🔍| #اندیشه
#نظریه_محوری_امام
#معرفی_یک_تحقیق
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
🔰 «نظریۀ حاکمیّتی نوین»
١۰
▫️✼ مقدمه اثر
• حاکمیت نوین، حیات نوین
🔹یک از نقطههای اوج در این نظریه «خرده نظریۀ ولایت فقیه» است. «ولایت فقیه» فراتر از ساختار قدرت به سامانی اجتماعی میاندیشد که ظرفیتهای متعددی را در اختیار انسانیت والا و انگیزههای خیر انسانها قرار میدهد؛
از جمله ظرفیت سلوکی و معنوی گستردۀ اجتماعی که خود سعادت بزرگ و پرحسرتی برای هر انسان آگاهی است.
🔸جالب است که حضرت امام ره نظریۀ ولایت فقیه را به صورت زیر توضیح میدهد :
«ولایت فقیه از موضوعاتى است كه تصور آنها موجب تصدیق مىشود، و چندان به برهان احتیاج ندارد؛ به این معنى كه هر كس عقاید و احكام اسلامى را، حتى اجمالًا، دریافته باشد چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصور آورد، بىدرنگ تصدیق خواهد كرد، و آن را ضرورى و بدیهى خواهد شناخت.
این كه امروز به ولایت فقیه چندان توجهى نمىشود و احتیاج به استدلال پیدا كرده، علتش اوضاع اجتماعى مسلمانان عموماً، و حوزههاى علمیه خصوصاً، مىباشد. اوضاع اجتماعى ما مسلمانان و وضع حوزههاى علمیه ریشه تاریخى دارد.»(ولایت فقیه، امام خمینى، مقدمه مؤلف، ص۹)
حوزههای کلاسیک فلسفۀ سیاسی و حتی فقه موجود، برای بیان کُنه تئوری ولایت فقیه زبان رسایی ندارد. تقریر «رهبری معنویتگرای شیعی» با ادبیات موجود چندان مقدور نیست و توسط آن، ردایی که زیبندۀ پیکر تنومند این تئوری فاخر اجتماعی باشد بالا نمیآید.
ولایت فقیه را باید از منظری معنوی، تربیتی، اخلاقی، جامعهشناختی و ... نیز تقریر کرد و بهجد مورد ملاحظه قرار داد. حتی هیچیک از «نظریههای رهبری» امکان رقابت با «نظریّۀ قدسی ولایت فقیه» را ندارد و برای توضیح این نظریه از مفاهیم نارسایی برخوردار است.
🔸لازم است بر رابطۀ تحابب بین ولی و پیروان ایشان تأکید جدی بشود(که گاهی این تحابب از امر قدسی تحابب فی الله تغذیه میکند). باید چنین فهمی در تربیت اجتماعی فرزندان شیعه و فرهنگسازیهای نوآمد و گستردۀ دستگاههای متعدد فرهنگی در صدر توجهات قرارداده شود(فراموش نباید کرد که تعریف جایگاهی چون ولایت فقیه باید به وضوح اثرخود را بر مطلوبیتهای تربیتی و فرهنگی بگذارد و نظام ارزشی متفاوتی را رقم بزند. بیتوجهی به این ضرورت نگاه ناقص اجتماعی معتقدین به این نظام را مینمایاند).
🔸مسیر سالم الهی با دشواریهای خاص خود مواجه است که فائق آمدن بر آنها با جایگاهی چون ولایت فقیه سهل و هموار میگردد.
. استواری مثال زدنی،
. حفظ ارزشها،
. فائق آمدن بر اهل نفاق،
. فائق آمدن بر انگیزههای شیطانی تفرقه،
. حفظ انگیزههای اصلاح و حضور اجتماعی نزد انسانهای پاک،
. مهمترین عامل برای سامانبخشی و نوعی سازماندهی سیال نیروهای ارزشی در مجموعههای دنیایی که به شدت در معرض تهدید دنیاگرایی و ... هستند.
اینها جزء برکات این سامانۀ دینی است.
جزء مهمترین پایگاههای اجتماعی حفظ انگیزۀ الهی در حرکت بزرگ اجتماعی شیعه، ولایت فقیه است.
از جمله کانونهای قطعی و پررنگ دریافت مددهای غیبی الهی و رعایتهای الهی امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف جایگاه ولایت فقیه دوران است که دغدغۀ پاک و متعالی بقیة الله الاعظم ارواحنافداه را بیتنقیص و بیتقلیل برگزیده و امام مجاهدان گشته است.
🔹در این نظریّه وقتی نوبت به «حاکمیّت مردم» میرسد یکی از شکوهمندترین و دلانگیزترین اشعار حیات دنیایی بشر انشاد میشود و سمع پرعطش بشر این دوران که با مدعای دموکراسی دمار از روزگار او درآوردهاند پر از این آواز دلگشا مینماید.
