eitaa logo
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
3.8هزار دنبال‌کننده
44 عکس
2 ویدیو
10 فایل
این کانال وابسته به مرکز تخصصی احکام جامع و با مشورت و تحت اشراف بعض نمایندگان رسمی و اعضای استفتاءات مقام معظم رهبری برای اطلاع رسانی از نظرات جدید و عدول و تغییر فتاوای معظم له می باشد. خادم کانال: @admin_118ahkam ✅ این کانال #رسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 احکام نموداری روزه زن بارداری یا شیرده: ✅ برای اطلاع از لینک زیر را وارد نمایید: http://sraj.ir/fa/index.php/2017-05-04-06-08-40/1815-2021-04-16-04-35-10
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🆔 @fatava_jadid
♦️با توجه به سؤالات اساتید محترم "جدول مبالغ وجوهات" بدین شرح تقدیم می گردد. (مدّ ظله العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 با وجود مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: زن شیردهی که شیرش کم است اگر بتواند از یا شیر استفاده کند، آیا لازم است این کار را بکند و روزه های ماه رمضانش را بگیرد؟ ❌فتوای سابق: اگر استفاده از شیر خشک برای تغذیه ی نوزاد ضرر و مشکلی ندارد، بنا بر احتیاط واجب روزه بگیرد. 1. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص355 2. چند سایت معروف فقهی (از نام بردن اسامی سایت ها و مراکز پاسخگویی معذوریم) 🔑✅ فتوای جدید: اگر شیر زن کم است و روزه برای بچه دارد، روزه بر زن واجب نیست، هر چند بتواند بچه را با سیر کند، البته اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگری که او را بدهد اجرت بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و بگیرد. 1. آرشیو سؤالات پژوهشی، روزه و اعتکاف، کد استفتاء: 988765 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ شماره سوال: 1222831، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ شماره سوال: 1346254، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۲ نکته‼️ ظاهرا در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری، طبق مبنای مرحوم امام بیان می شده و در کتب یا عباراتی که از معظم له احتیاط وجوبی آمده، سهو و خطا می باشد و فتوا همان است که بیان شد و بر پاسخگویان گرامی لازم است طبق متن جدید پاسخ دهند. لذا عبارت "فتوای سابق" ، "فتوای جدید" ، "عدول" و... که در بالا آمده، با تسامح بیان شده است. پ.ن : امکان این نکته هم وجود دارد که بگوییم: ظاهر عبارت تحریر الوسیله و العروه الوثقی احتیاط وجوبی است نه استحبابی، زیرا در مساله 9 تحریر الوسیله، جداگانه مرضعه را مطرح می کنند و می فرمایند "و الاحوط ..." و همچنین عبارت العروه الوثقی ابتدا اصل حکم را بیان میفرمایند که پنجمین فردی که روزه بر او واجب نیست مرضعه هست ولی در مقام جزئیات این حکم و بیان تفصیلی حکم، نظر خودشان را به صورت احتیاط بیان میفرمایند، بله در رساله مرحوم امام (موجود در نرم افزار جامع فقه) احتیاط مستحب فرموده اند ولی در رساله محشی، احتیاط واجب است و عبارت استفتاء هم ممکن است در مقام بیان اصل جواز افطار برای مرضعه باشد نه جزئیات و بیان تفصیلی آن؛ بلکه ممکن است از باب این که دادن به دایه لازم نیست باشد، ولی به هر حال این احتیاط در مورد وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو. با این بیان که فرموده اند: احوط آن است که در روزه نگرفتن اقتصار شود به صورت عدم وجود "من یقوم مقامها فی الرضاع" و دیگر اسمی از شیر خشک یا شیر گاو یا... نبرده اند؛ یعنی حتی اگر احتیاط واجب هم باشد فقط مربوط به صورت وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو و... 