eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.5هزار دنبال‌کننده
308 عکس
22 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 | 📍 | بقره ٧۵ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔷«امید بی‌جا» ☘ امید خیلی ارزشمند است ولی گاهی بی‌جا است و تدابیر را بی‌ارزش یا مضر می‌کند و هزینه‌ساز است. ☘ « عصر بعثت، در نظر كفار، و مخصوصا كفار مدينه، كه همسايگان يهود بودند، از پشتيبانان پيامبر اسلام شمرده می‌شدند، چون يهوديان، علم دين و كتاب داشتند، و لذا اميد به ايمان آوردن آنان بيشتر از اقوام ديگر بود، و همه، توقع اين را داشتند كه آنها فوج فوج به دين اسلام در آيند. ولی كتمان حقايق، و تحريف كلام خدا رسم ديرينه اين طائفه است، پس اگر نكول آنان را از گفته‌هاى خودشان مى‌بينید، و مى‌بينيد كه امروز سخنان ديروز خود را حاشا مى‌كنند، خيلى تعجب نكنيد.» (المیزان) ☘ «با سابقه بدى كه آنها دارند انتظار شما مورد ندارد، چرا كه گاهى صفات و روحيات انحرافى يك جمعيت، سبب مى‌شود كه با تمام نزديكى به حق از آن دور گردند.» (نمونه) ☘ «با وجود و خطرناك، اميدى به نيست» (نور) «در ، را مراعات كنيم همه يهوديان اهل تحريف نبودند «فَرِيقٌ مِنْهُمْ يُحَرِّفُونَهُ »» (نور) ☘ «تحريفاتى خطرناك تر است كه و آگاهانه باشد «يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مٰا عَقَلُوهُ»» (نور) 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍 | 🔰 «خط زیبای تعهد» 🔸به نظر می‌رسد در سطح موج‌آفرینی عمومی، آخرین نفس‌های فتنه حجاب را شاهد هستیم. ▫️البته فتنه حجاب را در افق یک «جــنـگ تـمـدنــی» باید قرائت کرد. دشمن نمی‌تواند نسبت به حجاب و عفاف بانوان ایران اسلامی که قشر فوق‌العاده سرنوشت‌سازی هستند، بی‌اعتنا باشد، به هیچ وجه. ▫️حـجـاب یک تصمیم، یک انـتــخاب و یـک مـوضع قدسـی برای بشر محسوب می‌شود، چه بانو و چه آقا(بخصوص در دل فرهنگ اسلامی). طـاغوت و نـظام پلشت اسـتـکباری هرچقدر چرخ بزند در نـظام خصومتهای خود با دین خدا و حرکت‌های الهی بشر، آخرالامر به این موضع قدسـی می‌رسد. به همین جهت فتنۀ حجاب با دستان آلودۀ اینان حتما با یک طرح جامع پیش خواهد رفت، ولی گویا ظرفیت بازی‌های رسانه‌ای آن دارد تمام می‌شود. 🔸مـهمتـریـن خـطای مـا در مقابله با فتنۀ حجاب این است که به صورت سنگین و مؤثری این را روایت نمی‌کنیم که «حجاب را بیش از ٨٠ درصد مردم ایران می‌خواهند». این یک پدیدۀ بزرگ اجتماعی است نه انتخاب یکی دو نفر و تردید یا تنفر یکی دو نفر دیگر. ▫️چــرا نـمی‌توانیــم به این خــواســـت بــــزرگ که طعمی از قداست دارد، سر و صورت بهتری بدهیم و آن را حسابی بارور کنیم و فضا را برای کج‌روی قشر اندک باقیمانده حسابی سنگین کنیم؟ 🔸سناریوی درمانگاه قرآن و عترت هرچند هماهنگی‌های معمول با عده‌ای روشنفکر و عده‌ای کج‌اندیش حوزوی را هم داشت، شاید آخرین تقلا نباشد، ولی تست این نکته حتماً بود که این موضوع کمی نخ‌نما و کم‌جان شده است. ▫️جـامـعه اســلامی پـای حـجاب ایـستـاده اسـت و هـمان طـور که روشـن اسـت بـهتر از قبل به متـوقـف کـردن و حل این معضل می‌پردازد. 