eitaa logo
منبرک فاطمی
6.2هزار دنبال‌کننده
997 عکس
891 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰جلسه بیست و ششم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم (آیه 44 و 45) 🔻وَ أَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتيهِمُ الْعَذابُ فَيَقُولُ الَّذينَ ظَلَمُوا رَبَّنا أَخِّرْنا إِلى‏ أَجَلٍ قَريبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ وَ نَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَ وَ لَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ ما لَكُمْ مِنْ زَوالٍ. 🔺. اى پيامبر، مردم را از روزى كه عذاب به سراغشان مى‏آيد و هلاكشان مى‏كند بيم ده. در آن روز كسانى كه ستم كرده‏اند (شرك ورزيده و كافر شده‏اند) مى‏گويند: پروردگارا، مرگ ما را تا زمانى نزديك به تأخير انداز. در اين صورت دعوت تو را مى‏پذيريم و از پيامبران پيروى مى‏كنيم. به آنان بگو: آيا پيش‏تر سوگند ياد نمى‏كرديد كه امّتى نيرومنديد و شما را فنا و انقراضى نيست؟ 🔻وَ سَكَنْتُمْ في‏ مَساكِنِ الَّذينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَ تَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنا بِهِمْ وَ ضَرَبْنا لَكُمُ الْأَمْثالَ. 🔺و آيا در ديار كسانى كه بر خود ستم نمودند سكونت نكرديد؟ و حال آن‏كه براى شما آشكار شد كه با آنان چگونه رفتار كرديم، و براى شما مثل‏ها زديم و از امّت‏هاى هلاك‏شده نمونه‏هاى بسيارى بيان كرديم. 🔺رفتارهای تبلیغی: 1. با نگاه انتقادی به مسئولین (محلی، شهری، استانی، کشوری) هشدار بدهید که فرصت خدمت به مردم را از دست ندهند تا مصداق این آیه قرار نگیرند. 2. به رئیس جمهورهای آمریکا اشاره کنید که همه آمده اند و رفته اند، اما نظام جمهوری اسلامی پابرجا است. 🔻انذار نسبت‌به قیامت انذار نسبت‌به قیامت اهرم بسیار قوی برای تربیت و هدایت انسان است. یکی از عوامل اصلی سست‌شدن دین مردم و رفتارهای دینی آن‌ها عدم معرفت به قیامت و قانون جزا و عذاب‌های آن است. در این آیه خداوند متعال از یک زاویه به قیامت می‌پردازد که در قیامت ظالمان درخواست مهلت می‌کنند تا به دعوت خدا پاسخ داده و از رسولان پیروی کنند. 🔺در آن هنگام كه مجازات‏هاى دردناك دنيوى شروع شد، درهاى توبه به كلى بسته مى‏شود و راه بازگشتى وجود ندارد. غالب گناهكاران در هنگام مشاهده‏ى اين بلاها اظهار پشيمانى مى‏كنند، ولى اين يك حالت ندامت اضطرارى است كه ارزشى ندارد و آنان بايد قبل از شروع عذاب توبه كنند. 🔻در آيات مختلف قرآن آمده است كه تقاضاى مهلت و بازگشت گناهكاران در هنگام مرگ و پس از نزول بلاها و نيز در رستاخيز پذيرفته نمى‏شود؛ زيرا اين تقاضاها واقعى و جدّى و بر اساس دگرگونى درونى و تصميم بر تغيير مسير زندگى نيست و تنها از روى ناچارى است، و حتى در برخى آيات قرآن اشاره شده كه اگر بار ديگر به آنان مهلت داده شود، باز هم همان برنامه‏هاى قبلى را ادامه مى‏دهند. الف: «فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ» آيا براى خارج شدن از هلاكت راهى هست؟ ب: «فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً» ما را به دنيا برگردان تا عمل صالحى انجام دهيم. ج: «رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً» پروردگارا! ما را از دوزخ خارج كن تا كار خوب انجام دهيم. ✍علت عدم تبعیت از رهبران دینی دو عنصر بسیار مهم برای این‌که انسان گرفتار ظلم نشود، پذیرش دعوت الهی و تبعیت از رسولان است و در بعد از مرگ چنین فرصتی وجود ندارد. مانع اصلی عدم پذیرش دعوت الهی و تبعیت از رسولان، تفکر غلطی بود که آن‌ها بر این باور بودند که فنایی برای آن‌ها وجود ندارد و عبرت نگرفتند. حالات پادشاهان و ستمگران قرن بيستم نيز همانند گذشتگان است و گويا قرآن درباره‏ى همين‏ها سخن مى‏گويد. 🔺برخى حاكمان ظلم و جور در عصر ما در كاخ‏هاى پادشاهان قبلى زندگى مى‏كنند و از سرنوشت شوم آنان نيز باخبرند، ولى بازهم خود را جاويدان مى‏خوانند و از آنچه بر سر گذشتگان آمده درس عبرت نمى‏گيرند. 🔻خداوند در سوره های مبارکه اعراف و هود، سرنوشت اقوام گذشته و علت هلاکت آنها را مفصل بیان نموده است. 🔺منظور از «یوم» در آیه در مورد اين روز مفسران سه ديدگاه دارند: 1. برخى آن را روز رستاخيز مى‏دانند. 2. برخى ديگر آن را روز فرارسيدن مرگ مى‏دانند كه مقدمه‏ى مجازات‏هاى ستمكاران است. 3. برخى مفسران آن را روز فرود آمدن پاره‏اى از بلاها و مجازات‏هاى دنيوى مى‏دانند؛ همانند روز عذاب قوم لوط، عاد، ثمود و نوح كه با عذاب‏هاى الهى نابود شدند. نظر صحیح: با توجّه به آيه‏ى قبل، ابتدا به نظر مى‏رسد كه اين آيه نيز درباره‏ى قيامت است، ولى جمله‏ى «أَخِّرْنا إِلى‏ أَجَلٍ قَرِيبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ» بيشتر، اين معنا را به ذهن مى‏آورد كه آيه درباره‏ى عذاب الهى در دنياست، زيرا تأخير عذاب و اجابت دعوت خداوند و پيروى از پيامبران، مربوط به دنياست نه قيامت. @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📝👈 اگر کسی بداند جایی یا چیزی است آیا بر است که را از نجس بودن آن 🤭 کند؟ ✅ 1⃣👈اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را خورد یا با 👕 نجس نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید. 2⃣👈اگر جایى از خانه 🏠 یا کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس 👚 یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او می شوند با به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.(۱) 3⃣👈اگر صاحبخانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا 🍔 نجس است، باید (۲) به میهمانها بگوید، اما اگر یکى از میهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد (۳) ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که می داند که به واسطه نگفتن،خود او هم نجس می شود باید بعد از غذا به آنان بگوید.(۴) _________________ (۱) مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند.  سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید. (۲) سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید. (۳) مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، می تواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند. (۴) سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى می شود باید به آنان بگوید. 📗 سایت اسلام کوئست •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi5
احکام نجاست👆
جلسه بیست و ششم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم👆
شرح دعای روز بیست و ششم👆
🔻دینِ فطری🔻 ✍ حتماً شنیدید که بعضی‌ها تا صحبت از خدا و پیغمبر و و... میشه، میگن آقا دین چیه.. بهترین دین است. ما دین نداریم و...❗️❗️ ⁉️ 🤔حالا ببینیم نظر قرآن در این باره چیه؟! آیه ۳۰ سوره روم یکی از مهمترین آیاتِ قرآن کریمه. در این آیه خداوند می‌فرماید: رو بیارید به سمتِ دین. دینِ حنیف و خالص:👈 فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا. بعد دنباله‌ی آیه شروع میکنه دین رو تعریف کردن. چیه؟!🤔 به سمتِ کدوم دین رو بیاریم؟! می‌فرماید: فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا. 👈 همون الهی که خدا همه‌ی انسانها رو بر اساسِ اون آفریده و خلق کرده. همون چیزهایی که خدا به صورتِ در وجود تمامِ انسانها قرار داده، و تمامِ انسانها رو بر اساسِ اون سرشته. ☝️ وقتی که میگیم فلان چیز است، یعنی در وجودِ آدم هست. یعنی بینِ تمام انسانها مشترک هست. حالا در این آیه می‌فرماید: 👈 عبارت است از همون چیزهایی که در وجودِ همه‌ی انسانها هست (ناس: یعنی همه‌ی انسانها، مسلمان و غیر مسلمان و...). اینکه مثلاً: ☜ دروغ، ظلم، تجاوز، حق‌خوری، تهمت، فحش و ناسزا و... هستند. ☜ شفقت، مهربانی، عدالت، خوشرویی و... هستند. ✔ این چیزهای ، چیزهایی هستند که در وجودِ همه‌ی افرادِ بشر در تمام زمانها و دورانها وجود داشته، و در انسانهای آینده هم وجود خواهد داشت، و هیچ تغییر و تبدیلی در اون راه نداره. لذا دنباله‌ی آیه می‌فرماید:👈 لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللهِ. بعد در پایانِ آیه می‌فرماید: اتفاقاً دینِ اصلی اینه،😳 ولی اکثر مردم نمی‌دونند:👈 ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ، وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ. 🕋 فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا، فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا، لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللهِ، ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ، وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ. (روم/۳۰) 💢 پس روی خود را متوجّه دینِ حنیف و آیینِ خالصِ پروردگار کن. 💢 همان سرشت و فطرتِ الهی که خداوند، انسانها را بر آن سرشته است. 💢 تبدیل و دگرگونی در آفرینش الهی نیست. 💢 این است دینِ قَیِّم و آیینِ استوار، ولی اکثر مردم نمی‌دانند. ☝️ این آيه صراحتاً میگه دین بصورتِ در وجودِ تمام انسانها هست. اصلاً تنها دینِ حقیقی و ریشه‌دار همین دینِ است. و یگانه راهِ نجات نیز همین دینِ فطری است، که از ازل در سِرشت و خمیر مایه‌ی وجودِ همه‌ی انسانها نهاده شده. ❌ دین‌های غیرفطری، دین‌های تقلیدی، دین‌های تلقینی، دین‌های اجباری، نه تنها دین نیستند بلکه ضدِّ دین هستند. 🌱 دین مثلِ یک دانه‌ در وجودِ همه‌ی انسانها کاشته شده. 😌❤️ سِرشت و ذاتِ همه‌ی انسانها الهی است. همون فطرتِ خداست: ☜ فِطْرَتَ اللهِ.. ☜ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا.. ☝️ این آیه صراحتاً میگه که انسانها با خدا یکی است.😇 یک منشأ است. خداوند، انسانها رو از فطرتِ خودش آفریده. این فطرتِ زنده و آگاه، اصل و خمیرمایه‌ی وجودِ انسانهاست. چون با اون آفریده شدند. ❌ پس یک چیزِ اضافی نیست که از بیرون بیاد. ✔ برای برخورداری از این نجات‌بخش، فقط باید غبارزدایی انجام بشه. باید حجابها کنار بره، و انسان بیدار بشه. اصلاً سیر و سلوک یعنی همین. یعنی رسیدن به دینِ و پاک. یعنی رسیدن به سِرشتِ الهیِ خویش. ❌ هیچ چیزِ نجات‌بخشی در بیرون از وجودِ انسانها وجود نداره. ✅️ نجاتِ حقیقی از درون می‌جوشه. تمام انبیاء و اولیاء الهی اومدند که ما رو با این الهی آشنا کنند. امیرالمومنین علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: اصلاً انبیاء مبعوث شدند که همین رو برای ما یادآوری کنند و این گوهرهای که گرد و غبار گرفته و دفن شده (دَفَائِنَ الْعُقُولِ)، اینها رو از زیرِ خاک بیرون بیارند.👇 ⚡️ فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ، وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ، لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ، وَ یُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ، وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ. 💢 خداوند پیامبرانِ خود را در بین انسانها مبعوث کرد، و رسولانِ خود را پی‌در‌پی در بینِ مردم اعزام کرد، تا این انبیاء از مردم بخواهند که به پیمانِ وفا کنند. 💢 و همچنین نعمتهای فراموش شده را به مردم یادآوری کنند. و حجّت را بر مردم تمام کنند. 💢 و های دفن شده را از زیرِ خاک بیرون بیاورند. 📣 انبیاء و اولیاء، و کتابهای آسمانی اومدند که به ما و رو یادآوری کنند. 👈 جوهره‌ی دینداری است. @fatemi5
✅شرح دعاي روز بيست و هفتم ماه مبارك رمضان 📍اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ؛ ای خدا در این روز فضیلت و برتری لیلة القدر را نصیب من گردان 🔺بعض اهل تحقیق با استناد به این دعا احتمال می دهند که شب بیست و هفتم شب قدر باشد؛ درباره شب قدر اختلاف است در روایات؛ به طوری که تشیع بین سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم، شب بیست و سوم را مهمتر از دو شب دیگر می دانند و احتمال قوی می دهند که شب قدر، شب بیست و سوم باشدلذاست که در شب نوزدهم و بیست و یکم یک غسل مستحبی دارد و شب بیست و سوم دو غسل مستحبی دارد، یکی در اول شب و دیگری در آخر شب، همچنین در شب بیست و سوم سوره های روم و عنکبوت و حم دخان خوانده می شود در حالی که این اعمال را در شب های دیگر شاهد نیستیم البته احتمال شب قدر بودن نیمه شعبان هم داده شده است، ولی اهل سنت عقیده به بیست و هفتم دارند و آن را لیلة القدر می دانند. لذاست که در زمان شب قدر اختلاف می باشد. 🔻نقل شده است که بعضی از اولیاء الهی، تمام طول سال را احیاء داشتند به امید اینکه شب قدر را درک کنند! ای خواجه چه جویی ز شب قدر نشانیهر شب شب قدر است اگر قدر بدانی 🔻خدایا فضیلت شب قدر را نصیب من کن شب قدر، شب عجیبی هست چرا که « تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها » در این شب ملائکه از آسمان فرود می آیند « بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ » تا تقدیر و سرنوشت ما را معین کنند. ملائکه محل فرود می خواهند و باید فرودگاه دل ما آماده باشد؛ دل های ما پر از محبت دنیا و زن و فرزند شده است و جایی برای نزول ملائکه الهی باقی نگذاشته است و خوشا بحال آن دلهایی که فرودگاه فرشتگان و ملائکه مقرب الهی هستند که اگر ملائکه بیایند، دلها را نورانی می کنند. بعضی ها شیطان در دلهاشون خانه دارد دعا کنید که شب های ماه رمضان این شیاطین ازد لشون بروند و فقط خدا در دلها باقی بماند که ملائکه وقتی میایند، وارد شوند. 