eitaa logo
منبرک فاطمی
6.2هزار دنبال‌کننده
997 عکس
891 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
7⃣هدف نهائى 🔹هدف از امر به معروف، انجام گرفتن خوبیها و هدف در نهى از منكر، كردن منكرات است. البته، منظور برخورد سطحى و بى نتیجه نیست. 🔹قرآن مى فرماید: اگر در مجلسى به آیات الهى توهین مى شود، جلسه را به عنوان ترك كنید تا مسیر بحث عوض شود. (حَتَّى یَخُوضُوا فى حَدیثٍ غَیرِه). 🔹بنابراین، اگر با ترك مجلس بحث ها عوض نشد، باید چاره دیگرى اندیشید؛ چون در قرآن هدف را تنها و ترك جلسه ندانسته، بلكه تغییر مسیر بحث دانسته است. لذا براى رسیدن به این هدف،از هر راه ممكن باید استفاده كرد. 🔹در بعضى روایات مى خوانیم: گناهكار را دهید تا خلاف را ترك كند. (حَتَّى یَتْرُكَه) 🔹اگر با تذكر و آزار ترك نكرد، مسؤولیت ما تمام نمى شود؛ بلكه از راههاى دیگر باید به نتیجه برسیم. در آیات جنگ، هدف برطرف شدن فتنه معرفى شده است. (وَ قاتَلُوهُم حَتَّى لاتَكُونَ فِتْنَة) 🔹بنابراین، باید تا رسیدن به این هدف، مبارزه را به شكلهاى مختلف ادامه داد. این، مربوط به هدف است. 🔹اما مقدار تلاش: عباداتى مثل نماز و روزه و حج، اعمالى صد در صد است و مقدار و زمان آن كاملاً روشن است؛ اما امر به معروف و نهى از منكر مقدار خاصى ندارد و نظیر مراجعه به پزشك است كه نمى توان گفت هر مریض در عمر خود به چه تعداد پزشك مراجعه كند و براى هر پزشك چند دقیقه صرف كند؛ یا براى خرید دارو چه مبلغى در نظر بگیرد. 🔹 هدف، سالم شدن مریض است و صرف زمان و مبلغ و مقدار تلاش، هیچ اندازه اى ندارد. لذا انبیا مى گفتند: تمام توان خود را براى اصلاح بكار مى بریم.
8⃣واجب عینى یا كفایى 🔸 : «آیا مثل دفن مرده است كه با اقدام بعضى، كفایت مى كند یا مثل اقامه نماز است كه بر هر فردى عیناً واجب است ؟». 🔸هر كدام از نظریه ها طرفدارانى دارد. در اینجا، نكاتى وجود دارد كه شاید بیان آنها مفید باشد؛ براى مثال: 1) از نظر «انكار قلبى» بر فرد فرد مردم است كه قلباً از گناه باشند؛ ولى از نظر «اقدام عملى و بیانى» همین كه بعضى اقدام كنند، از دیگران ساقط مى شود. 2) اگر مراد ما از معروف، احیاى تمام خوبیهاى است، باید تمام مردم كنند؛ اما اگر مراد احیاى نماز، روزه، حج و ... است، اقدام گروهى كافى است. 🔻 همچنین، اگر مراد از منكر برچیده شدن تمام مفاسداز تمام جامعه است، باید تمام مردم به پا خیزند؛ درست مثل كردن كه اگر هدف ما نظافت همه خیابان ها، بازارها، مدارس، كوچه ها و خانه هاست، این كار مربوط به همه مردم مى شود؛ ولى اگر هدف از نظافت، قسمت هاى جلو چشم و حساس است، قیام بعضى كافى است. 🔺امر به معروف و دعوت به حق، مخصوص یك گروه نیست. در جامعه، از نقش افراد نشویم. اگر یك فوتبالیست در میدان بازى در برابر چشم دیگران از خدا یاد كند و برنامه هاى نماز جماعت را در میدان ورزشى احیا كند؛ و اگر یك دانشگاهى در وسط درس كلام خود را قطع كند و به نماز اول وقت بایستد؛ و اگر مجریان سیما سخن و برنامه هاى خود را قطع كنند و در اول وقت به نماز بایستند، فرهنگ نماز اول وقت ترویج مى شود. ♦️خاطره روزى كه شاه از ایران فرار كرد، امام خمینى در اطراف پاریس بود. صدها خبرنگار و فیلمبردار گرد ایشان جمع شدند تا سخنان ایشان را به طور مستقیم به دنیا مخابره كنند. 🔺آن روز، مهمترین روز در تاریخ ایران و آن پیام هم سخن امام بود. همین كه امام روى صندلى نشست و چند كلمه اى با دنیا سخن گفت، ناگاه از فرزند عزیزش كه در كنار ایشان بود، پرسید: آیا اول نماز شده است؟ گفت: بله، الان اول وقت نماز است. 🔺امام سخن خود را كه در تمام دنیا به طور مستقیم پخش مى شد، قطع كرد و به سراغ نماز رفت. همه خبرنگاران و فیلمبرداران متحیر شدند كه چرا ناگهان سخن قطع شد. به آنان گفته شد: امام در اول وقت، سخنى با خدا دارد، نه با مردم»
9⃣یك نمونه قرآنى از نهى از منكر 🔻حضرت ابراهیم همین كه خود را بت پرست دید، به او گفت: این مجسمه هایى كه شما پابند عبادت آنها شده اید، چه معنا دارد. 🔺در این بیان بسیار كوتاه، به چند اصل مهم در امر به معروف و نهى از منكر پى مى بریم : از جمله : 1 - كسى كه امر به معروف مى كند، باید از و كفایت خاصى برخوردار باشد. 2 - در امر و نهى شرط سنى وجود ندارد (قالَ ِلاَبیه). 3 - امر و نهى را از نزدیكان شروع كنید. (قالَ ِلاَبیه). 4 - در نهى از منكر، ابتدا از منكرات نهى كنید (ما هذِهِ التَّماثیل). 5 - در امر و نهى، مردم را به و شخصیت خودشان متوجه سازید (اَنْتُم لَها عاكِفُون) 6 - در نهى از منكر، گاهى باید یك نفر در برابر گروهى قرار گیرد (ِلاَبیهِ و قَوْمِه). 7 - در امر و نهى با شیوه سؤال، را بیدار كنید. (ما هذِهِ التَّماثیل). 8 - در امر و نهى، قاطعیت و داشته باشید. (اَنْتُم وَ اباءَكُم). این اصول و درسهایى بود كه در نگاه نخست به ذهنم آمد. شاید شما اگر فكر كنید و یا به تفاسیر مراجعه كنید، مطالب دیگرى نیز فرا گیرید.
قسمت دوم امر به معروف و نهی از منكر 👆
نام زینب در شئون زندگی گل می کند در دل عشاق ایجاد تحول می کند مهدی زهرا که خود رمز توسل با خداست در مقام ذکر با زینب توسل می کند بالا نرفت آنکه به پای تو پا نشد آقا نشد هرآنکه گدای شما نشد مقصود از تکلم طور از تو گفتن است موسی نشد هر آنکه کلیم شما نشد روز ازل برای گلوی تو هیچ کس غیر از خدای عز و جل خونبها نشد در خلقتش زمین و مکانهای محترم بسیار آفرید ولی کربلا نشد .... ما گندم رسیده ی شهر ری توایم شکر خدا که نان تو از من جدا نشد یک گوشه می رویم و فقط گریه می کنیم حالا که کربلای تو روزی ما نشد *داداش* داغ تو اعظم است تحمل نمی شود در حیرتم چگونه قد نیزه تا نشد شاعر:علی اکبر لطیفیان ایام شهادت ابی عبدالله و شهدای کربلا ، روضه،روضه ی عمه ی سادات حضرت زینب یااباعبدالله؛ وارد کوفه شدن کنیز ام حبیبه اومد گفت خانم یه مشته زن و بچه اومدن،لباسا همه پاره،پای برهنه،خیلی گرسنه اند، ام حبیبه یه زنبیل پر از نان و خرما کرد گفت ببر،کنیزه اومد تو کاروان خرماها رو دادن،بچه ها همه گرسنه" خانم کلثوم اومد نون و خرماها رو از دست بچه ها گرفت انداخت تو زنبیل گفت صدقه بر ما حرامه ...." برگشت، (قدیمیا وقتی کارد به استخوانشون میرسید به دو نفر توسل میکردن بعد از عاشورا،یکی حضرت صغری،یکی هم روضه ام حبیبه)گفت نون و خرماها رو برگردون،ام حبیبه تعجب کرد گفت مکه تو نگفتی اینا گرسنه ان،چند روزه غذا نخوردن؟گفت خانوم،تا نون و خرماها رو دادم دست بچه ها یه خانمی اومد گرفت انداخت تو زنبیل گفت صدقه بر ما حرامه" بلند شد از جا گفت صدقه فقط به یه خانواده حرامه"اونم بنی هاشمیان ...." اومد خود ام حبیبه با گریه زنبیلای نان و خرما رو آوردن از بچه ها سوال کرد بزرگ شما کیه؟همه یه خانم قد خمیده رو نشدن دادن؛همه زینب و نشون دادن ..." اومد ام حبیبه،گفت چرا این نان و خرماها رو نزاشتید بچه ها بخورن؟گفت صدقه بر ما حرامه" گفت خانم جان صدقه نیست نذره ...."گفت ام حبیبه نذرت چیه؟گفت نذر من اینه هر کاروانی اومد تو این شهر نان و خرما نذر می کنم،نذرم اینه یه دفعه دیگه خانمم زینبو ببینم ..." یه موقع زینب صدا زد ام حبیبه" نذرت قبول شد ... من زینبم ...." گفت اگه تو زینبی چرا قدت خمیده؟چرا موهات سپید شده؟باورم نمیشه تو زینبی ،اون زینبی که من میشناسم"هیچ موقع از حسین جدا نمیشد ..." یه موقع عقیله ی بنی هاشم حضرت زینب صدا زد ام حبیبه اون سری که بالا نیزه ست سر حسینه ...." حسین ....... لذا چند روز اهل بیت ابی عبدالله رد تو یه خرابه ای نگه داشتن،نه بامی نه در " ده هزار نفر نوشته مرحوم اشتهاردی شهر رو محاصره کرده بودن گفتن الان جیگر بچه های حسین رو میسوزونیم"چی کار کردن؟شروع کردن غذا پختن ...." بچه ها زینب و میگرفتن،عمه ما گرسنمونه ...." زخانه ها بوی طعام می آید ..... اینم برا شهدا،شهدای مدافع حرم زینبی؛ دارن حرکت می کنن،یه موقع زینب دید شمر و زجر ابن قیس و سنان و دیگر نانجیبا دارن به رباب میخندن ...." آخ آخ ..... یه نگاهی کرد حضرت زینب دید رباب دستاشو داره تکون میده ،اما خوابه ...."گفت خانم جان،رباب،همسر برادر بیدار شو ببین این نانجیبا دارن بهت میخندن ....." گفت خانم جان خوابم برد ؛ خواب علی اصغر و دیدم..... خواب دیدم علی اصغر تو بغلمه،دارم براش لالایی می گم ..... دستمو تکون میدادم ........." حسین .......... غم عشقت بیابون پرورم کرد ....... هوای وصل بی بال و پرم کرد ...... ای دل .....ای دل ..... به ما گفتی صبوری کن صبوری صبوری، طرفه خاکی بر سرم کرد ...... دلم را هر چه میخواهی بسوزان تنم را هرچه میخواهی بلرزان ولی در کوچه های کوفه و شام .... به پیش چشم نامحرم مگردان ... حسین . @fatemi5
سؤال: گوش دادن به موسیقی که دارای مجوز وزارت ارشاد است، چه حکمی دارد؟ جواب: هر موسیقی که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور کرده و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است و اگر اینگونه نباشد، گوش دادن به آن به تنهایی اشکال ندارد.
