#ریشه_مشکلات ۲
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
دستگاه مغزی ما محتاج انسجام درونی است تا سیستمی به پا شود. نمیتوان همه چیز را با هم و همزمان خواست. زندگی با کیفیت محتاج اولویتبندی، سیستم، هرم، زمانبندی، آیندهنگری و واقعبینی است. بدون داشتن *Consistency نمیتوان در انتظار جواب نشست. به درجهای که میان بیان و عمل یک فرد، یا کشور یا بنگاه فاصله باشد، به همان میزان کیفیت، اعتبار و کارآمدی آن کاهش مییابد. شفافیت و قاعدهمندی دو اصل ثابت و جهان شمول پیشرفت هستند. فکری انسجام دارد که شفاف و قاعدهمند باشد. از سطح تناقضات یک اندیشه کاسته میشود وقتی شفاف باشد.
سالها پیش، به شخصی که یک ساعت و ۴۵ دقیقه به جلسهای با تأخیر آمده بود مؤدبانه و خصوصی گله کردم. او در پاسخ، نکتهای گفت که سطح یادگیری از آن در حد یک دوره فوق لیسانس بود. او گفت: اینقدر صحبت از نظم و سیستم و عقلانیت و زمان و کارآمدی و آیندهنگری و انسجام و دقّت و مدیریت و قانونگرایی ... نکن. من و تو را آخر در قبر خواهند گذاشت.
مسؤولیت دستیابی به انسجام فکری با خودمان است. در این نظام بین الملل، همه کشورها تنها هستند و صرفاً به فکر منافع خود.
با توجه به مثلث در حال ظهور مجدد چین، روسیه و آمریکا، این ویژگی نظم جهانی عمیقتر نیز خواهد شد. اگر با دانش و تخصص به انسجام فکری نرسیم، هم چنان مانند ۱۷۰ سال گذشته سینوسی سیر خواهیم کرد. مخالفان قدرتمند شدن کشور چه در منطقه و چه خارج از منطقه متوجه هستند که ما در انبوهی از تناقضات زندگی میکنیم. نباید گذاشت آنها به آنچه ناپلئون گفت برسند.
ناپلئون گفت: «وقتی دشمن شما در حال اشتباه کردن است، مزاحم او نشوید.» مسئولیت ایجاد انسجام فکری بین ما و در درون ماست.
—؛——؛——؛——؛—
پ.ن :
* توافق و تناسب (اجزا با یکدیگر).
┄┄┅••؛••┅┄┄
در یادداشت بعدی تحلیل بلکه نوعی آیندهنگری استاد شهید آیت الله بهشتی ره را در همین راستا تقدیم خواهیم نمود.
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به ارواح عزیز و بالندۀ همۀ سعادتاندیشان تاریخ بشری.
☘️@faslefarhang
🔍| #تحلیل
#گفتگو
#آزاداندیشی
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
🔰 «گفتگویی در باب آزاداندیشی و تحجر»
▫️برنامه راز
سهشنبه شب توفیقی شد تا در برنامه محترم و سودمند «راز»(شبکه افق) با برادر دکتر یامینپور در باب «آزاداندیشی و تحجر» گفتگویی داشته باشیم.
ایشان از همسویی متحجران با غربزدهها و دشمنان اسلام اظهار شگفتی میکرد و با هم به تحلیل این شگفت پرداختیم.
گفتگوی خوبی بود. اگر مجالی یافتید خوب است به تماشای آن بپردازید و ما را هم از نظراتتان بهرهمند کنید.
🔹آدرس برنامه :
https://telewebion.com/episode/0xe7f1241
┄┄┅••=✧ 🌸 ✧=••┅┄┄
☘️@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍| #اندیشه
#اشراف_بیبدیل
#طرح_شگفتآفرین
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
🔰 «هم دنیا، هم آخرت ...!»
🔹 طرح معجزهآسای دین ...
این نکته را فراموش نکنیم که مکتب اسلام به خدای عالمیان تعلق دارد و او معمار هستی و بزرگ تدبیرگر حوادث همۀ روزگاران است.
خدایی که تمام ظرائف این دنیا را طراحی کرده و پشت همۀ دارائیهای این عالم ایستاده و آخرت را هم مرتبتی بالاتر از دنیا بخشیده است، یک زندگی دنیایی به ما پیشنهاد داده است.
این پیشنهاد باعث آبادانی دنیا و آبادانی آخرت به صورت توأمان می شود.
این معجزۀ الهی است.
از این معجزه صرف نظر کردن عین سفاهت و نادانی است.
┄┅••؛••┅┄
▫️«برنامه تلویزیونی راز»
🔖@raz_ofoghtv
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به ارواح عزیز امام، علامه طباطبایی، شهید مطهری و همۀ معلمان دلسوز معاصر این بوم و اقلیم.
☘️@faslefarhang
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | فرقان ۴۳
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«هوس امیر»
.[ ندیدی کسی را که هوس خود را میپرستد؟
. تو میتوانی کارهای این آدم را پیش ببری؟]
🔻#سوگیری مهم است.
اگر کسی مهارش از دست عقلش خارج شده باشد،
راه تعامل با او تحویل گرفتنش نیست.
نمیتوان دنبال کارهای این افراد افتاد.
اصلا این راه نیست.
🔻فکر میکنی چون دیگران تعقل میکنند؟ خیر، از حیوان بدتر شدهاند.
. «أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ
. إِنْ هُمْ إِلاّٰ كَالْأَنْعٰامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلاً»(۴۴)
#مراعات_درست
🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خودباوری
اگر باور یک قوم را درباره خودش به پرواز درآوردی در واقع بزرگترین عامل تعالی و توفیق را به آنها هدیه دادهای.
تنها کافیست مردم ایران تصویر و باوری که این محقق اسرائیلی دربارۀ ایشان میگوید از خود داشته باشند، این از هر توان مالی و نظامی برایشان مؤثرتر است.
شهید مطهری : «خسران شخصیت بالاترین خسرانها است»
🔹پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1724046424847455286
▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍| #تحلیل
#راهبرد_تأخیر
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
🔰 «دشمنی معنادار، فخرآفرین و بیزوال»
ایران قریب به پنجاه سال است با نظام جعلی اسرائیل در حال جنگ موجودیتی است، چون این نظام سفاک است و چون مستکبر است. این جنگ اعتقادی است و برای نجات بشر است.
تیم شاگردان مؤمن، عاقل و چارهاندیش امام خمینی هیچگاه قدمی به عقب برنداشتهاند که اکنون چنین کنند.
تأخیر هم جزء جنگ است و می تواند یک راهبرد باشد و اگر درست انتخاب شده باشد، آثار کاملاً اختصاصی دارد.
┄┅••؛••┅┄
▫️به سخنان این کارشناس اسرائیلی توجه کنید :
«فرض کنید ایرانیها بخواهند چند ماه این فرآیند پاسخ را طولانی کنند، مگر نیروهای آمریکایی چقدر میتوانند نیروهایشان را با این حجم و هزینه هنگفت در منطقه نگهدارند؟ به قول ایرانیها انتظار مرگ از خود مرگ سختتر است.»
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به جانهای پاک همۀ مجاهدان راه خدا.
☘️@faslefarhang
🔍| #تحلیل
#رأی_اعتماد_پاستوریزه
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
🔰 «مردمسالاری»
ملت خاموش،
نمیتواند بار یک «انقلاب» را بر دوش بکشد.
برخی که فقط میخواهند امور را رتق و فتق کنند حواسشان به این نکته نیست.
یک مجلس ضعیف و ملتی ناهشیار نمیتوانند در برابر خطاهای جریان نااصیل غربگرا رفتاری استوار و اصلاحگر داشته باشند.
┄┅••؛••┅┄
▫️کشور آگاه و هشیار
«بنده دلم میخواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانشآموزان مدارس - روی این ریزترین پدیدههای سیاسی دنیا فكر كنید و تحلیل بدهید. گیرم كه تحلیلی هم بدهید كه خلاف واقع باشد؛ باشد!
خدا لعنت كند آن دستهایی را كه تلاش كردهاند و میكنند كه قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی كنند. كشوری كه جوانانش سیاسی نباشند، اصلاً توی باغ مسائل سیاسی نیستند، مسائل سیاسی دنیا را نمیفهمند، جریانهای سیاسی دنیا را نمیفهمند و تحلیل درست ندارند. مگر چنین كشوری میتواند بر دوش مردم، حكومت و حركت و مبارزه و جهاد كند؟!
بله؛ اگر حكومت استبدادی باشد، میشود.
حكومتهای مستبد دنیا، صرفهشان به این است كه مردم سیاسی نباشند؛ مردم درك و تحلیل و شعور سیاسی نداشته باشند. اما حكومتی كه میخواهد به دست مردم كارهای بزرگ را انجام دهد؛ نظام را میخواهد با قدرت بیپایان مردم به سر منزل مقصود برساند و مردم را همه چیز نظام میداند، مگر مردمش - بخصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجویش - میتوانند غیر سیاسی باشند؟! مگر میشود؟!
عالِمترین عالِمها و دانشمندترین دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سیاسی نداشته باشند، دشمن با یك آبنبات تُرش میتواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش كند، و در جهت اهداف خودش قرار دهد! این نكات ریز را، باید جوانان ما درك كنند» (۱۳۷۲/۰۸/۱۲)
بیانات در دیدار جمعی از دانشآموزان و دانشجویان
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه نثار جانهای بلندنظر و صبوری که رشد مردم ایران را میخواستند و پای آن جانانه ایستادند، رحمة الله علیهم اجمعین.
☘️@faslefarhang
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | نور ۳۷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«هشیاران معنوی»
🔻امور مالی مثل تجارت و هر معامله کردنی حواسها را پرت میکند، عمر را و فرصتها را میرباید و سطح انسان را پایین میآورد.
🔻اما برخی مؤمنین مراقبند،
[. مراقبند یاد خدا را از دست ندهند،
. نماز را به پا بدارند،
. و زکات را بپردازند.
. اینها از روزی که در آن دلها و دیدگان زیر و رو میشوند، بیم دارند.
نگاهشان به آنجا است.]
🍀@faslefarhang
🔍| #تحلیل
#بنیه_ضعیف
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
🔰 رفتار نگرانیساز
▫️مقدمه
🔹گذشته از این که به همۀ تلاشگران احترام می گذاریم، بخصوص آنها که صادقند و بااخلاصند چه از اصولگرا و چه اصلاحطلب، در داستان رأی اعتماد مجلس به دولت چهاردهم در کنار امتیازات، مسائل ضعیفی دیده شد که اشاره به آنها به منظور اهتمام به رفع ضعفهایی که مقطعی نیست، پراهمیّت شمرده میشود.
اموری که امتیاز به نظر رسید یکی همدلی با دولتی که سرلوحۀ شعار خود را «وفاق ملی» قرار داده است، دیگری اعتنای جدی به آنچه گرایش رهبری در تصمیمات بزرگ ملی تلقی شده بود، دیگری مطرح نمودن اموری که آنها را اصول مهمی در ارزیابی شخصیتهای کلیدی سیاسی و حاکمیتی می توان شمرد، از جمله زاویه گرفتن از فتنۀ 88(که حضرت آقا آن را ظلم بزرگی به نظام با بهانههای هیچ و پوچ شمردند).
ولی این رفتار سرجمع خیلی قوی شمرده نمیشد. تحلیلهای متعددی در همین باب ارائه شد از جمله تحلیلی که در ادامه آمده است و به یک نارسایی در «ادراک انقلابی» افسران جبهۀ انقلاب اشاره مینماید.
┄┅••؛••┅┄
▫️آقای پزشکیان داستانپرداز خوبی است!
محمد رضا جوان آراسته
🔹 آقای پزشکیان داستانپرداز خوبی است. این را من به شما میگویم که معلم داستان نویسی هستم.
🔹 توی داستانگویی ما یک جرقه داریم، یک تجربه داریم، یک هسته مبتنی بر واقعیت داریم که با خیال خودمان بسطش میدهیم و پروارش میکنیم و آب و رنگش میدهیم و تبدیلش میکنیم به انبوهی از شخصیتها و دیالوگها و موقعیتها و اتفاقها. ما توی داستان تلاش میکنیم همه اینها را باورپذیر بسازیم و جلو ببریم.
🔹 خوانندههای داستان با شخصیتهای داستانی ذوق میکنند، با آنها غمگین میشوند همراه میشوند و اصلا یکی خودشان را هم رای و نظر با شخصیها میدانند.
🔹 آقای پزشکیان توی صحن علنی مجلس، داستانسرایی کرد، نمایندههای ساده و الکی انقلابی هم ذوق کردند و نظرهاشان عوض شد و با شخصیت پشت تریبون همذاتپنداری کردند و رای دادند.
🔹 فارغ از جلسات کم مایه این روزهای مجلس که به زودی دربارهاش خواهم نوشت جلسه پایانی رای اعتماد، نمایشی بود از سادگی سطحینگری و غیرانقلابیگری.
🔹 من نمیدانم سناریونویس جلسه رای اعتماد چه کسی بوده، ولی هر که بوده خوب نویسندهای بوده.
🔹 من رهبر انقلاب را میشناسم حرفهایشان را دنبال میکنم، با نقطههای بنیادی نظرهایشان آشنا هستم و رویه حکمرانی و مدیریتشان را هم میبینم. برایم مثل روز روشن است، بیاغراق میگویم مثل روز روشن است که آقای رییس جمهور برای رای اعتماد وزیرانش از کاه کوه ساخت و از هیچ همه چیز!
🔹 اجرای آقای رییس جمهور روی سن مجلس طوری بود که انگار یک روز رفتهاند بیت رهبری دیزی گذاشتهاند وسط و لیست وزرای پیشنهادی را دادهاند دست رهبری و رهبری هم هرچه آقای رییس جمهور گفته را تایید کرده و تازه روی بعضیها اصرار هم داشته و این وسط حتی اگر کسی خودش هم نمیخواسته وزیر بشود زنگ زدهاند که هی فلانی دستور آقاست که بیا سر فلان وزارت خانه.
🔹 یک طوری این کابینه به پای رهبری نوشته شد، که کابینه خود آقای خامنهای در زمان ریاست جمهوریشان هم به پایشان نوشته نشد.
🔹 حالا وسط این داستانسرایی اوضاع نمایندههای مجلس دیدنی است که غرق در داستان آقای رییس جمهورند و به به میگویند و با داستان همذاتپنداری میکنند.
🔹 خیلی از این بزرگواران مجلسنشین از انقلابیگری، فقط سلام بر امام و شهدا و رهبر انقلاب را در اول نطقهایشان بلدند. بیشتر از این تویشان خبری نیست. کاش میشد آن نمایندههایی که به همه وزرا رای مثبت دادند را پیدا میکردیم توی بیلبوردهای شهری اسم و عکسشان را میزدیم و میگفتیم اینها را ببینید اینها بیرایترین و بینظرترین آدمهای مجلساند، خودشان بلد نیستند چیزی را تحلیل کنند، هر کس بیایید و بگوید از آن بالاها گفتهاند فلان، اینها رای میدهند، اینها را ببینید توی زندگی مثل اینها نباشید، ماست نباشید به بچههایتان اینها را نشان بدهید و بگویید یاد بگیرند خودشان هم فکر کنند، نظر بدهند، انتخاب کنند.
🔹 شاید بعدها این نمایندهها درس عبرتی بشوند که چهارتا آدم حسابی بیشتر وارد مجلس بشود.
🔹 من مخالف کابینه وفاق نیستم، مخالف این هم نیستم یک بار مجلس بیایید همه کابینه یک رییس جمهور را تاییدکند. من مخالف تبدیل کردن صحن تصمیمهای سیاسی کشور به تئاترم. من مخالف زودباوريم.
🔹 خیلی زود معلوم میشود که این هزینهای که از رهبری شده واقعی نبوده این حرفها دقیق نبوده، این وسط واسطههایی بودهاند که آش را شور کردهاند و اصلا ماجرا این طوری که در مجلس تصویر شده نبوده. خیلی زود معلوم میشود ولی رو سیاهی این ماجرا حالا حالاها به چهره بعضیها باقی میماند.
✅ @Rajanews_com
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، برای سلامتی همۀ کارگزاران صادق و سختکوش نظام اسلامی.
☘️@faslefarhang
#کدام_حکمرانی
دوباره موضوع مشکوک «تعطیلی شنبهها» را بنا دارند به مجلس بیاورند. اولاً که سر کاریم. درثانی، «انفعال اخیر مجلس» عدهای را به طمع انداخته است.
اما اگر واقعاً موجودیّتی به نام حکمرانی فرهنگی داریم باید اینجا نشان بدهد که هست و مستقل است و عاقل، غیور و مقتدر است.
#مجلس_پاستوریزه
🔹پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1724670547963966060
▫️
🔍| #اندیشه
#موج_عفت
#نقش_اجتماعی_زنان
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
🔰 باب الحوائج فرهنگی
▫️معجزههای مغفول
چرا امام میگوید زنان رهبران این نهضت بودهاند؟ اگر بررسی کنید میبینید که در انقلاب ما این قضیه بازمیگردد به موج عفتی که این بانوان در آن ایام به راه انداخته بودند و جابجا از زمین مؤمن این مرز و بوم میجوشید و یکی از جلوههای بزرگ خود را در ١٧ دی در مشهد نشان داد و این هیجان زنانه در روز تاریخساز 19 دی ادامه پیدا کرد.
زنان با این موج عفت که کاملاً از نهاد عفیف ایشان بر میخیزد و نسبت به آن شعور نیرومندی دارند و آنقدر نسبت به آن هیجان مؤمنانه دارند که میتوانند برای آن اندیشه تولید کنند، شعربگویند، سرود بسازند، ضربالمثل خلق کنند، آداب و ترسّماتی بیافرینند، سازههای اجتماعی بسازند، با درکی عمیق و درست بر سر همه کس فریاد بکشند و تنظیمات اجتماعی پیشنهاد کنند و ... به همین صورت سمت و سوی اجتماعی درست کنند و با همۀ آنچه که مظاهر دنیایی شدن است درگیر شوند و دستگاه با عظمت بیعفتی و تمدن غربی و ... را بیمهابا و بیمجامله و بیسفاهت و بدون تعلل متوقف کنند یا صحنه را به هم بریزند.
این است نقش آفرینی اجتماعی یک انسان.
به این توجه کنیم که درک و قضاوت دربارۀ چگونگی نقش آفرینی اجتماعی از «اندیشه اجتماعی» ما بهره میگیرد و به آن تکیه دارد. اگر «اندیشه اجتماعی» ما سطحی و فرمالیته باشد طبعاً ممکن است نقشآفرینی را به پست داشتن و در جلسههای بیخاصیت رایج ظاهرشدن و به عنوان کارشناس در برنامههای گیج و بیحاصل مباحثی ارائه کردن یا حتی دائماً در خیابانها پرسه زدن و جلوه نمایی و ... خلاصه کنیم، ولی واقعیت این است که آنها که موجهایی مثل این موج را برپا میکنند دارند تاریخ را میسازند و از آنجا که علوم انسانی غربی نمیخواهد این را ببیند و نمیخواهد هیچ حقیقت راقی انسانی را روایت کند، در این نقطۀ کاملاً تابناک سکوت میکند و ما هم که چون غربزدهایم باور نمیکنیم که چنین اتفاقی افتاده است لذا ماجرا روایت نمیشود.
این تجربۀ زیستۀ ما است ولی چون درست روایت نمیکنیم «دائماً» در معرض تشعشعات فکر و فرهنگ مهاجم غربی قرار داریم و از آن متأثر هم میشویم.
┄┅••؛••┅┄
▫️حکیم شیرازی معاصر ما آیت الله حائری شیرازی اعلی الله مقامه میفرمایند :
«فرهنگ غرب از راه بیحجابی وارد کشور شد. وقتی هم که وارد شد، اینطور نبود که فقط با حجاب مبارزه کند؛ با نماز مبارزه کرد، با زکات مبارزه کرد، با امر به معروف مبارزه کرد، با نهی از منکر مبارزه کرد، با عفت مبارزه کرد، با ناموس مبارزه کرد، با تمام مظاهر دینی مبارزه کرد. اما دری که از آن وارد شد، دَرِ بیحجابی بود. اول این سدّ را شکست»
اگر این گزاره درست باشد میدانیم چه میزان نقش «عفت» و «حجاب» کلیدی و غیرقابل اغماض میشود؟
اگر خواهران محترم میخواهند دربارۀ نقش خود مطالعۀ دقیقی بکنند باید این موارد را به هیچ وجه ساده نگیرند. این گزارش باید در سر دفتر همۀ ما به ویژه بانوان مسلمان انقلابی ثبت بیافتد و به هیچ وجه فراموش نشود.
«شور عفّت» چیزی نیست که لازم باشد انسان وزیر مملکت بشود تا بتواند آن را بار بگذارد.
خوب خوب دقت کنیم.
تاریخسازی و جامعهسازی و سررشتهداری و رهبری تحولات اجتماعی به این الگوهای ناقصی که در ذهن ما کاشتهاند نیست.
عفت را میتوان در خانواده بار گذاشت، با عشق و ایمان و آگاهی و معرفت آن را آبیاری کرد و به درخت تناوری بدل نمود و پس از آن از این سرمایۀ بزرگ انسانی و «عقبۀ استراتژیک» هر پویشی، خیزهای اجتماعی استخراج کرد.
اصلاح عفت جامعه باید به دست «زنان خانهدار» بیافتد تا سقیم نیافتد و درست از آب در بیاید. ما منتظر یک «موج عفت جدید» هستیم تا همۀ بیشرمیهای امروز جامعهمان را بشوید و کنار بزند و ما را به «بهشت انسانیّت» و تکریم و تعزیز انسان بکشد.
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به روح عزیز عالم مجاهد آیت الله حائری شیرازی رحمة الله علیه.
☘️@faslefarhang
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | انبیا ۵۱
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«رشد مقدمه مسؤولیت»
☘️ ابراهیم ابتدا #رشد خود را دریافت کرده بود،
رشدی متناسب #مسؤولیت.
☘️ برخوردهای حضرت ابراهیم با امت خود همه از فرهیختگی مشهودی برخوردار است.
مواجهات همه تاملزا و تفکرپرور است.
حتی امت از او میپرسند سخن نویی داری یا داری ما را بازی میدهی؟
☘️ خداوند میفرماید، چون میدیدیم که رشدش متناسب است، او را مسوول کردیم.
☘️ این مسوولیتها رشد متناسب را میطلبد.
#مسؤولیت_و_رشد
🍀@faslefarhang
🔍| #اندیشه
#تفکر_علمی
#شبه_علم
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
▫️تفکر علمی یعنی چه؟
اگر بنویسیم «تفکر علمی یعنی همان طوری که گمان می کنیم غرب مادی میاندیشد»، عبارت سخیفی خواهد شد؟
اگر بنویسیم «تفکر علمی یعنی همان طوری که غرب مادی میاندیشد» چطور؟ عبارت بهتری میشود؟ حالا دیگر تعریف خوبی از تفکر علمی کردهایم؟
اگر طرز فکر یک انسان فرهیخته را کاویدیم و دیدیم عبارت دوم در آن نوشته شده و عملاً به عبارت اول پایبند است، حالا دربارۀ آن بزرگوار چه باید بگوییم؟
به متن عالمانۀ برادر دانشورم جناب حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله بابایی نظر بیاندازید :
┄┅••؛••┅┄
▫️توتالیتاریسم «شبهعلم»
١
اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقهبندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانشها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکلگیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و میگوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانشهای بومی را سرکوب میکند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانشهای سیاهان و نیز دانشهای بومی مناطق غیراوپایی را خرافه میپندارد و آن را از اساس انکار میکند.»
شاید وزیر محترم علوم مدتهاست فضای حوزههای علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودناش معطل اجازۀ آنها نمیماند. امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند و درعین حال برای گوشهای شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روششناختی مهمی مطرح میکنند.
وزیر محترم علوم اگر میخواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمیکردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبهعلم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانهها و بیمارستانها مانده، هنوز برملا نشده است. همه میدانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوریهای مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگشان میسوزیم) را آسانتر و البته غیرانسانیتر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزههای سنتی را توهم و خرافه قلمداد میکردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستانهای ما نمیدادند، چینیها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکاییها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دورههای درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل میدادند و از بسیاری از مرگهای بیرویه جلوگیری میکردند.
البته میدانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇👇
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
☘️@faslefarhang