📌و صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَی الْیُسْرِ؛ خدایا امورات مرا از سختی به آسانی مبدل کن 👌الان غالب مردم گرفتار انواع سختی ها و مشکلات هستند، گرفتار همسایه بد، عروس بد، داماد بد، فرزند ناصالح و ... می باشند، لذا از خدا می خواهیم که این سختی ها را به آسانی تبدیل کند و گرفتاری ما را اصلاح کند. 🔺و اقْبَلْ مَعَاذِیرِی؛ خدایا عذر من را بپذیر 🔻همه ما باید بخاطر گناهان مان به درگاه الهی عذر تقصیر آوریم و بگوئیم خدایا غلط کردم و بدانیم که خدا که سر چشمه مهربانی و رحمت است ما را در آغوش لطف خودش قرار خواهد داد. بنده همان به که ز تقصیر خویشعذر به درگاه خدای آوردور نه سزاور خداوندیشکس نتواند که بجای آورد 🔻و حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ؛ خدایا گناهانم را محو کن و در نامه عملم اثری از گناهانم باقی نگذار 🔺یا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِین؛ ای خدایی که به بندگان صالحت مهربانی 🔻خداوند متعال خیلی مهربان است حتی افرادی بودند که خیلی بدی کرده بودند و همین که به در خانه خداوند تضرع کردند و گفتند خدایا غلط کردم خداوند از ایشان دستگیری کرد و عاقبت به خیر شدند، کسانی بودند که عمرشان به گناه و معصیت و مشروب خواری گذشته بود و فقط دهه محرم لباس سیاه به تن می کردند و به ناگاه نور لطف الهی در قلب ایشان تابیده بود و دگرگون شده بودند و تمام گناهان گذشته را ترک کرده بودند، خدا سریع الرضاست، و عذر تو را زود قبول می کند.(در بيان حضرت آية الله مجتهدي (ره))
🔰راههای بخشش و جبران گناه ✍️از آن جا که توبه، عملی جبرانی برای گناهان است. توبه کننده باید به گونه ای ضایعات و آثار سوء گناهان را از دل و جان خود، از زندگی خود از حقوق و حیثیت مردم، از عمل های واجب ترک شده، از فریب ها و دروغ ها، جبران کند. در آیات قرآن و روایات برای آمرزش و جبران گناهان دستورات و رهنمودهایی رسیده که ماچند نمونه از آنها را بیان می کنیم: 1- کمک ها و صدقات پنهانی یکی ازراههای جبران خطاها و گناهان، کمک پنهانی به دیگران است. قرآن می فرماید: إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِی وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ یکفِّرُ عَنْکمْ مِنْ سَیئاتِکمْ[ بقره/ 271.] اگر به فقرا آشکارا کمک کنید کار نیکوئی کرده اید، ولی اگر همین صدقات را پنهانی انجام داده ورسیدگی به فقرا، مخفیانه باشد برای شما بهتر است و سبب محو گناهانتان خواهد شد. 2- هجرت و جهاد قرآن هجرت و جهاد را یکی از راههای جبران گناهان می داند و می فرماید: فَالَّذِینَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أُوذُوا فِی سَبِیلِی وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُکفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیئاتِهِمْ[ آل عمران/ 193.] کسانی که هجرت کرده اند و بخاطر حمایت از حق از خانه هایشان آواره و اخراج شده اند و در راه من آزارها دیده اند و جهاد کرده و به شهادت رسیده اند، من گناهانشان را پوشانده و آنها را خواهم بخشید. 3- دوری از گناهان بزرگ ترک گناهان کبیره، سبب از بین رفتن آثار گناهان کوچک می شود. قرآن در این رابطه می فرماید: إِنْ تَجْتَنِبُوا کبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ[ نساء/ 31.] اگر شما ازگناهان بزرگی که از آن نهی شده اید دوری نمائید، ما گناهان دیگرتان را می بخشیم. لازم به ذکر است گناهان کبیره به گناهانی گفته می شود که در قرآن برای آن ها وعده عذاب داده شده است. 4- انجام کارهای نیک هر کاری که مصداق حسنه باشد عاملی برای از بین رفتن سیئات و بدی ها می باشد. قرآن می فرماید: إِنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیئاتِ[هود/ 114.] به درستی که کارهای نیکو، کارهای بد را از بین می برد. حسنات، مطلق است و شامل همه عبادات و هر کار ارزشمندی است که شرع آن را تأیید و تعیین کرده و به قصد تقرّب به خدا انجام می گیرد. امام علی (ع) می فرماید: انّ اللّه یکفِّر بِکلِّ حَسنةٍ سَیئَة با انجام هرحسنه ای، خداوند، یک گناه وسیئه را پوشانده و محو می سازد. مردی به حضور رسول خدا (ص) شرفیاب شد و گفت: یا رسول الله در مدت عمرم، گناه بسیار کرده ام و هر کار زشتی مرتکب شده ام، آیا راه توبه به روی من باز است؟ خداوند توبه مرا خواهد پذیرفت؟ رسول خدا (ص) فرمود: آیا مادر داری؟ عرض کرد: خیر، حضرت فرمود: پدر داری؟ عرض کرد: بلی؛ پیامبر (ص) فرمود: به او نیکی کن تا جبران گناهانت شود؛ وقتی آن مرد خداحافظی کرد و از در بیرون رفت رسول خدا (ص) فرمود: ای کاش مادرش زنده بود. کنایه از این که اگر مادرش زنده بود و او در حق مادرش احسان می کرد، خیلی زودتر جبران گناهانش می شد. 5- قرض دادن وام دادن به افراد گرفتار، یکی دیگر از عوامل جبران گناهان است. قرآن می فرماید: إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یضاعِفْهُ لَکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ[تغابن/ 17.] هرگاه شما برای خدا به بندگان نیازمندش قرض نیکو دهید، [وامی که در آن بهره و آزار و توقع و ذلّت نباشد]، خداوند چند برابر آن، پاداش عطا می فرماید و گناهان شما را هم می آمرزد. 6- تقوا تقوا و پرهیزکاری یکی دیگر از عوامل بخشش گناهان است. قرآن می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً وَ یکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ[ انفال/ 29.] هر گاه شما تقوا داشته باشید و از گناه دوری نمائید، خداوند به شما دید خاصّی (فرقان) می دهدکه به راحتی بتوانید حق را ازباطل تشخیص بدهید و گناهان شما را می آمرزد و از تقصیر شما در می گذرد. 7- ایمان و عمل صالح یکی از عوامل مغفرت و پوشش گناهان، ایمان و عمل صالح است. قرآن کریم می فرماید: وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُکفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیئاتِهِمْ[ عنكبوت/ 7.] کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می دهند، گناهان آنان را می بخشیم. پس باید کوشید از طریق افزایش معرفت و شناخت خدا و آگاهی از نعمت های مادی و معنوی و انجام عمل صالح، ایمان را تقویت کرد.
✅جلسه بیست و هفتم سوره ابراهیم (آیه 46) 📕برنامه های دشمنان وَ قَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَ عِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَ إِنْ كانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبال‏. ما بر سر آنان عذابى فرود آورديم و آنان هم نيرنگ خود را به كار بستند، ولى نيرنگشان در اختيار خدا بود و در نزد او آشكار. پس هرگز براى آنان چاره‏ساز نشد، هرچند مكرشان چنان بود كه كوه‏ها به وسيله آن از جاى كنده مى‏شد. 👌رفتارهای تبلیغی: 1. دشمنی های چهل و دو ساله آمریکا با انقلاب اسلامی را نام برده و علت بی ثمر بودن همه آنها را تبیین کنید. منظور از مکر الهی «مَكر» به معناى هر گونه نقشه و چاره‏انديشى است كه گاهى همراه با فساد است؛ از اين رو به نقشه‏هاى شيطانى افراد نيز مكر گفته مى‏شود. گاهى به نقشه و چاره‏انديشى بدون فساد نيز «مكر» گفته مى‏شود و از اين روست كه واژه‏ى مكر در مورد خدا هم به كار مى‏رود. اصل هر مكرى و حيله پيش ماست هر چه برخاك است اصلش بر سَماست‏ مفسران جمله‏ى «عند الله مکرهم» را دو گونه تفسير نموده‏اند: 1. خدا به همه‏ى نقشه‏هاى ستمكاران احاطه‏ى كامل دارد. 2. كيفر مكر آنان نزد خدا ثابت است. تفسير اول با ظاهر آيه تناسب بيش‏ترى دارد و نياز به تقدير واژه‏ى «كيفر» ندارد. 📌نقشه های نقش بر آن دشمنان دشمن همیشه در حال نقشه و حیله است گاهی حیله دشمن بسیار بزرگ است ولی خداوند تبارک و تعالی با نقشه و برنامه خود آن‌ها را نابود می‌کند. 📌خداوند هيچ پيامبرى را به سوى قومش نفرستاد، مگر آن‏كه تبهكاران و گمراهان از دوران نوح تا دوران محمّد صلّى اللّه عليه و اله عليه آن پيامبر توطئه و نيرنگ كردند «و كذلك جعلنا لكل نبى عدوّا شياطين الانس و الجن يوحى بعضهم الى بعض زخرف القول غرورا» و همچنين براى هرپيامبرى دشمنانى از شياطين انس و جن قرار داديم. براى فريب يكديگر، سخنان آراسته القا مى‏كنند. 📌 عوامل دشمنى به وجود تفاوت ميان ايمان و الحاد و ميان شرك و توحيد منحصر نمى‏شود؛ زيرا اين دشمنى يك معناى كلّى و اصلى همگانى را آشكار مى‏سازد و آن عبارت است از دشمنى ميان دعوت حق و پيروان باطل در هر زمان و مكان و به بيان رايج در اين زمان: دشمنى و اختلاف ميان انقلاب و ضدّ انقلاب. 📌حال، سبب نيرنگ و توطئه هرچه باشد و به هرمقدار از حدّت و شدّت برسد، حتّى اگر كوه‏هاى استوار را از جا بركند، خدا آن را مى‏داند و توطئه‏گران را بر وفق آنچه استحقاق دارند مجازات مى‏كند. در زمان پیامبر نیز ستمگران مخالف اسلام از هر گونه توطئه و نيرنگى در برابر آن كوتاهى نكردند: تهديد، اذيّت، توطئه‏ى قتل پيامبر 📌صلى الله عليه و آله، پخش شايعات، تهمت زدن و ...، ولى خدا همه‏ى نقشه‏هاى آنان را خنثى يا كم‏اثر ساخت. اين آيه به نوعى به پيامبر صلى الله عليه و آله دل‏دارى و تسلّى خاطر مى‏دهد كه از نيرنگ ستمكاران نهراسد. 📌بعد از پیامبر و در دوران معاصر نیز افرادی مانند بنی‌امیه و بنی عباس کمر همت برای نابودی اسلام بستند ولی کمرشان شکست. خاندان پهلوی، اسرائیل، آمریکا، منافقین داخلی دنبال نابودی اسلام هستند ولی همه نقشه هایشان نقش بر آب شد. بسیاری از آنها رفتند و نظام اسلامی مانده است و در نهایت همه آن‌ها نابود خواهند
تفسیر سوره مبارکه ابراهیم جلسه ۲۷👆
شرح دعای روز بیست و هفتم👆
هفت راه بخشش در قرآن 👆
دین فطری👆
✅ امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: ما و آل‌ابی‌سفیان دو خاندان بودیم درباره خدا نزاع کردیم ما خدا را تصدیق کردیم آن ها تکذیب کردند ابوسفیان با رسول‌الله جنگید و معاویه با علی بن ابی‌طالب جنگید و یزید با حسین بن علی جنگید و سفیانی با قائم میجنگد. ⚔ نزاع، نزاعِ دو است. ⚔ نزاع امام کاظم(ع) با هارون الرشید، نزاع دو اسلام بود: 👈 اسلامِ در قول و عمل مدافع پابرهنگان، 👈 در مقابلِ اسلامِ مرفهین بی درد ! ❗️عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات، کنارش موقوفات هم داشت ! زبیده ، خیّر هم بود ! آن کاخ ها و شب نشینی ها، ۱۰۰ندیمه ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت ! در حرم تا بیت الله پیاده رفتن را هم داشت!!! 🥇اسلام قارونی هارون‌الرشید پیشرفت هم داشت، قطعاً رتبه اول علم و فن آوری در دنیا هم بود ! 👌 اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. ❗️اما منهای !❗️ 🕰 یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ(فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند.😳 شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی !! ↩️ اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می گوید. ☝️امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین می‌کرد . ⚠️❗️عجیب تر قدرت بازتولید آن اسلام مستکبر و مرفه در یاران امامِ مبارز است!😔 برخی وکلا و نمایندگان آن امام انقلابی که دائم در زندان و تبعید بود، در اموال و وجوهات طمع کردند و توقف در امامت (یعنی توقف در اسلام راستین و مبارزه با ستمگران) را پایه گذاری کردند!❗️⚠️ حیّان سراج ۳۰هزار دینار وجوهات مردم به امام را بالا کشید و برای خودش خانه آنچنان و باغ و زراعت خرید! عثمان بن عیسی هم ۶کنیز و وجوهات را حرمسرای خود کرد!!!😔 👣 هارون و همسرش در اوج اشرافیت، با پای پیاده حج هم می رفتند! پس فکر نکنید کسی که اشرافی شد دیگر پیاده‌روی نمی‌رود! 📸 وقتی فقیر هست اسلام موسوی عکس خودش را با فقیر می‌اندازد نه با لاکچری ها!!! ↩️ همانها که مقابل بودند به خیانت کردند و آلوده شدند! ⬅️ اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود! ⚠️⚠️ خطر بازتولید اسلام مرفهین بی درد و توقف در مقاصد ولایت را باید جدی گرفت.⚠️ 🎤(گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان شب شهادت امام کاظم/ مسجددانشگاه تهران۹۹/۱۲/۱۸) @fatemi5
🔰تفاوت مقام امام علیه السلام با پیامبران. https://eitaa.com/fatemi222/4921 چرا مطالب آن تاثیرگذاری را در ما ندارد؟ https://eitaa.com/fatemi222/3129 "قرآن" را بتنهائی https://eitaa.com/fatemi222/4927 پیامبر , ماده ی امتحانی برای اهل کتاب https://eitaa.com/fatemi222/4923 علت انتخاب انبیاء اولوالعزم چه بود؟ https://eitaa.com/fatemi222/4922 یکی از علتهای وجود اختلاف https://eitaa.com/fatemi222/3850 علامت مردود شدن مسلمانان https://eitaa.com/fatemi222/3849 مسئولیتهای اجرایی که بشر دارد https://eitaa.com/fatemi222/3825 حد و میزان تأثیر گذاری ولایت برای پیامبران https://eitaa.com/fatemi222/3575
⚘مقدمه⚘ 🔹همه ما باید روی مطالبی که در رابطه با معارف اهل بیت علیهم السلام است، تامل بیشتری کنیم. ❓چرا مطالب آن تاثیرگذاری را در ما ندارد؟ 👌چون شنیده ایم و از کنارش گذشته ایم و کاربردی بهش نگاه نکردیم. 🔹 معارف اهل بیت یک گنج بسیار گرانبهایی است که نمیتوان برایش ارزش قائل شد. 🔹 هدف خداوند از گذاشتن پاداش برای اعمال خیر، این است که ما خوب باشیم و خیرخواهی در جامعه رواج پیدا کند. 🔹 آن چیزی را انتخاب کنیم که واقعا موثر است. 👌تاثیر گذارترین چیزها، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. است. 🔻 چیزی که نماز را موثر قرار میدهد، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. 🔻 اگر زمین میچرخد و خورشید میتابد و زندگی موجود است، به اعتبار امام است. 🔻اگر بخواهیم دین را کامل کنیم با وجود امام کامل میشود. 🔻نماز بدون ولایت مساوی است با انجام بدترین گناه. 🔻از مسیر امام باید خوبی کنیم. 🔻دوستی برمحور امام باید باشد. 🔻همه چیز را در آینه امام باید نگاه کنیم. 🔻خداوند هر چی خیر است از وجود امام تجلی داده است. 🔻دنیا محل آزمایش ماست 👌خدا میخواهد بوسیله امام ما را امتحان کند. 🔻باید دوستیها و دشمنیهایمان بر اساس امام باشد. ✅ امام را اساس و بنیاد فکرمان قرار دهیم.... .... @fatemi5
🔻طالبِ حقیقت، نه مالکِ حقیقت🔻 ✍ خیلی وقت‌ها برامون پیش میاد که با دیگران سرِ یه موضوعی بحث می‌کنیم.🗣 امّا واقعاً ادب و شیوه‌ی بحث کردن با مخالفین رو بلد نیستیم. مخصوصاً در بحث‌های مذهبی، آنچنان محکم سرِ حرفِ خودمون پافشاری میکنیم، که حدّ و حساب نداره.😤 بعد هم میگیم طرفِ مقابل گمراه و نفهمه و در ضلالت و بدبختی به سر می‌بره.🤭 و پیش خودمون فکر می‌کنیم که همه‌ی عالم گمراه و نفهم هستند، و فقط ما می‌فهمیم.😌 ❌ فکر می‌کنیم هر کس مخالفِ ماست، صددرصد داره اشتباه میکنه... ☜ ولی از اون طرف اصلاً برای خودمون هیچ احتمالِ خطایی در نظر نمی‌گیریم.😐 امّا ببینیم شیوه بحث کردن با مخالفین از نظر قرآن چگونه است⁉️ 🤔 ➖ آیات ۲۴ و ۲۵ سوره سباء به پیامبر دستور میده که با کافران و بت‌پرستان اینطوری بحث کنه:👇👇 🕋 قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، قُلِ اللهُ، وَ إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَی هُدًی أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (سباء/۲۴) 💢 ای پیامبر، به آنها بگو: «چه کسی شما را از آسمانها و زمین روزی می‌دهد؟» بگو: «خداوند یگانه! و ما یا شما، بر طریقِ هدایت یا در گمراهی آشکاری هستیم». خب، تا اینجای کار که واضحه. 🙂 پیامبر به کافران و بت‌پرستان میگه بالاخره یکی از ماها داره اشتباه میکنه. نمیشه هر دوتامون درست بگیم. 👈 إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ، لَعَلَی هُدًی، أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ. امّا عجیب آیه بعدی است:👇 🕋 قُل لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا وَ لَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ (سباء/۲۵) 💢 ای پیامبر، بگو: «شما از جرم و گناهی که ما کرده‌ایم سؤال نخواهید شد، همانگونه که ما در برابرِ آنچه شما انجام می‌دهید، سؤال نخواهیم شد.» أَجْرَمْنَا👈 از ریشه‌ی «جُرم» به معنای جُرم و گناه و خطا و اشتباه و... است. تَعْمَلُونَ👈 از ریشه‌ی «عَمَل» به معنای انجام دادن است. 📣 دقّت کنید!! خیلی عجیبه.😳 پیامبر درباره‌ی خودش و پیروانش فرمود: «أَجْرَمْنَا».☜ یعنی جُرم و اشتباه رو به خودش نسبت داد، نه طرفِ مقابلش. با اینکه پیامبر معصوم هست و اشتباه نمیکنه، امّا می‌فرماید:☜ اگر ما جُرم و اشتباهی مرتکب شده باشیم، شما از جُرم و اشتباهِ ما سوال نمی‌شید. یعنی اگر ما گمراه باشیم، هیچ ضرری به شما نمیزنه. 👈 لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا. امّا در عوض درباره‌ی کافران کلمه‌ی جرم و اشتباه رو به کار نبرد، بلکه فرمود «تَعْمَلُونَ».☜ یعنی اگر شما هر کاری انجام بدید، ما از کارهای شما سوال نمیشیم. یعنی اعمالِ شما هیچ ضرری به ما نمیزنه. 👈 لَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ. الله اکبر❗️❗️ چقدر این روحیه متواضعانه‌ی پیامبر عجیبه.😳 ببینید با مخالفِ خودش چطوری بحث میکنه. و چطوری ادب رو رعایت میکنه. ❌ نمیگه: اگر شما اشتباه می‌کنید... ✅️ میگه: اگر ما اشتباه می‌کنیم... 👌 واقعاً این یکی از مترقّی‌ترین آیاتِ قرآن کریم هست که ما خیلی کم بهش توجّه کردیم، یا اصلاً بهش توجّه نکردیم. ☝️ این روحیه‌ی تساهل و تسامح، اگر بین ما مسلمان‌ها رواج داشت، خیلی وضعمون بهتر بود. ماها در بحث‌ها همچین حق به جانب صحبت می‌کنیم، که انگار تمامِ حقیقت تو مُشتِ ماست.✊ و بعد هم محکم به طرفِ مقابل میگیم که تو اشتباه می‌کنی و من درست میگم.😡 ❌ اصلاً یک ذرّه هم برای خودمون احتمالِ خطا و اشتباه در نظر نمی‌گیرم. انگار ما معصومِ کامل هستیم. ولی پیامبر با مخالفینش وقتی بحث میکنه خیلی با لطافت و نرمی، برخورد میکنه.☺️ و نمیگه که شما صددرصد اشتباه می‌کنید. 👈 اتفاقاً اشتباه رو به خودش نسبت میده و میگه اگر ما اشتباه می‌کنیم، به شما ضرری نمیزنیم. این همون «جِدالِ اَحسَن» هست که قرآن به پیامبر دستور میده:👇 🕋 ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ، إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ، وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ (نحل/۱۲۵) 💢 با حکمت و اندرزِ نیکو، دیگران را به راه پروردگارت دعوت کن. 💢 و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن. 💢 پروردگارت، از هر کسی بهتر می داند چه کسی از راهِ او گمراه شده است، و او هدایت یافتگان را بهتر می‌شناسد. همیشه گفتم، باز هم میگم: 👈 « واقعی، همیشه خودش رو طالبِ حقیقت میدونه، نه مالکِ حقیقت.» ☝️ واقعی هیچ‌وقت فکر نمیکنه که همه‌ی حقیقت تو مشتِ خودشه. خودش رو مالکِ حقیقت نمیدونه، بلکه میگه من دنبالِ این هستم که حقیقت رو به دست بیارم. من طالبِ حقیقت هستم.🙂 واقعی همیشه با خودش میگه: 👈 شاید هم من دارم اشتباه می‌کنم.🤔 ❌ این روحیه خیلی خطرناکه، که آدم فکر کنه مالکِ حقیقته، و دیگه هیچ اشتباهی نمیکنه. @fatemi5
🔰شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان 🔰اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین 👌ای خدا در این روز به اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل در حقم کرم فرما و وسیله مرا بین وسایل و اسباب بسوی حضرتت نزدیک ساز ای خدایی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت. اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ ♦️دعا موجب کمال انسان است 📌دعا خواندن برای رسیدن به کمالات می باشد بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند از خواندن دعا رسیدن به ثواب الهی است ٰ مضامسین ادعیه سراسر پر از درس های اخلاق و حکمت است که توجه به آن معانی سبب کمال انسان می گردد. ♦️ اگر هم کسی با زبان عربی آشنا نیست به ترجمه ادعیه مراجعه کند و به مضامین و نکات آموزنده ادعیه توجه کنند تا به آن به کمالات والای انسانی برسد؛ امثال دعای ابو حمزه ثمالی و دعای میل و... برای کمال یافتن من و شما می باشد اینکه در دعای ابو حمزه امام سجاد علیه السلام می فرمایند: << خدایا آیا بدتر از من هم بنده ای داری؟ >> این برای کمال است و درس مبارزه با عجب و غرور را به ما می دهد؛ جایی که امام معصوم چنین حرفی می زند دیگر تکلیف من و شما روشن است و جایی ندارد که ما به خاطر دو رکعت نافله و نماز شب دچار عجب بشویم ♦️باز دعای ابو حمزه می فرماید: <<خدایا اگر من با این حال بمیرم چه کنم؟ >> امروز داشتم فکر می کردم که خدایا اگر من امروز دست خالی بمیرم چه کنم؟ گفتم خدایا یک موقعی بمیرم که آماده باشم و الان آماده نیستم! ♦️یادی از آیت الله خوانساری ( ره ): آیت الله العظمی خوانساری ( ره ) با آن مقام و عظمت می فرمود: از این دنیا می روم در حالی که دست هستم! امام ( ره ) در باره ایشان فرموده بودند: آیت الله خوانساری مرجع متقین بود؛ و ایشان را صاحب نفس قدسیه می دانستند.وقتی از عدالت آیت الله خوانساری سئوال شد؛ امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشکوک هستیم و شما از عدالت ایشان می پرسید؟!در عمر حود مرجعی بی هوی؛ مثل آیت الله خوانساری ندیده ام و درباره ایشان مطالب زیادی دارم که الان فرصت گفتن آن مطالب نیست این مرجع عظیم می گفت: من از این دنیا می روم در حالی که دست خالی هستم ایشان می فرمود؛ فقط به یک امید دارم که باعث نجاتم شود آن هم به اشکهایی است که در مجالس عزای اهل بیت عصمت و طهارت می ریختم. ♦️اهمیت مجالس روضة : مثل پیر زنها به دنبال مجالس روضه بگردید و برای امام حسین ( علیه السلام ) را کوچک نشمارید؛ وقتی حبیب بن مظاهر را در رویا دیدند؛ ایشان فرموده بودن: خیلی دوست دارم که به دنیا برگردم؛ و در مجالس عزای ابا عبد الله گریه کنم. ♦️ادعیه را نوبر کنید خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبی بده و بهره من را از نوافل زیاد کن ♦️ آقای برهان ( ره ) می گفتند: گاهی اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر کند همانطوری که اگر جدید به بازار می آید می خرید و نوبر می کنید گاهی اوقات نماز شب را هم نوبر کنید؛ دعای مجیر را هم نوبر کنید؛ آدمی که اهل مستحبات نیست بدرد نمی خورد اگر همیشه هم توفیق ندارید لا اقل گاهی اوقات مستحبات را نوبر کنید. ♦️وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ خدایا من را گرامی بدار تا مسائل شرعی ام را بدانم؛ انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصا طلبه که باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد. ♦️وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ خدایا در بین وسائل آن وسیله ای که من را زودتر به تو می رساند به من نزدیک کن؛ بهترین وسیله هم اهل بیت هستند. ♦️توسل به حضرت نرجس خاتون( سلام الله علیها) یکی از علماء به من یاد دادند که برای مشکلاتم متوسل شوم به حضرت نرجس خاتون ( سلام الله علیها ) مادر امام زمان ( علیه السلام ) اگر به ایشان توسل داشته باشید امام زمان به حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت می کنند و از خواص این توسل سرعت اجابت آن است. ♦️یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین ای کسی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت ؛ اگر همه عالم با خدا حرف بزنند؛ خدا را از دیگری غافل نمی کند و در آن واحد به همه بندگان توجه دارد؛ از تو می خواهیم که دعاهای من را مستجاب کنی.
🔰نوافل در اسلام زیاد است: الف) مکانی: مسجد و حرم و غیره. ب) زمانی: بعد از نماز و غیره 👈اجر و پاداش نوافل زیاد است؛ چون نوافل هدیه ای است از طرف بنده به مولی؛ آن هم مولای کریم، که هرچه بخواهد می بخشد. 📌هدیه هم تشکر را به دنبال دارد و هم هدیه ای را از طرف مقابل که یا مساوی با آن هدیه است یا بهتر و بیشتر است، را به دنبال دارد؛ قطعا هدیه به خدا، هدیه ای بهتر و بیشتر را برای بندگان دنبال خواهد داشت. هدیه خداوند، رضایت، عفو و بخشش، اجر و پاداش، مقام و جایگاه و غیره است. 📌چند نمونه هدیه خداوند: ۱- وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَهً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا (إسراء/۷۹) هدیه، مقام محمود است که همان شفاعت است. ۲- قرب به خدا و دوستی با خدا: إنّ من عبادی المومنین لَیتقرّبُ إلیَّ بالنافله حتیّ أُحبُّه؛ ۳- عفو و بخشش؛ امام صادق(ع): صلاهُ المومن ِ باللیل تذهبُ بما عمِلَ من الذنب بالنهار. رسول(ص): إذا قام العبد من لذیذ مضجعه و النّعاسَ فی عینه لِیرضی ربّه بصلاهِ اللیل باهیَ الله به الملائکهَ و قال أَشهدوا أنّی قد عَفوتُ لَه. ۴- اجر و پاداش نامحدود؛ امام صادق(ع) فرمود: ما من عملٍ حسنٍ یعمَله العبد الا و له ثوابٌ فی القرآن الا صلاهَ اللیل فإنّ الله لم یبین ثوابَها لعظیمِ خطرِه. 📌پس در ارسال هدیه به خدا باید دقت کنیم که هدیه، خوب، باکیفیت و با ارزش باشد؛ یعنی هدیه با اخلاص باشد. نوافل و مستحبات قطعا هدیه خالص تر است؛ چرا که واجبات را ممکن است از روی ترس انجام دهیم، به دلیل این که ترک واجبات عقاب دارد؛ اما انجام نوافل با طیب خاطر و از سر اخلاص است؛ لذا هرچه هدیه با اخلاص تر باشد، عطای خداوند هم نامحدود خواهد بود. یک خصوصیت دیگری که عطیه و هدیه الهی دارد این است که علاوه بر دادن هدیه فراوان به بنده، بیش از حد برای او ارزش قائل می شود که در فراز دوم دعا آمده است.
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅فرق های 🤲 و 1️⃣👈 نماز، كفاره ندارد بر خلاف روزه واجب رمضان و برخى از روزه ‏هاى واجب ديگر كه دارد. 2️⃣👈 اگر كسى نماز بر گردن دارد، مى ‏تواند نماز بخواند ولى اگر روزه واجب بدهكار باشد، نمى ‏تواند روزه مستحبى بگيرد. 3️⃣👈 غسل در صورتى كه واجب شده باشد، براى خواندن 🤲 لازم است، ولى براى لازم نيست. 4️⃣👈 شرط واقعى نماز است، بر خلاف كه طهارت شرط آن نيست. 5️⃣👈 اگر كسى بعد از ظهر سفر 🚗 كند، نمازش‏ مى ‏شود، ولى ‏ اش باطل نمى ‏شود. 6️⃣👈 اگر كسى در مناطق (مسجدالنبى، مسجدالحرام، مسجد كوفه و حائر حسينى) سفر 🚘 كند، در خواندن نماز است كامل بخواند يا شكسته ولى در روزه گرفتن چنين اختيارى ندارد. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۸۵ م ۱۵۶۳ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔰جلسه بیست و هشتم (آیه 47 تا 51) 🔺سنت قطعی الهی در عذاب دشمنان 🔸فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ ذُو انتِقامٍ پس هرگز مپندار كه خداوند در وعده خود با پيامبرانش تخلّف مى‏كند و به آنان يارى نمى‏رساند و دشمنانشان را كيفر نمى‏دهد، قطعا خداوند شكست‏ناپذير و انتقام‏گيرنده است. 🔸يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ 🔸روزى انتقام خواهد گرفت كه قيامت رخ دهد و زمين به غير اين زمين و آسمان‏ها نيز به غير اين آسمان‏ها مبدل شوند و پرده‏ها همه كنار رود و همگان دريابند كه در پيشگاه خداوند يگانه كه بر همه موجودات چيره است، آشكارند. 🔸وَ تَرَى الْمُجْرِمينَ يَوْمَئِذٍ مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفادِ آنروز گنهكاران را مى‏بينى كه در زنجيرها به هم بسته شده‏اند. 🔸سَرابيلُهُمْ مِنْ قَطِرانٍ وَ تَغْشى‏ وُجُوهَهُمُ النَّارُ جامه‏هايشان از قطران (ماده‏اى سياه و بدبو) است و آتش چهره آنان را مى‏پوشاند. 🔸لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ [آرى، قيامت روى مى‏دهد] تا خداوند به هركسى همان را كه فراهم آورده است سزا دهد و در آن هيچ تأخيرى نيست زيرا خدا به سرعت اعمال بندگانش را حسابرسى مى‏كند. 🔰رفتارهای تبلیغی: 1. مسئله ایمان به وعده های الهی، یکی از مهمترین اصول تربیت اجتماعی است. درباره لزوم ایمان به وعده های الهی و آثار آن و نیز آثار عدم ایمان به آن سخن بگویید. 2. اینکه هر انسانی جزای آنچه را عمل کرده است، میبیند، هم در قالب رفتار مردم و هم در قالب رفتار مسئولین تبیین کنید. یکی از سنت‌های الهی عمل به وعده‌ها است خداوند تبارک و تعالی هرجا وعده‌ای می‌دهد به وعده عمل می‌نماید . وعده‌هایی که به انبیا داده‌است محقق خواهد شد، مثلاً در مورد اسلام می‌فرماید که خداوند نور خودش را در زمین منتشر خواهد کرد یا در مورد حضرت مهدی علیه‌السلام در سوره قصص می‌فرماید که مستضعفین روزی تمام دنیا را به سیطره خود درخواهند آورد. 