🔖برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید درباره مساله مذکور، اینجا را لمس نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مطابق با 🔒سؤال: در جایی منتشر کرده اند: طبق نظر جدید آیت الله مکارم ، "صحت روزه زن مستحاضه، مشروط به غسل استحاضه نمیباشد." آیا این کلام صحیح است؟ در حالی که فتوا این نبوده و بنا بر احتیاط واجب، غسل را شرط صحت روزه می دانستند. لطفا فتوای جدید را بیان نمایید و اگر تفصیلی دارد، با تفصیلات بفرمایید. 🔑✅ پاسخ: روزه زن مستحاضه صحيح است. مستحاضه قليله نيازی به غسل کردن ندارد ولی مستحاضه کثيره در صورتي روزه او صحيح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که مي خواهد فردای آن را روزه بگيرد به جا آورد و همچنين غسل های روزی را که روزه است (بنابر احتياط واجب). 1. استفتاء از نماینده ی معظم له و رئیس هیئت استفتائات (یکشنبه 21 فروردین 1401) 2. استفتاء از سایت معظم له، مرکز پاسخگویی به سوالات، کد رهگیری : 140101200079 ، تاریخ: یکشنبه 21 فروردین 1401، ساعت: 14:57 3. سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات 4. توضیح المسائل، ص78، م418 5. احکام بانوان، ص78، م231 6. العروة الوثقی، ج1، کتاب الطهاره، فصل فی الاستحاضه، ص274، م12 توجه‼️ فتوای معظم له نظر جدیدی نیست؛ بلکه همان عبارتی که در رساله آمده صحیح می باشد. 💠پ.ن: 1️⃣ مستحاضه قليله: کلا نيازی به غسل کردن ندارد؛ لذا برای روزه وظیفه ای ندارد. (حتی وضو در صحت روزه، شرط نمی باشد.) 2️⃣ مستحاضه متوسطه: معظم له متوسطه را از اساس قبول ندارند. (برای توضیحات بیشتر به توضیح المسائل، م۴۰۴ مراجعه نمایید.) 3️⃣ مستحاضه کثيره: برای صحت روزه لازم است: الف. بنابراحتیاط واجب غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگيرد به‌جا آورد. ب. بنابراحتیاط واجب غسل‌های روزی را که روزه است را انجام دهد. لذا اگر مستحاضه کثیره غسل های مربوط به نمازش را انجام دهد، غسل دیگری برای صحت روزه لازم نیست. شایان ذکر است این حکم مخصوص روزه‌ی ماه رمضان و قضای آن می‌باشد. 📢 نکته❗️ این که لازم است غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگيرد به‌جا آورد (بنابراحتیاط واجب) ، فقط بخاطر روایت ابن مهزیار نیست، زیرا این روایت ابهامش از این حیث، خالی از اشکالاتی که دفع از آن امکان ندارد، نیست. بلکه بخاطر استفاده از روایات باب استحاضه است که می گوید: زمانی که نماز این زن صحیح نباشد، در حکم حیض است (لذا روزه اش هم صحیح نیست) پس جای تامل و احتیاط وجود دارد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 📖 نماز و روزه رهبر معظم انقلاب منتشر شد+تیزر 📘رساله‌ و شامل آخرین فتاوای در سه باب فقهی نماز، روزه و اعتکاف و با ۱۰۰۸ مسئله شرعی گردآوری و مدتی قبل منتشر شده است.   📝یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و تمایزات این اثر، و مسائل آن است به گونه‌ای که فهم مطالب آن برای عموم مخاطبین امکان پذیر شده است. همچنین برای تسهیل در فهم مسائل دشوار، برخی کلمات و عبارات فقهی نیز در پاورقی توضیح داده شده است. 📜در همین راستا در انتهای کتاب نیز فصل مستقلی جهت توضیح و برخی آورده شده که خواننده را برای فهم بیشتر و راحت‌تر مسائل شرعی کمک می‌کند. همچنین در بیان برخی مسائل شرعی مانند و که برای توضیح آنها در بیشتر رساله‌های عملیّه از و مقادیر قدیمی همچون فرسخ استفاده می‌شود، با تحقیقی بدیع و دقیق مقیاس متناظر آن اصطلاحات با متر و کیلومتر مشخّص شده است. ✅ معظّمٌ‌ له این رساله را مورد تأیید و عمل به آن را مُجزی اعلام کرده‌اند که متن دست‌خط و مهر و امضای ایشان در پشت جلد کتاب منتشر شده است. ✅ برای و از طریق: رهبر معظم انقلاب (مدّظلّه العالی) اینجا را کلیک نمایید. اینجا را کلیک نمایید. ✅ شایان ذکر است برای و استفاده میتوانید PDF را دانلود و استفاده نمایید. فایل در ذیل تقدیم اساتید میگردد.👇 🆔 @fatava_jadid
