eitaa logo
منبرک فاطمی
6.1هزار دنبال‌کننده
986 عکس
882 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی 4تا مبحث 1️⃣در تولد پیامبراتفاقاتی مثل👇 خاموشی آتشکده فارس شکستن طاق کسری منع شیطان از آسمانها برو افتادن بتها و. چون تمدن پیامبرو خصوصا حاکمیت اسلام باعث میشود که:👇 🔸حکومت های مادی ومنحرف سرنگون بشه 🔹ابوسفیانهاو منحرفین ساقط بشن 🔸بشر از فشار ظالمین آزادبشه امروز با گسترش پیام اسلام توسط انقلاب اسلامی در دنیا مستکبرین احساس خطر نمودن. میبینم که معادلات بنفع اسلام در حال تغییر هست لذا با تمام قدرت اعم از تحریم وجنگ روانی دنبال توقف حرکت اسلام با محوریت ایران هستند. تحرکات عراق و سوریه و...همه در همین رابطه هست. 2️⃣خدا چرا پیامبر میفرسته؟ در واقع دو دلیل اصلی داره ۱-اتمام حجت برای بشر بشه عقل و وحی دو ابزار هدایت هستند قیامت میگویم ای کاش بحرف عقل میکردیم. لَو كُنّا نَسمَعُ أَو نَعقِلُ ما كُنّا في أَصحابِ السَّعيرِ 10 ملک عقل پیامبر درون هست همه احکام اسلام منطبق عقل است. عقل ابزار فهم دین است فرق انسان با بقیه موجودات در نعمت عقل است. ابزار سنجش و لازمه تلکلیف و سوال قیامت عقل است گاهی مرور زمان باعث کشف فلسفه بعضی اعمال میشود یعنی باپیشرفت علم مردم فلسفه را میفهمند. ۲-دعوت بخدا وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا ﴿۴۶احزاب) همه چیز باید خدایی بشه برای خدا حرف بزنیم برای خدا کار کنیم محور زندگی اقتصاد،سیاست،خانواده فقط خدا و رضایت خدا باشد. چرا دور کعبه میچرخیم تا اعلام کنیم محور زندگی ما فقط خدا و رضایت خداوند متعال هست. البته باید خدا را شناخت و ایمان را قوی و بعد او را محور قرار داد. الان بعضی محور زندگی شون رضایت مردم ست بهشون میکن اومانسیم خیلی از مکاتب هستند لذت محور هستند نه خدا محور همه چی خصوصا عبادات برای خدا خالص بشه «قل ان صلاتی و نسکی‌ و محیای و مماتی للّه ربّ العالمین 3️⃣چطور شد اسلام اینقدر پیشرفت کرد. در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 600 ملیون یعنی 23 درصد مردم دنیامسلمان هستندبااین همه توطئه و فشار عوامل اسلام سه چیز هست. ۱_معارف بلند قران آیاتش شیرینی و جذابیت خاصی داره ایاتش جامعیت دارد و کامل هست. اعجاز علمي از مهم‌ترين ابعاد اعجاز قرآن در عصر حاضر است. (http://qurantv.ir/content/5420) انچه میخواهیم در قران هست. قران کتاب اندیشه و عمل هست دشمن به جاذبه شگفت انگیز قرآن اعتراف میکند محتوای بسیار غنی و متنوع، آن هم از انسانی درس نخوانده عجیب است لذا موظف به قرائت و تدبر و عمل به قران شدیم. ۲_حمایت وایثار یاران پیامبر ایثار حضرت خدیجه حضرت خدیجه نشان داد که یک زن میتونه در پیشرفت یک دین موثر باشه همانطور که حضرت زهرا س و حضرت زینب بسیار موثر بودند زن اگر متوجه رسالت و ماموریت خودش بشه می‌تونه در خانواده و جامعه موثر بشه و ایثار و‌حمایت حضرت علی (ع) تلاش سلمان و ابوذر و.... امروز هم رفتار،ثبات قدم ما نیز در گسترش اسلام موثر هست. ۳_رفتار خود پیامبر اینقدر این رفتار حسابشده بود که خداوند میفرماید ولکم فی رسول الله اسوه حسنه چون انسان اثرپذیره انسان دنبال الگو‌وقهرمان در زندگی خودش هست. بهترینش خاتم الانبیا هست البته دشمن برای تخریب الگوها خیلی کار می‌کنه. تحریف،تخریب وجایگزینی الگو بصورت نرم از برنامه های دشمن ست. 4️⃣چند نمونه از رفتار های پیامبردر پیشرفت اسلام که قابلیت الگو‌گیری داره ۱_,معنویت پیامبر سکوی رشد انسان وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‌ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً «79اسرا) محبوب پیامبر ست. قره عینی فی الصلاه معنویت یعنی مناسک (نماز و روزه....) معنویت یعنی توکل و اعتماد بخدا ومالنا الانتوکل علی الله انسان بامعنویت بواسطه توکل قدرتمندست. معنویت انسان به او انرژی میده که در مقابل ظلم بایسته درب قلعه خیبر با قدرت معنویت کنده میشه بامعنویت شب عاشورا امام مسیر تاریخ را عوض کرد معنویت باشد دوری از فساد میشه أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات مفاسد فضای مجازی و ...بواسطه خلوت شدن مسجد ونماز و دوری از معنویت ست. معنویت ارامش و در نتیجه سلامت میاره. وقتی مسجد خلوت بشه بیمارستان و زندان باید شلوغ بشه. خود پیامبر روزی۷۰ بار استغفار میکرد. امام صادق شرط شفاعت را نماز اعلام می‌کنه ۲-اخلاق اخلاق یعنی چه؟ اخلاق یعنی تواضع. خودتو از دیگران بالاتر نگیر وقتی احساس غرور می‌کنی دیگران و تحقیر و تمسخر می‌کنی حتی غیبت و تهمت بواسطه این حس هست. مردم و‌الکی قضاوت می‌کنی. لقمان سفارش به تواضع می‌کنه به فرزندش. پیامبر بهمه سلام میکرد. هر جای جلسه می‌نشست طوری شناخته نمیشد. با پیر زن که سوال کرد کلی وقت می‌گذاشت. https://eitaa.com/fatemi5/595
🔻اخلاق یعنی گذشت. در فتح مکه میگفتند الان میزنه می‌بنده و ... دیدند اعلام عفو عمومی کرد با اون همه جنایات اونها قاتل حمزه اومد و او رو عفو کرد. کسی که هر روز زباله بسرش می‌ریزه مریض شد پیامبر به عیادتش رفت. بیشترین بهشتی ها بواسطه اخلاق بهشت میرن اخلاق گناه رو ذوب می‌کنه اخلاق انسان رو‌محبوب دلها می‌کنه لذا خدا به پیغمبر میگه تو اگه بد اخلاق بودی هیچکی اطرافت نمیموند. ولو کنت فضا غلیظ القلب... 🔻اخلاق یعنی محبت محبت نبوی(ص)، مدیریت موفق در حکومت اسلامی را ارائه کرد اصلا پیامبر مجسمه محبت بود. پیامبر فرمود؛ «محبوب‏ترين شما نزد خداوند كسانى هستند كه در ميان مردم الفت و دوستى ايجاد مى‏كنند و خودشان نيز محبت‏ و دوستى را پذيرا ‏شوند. يكى از معجزات پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و سلم «تأليف قلوب» است. محبت؛ شاکلۀ بنیادین در اسلام است تألیف قلوب؛ شاخصۀ قرآنی در تحقق محبّت نبوی(ص) هست امام باقر عليه السلام میفرماید«الدين هو الحب و الحب هو الدين»؛ دين محبت است و محبت دين است الان دشمن تلاش داره اسلام رو دین خشونت نشون بده. داعش و القاعده رو بوجود میاره تا اسلام رو خشن معرفی کنه. کاریکاتور و فیلم و جوک درست می‌کنه تا وجهه اسلام رو تخریب کنه. مصادیق محبت پیامبر بسیار زیاده هر اسیری رو به یه بهانه ازاد میکرد تو چند مسلمون و باسواد کن آزاد هستی تو پول داری به چند فقیر رسیدگی کن آزادی تو با غیرتی آزادی و... بلال زنان یهودی رو از کنار کشته هاشون در نیز. عبور داد پیامبر توبیخش کرد. بواسطه گریه یه بچه نماز و سریع خوند و فوری رسیدگی کرد.. خیبر راضی نشد از رو بروی دشمن ببنده. برده داری رو لغو کرد به هر بهونه برده ها ازاد شدند. 🔺اخلاق یعنی سوز داشتن «حریص علیكم» او نسبت به شما سوز دارد و براى ایمان شما حرص مى‏خورد و در جاى دیگر خطاب به پیامبر مى‏فرماید: «لعلّك باخع نفسك الا یكونوا مؤمنین» شاید خویشتن را هلاك كنى كه چرا آنها ایمان نمى‏آورند. اخلاق همراهی با مردم و مثل مردم زندگی کردن. میتونی اشرافی باشه ولی مثل مردم ساده زندگی میکرد. زنها فشار اورپن زندگی تجملاتی میخواهیم گفت نیمتونین بروید خونه باباتون. اصلا دلداده دنیا نبود تجملات دریچه ورود شیطان هست. اخلاق یعنی در مقابل مشکلات مردم احساس مسولیت داشته باشی. در خشکسالی ابوطالب عیالوا. بودهرینه کفالت علی ع را قبول کرد ✅و اخرین نمونه از رفتار های پیامبر استقامت پیامبر در مقابل دشمن بود در فشار اقتصادی؛سیاسی محکم ایستاد در حال تکمیل شدن میباشد @fatemi5 https://eitaa.com/fatemi5/596
سلام👆👆👆 ✅بمناسبت میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم وامام صادق علیه السلام 🔻دلیل حوادث تولد پیامبر چی بود 🔸خدا چرا پیامبر می‌فرسته 🔹اتمام حجت و دعوت بخدا ⬅️دلایل پیشرف اسلام 🔹معارف بلند قران 🔸حمایت و ایثار یاران ⬅️رفتار پیامبرمثل👇 👈معنویت 👈اخلاق 👈استقامت (تنظیم فاطمی) @fatemi5 سروش و ایتا https://eitaa.com/fatemi5/598 ایتا https://telegram.me/fatemi677 تلگرام
درس‌هایی از پیامبر(ص) 📝شدید با 🔰از همان ابتدایی که (ص) در مدینه شکل گرفت، دشمنان آن هم شروع به کار کردند. پیامبر(ص) در دوران حکومت خود، حداقل با سه گروه دشمن مواجه بود: 1️⃣دشمن اول، قبایل نیمه وحشی‌: که اطراف مدینه زندگی می‌کردند «و تمام زندگی آنها عبارت از جنگ و خونریزی و غارت و به جان هم افتادن و از همدیگر قاپیدن است.» 28/2/80 پیامبر «در هر کدام از آنها اگر نشانه‌ی صلاح و هدایت بود، بست ... و بر و پیمان خودش، بسیار پافشاری می‌کرد و پایدار بود.» 28/2/80 اما آنهایی که شریر و بودند، «پیغمبر سراغ آنها رفت و آنها را منکوب کرد و سر جای خودشان نشاند..» 