سؤال: آیا رعایت احکام تجوید (مثل مد ّلازم و ادغام ) در نماز لازم است؟ جواب: لازم نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که مدّ لازم و عدم وقف بر حرکت و وصل بر سکون و ادغام در حروف یرملون رعایت شود.
احکام موسیقی تجوید در نماز👆
روضه ام حبیبه👆
قسمت دوم امر به معروف و نهی از منكر 👆
غیرت دینی در کربلا👆
ایثار و مواسات👆
شعر عشق👆
ظلم 👆 مصادیق ظلم یکی که خیر رساندن به ظالم ست
حضرت رقیه👆
فایل خانواده👆
مصایب و صبوری👆
صفات جاهل 👆
دغدغه های پیامبر👆
لقمه حرام👆
شعر امام حسن مجتبی علیه السلام 👆
پیامبر رحمت👆
شرح دعای عهد 👆
بسم الله الرحمن الرحيم ✅ اگر به جای چهار رکعت نماز حواسمان نبود پنج رکعت به جا آوردیم تکلیف چیست؟ 📝 پاسخ: 🌷اگر نماز را کاملا تمام کرده بودید و الآن متوجه شدید که پنج رکعت خواندید نماز باطل است و باید دوباره نماز را از اول به جا آورید 🌷اگر هنوز نماز را تمام نکردید و در حین نماز بعد از رکوع رکعت پنجم متوجه شدید که پنج رکعت به جا آوردید باز هم نماز باطل است و باید دوباره از اول به جا آورید. 🌷اگر در حالت قیام نماز بودید یعنی قبل از رکوع بودید و متوجه شدید که رکعت پنجم هستید فوری بنشینید و تشهد و سلام نماز را بخوانید و بعد از سلام ،فوری سجده سهو را به خاطر قیام بی جا، به جا آورده شود.
🔻گناهانِ نفتی و بنزینی🔻 ✍ بعضی از مثل «نفت» هستند، و بعضی‌ها هم مثل «بنزین»❗️ قرآن درباره نفتی، میگه: ☜ «انجامش ندین»☹️👇 🕋 لَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ (حجرات/۱۱) 💢 به همدیگه طعنه نزنید، تیکّه نندازید. 🕋 لَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ (حجرات/۱۱) 💢 همدیگه رو با القاب زشت صدا نکنید. 🕋 لَا تَجَسَّسُوا (حجرات/۱۲) 💢 توی کار همدیگه تجسّس و فضولی نکنید. 🕋 لَا یَغْتَب (حجرات/۱۲) 💢 غیبت همدیگه رو نکنید. امّا درباره بنزینی میگه: ☜ لَا تَقْرَبُوا: یعنی حتّی «نزدیکش هم نشید».😱 چون «بنزین»، بر خلافِ «نفت»، از دور هم آتیش می‌گیره.🔥👇 🕋 لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ (انعام/۱۵۱) 💢 به فواحش و کارهای زشت اصلاً نزدیک نشوید، چه آشکار باشد چه پنهان. 🕋 لَا تَقْرَبُوا الزِّنَا، إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِیلًا (اسراء/۳۲) 💢 به نزدیک نشوید، که کار بسیار زشت، و راه بدی است! خواهرم! برادرم!⚠ 👀 نگاه به 👤 رابطه با 📱 چت کردن با 🗣 صحبت کردنِ بی‌مورد با و... همه مصداقِ نزدیک شدنِ به هستند. ❌ و جزوِ گناهانِ بنزینی هستند.🔥 نباید نزدیکش شد. 😈 برای حضرت موسی قسم خورد، که هرجا زن و مردی تنها باشند، من خودم شخصاً میام کنارشون، نه یارانم. 📚 امالی شیخ مفید، ص ۱۵۷. @talangoremazhabi