماعتِ مدّعی هرگز به آن پاسخ نمیدهند این است که چگونه ممکن است یکباره از چهارصدسال قبل مراسم عاشورا و عزاداری برای سالار شهیدان بیمقدّمه گسترش یابد و اینچنین عمق و ریشهای بیابد؟! چگونه قابل تصوّر است که یک فرهنگ بدون ریشه و مبنایِ قبلی ناگهان چنین گسترشی پیدا کند!؟
ازلحاظ تاریخی برگزاری مراسم عاشورا دست کم از زمان خاندان شیعۀ آل بویه (قرن چهارم) یعنی حدود هزارسال رسما" در ایران پیشینه دارد. مروری بر متون ادب فارسی هم نشان میدهد که این آیینها خیلی پیشتر از صفویه، علیرغم ممنوعیّت دولتی، در میان شیعیان سابقه داشته است. امیرمعزّی (شاعر قرن پنجم و ششم) به جمهورشدن و گردهمآیی شیعیان در روز عاشورا به عنوان امری همیشگی اشاره می کند؛ امیرمعزّی (دیوان، ص369):
تا شیعه به دشت کربلا در
جمهور شوند روز عاشور
از ناموران و مهتران باد
هرروز به درگه تو جمهور
از سخن کمالالدّین اسماعیل (شاعر قرن هفتم) نیز دانسته میشود که عزای عاشورا در میان اهل سنّت اصفهان رواج داشته است؛ (کمال اسماعیل، دیوان، ص628):
چون محرّم رسید و عاشورا
خنده بر لب حرام باید کرد
وز پی ماتم حسینِ علی
گریه از ابر وام باید کرد
لعنت دشمنانش باید گفت
دوستداری تمام باید کرد
مولوی هم در قرن هفتم (مثنوی،ج3، ص317) از مراسم عظیم عاشورا در باب انطاکیۀ حلب سخن گفته است:
روز عاشورا همه اهل حلب
باب انطاکیّه اندر تا به شب
گرد آید مرد و زن جمعی عظیم
ماتم آن خاندان دارد مقیم
ناله و نوحه کنند اندر بکا
شیعه عاشورا برای کربلا
بشمرند آن ظلمها و امتحان
کز یزید و شمر دید آن خاندان
نعرههاشان میرود در ویل و وَشت
پُر همیگردد همه صحرا و دشت
#محمدرضا_ترکی
#عاشورا
#تشیع_در_ایران
#مراسم_عزاداری_عاشورا
#امیرمعزی
#کمال_اسماعیل_اصفهانی
#مولوی
@faslefaaseleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سندی هزارساله از مراسم عزاداری محرّم در ایران
#عزاداری_امام_حسین_ع
#عاشورا_در_ایران
#حسن_انصاری
@faslefaaseleh
در حالیکه فقط برخی نخلهای عزاداری در کاشان قدمتی هفتصدساله دارند، یاوهگویانی ادّعا میکنند عزاداری برای سیّد شهیدان از دوران صفوی و حدود چهارصدسال قبل در ایران مرسوم شده است!
#محمدرضا_ترکی
#تاریخ_تشیع
#عاشورا_در_ایران
#کاشان
#نخل_عزا
#نخل_عزای_سرفره
#نخل_عزای_هفتصدساله
#نخلگردانی
@faslefaaseleh
ای من بهفدای ناشکیبایی تو
در این شب تیره بیهماوایی تو
یک روز بدون شک مرا خواهد کشت
اندوه فراق و درد تنهایی تو
#محمدرضا_ترکی
#رباعی
@faslefaaseleh
#قرآن_سوزی
درد انسان درد بیدرمان درمانسوزی است
شعله در دامانزدن عین گریبانسوزی است
کورههای دلگداز و روحسوز شکّ و وهم
دائما" از هر طرف مشغول ایمانسوزی است
پیش از این گر هندوانِ مرده را میسوختند
زندهزنده، عصر ما، عصر مسلمانسوزی است
شعله در طومار عقل و دانش خود میزند
از جهالت هر کسی در کار قرآنسوزی است
داده رجحان خارزار جهل را بر باغ عقل
هر کسی از جهل سرگرم گلستانسوزی است
در کنار شعلههای جهل هورا میکشد
کودکی دیوانه سرمست دبستانسوزی است!
آنچه میسوزد در این آتش شعور آدمیست
درحقیقت این زمان دوران انسانسوزی است
این حماقتهای تکراری به پایان میرسد
بعد از این، با یاری حق، عصر شیطانسوزی است
#محمدرضا_ترکی
@faslefaaseleh
زیباست نگاه اعتمادآور تو
من مست صدای اعتیادآور تو
هرچیز در این جهان که زیبا باشد
در چشم و دل من است یادآور تو
#محمدرضا_ترکی
#رباعی
@faslefaaseleh
سه شماره از فصلنامۀ علمی پژوهشی «نامۀ فرهنگستان» منتشر شد
شمارههای ۸۲ و ۸۳ و ۸۴ نامۀ فرهنگستان ویژۀ ادبیّات تطبیقی، تحقیقات ادبی و ادبیّات انقلاب اسلامی منتشر شد.
نامۀ فرهنگستان به سردبیری محمّدرضا ترکی در هر شماره، زیر نظر یکی از استادان فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با یکی از این عناوین منتشر میشود:
ادبیات انقلاب اسلامی،
ادبیات تطبیقی،
تحقیقات ادبی،
دستور،
زبانها و گویشهای ایرانی،
شبهقاره،
فرهنگنویسی،
مطالعات آسیای صغیر،
مطالعات واژهگزینی
@faslefaaseleh
امروز چقدر این هوا گرم شدهست
آسفالت به زیر پایمان نرم شدهست
بدجور زدهست زُل به دنیا خورشید
مانند بشر چقدر بیشرم شدهست!
#محمدرضا_ترکی
#رباعی
#بحران_محیط_زیست
@faslefaaseleh
هدایت شده از فصل فاصله
سه چلچراغ
افروختیم تا که در این خانه ما چراغ
آشفت خواب ظلمت دیرینه را چراغ
چشمان ما به ظلمت شب خوگرفته بود
دخمه کجا، سپیده کجا و کجا چراغ؟
اینجا سه چلچراغ به ما نور میدهند:
شمسالشّموس و حضرت معصومه، شاچراغ
معصومه شمع و احمد موسی فروغ او
در تنگنای ظلمت شبها رضا چراغ
خاموش کی شود به هیاهوی بادها
وقتی که روشن است به نور خدا چراغ
هرقدر ظلمت شب یلدا غلیظتر
تابد فزون به وسعت آیینهها چراغ
وقتی که بستهای دل و دیده به روی نور
دیگر مپرس در دل ظلمت چرا چراغ...؟
هرگز نبیند این وطن آسیب از بلا
تا روشن است در دلش از کربلا چراغ
#محمدرضا_ترکی
#محمد_رضا_ترکی
#امام_رضا_ع
#حضرت_معصومه_ع
#شاهچراغ_ع
#ایران
@faslefaaseleh