eitaa logo
تکلیف بزرگ
579 دنبال‌کننده
649 عکس
679 ویدیو
186 فایل
🔸ارتباط @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
روایات ❇️بندگان گمنام 👈قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) طوبی لعبد نومة عرفه الله و لم یعرفه الناس أولئک مصابیح الهدی و ینابیع العلم ینجلی عنهم کل فتنة مظلمة لیسوا بالمذاییع البذر و لا بالجفاة المراءین؛(1665) 👈 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: خوشا بنده گمنامی که خدا او را می شناسد و مردم او را نمی شناسند. آنان، چراغهای هدایت و چشمه های دانش هستند که هر فتنه تاریکی از آنان برطرف می شود. آنان نه فاش کننده راز هستند؛ نه خشن و نه ریا کار. 👈دشمنی با خدا عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال من أظهر للناس ما یحب الله و بارز الله بما کرهه لقی الله و هو ماقت له؛(1666) 👈امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس در برابر مردم آنچه خدا دوست می دارد انجام دهد و در برابر خدا آنچه دوست نمی دارد، آشکار کند، خدا را در حالیکه دیدار می کند که دشمن اوست.
❇️بهترین شریک 👈عن علی بن سالم قال سمعت أبا عبدالله (علیه السلام) یقول قال الله عزوجل أنا خیر شریک من أشرک معی غیری فی عمل عمله لم أقبله الا ما کان لی خالصاً؛(1667) 👈راوی می گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می فرماید: خداوند عزوجل فرموده است: من بهترین شریک هستم و هر کس در عملی که انجام می دهد جز مرا شریک کند از او نمی پذیرم مگر چیزی که فقط برای من باشد. 👈نشانه های ریا کار 👈قال امیرالمؤمنین (علیه السلام) ثلاث علامات للمرائی ینشط اذا رأی الناس و یکسل اذا کان وحده و یحب أن یحمد فی جمیع أموره؛(1668) 👈 امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود: برای ریا کار سه نشانه است: چون مردم را ببیند، نیرو می گیرد، چون تنها شود تنبلی و کاهلی می کند و دوست دارد که در همه کارهایش او را ستایش کنند. 👌قصد خدا در کارها 👈قال النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) ان الملک لیصعد بعمل العبد مبتهجاً به فاذا صعد بحسناته یقول الله عزوجل اجعلوها فی سجین انه لیس ایای أرادبها؛(1669) 👈 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: گاهی فرشته عمل بنده را شادمانه بالا می برد و چون نیکیهایش به بالا می رسد خداوند عزوجل می فرماید: آنها را در سجین (دفتر بدکاران) بنویسید که از این نیکی ها، مرا قصد نکرده است.
❇️هر ریا شرک است 👈قال أبو عبدالله (علیه السلام) کل ریاء شرک انه من عمل للناس کان ثوابه علی الناس و من عمل لله کان ثوابه علی الله؛(1670) 👈امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر ریایی شرک است. همانا هر کس به خاطر مردم عملی انجام دهد پاداش او به گردن مردم است و هر کس عملی برای خدا انجام دهد، پاداشش به عهده خدا است. 👈پرهیز از ریا 👌عن أبی عبدالله (علیه السلام) أنه قال لعباد بن کثیر البصری فی المسجد و یلک یا عباد ایاک و الریاء فانه من عمل لغیر الله و کله الله الی من عمل له؛(1671) 👈 امام صادق (علیه السلام) فرمود: وای بر تو ای عباد! (نام شخص است). از ریا بپرهیز که هر کس برای جز خدا عملی انجام دهد، خدا او را به همان شخصی که برایش عمل را انجام داده است، واگذار می کند. 