2️⃣دشمن دوم، و اهل قریش: «پیغمبر احساس کرد اگر بنشیند تا آنها سراغش بیایند، یقیناً آنها فرصت خواهند یافت؛ لذا سراغ آنها رفت؛ منتها به طرف مکه حرکت نکرد. راه کاروانىِ آنها از نزدیکی مدینه عبور می‌کرد؛ پیغمبر تعرّض خودش را به آنها شروع کرد، که جنگ بدر، مهم‌ترینِ این تعرّض‌ها در اوّلِ کار بود. پیغمبر تعرّض را شروع کرد؛ آنها هم با تعصّب و پیگیری و لجاجت به جنگ آن حضرت آمدند. تقریباً چهار، پنج سال وضع این‌گونه بود؛ یعنی پیغمبر آنها را به حال خودشان رها نمی‌کرد؛ آنها هم امیدوار بودند که بتوانند این مولود جدید - یعنی نظام اسلامی - را که از آن احساس خطر می‌کردند، ریشه کن کنند. و جنگ‌های متعدّد دیگری که اتّفاق افتاد، در همین زمینه بود.» آخرین جنگ پیامبر(ص) با این دشمنان، بود و پس از آن، ماجرای پیش آمد و پیامبر(ص) با آنان پیمان صلح امضا کرد. اما سال هشتم بعثت، «که کفّار کرده بودند، پیغمبر رفت و مکه را فتح کرد، که فتحی عظیم و حاکی از تسلّط و اقتدار آن حضرت بود.» 3️⃣دشمن سوم، یهودی‌ها: «یعنی که علی‌العجاله حاضر شدند با پیغمبر در مدینه زندگی کنند؛ اما دست از موذیگری و اخلالگری و تخریب برنمی‌داشتند... پیغمبر تا آن‌جایی که می‌توانست، با اینها مدارا کرد؛ اما بعد که دید اینها مدارابردار نیستند، مجازاتشان کرد. هرکدام از این سه قبیله عملی انجام دادند و پیغمبر بر طبق آن عمل، آنها را مجازات کرد. اوّل، بودند که به پیغمبر خیانت کردند؛ پیغمبر سراغشان رفت و فرمود باید از آن‌جا بروید؛ اینها را کوچ داد و از آن منطقه بیرون کرد و تمام امکاناتشان برای مسلمان‌ها ماند. دسته‌ی دوم، بودند. اینها هم خیانت کردند لذا پیغمبر فرمود مقداری از وسایلتان را بردارید و بروید؛ اینها هم مجبور شدند و رفتند. 🔰 دسته‌ی سوم بودند که پیغمبر امان و اجازه‌شان داد تا بمانند؛ اینها را بیرون نکرد؛ با اینها پیمان بست تا در جنگ خندق نگذارند دشمن از طرف محلاتشان وارد مدینه شود؛ اما اینها ناجوانمردی کردند و با دشمن پیمان بستند تا در کنار آنها به پیغمبر حمله کنند!... بعد که قریش و هم‌پیمانانشان شکست خوردند و از خندق جدا شدند و به طرف مکه رفتند، پیغمبر به مدینه برگشت. همان روزی که برگشت، نماز ظهر را خواند و فرمود نماز عصر را جلوِ قلعه‌های بنی‌قریظه می‌خوانیم؛ راه بیفتیم به آن‌جا برویم؛ یعنی حتّی یک شب هم معطل نکرد؛ رفت و آنها را محاصره کرد. بیست‌وپنج روز بین اینها محاصره و درگیری بود؛ بعد پیغمبر همه‌ی مردان جنگی اینها را به قتل رساند؛ چون خیانتشان بزرگ‌تر بود و قابل اصلاح نبودند.» بنابراین در هیچکدام از این قضایا، پیغمبر نکرد اما در مقابل نقض عهد آنان، ساکت نماند و پاسخ خیانت‌شان را با کامل داد. @Khattehezbollah
عالَم بهشت سَرمد و خُلدِ مُخلَّد است آن لحظه ای که بر لب ما مدح ایزد است این اعتقاد ماست سرآمد محمّد است فرمانده اوست گوش به فرمان او علی جان جهانیان شده و جان او علی او اوج مهربانی و ایثار و پاکی است از آسمان جدا شده امّا چه خاکی است وقتی علی سْت پای رکابش چه باکی است... از فتنه های خیبریان و منافقان حیدر پناه حضرت عشقْ است و عاشقان دین خداست تا به اَبد زیر دِیْنِ او گشتم نگرد چون اَحدی نیست عِینِ او زیباترین ترانه دم یا حسین او دنیا نداشت دَر خور او هیچ جز خودش یک یاحسین هدیه یِ روز تولّدش سبز است مثل گنبد او محشرم اگر... سینه کنم به عشق نبی و علی سپر گیتی ندیده است کسی مثل این بشر باشد بشیر آخرت و رهبر صراط عیدی روز آمدنش برگه یِ برات برگ برات خُلدِ برین جای خود به ما... امشب بده برات سفر تا به کربلا شبهای جمعه فاطمه در صحن دلربا گوید به روی دوشِ تو نَه... زیر دست و پاست واویلتا حسین وصیِ نبی کجاست؟! 🔹 🔹
🔴سه بُعد زندگی امام صادق(علیه السلام) ♦️مقام معظم رهبری :«امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم بود و مرد تشکیلات بود.اما مرد علم بودنش را همه بسیار شنیده‌اند. میدان آموزشی آن بزرگوار در تاریخ زندگی امامان شیعه بی نظیر بود. ♦️اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزهٔ دامنه‌دار بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت، و بوجود آوردن حکومت اسلامی و علوی(به جای حکومت بنی‌امیه). ♦️اما بُعد سوم را اصلا بسیاری نشنیده‌اند، مرد تشکیلات. ایشان یک تشکیلات عظیمی از مؤمنانِ به خود و طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام، از اقصای خراسان و ما وراءالنهر تا شمال آفریقا، بوجود آورده بود.تشکیلات یعنی وقتی امام صادق اراده میکند آنچه را که او می‌خواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام، به مردم می‌گویند تا بدانند.» @a_fatemi24