🔸بایـــد راه‌هـای بـهـیــنه را سـریـعتـر یــافـت. روشن است که اقدام بسیار متین این طلبه جوان، نشان دهنده عمق این ارزش در جامعه اسلامی‌مان است. این راه اسـتـوارتــر و با شـیوه‌های بهتــر و کم‌حـاشیه‌تــری دنبال خواهد شد. ▫️کسانی که به شـمـاتت این جوان می‌پردازند خوب است کمی هم نگاه کنند با چه کسانی دارند هــم‌نــوا می‌شوند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ شاخه گل صلوات، هدیه به ارواح طیبه انسانهای غیوری که در راه عفت و حیا جان خویش را فدا نمودند. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احمد فربهی
گروه حامی یکی از گروه‌های اجتماعی، «گروه حامی» است، یعنی کسانی که از یک فرد، یا یک گروه یا یک هنجار حمایت می‌کنند، نقش گروه حامی، حمایت از این افراد و هنجارهاست. در صدر اسلام عده‌ای نقش گروه حامی را ایفاء می‌کردند، علی‌ابن‌ابیطالب، خدیجه کبری، ابوطالب، حمزه سیدالشهداء حامیان پیامبر بودند، از این‌رو سالی که ابوطالب و پس از آن خدیجه رحلت کرد، برای پیامبر «عام‌الحزن» نام گرفت و خدا به پیامبر وحی کرد؛ «از مکه بیرون برو! ناصر تو از دنیا رفت!» و پس از مدتی، پیامبر از مکه بیرون رفت! درباره‌ مالک اشتر نیز این جمله نقل شده که؛ «تا مالک زنده بود امور علی‌ابن‌ابیطالب استحکام داشت وقتی مالک به شهادت رسید، امور علی آشفته گشت!»، و علی تنها ماند! حسین‌بن‌علی نیز وقتی عباس بر زمین افتاد، گفت: «الان کمرم شکست!» امام صادق نیز از دیدن هشام بن حکم شاد می‌شد و درباره او می‌گفت: «ناصرنا بقلبه و لسانه و یده!». حضرت مهدی نیز به فرزند عثمان بن سعید فرمود: «عاش أبوك سعيداً ومات حميداً، فألحقه بأوليائه ومواليه فلم یزل مجتهدا فی امرهم» خدیجه نیز حامی پیامبر بود آن‌هنگامی که همه او را ترک کردند، وقتی خدیجه رحلت کرد پیامبر نیز او را در عبای خود، و جبرئیل نیز به‌دستور خدا، تنها برای خدیجه کفنی از بهشت آورد که همراه با آن‌عبا، او را کفن و دفن کرد. امیرمؤمنان علی علیه‌السلام فرمود: «هر کس ما را با قلبش دوست بدارد و با زبانش ما را یاری دهد و با دشمنان ما بجنگد، در بهشت همراه با ما، در همان درجاتی است که ما هستیم!» https://eitaa.com/farbehi
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
🔍| 🔰 «پاینده باد محفل!» 🔸برنامۀ زیبای محفلِ امسال گفتنی‌های زیادی دارد، خیلی زیاد، که از خیر هیچکدام نمی‌توان گذشت. گذشته از ویژگیهای متعدد، دارای ابعاد متنوعی شده است. چند نمونه از ثمرات آن : . یاد با نشاط ؛ . ارائۀ مفاهیم زنده و با نشاط قرآنی؛ . تشویق به حفظ قرآن کریم؛ . تکریم موفق قرآنی؛ . تکریم پیشکسوتان؛ . تأکید بر ؛ . آمیختگی با ؛ . تقویت ؛ . و بسیاری امور دیگر که دربارۀ همۀ آنها باید تحلیل ارائه کرد و سخن راند. 🔸ولی به یک نکتۀ نسبتاً زیرساختی هم می‌توان توجه داد؛ کارویژه‌اش تقویت «حسّ معنوی بشر» و شکوفایی ذوق زیبایی‌شناختی قدسی فطرت انسان است. موسیقی قرآن دستکاری‌های ظریف و مُضمَری در سمت و سو و ساخت تمایلات مخاطب می‌کند، کاری که کاملاً شاهانه است. 