👈نگاه داشتن عمل 👈عن أبی جعفر (علیه السلام) أنه قال الابقاء علی العمل أشد من العمل قال و ما الابقاء علی العمل قال یصل الرجل بصلة و ینفق نفقة لله وحده لا شریک له فکتب له سراً ثم یذکرها و تمحی فتکتب له علانیة ثم یذکرها فتمحی و تکتب له ریاء؛(1672) 👈امام باقر (علیه السلام) می فرماید: نگاه داشتن عمل دشوارتر از خود عمل است. راوی گفت: نگاه داشتن عمل چیست؟ فرمودند: مردی برای خرسندی خدای یگانه بی شریک بخشش می کند یا خرجی می دهد و برایش نهان نوشته می شود. 👈سپس آن را به زبان می آورد و نوشته از بین رفته، برایش پاداش آشکار نوشته می شود، سپس دوباره از آن سخن می گوید و آن نوشته نیز از بین می رود و برایش ریا نوشته می شود
❇️آخر الزمان و دینهای ریا کاری 👈قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) سیأتی علی الناس زمان تخبث فیه سرائرهم و تحسن فیه علانیتهم طمعاً فی الدنیا لا یریدون به ما عند ربهم یکون دینهم ریاء لا یخالطهم خوف یعمهم الله بعقاب فیدعونه دعاء الغریق فلا یستجیب لهم؛(1673) 👈 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: روزگاری بر مردم خواهد آمد که به جهت طمع به دنیا درون ها پلید و ظواهر نیکو می شوند و با ظاهر نیکو آنچه را نزد خدا است قصد نمی کنند، دینشان ریا کاری است و هیچ ترسی به آن نیامیخته است. 👈آنگاه خداوند عذابی فراگیر بر آنان می فرستد و وقتی آنان همچون غرق شدگان دعا کنند، خداوند دعایشان را نمی پذیرد. ❇️کار برای خدا 👈ما کان لله فهو لله و ما کان للناس فلا یصعد الی الله؛(1674) 👈امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر چه برای خدا باشد از آن و اوست و آنچه برای مردم انجام شود، به سوی خدا بالا نمی رود.
❇️ریا کاری 👈عبدالاعلی سلمی ریا کار بود. و روزی گفت: مردم پندارند که من ریا کارم و حال آن که من دیروز روزه داشتم و امروز نیز روزه دارم و هیچکس را نگفتم.(1675) 👈چهار نام 👈یکی از شاگردان پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) آن حضرت را ملاقات کرده و پرسید: در روز قیامت، راه نجات در چیست؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نجات برای کسانی است که خدا را فریب ندهند و در نتیجه خداوند آنها را فریب دهد، زیرا کسی که خدا را فریب دهد، خداوند او را فریب خواهد داد،(1676) به این که ایمان را از او سلب می کند. در این صورت اگر او بفهمد در حقیقت خود را فریب داده است. شخصی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسید: چگونه بنده، خدا را فریب می دهد؟! پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: این گونه که آن چه را خدا به او فرمان داده، برای غیر خدا انجام می دهد. بپرهیزید از ریا کاری، زیرا ریا، شرک به خدا است و آدم ریا کار، در روز قیامت به چهار نام خوانده می شود: 1 ای کافر 2 ای فاجر [گنهکار] 3 ای غادر [نیرنگباز] 4 ای خاسر [زیانکار] عمل تو پوچ شد و پاداش تو نابود گردید و امروز برای تو بهره ای نیست. پاداش خود را از کسی که برایش عمل کردی، تقاضا کن.(1677) فریب دادن بشر به خدا و به عکس درست شبیه داستان معروفی است که از بعضی از بزرگان نقل شده است که به جمعی از بازرگانان گفت: بترسید که مسافران غریب، بر سر شما کلاه بگذارند. کسی گفت: اتفاقاً آنها افراد بی خبر و ساده دل هستند، بلکه ما می توانیم بر سر آنها کلاه بگذاریم. مرد بزرگ گفت: منظور من هم همان است، شما سرمایه ناچیزی از این راه فراهم می سازید و سرمایه بزرگ ایمان را از دست می دهید. بنابراین کلاه بر سر شما می رود.(1678) ❇️قضای سی سال نماز شخصی اهل مسجد و نماز بود، نماز جماعتش ترک نمی شد، به قدری مقید بود که زودتر از دیگران به مسجد می آمد و در صف اول جماعت قرار می گرفت و آخرین نفری بود که از مسجد بیرون می رفت. روشن است که چنین انسانی، باید فردی خداترس و متدین و متعهد باشد. یکی از روزها اموری باعث شد که اندکی دیر به مسجد رسید. دید در صف اول جماعت جا نیست. مجبور شد در صف آخر قرار گیرد، پیش خود خجالت می کشید و آثار شرمندگی از چهره اش پدیدار شد. با خود می گفت چرا در صف آخر قرار گرفتم و... . ناگهان به خود آمد که این چه فکر باطلی است که بر من چیره شده است؟ اگر خلوص باشد که روح عبادت است، صف اول و آخر ندارد. به خود گفت: عجب! معلوم می شود سی سال نماز تو آلوده به ریا بوده، وگرنه نمی بایست صف آخر، شائبه ای در دل تو ایجاد کند. این فکر، نوری در قلبش به وجود آورد که باید چاره جویی کرد و تا دیر نشده، غول ریا را از کشور تن بیرون نموده، به سوی خدا پناه برد و از شر شیطان به پناه الهی رفت. با صبر و حوصله، توبه حقیقی کرد و خود را اصلاح نمود و تصمیم گرفت که تمام نمازهای سی ساله اش را قضا کند. زیرا دریافت که در صف اول بوده و در آنها شائبه ریا وجود داشته است. آری! از خواب غفلت بیدار گشت و با همتی قوی روح و روان خود را با آب توبه حقیقی شستشو داد و نمازهای سی ساله اش را قضا نمود.(1679)
❇️منصور و زاهد ریایی 👈شخصی برای طلب حکومت ناحیه ای از نواحی عراق پیش منصور خلیفه عباسی آمد، در حالتی که آثار زهد و تقوا از او نمایان و بر پیشانیش آثار سجود به مثل زانوی شتر نمودار بود! بعد از اظهار مطلب، خلیفه از او سؤال کرد که این چیست بر پیشانیت؟ گفت: اثر سجود است. منصور گفت که این حایل است بین تو و این عمل که خواهان آن هستی. آن شخص گفت: چگونه حایل خواهد بود؟ منصور گفت: به جهت آن که اگر از کثرت عبادت و خداپرستی شده است، پس روانیست که تو را از خداوند مشغول داریم و اگر برای ما کرده ای، سزاوار نیست که فریب و خدعه تو بر ما اثر کند. آن شخص منفعل شده، نومیدانه از مجلس بیرون رفت!(1680) ❇️عبادت سری و آشکارا امام باقر (علیه السلام) می فرماید که ابقاء بر عمل نیک مشکل تر از خود عمل است. راوی گوید پرسیدم: مراد از ابقاء بر عمل چیست و چگونه است؟! امام (علیه السلام) می فرماید یک انسان مسلمان که محرمانه به دیدار یک مسلمان می رود و برای خدا و به قصد خالص پروردگار به او انفاق می کند و مساعدت می نماید، این عمل او چون مخفیانه بوده است، به عنوان یک عبادت سری در نامه عملش نوشته می شود و عبادت سری اجر بسیار بسیار بزرگی دارد. چندی نمی گذرد که این مرد انفاق کننده از خدمت و انفاق خود نام می برد و به دیگری می گوید که من از آن شخص دیدار کردم و به او رسیدگی نمودم. در نتیجه این اظهار، جنبه سری بودن عمل از میان می رود و به جای آن علانیه(1681) نوشته می شود. بعداً چندی نمی گذرد که باز با دیگری صحبت می کند که من نیمه شب برای رسیدگی به او به در منزل او رفتم و سری هم رفتم. پرده او را می درد، آبروی او را می برد، فلذا به جای عمل خالصانه سری، عمل ریای علنی برای او نوشته می شود و عمل ریا کیفر و مجازات دارد.(1682) مسلک روزنامه مرحوم اعلم الدوله ثقفی در مقالات خود نقل کرده است که وقتی ناپلئون از جزیره آلپ مراجعت می کرد، روزنامه های پاریس از روز حرکت تا روز ورود او به پایتخت عبارات ذیل را در شماره های متوالی نوشتند: از قراری که خبر رسیده باز این غول بی شاخ و دم از مغاره خود بیرون آمده و به خیال آشامیدن خون ملت از جای خویش حرکت کرده است... . بر حسب اخباری که به اداره ما رسیده ببر خون آشام در سواحل مملکت از کشتی پیاده شده است... . بنابر خبری که داریم، بیوه کننده زنان و به کشتن دهنده جوانان به شهر رسیده است... . خبرنگار ما می نویسد که آن ستمکار ظالم به شهر لیون وارد گشت.... اخبار رسیده حاکی است که ناپلئون به پایتخت نزدیک می شود. آخرین خبر آن است که امپراطور به شهر رسیده است! موکب ظفر انتساب اعلی حضرت همایونی امپراطور کل ممالک دیروز به پاریس وارد شدند و در قصر سلطنتی نزول اجلال فرمودند!(1683)
نکات ای برادر! در مکاید نفس و شیطان دقیق شو! بدان که نمی گذارد توی بیچاره یک عمل خالص بکنی و هم اعمال غیر خالصه را که خداوند به فضلش از تو قبول کرده نمی گذارند به منزل برسانی... . همه از خلوص و خدا خواهی فرسنگها دوریم.(1684) ریا، نشانه عدم ایمان واقعی به پروردگار و قیامت است. تنها عبادت خدا کافی نیست، دوری از هر گونه شرک و ریا لازم است. غرور و ریا، از آفات قدرت در جبهه جنگ است. به شرطی خیر و برکات انفاق به شما برمی گردد که در راه خدا باشد، نه از روی ریا، سمعه، خودنمایی و روابط و ملاحظات. عمل برای دنیا و یا از روی ریا، در آخرت پوچ و تباه است. اگر بدانیم همه چیز برای او روشن است، ریا و نفاق چرا؟ بهترین کار اگر همراه با اخلاص نباشد باطل است. انسان، زمانی به اخلاص می رسد که هیچ گونه پاداش مادی و عنوانی و زبانی نخواهد. زیربنای دریافت الطاف الهی، اخلاص است. توجه به اخلاص، مسأله ای جدی است و باید با تأکید بیان شود، زیرا کار و تلاش بدون انگیزه الهی، ارزشی ندارد
توکل 🌹 مقاومت فعال در برابر فشار حداکثری با توکل بر خدای متعال قالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (249/بقره) . امّا آنها كه اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند كرد (و به روز قيامت ايمان داشتند) گفتند: چه بسا گروهى اندك كه با اذن خدا بر گروهى بسيار پيروز شدند و خداوند با صابران (و استقامت كنندگان) است. 🌹پیامهاا: 1- كسانى كه تا پایان را ه استوار بمانند ، اندك هستند. «إِلَّا قَلِيلًا» 2- ايمان به معاد و وعدههاى الهى، توانايى ايستادگى در برابر سختىها و مشكلات را ايجاد مىكند. «مُلاقُوا اللَّهِ» 3- مجاهدان واقعی اگر اهل استقامت باشند، نبايد از تعداد زياد دشمن هراس داشته باشند. زيرا خداوند با صابران است. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» 🌲🌳تدوین : رجبعلی بازیاد @a_fatemi24
✍️اعتماد و توکل به خدا 🤔عجیبه‼️ خیلی از ماها تو مشکلاتمون به خانواده‌مون، به رفیقامون میکنیم👇 ☜رازِ دلمون رو پیششون میگیم ☜درد و دل میکنیم ☜ازشون کمک میخواهیم ☜و از راهنماییشون استفاده میکنیم 😳😳ولی به خدا اعتماد نمیکنیم.‼️ 🔚 فقط میگیم 🗣 😟😰 در حالیکه تو کارهامون پُر از تشویش و نگرانی هستیم‼️ 🤔پس اون توکّلی که ازش دم میزنیم چی میشه⁉️ ✨✨✨✨✨ 💢امام صادق(ع) فرمودند: 👈هر که به خدا کند، خداوند کارهاى دنیا و آخرتش را، که او را کرده‌اند، کفایت می‌کند. 📚 تحف العقول، ص۳۰۴ ✨✨✨✨✨ 👌کافی است بخواهد، به یکباره همه چیز کن فیکون خواهد شد.😍 🕋 إنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(یس) ✨فرمان نافذ او چنان است که چون اراده چیزی کند به محض اینکه گوید: «موجود باش» بلا فاصله موجود خواهد شد. ☝️پس قول بدیم که از اعماق دلمون به خدا کنیم، و با همه وجودمون بگیم: 👇👇👇 🕋 ومَا تَوْفِیقِی إِلا بِاللَّهِ عَلَیهِ تَوَکلْتُُ (هود/۸۸) ✨توفیق من جز به(کمک) خداوند نیست. بر او توکل کردم‌‌. @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 👌اطمینان به خدا 👈در بدترین شرایط هم، به خدا امیدوار باشیم.. و بهش اطمینان کنیم 👈همیشه زیباترین بارانها، از سیاهترین ابرها می‌باره 🔅ما حکمتِ بسیاری از کارهای خدا رو نمیدونیم، پس به خدا توکل کنیم. ما خوب بلد نیستیم بندگی کنیم، ولی او خوب بلده خدایی کنه. 🔆عَسَی أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَ هُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ، وَ عَسَی أَن تُحِبُّوا شَیْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَّکُمْ، وَاللهُ یَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. 🔅چه بسا از چیزی خوشتان نمی‌آید، در حالی که خیرِ شما در آن است. و برعکس.. چه بسا چیزی را دوست دارید، در حالی که شرِّ شما در آن است. و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید. سوره بقره، آیه ۲۱۶ 🔆قسمت آخر آیه رو دقّت کنیم: «و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید» ✅پس تسلیمِ فرمانِ خدایی باشیم، که بر اساسِ علمِ بی نهایتش به ما دستور میده.. 🔅گرچه ما دلیلِ بسیاری از کارهاش رو ندونیم، و قرار هم نیست که بدونیم. چون به نفعمون نیست... 🔆گاهی بعضی از دونستن‌ها، به تموم میشه... و این لطف خداست که نمیذاره ما از این مسائل خبردار بشیم @fatemi5
⛔️آیا امام می ترسید؟! 🔻 مقاومت در اندیشه ی سیاسی امام 🔹 با اطمینان میتوان گفت ترس از تهدیدات آمریکا در ادراک و سیستم امام راحل اصلاً یافت نمیشد. 👈اما این سخن بدین معنا نیست که امام با مفهوم ترس هیچ ای نداشت. امام می ترسید اما نمی ترسید! ؛ 🔹امام میترسید اما از خدا و نه از کدخدا! ؛ 👈 امام می ترسید از روزی که انقلاب به دست نااهلان بیفتد و مستضعفین به پای مانور اشرافیت قربانی شوند. 👈 امام میترسید که در قاموس سیاست خارجی ج.ا.ایران کدخداخوانی و کدخداباوری جایگزین خداوباوری و توکل برخدا شود. 🔻اما ترس امام الهی داشت: 1️⃣ هیچگاه بخاطر منافع مادی، شخصی و حزبی هراسی به دل نداشت. نگران او از خطر ارتجاع و انحراف انقلاب بود. 2️⃣ ترس او از قدرت ها نبود بلکه از استحاله انقلابیون فرسوده و موج سواری نفوذی ها بود. 3️⃣ از تهدیدات نظامی و ناو های جنگی آمریکا نمی ترسید؛ ترس او از مرعوبین و ساده لوحان داخلی بود که مبادا با راهبرد فشار و جنگ روانی تسلیم تاکتیک مذاکره با شیطان بزرگ شوند و توئیت بزنند که بایست " " بدهیم! 🔻 اما خمینی نمی ترسید ؟ چرا که پرچمدار رسالت الهی بود " الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّه " 👈؛ آن حکیم الهی با منطق قرآنی، توکل برخدا و اعتماد به ملت اهل بود. کلید واژه شخصیتی امام بود ولی از تحقیر و بدگویی علیه خودش، تبعید به نجف و نوفل لوشاتو ، تحریم ، تهدید غرب و شرق با فانتوم و آواکس و میراژ ابایی نداشت.. 🔻 نترسیدن امام ریشه در داشت؛ منطقی با مختصات زیر: 1️⃣ فقط باید از خدا ترسید: لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّه 2️⃣ پیروزی نهایی با جبهه حق است: وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 3️⃣ استقامت و شرط یاری خداوند است: إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا 4️⃣ عهد الهی بر نصرت مومنان است: وَكانَ حَقًّا عَلَينا نَصرُ المُؤمِنينَ @fatemi5