🤔 ! ❓ شخصی بدون مجوز از سازمان آب، لوله‌ای از خيابان به منزل خود كشيده است لطفاً‌ بفرماييد: الف) حكم غسل و وضوی انجام شده با آن آب، چه حكمی دارد؟ ب) در صورتی كه انشعاب لوله از منزل همسايه ـ با اجازه وی‌ ـ باشد، حكم چگونه است؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: الف) در فرض سؤال حكم غصب را دارد. ب) با فرض عدم صدور مجوز از سازمان آب اجازه همسايه مجوّز استفاده از آن نيست. ✍ آیت الله سیستانی: الف) خلاف مقررات جائز نيست ولی غسل و وضوئش صحيح است. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: الف) غسل و وضو با آب مذكور حرام است، ولی محكوم به صحت است. ب) اگر خلاف مقررات باشد، ‌جائز نيست، ولی محكوم به صحت است. ✍ آیت الله صافی گلپایگانی: الف و ب) اگر مسئولين امر اجازه دهند اشكال ندارد. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: الف) اگر بنا دارد پول آب مصرفی را بدهد وضو و غسل صحيح است. و اگر بنا دارد پول آب مصرفی را ندهد، وضو و غسل اشكال دارد. بنابر احتياط واجب صحيح نيست. ب) كار غير قانونی كرده ولي چون اصل آب غصبی نيست لذا وضو و غسل باطل نيست. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: الف) جايز نيست و غسل و وضوي او اشكال دارد. ب)‌ هرگاه بر خلاف مقررات اداره آب باشد اين كار نيز جايز نيست. ✍ آیت الله نوری همدانی: الف و ب) هر دو اشكال دارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: الف) درفرض سؤال بنابر احتياط واجب صحيح نيست. ب) ‌چنانچه سازمان آب انشعاب داده و شرط كرده كه اين انشعاب را به ديگری ندهيد دادن انشعاب بنابر احتياط واجب جايز نيست و استفاده از آن هم بنابر احتياط واجب جايز نمی‌باشد. 📚 منابع: جامع الاحكام آیت الله صافی گلپایگانی، ج1، ص36، با استفاده از س103 / جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی، ج1، ص56، با استفاده از س146 / سایت پاسخ به سوالات فقه و معارف اسلامی جامعة الزهرا (س)، قسمت فقه، مبحث غسل، فصل شرایط غسل / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید / استفتاء شفاهی از مراجع معظم تقلید
هدایای دهگانه و تهیه آنها قبل از مرگ سبک زندگی قبل از مرگ چهل وظیفه قبل از مرگ روش عاقبت بخیری هدایای دهگانه و تهیه آنها قبل از مرگ سبک زندگی قبل از مرگ چهل وظیفه قبل از مرگ روش عاقبت بخیری هدایای دهگانه و تهیه آنها قبل از مرگ " أمّا هديّة عزرائيل فأربعة أشياء: و هديّة القبر أربعة أشياء: و هديّة منكر و نكير أربعة أشياء: و هديّة الميزان أربعة أشياء: و هديّة الصراط أربعة أشياء: و هدية مالك أربعة أشياء: و هديّة رضوان أربعة أشياء: و هديّة النبيّ صلّى اللّه عليه و اله أربعة أشياء: و هديّة جبرئيل أربعة أشياء: و هدية اللّه تعالى أربعة أشياء: ترجمه ی حدیث همراه با ذکر آیات و روایات مربوطه 1) عزرائيل 2) قبر 3) نكير و منكر 4) ميزان 5) پل صراط 6) دربان دوزخ 7) دربان بهشت 8) پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» 9) جبرئیل 10) و خداوند متعال؛ براى عزرائيل چهار چيز: 1) رضايت حقداران، 2) قضاى نمازها، 3) اشتياق به خدا، 4) و آرزوى مرگ؛ براى خداوند متعال هم چهار چيز: 5) ترك سخن‏چينى، 1) استبراى از بول، ( و رعایت طهارت و پاکی) 2) تلاوت قرآن، 3) و نماز شب؛ براى نكير و منكر هم چهار چيز: 1) راستگويى، 2) ترك غيبت، 3) حقگويى، 4) و فروتنى براى همه؛ براى ميزان نيز چهار چيز: براى صراط هم چهار چيز: براى دربان دوزخ هم چهار چيز: براى دربان بهشت نيز چهار چيز: براى پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» هم چهار چيز: جبرئيل هم چهار چيز: براى قبر هم چهار چيز: هدایای دهگانه و تهیه آنها قبل از مرگ سبک زندگی قبل از مرگ چهل وظیفه قبل از مرگ روش عاقبت بخیری جاء رجل إلى النبيّ صلّى اللّه عليه و اله فقال له: أتأذن لي أن أتمنّى الموت، فقال صلّى اللّه عليه و آله: الموت شي‏ء لا بدّ منه و سفر طويل ينبغي لمن أراده أن يرفع عشر هدايا، فقال: و ما هي؟ قال صلّى اللّه عليه و آله: 1) هديّة عزرائيل، 2) و هديّة القبر، 3) و هديّة منكر و نكير، 4) و هديّة الميزان، 5) و هديّة الصراط، 6) و هديّة مالك ، 7) و هديّة رضوان ، 8) و هديّة النبيّ صلّى اللّه عليه و اله، 9) و هديّة جبرئيل، 10) و هديّة اللّه تعالى. أمّا هديّة عزرائيل فأربعة أشياء: 1) رضاء الخصماء، 2) و قضاء الفوائت، 3) و الشوق إلى اللّه، 4) و التمنّي للموت و هديّة القبر أربعة أشياء: 1) ترك النميمة، 2) و استبراؤه من البول، 3) و قراءة القرآن، 4) و صلاة الليل و هديّة منكر و نكير أربعة أشياء: 1) صدق اللسان، 2) و ترك الغيبة، 3) و قول الحقّ، 4) و التواضع لكلّ أحد «6». و هديّة الميزان أربعة أشياء: 1) كظم الغيظ، 2) و ورع صادق، 3) و المشي إلى الجماعات، 4) و التداعي إلى المغفرات. و هديّة الصراط أربعة أشياء: 1) إخلاص العمل، 2) و حسن الخلق، 3) و كثرة ذكر اللّه، 4) و احتمال الأذى . و هدية مالك أربعة أشياء: 1) البكاء من خشية اللّه، 2) و صدقة السر، 3) و ترك المعاصي، 4) و برّ الوالدين. و هديّة رضوان أربعة أشياء: 1) الصبر على المكاره، 2) و الشكر على نعمه، 3) و إنفاق المال في طاعته، 4) و حفظ الأمانة في الوقف. و هديّة النبيّ صلّى اللّه عليه و اله أربعة أشياء: 1) محبّته، 2) و الإقتداء بسنّته، 3) و محبّة أهل بيته، 4) و حفظ اللسان عن الفحشاء. و هديّة جبرئيل أربعة أشياء: 1) قلّة الأكل، 2) و قلّة النوم، 3) و مداومة الحمد، 4) و قلّة الكلام. و هدية اللّه تعالى أربعة أشياء: 1) الأمر بالمعروف، 2) و النهي عن المنكر 3) و النصيحة للخلق، 4) و الرحمة على كلّ أحد. @fatemi5
🔴قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ♦️«مَنْ يَصْبِرْ نَصَرَهُ اللهُ وَ مَا أُعْطِيَ عَطَاءٌ خَيْرٌ وَ أَوْسَعُ مِنَ الصَّبْرِ وَ النَّصْرُ مَعَ الصَّبْرِ وَ الْفَرَجُ بَعْدَ الْكَرْبِ وَ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» ♦️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هرکس صبر کند خداوند یاریش می‌کند، و هیچ خیر و نیکی بهتر از صبر نیست و بدان پیروزی بر مشکلات با صبر حاصل شده و گشایش در زندگی با بلا ممکن می‌شود. و همانا همراه سختی راحتی است. 📚(مستدرك الوسائل؛ ج‌11، ص 263) @fatemi5
✅ امام علی علیه‌السلام: 📍 طَلَبُ الدُّنيا رَأسُ الفِتنَةِ؛ 📌 دنياطلبى، ريشه فتنه است. 📚 غرر الحكم، ح۵۹۹۰ 🆔 @fatemi5
✅وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِى كَانُوا يَعْمَلُونَ ترجمه و كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند، قطعاً لغزش‏هاى آنان را مى‏پوشانیم، و بى شك بهتر از آنچه عمل مى‏كرده‏اند پاداششان مى‏دهیم. 🌹نکته ها از بهترین نمونه ‏هاى جهاد كه در آیه ‏ى قبل خواندیم، ایمان و عمل صالح است كه در این آیه عنوان شده است. 🌹پيام ها  1- انسان براى دریافت پاداش‏هاى الهى، به ایمان و صالح، هر دو نیازمند است. «آمنوا و عملوا الصّالحات»  2- مؤمنان از و گناه به دور نیستند. «و الّذین آمنوا... لنكفّرن عنهم سیئاتهم»  3- پاداش الهى، تنها گناهان گذشته نیست، بلكه دریافت پاداش نیز هست. «لنكفّرن عنهم سیئاتهم و لنجزینّهم»  4- دریافت پاداش پس از شدن از گناهان است. «لنكفّرن... لنجزینّهم» عنکبوت ۱۷ @fatemi5
ویژگی های بسیج از دیدگاه قرآن.pdf
475.5K
📜فیش منبر کوتاه 📩 هفته بسیج ویژگی های بسیج از دیدگاه قرآن 🔵منبر کوتاه به مناسبت هفته بسیج 💠دسترسی به متن منبر @fatemi5 @fishemenbar
راههای تقویت روحیه شهادت و ایثارگری.pdf
602.1K
📜فیش منبر 📩 هفته بسیج 🔵منبر کامل به مناسبت هفته بسیج راههای تقویت روحیه شهادت و ایثارگری ╭─═ঊঈ🔻💢ঊঈ═─╮ 🔵 @fishemenbar👌 ╰─═ঊঈ💢🔺ঊঈ═─╯
راههای تقویت روحیه شهادت و ایثارگری.pdf
602.1K
📜فیش منبر 📩 هفته بسیج 🔵منبر کامل به مناسبت هفته بسیج راههای تقویت روحیه شهادت و ایثارگری 🔵 @fishemenbar👌 ╰─═ঊঈ💢🔺ঊঈ═─╯
تشرف تاجر اصفهانی و طیّ الارض با جناب هالو حاج آقا جمال الدین(ره) نقل می فرمود: « من برای نماز ظهر و عصر به مسجد شیخ لطف الله ، که در میدان شاه اصفهان واقع است، می آمدم. روزی نزدیک مسجد جنازه ای را دیدم که می برند و چند نفر از حمالها و کشیکچی ها همراه او هستند. حاجی تاجری، از بزرگان تجار هم که از آشنایان من است پشت سر آن جنازه بود و به شدت گریه می کرد و اشک می ریخت. من بسیار تعجب کردم چون اگر این میت از بستگان بسیار نزدیک حاجی تاجر است که این طور برای او گریه می کند، پس چرا به این شکل مختصر و اهانت آمیز او را تشییع می کنند و اگر با او ارتباطی ندارد، پس چرا این طور برای او گریه می کند؟ تا آن که نزدیک من رسید، پیش آمد و گفت: آقا به تشییع جنازه اولیاء حق نمی آیید؟ با شنیدن این کلام، از رفتن به مسجد و نماز جماعت منصرف شدم و به همراه آن جنازه تا سر چشمه پاقلعه در اصفهان رفتم. ( این محل سابقاً غسالخانه مهم شهر بود ) وقتی به آن جا رسیدیم، از دوری راه و پیاده روی خسته شده بودم. در آن حال ناراحت بودم که چه دلیلی داشت که نماز اول وقت و جماعت را ترک کردم و تحمل این سختی را نمودم آن هم به خاطر حرف حاجی. با حال افسردگی در این فکر بودم که حاجی پیش من آمد و گفت: شما نپرسیدید که جنازه از کیست؟ گفتم: بگو. گفت: می دانید امسال من به حج مشرف شدم. در مسافرتم چون نزدیک کربلا رسیدم، آن بسته ای را که همه پول و مخارج سفر با باقی اثاثیه و لوازم من در آن بود، دزد برد و در کربلا هم هیچ آشنایی نداشتم که از او پول قرض کنم. تصور آن که این همه دارایی را داشته ام و تا این جا رسیده ام؛ ولی از حج محروم شده باشم، بی اندازه مرا غمگین و افسرده کرده بود. در فکر بودم که چه کنم. تا آن که شب را به مسجد کوفه رفتم. در بین راه که تنها بودم و از غم و غصه سرم را پایین انداخته بودم، دیدم سواری با کمال هیبت و اوصافی که در وجود مبارک حضرت صاحب الامرعلیه السلام توصیف شده، در برابرم پیدا شده و فرمودند: چرا این طور افسرده حالی؟ عرض کردم: مسافرم و خستگی راه سفر دارم. فرمودند: اگر علتی غیر از این دارد، بگو؟ با اصرار ایشان شرح حالم را عرض کردم. در این حال صدا زدند: هالو. دیدم ناگهان شخصی به لباس کشیکچی ها و با لباس نمدی پیدا شد. ( در اصفهان در بازار، نزدیک حجره ما یک کشیکچی به نام هالو بود ) در آن لحظه که آن شخص حاضر شد، خوب نگاه کردم، دیدم همان هالوی اصفهان است. حضرت به او فرمودند: « اثاثیه ای را که دزد برده به او برسان و او را به مکه ببر » و خودشان ناپدید شدند. آن شخص به من گفت: در ساعت معینی از شب و جای معینی بیا تا اثاثیه ات را به تو برسانم. وقتی آن جا حاضر شدم، او هم تشریف آورد و بسته پول و اثاثیه ام را به دستم داد و فرمود: درست نگاه کن و قفل آن را باز کن و ببین تمام است؟ دیدم چیزی از آنها کم نشده است. فرمود: برو اثاثیه خود را به کسی بسپار و فلان وقت و فلان جا حاضر باش تا تو را به مکه برسانم. من سر موعد حاضر شدم. او هم حاضر شد. فرمود: پشت سر من بیا. به همراه او رفتم. مقدار کمی از مسافت که طی شد، دیدم در مکه هستم. فرمود: بعد از اعمال حج در فلان مکان حاضر شو تا تو را برگردانم و به رفقای خود بگو با شخصی از راه نزدیکتری آمده ام، تا متوجه نشوند. ضمناً آن شخص در مسیر رفتن و برگشتن بعضی صحبتها را با من به طور ملایمت می زدند؛ ولی هر وقت می خواستم بپرسم شما هالوی اصفهان ما نیستید، هیبت او مانع از پرسیدن این سؤال می شد. بعد از اعمال حج، در همان مکان معین حاضر شدم و او هم مرا، به همان صورت به کربلا برگرداند. در آن موقع فرمود: حق محبت من بر گردن تو ثابت شد؟ گفتم: بلی. فرمود: تقاضایی از تو دارم و موقعی که آن را از تو خواستم انجام بده. او رفت. تا آن که به اصفهان آمدم و برای رفت و آمد مردم نشستم. روز اول دیدم همان هالو وارد شد. خواستم برای او برخیزم و به خاطر مقامی که از او دیده ام او را احترام کنم اشاره فرمود که مطلب را اظهار نکنم، و رفت در قهوه خانه پیش خادمها نشست و در آن جا مانند همان کشیکچی ها قلیان کشید و چای خورد. بعد از آن وقتی خواست برود نزد من آمد و آهسته فرمود: آن مطلب که گفتم این است: در فلان روز دو ساعت به ظهر مانده، من از دنیا می روم و هشت تومان پول با کفنم در صندوق منزل من هست. به آن جا بیا و مرا با آنها دفن کن. در این جا حاجی تاجر فرمود: آن روزی که جناب هالو فرموده بود، امروز است که رفتم و او از دنیا رفته بود و کشیکچی ها جمع شده بودند. در صندوق او، همان طور که خودش فرمود، هشت تومان پول با کفن او بود. آنها را برداشتم و الآن برای دفن او آمده ایم. بعد آن حاجی تاجر گفت: آقا! با این اوصاف، آیا چنین کسی از اولیاء الله نیست و فوت او گریه و تأسف ندارد. » ماخذ : کتابهای شیفتگان حضرت مهدی ( عج ) و برکات حضرت ولی عصر - عج
⏪در مسیر بندگی👇👇 ♦️http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا ♦️ http://sapp.ir/a_fatemi24 سروش ⏪خانواده بهشتی 👇 ♦️http://eitaa.com/joinchat/2778988546C9020a20a87 ایتا ♦️http://sapp.ir/fatemi24 سروش ⏪کانال فعالیتهای مساجد،هیاتها،جلسات قرانی گناباد در ایتا 👇 ♦️@Gonabadnoor
😁 لطیفه 😁 انقدر فامیلامون رو ندیدیم که چند وقت پیش یه یارو اومد به اسم عموم خونمون شام خورد... بعدا فهمیدیم گدا بوده😐😂😂 ✅ بیخود بهونه نیاریم که راه ها دور شده و نمیتونیم صله رحم انجام بدیم. پایین ترین سطح صله رحم احوالپرسی تلفنیه. اینکه دیگه ربطی به گرونی و دوریِ راه نداره؛ ثواب صله رحم رو از خودمون دریغ نکنیم. 💠 امام على عليه السلام :با صدقه و صله رحم گناهان خود را پاك كنيد و خود را محبوب پروردگارتان گردانيد. كَفِّروا ذُنوبَكُم وَتَحَبَّبوا اِلى رَبِّكُم بِالصَّدَقَةِ وَصِلَةِ الرَّحِمِ(غررالحکم و دررالکلم ج4، ص635) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - @tanzmenbar @fatemi5
تأکیدی که همیشه داشته ایم این است که در هر جبهه ای می‌خواهید فعالیت کنید، امام حسین ات هم باید به همان اندازه پررنگ باشد. نماز و مبارزه با نفس و هیئت ات، باید به همان اندازه پررنگ باشد. ان‌شاءالله بسیجی بمانیم و بمیریم، که حضرت امام (ره) فرمود خدایا ما را با بسیجیان محشور کن. @fatemi5 https://eitaa.com/fatemi5/615