مقولۀ حاکمیّت مردم واقعاً اگر محفوف به فرهنگ شیعی دیده شود به شعر و ترانه و یک تابلوی زیبای هنری شباهت بسیار پیدا میکند تا یک نظریۀ خشک و پردغدغۀ اجتماعی.
وقتی حکومت «اخوّت» و برادری در زندگی مؤمنان تشریح میشود و این که چطور چنین عنصر قدرتمندی سرشتمایۀ اصلی «مردمسالاری دینی» را تشکیل میدهد واقعاً همه را بیتاب دیدن الگوهای کوچک و بزرگ این سعادت دنیاوی مینماید.
┄┅••؛••┅┄
امید که بتوان ترسیم منسجم و ژرفامندی از این دیدگاه وسیع ارائه کرد و اقتدارات آن را هم به صورت مستقل و هم در مقایسه با الگوهای بدیل به روشنی به نمایش گذاشت.
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به ارواح بلند همۀ پژوهشگران اندیشۀ ناب اسلامی که دلسوزانه به دنبال روشنی و مسیر راه بودند و امروز ما را پر از فهم و ادراک نمودند، رحمة الله علیهم اجمعین.
☘️@faslefarhang
#راهبرد_حزب_الله
#علیکم_انفسکم
یکی از پیامهای بزرگ «علیکم انفسکم» این است که خود را از زیر دست و پای دشمن بیرون بکشید.
مثل کسی که زمین خورده باشد و مستعد لگد خوردن باشد، وضع غیرپیراستۀ جبهۀ انقلاب باعث می شود که خیلی راحت می توانند بین ما دشمنی ساز کنند و بنشینند و به ریش ما بخندند.
🔹پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1721892868229802107
▫️
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | شعراء ۳
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«عزیزتر از جان»
[. از هدایتنشدنشان غمگینی،
. چنان که گویا میخواهی جان بدهی!]
☘ چه مهربان!
چقدر باشکوه!
عزیزتر از جان عزیز!
☘ حضرت امام ره میفرماید، میدانید آن حضرت چرا اینقدر حرص میخورد؟
چون میخواست همه را چون امام علی ع بکند و نمیشد.
حضرت علی با جان مستعد خود همه چیز را گرفته بود و بالا رفته بود و ما گیج میخوردیم و حضرت هم غصه میخورد.
#مهربانترین
🍀@faslefarhang
#راهبرد_حزب_الله
#سه_راهبرد_اساسی
سه راهبرد به نیروهای انقلاب قابل توصیه است :
1. «خودسازی» و اهتمام جانانه به رهنمود قرآنی «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ»
2. «جامعهپردازی» در قالب «قیام جوانان برای ساختن ایران اسلامی»(رهنمود بیانیه)
3. کمک به دولت
روشن است که آمادگی نباید حالت التماس پیدا کند.
🔹پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1721975163212740355
▫️
🔍| #تحلیل
#راهبرد_حزب_الله
#سه_راهبرد_اساسی
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
▫️درک شرایط جبهۀ انقلاب
حزب الله در شرایط جالبی قرار گرفته است. گویا این شرایط برای آن است که به مغزای مسؤولیت تاریخی خویش بپردازد، «وَ كَذٰلِكَ نُنْجِي اَلْمُؤْمِنِينَ».
خداوند متعال حضرت یونس علیه السلام را که هرچند تمام وجودش برای خدا و راه خدا بود، گاهی تلقیهای ضعیفی داشت، «فَظَنَّ أَنْ لَنْنَقْدِرَ عَلَيْهِ» در یک اتوبان سه بانده «فَنٰادىٰ فِي اَلظُّلُمٰاتِ» قرار داد تا فقط به سمت خدا بیاید و بگوید «لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنْتَ سُبْحٰانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ اَلظّٰالِمِينَ»﴿الأنبياء، ٨٧﴾
▫️سه راهبرد قابل توصیه به جبهۀ عزیز انقلاب :
1. «خودسازی» و اهتمام جانانه به رهنمود قرآنی «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ»
چرا که به ثمرۀ فوقالعاده بزرگی اشاره کرده میفرماید «لاٰيَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اِهْتَدَيْتُمْ» ﴿المائدة، ١۰۵﴾ «گمراهان به شما ضرری نمیزنند اگر شما هدایت شده باشید»
جبهۀ انقلاب باید مرحمت کند، یکبار وقت بگذارد و خطوط این «خودسازی» را به صورت انضمامی ببیند و برایش تدبیر کند. شاید امور مطلوب و ضرویای به چشم بیاید.
2. «جامعهپردازی» به نیت «برساختن دولت اسلامی»(مرحلهای که در آن متوقف شدهایم)
این نکته نیز در طرح راهبردی فخیم رهبر انقلاب از زمان «بیانیۀ گام دوم انقلاب» بار گذاشته شده است، تا چه زمانی جبهۀ انقلاب آن را بشنود و باور کند و در پیش بگیرد.
محور دوم همان «قیام جوانان برای ساختن ایران اسلامی» است، فارغ از هر نظم دولت ـ ملتی. بخصوص وقتی که «ستاد فرماندهی» دچار اختلال شده باشد.
ایشان برای این «قیام» که دال مرکزی بیانیۀ گام دوم است و «الگوی نوین حل مسائل ملی»، ادامۀ «انقلاب و تحول اسلامی» و در واقع «تنها راه برساختن دولت اسلامی به معنای واقعی و انقلابی و اسلامی» است، سازکاری را مطرح فرموده است که جسته و گریخته الفاظی از آن به گوش جبهه رسیده است.
هنوز جبهه انقلاب نتوانسته باور کند که مسؤولیت تاریخی او برای آن که پس از مرحلۀ «انقلاب» و «نظام» بتوان مرحلۀ «دولتسازی» را هم پشت سر گذاشت همین قیام همۀ مردم(در ابتدا جوانان متعهد) برای حل مسألههای واقعی است.
شاید مهمترین مانع او نگاههای آغشته به علوم انسانی باشد(ولی مانع فقط این نیست).
مثلاً برخی از این نگاهها به بهانۀ از دست نرفتن «امر سیاسی» و «سیاست»، مقولۀ «خدمت» و «حل مسأله» را تقبیح میکنند و بدین وسیله یک سردرگمی بزرگ در موجودیّت امروز جبهۀ انقلاب و یک توقف فرصتسوز در برابر دستورات واضح رهبری پدید میآورند.
3. کمک به دولت
قطعاً جبهۀ انقلاب باید در فکر مدد رساندن به دولت باشد. ولی روشن است که این نباید حالت التماس پیدا کند. باید آمادگی اعلام شود، ولی احساس کند که بدون این امکانات و زمینه ها هم می شود به «پیشرفت ایران اسلامی» پرداخت.
┄┅••؛••┅┄
اگر بنا را بگذاریم که روی این سه راهبرد تأملات جدی صورت بگیرد، وضعی واضح و قابل پیگیری پیدا میکند.
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به ارواح بلند شهیدان خدمت رضوان الله تعالی علیهم
☘️@faslefarhang
سرفصل راهبردی
سخن آقای قوی بسیار قابل توجه است.
ما تجربۀ مشروطه را داریم که به ظاهر با دغدغههای خوبی شروع شد، ولی آنقدر کشور را به آشفتگی گفتمانی و اجتماعی کشید که به دیکتاتوری رضاخانی منتهی شد.
شور و حرارت روشنفکری در زمان مشروطه خیلی چشمها را خیره میکند، ولی با چشم باز میتوان دید که نهایتاً آنچه حاصل شد، خیر ملّت نبود.
حتی افراد نامداری از همین روشنفکران و به ظاهر دانایان روزگار رسماً پایهگذاران استبداد پهلوی شدند!!
ما نیازمند شناختن این گذشتۀ نه چندان دور هستیم.
«برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.
دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، تحریف و دروغپردازی دربارۀ گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همۀ ابزارها برای آن بهره میگیرند.
رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیادهنظامش نمیتوان شنید»(بیانیه گام دوم)
معلوم است از نظر شریف رهبر معظم انقلاب ما در این دوره در معرض معرکهآرائی این طائفه خواهیم بود و همان سرگیجهای را پدید میآورند که پیشتر آفریدند و رهبران هدایت را نیز به شکلهای مختلف به دار می آویزند.
این روشنفکری سیاهکار فعال شده و روی کلیدیترین مباحث حیات اجتماعی امروزمان آمده است.
در مشروطه چه اتفاقات درسآموز یا عبرتآموزی افتاده است؟
آنها که مشروطه را تفصیلی کار کردهاند باید آستین بالا بزنند و دانایی مفصلی در این باب برای ما پدید بیاورند.
┄┄┅••✧••┅┄┄
☘️@faslefarhang
* یک واقعیت تلخ،
. وضع حجاب و برخی امور فرهنگی دیگر در فضای عمومی و ادارات قم خوب نیست.
* یک واقعیت تلخ دیگر،
. شاید قریب به ٧٠هزار طلبه در قم ساکنند و اثر ملموسی ندارند.
* یک واقعیت تلختر،
. مرکز حوزههای علمیه کل کشور در قم است و اثر ویژهای را در این باب دنبال نمیکند.
چرا اینگونهایم؟
🔹پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1722319677591092689
▫️