eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.4هزار دنبال‌کننده
236 عکس
10 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍| 🔰 «انقلاب آگاهی» 🔸جهان دچار شده بود، آری رکودی رنج‌آور و خسارتبار. ظاهر پر زرق و برق، پر حادثه و پرابتکار این واقعیت را مخفی می کرد، ولی آگاهان به‌خوبی می‌دانستند که حیات بشری مبتنی بر الگوهای فکری منجمدی که نه خدا را می‌شناخت نه با انسان مهربان بود و برای او عمقی و قداستی قائل نبود و نه با جهان طبیعت با مهر و احترام برخورد می‌کرد، تحلیل و تدبیر می‌شود. 🔸جهان گرفتار کلیشه‌های کهنۀ بود؛ مکتب لیبرالیسم و مکتب کمونیسم که به تعبیر مقام معظم رهبری «شرق و غرب امانیزم» به شمار می رفتند. نتیجۀ سیطرۀ این دو فکر بر حیات بشری تنها و تنها به قهقرا رفتن جامعۀ بشری و بیگانه شدن بشر با خود و جهان هستی بود. 🔸 سخنی دیگر داشت، نه یکی دو خط سخن جذاب، بلکه اندیشۀ کاملی که همه چیز را به گونۀ دیگری می‌دید و تعریف متفاوتی از سعادت بشر و راه و رسم کرامت و سعادتمندانه زیستن داشت. طبعاً این کلیشه ها را شکست و طرحی نو برای زندگی پیشنهاد کرد. جهان منتظر یک بود. ایمان و عشق و حماسه و پای کار آمدن ملت مستعدی که همواره کارهای بزرگی کرده بود، کلید این رستاخیز بزرگ بود. 🔸پس از آن بود که هر انسان آزاده ای که به شعار «نه شرقی و نه غربی» امام ره می پیوست در واقع به کاروانی از آزادفکرانی که به رهایی بشر از تاریکیهای خودساخته می اندیشیدند، گرویده بود. 🔸اگر کسی قائل بود باید «معنویت» را با «سیاست» جمع زد و سیاست را در خدمت معنویت قرار داد، داشت به گونۀ جدیدی می اندیشید چون در واقع نهادهای حاکمیتی ریز و درشت دنیا که هیچ، عالم اندیشه و علم نیز این سخن را نمی پذیرفت و عالَمی سراسر پر از سیطره و استیلا و نحوست سیاست پدید آورده بود و این تنها حرکت امام بود که اینگونه می اندیشید و چنین نیز عمل کرد. 🔸اگر کسی قائل بود که « صاحب اصلی کشورند» نه نظام سلطه و نه نظام استبدادی، بود. 🔸اگر کسی قائل بود که «ما می توانیم. نگویید ما ناتوانیم» از منطقۀ استعمارزده و غربزدۀ فکر و فرهنگ ایران آن روز بیرون زده بود و آزادفکر شده بود. 🔸امروزه هر کسی که در نقطه ای از جغرافیای فکری، فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی و ایران اسلامی ایستاده باشد، در نقطه ای از جغرافیای دگراندیشی و آزادفکری ایستاده است. 🔸بیرون از منطقۀ «انقلاب اسلامی» عملاً رهایی از تمدن مادی و ضد بشری غرب ممکن نیست. 🔸این است آن حقیقت بزرگی که چشم بسیاری از جهانیان را پر کرده است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌺 شاخه گل صلوات هدیه به روح همۀ جانهای نورانی دوران انقلاب که با وجود مبارک خود و قیام غیورانه‌شان تاریخ جدیدی را به این بوم و اقلیم و به جهان بشری هدیه کردند. 🍀 @faslefarhang
• تسلیت • «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ، اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ، قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»(البقرة، 155 و 156) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️آرام بود و مهربان، ولی دلی پرشور و ذهنی درگیر با مسائل انقلاب داشت. ▫️مدیر بود ولی اصرارهای خود را با ملایمت به پیش می‌برد و کار را به سامان می‌رساند. ▫️محمد آقای خادمی اهل فضل بود و جوشش داشت، ولی به دنبال یاری رساندن بود، حتی با عشق و سوز دستیار یکی از فضلای سخت‌کوش حوزه علمیه شده بود. ▫️بی‌سر و صدا رفیق بود، دوست‌داشتنی. منتظر روئیدن و رعنا و پرثمر شدنش بودیم. ▫️چقدر حیف است از دست دادن جوان فرهیخته‌ای چون این عزیز! ◾️خسارت فقدان این جوان ارزشمند را به خانواده مکرم و بستگان و اساتید ایشان به‌ویژه حجت‌الاسلام و المسلمین آقای سبحانی و دوستانشان صمیمانه تسلیت می‌گوییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌷در جوار شهیدان، امام خمینی ره و ائمه معصومین علیهم السلام متنعم باشد. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍 | 🔰 «طــعــم آزادی» 🔸باید به داستان معاصر این بوم و اقلیم نگاه بهتری بیاندازیم. سخن بزرگ دوران ما این است : تنها راه انقلابی ماندن و انقلابی زیستن، «آزاداندیشی» واقعی و آزادی از تحجر و ولنگاری است. رهایی از فکر تقلیدی است. « انقلاب اسلامی»، خود یک «آزاداندیشی» واقعی بود. آزاداندیشی درست، عمیق، کوبنده و گسترده، بسیار گسترده ! 🔻جالب این است، هر که در این منطقه فکری و فرهنگی، به صورت پیراسته و کامل زیست نکرد آخرالامر گرفتار اندیشه‌های طاغوتی شد. نمونه‌های امروزین آن را بنگریم تا غرق در بهت و شگفتی شویم. کسانی که با همۀ ادعاهای مردمی و مثلاً واقع‌بینی هایی که دارند، در نهایت سر از آخور فاسدترین جریانهای روزگار ما در می‌آورند و از نظام طاغوتیِ سلطه مدال نحس لبخند و رضامندی (و البته تحقیر) می‌گیرند. 🔻آری، حقیقت این است. تنها سخنی که ضدّ جریان طاغوت است، انقلاب اسلامی است و تنها نواگر نیرومند آن امام و رهبری هستند. 🔸اما امروز چه؟ 🔻در مقطع فعلی، دقیقاً به چه «آزادفکری» بایسته‌ای احتیاج داریم؟ امروز هم گرفتار فکر تقلیدی شده ایم که حرکت انقلاب را دچار رکود کرده ایم. «و بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود ـ که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود ـ بی‌شک دست‌آوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت»(بیانیه گام دوم، 24/ 11/ 97) 🔻آنچه به مردم انگیزۀ شرکت پرشور در انتخابات می‌دهد، نجات فکر و فرهنگ حکمرانی از این افکار ترجمه‌ای است. واقعاً انقلاب با مشکلات بزرگ فراوانی رو به رو نیست. انقلاب مشکلی بزرگتر از «جمود فکری» و «غربزدگی فکری و فرهنگی» ندارد. اینکه مردم را به صحنه دعوت می کنیم امّا به خاطر همین فکر فرسوده، صحنه را به دست مردم نمی دهیم، طبعاً باعث دلسردی ایشان است. 🔻و زمانی که مردم را با شعارهای دلپسندی به پای صندوقهای رأی می آوریم، ولی با اجرای نسخه های غربی در حوزه های مختلف، عملاً با آنها به دشمنی بر می خیزیم، باز هم نتیجه قطعاً دلسردی است. باید از این جمود دست برداریم. ▫️(سخن ادامه دارد ...) ۱ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به همۀ مؤمنانی که راه قدسی سعادت را باور کردند و ذهن و دل و زندگی را به پای آن آوردند و با یک عمر زندگی پرشور و پرشعور همۀ ما را مدیون عقلانیّت مترقی خویش نمودند. 🍀@faslefarhang
🔍 | 🔰«سـخـن امــروز مـا بـا مــردم» 🔸این سؤال مهمی است که این روزها نیروهای انقلاب از خود دارند. این که ما با مردم چه سخنی داریم تا برای شرکت در واجب بزرگ و حساسی به نام «انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» دلگرمشان کنیم؟ 🔸به نظر می رسد ما باید امروز از دو منظر با مردم سخن بگوییم. این دو منظر باعث خروج از افکار زنگار گرفتۀ فعلی که نتیجه‌اش سردی و ناامیدی است، می‌شود : 1. اقتصاد سالم و راهگشا و نجات دهنده 2. انتظار واقعی جهانی از مردم ایران 🔻1. اقتصاد امیدبخش اقتصاد دغدغۀ محوری امروز مردم ایران شده است. مردم از این دلسرد هستند که راه‌حلهای شما مشکلات را حل نمی‌کند. ولی واقعاً سخن متفاوتی در باب اقتصاد وجود دارد. این طور نیست که فقط همین افرادی که بیش از 40 سال اقتصاد کشورمان در دستشان بوده است اقتصاد را می‌فهمند. الحمدلله این بت شوم و تباهی‌آفرین در حال شکستن است. اینگونه نیست که ما تنها همین‌هایی که انواع تنگناها را پدید آورده‌اند و انواع دسترسی‌ها را برای دشمن خون آشام ما به اقتصاد ایران فراهم نموده‌اند، را داریم تا مسیر نجات اقتصادی را بپیماییم. خیر! این طور نیست. 🔻مردم باید صدای جدیدی بشنوند. این صدای جدید وجود دارد، ولی هیچگاه به درستی شنیده نشده است. حضرت آقا از سال ها پیش، ضمن این که مسألۀ اول کشور را مشکلات اقتصادی مطرح می‌فرمودند راه حل آن را نیز در پیش گرفتن «اقتصاد مقاومتی» می دانستند : «امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395) به همین جهت درخواست مصرانه و پرتکرار ایشان این بوده است : «باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرح‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395) و نهایتاً گلایه مند بودند که : «اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد، وضع زندگی مردم این‌گونه نبود!» (15/ 12/ 1395) 🔻باید این پرچم سر دست گرفته شود. همۀ کانونهایی که طی این سالها به اقتصاد مقاومتی اندیشیده‌اند احساس مسؤولیت بیشتری کنند و به میدان بیایند. در کنار آن، همه کمک کنند که تریبون در دست این عزیزان قرار بگیرد و سخنان ایشان بسیار پرشور و پرطنین در فضای جامعه بپیچد و از میان کاندیداها هر که با این سخن همراه بود محبوبیت پیدا کند و امید رأی آوری بیشتری داشته باشد. 🔸2. امید جهانی به حرکت عمومی مردم ایران دفع اغتشاشات هیبت بزرگی برای مردم ایران در چشم و دل نخبگان و عموم مردم جهان ایجاد کرد. به دنبال آن، شکل‌گیری «طوفان الاقصی» و شکستن دندانها، بلکه ستون فقرات رژیم سفاک اسرائیل توسط جبهۀ مقاومت که سالها منطق او مورد تمسخر دوست و دشمن بود، بیش از پیش کانون این قیام و این شعور نوین و راهگشا را تبدیل به تکیه‌گاه بزرگ مسلمانان و مظلومان جهان کرد. 🔻امروز همۀ این نیروهای ارزشمند دوست دارند با ملت ایران سخن بگویند و آنها را دعوت به استقامت کنند. به آنها بگویند که شما مسیری نو در پیش گرفته‌اید شما امید بزرگی خلق کرده‌اید شما تا بر سر همان سخن اول انقلابتان بمانید ما برای مبارزه امیدهای بزرگ و کانونی الهام‌بخش پیش روی خود داریم. برای ایشان میدانی باز کنیم تا این گفتگو صورت بگیرد. ما اگر بتوانیم برای حداقل 100 نخبۀ جهان اسلام، بلکه اروپا و آمریکا، تریبونی آماده کنیم تا با مردم ما سخن بگویند، قهراً مردم ما به خودآگاهی بهتری دربارۀ کشور، نظام و انقلاب و این انتخابات، دست پیدا می کنند و این به رویش مشارکت مردمی کمکهای خوبی می کند. 🔻در عین حال مثل همیشۀ انقلاب، از خداوند متعال می خواهیم به یمن نفسهای پاک مجاهدان و خونهای پاک شهیدان، به عجز ما نظر بیندازد و انقلاب را از این مقطع حساس نیز به سلامت عبور دهد. ۲ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به همۀ مؤمنانی که راه قدسی سعادت را باور کردند و ذهن و دل و زندگی را به پای آن آوردند و با یک عمر زندگی پرشور و پرشعور همۀ ما را مدیون عقلانیّت مترقی خویش نمودند. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡 | | 🔰 | «بـیــانـدیـش، آزادبـیــانـدیـش!» 1⃣؛ 🔸این مواجهه با آقای اکبرنژاد انفعالی بود، ولی وقتی عملاً نمی توانیم جواب انتقادهای او را بدهیم(یعنی مفت مفت خورده‌ایم و خپل شده‌ایم و عرضۀ انجام هیچ کار درستی را نداریم)، ... انفعال می‌شود تنها راه. جواب او صرفاً مناظره با ایشان هم نیست. این یک کار است که باید صبورانه انجام شود، بلکه جواب او تولید فضای پاسخ است، محیط را پر از روشنگری کردن، مثل اسپری خوش‌بوکننده زدن وقتی که بوی بدی به مشام می‌رسد. 🔸ولی واقعیت ماجرا این است که : ▫️١. «پیشرفت» ما نیاز به تبیین مؤثر دارد، ما پیشرفتمان در حد معجزه بوده است، ولی وضع روایت پیشرفت ما از مشاهدۀ توان روایتمان معلوم می‌شود. خیلی این کار را ساده گرفته‌ایم. ما در این باب واقعاً کوتاهی کرده‌ایم. ▫️٢. باید «طرح راهبردی انقلاب» هم تبیین شود. انقلاب بر اساس بنیادهای فکری خود طرحی برای پیشبرد مقاصد انقلاب دارد که واقعاً هوشمندانه و عمیق‌نگر است و تاکنون توانسته در شرایطی که پر از یأس و احساس ضعف و بی‌هدفی و به قول آیت‌الله شاه آبادی ره، چون مذبوح در برابر غرب بودن است، راهی برای شکوفایی و عزت باز کند. در این طرح بزرگ روشن می‌شود که وقتی یک دشمن واقعی داری که به تو مجال نشستن در چاردیواری خودت را نمی‌دهد ابلهانه است که خود را در خانه محصور کنی و مثلاً مشغول آباد کردن کشور خودت بشوی(حتی مباحث اعتقادی و احترام قبلۀ اول مسلمین و بحث دفاع از مظلوم را هم نمی‌خواهیم مطرح کنیم که آن هم جای خود را دارد). «جهاد تبیین» و «تشکیل لشگر سایبری» یعنی همین که با «بیان» و «کار هنری» بتوانیم این همه دوری منتقدان از منطق حکیمانه را نشان بدهیم. ▫️٣. ولی یکی از اموری که باید «به خوبی» تبیین شود این است که «مسببان واقعی» این وضعیّت چه کسانی هستند؟ چرا ما در تبیین این قضیه ناتوان هستیم؟ چرا نمی توانیم نشان بدهیم همان طور که حضرت آقا فرمودند همۀ کسانی که باعث شدند اسلامی و انقلابی عمل نکنیم مسبب وضع فعلی هستند و حالا با نامردی تمام پشت بزرگان این انقلاب و شهدا و صلحا قایم شده اند؟! دیگر ضعف از این بدتر؟!! ▫️اگر تصمیم بگیریم که در روایت این واقعیت‌ها توان بالایی پیدا کنیم به مدد الهی واقعاً به چنین چیزی می‌رسیم. 🔻 2⃣؛ 🔸ولی مسأله این است که این رویکرد هم اساساً ضعیف است. ▫️ما باید از این انرژیها برای تز اصلی انقلاب که انقلاب را انقلاب می‌کند استفاده کنیم و آن هم «قیام برای ساختن ایران» است. ▫️باید این را باور کنیم که «بشر» راه دیگری برای تعالی و شکوفایی و پیشرفت انسانی ندارد. ▫️این که نشسته باشیم یا حرکت کنیم ولی کل حرکتمان بشود نق زدن و مطالبه کردن، رویۀ مذموم و راکدی است، باید برای همه جا بیافتد که این راه نیست. نمی‌شود که راه شکوفایی قیام و قبول مسؤولیت همگانی باشد و ما روی چیزهای دیگر اصرار کنیم و انتظار داشته باشیم که جواب هم بگیریم. ▫️چقدر توانستیم این را فهم کنیم که انقلاب این را از ما می‌خواهد؟ ▫️چقدر توانستیم این را برای مردم جا بیاندازیم که زیست با نشاط و سعادت‌زا و انقلابی چنین چیزی است و نمونه‌های متعددی نشان بدهیم که چطور با این رویه مشکلات حل می‌شود و نیازی نیست انسان «باذلّت» به دستان مسؤولین نگاه کند؟ ▫️کل کار برخی عزیزان شده همین نق زدنها و مثلاً «مطالبه» کردن و عدالتخواهی و ... بدون توجه به این که این مطالبه در فرهنگ انقلاب چه جایگاهی دارد و چه سهمی برایش باید قائل شد. ▫️این مدل مطالبه کردن اساساً به هم ریختن الگوی درست حکمرانی و دور شدن از الگوی حاکمیّت مردم است. مردم وقتی حاکم می‌شوند که برای «حل مسأله» قیام کنند، نه این که به این و آن التماس کنند یا اعتراض کنند. الآن جبهه انقلاب و عموم مردم از این تلقی دور است. این را باید اصلاح کرد. 🔻 3⃣؛ 🔸ولی ما علاوه بر مباحث دو یادداشت قبل، واقعاً نیازمند «اندیشیدن» هستیم. باید به این فرهیختگی برسیم که بدون روحیۀ «جواب دادن» و «اسکات خصم» و البته با «اعتقاد و دانایی نسبت به اندیشه انقلاب اسلامی» و «رگ و ریشه‌های آن» به اندیشیدن بپردازیم. ▫️ابتدا خودمان، سپس محیط اطرافمان را وادار به اندیشیدن کنیم و واقعاً همه چیز را تحلیل کنیم. ▫️انقلابی‌گری بالاخره نیازمند «اندیشیدن» می‌شود. ما گاهی فراموش می‌کنیم که انقلابیگری یعنی مسؤولیت بزرگ و تاریخی در جهان امروز برعهده گرفتن. این با چند ساعت اندیشه به سامان نمی‌رسد. ما باید دائماً در حال تحلیل و ارتقای تدابیر باشیم. ▫️ما باید این «آیین شکوفایی» را باور کنیم و این فرهنگ را پی بریزیم. در این صورت امثال آقای اکبرنژاد سوخت و انرژی این تأملها محسوب می شوند. ▫️دریغ که از فرهنگ انقلاب خیلی دور مانده‌ایم! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به همه فرهیختگانی که پی این انقلاب عمیقا پرمعنی را ریختند، رحمت الله علیهم. 🍀@faslefarhang