نماز و روزه.pdf
778.3K
📘 اصلی 👆 ✅ مطابق با فتاوای مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی (دام ظلّه العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 وظیفه و برای در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: وظیفه ی پیرزنان و پیرمردانی که بخاطر سن و ضعف بدن، توانایی روزه ندارند یا روزه برایشان سخت و دشوار است در ماه مبارک رمضان چیست؟ آیا ، و هم دارد؟ ❌فتوای سابق: كسى كه به واسطه پيرى نمى‌تواند‏‏ روزه بگيرد، يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست، ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يك مُدّ - كه تقريباً ده سير است - گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. شایان ذکر است كسى كه به واسطه پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنا بر احتياط واجب بايد قضاى روزهايى را كه نگرفته به‌جا آورد. 1. تحریر المسائل (توضیح المسائل عربی مقام معظم رهبری) ، الفصل الرابع: الصوم، ص298 ، موارد الفدیه، مورد اول، قبل از م1031 2. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، ج1 ، درس63 : روزه (6) ، ص266 ، مورد 11 : فدیه، مبحث اول، قبل از م1 3. آموزش مصور احکام، ص350 ، مورد دوم 4. سایت ادمین، بخش سوالات نمایندگی ها، استفتاء شماره: 1113172 5. توضیح المسائل، مسألة 1725 و 1726 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 998810 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ شماره سوال: 1103005 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۳/۰۲ شماره سوال: 883055 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ شماره سوال: 248278 ، تاریخ: ۱۳۹۱/۰۴/۲۹ شماره سوال: 1153564 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۱۹ 🔑✅ فتوای جدید: پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مدّ طعام (مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه ها را بگیرند. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص142 ، م957 2. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، ج1 ، درس63 : روزه(6) ، مورد 11 : فدیه، مبحث اول: موارد فدیه، م1 3. تفاوت فتاوا ، فصل روزه 4. همسان سازی‌ها، بخش اختلاف فتوای حضرت آقا و حضرت امام (ره) 5. جزوه ی ارسالی سال 1400 منتشر از دفتر تهران 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1240339 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ شماره سوال: 1220512 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۴ شماره سوال: 1220187 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ شماره سوال: 1343189 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۰۳ شماره سوال: 1346882 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ شماره سوال: 1348614 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ✅ تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: 1. اگر پيرمرد و پيرزنى اصلا توانايى روزه ندارند (نه اینکه توانایی داشته باشند ولی همراه با مشقت و سختی باشد) : مطابق فتوای سابق: فدیه ندارد. مطابق فتوای جدید: بنابر احتیاط واجب برای هر روز، یک مدّ طعام فدیه به فقیر داده شود. 2. در هر صورت (چه توانایی روزه در ماه مبارک رمضان را نداشته باشند و چه مشقت و سختی برایشان داشته باشد) چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگيرند: مطابق فتوای سابق: بنا بر احتياط واجب بايد قضاى روزه هايى را كه نگرفته به‌جا آورد. مطابق فتوای جدید: قضای روزه ها لازم نیست، گرچه بهتر و احتیاط مستحب است قضاى آنها را بگيرند. 💠 از خداوند متعال خواستاریم سایه ی بزرگترهای خانواده را همراه با سلامتی، عزت و کرامت از سر ما کم و کوتاه نفرماید. 🙏 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ ✅ با توجه به سوالات اساتید گرانقدر از ادمین محترم کانال، به اطلاع عموم اساتید می رساند فتوای پیرامون عدم عدول درباره ی ی بانوان کاملا صحیح بوده و مورد تایید دفتر معظم له در قم و نماینده و رئیس هیئت استفتائات ایشان می باشد. ‼️ در 3 مرتبه از نماینده ی ایشان سوال شد و هر 3 بار با تاکید فرمودند "فتوا عوض نشده" ؛ در نتیجه همان متنی که در این کانال آمده است (چند پیام قبل تر) مورد تایید می باشد. 💠 و به احترام اساتیدی که اصرار بر عدول معظم له داشتند، استفتائی مجدد از معظم له انجام شد که تصویر آن تقدیم عزیزان می گردد. 🔖پ.ن : 1️⃣ تا یقین به فتوای فقیهی نداشته ایم، حق عمل یا پاسخگویی خلاف فتوای سابق نداریم (هر زمان رسما اعلام شد، برایمان حجت می باشد.) 2️⃣ در مورد مذکور، نهایت امر اگر استادی یا مکلفی شک داشته باشد که فتوا عوض شده یا خیر، اولا استصحاب فتوای سابق جاری است و ثانیا میتوان به احتیاط عمل نمود. (یعنی مطابق فتوای سابق) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 در حال در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: اگر فردی در حال برای شستشوی دهان یا مضمضه (گرداندن آب در دهان) که هنگام وضو مستحب است، و یا خنک کردن دهان و با اعتماد به اینکه آب فرو نمی رود) عمداً آب وارد دهان خود کند ، اما بی‌اختیار آب فرو رود آیا روزه باطل است و باید آن را قضا نماید؟ ❌فتوای سابق: اگر براى خنک شدن يا بى‌جهت مضمضه کند و بى‌اختيار فرو رود قضاى روزه بر او واجب است ولى کفاره واجب نيست ولى اگر فراموش كند كه روزه است و آب را فرو دهد، يا براى وضو مَضمَضه كند و بى اختيار فرو رود، قضا بر او واجب نيست. 1. تحریرالمسائل (توضیح المسائل عربی مقام معظم رهبری) ، الفصل الرابع: الصوم، ص302 ، م1046 2. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 64 ، روزه (7) ، مورد 12 ، ص270 ، م8 3. استفتاء از دفتر معظم له، باب روزه، م80 4. احکام روزه (احکام موضوعی 1) ، ص104 ، م266 5. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص358 6. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 151014 ، تاریخ: ۱۳۹۰/۰۵/۲۴ شماره سوال: 550025 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۳/۲۸ شماره سوال: 522758 ، تاریخ: ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ 🔑✅ فتوای جدید: اگر روزه دار هنگام وضو با اطمینان به اینکه آب از حلق فرو نمی رود، کند و آب بی‌اختیار فرو رود، درصورتی که این کار برای وضویِ نماز ِواجب باشد، روزه‌ صحیح است ولی اگر برای وضویِ نماز غیر واجب باشد و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن باشد و آب بي اختيار فرو رود، بنابر احتياط واجب روزه باطل است و بايد قضاي آن روز را بگیرد. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله نماز و روزه، ص137 ، م909 2. تفاوت فتاوا، مبطلات روزه 3. پاسخهای آماده، بخش روزه 4. جزوه روزه، م125 5. مستندات استفتائات (دستخط) ، روزه، فرو بردن آب هنگام مضمضه، م1 6. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 64 ، روزه (7) ، مورد12 ، م8 7. پیام رسان ها (فقه و احکام رهبری) ، در تاریخ: 4 اردیبهشت 1400 8. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1227920 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ شماره سوال: 1338673 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ شماره سوال: 1339177 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ شماره سوال: 1339282 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ شماره سوال: 1331277 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid