هدایت شده از beyat
حاج عظیم - دی 98 مصلای گناباد - شهادت حاج قاسم.mp3
27.92M
صوت سخنرانی حاج عظیم ابراهیم پور
در همایش گرامیداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مصلی گناباد
@beyat_gonabad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عوامل ایجاد استقامت(جوانان دلویی19 دی 98فاطمی)
https://eitaa.com/fatemi5/683
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت:
نتیجه نصرت الهی(جوانان دلویی18 دی 98فاطمی)
https://eitaa.com/fatemi5/684
⬅️همراه با قرآن
✅أ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ«20 لقمان »
✅آیا ندیدید که خداوند آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است برای شما مسخّر کرده،و نعمت های ظاهری و باطنی خود را بر شما سرازیر کرده است،ولی بعضی از مردم بدون هیچ دانش و هدایتی و بدون هیچ کتاب روشنگری،درباره ی خداوند به جدال و ستیز می پردازند.
💢نکته ها:
♦️ در این آیه به دو گونه نعمت اشاره شده است،#نعمت ظاهری مانند: سلامتی، روزی، زیبایی و امثال اینها
♦️و نعمت #باطنی مانند:ایمان،معرفت،اطمینان،حسن خلق،امداد غیبی، علم، فطرت،ولایت و....
🔷پیام ها:
1- #بی توجّهی به آفریده ها و نقش آنها در زندگی بشر،سبب #سرزنش و توبیخ است. «أَ لَمْ تَرَوْا» سعدی می گوید:
🔸این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود
🔸هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار
2- تمام آفریده ها #هدفدار و به خاطر بهره گیری انسان است. «سَخَّرَ لَکُمْ»
3- انسان #قادر است آنچه را در آسمان و زمین است،به #تسخیر خود درآورد. «سَخَّرَ لَکُمْ»
4- نعمت های الهی،هم #گسترده و #فراوان است، «أَسْبَغَ» هم در دسترس بندگان، «عَلَیْکُمْ» و هم متنّوع. «ظاهِرَهً وَ باطِنَهً»
5-نباید از نعمت های #باطنی خداوند #غفلت کنیم و به آنها بی توجّه باشیم. أَ لَمْ تَرَوْا ... باطِنَهً
6- علی رغم گستردکی و فراوانی نعمت ها،#انسان درباره ی خدا #مجادله می کند و این نوعی #کفران نعمت است. أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ... یُجادِلُ فِی اللّهِ
7- جدالِ #منطقی نیکوست، «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» [نحل،125]ولی جدالی که بدون پشتوانه ی علمی و به دور از هدایت الهی و مخالف با کتاب خدا باشد، بی ارزش است. «یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ»
8-در جهان بینی الهی،#عقل،#فطرت و #وحی،منابع #معتبر شناخت هستند،نه غیر آن. «عِلْمٍ ، هُدیً ، کِتابٍ مُنِیرٍ»
https://eitaa.com/fatemi5/685
حکمت 477 نهج البلاغه: نکوهش کوچک شمردن گناه
وَ قَالَ (عليه السلام): أَشَدُّ الذُّنُوبِ، مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ.
✅همه گناهان نسبت به #مقام شامخ الهى كبيره است زيرا هرقدر شخصى كه معصيتش مى شود بزرگ تر باشد معصيت، بزرگ تر خواهد بود و چون خداوند از هرچيز برتر و بالاتر است هر معصيتى در پيشگاهش عظيم است.
♦️البته اين سخن از يك نظر صحيح است ولى از يك نظر مى توان #ميان گناهان تفاوت گذاشت. گاهى ذات گناهان با هم متفاوت است;
تفاوتى كه مثلاً در ميان #سيلى زدن به يك شخص بى گناه يا #كشتن او مى باشد و تفاوتى كه ميان زناى با غير محارم و زناى با محارم است.
♦️و گاه تفاوت به سبب اصرار يا ندامت و استغفار است. ممكن است كسى گناه #كبيره اى انجام دهد ولى #فوراً پشيمان شود و به درگاه خدا توبه كند اين گناه نسبت به گناه كسى كه صغيره اى را انجام مى دهد و اصرار بر آن دارد كوچك تر محسوب مى شود و گاهى اين تفاوت به سبب #نيت گناهكار است گاهى گناهكار گناه را با #ترس و وحشت و اضطراب انجام مى دهد و گاه با بى اعتنايى و كوچك شمردن گناه. به يقين دومى از اولى بزرگ تر است هرچند خودِ گناه هيچ تفاوتى نكند.
🔺امام عسکری(ع):
کوچک شمردن گناهان خطرناک است. بعضی می گویند: گناه ما چیزی نیست. مثلاً یک حرفی می زند، می گویند: این حرف درست نیست. می گوید: شوخی کردم. حالا شوخی کردی یا جدی کردی، این حرف درست نبود. آقا من یک میخ طلایی بردارم در چشم کسی بزنم و کور شود. می گوید: کورم کردی. می گویم: طلا بود. حالا یا طلا بود یا میخ بود. من کور شدم. یا شوخی یا جدی نمی شود گفت: شوخی کردم.
🔻مقایسه گناهان بزرگ و گناهان کوچک
مثلاً دخترخانمی حجابش خوب نیست، شرعی نیست. می گوییم: دخترخانم تو حجاب داری، یک کمی بهتر کن. می گوید: اینکه چیزی نیست. این خیلی مهم است، آدم می گوید: چیزی نیست این خیلی مهم است. یکوقت من یک سنگ یک کیلویی از دستم پرت می شود و روی پای شما می خورد. می گویم: معذرت می خواهم، ببخشید. با اینکه یک کیلو سنگ به پای شما خورد، اگر بگویم ببخشید، شما می بخشید. اما اگر یک شن از این شن هایی که به نان سنگک چسبیده به سر شما بزنم، برو بابا اینکه چیزی نیست! این را شما نمی بخشی. یک کیلو را می بخشی اما ...
♦️اين از يك نظر، ازنظر ديگر گناهى كه انسان درباره آن بى اعتناست به آسانى دامن او را مى گيرد و به او ضربه مى زند ولى گناهى كه در نظر او عظيم و خطرناك است كمتر به آن گرفتار مى شود. درست مثل اين كه انسان، دشمنى را كوچك بشمرد، از چنين دشمنى ممكن است به آسانى غافل شود و ضربه بخورد ولى از دشمنى كه او را بزرگ و خطرناك مى شمرد در امان بماند.
♦️در روايات اسلامى اين مسأله نيز به صورت گسترده آمده است. مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه در ابواب جهاد نفس، بابى تحت عنوان «وجوب اجتناب المحقرات من الذنوب» ذكر كرده و در آن باب، چهارده روايت از معصومين(عليهم السلام) در همين زمينه آورده است. ازجمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: «لاَ تُحَقِّرُوا شَيْئاً مِنَ الشَّرِّ وَإِنْ صَغُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ وَلاَ تَسْتَكْثِرُوا شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ وَإِنْ كَثُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ فَإِنَّهُ لاَ كَبِيرَ مَعَ الاِسْتِغْفَارِ وَلاَ صَغِيرَ مَعَ الاِْصْرَارِ; چيزى از كار بد را كوچك نشمريد هرچند در نظر شما كوچك باشد و چيزى از كار نيك را بزرگ نشمريد هرچند در نظر شما بزرگ و فراوان باشد زيرا هيچ گناه كبيره اى با استغفار باقى نمى ماند و هيچ گناه صغيره اى با اصرار بر آن بخشوده نخواهد شد».
♦️از سويى ديگر هنگامى كه انسان درباره گناهى بى اعتنا باشد، آن گناه تكرار مى شود و روى هم انباشته مى گردد و تبديل به گناهى بسيار عظيم مى شود. همان گونه كه در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «إِيَّاكُمْ وَ مُحَقَّرَاتِ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لَهَا مِنَ اللَّهِ طَالِباً وَ إِنَّهَا لَتَجْتَمِعُ عَلَى الْمَرْءِ حَتَّى تُهْلِكَهُ; از گناهان كوچك برحذر باشيد زيرا از سوى خدا درباره آن مطالبه مى شود و آن ها روى هم انباشته مى گردد تا انسان را هلاك كند».
♦️اين از يك نظر، ازنظر ديگر گناهى كه انسان درباره آن بى اعتناست به آسانى دامن او را مى گيرد و به او ضربه مى زند ولى گناهى كه در نظر او عظيم و خطرناك است كمتر به آن گرفتار مى شود. درست مثل اين كه انسان، دشمنى را كوچك بشمرد، از چنين دشمنى ممكن است به آسانى غافل شود و ضربه بخورد ولى از دشمنى كه او را بزرگ و خطرناك مى شمرد در امان بماند.
♦️در روايات اسلامى اين مسأله نيز به صورت گسترده آمده است. مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه در ابواب جهاد نفس، بابى تحت عنوان «وجوب اجتناب المحقرات من الذنوب» ذكر كرده و در آن باب، چهارده روايت از معصومين(عليهم السلام) در همين زمينه آورده است. ازجمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: «لاَ تُحَقِّرُوا شَيْئاً مِنَ الشَّرِّ وَإِنْ صَغُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ وَلاَ تَسْتَكْثِرُوا شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ وَإِنْ كَثُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ فَإِنَّهُ لاَ كَبِيرَ مَعَ الاِسْتِغْفَارِ وَلاَ صَغِيرَ مَعَ الاِْصْرَارِ; چيزى از كار بد را كوچك نشمريد هرچند در نظر شما كوچك باشد و چيزى از كار نيك را بزرگ نشمريد هرچند در نظر شما بزرگ و فراوان باشد زيرا هيچ گناه كبيره اى با استغفار باقى نمى ماند و هيچ گناه صغيره اى با اصرار بر آن بخشوده نخواهد شد».
♦️از سويى ديگر هنگامى كه انسان درباره گناهى بى اعتنا باشد، آن گناه تكرار مى شود و روى هم انباشته مى گردد و تبديل به گناهى بسيار عظيم مى شود. همان گونه كه در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «إِيَّاكُمْ وَ مُحَقَّرَاتِ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لَهَا مِنَ اللَّهِ طَالِباً وَ إِنَّهَا لَتَجْتَمِعُ عَلَى الْمَرْءِ حَتَّى تُهْلِكَهُ; از گناهان كوچك برحذر باشيد زيرا از سوى خدا درباره آن مطالبه مى شود و آن ها روى هم انباشته مى گردد تا انسان را هلاك كند».
♦️در حديث ديگرى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «وَمِنَ الذُّنُوبِ الَّتِى لا تُغْفَرُ قَوْلُ الرَّجُلِ لَيْتَنِى لا أُؤَاخَذُ إِلاَّ بِهَذَا; ازجمله گناهانى كه هرگز بخشوده نمى شود گناهى است كه كسى كه آن را انجام مى دهد (هنگامى كه به او بگويند: چرا چنين مى كنى؟) بگويد: (اين كه گناه مهمى نيست) كاش من با همين يك گناه مؤاخذه مى شدم».
♦️در روايتى از حضرت مسيح(عليه السلام) مى خوانيم: «بِحَقّ أَقُولُ لَكُمْ إِنَّ صِغَارَ الْخَطَايَا وَمُحَقَّرَاتِهَا لَمِنْ مَكَايِدِ إِبْلِيسَ يُحَقِّرُهَا لَكُمْ وَيُصَغِّرُهَا فِى أَعْيُنِكُمْ فَتَجْتَمِعُ فَتَكْثُرُ فَتُحِيطُ بِكُمْ; حق را به شما مى گويم كه گناهان كوچك و حقير از دام هاى شيطان است. آن را در نظر شما حقير مى شمرد و در چشم شما كوچك مى نمايد تا روى هم انباشته شود و وجود شما را احاطه كند (بر حذر باشيد)»
منبرک فاطمی
⬅️همراه با قرآن ✅أ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض
⬅️همراه با قرآن
✅و إِذا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلی عَذابِ السَّعِیرِ«21 لقمان»
و هرگاه به آنان گفته شود:آنچه را خدا نازل کرده پیروی کنید.گویند:
بلکه ما آنچه را پدرانمان را بر آن یافته ایم پیروی خواهیم کرد.آیا اگر شیطان آنان را به عذاب فروزان فرا خواند(باز هم باید از او تبعیّت کنند)؟!
🌹پیام ها:
1- نمونه ی جدال ناروا،#تعصّب بر افکار باطل نیاکان است. یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ ... قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا
2- پیروی از #وحی و آنچه از جانب خداوند است،لازم است. «اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ»
3- با دعوت منحرفان به حقّ،با آنان اتمام #حجّت کنیم. «قِیلَ لَهُمُ»
4- برای انسان دو #راه وجود دارد:الف:راه خدا، «ما أَنْزَلَ اللّهُ» ب:راه شیطان.
«الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلی عَذابِ السَّعِیرِ»
5-عقاید نیاکان،در #سرنوشت نسل آینده مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا»
6- تقلید و تعصّبِ کورکورانه #ممنوع. وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا ... أَ وَ لَوْ کانَ (تعصّب ناروای خویشاوندی،از موانع حقّ پذیری و رشد اندیشه است)
7- محیط،جامعه و تاریخ،در انتخاب راه #مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا»
https://eitaa.com/fatemi5/689
✅و مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ«22 لقمان»
🔸و هر کس روی خود را(به حقیقت)به سوی خدا کند،در حالی که نیکوکار باشد،پس بی تردید به دستگیره(و رشته ی)محکمی چنگ زده،و پایان همه ی کارها به سوی اوست.
⭕️نکته ها:
🔹 در قرآن یکصد و چهل مرتبه،کلماتی از ریشه ی«سلم»بکار رفته و واژه هایی همچون سلام،اسلام و مسلم از این مادّه است.
🔹 در آیه قبل خواندیم که گروهی از مردم به نیاکان منحرف خود دل بسته وبه آنان رومی کنند؛ در این آیه می خوانیم:نیکان و پاکان،به خدای متعال دل می بندند و به سوی او رو می کنند.
🔹 در آیه قبل،دعوت #شیطان از مردم و کشاندن آنان به سوی دوزخ مطرح شد؛این آیه راه نجات از وسوسه های شیطان را تسلیم خدا شدن و انجام کار نیک می داند.
🔹 تسلیم غیر خدا بودن،بردگی و اسارت است،ولی تسلیم خدا بودن،آزادی و رشد است.
🔹 چنانکه قرآن می فرماید: «فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِکَ تَحَرَّوْا رَشَداً»[جنّ،14]راستی اگر تمام هستی تسلیم خدایند،چرا ما نباید تسلیم او باشیم؟! قرآن می فرماید: «أَ فَغَیْرَ دِینِ اللّهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» آل عمران،83. آیا به سراغ غیر خدا می روید در حالی که هر کس در آسمان ها و زمین است،تسلیم اوست.
🔹 خداوند،فرمانِ تسلیمِ بشر را صادر فرموده است، «فَلَهُ أَسْلِمُوا»[حج،34]پیامبر نیز باید تسلیم خدا باشد، «أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ»[انعام،14
]در این آیه نیز می فرماید: «وَ مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی» هر نیکوکاری که خالصانه جهت گیری الهی داشته باشد،به ریسمان محکمی چنگ زده است.در آیه ای دیگر می خوانیم: «مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ» [بقره،112]نیکوکاری که خالصانه،تسلیم خدا باشد، پاداشی تضمین شده دارد.یا می خوانیم: «وَ مَنْ أَحْسَنُ دِیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ»نساء،125چه کسی بهتر است از آنکه خود را تسلیم خدا کرده است.
🔹 انسان برای نجات و پیروزی خود،تکیه گاه های متعدّدی انتخاب می کند و به ریسمان های گوناگونی چنگ می زند،مانند:قدرت،ثروت،مقام،فامیل،دوست،نَسَب و...ولی همه ی این طناب ها روزی پاره می شوند و این تکیه گاه ها کارایی خود را از دست می دهند.تنها چیزی
🔹 که پایدار،ماندگار و عامل نجات است،چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و تسلیم بودن در برابر او و انجام اعمال صالح است.
* در روایات می خوانیم:رهبران معصوم و اهل بیت پیامبر علیهم السلام و علاقه و مودّت آنان، ریسمان محکم الهی و عروهالوثقی می باشند.«نحن العروه الوثقی»،«العروه الوثقی الموده لآل محمد»
🔸پیام ها:
1- تسلیم خدا شدن،یک امر اختیاری است و اکراه و #اجباری وجود ندارد. «مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ»
2- تسلیم خدا بودن،باید با #عمل همراه باشد. یُسْلِمْ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ
3- نیکوکار بودن،به تنهایی کافی نیست،#اخلاص در عمل هم لازم است. یُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ
4- معنویات را با تمثیل و #تشبیه به محسوسات و مادیّات بیان کنیم.(عملِ خالصانه،به ریسمانی محکم تشبیه شده است).«عروه الوثقی»
5-با توجّه به معاد و تفّکر درباره ی آینده،راه خود را #انتخاب کنیم. «وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ»
6- آفرینش،همه به یک سوی و یک #هدف روانه است. «وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ»
@fatemi5
✅و مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ« لقمان 23»
🔸(ای پیامبر!)هر کس کفر ورزید،کفرش تو را محزون نکند،بازگشت آنان تنها به سوی ماست،پس ما آنان را به عملکردشان آگاه خواهیم کرد، قطعاً خداوند به آنچه در سینه هاست آگاه است.
✅نمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ«24»
آنان را(در دنیا)اندکی بهره مند می سازیم،سپس به عذاب سختی گرفتارشان خواهیم ساخت.
⭕️نکته ها:
🔹در آیه ی 23،از #محزون شدن پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر کفر گروهی از مردم نهی شده است و این می تواند به چند دلیل باشد:
الف:آنان آنقدر #ارزش ندارند که تو برای آنان محزون شوی.
ب:اندوه برای کفر آنان،تو را از کارهای #دیگر باز می دارد.
ج:کفر آنان به تو #آسیبی نمی رساند.
د:تو در تبلیغ و موعظه ی آنان #کوتاهی نکردی تا نگران باشی.
ه:چون کفّار به سوی ما باز می گردند و راهی برای #فرار ندارند،جای حزن و اندوه نیست.
🔹 از مقدّم شدن کلمه ی «إِلَیْنا» بر کلمه ی «مَرْجِعُهُمْ» ،استفاده می شود تنها مرجع اوست و از کلمه ی«مرجع»نیز استفاده می شود که مبدأ هم اوست،زیرا«مَرجع»،یعنی رجوع به آن چیزی که در آغاز بوده است.به علاوه «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» جمله ی اسمیّه و نشانه ی قطعی و حتمی بودن معاد است.
🔸پیام ها:
1- #مقایسه میان افراد نیک و بد،یکی از راه های شناخت و انتخاب است. مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ مَنْ کَفَرَ متاع کفر و دین بی مشتری نیست گروهی این،گروهی آن پسندند
2- پیامبر،دلسوز همه بود و حتّی از انحراف و کفر #مخالفان نیز رنج می برد.«فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ»
3- انبیا،به تسلّی و #دلداری الهی نیاز دارند. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ»
4- مسئولیّت رهبران دینی،#ارشاد مردم است،نه وصول نتیجه. «وَ مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ»
5-کفر مردم،در #سرنوشت خودشان مؤثّر است. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ»
6- کفّار شاد نباشند،زیرا سرانجام گذر پوست به #دبّاغ خانه می افتد. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ»
7- مرجع و مبدأ انسان ها،#تنها خداوند است. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ»
8-دو چیز باعث سعه ی صدر و رفع نگرانی مؤمنان از انحراف دیگران می شود:
🔸یکی توجّه به علم خداوند و دیگری توجّه به #معاد. فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ ... عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (حال که دانستیم خداوند همه چیز را می داند و بازگشت همه به سوی اوست،پس جای هیچ نگرانی نیست.)
9- در قیامت،انسان با گزارش #عملکردِ خود روبروست. «فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا»
10- نیّت ها و انگیزه هایی را که در دل داشتیم،خداوند می داند و در قیامت #ظاهر می کند. فَنُنَبِّئُهُمْ ... إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ
11- توجّه به رسوایی روز قیامت،می تواند مانع #لجاجت و پافشاری بر کفر باشد.«فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا»
12- نعمت های دنیوی،ما را نفریبد که در برابر نعمت های #اخروی اندک و ناچیز است. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً»
13- ارزش کارها را با توجّه به #عاقبت آنها محاسبه کنیم. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ»
14- کفرِ امروز کافران،انتخابی است، «وَ مَنْ کَفَرَ» ولی به دوزخ رفتن فردای آنان اجباری است. «نَضْطَرُّهُمْ»
15- رفاه مادّی،نشانه ی #سعادت نیست. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ»
@fatemi5
📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✋ پنج نکته درباره #نماز 🤲 #قضا
1️⃣👈 مکلف 🧔 باید نمازهای خود را در وقت ⏰ بخواند و چنانچه بدون عذر نمازی از او قضا شود گنهکار ⛔️ است و باید توبه کند و قضای آن را هم به جا آورد.
2️⃣👈 کسی که #نماز_قضا دارد، نباید در خواندن آن کوتاهی کند ولی واجب نیست فورا آن را بجا آورد.
3️⃣👈 قضای نماز های #یومیه لازم نیست به #ترتیب خوانده شود
4️⃣👈 نماز قضا را می توان به #جماعت خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد یا قضا ولازم نیست هر دو یک نماز را بخوانند.
5️⃣👈 قضای نماز باید به همان #شکل که قضا شده است (شکسته یا تمام) به جا آورده شود.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۳۷۲ و ۱۳۷۵ و ۱۳۸۸
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص ۹۰
@fatemi5
@AhkameMazhabi
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ« لقمان 25»
و اگر از آنان سؤال کنی:چه کسی آسمان ها و زمین را آفریده است؟ حتماً خواهند گفت:خدا.بگو:ستایش از آنِ خداست،ولی بیشتر مردم نمی دانند.
⭕️نکته ها:
🔹شبیه این تعبیر،در موارد دیگر قرآن نیز آمده است،از جمله آیات:61 و 63 عنکبوت،38 زمر و 9 زخرف که نشان می دهد مشرکان،منکر خالقیّت خدا نبودند و انحرافشان در شریک قراردادن بت ها به هنگام عبادت و آرزوی شفاعت از آنان بود،و «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاّ لِیُقَرِّبُونا إِلَی اللّهِ زُلْفی» [139]در حالی که خود،آنها را از سنگ و چوب تراشیده بودند.
🔹امام باقر علیه السلام،پاسخ مشرکان در این آیه را نشان فطری بودن توحید دانستند. [140]
⭕️پیام ها:
1- خالق بودنِ خداوند،بر #مشرکان نیز پوشیده نیست. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ ...
لَیَقُولُنَّ اللّهُ
2- مشرکان به انحراف خود #اقرار ضمنی دارند. لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ ... لَیَقُولُنَّ اللّهُ
3- همه ی آفریده ها از آنِ اوست،پس #تنها او را ستایش کنیم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ»
4- سپاس خداوند را به زبان آوریم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ»
5-انحراف مشرکان معمولاً برخاسته از #جهل آنان است. «بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ»
✅لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ«26»
آنچه در آسمان ها و زمین است از آنِ خداست،همانا خداوند بی نیاز و ستوده است.
⭕️پیام ها:
1- خداوند،نه در آفریدن و نه در اداره عالم،#نیازمند کسی نیست. خَلَقَ السَّماواتِ ...
لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ ... هُوَ الْغَنِیُّ
2- تنها خداوند،خالق و #مالکِ آفریده هاست، «لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» و تنها اوست که بی نیاز و سزاوار ستایش است. «إِنَّ اللّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»
3- سفارش به حمد و ستایش خداوند در آیه ی قبل،به خاطر نیاز او نیست. قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ ... هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ
@fatemi5
هدایت شده از مهدوی ارفع
-ostad mahdavi-98-09-09.lite.mp3
17M
🔈سلسه جلسات #نهج_البلاغه خوانی
بامحوریت جهاد و شهادت(جلسه چهارم)
✅ راهبردی که قشر خاکستری با آن، هم گفتمان انقلاب اسلامی را میفهمد و هم می بپذیرد!
