eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.4هزار دنبال‌کننده
236 عکس
10 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
💡 | | 🔰 | «بـیــانـدیـش، آزادبـیــانـدیـش!» 1⃣؛ 🔸این مواجهه با آقای اکبرنژاد انفعالی بود، ولی وقتی عملاً نمی توانیم جواب انتقادهای او را بدهیم(یعنی مفت مفت خورده‌ایم و خپل شده‌ایم و عرضۀ انجام هیچ کار درستی را نداریم)، ... انفعال می‌شود تنها راه. جواب او صرفاً مناظره با ایشان هم نیست. این یک کار است که باید صبورانه انجام شود، بلکه جواب او تولید فضای پاسخ است، محیط را پر از روشنگری کردن، مثل اسپری خوش‌بوکننده زدن وقتی که بوی بدی به مشام می‌رسد. 🔸ولی واقعیت ماجرا این است که : ▫️١. «پیشرفت» ما نیاز به تبیین مؤثر دارد، ما پیشرفتمان در حد معجزه بوده است، ولی وضع روایت پیشرفت ما از مشاهدۀ توان روایتمان معلوم می‌شود. خیلی این کار را ساده گرفته‌ایم. ما در این باب واقعاً کوتاهی کرده‌ایم. ▫️٢. باید «طرح راهبردی انقلاب» هم تبیین شود. انقلاب بر اساس بنیادهای فکری خود طرحی برای پیشبرد مقاصد انقلاب دارد که واقعاً هوشمندانه و عمیق‌نگر است و تاکنون توانسته در شرایطی که پر از یأس و احساس ضعف و بی‌هدفی و به قول آیت‌الله شاه آبادی ره، چون مذبوح در برابر غرب بودن است، راهی برای شکوفایی و عزت باز کند. در این طرح بزرگ روشن می‌شود که وقتی یک دشمن واقعی داری که به تو مجال نشستن در چاردیواری خودت را نمی‌دهد ابلهانه است که خود را در خانه محصور کنی و مثلاً مشغول آباد کردن کشور خودت بشوی(حتی مباحث اعتقادی و احترام قبلۀ اول مسلمین و بحث دفاع از مظلوم را هم نمی‌خواهیم مطرح کنیم که آن هم جای خود را دارد). «جهاد تبیین» و «تشکیل لشگر سایبری» یعنی همین که با «بیان» و «کار هنری» بتوانیم این همه دوری منتقدان از منطق حکیمانه را نشان بدهیم. ▫️٣. ولی یکی از اموری که باید «به خوبی» تبیین شود این است که «مسببان واقعی» این وضعیّت چه کسانی هستند؟ چرا ما در تبیین این قضیه ناتوان هستیم؟ چرا نمی توانیم نشان بدهیم همان طور که حضرت آقا فرمودند همۀ کسانی که باعث شدند اسلامی و انقلابی عمل نکنیم مسبب وضع فعلی هستند و حالا با نامردی تمام پشت بزرگان این انقلاب و شهدا و صلحا قایم شده اند؟! دیگر ضعف از این بدتر؟!! ▫️اگر تصمیم بگیریم که در روایت این واقعیت‌ها توان بالایی پیدا کنیم به مدد الهی واقعاً به چنین چیزی می‌رسیم. 🔻 2⃣؛ 🔸ولی مسأله این است که این رویکرد هم اساساً ضعیف است. ▫️ما باید از این انرژیها برای تز اصلی انقلاب که انقلاب را انقلاب می‌کند استفاده کنیم و آن هم «قیام برای ساختن ایران» است. ▫️باید این را باور کنیم که «بشر» راه دیگری برای تعالی و شکوفایی و پیشرفت انسانی ندارد. ▫️این که نشسته باشیم یا حرکت کنیم ولی کل حرکتمان بشود نق زدن و مطالبه کردن، رویۀ مذموم و راکدی است، باید برای همه جا بیافتد که این راه نیست. نمی‌شود که راه شکوفایی قیام و قبول مسؤولیت همگانی باشد و ما روی چیزهای دیگر اصرار کنیم و انتظار داشته باشیم که جواب هم بگیریم. ▫️چقدر توانستیم این را فهم کنیم که انقلاب این را از ما می‌خواهد؟ ▫️چقدر توانستیم این را برای مردم جا بیاندازیم که زیست با نشاط و سعادت‌زا و انقلابی چنین چیزی است و نمونه‌های متعددی نشان بدهیم که چطور با این رویه مشکلات حل می‌شود و نیازی نیست انسان «باذلّت» به دستان مسؤولین نگاه کند؟ ▫️کل کار برخی عزیزان شده همین نق زدنها و مثلاً «مطالبه» کردن و عدالتخواهی و ... بدون توجه به این که این مطالبه در فرهنگ انقلاب چه جایگاهی دارد و چه سهمی برایش باید قائل شد. ▫️این مدل مطالبه کردن اساساً به هم ریختن الگوی درست حکمرانی و دور شدن از الگوی حاکمیّت مردم است. مردم وقتی حاکم می‌شوند که برای «حل مسأله» قیام کنند، نه این که به این و آن التماس کنند یا اعتراض کنند. الآن جبهه انقلاب و عموم مردم از این تلقی دور است. این را باید اصلاح کرد. 🔻 3⃣؛ 🔸ولی ما علاوه بر مباحث دو یادداشت قبل، واقعاً نیازمند «اندیشیدن» هستیم. باید به این فرهیختگی برسیم که بدون روحیۀ «جواب دادن» و «اسکات خصم» و البته با «اعتقاد و دانایی نسبت به اندیشه انقلاب اسلامی» و «رگ و ریشه‌های آن» به اندیشیدن بپردازیم. ▫️ابتدا خودمان، سپس محیط اطرافمان را وادار به اندیشیدن کنیم و واقعاً همه چیز را تحلیل کنیم. ▫️انقلابی‌گری بالاخره نیازمند «اندیشیدن» می‌شود. ما گاهی فراموش می‌کنیم که انقلابیگری یعنی مسؤولیت بزرگ و تاریخی در جهان امروز برعهده گرفتن. این با چند ساعت اندیشه به سامان نمی‌رسد. ما باید دائماً در حال تحلیل و ارتقای تدابیر باشیم. ▫️ما باید این «آیین شکوفایی» را باور کنیم و این فرهنگ را پی بریزیم. در این صورت امثال آقای اکبرنژاد سوخت و انرژی این تأملها محسوب می شوند. ▫️دریغ که از فرهنگ انقلاب خیلی دور مانده‌ایم! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به همه فرهیختگانی که پی این انقلاب عمیقا پرمعنی را ریختند، رحمت الله علیهم. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍 | 🔰 «طــرح اصـلـاحـی» 🔸در برخورد با کسانی که ظاهراً در فضای فکری فرهنگی دارند شیادی می‌کنند دو جور می‌توان عمل کرد : 1. تلاش کنیم طرح آنها را به هم بریزیم؛ 2. تلاش کنیم که طرح خودمان را با ورود آنها به پیش ببریم؛ یعنی انرژی آنها را وارد طرح خودمان کنیم. ▫️وقتی که طرحی نداریم طرحمان می‌شود مخدوش کردن طرح کسی که اکنون حمله کرده است. یعنی اساساً انفعال ... 🔅ما در باب باورهای انقلابی و نگاه انقلابی به حیات معاصر ایران و جهان اسلام چند مطلوبیت داریم : 🔸1. تبیین و روایت ▫️ما باید مبانی را و حوادث را به خوبی تبیین و روایت کنیم. انقلاب اندیشۀ بزرگی است و انقلاب حادثه‌ای بی‌نظیر و دوران‌ساز است. این را چه کسی اینگونه می‌فهمد؟ چقدر ذهنها آماده است تا انقلاب برای او اینگونه روایت شود؟ ▫️ورودهای امثال اکبرنژاد در واقع مخاطب‌ساز است. برخورد «مسؤولانه» و با «دست پر» اینجا این است که شما از شلوغ‌بازیهای این شخص یا حتی کسی مثل سروش استفاده کنید و «دقیق‌ترین» سخنان انقلاب و حوادث انقلاب را به گوش‌های عطش‌ناک مخاطبان برسانید. 🔸مطلوبیت دیگر، 2. قیام برای ساختن ایران ▫️بالاخره عده‌ای باید باور کنند که تز اصلی انقلاب همین «قیام مردم» است. این عده بعد از این که باور کردند باید از هر فرصتی برای تبیین این تز و برای تحقق عینی آن استفاده نمایند. وقتی که دردها نموده می‌شود فرصت خوبی است برای نشان دادن این که راه این است و اگر واقعاً دنبال راه حل هستیم باید مسیر درست را طی کنیم. این محاجه‌ها باید با قوتی که از خود نشان می دهیم به جا افتادن منطق اصلی و سعادت‌ساز انقلاب منتهی بشود. 🔸مطلوبیت دیگر، 3. فوران اندیشه و پالایش اندیشه‌ورزی ▫️ما جامعه‌ای فکور می‌خواهیم. اسلام و قرآن دنبال جامعه‌ای فکور است. برای چه؟ معلوم است به مقصود هدایت انسان‌ها، برای درد رشد و تعالی بشر. ▫️ما اگر باور کنیم که «آزاداندیشی» خود انقلابیگری است، و واقعاً و صادقانه و عمیقاً این را بپذیریم و دنبال کنیم، در آن صورت با هر هجمه‌ای آشفته نمی‌شویم. وقتی کنار بسیاری از این عزیزان قرار بگیریم و نشان بدهیم که من هم مشغول فکر و تحلیل هستم حالشان تغییر می کند و برخی یا بسیاری از ایشان به آرامش می‌رسند و حتی می آموزند که بیاییم درست فکر کنیم. ▫️یعنی ما از این ظرفیتها نه برای «اثرگذاری تبلیغی» و نه برای «برانگیختن برای برخاستن»، بلکه برای «اندیشیدن و هشیاری بیشتری به خرج دادن» استفاده می‌کنیم. 🔸اینها داستانهایی است که هیچ گاه شروع نمی‌شود. اگر جبهۀ انقلاب یا جامعۀ نخبگان انقلابی طرحشان بشود این چیزها و چست و چالاک پای آن بایستند مواجهۀ برگزیده و منتخب ما، «زندانی کردن» یک منتقد نمی‌شود. والله العالم! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ شاخه گل صلوات، هدیه به روح همه علمای روشنگر امت نبی مکرم اسلام، رحمت الله علیهم. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 | 📍 | منافقون ١ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔷«راست دروغ» 🔻 عناصر زائد زیست‌بوم اسلامی و الهی هستند. حتی اگر بالاترین تأییدها را هم از مؤمنین و حرکت الهی آنها داشته باشند، تأیید و همراهی محسوب نمی‌شود، چون در واقع می‌گویند. ". وقتی پیش تو می‌آیند و می‌گویند ما شهادت می‌دهیم که تو فرستاده خدا هستی، . خدا که می‌داند تو فرستاده او هستی، . ولی شهادت خدا این است : منافقان دارند دروغ می‌گویند." 🔻دروغ به هم ریختن هستی است. اینها حتی درست را هم که می‌گویند دروغ است، چون در این گویش هم یک ادعا است که آن راست نیست. اینها بویی از نبرده‌اند. اینها بیگانه‌های تنیده در دل جامعۀ ایمانی هستند. اینها عیار جامعه را به‌شدت تنزّل می‌دهند و قدرت مانورهای آن را بسیار می‌کاهند. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙همایش طرحی نو برای اقتصاد ایران 💠 نقشه راه اقتصاد اسلامی برای مجلس دوازدهم 🔹 موضوع: انحطاط قهری با اندیشه اقتصادی تقلیدی 🏷 حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی ۳ اسفند ۱۴۰۲ شهر مقدس قم —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا