eitaa logo
گروه علمی فرهنگی فتح
8.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
157 ویدیو
63 فایل
به یاد پیرجماران که فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی 🔸سایت fatehan.net 🔸برادران @moshaver1 🔸خواهران @fatehan_admin2 🔸خانه مشاوره فاتحان @fatehan_moshavere تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
👆ظرفیت کارگاه فوق العاده محدود👆
📖 غبطه ممدوح نسبت به مال دنيا 🔸بايد توجه داشت كه نعمت‌هاى دنيا مخصوص كفّار نيست، بلكه برخى بزرگان و اولياى خدا هم نعمت‌هاى زيادى در اختيار داشته اند؛ مثلا، حضرت سليمان(عليه السلام) به قدرى از نعمت‌هاى خداوند بهره مند بود كه قرآن درباره اش تعبير «مُلكاً لا يَنبعى لاحد مِن بَعدى» را به كار برده است. در احوال آن حضرت آمده كه جن و انس و حتى حيوانات وحشى و پرندگان هم در اختيارش بودند. بنابراين، چنين نيست كه هركسى نعمتى دارد، حتماً آدم بدى است و اين نعمت‌ها مايه عذاب او خواهد شد، بلكه اين گونه نعمت‌ها اسباب آزمايش‌اند؛ برخى از آن سربلند بيرون مى‌آيند و برخى سرشكسته. كسانى كه خدا را فراموش نكنند و از آن براى آخرتشان بهره گيرند سربلند خواهند بود و كسانى كه در جمع كردن اين اموال و استفاده از آنها موازين شرع را رعايت نكنند سرشكستگانند. بنابراين عيبى ندارد كه انسان از خدا بخواهد از اموال دنيايى در اختيار او قرار دهد تا در راه آخرت خود از آن استفاده كند. نعمت‌هايى كه در دست مؤمنان است، اگر موجب غبطه ما بشود در اين كه آنها را در راه خدا صرف مى‌كنند، اشكالى ندارد؛ مانند اموالى كه در دست حضرت خديجه(عليها السلام) بود و آنها را در راه نشر و احياى اسلام صرف كرد. آنچه خطرناك است اين است كه به داشته‌هاى دنيايى كافران و اموالى كه در اختيار كسانى است كه از آن براى آخرت خود استفاده نمى‌كنند حسرت بخوريم. خداوند در قرآن، براى ما مثال مى‌زند تا ببينيم كسانى كه از مال و مُكنت خود براى آخرتشان استفاده نكردند سرانجامشان چه شد. 🔹قارون كسى بود كه به قدرى از گنج‌هاى فراوان در اختيارش قرار داده شده بود كه عده‌اى پهلوان نيرومند بايد فقط كليدهاى گنج هايش را حمل مى‌كردند: آتَيْناهُ مِنَ الْكُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ. او تمام دارايى اش را در برابر قومش به نمايش گذاشت. عده‌اى از پيروان حضرت موسى(عليه السلام) با خود گفتند:‌ اى كاش، ما هم از اين نعمت‌ها بهره‌اى داشتيم. آنان با اين گفته، كار خلافى نكردند و مرتكب حرامى نشدند، فقط وقتى اين همه جواهرات و دارايى را ديدند به هوس افتادند: يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظّ عَظِيم. 🔸وقتى قارون از اطاعت حضرت موسى(عليه السلام) سرپيچى كرد و با عذاب خداوند، خود و تمام دارايى اش در زمين فرو رفتند، آنها كه آرزو مى‌كردند كه دارايى او را داشته باشند، به خود آمدند و گفتند: عجب اشتباهى كرده بوديم، اگر ما هم اموالى مثل او داشتيم امروز به همين وضع مبتلا مى‌گشتيم؛ گويى خدا بر هر كه بخواهد رزقش را گشاده مى‌گرداند و گويى خدا كافران را سعادت‌مند نمى‌كند: وَ اَصبحَ الّذينِ تَمنَّوا مكانَه بالأمسِ يَقولونَ ويكأنّ اللَّه يَبسطُ الرّزَقَ لِمن يشاءُ مِن عبادهِ و يَقدِرُ لَولا اَن مَنَّ اللّهُ علينا لخَسفَ بِنا وَيكأنّه لا يُفلحُ الكافرونَ. 🔹قرآن مجيد اين گونه داستان‌ها را براى اين نقل مى‌كند كه ما تأمّل كنيم و بفهميم نعمت‌هايى را كه خدا در اختيار ديگران قرار مى‌دهد چنان ارزش ندارد كه بخواهيم به آنها خيره شويم و دل ببنديم. بله، اگر انسان از راه صحيح مالى به دست آورد و در راه خدا هم مصرف كند خوب است، اما خود مال ارزش دل بستن ندارد، بلكه صرفاً يك وسيله آزمايش است، يك برگ امتحان است و ارزش آن بستگى به اين دارد كه در آن چه پاسخى بنويسيم. پس «خوشا به حال بنده‌اى كه نسبت به گنه كاران غبطه نخورد براى آنچه از نعمت‌ها و زيورهاى دنيا به ايشان داده شده است! خوشا به حال بنده‌اى كه آخرت را برگزيد و در راه آن كوشش نمود! خوشا به حال آن كه آرزوهاى دروغين و آرزوهاى غير واقعى فريبش نداد!» ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۴۵ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📶 کارگاه آنلاین «مهارت خود آگاهی» ✍از سلسله کارگاه های مهارت های زندگی 🔸برخی سرفصل ها: 🔹از خودم چه میدانم؟ 🔹نقاط ضعف و قوت خودم را میشناسم؟ 🔹تعریف خودآگاهی 🔹ویژگی های افراد خودآگاه 🔹ویژگی های مثبت و منفی افراد خودآگاه 🔹رابطه فکر، احساس و رفتار و... 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر دریکوند (دکتری تخصصی روانشناسی و روانشناس بالینی ) ⏰ ۱۲۰ دقیقه آموزش ⁉️همراه با پرسش و پاسخ ⭕️ با شرایط مالی و پرداختی ویژه! 👈 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 📲 09027200618 🆔 @fatehan_admin3 با ما همراه باشید : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 دکتر دریکوند | توضیحات کارگاه مهارت خودآگاهی ⭕️ظرفیت باقی مانده ۹نفر ♨️ثبت نام کارگاه مهارت خودآگاهی سرفصل ها: https://eitaa.com/fatehan_net/2393 ثبت نام: 🆔@fatehan_admin3 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📖 حكمت نابرابرى انسان‌ها در برخوردارى از ظواهر دنيا 🔸خداوند در آيه مزبور، خطاب به پيامبرش(صلى الله عليه وآله) درباره اين كه چرا به برخى از مردم نعمت‌هاى بيش ترى داده دو نكته بيان مى‌فرمايد: اول آن كه، افزونى نعمت برخى از مردم نشانه دوستى بيش‌تر خدا با آنها نيست، بلكه نشانه آزمايش خداوند از آنها است. خداوند در آيه ديگرى، در اشاره به اين موضوع مى‌فرمايد: أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ؛ اموال و فرزندان شما فقط مايه آزمايش شمايند. در جاى ديگرى مى‌فرمايد: وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً و شما را به بدى و خوبى مى‌آزماييم. «فتنه» در اصل به معناى آزمايش است. اموالى هم كه خدا به ما عنايت كرده به همين دليل «فتنه» خوانده شده است تا معلوم شود كه آيا در به دست آوردن و مصرف آن، احكام شرعى را رعايت مى‌كنيم يا نه. بنابراين آنچه وسيله آزمايش است ارزش چشم دوختن و خيره شدن ندارد. بله، اگر چيزى بود كه اصالت داشت و ذاتاً مطلوب بود، جا داشت فكرمان را روى آن متمركز كنيم، اما چون وسيله آزمايش است و بايد پس از انجام آزمايش رها شود، ارزش تعلّق خاطرو پر كردن انديشه را ندارد؛ مثل برگ كاغذى است كه در جلسه امتحان به دانش آموز مى‌دهند تا پاسخ سؤالاتش را روى آن بنويسد؛ نبايد در فكر اين باشد كه كاغذ زيبايى است يا نه، بايد به اصل امتحان بينديشد تا خوب از عهده آن برآيد. 🔹مطلب دومى كه در آيه مزبور بدان اشاره شده، مقايسه اين نعمت‌ها با نعمت‌هاى اخروى است. تعبيرى كه قرآن در اين مورد به كار مى‌برد تعبيرى پرمعنا و دقيق است: و رزقُ ربِّك خيرٌ و اَبقى.؛ خداوند رزق آخرت را به خصوص به خودش منتسب مى‌كند. اين مطلب وقتى خوب وضوح مى‌يابد كه توجه كنيم از نظر قرآن و تعاليم اسلامى، روزى دهنده خداوند است: إِنَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ. همه نعمت‌هاى اين دنيا هم در واقع روزى‌هايى است كه خداوند به انسان داده است. در عين حال مى‌فرمايد: به اين نعمت‌ها كه در واقع، وسيله آزمايش است چشم ندوز، رزق مخصوص خدا چيز ديگرى است؛ رزقُ ربِّك؛ همان رزقى كه درباره شهدا مى‌فرمايد: عِنْدَ رِبِّهِمْ يُرزَقُونَ. چنين رزقى است كه ارزش دارد انسان به دنبال آن باشد و بدان اهتمام ورزد. ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۴۲ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 👤 دکتر غلامعلی افروز | اولويت با همسر يا والدين؟ 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📝 | بازی، چرا و چگونه؟ 🔸متاسفانه نگاه جامعه‌ی ما به دوران کودکی و به دنبال آن بازی که مهم‌ترین فعالیت یک کودک است نگاهی ساده و سطحی‌ست زیرا از تاثیر این دو عامل بر شکل‌گیری شخصیت افراد غافلیم. به همان میزان که کودک ما خوب بازی کند در بزرگسالی فردی سالم از لحاظ جسمی و روحی خواهد بود. رد پای بسیاری از اضطراب‌ها، ترس‌ها، نیازها و علاقه‌های ما را در هفت سال اول زندگی می‌توان یافت. هرچند در شکل گیری شخصیت، مولفه‌های دیگری نیز نقش دارند اما با بازی میتوان آنها را هدایت کرد. 🔹برای بازی با کودک به چه ابزاری نیاز داریم؟ اولین چیزی که به ذهن می‌آید اسباب بازی است. از نگاه ما اسباب بازی وسیله‌ای است که باید هزینه نسبتاً زیادی برای خرید آن پرداخت کنیم و حتما کودک را ساعت‌ها سرگرم کند تا اسباب بازی مفیدی به حساب بیاید. اما آیا واقعاً این طور است؟ حتما کودکانی را دیده‌اید که یک اتاق پر از اسباب بازی دارند اما والدین آنها از بازی نکردن کودک خود شاکی اند!! بله. یکی از عوامل بازی نکردن، داشتن اسباب بازی زیاد است! از طرفی بخاطر بیاورید وقتی کودک در باغ مشغول بازی با سنگ و چوب و ... است و ساعت‌ها به تنهایی بازی می کند. مقایسه این دو موقعیت ما را به این فکر می‌اندازد که گویا جز اسباب بازی‌های صنعتی، ابزار دیگری هم برای بازی هست. 