✅ آیا ادعای انقلابیگری ما درست است؟
✅دغدغه ۳۰ ساله رهبر انقلاب چیست؟!
✅ چرا امیرالمومنین قاتلین عثمان را محاکمه نکرد؟!
✅ نسبت شیعه با ولی، نسبت اطاعت است، نه تطبیق!!
🔷حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🗓۱۶/ آذر/ ۹۸ موسسه روایت سیره شهدا
🆔 @mahdavi_arfae
اينگونه فرج مي آيد.mp3
15.89M
🚨وضعیت پیش رو کشور تا #ظهور..
🔊 سخنان بسیار مهم حجت الاسلام امینی خواه درباره وضعیت پیش رو کشور تا #ظهور..
▪️نقل فتنه های پیش رو...
▪️وعده های بزرگان در مورد آینده انقلاب
▪️اهمیت رهبری مقام معظم رهبری
▪️امتحاناتی که امام از آیت الله خامنه ای میگرفتند!
▪️پیش گویی های منتشر نشده بزرگان از وقوع انقلاب اسلامی و #ظهور
📅 تاریخ: ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
🔺 امینی خواه مدیا
منبرک فاطمی
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللّ
✅و لَوْ أَنَّ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَهٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَهُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ« لقمان 27»
⭕️و اگر آنچه درخت در زمین است،قلم شوند،و دریا و از پسِ آن هفت دریا به کمک آیند،(و مرکّب شوند تا کلمات خدا را بنویسند،)کلمات خدا به پایان نرسد،همانا خداوند شکست ناپذیر و حکیم است.
⭕️نکته ها:
🔹 در آیه 109 سوره ی کهف نیز می خوانیم: «قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً» بگو:اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگارم مرکّب شود،دریا پایان می گیرد،پیش از آن که کلمات پروردگارم تمام شود،هر چند همانند آن(دریای اوّل)را کمک قرار دهیم.
🔹شاید مراد از «سَبْعَهُ أَبْحُرٍ» ،کثرت باشد و عدد خصوصیّتی نداشته باشد.یعنی اگر آب همه ی دریاها هم مرکّب شود،باز هم نمی توانند همه ی نعمت های الهی را بنویسند.
⭕️پیام ها:
1- مکتب انبیا،انسان را از ساده نگری و محدود بینی بریده و به #بی نهایت مرتبط می کند. وَ لَوْ أَنَّ ما ... ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ
2- کلمات الهی،قابل #شمارش نیستند. «ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ»
🔹کلمه اللّه چیست؟
1.نعمت های خداوند. قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ ...
2.سنّت های الهی. «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» و «وَ لَوْ لا کَلِمَهُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ»
3.آفریده های ویژه ی #خداوند. «إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ»
4.حوادثی که انسان با آنها #آزمایش می شود. «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ»
5.آیات الهی.درباره ی حضرت #مریم می خوانیم: «وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها»
6.اسباب پیروزی حقّ بر #باطل. «وَ یُرِیدُ اللّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ» «وَ یَمْحُ اللّهُ الْباطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ»
🔹از جمع مطالب گذشته به دست می آید که مراد از«کلمه»تنها لفظ نیست،بلکه مراد #سنّت ها،مخلوقات،اراده و الطاف الهی است که در آفرینش جلوه می کند.
🔹بنابراین،اگر همه ی درختان قلم و همه ی دریاها مرکّب شوند،نمی توانند #کلمات الهی را بنویسند،یعنی نمی توانند آفریده های خدا،الطاف الهی و سنّت هایی را که در طول تاریخ برای انسان ها و همه ی موجودات وجود داشته است بنویسند.«واللّه العالم»
🔹در روایت می خوانیم:امام کاظم علیه السلام فرمود:«مصداق کلمات اللّه #ما هستیم که فضایل ما قابل ادراک و شماره نیست»[
🔹آری،اولیای خدا از طرف ذات مقدّس او واسطه ی فیض هستند و هر لطف و کمالی،از طریق آن بزرگواران به دیگران می رسد.
https://eitaa.com/fatemi5/696
🔹🔷《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ》🔷🔹
✅امام صادق(ع) در فرازی از روایتی، ظلم وارده بر حضرت فاطمه(س) را اینگونه بیان می فرماید :
📋《فَأَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ(ع) فَدَكَ وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ بَيْتِهَا وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ وَ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللهِ(ص)!》
♦️از فاطمه(س) فدك را گرفتند و او را از ميراثش منع كردند.
حق او و شوهرش را غصب كردند.
به سوزاندن خانه اش همت گماشتند و اساس ظلم را بنيانگذاری كردند و سنت حضرت رسول خدا(ص) را تغییر دادند.(۱)
در روایتی سلمان فارسی می گوید :
📋《خَرَجْتُ مِنْ مَنْزِلِي يَوْماً بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّه(ص) بِعَشَرَةِ أَيَّامٍ فَلَقِيَنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) ابْنُ عَمِّ الرَّسُولِ(ص) فَقَالَ لِي :
يَا سَلْمَانُ! جَفَوْتَنَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)!》
♦️ده روز پس از رحلت رسول الله(ص) از منزل خود خارج شدم و على بن ابی طالب(ع) پسر عموی پیامبر اکرم(ص) مرا دید و به من فرمود :
اى سلمان! تو بعد از پيامبر خدا(ص) بر ما جفا كردى!
من عرض کردم :
📋《حَبِيبِي! أَبَا الْحَسَنِ(ع)! مِثْلُكُمْ لَا يُجْفَى غَيْرَ أَنَّ حُزْنِي عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) طَالَ فَهُوَ الَّذِي مَنَعَنِي مِنْ زِيَارَتِكُمْ!》
♦️حبيب من اى ابالحسن! به مثل شمایی کسی جفا نمیکند الا این که حزن و اندوه من بر رسول الله(ص) شديد بود و آن مانع زيارت شما شد.(۲)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
خواستم خنده کنم ماتم طاها نگذاشت
خواستم گریه کنم طعنه ی اعدا نگذاشت
خواستم داد دل فاطمه گیرم ز عدو
حکمت و مصلحت خالق یکتا نگذاشت
آن زمانی که در خانه عدو آتش زد
خواستم من بروم ام ابیها نگذاشت
آن زمانی که گل و غنچه ی من پرپر شد
خواستم داد زنم ناله ی اسما نگذاشت
دیدن میخ در خانه مرا آتش زد
خواستم جان بدهم زینب کبری نگذاشت
دست از غسل کشیدم که به من فرصت آه
صورت نیلی و آن سینه ی سینا نگذاشت
خصم می خواست مرا جانب مسجد ببرد
تا نفس داشت درآن معرکه زهرا نگذاشت
آن زمانی که عدو فاطمه ام را می زد
چاره ای صبربه من غیر تماشا نگذاشت
خواستم قصه ی آن کوچه بپرسم ز حسن
ترس جان دادن آن شاهد تنها نگذاشت
👤ژولیده نیشابوری
📚منابع :
۱)الخصال شیخ صدوق، ص۶۰۳
۲)مهج الدعوات سيد بن طاووس، ص۷
🔴شش صورت زیبا در قبر!
♦️ابوبصیر از امام باقر یا امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود:
هنگامی که جنازه مومن را در میان قبر می گذارند، شش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند،
🍃یکی از آنها در جانب راست او
می ایستد
🍃و دیگری در در جانب چپ او
می ایستد،
🍃و سومی در روبروی صورت،
🍃چهارمی درپشت سر او،
🍃و پنجمی در کنار پای او می ایستد
و یکی از آنها ششمی که از همه زیباتر است در بالای سر او می ایستد...
♦️و به این ترتیب از صاحبشان
پاسداری می کنند.
♦️آنکه از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد، شما کیستید،
خدا به شما جزای خیر دهد؟
✳️آنکه در جانب راست میت قرار دارد می گوید، من نماز هستم.
✳️آنکه در جانب چپ او است می گوید: من زکات هستم.
✳️آن که در روبروی او است، می گوید، من روزه هستم.
✳️آن که در پشت او است می گوید:
من حج و عمره هستم.
✳️آن که در کنار پایش ایستاده
می گوید: من نیکی های او هستم
که به برادران دینی خود نمود.
♦️سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از همه، می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبو ترهستی؟
♥️او در پاسخ می گوید:
من ولایت آل محمد صلی الله علیه
و آله و سلم هستم.
🌹نیز امام صادق (علیه السلام) فرمود:
در عالم قبر، از نماز و زکات و حج و روزه و ولایت و محبت میت با ما خاندان رسالت، سؤال می کنند،
🌹 مقام ولایت که به صورتی در جانب قبر قرار دارد، به نماز حج و روزه و زکات می گوید: اگر در شما نقص وجود دارد، من آن نقص را تکمیل می کنم
♦️بنابرین یگانه چیزی که در عالم قبر،
به داد انسان می رسد و موجب نجات و دلگرمی او می شود، اعمال نیک و محبت اهل بیت علیه السلام است.
📚اصول کافی، ج 2، ص 90باب الصیر حدیث 8،المحاسن البرقی، ص 288، بحار ج 6 ص 134. فروغ کافی، ج 3، ص 241، لثانی الاخبار، ج 4، ص 31، بحار ج 6، ص 266
@fatemi5
نفسی علی زفراتها محبوسه یا لیتها خرجت مع الزفراتی
لا خیر بعدک فی الحیات و إنما أبکی مخافة أن تطول حیاتی
نشاط رفت از این خانه روح دیگر نیست چهار طفل در این خانه هست و مادر نیست
ز من بگو تو به صیاد سنگدل که میا به خانهای که تو آتش زدی کبوتر نیست
دگر پروانه بال و پر ندارد نه بال و پر که خاکستر ندارد
مفسرها به خط خون نویسید که قرآن علی کوثر ندارد
ای گل پرپر شدهی باغ من تازه شد از رفتن تو داغ من
مرگ پیمبر کمرم را شکست داغ تو رکن دگرم را شکست
https://eitaa.com/fatemi5/700
نفس به سینه ی من در شماره افتاده
به خاک تیره مرا ماه پاره افتاده
این زبان حال امیرالمؤمنین است نفسش به شماره افتاده است.
نفس به سینه ی من در شماره افتاده
به خاک تیره مرا ماه پاره افتاده
سپهر دیده ی من پر شد از ستاره ی اشک
که ماه پاره ی من با ستاره افتاده
آن ماه پاره ی من یک ستاره ای و یک محسنی هم داشت.
به جز تو این غم دل با که می توانم گفت
یا رسول الله! من با کی دیگه درد و دل کنم
به جز تو این غم دل با که می توانم گفت
که چاره ساز دو عالم زچاره افتاده
امیرالمؤمنین دیگه اینجا از چاره افتاده بود. الله اکبر
✅محبت:
🔸در زندگی انسانی یک آرامش داریم و یک آسایش. امروزه #آسایش بشر بالا رفته، راحتی زیاد شده، #وسایل و رفاهیات زندگی او پیشرفت کرده، ولی لزوماً آرامش ارتقاء پیدا نکرده است. انسانها گمان میکنند هرچه آسایش بیشتری داشته باشند آرامش هم بیشتر میشود؛ ولی با تجربهای که همه ما درک کردهایم نشان میدهد که عملاً اینطور نیست.
🔷شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که در خیابان شاهد درگیریهای #لفظی و فیزیکی مردم باشید. یک بیاحتیاطی در رانندگی اگر خسارت مالی زیادی هم وارد نکند، قطعاً باعث شنیدن فحش و ناسزا و دیدن بیصبری و عدم تحمّل دیگران میشود.
🔷 کودکان و نوجوانانی را میبینیم که میگویند اعصاب ندارم. آمار طلاق در برخی از شهرها به رشد ۲۵% رسیده است، تعداد بیشمار پروندههای قضایی خبر از آمار درگیریها و معضلات اجتماعی دارد، رفتارهای خشن والدین با فرزندان و رفتارهای غیر عاطفی فرزندان با بزرگترها شیوع پیدا کرده و متأسفانه در مواردی به یک فرهنگ غلط تبدیل شده است.
🔷اگرچه هر پدیده اجتماعی ممکن است، دلایل متفاوتی داشته باشد، ولی ما میخواهیم از زاویه جدیدی به این قضیه نگاه کنیم و راهکاری اثرگذار ارائه دهیم و معتقدیم اگر راهکار مورد بحث ما، در جامعه فراگیر گردد و این امر بر زندگی خانوادهها حاکم شود، تأثیر به سزایی در کاهش درگیریهای لفظی و فیزیکی و بالا رفتن صبر و حوصله مردم خواهد داشت.
🔷راهکاری که جهت رفع آسیبهای فوق پیشنهاد میگردد، به شیوه #تعامل و ارتباطات انسانها برمیگردد و این راهکار نهتنها یک رابطه بین انسانهاست؛ بلکه معصومین (ع) آن را اصل و اساس دین معرفی کردهاند. و این راهکار اثربخش کارآمد «محبت و مهرورزی» است.
🔷یکی از اصحاب امام باقر (ع) نقل میکند: روزی به محضر آن حضرت شرفیاب شدم. در این حال مردی از خراسان با پای پیاده به محضرش آمد و پاهایش را - که پوست انداخته بود - از کفش بیرون آورد و گفت: به خدا جز #محبت و دوستی شما اهلبیت (ع)، هیچ عاملی مرا از راه دور به اینجا نیاورده است. امام فرمودند: «به خداوند سوگند! اگر سنگی ما را دوست بدارد، خداوند او را با ما محشور میکند» سپس در ادامه فرمودند: «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُب ُّ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ؛ آیا دین، چیزی جز محبت است؟ خداوند میفرماید: [ای پیامبر] بگو: اگر خدا را دوست میدارید، مرا پیروی کنید تا خدا دوستتان دارد و خداوند فرمود: کسانی را که به سوی آنها مهاجرت میکنند، دوست دارند و آیا دین، غیر از محبت است؟»👇
👆خداوند رحیم، انسان را به حال خود رها نکرده تا در مشکلات زندگی غرق شود و نتواند راه حلی پیدا کند، بلکه راه و رسم درست زندگی کردن را از طریق وحی و کتاب و سنّت در اختیار او قرار داده و برای اینکه حجّت بر او تمام شود، پیامبران و ائمه اطهار (ع) را به عنوان الگو برای انسانها معرفی کرده است. الگوهایی که اگر از آنان تبعیّت شود، زمینه هدایت و سعادت دنیا و آخرت افراد تأمین میگردد و از گمراهی و ضلالت نجات خواهند یافت.
🔷🔹با توجه به مناسبت ایام فاطمیه، میخواهیم نگاهی به سیره حضرت زهرا (س) داشته باشیم و از او الگوبرداری کنیم و طریق محبت و مهرورزی را از آن بانوی دو عالم بگیریم. حال این سؤالها پیش میآید:
🔹محبت و مهرورزی در سیره حضرت زهرا (س) چه جایگاهی داشته است؟
🔹آن حضرت نسبت به چه کسانی و چگونه محبت ورزیده است؟
🔹محبّت و مهرورزی حضرت زهرا (س) را میشود در چهار بخش دنبال کرد:
۱. محبّت به پدر
۲. محبّت به همسر
۳. محبّت به فرزندان
۴. محبّت به مردم
https://eitaa.com/fatemi5/708
بخش اوّل: محبّت حضرت زهرا (س) به #پدر بزرگوارشان
🔹همه افراد قادر نیستند تا به صورت حساب شده و مطلوب نسبت به دیگران عشق بورزند و ابراز محبت نمایند؛ بلکه این کار یک عمل درونی و پیچیده است که باید با هنرمندی خاصی شکل گیرد و گرنه آسیبهای مختلفی را در پی دارد که میتواند زندگی افراد را مختل نماید. حضرت زهرا نماد و الگوی محبت و مهرورزی هنرمندانه نسبت به والدین است.
🔹دوران کودکی حضرت زهرا (س) مصادف بود با محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابوطالب. در این دوره که از سختترین دوران زندگی پیامبر (ص) است، آن حضرت دو حامی بزرگ خود «حضرت ابوطالب» و «حضرت خدیجه (س)» را از دست دادند و این حادثه آنقدر در روح پیامبر (ص) تأثیر داشت که آن سال را سال غم و اندوه نامیدند. روزی یکی از مشرکین مقداری خاکروبه و آشغال بر سروصورت آن حضرت پاشید، پیامبر (ص) چیزی نگفت.
🔹حال اگر ما بودیم چه میکردیم؟ حتماً عصبانی میشدیم، ناسزا میگفتیم و برخورد فیزیکی میکردیم. علّت اصلی بسیاری از قتلهای غیر عمد، عصبانی شدن و عدم کنترل هیجانات و احساسات، بیصبری و کمطاقتی، عدم محبّت به مردم است؛ زیرا انسان از کسی که دوستش دارد، به زودی عصبانی نمیشود.
🔹صبر و حوصله پیامبر (ص) نشان از محبّت ایشان به مردم است و همین اخلاق پسندیده ایشان بود که باعث جذب مردم به اسلام میشد تا آنجا که خداوند میفرماید: «إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیم»[۳] و یا در جای دیگر میفرمایند: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ[۴]؛ پس به برکت رحمت الهی با آنان نرمخو و پر مهر شدی و اگر تندخو و سختدل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده میشدند.»
در واقع رحمت و محبّت پیامبر (ص) از رحمت بی پایان الهی نشأت گرفته است.
🔹پیامبر (ص) بعد از ریزش خاکروبهها عصبانی نشدند و چیزی نفرمود و با همین حال، وارد خانه شد، فاطمه (س) به استقبال پدر شتافت، آب آورد و با چشم گریان سر و صورت پدر را شست. ایشان غمخوار پدر بودند. شدّت علاقه حضرت به پدرشان نشأت گرفته از شدّت علاقه پیامبر (ص) به ایشان بود به حدی که او را «امابیها» مینامیدند.
🔹از امام صادق (ع) نقل شده که: «کانَتْ فاطِمَهُ تُکَنّى اُمُّ اَبیها[۵]؛ کنیه فاطمه امّ ابیها (مادر پدرش!) بود.»
این تعبیر عجیب که نظیر آن درباره هیچ یک از زنان اسلام دیده نشده، نشان میدهد که این دختر با وفا آنچنان نسبت به پدرش محبّت مىکرد که گویى «یک مادر» براى او بوده است. مهربانترین افراد به انسان مادر است و حضرت زهرا (س) آنقدر به پدرشان محبّت کرد که پیامبر این لقب را به دخترشان دادند.
🔹در دوره غربت اسلام، حضرت زهرا (س) با پدرش رفتاری داشت همانند رفتار مادر به فرزند و پیامبر (ص) نیز بسیار به دخترش علاقهمند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر.
🔹پیامبر (ص) دست فاطمه (س) را میبوسید. هرگاه به سفر میرفت، آخرین کسی که با او خداحافظی میکرد، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او دیدار میکرد. حضرت زهرا (س) مانند مادری دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش میگرفت، از او نگهداری میکرد، زخمهایش را مرهم میگذاشت رنجها و دردهایش را کاهش میداد. اینگونه ابراز عواطف دو سویه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است؛ بنابراین پیامبر (ص) نیز نسبت به دخترش ابراز محبت مینمود. یکی از زنان حضرت چنین نقل میکند: «زمانی که فاطمه (س) بر پیامبر (ص) وارد میشد، او بسیار خوشحال میشد و دست فاطمه (س) را میبوسید و او را در جای خویش مینشاند.»[۶]
🔹اگر دختران ما از این سیره نیک حضرت زهرا (س) الگوبرداری کنند و به پدر و مادر خود محبت و احسان نمایند، از طرف والدین نیز محبت میبینند، در آن صورت فطرت محبت طلبی آنان پاسخ مثبتی دریافت نموده و دیگر در بیرون خانه به دنبال محبتهای کذایی نمیروند و به دنبال جبران کمبود محبّت از خانه فرار نمیکنند.
🔹در هر حال آنچه باعث استحکام خانواده میشود، مهر و محبّت و صفا و صمیمیّت است، هر یک از اعضای خانواده باید نسبت به این مهم اقدام کنند و خداوند وظیفه احسان را بر عهده فرزندان گذاشته و در قرآن بلافاصله بعد از مسئله توحید به آن اشاره میکند: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً[۷]؛ و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکى کنید.»
https://eitaa.com/fatemi5/708
🌷بخش دوم: محبّت و مهرورزی حضرت زهرا (س) به همسرش
🔹کلید آرامش، انضباط، استحکام و صمیمیّت خانواده به دست زنان است و به دنبال آن موفقیّت و آسودگی خاطر مرد نیز به نوع رفتار و برخورد زن درون خانه بستگی دارد. یکی از مشکلات زوجین عدم ابراز علاقه است. چهبسا زن و مرد قلباً محبّت فراوانی به همسرشان داشته باشند؛ ولی توانایی ابراز آن را نداشته باشند و در این حال زنان به خاطر روحیه حساس و لطیفشان گمان میکند شوهرش دوستش ندارد.
🔹از این رو، ائمه معصومین (ع) بر ابراز علاقه به همسر تأکید کردهاند و در سیره عملی ایشان این امر در موارد متعددی به چشم میخورد. پیامبر (ص) فرمودند: «قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً[۸]؛ این سخن مرد به زن خود که دوستت دارم، هرگز از دل زن بیرون نمیرود.»
🔹در زندگی حضرت زهرا (س) با حضرت علی (ع) کلمات و عبارات محبّت آمیز بسیار است. حضرت زهرا (س) با الهام از دستورات الهی و با دارا بودن درک صحیح از روابط زن و شوهر همواره به همسر بزرگوارشان عشق میورزیدند و او را مورد محبّت قرار میدادند و در کلام خود علاقه و احترام را توأماً در نظر داشتند. گاهی او را با کنیه «ابوالحسن» صدا میکردند و گاه او را ابن عم (پسر عمو) خطاب میکردند.
🔹گاهی مشاهده میشود عدم رعایت همین مسأله باعث ایجاد کینه بین زن و شوهر میشود. متأسفانه در رسانهها و فیلمها مشاهده میکنیم که زوجین نهتنها با احترام همدیگر را صدا نمیکنند؛ بلکه بیاحترامی و توهین را غیرمستقیم ترویج میدهند، در حالی که استفاده از نام مناسب و القاب زیبا برای خطاب همسر، باعث روابط مثبت و ایجاد محیطی آکنده از صمیمیّت و محبت میگردد و سبب پیدایش زمینه عکسالعمل رفتاری مناسب در طرف مقابل میشود.
حضرت علی (ع) دراینباره فرمودند: «أَجْمِلُوا فِی الْخِطَابِ تَسْمَعُوا جَمِیلَ الثَّوَابِ[۹]؛ خطابهایتان را زیبا کنید تا پاسخ زیبا بشنوید.»
🔹حضرت زهرا (س) همسرش را این گونه خطاب میکند: «یا ابالحسن ... رُوحِی لِرُوحِکَ وِقَاءً وَ نَفْسِی لِنَفْسِکَ فِدَاءً[۱۰]؛ علی جان! روح من فدای روح تو و جان من سپر بلاهای جان تو باد.»
عشق و محبّت حضرت زهرا (س) به همسرش بهاندازهای بود که در لحظات احتضار میگریست و به علی (ع) میفرمود: «أَبْکِی لِمَا تَلْقَى بَعْدِی[۱۱]؛ به خاطر آنچه که پس از من به تو خواهد رسید، میگریم.»
🔹اگر بخواهیم از مهر و محبت دو سویه حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) سخن بگوییم، همین شعری که منتصب به امیرالمؤمنین علی (ع) است، کافیست. آن حضرت در این شعر زیبا و غنی، رابطه عاطفی خود با حضرت زهرا (س) را به یک جفت کبوتر تشبیه کرده و میفرماید:
کُنَّا کَزَوْجِ حَمَامَةٍ فِی أَیْکَةٍ مُتَمَتِّعِینَ بِصِحَّةٍ وَ شَبَاب
ما همانند دو کبوتر در یک آشیانه بودیم که از نشاط، سلامت و جوانی برخوردار بودیم.
🔹چنین رفتارهای عاطفی صمیمی و محبتآمیزی نشان از سلامت روحی و روانی این زوج آسمانی دارد و پشتیبانی برای زندگی پایدار و هنرمندانه آنان است.
https://eitaa.com/fatemi5/708