🔸برنامۀ محفل در این دو سال یکی از کارکردهایش ارتقای ذائقۀ شنیداری معنوی جامعۀ گستردۀ ایران، بلکه همۀ مخاطبان آن در جهان است. این همه متنوع قرآن خواندن ــ آن هم در سطح بالا ــ و آن را به انواع نشاطها و شادابیها آمیختن و همۀ محصولات را در این فضای نشیط به خورد جان مخاطب دادن، نتیجه‌اش به تدریج این خواهد شد که جامعۀ ایرانی ذائقۀ موسیقیایی قرآنی‌اش اوج می‌گیرد. این خوب است، و کار معلمان قرآن را در طول سال واقعاً سخت می‌کند. مثل تبلیغات تلویزیونی که هر چه کارهای ظریفی ارائه می‌شود تبلیغات بعدی کارشان دشوارتر می‌شود. معلمان قرآن سراسر کشور کارشان این باید باشد که این موج و این خیز فنی محفل را حسابی تشدید کنند و جامعه را برای تغذیۀ سنگین‌تری در سال بعد آماده کنند. 🔸محفل برای آن که مجموع اثراتی که می‌تواند بر مخاطب بگذارد حسابی ارتقا بدهد، باید از ــ نخبگان متنوع عرصه‌های مختلف ــ به‌خوبی مدد بگیرد. 🔸مشکل اقدامات خوب این است که از جامعۀ نخبگانی منفصل است. لذا به چشمه وصل نیست و با پایان دارائیهای بالفعل از نشاط و طراوت و بهره‌وری می‌افتد. 🔸حضرت آقا گلایه می‌کنند که انقلاب اسلامی جزء کم‌کارترین انقلابها بلکه تحولات اجتماعی به لحاظ رسیدگی به هویّت خویش است. و مثال می زنند به «بازار مشترک» که اروپائیها برای راه انداختن آن ــ که از نظر حضرت آقا حادثۀ خیلی خاصی هم محسوب نمی‌شد ــ کل محیطهای دانشگاهی و اندیشکده‌ها را حسابی درگیر کردند تا تصمیم ناپخته‌ای نگیرند. 🔸امیدوارم این برنامه «استثنائاً» بتواند جامعۀ نخبگانی را پشت برنامۀ خود بیاورد و از یک «عقل گسترده» برای عمق‌بخشی و غنابخشی به همۀ ابعاد هویّتی خود بهره بگیرد. در پناه نگاه مهربان الهی! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌺 شاخه گل صلوات هدیه به ارواح نورانی همۀ معلمان قرآن در طول تاریخ اسلام، رحمت الله علیهم. 🍀 @faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 | 📍 | آل عمران ۹۲ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔷«نیل به نیکی» ☘️ هرگز به نیکی نمی‌رسید!؟ آری را یافتن در گرو یک کار ویژه است؛ باید از آنچه دوست دارید کنید. ☘️ انفاق یعنی زخمی را ببندید و را بپوشانید، نه این که صرفا چیزی را ببخشید. انفاق یک کار ترمیمی پخته و است. ☘️ درک «نیکی» در گرو این دو کار بزرگ است : . «انفاق» . «از آنچه دوستش دارید» 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 | 📍 | حشر ۲ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔰«روش قاهر الهی» 🔻وقتی که به میدان بیاید، هر آنچه پیش بیاید همه دور از ذهن خواهد بود. 🔻مسلمانان گمان نمی کردند که حریف شوند، خود آنها هم خود را در دژ مستحکمی می دیدند. و خدا غافلگیرشان کرد. «» سپس خودشان خانه های خود را ویران می کردند. 🔻جای عبرت گرفتن است. یعنی داستان از همین قبیل است. یعنی محاسباتمان را الهی کنیم. یعنی مراقب علوم سیاسی و استراتژیک و مدیریتی و ... خلاصه ذاتاً مسموم باشیم. 🍀@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍 | 🔰 «انــقـلـاب فــرهــنـگـی ١» 🔸سال ٨٨ و به دنبال فتنۀ بزرگ و عجیب جریان غرب‌گرا، ظلم بزرگی به نظام اسلامی رواداشته شد و رأیِ نمایان جمهور مردم با ناجوانمردی نادیده گرفته شد و با صدها دروغ، آشوب بزرگی تا سرحد براندازی نظام برپا شد. ◽️ در این رابطه افراد زیادی از جمله سعید حجاریان گرفتار قانون شدند. ایشان پس از ماهها زندانی شدن در تاریخ سوم شهریور همان سال نامۀ دفاعیه‌ای به دادگاه چهارمِ مجرمان این خیانت بزرگ نوشت و ضمن این که اعتراف می‌کرد که «شعارهای وهن آلود و قانون شکنی‌های بی‌سابقه دشمن را به طمع انداخت» و بابت این خیانت از ملت شریف ایران پوزش می‌طلبید، انحرافاتی که از او و امثال او سر زده بود را به گردن «علوم انسانی غربی» انداخت. ◽️می‌گفت من «تئوری ماکس‌وبر دربارۀ سلطانیسم را که معتقد است بر بسیاری از امپراطوری های شرقی این شیوه از حکومت جاری بوده و یک حاکم پاتریمونیال تیولدار و تعدادی حامیان وی که هر کدام خیل عظیمی از تحت الحمایگان را یدک می‌کشیده اند نظام سلطه را در سراسر قلمرو سرزمین مستقر کرده بودند» بر شرایط ایران تحلیل کردم و بدین وسیله باعث انحراف بزرگی در تحلیل اوضاع کشور شدم. ◽️او ضمن این که می‌نوشت : «شورای عالی انقلاب فرهنگی ومسئولان آموزش عالی کشور همه در این انحراف بی‌تقصیر نیستند» می‌گفت «عده‌ای از فعالان سیاسی عالما عامدا با توجه به پیامدهای یک نظریه آن‌را در سطح دانشگاه، احزاب و جامعه اشاعه می دهند که اینجا بر مسئولین ذیربط است که با پیگیری شواهد و قرائن ردپای این گونه افراد را پیگیری کنند و قانون را در مورد آنها اجرا نمایند» ◽️در جمع بندی می‌گوید : «احساس رعب در نزد اندیشمندان غربی موجب ذلّت نفس و پذیرش بی قید و شرط نظریات آنان می شود وحضرت امام (ره) به ما آموختند که روی پای خود بایستیم و مقهور شرق و غرب نشویم و رمز توفیق ما تا کنون همین بوده است» 🔸تقریباً یک سال پس از اعتراف او، رهبر معظم انقلاب در ٢٩ مهرماه ١٣٨٩ فرمودند : «اینکه بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز را‌یج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رایج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت می‌شوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار می‌گیرند. حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون» ┄┅••؛••┅┄ 🔸این یک حکایت واقعی است. ما داریم توسط این علوم استثمار می‌شویم و به ضعف و ذلت کشیده می‌شویم. امروز هم شرایط تغییری نکرده است و همین روالها جاری است و پیکر عزیز این کشور دائماً با این سموم تهدید می‌شود و جلوی پیشرفت ما گرفته می‌شود. این دقیقاً خلاف «آزاداندیشی» واقعی و فرمول پرتکرار استضعاف امثال این ملت مظلوم است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند همۀ مجاهدان اندیشۀ ناب اسلامی ☘️@faslefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 | 📍 | حجرات ۱ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔷 «رفتار مؤمنانه» 🔸«تا ایمان» مسیری طی می شود، یک است، انتخاب ذهنی و قلبی. پس از این انتخاب انسان در وادی جدیدی قرار می گیرد. 🔸در این شعور و در این وادی مناسباتی آگاهانه و عاطفی با خدا و رسول او برقرار می شود. ما برای خدا و رسول او در زندگی خود جایگاه قائل هستیم. مؤمن اینها را مراعات می کند. و می شنود و می داند. 🍀@faslefarhang