خلاصه سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی‌نژاد به مناسبت هفته بسیج مستضعفان 1392/9/9 در یک برداشت و نگاه کاملا سلیقه ای به کلمه بسیج، می‌توانیم بسیج را مخفف چند مفهوم بدانیم؛ در حقیقت پایه‌های حرکتی یک بسیجی را می توانیم در این چند حرف خلاصه کنیم: «ب» بسیج به معنای بیداری است. انسان در اثر یک سری اطلاعات و آگاهی‌ها به نقطه ای می‌رسد که درک کند هدف اصلی زندگی کردن، رسیدن به گزینه‌های خور و خواب و خشم و شهوت نیست و یکی از قسمت‌های مهم این است که انسان بتواند به همنوع خودش کمک کند و در جهت یاری مظلومان، قیام کند. این قیام ممکن است قیام اقتصادی باشد در مبارزه با فقر، قیام نظامی باشد در مبارزه با استعمار و استثمار، یا قیام فرهنگی [جنگ نرم] باشد. روی هم رفته، یک بسیجی واقعی اول باید در اثر آگاهی، بیدار شود. «س» بسیج را می‌توانیم بطور خیلی سلیقه ای، سازماندهی اسم بگذاریم. یعنی هیچ تشکیلات و تشکل و هیچ انگیزه و بیداری در عالم، بدون سازماندهی جواب نمی‌دهد. سازماندهی یعنی متمرکز کردن نیروها در جهت یک هدف، و نگه داشتن این قوا در کنار هم. این هم آوایی و هم‌نوایی در این قوا باعث می‌شود ضربه‌هایی که زده می‌شود، متمرکز تر و موثرتر باشد. لذا دومین وظیفه بسیجی این است که در سازماندهی قرار بگیرد و در این سازماندهی فقط نقش خودش را بازی کند. یک بازیکن خوب فوتبال که بهترین پستش دفاع است، ممکن است بتواند نقش یک فوروارد را هم بازی کند، اما اگر پست خودش را رها کند و به نقش دیگری بپردازد، سازماندهی این تیم را به هم می‌ریزد. در بحث بسیج، چه در جنگ نرم و چه در جنگ سخت، سازماندهی دومین مطلب مهم است. چه کسی به درد کجا می‌خورد و در چه زمانی چه کار باید بکند. یک بچه حزب‌اللهی حتی با انگیزه بالا، نمی‌تواند بسیجی خوبی باشد، مگر اینکه در یک سازمان قرار بگیرد. «ی» بسیج را یاری‌گری نام می‌گذاریم. یعنی بسیجی خودش فرمانده نیست، بلکه ولایت و خدا را یاری می‌کند. در حقیقت یعنی در پناه یک فرمانده قرار گرفتن. بسیجی یعنی یاری‌گر، نه تصمیم گیرنده و عامل. زمانی که به او بگویند بجنگ، بدون چون و چرا می‌جنگد و وقتی هم بگویند جنگ تمام است، چون و چرا نمی‌کند. مرحوم شهید کاوه، زمانی در لشگر ویژه شهدا در کردستان فرمانده ما بود. ایشان در بحث سازماندهی و اطاعت آدم بسیار عجیبی بود. یک دفعه شب و نصفه‌شب بالای سر گردان بود. به فرمانده گردان می گفت کنار بایست، می خواهم نیروهایت را چک کنم. وسط ستون‌ها می‌گشت، به یک نفر می‌گفت نفر جلویی‌ات چه کسی است؟ نفر پشت سری‌ات چه کسی است؟ اسم ببر! اگر نمی‌دانست، تنبیه‌اش می‌کرد. می‌گفت چگونه ممکن است در سازمانی قرار بگیری که ندانی عقب و جلویت چه خبر است! آن زمان در کردستان، زمانی که ستون در کنار کوه حرکت می‌کرد، کومله‌ای در تاریکی شب می آمد و از غفلت یک بسیجی که یک لحظه جلویش را ندیده، استفاده می‌کرد و خیلی آرام وارد صف می‌شد. در آن تاریکی و ظلماتی که ما فقط کوله‌پشتی نفر جلویی را می‌دیدیم، خیلی آرام عقبه‌ گردان را به یک مسیر دیگر می برد؛ جلو به یک مسیر می‌رفت، عقب به یک مسیر دیگر. این گونه کمین می‌زدند. بسیجی، سازماندهی‌شده‌ء یاری‌گر است، اطاعت محض! زمانی که فرماندهی در بسیج دستور می‌دهد، اعمال سلیقه‌های شخصی، دقیقا آفتی است که بسیج را تبدیل به نهادهایی می‌کند که در طول تاریخ اسلام تشکیل شدند و پوسیدند و از هم پاشیدند. با این که فرماندهان زمان جنگ، امام نبودند، معصوم هم نبودند، اما هرچه که یک فرمانده‌ دسته می‌گفت، کل دسته رعایت می‌کردند، ولو اشتباه باشد! می‌گفتند فرمانده دسته کسی است که از هر ده صحبتش، هفت تایش حتما درست است. سه تای غلط را هم بایدبخاطر آن هفت تای درست رعایت کنی. یاری‌گری - و نه فرماندهی‌گری - وظیفه‌ سوم یک بسیجی واقعی است. «ج» بسیج را حمل بر جهاد می‌کنیم. جهاد دو بُعد دارد. اگر بسیجی فقط به یک بُعد بپردازد، یعنی جهاد نظامی و جنگ نرم و سخت، حرکت با این یک بال به زمینش می‌زند. + جهاد در دین مبارک اسلام تعریف شده: 1. جهاد در جنگ سخت و نیمه سخت و نرم. 2. جهاد با نفس. آیت الله مظاهری(حفظه الله)، چهار جلد جهاد با نفس کار کرده اند که در آن زمان بچه‌های جبهه آن را پاره کرده بودند از بس خوانده بودند! و همین طور کتاب روش‌های کنترل غرایز ایشان. بسیجی‌ای که فکر کند وظیفه اش فقط جهاد در جنگ است، بسیجی نمی‌ماند. بال ِ جهاد با نفس، باید به اندازه بال جهاد نظامی قوی باشد. این دو باید با هم حرکت کنند. ما سوپرمن و آرنولد نمی‌خواهیم! نظامی‌گری ما با نظامی‌گری غربی‌ها خیلی فرق دارد. دلیل این که بچه‌های جنگ توانستند بسیجی واقعی باشند، این بود که هم‌پای مباحث نظامی، بطور جدی به مباحث مبارزه با نفس و مباحث اخلاقی پرداختند.
✅بسم الله الرحمن الرحیم ✅موضوع: #بسیجیان_از_امام_علی 🔸امام خامنه ای فرمودند: بهترین و بزرگترین الگو برای بسیجیان مسلمان در همه عالم، ابن ابیطالب علیه السلام است»( 3/9/73) یک بسیجی باید پیرو و شیعه واقعی مولایش باشد والگوپذیری از مولایش داشته باشد که به برخی از تبعیت پذیریهای بسیجی از امام علی (ع) اشاره میشود: 1️⃣اخلاص داشتن: امیرالمومنین(ع) فرمود: خدایا، من تو را از بیم عذاب و طمع نپرستیدم، بلکه تو را شایسته بندگی دیدم و پرستیدم و امام بسیجیان ، امام خمینی(ره) فرموده اند:" 👈 بسیج لشکر مخلص خدا است که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.(2/9/67) صحنه های زیادی از اخلاص بسیجیان در زندگی آنها و در دوران دفاع مقدس رقم خورده است. 2️⃣شهادت طلبی: حب به شهادت را بسیج از مولای خود علی علیه السلام آموخته است که فرموده است : " انی للشهاده لمحب. من دوستدار شهادت هستم." 👈 زیرا ارزشهایی که فرهنگ اسلام و مبنای دینی برای شهادت قائل است بسیجی را شیفته شهادت کرده است. مهم ترین شاخصه آنان شهادت طلبی است که نمونه بارز آن را در هشت سال دفاع مقدس و اکنون به عنوان مدافع حرم دیده میشود. اين مهم‌ترين ويژگي بسیجیان است كه جاذبه و دافعه آنها داراي مرزي است كه ايمان و كفر دو سوي آن را تشكيل مي‌دهد. بسيجي، غرض ورزي شخصي ندارد، هرجا آرمانهاي اسلام ايجاب كند مي‌غرد و با شدت برخورد مي‌كند. 3️⃣ولایتمداری ومطیع بودن: حضرت علی علیه السلام مطیع پیامبر بود و در این زمینه فرموده است: من بنده ای از بندگان حضرت محمد (ص) هستم بسیجی تابع ولایت و هیچ گاه نه از ولایت عقب می ماند و نه هیچ گاه از ولایت جلو می افتد. « الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ ، کسانی که از ولایت جلو می زنند مارق و رها شده و کسانی که از ولایت عقب می مانند باطل هستند و راه یافتگان کسانی هستند که همراه و تابع ولایت باشند(صلوات شعبانیه،مفاتیح الجنان) موضوع منبر کوتاه جهت هفته بسیج👇 https://eitaa.com/fatemi222/616
موضوع منبر کوتاه جهت هفته بسیج👇👆 @fatemi5 سروش و ایتا ایتا https://telegram.me/fatemi677 تلگرام https://eitaa.com/fatemi5/616 ایتا
🤔 ! ❓ بعد از اینکه وضو و غسل کردم تازه فهمیدم آب برایم ضرر داشته، آیا باید دوباره غسل کنم و وضو بگیرم؟ ✍️ آیات امام خمینی، بهجت و نوری: کسی که می‏‌داند آب برایش ضرر ندارد، چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد و بعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته، وضو و غسل او صحیح است. ✍️ آیت الله سیستانی: کسی که یقین داشته آب برایش ضرر ندارد، چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد و بعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته، وضو و غسل او باطل است. ✍️ آیت الله مکارم شیرازی: اگر یقین داشت آب برای او ضرر ندارد و وضو گرفت و غسل کرد بعد فهمید آب برای او ضرر دارد احتیاط واجب آن است که تیمّم کند و اگر نماز خواند اعاده نماید. ✍️ آیت الله وحید خراسانی: اگر کسی یقین یا اطمینان پیدا کند آب برایش ضرر ندارد، چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد، و بعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته، در صورتی که ضرر به حدّی باشد که اقدام بر آن حرام است، وضو و غسل باطل است. 📚 منابع: توضیح المسائل، امام م۶۷۳، سیستانی م۶۶۱، مکارم م۶۲۷، وحید م۶۸۰، بهجت م۱۳۰، نوری م۶۷۴. @fatemi5 @tasvir12
چشم بر راه تو ماندند پریشانی چند ناله دارند تو را دست به دامانی چند کاش باران بزند تا که بشویَد ما را شرم دارد زِ شما چشم پشیمانی چند به کجا این سرِ شب خاک به سر میریزی تا کنارِ تو گشاییم گریبانی چند گریه کردیم در این خیمه و آرام شدیم چه لطیف است هوا در پسِ بارانی چند من که از روضه‌ی تان هیچ نمیفهم هیچ تا به پایم نرود خار مغیلانی چند غیر تو حال حرم را چه کسی می‌فهمد کاش آواره شوم بین بیابانی چند هرچه داریم حسین است حسین است حسین خوشبحال جگر بی سر و سامانی چند حتم دارم که بیایی شب عباسِ شماست بشنوم از لبت ای کاش " عموجانی" چند 🔹 🔹 @fatemi5
◀️برگزاری جلسه تفسیر نهج البلاغه. در مسجدجامع دلویی ◀️حکمت ۴۸۰ ⏪وَ قَالَ (عليه السلام): إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ، فَقَدْ فَارَقَهُ. ◀️خشم عامل فراق از دوستان میشود. لینک تفسیر👇👇👇 http://ahlolbait.com/article/19205/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-480-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C ها البلاغه @a_fatemi24