🔸سه منبع اسباب بازی وجود دارد که عبارتند از : طبیعت، وسایل محیط و اسباب بازی صنعتی. وسایل محیط همین وسایلی‌اند که در همه‌ی خانه‌ها یافت میشود. کاسه و بشقاب، قابلمه، پتو و ... . اسباب بازی‌های صنعتی همان‌هایی هستند که ما بابت آنها هزینه‌ای پرداخت میکنیم و با شنیدن واژه اسباب بازی در ذهن‌مان نقش می‌بندد. بررسی‌ها نشان میدهد که طبیعت صددرصد نیاز کودک به بازی را تامین می‌کند و تمامی مولفه های یک ابزار خوب برای بازی را داراست. وسایل محیط شصت درصد و اسباب بازی های صنعتی حداکثر سی تا چهل درصد برای کودک مفید هستند !! بیشترین میزان بازی زمانی اتفاق می‌افتد که کودک در طبیعت است. در یادداشت بعدی مفصلاً در مورد طبیعت و انواع بازی‌هایی که میتوان انجام داد صحبت میکنیم. 👤 ریحانه سادات موسوی (کارشناس روانشناسی و مربی حوزه کودک) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📖 اجتناب از گناه ... 🔸انسان بايد درباره گناه بيش‌تر بينديشد كه اصلا گناه يعنى چه؟ اعتقاد ما اين است كه خداوند ما را آفريده و ضمن معرفى راه خوب و بد به ما، انتخاب هريك از آنها را در اختيار خود ما قرار داده است. هم چنين معتقديم عالم ديگرى غير از اين دنيا نيز وجود دارد كه در آن به كارهايمان و انتخاب‌هايى كه در اين دنيا كرده ايم رسيدگى مى‌شود و كيفر و پاداش مى‌بينيم. مقتضاى چنين اعتقادى اين است كه از سرمايه عمرى كه در اختيار داريم به بهترين شكل استفاده كنيم. 🔹ما به اين دنيا پا گذاشته ايم تا امتحان شويم، طى مراحلى خودسازى كنيم و به كمال برسيم تا در زندگى ابدى از نتايج آن بهره مند گرديم. بنابراين بايد توجه داشته باشيم كه زندگانى اين دنيا موقتى و در مقايسه با آخرت، نظير زندگى جنينى نسبت به زندگى دنيوى است. همان‌گونه كه جنين فقط چند ماهى را در شكم مادر مى‌گذراند، آن هم براى اين كه آماده زندگى اين جهانى شود، ما هم در اين برهه كوتاه زندگى دنيايى، براى زندگى ابدى آماده مى‌شويم، با اين تفاوت كه رشد جنينى قهرى بود، ولى رشد اين جهانى اختيارى است. علاوه بر آن، زندگى جنينى با زندگى دنيوى از حيث مدت قابل مقايسه است، ولى جهان آخرت به دليل ابدى بودنش، به هيچ وجه، با زندگى محدود اين جهانى قابل مقايسه نيست. 🔸به هر صورت، آن گونه كه دين معرفى مى‌كند، اين دنيا محل ابتلا و خودسازى است. بايد خود را براى عالم ديگر مهيّا كنيم. اگر با اين نگرش نگاه كنيم، مى‌بينيم در مقابل سرمايه‌اى كه از كف مى‌دهيم، چيزى به دست مى‌آوريم كه براى زندگى ابديمان بسيار سودمند است و بايد خدا را شكر كنيم؛ إنْ رَأى حَسَنَةً اسْتَزادَ مِنْها. اما اگر نگرشى غير از اين داشته باشيم يا دچار غفلت شويم، در مقابل صَرف سرمايه گران مايه، بدبختى اخروى براى خويش مهيّا ساخته ايم. پس بايد به فكر جبران آن برآييم؛ إنْ رأى سَيِّئَةً استَغْفَرَ منها لِئَلاّ يُخْزى يَوْمَ القيمةِ. 🔹چقدر فرق است بين اين كه كسى معامله‌اى بكند، و مشكلش فقط اين باشد كه از آن سودى نبرد، اما در هر صورت سرمايه اش بر جاى باقى بماند، و اين كه كسى در معامله سود كه نمى‌برد، ضرر هم مى‌كند و اصل سرمايه را از كف مى‌دهد. گناه كردن از همين سنخ معامله دوم است؛ يعنى از دست دادن سرمايه و خريدن زيان؛ از كف دادن عمر و سعادت اخروى و دچار عذاب ابدى گرديدن. ✂️ : پندهاي امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۲۹ 👤 آيت‌الله علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📶 کارگاه آنلاین «ارتباط با نوجوان » ✍ هر آنچه برای ارتباط با نوجوان به آن نیاز دارید! برخی سرفصل ها: 🌼دلایل مشکلات والدین با نوجوان 🌼ویژگی‌های دوره نوجوانی 🌼شناخت چرخه اهریمنی 🌼مهارت‌های ارتباطی با نوجوان 🌼شناخت ودرک احساسات نوجوان 🌼جلب همکاری نوجوان 🌼 جایگزین‌های تنبیه 🌼 انواع قوانین در فضای خانواده 🌼 اصول وقت‌گذرانی با نوجوانان 🌼 تشویق و تمجید صحیح از نوجوانان 🌼چالش های دینی و عقیدتی نوجوان و.... 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر سید موسوی (دکتری تخصصی روانشناسی، رواندرمانگر، مدرس دانشگاه ) ⏰ ۲۰ساعت آموزش ⁉️همراه با پرسش و پاسخ ⭕️ با شرایط مالی و پرداختی ویژه! 👈 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 📲 0935 913 8011 🆔 @fatehan_s با ما همراه باشید : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 دکتر سید موسوی | توضیحات کارگاه ارتباط با نوجوان ♨️ثبت نام کارگاه ارتباط با نوجوان سرفصل ها: ⭕️https://eitaa.com/fatehan_net/2401 ثبت نام: 🆔@fatehan_s 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📖 حساب گرى، حتى در اجتناب از كارهاى لغو، مشتبه و مكروه 🔸امام صادق(عليه‌السلام) به عبدالله بن جندب فرمودند: هر كه افتخار انتساب به مكتب ما را دارد و از معرفت اسلام بهره‌مند مى‌باشد وظيفه دارد در هر شبانه روز نسبت به اعمال خود محاسبه‌اى داشته باشد. به عبارت ديگر، هر كس بايد از خودش حساب بكشد؛ اگر ديد كارهاى خوبى انجام داده، از خدا بخواهد كه توفيق زيادتى آن كارها را به او مرحمت كند و اگر ديد لغزشى از وى سر زده، استغفار كند تا در قيامت مبتلا به خزى و رسوايى نشود. 🔹در محاسبه، بايد توجه داشته باشيم كه آيا اعمال خوبى هم كه از ما سر زده واقعاً مؤثّر بوده و مورد قبول واقع شده، يا فاسد گرديده و به مرتبه قبولى نرسيده است؟ زيرا كارهاى خوب هم در صورتى حسنه واقعى است و در سعادت انسان تأثير دارد كه با نيتى صحيح انجام گيرد. اگر انسان كار خوب را به نيت ريا و سُمعه انجام دهد، براى اين كه ديگران ببينند و بشنوند و از او تعريف كنند، نه تنها ثوابى از آن نمى‌برد و موجب سعادتش نمى‌شود، بلكه حتى ممكن است موجب سقوط او هم بشود. 🔸انسان براى آن كه موقعيت خود را در مقابل رفتارهايش بهتر درك كند، خوب است همين طور كه در دنيا نسبت به اموالش حساب گر است، قدرى تأمل كند و به حساب اعمالش هم رسيدگى نمايد. به طور طبيعى، هر كسى سرمايه‌اى دارد نگران آن است كه آيا كسبش سود كافى داشته يا نه. يك تاجر و كاسب گاهى وقتى حساب مى‌كند، مى‌بيند كه سرمايه اش از بين رفته و هيچ سودى عايدش نشده است. وضعيت بدتر اين است كه با سرمايه اش چيزى خريده باشد كه نه تنها سودى برايش نياورده، بلكه ضررهاى جسمى، روحى، خانوادگى، و رسوايى هم در پى داشته است. كسانى كه در اموالشان اهل محاسبه هستند، علاوه بر اين كه سعى مى‌كنند از اين دو وضعيت اجتناب كنند، در مورد سود هم هميشه به دنبال آن هستند معامله‌اى انجام دهند كه سود بيش ترى داشته باشد. اين گونه افراد اگر متوجه شوند كه مثلاً، با سرمايه گذارى در كارى هزار تومان سود به دست مى‌آورند، حاضر نيستند آن سرمايه را در كار ديگرى كه پانصد تومان سود برايشان مى‌آورد، صرف كنند و با خود مى‌گويند: چرا سرمايه را صرف كارى كنيم كه سودش كم است؟ 🔹در مورد اعمالى هم كه ما انجام مى‌دهيم شبيه اين وضعيت‌ها وجود دارد. گاهى ما اعمالى انجام داده‌ايم كه نه تنها برايمان سودى نداشته، بلكه موجب رسوايى و ذلّت ما در قيامت نيز مى‌شود. آيا اين پشيمانى ندارد؟ اگر انسان به جاى آن كه سرمايه‌اش را در كارى كه سود و درآمدى دارد به جريان بيندازد، آن را راكد بگذارد يا در زمينه نامناسبى از آن استفاده كند، كار بيهوده‌اى انجام نداده است؟ شايد هيچ ضررى نكرده باشد ولى به هر حال كسى كه اهل تجارت و اهل حساب باشد، نه فقط از ضرر بلكه از اين هم كه از معامله اش هيچ فايده‌اى نبرده است ناراحت مى‌شود. اين گونه كارهاى بى فايده در لسان شرع «لغو» ناميده مى‌شود. در سوره مؤمنون مى‌خوانيم: وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛ مؤمنان كسانى‌اند كه از كارهاى بى‌فايده اعراض مى‌كنند. وقتى سرمايه‌اى داريم كه مى‌توان با آن به سودى سرشار رسيد چرا آن را در كارى صرف كنيم كه هيچ فايده‌اى ندارد؟ 🔸برخى افراد آن قدر حساب گرند كه حتى شب نگرانند مبادا از جنسى كه خريده‌اند در معامله فردا سود خوبى نبرند، مبادا جنس آنها معيوب باشد. ما نيز در اعمالمان، در مورد ارتكاب اعمال مشتبه بايد چنين باشيم؛ يعنى كارى كه انسان نمى‌داند حرام است يا نه، و ممكن است بر اساس اصل اباحه ظاهراً مباح هم باشد، اما چون مشتبه است و احتمال حرمت آن وجود دارد، مؤمن بايد نگران باشد كه نكند كارى كه انجام داده در واقع خلاف باشد. 🔹مادامى كه مى‌توانيم جنسى بخريم كه يقين به سالم بودن آن داريم، آيا معقول است پولمان را در مقابل جنسى بدهيم كه مشكوك به معيوب بودن است؟! مبادا روزى افسوس بخوريم از اين كه چرا وقتى مى‌توانستيم كارى صددرصد درست انجام دهيم، كارى مشكوك و متشابه انجام داده‌ايم؟ اگر انسان حساب گر باشد و قدر عمر و سرمايه اش را بداند از اين هم نگران مى‌شود، چه برسد به انجام مكروهات (كارهايى كه هر چند عذاب ندارد، ولى به هر حال، از نظر شرع مرجوح است). ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۳۲ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
با سلام و احترام.🙏 ✅از دانشجویان و طلاب محترم درخواست دارم با تکمیل پرسشنامه موجود در لینک زیر، اینجانب را در انجام تحقیق روانشناسی یاری بفرمایید. ✅این پرسشنامه مربوط به یک تحقیق میان رشته‌ای( قرآن و روانشناسی) است. امیدوارم علاقه‌مندان به روانشناسی اسلامی به ویژه اعضاء محترم گروه علمی فرهنگی فتح، ما رو در انجام این پژوهش یاری کنند. ✅میزان زمان پاسخگویی: ۱۰ دقیقه. پیشاپیش سپاسگزارم🙏. ♻️لینک پرسشنامه: https://survey.porsline.ir/s/CU3tnXn
📖 تقرّب به خدا، گرايش فطرى انسان 🔸يكى از گرايش‌هاى فطرى انسان، بلكه بالاترين و عميق‌ترين گرايش فطرى او، رسيدن به كمالات معنوى و اوج گرفتن روحش در فضاى ملكوت است. انسان فطرتاً گمشده‌اى دارد كه در پى آن است، گويى مى‌خواهد مانند پرنده‌اى در فضاى ملكوت اوج بگيرد و بالا رود. انسان مى‌خواهد به كمالات بيش‌ترى دست پيدا كند، به مقامات عالى‌ترى برسد و علم حضورى ناآگاهانه اش به خدا، به علم حصولى و حضورى آگاهانه تبديل شود. به عبارت ساده تر، مى‌خواهد معرفتش بيش تر شود و گمشده اش را بيابد. گمشده انسان قرب به خدا است. به همين دليل، هميشه در طول تاريخ، اقوام گوناگون به دنبال راه‌هايى براى رسيدن به كمالات معنوى بوده‌اند و نام آن را هم عرفان گذاشته اند. اين گرايش عرفانى در عمق فطرت همه انسان‌ها وجود دارد، اما بالاترين مرتبه آن نزد انبيا و اولياى خدا(عليهم السلام) ، به خصوص وجود مقدّس پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و پس از ايشان، ائمه اطهار(عليهم السلام) است. هركس از آنها بهتر پيروى نمايد و به دستوراتشان بيش تر عمل كند، در يافتن اين گمشده موفق تر است. اما راه‌ها و مسلك‌هاى ديگر، هر كدام كمابيش انحرافات و اشتباهاتى دارند كه گاهى به خطرهاى بزرگى هم منجر مى‌شود. 🔹به هر حال، در نهاد ما گرايشى عميق به خدا، شناخت و قرب او وجود دارد كه هرگاه شفاف شود و درست به آن توجه پيدا كنيم، متوجه مى‌شويم كه به دنبال چه هستيم. اما هرگاه در پرده‌هاى ابهام، لايه‌هاى هوا و هوس و ابرهاى گرايش به ماده مخفى باشد، به اشتباه تصور مى‌كنيم به دنبال خواسته‌هاى مادى و دنيوى مى‌گرديم. اين نياز، فطرى است و اصولا هدف از خلقت انسان همين كمال نهايى و قرب خداوند است. نزول وحى، كتب آسمانى و شرايع الهى نيز براى زمينه سازى اين سير و حركت انسانى بوده و همه انبيا(عليهم السلام) آمده‌اند تا راه را براى اين تكامل معنوى انسان هموار سازند. 🔸امام راحل(رحمه الله) در اوج مسايل سياسى و اجتماعى مطرح در كشور و در اوج جنگ، بيش تر اوقات، در سخنرانى هايشان به اين نكته اشاره مى‌كردند كه درست است اسلام براى برقرارى عدالت اجتماعى آمده، انبيا(عليهم السلام) آمده‌اند تا احكام الهى را در جامعه پياده كنند و حكومت خدايى برقرار شود، اما همه اينها مقدمه است براى هدفى والاتر و آن معرفت خدا است. اين نياز، فطرى ما است و كمال نهايى ما در ارتباط با آن تعريف مى‌شود. اسلام نيز براى رسيدن به همين هدف، مردم را دعوت مى‌كند. پيامبر و ائمه اطهار(عليهم السلام) به برخى از دوستان و ياران خود، كه لياقت و استعداد بيش ترى داشتند، اين مطلب را صريحاً متذكّر مى‌شدند. ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۱۶ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
🎙 | سند 2030 فصلی نو در استعمار فرهنگی 👤دکتر کچوئیان 🔸این سند اشکالات اساسی و محتوایی دارد که رویکردش به زندگی، هستی و جهان، جایگاه انسان و مفهوم آموزش نادرست و اشتباه است. وقتی این سند را با سند تحول بنیادین مقایسه می‌کنیم به واسطه این چهارچوب‌های کلی متوجه تقابل آن‌ها می‌شویم. از ابتدا تا انتهای سند ۲۰۳۰ نگاه و رویکرد انسان گرایانه حاکم بوده و مبنای آن نگاه اومانیستی به تعلیم و تربیت است. 🔹آموزش اومانیسمی آموزشی نیست که در آن ایمان، تقوا و خداوند ارکان اساسی باشند بلکه اصل را بر انسان و موجودیت فیزیکی و جسم قرار می دهد. 🔸بیانیه ۲۰۳۰ در کشورهای زیادی ورود پیدا کرد اما به شکل اولیه خود که همان بیانیه بود باقی ماند و به کار خود پرداخت. در تنها کشوری که به صورت "سند" درآمد؛ ایران است! چه دلیل موجهی وجود دارد که یک بیانیه در کشور ما به سندی الزام‌آور تبدیل شود. 🔹البته این اسناد اهداف خوبی هم دارند اما این تمرکز آنان بر مسئله زنان و دختران جز ایجاد زمینه برای انقلاب جنسی در جوامع نیست. این سازمان‌ها از آنجایی که به دنبال عمومیت‌بخشی به این نوع سبک زندگی هستند، تحفظ‌ها را نمی‌پذیرند. یکی از این موارد ترویج روسپی‌گری و تعبیر کارگر جنسی از آن است. از مصری‌ها خواستند این بندها را اجرا کنند، آنها اعلام کردند تحفظ کرده‌ایم زیرا با قرآن ما مغایر است، در پاسخ گفتند قرآن‌تان را با آن منطبق کنید! 📥لینک دریافت رایگان صوت 👇 🌐 fatehan.net/post/100 🆔 @fatehan_net
♨️ کارگاه های در حال ثبت نام : ⭕️مهارت های زندگی نوجوان 👤دکتر قیصری سرفصل ها: https://eitaa.com/fatehan_net/2390 🔸آیدی ثبت نام : 🆔 @fatehan_admin 👆ظرفیت تکمیل 👆 ⭕️ ارتباط با نوجوان 👤دکتر سید موسوی سرفصل ها : https://eitaa.com/fatehan_net/2401 🔹آیدی ثبت نام : 🆔 @fatehan_s ⭕️ بررسی انتقادی مکاتب روانشناسی 👤دکتر مرعشی سرفصل ها : https://eitaa.com/fatehan_net/2418 آیدی ثبت نام : @fatehan_admin2 ⭕️مهارت ارتباط موثر 👤دکتر دریکوند https://eitaa.com/fatehan_net/2426 آیدی ثبت نام : @fatehan_admin3 ⭕️سواد رسانه ای و مدیریت رسانه 👥گروه اساتید 🆔https://eitaa.com/fatehan_net/2445 آیدی ثبت نام : @fatehan_admin3 ⭕️روان‌درمانی افسردگی با دو رویکرد روان‌شناسی و اسلامی 👤دکتر رفیعی هنر https://eitaa.com/fatehan_net/2458 آیدی ثبت نام : @fatehan_admin2 ♨️لایو روانشناسانه 📌تعالی خود و خود شناسی https://eitaa.com/fatehan_net/2421 ♨️لینک دسترسی به بیش از ۵۰۰ساعت آموزش رایگان روانشناسی و سبک زندگی : https://eitaa.com/fatehan_net/1403 با ما همراه باشید : 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📶 کارگاه آنلاین «مهارت های زندگی نوجوان» ✅مناسب دختران ۱۳تا۲۰سال ♨️سرفصل ها: ✅مهارت خودآگاهی ✅افزایش اعتماد به نفس ✅مهارت همدلی ✅مهارت جرات ورزی ✅مهارت برقراری ارتباط موثر ✅مهارت روابط بین فردی سازگارانه ✅مهارت مدیریت احساسات و خشم ✅مهارت تصمیم گیری ✅مهارت حل مسئله ✅مهارت تفکر انتقادی 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر قیصری (دکتری تخصصی روانشناسی و روانشناس بالینی ) ⏰ ۱۲ساعت آموزش ⁉️همراه با پرسش و پاسخ ♨️۱۰جلسه آموزشی ⭕️ با شرایط مالی و پرداختی ویژه! 👈 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 📲 09130673952 🆔 @fatehan_admin با ما همراه باشید : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 دکتر قیصری | توضیحات کارگاه مهارت های زندگی نوجوان ♨️ثبت نام کارگاه مهارت های زندگی نوجوان سرفصل ها: ⭕️https://eitaa.com/fatehan_net/2412 ثبت نام: 🆔@fatehan_admin 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📖 توجه به غير خدا ... 🔸يكى از مراتب محاسبه اين است كه بعضى از بندگان خدا توجه به غير خدا را «در هر حالى» براى خودشان گناه مى‌دانند، همان‌طور كه توجه به غير خدا در نماز، براى مقربان گناه است و نمازهاى امثال بنده، جزو سيئات آنها به شمار مى‌آيد. 🔹البته مقرّبان هم درجاتى دارند، حتى انبيا(عليهم السلام) نيز در يك مرتبه نيستند و با يكديگر فرق دارند: تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض؛ بعضى از پيامبران را بر بعضى ديگر برترى بخشيديم. بعضى از اولياى خدا اگر توجهى به غير او پيدا كنند آن را براى خودشان يك گناه مى‌دانند؛ زيرا هميشه در حضور خدا هستند؛ در حالى كه ما فقط نماز را حضور در مقابل خدا مى‌دانيم و در حالات ديگر، به فكر كار، درس، بحث، خانه و فرزندمان هستيم. خودمان هم طمعى نداريم كه در اوقات غير نماز توجهى به خدا داشته باشيم. اما بعضى از بندگان خدا هميشه او را حاضر مى‌بينند؛ بنا به فرمايش امام راحل(رحمه الله) ، عالم را محضر الهى مى‌دانند و هميشه خودشان را با خدا روبرو مى‌بينند. بنابراين اگر توجهى به غير او پيدا كنند و قلبشان از او منصرف شود، استغفار مى‌نمايند. خداوند در وصف آنان مى‌فرمايد: رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ؛ مردانى كه تجارت و معامله، آنان را از ياد خدا غافل نمى‌سازد. اين مقام بسيار عالى است. هستند در ميان طلبه‌ها كسانى كه در حين درس و بحث از ياد خدا غافل نيستند، وقتى هم كه در عمق تفكراتشان هستند و مى‌خواهند يك مشكل علمى را حل كنند، آن جا نيز دلشان با خدا است. ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۳۷ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📝 | (۱) 🔸این روزها که به لطف ویروس شاخدار، از عروسی و عزا و مهمانی محرومیم؛ اما مجالس آن روزها یادتان هست؟ 🔹یادتان می‌آید عروسی، عروسی نمی‌شد اگر؛ کمتر از سه نوع غذا روی میز مهمانان چیده می‌شد؟ لباس‌های دنباله‌دار و آرایش‌های میلیونی كه آدم را شبیه هر کسی می‌کرد، غیر از خودش، یادتان هست؟! 🔸یادتان می‌آید، در عزاها، میت چه عذابی می‌کشید اگر تاج گلهایی که به این و آن تسلیت می‌گویند، ردیف نمی‌شدند؛ یا اگر در مسجد به اندازه‌ی یک شام از میهمانان پذیرایی نمی‌شد؟! 🔹یادتان می‌آید چه مستانه، در تجملات از هم پیشی می‌گرفتیم؟ یادتان می‌آید، از نفس می‌افتادیم، اما دست برنمی‌داشتیم؟ 🔸 آنهایی که اوایل انقلاب را درک کرده‌اند، می‌گویند که آن روزها، برعکس این روزهای ما، ساده‌زیستی ارزش بود. تجملات به قدری قبیح بود که اگر کسی اندکی مرتکبش می‌شد، به احتمال زیاد از حلقه‌ی دوستان و انقلابی‌ها طرد می‌شد. 🔹اما بعد از جنگ و در اواخر دهه شصت همه چیز رفت تا شکل دیگری به خود بگیرد. زیر و رو شدن ارزش‌ها، با ولع در باتلاق تجمل‌گرایی پریدن، شیوه‌ی سلاطین را در پیش گرفتن و... رنگ دیگری به سر تا پای کشوری زد که به برکت انقلاب و خون شهیدان می‌خواست رنگ خدایی بگیرد. 🔸چه شد؟! چه اتفاقی افتاد؟ چرا تغییر کردیم و امروز در مصرف گرایی و تجمل‌گرایی گوی سبقت را ربوده‌ایم؟ ✓ اگر شما هم، مثل من مشتاق بررسی علل بروز و در کشورمان هستید، روزهای يکشنبه همراه کانال باشید.✓ 👤 مرضیه فخریه (پژوهشگر حوزه سبک زندگی) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
💥 کارگاه آنلاین «بررسی انتقادی مکاتب روانشناسی » 🔖برخی سرفصل ها: ✅آیا منابع شناخت در مکاتب معتبر هستند؟ ✅آیا مکاتب علمی هستند؟ ✅ آیا مکاتب جامعیت دارند؟ ✅نقد پوچگرایی در مکاتب ✅نقد کارایی مکاتب ✅سوءاستفاده ابزاری از مکاتب ✅آیا فشارهای اجتماعی و فرهنگی در شکل گیری مکاتب نقش دارد؟ ✅آیا دنیای علم واقعا نسبت به ایدئولوژی بی طرف است؟ ✅ اعتبار علم و انقلاب پارادایمی ✅ روانشناسی نظریه پردازان و... 👤 مدرس: دکتر سید علی مرعشی (پزشک، روانشناس، و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ) ⏰ ۳ ساعت آموزش ⁉️همراه با پرسش و پاسخ 🕰چهار شنبه ۲۴شهریور ماه 🔖با شرایط مالی و پرداختی ویژه 👈 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🆔 @fatehan_admin2 با ما همراه باشید : http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
👆اگر دانشجو، فارغ‌التحصیل یا علاقه مند رشته های روان شناسی و مشاوره هستید این کارگاه را از دست ندهید👆 ⭕️اضافه شدن به لیست دوره : 🆔 @fatehan_admin2
📖 استغفار از نماز! 🔸شايد تصور كنيم بالاتر از آنچه تا به حال گفتيم ديگر فرض ندارد و كسى نيست؛ اما اين تصور اشتباه است. افرادى هستند كه آنچه را ما عبادت مى‌دانيم و دلمان خوش است كه خدا توفيق انجامش را به ما داده است، گناه مى‌دانند؛ كه حسناتُ الابرار سيّئات المقرّبين. 🔹يكى از بهترين كارهايى كه در صدر اعمال خوب ما قرار دارد نماز است؛ كه فرمودند الصّلوةُ عمودُ الدّينِ، الصّلوةُ خيرُ موضوع والصّلوةُ قربانُ كلِّ تقىّ. اما آيا نمازهاى ما چنين شأنى دارند؟ اولياى خدا از نمازهايى كه ما مى‌خوانيم استغفار مى‌كنند و آنها را براى خودشان گناه مى‌دانند. اين گونه نماز خواندن در شأن اولياى خدا نيست. مقدار وقتى را كه ما در ۲۴ ساعت صرف خواندن نماز مى‌كنيم حتى به يك ساعت هم نمى‌رسد. همين يك ساعت هم غالباً با توجه كامل همراه نيست. اگر نماز سخن گفتن با خدا است، بايد از توجه به غير مبرّا باشد. كمال بى ادبى است كه به هنگام سخن گفتن با خدا دل و قلبمان جاى ديگر باشد. تصور كنيد كه يكى از دوستانتان با شما صحبت مى‌كند، اما در بين صحبت پشتش را به طرف شما و رويش را به طرف ديگر مى‌كند؛ آيا اين كار را بى حرمتى و اهانت به خودتان تلقى نمى‌كنيد؟ هنگام نماز هم كه رويمان را به طرف خدا مى‌كنيم، اگر دلمان متوجه چيز ديگرى باشد، در واقع به خدا پشت كرده ايم. خداوند جسم نيست كه رو و صورت ما به طرف او باشد، بلكه دل ما بايد به طرف خدا باشد. وقتى دلمان متوجه او نيست مثل اين است كه رويمان را از او برگردانيده‌ايم. در اين صورت، آيا چنين نمازى استحقاق ثواب دارد؟ آيا باز هم بايد به خودمان بباليم كه چنين عبادتى كرده‌ايم؟ يا بايد شرمنده باشيم كه چقدر بى ادب بوده‌ايم؟ 🔸در روايتى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه مى‌فرمايد: كسى كه در نماز توجهش به غير خدا است، آيا نمى‌ترسد از اين كه خداوند او را به صورت الاغى مسخ كند؟ آنهايى كه از ما بالاترند وقتى اعمال خود را محاسبه مى‌كنند، براى مثال، از خود مى‌پرسند، نماز صبحى كه خوانديم، يا دعا و قرآنى كه خوانديم، چقدر با حضور قلب و توجه به خدا همراه بود؟ به اين دليل، هميشه استغفار مى‌كنند؛ چون مى‌بينند چيزى ندارند كه عرضه كنند، حتى در جايى كه خواسته‌اند با محبوبشان انس بگيرند، بى ادبى كرده‌اند. 🔹البته امثال بنده در اين سطح نيستيم، اما توجه به اين مقامات كم‌ترين فايده‌اش اين است كه بدانيم كه هستيم و چه مى‌كنيم و به اين عبادت‌هاى دست و پا شكسته خود مغرور نشويم. اگر يك شب موفق شويم دو ركعت نافله بخوانيم، شيطان ما را وسوسه مى‌كند و دچار عُجب مى‌شويم كه عَجَب عبادتى كرده‌ايم! اولياى خدا نه از گناهانشان، كه از ذكر و عبادتشان نيز به درگاه خداوند استغفار مى‌كنند. ما هم بايد از خدا بخواهيم به ما توفيق دهد گاهى به آنها شباهتى پيدا كنيم. تشيّع و پيروى كردن از اهل بيت(عليهم السلام) يعنى اين كه انسان سعى كند شباهتى به آنها پيدا كند. حضرت على (عليه السلام) مى‌فرمايد: اَلا اِنّكم لا تَقْدِرونَ على ذلك و لكن اَعينوني بِوَرَع وَ اجْتهاد و عفّة وسِداد؛ بدانيد كه شما قدرت آن را نداريد (كه مثل من به قرص نان و جرعه آبى بسازيد) ولى با اجتناب از محارم، كوشش، پاك دامنى و خودنگه دارى مرا يارى رسانيد. بايد تلاش كنيم مثل آنها بشويم. انسان وقتى بداند چنين افرادى هم وجود دارند، از خدا مى‌خواهد به او توفيق دهد كه گاهى از اين حالات پيدا كند. ✂️ : پندهای امام صادق(ع) به ره‌جويان صادق، ص۳۵ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
🔖با موضوع : تعالی خود چیست؟ 🔖من کیستم؟ 🔖چگونه قدرت های درونی خود را مدیریت کنم؟ 👤با حضور : استاد وحید محقق (روانشناس، سطح خارج حوزه علمیه ) میزبان: استاد حسین زاده (کارشناس ارشد مشاوره خانواده) ⭕️جلسه دوم ⏱جمعه ۲۶ شهریور|ساعت ۲۱ 🌐آدرس پیج: http://instagram.com/fatehannet 🆔 @fatehan_net
📖 توجه به همسر 🔸یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که مردان مرتکب می‌شوند آن است که وقتی همسرشان با آنان کاری دارد یا با او حرف می‌زند و به هر دلیل دیگری به توجه او نیاز دارد، آقا خودش را مشغول کار دیگری مانند: تماشای تلویزیون، خواندن روزنامه، مجلّه و کتاب می‌کند!! در حالی ‌که آقایان حداقل در چند دقیقه اول لازم است؛ تمامی توجه خود را فقط متوجه همسرشان کنند و حتی این فرصت را باید مغتنم شمرد. به ‌طوری ‌که اگر در این‌گونه موقعیت‌ها به همسر توجه شود او نیز تمام همت و توان خود را برای جلب رضایت شوهرش و سازگاری در زندگی و تأمین نیازهای عاطفی او به کار می‌گیرد. 🔹البته باید توجه داشت محور این رابطه دوطرفه سودجویی و منفعت‌طلبی شخصی نباشد، بلکه به‌طور واقعی و به‌عنوان یک انسان و یک همسر شایسته به او احترام گذاشته شود و در این رابطه عاطفی و صمیمی رضایت خداوند و پاداش او انگیزه اصلی هر دو را شکل بدهد. ✂️ : همسرداری، ص۱۰۹ 👤 علی احمد پناهی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
📝 | معجزه‌ی طبیعت 🔸چقدر بچه‌ها را به طبیعت می‌بریم و چقدر در این فضا به آنها اجازه‌ی کشف می‌دهیم؟ منظورمان از طبیعت چیست؟ رفتن به یک‌ روستای بکر و خوش آب و هوا خیلی رویایی بنظر می‌رسد اما «طبیعت» شامل پارک کوچک محله هم میشود البته فضای سبز پارک، نه تاب و سرسره‌ی آن! 🔹دویدن با پای برهنه روی چمن، جمع کردن انواع سنگ و پرتاب آنها در آب، دیدن حشرات مختلف، لمس چوب و برگ درختان و حتی دیدن حیوانات برای هر کودکی لذت بخش است. هرچه حضور کودک در طبیعت که غنی‌ترین محیط بازی است بیشتر باشد، رشد بهتری خواهد داشت پس لااقل یک‌ روز در هفته را به گردش در طبیعت اختصاص دهیم. 🔸رعایت یک نکته مهم هنگام بازی در طبیعت ضروریست: چشم از کودک خود برداریم! این به معنی مراقبت نکردن از او نیست اما گفتن: نکن، نرو، کثیفه و انواع و اقسام فعل‌های منفی اجازه‌ی کسب تجربیات جدید را از کودک می‌گیرد. یک یا حتی دو دست لباس اضافه همراه خود ببریم تا نگران خیس شدن یا خاکی شدن لباس‌هایش نباشیم. اجازه بدهیم کودک از درخت بالا برود، از جوی آب بپرد و در یک کلام، کشف کند. 🔹اما چه بازی‌های دیگری میتوان انجام داد؟ بیایید یک بار فرآیند خوردن میوه را باهم مرور کنیم. یک میوه را در نظر بگیرید مثلا پرتقال. ما چکار میکنیم؟ میوه را میخریم، میشوییم، میگذاریم توی بشقاب. پوست میگیریم، میخوریم. بعد هم پوست آن را دور می‌اندازیم و تمام! آیا میتوان همین مراحل را تبدیل به بازی کرد؟ البته! فقط کافیست کل زندگی را بازی ببینیم. درست مثل یک کودک. حالا یک بار دیگر مراحل خوردن میوه را مرور میکنیم. 🔸یک ظرف سیب و پرتقال داریم. میتوانیم با پرتقال‌ها توپ بازی کنیم! با سیب‌ها اشکال مختلف بسازیم. اصلا یک بار آن‌ها را خوب نگاه کنیم. حتی دو تا پرتقال هم، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. سیب‌ها را بو کنیم. بوی سیب و پرتقال متفاوت است! چشم کودک‌ را ببندیم و بخواهیم میوه‌ها را تشخیص دهد. خب حالا اجازه هست میوه را پوست بکنیم؟ بله. اما چطور؟ این بار با دست. امروز میخواهیم مثل گربه‌ها با دهان‌مان میوه بخوریم. یا با چشم‌های بسته. خب دیگر خوردیم تمام شد. نکند میخواهید پوست و هسته‌ها را بریزید توی سطل زباله! یک خورشید قشنگ با پوست پرتقال بسازیم. بیایید عطر پرتقالی درست کنیم. پوست پرتقال‌ها را نخ بکشیم تا خانه‌مان چند روز بوی پرتقال بدهد. پوست پرتقال خودش خشک‌ میشود و کودک شما از نزدیک این فرآیند را درک کرده. هسته‌ها را خوب نگاه کنیم‌. هسته سیب و پرتقال متفاوت است. میتوانیم بعد از این که خشک شدند، آنها را توی یک ظرف شیشه‌ای بریزیم و هسته‌های مختلف را جمع کنیم. وقتی تعدادشان بیشتر شد با آنها کلاژ بسازیم. 🔹نمیخواهم از فواید این نوع میوه خوردن چیزی بگویم بهتر است خودتان امتحان کنید و اثرش را ببینید. طبیعت، ساده‌ترین و در عین حال بهترین منبع بازی است. از معجزه‌ی طبیعت غافل نشویم. 👤 ریحانه سادات موسوی (کارشناس روانشناسی و مربی حوزه کودک) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net