🔸خداوند هم شکست‌ناپذیر است و هم انتقام گیر روزی‌که زمین تبدیل به زمین دیگر بشود و آسمان‌ها نیز تبدیل بشوند به آسمان دیگر و هم در برابر خدای متعال ظاهر شوند آن روز مجرمین در زنجیره‌ها بسته شده‌اند جامعه‌های شان از قیر بدبو و صورت‌هایشان را آتش می‌پوشاند تمام این‌ها به‌خاطر این است که به جزای اعمالشان برسند. 🔰تسلی پیامبر و مومنان آيه اول، خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله و موجب تسلّى خاطر اوست، اما نوعى هشدار و تهديد به ستمگران مخالف پيامبر صلى الله عليه و آله نيز هست. كسى تخلّف وعده مى‏كند و ستمكاران را به حال خود رها مى‏سازد كه توانا نباشد و يا نخواهد آنان را كيفر دهد، در حالى كه خدا هم شكست‏ناپذير است و هم مى‏خواهد ستمكاران را كيفر دهد، پس وعده‏ى خدا تخلّف‏ناپذير است؛ و اگر به ستمگران مهلت مى‏دهد، براى آن است كه آنها را بيازمايد تا حجّت بر آنان تمام شود و گرفتار آتش شوند. «انتقام» در اصل به معناى كيفر دادن است و كيفر خدا همراه با استحقاق و عدالت و نتيجه‏ى اعمال خود انسان است. معناى فارسى انتقام (تلافى كردن همراه با كينه‏جويى و عدم گذشت) در اين آيه مورد نظر نيست. انتقام گرفتنِ انسان همراه با كينه و تشفّى دل است، ولى انتقام الهى بر اساس عدل و حكمت و تأديب است. 🔰تبدیل زمین و آسمان در آیه دوم، در مورد «تبديل زمين و آسمان به زمين و آسمان ديگر»، كه در اين آيه به آن اشاره شده است، مفسران قرآن چند ديدگاه دارند: 1. منظور تبديل ذات است؛ يعنى به كلى اين زمين نابود و زمين ديگرى آفريده مى‏شود و قيامت برپا مى‏گردد. 2. مقصود تبدّل صفات زمين و آسمان است؛ يعنى پس از ويرانى اين زمين و آسمان در آستانه‏ى قيامت، زمين و آسمانى نو و تكامل يافته‏تر برپا مى‏شوند. اما از ظاهر برخى ديگر از آيات قرآن استفاده مى‏شود كه خورشيد، خاموش و آسمان‏ها شكافته و زلزله‏هاى سخت هويدا مى‏شود و نظام كنونى جهان درهم مى‏ريزد، اما جهان به كلى نابود نمى‏شود بلكه مردم به زمينى تازه و عالى‏تر گام مى‏نهند. البته درك كامل آن جهانِ تازه براى ما مشكل است؛ هم‏چون كودكى كه‏ بخواهد از درون شكم مادر همه چيز جهان بيرون را درك كند. مفسران، «بُروز» انسان‏ها در برابر خدا در رستاخيز را چند گونه تفسير نموده‏اند: 1. بيرون آمدن انسان‏ها از قبرها در قيامت. 2. ظهور تمام وجود انسان با تمام محتواى درونى و بيرونى‏اش در صحنه‏ى رستاخيز؛ يعنى در آن جا انسان ظاهر و باطن ندارد و همه چيز انسان (حتى در ديد علم محدود او) آشكار مى‏شود. 🔰انواع عذابهای دشمنان كسى‏كه در حال رنج و عذاب است، اگر فرياد ديگران را نيز بشنود، بيشتر زجر مى‏بيند، چنان‏كه شادى كردن لذّت دارد و بودنِ در كنار جمعى كه شادمانند لذّتِ بيشترى دارد.
به همين خاطر، قرآن مى‏فرمايد: ما افراد همفكر و هم‏خط را در يك جا جمع مى‏كنيم، مجرمان را در دوزخ و نيكان را در بهشت. وَ الَّذِينَ آمَنُوا ... أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ و درباره‏ى اهل دوزخ مى‏خوانيم: «احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ» ستمگران و همسرانشان كه مانند آنان بودند، با هم به دوزخ مى‏روند. در جاى ديگر مى‏خوانيم: «فَكُبْكِبُوا فِيها هُمْ وَ الْغاوُونَ» در آن روز عابد همراه با معبود خيالى خود با هم به دوزخ افكنده مى‏شوند و شايد آيه‏ى «وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» نيز همين قرين بودن را بيان كند. بنابراین: «اصفاد» در اصل به معناى غُل و زنجير است و دو تفسیر دارد: 1. برخی گفته اند در خصوص آن غل و زنجيرى به كار مى‏رود كه دست و گردن را به هم مى‏بندد. 2. یا برخی آن را «كُنده» (چوب بزرگ) معنا كرده‏اند كه به پاى زندانيان مى‏بستند تا آنان را شكنجه و از فرارشان جلوگيرى كنند. «مَقَرّنين» در اصل به معناى «نزديك شدن» است و در این آیه سه گونه تفسیر کرده اند: 1. يا مقصود آن است كه مجرمان را در قيامت با غل و زنجيرى طولانى به هم مى‏بندند، كه اين تجسّمى از پيوند نزديك عملى و فكرى گناهكاران در دنياست. 2. يا منظور آن است كه مجرمان را به وسيله‏ى زنجيرها به شياطين نزديك مى‏كنند و پيوند باطنى آنها در دنيا، به صورت هم‏زنجير شدن آنان آشكار مى‏شود. 3. يا نزديك شدن دست و گردن آنها به وسيله‏ى زنجيرها مورد نظر است. البته مانعى ندارد كه هر سه تفسير در مورد اين آيه درست باشد، اما ظهور آيه در همان معناى اول است. «قَطْران» به معناى ماده‏اى سياه‏رنگ و بدبو و قابل اشتعال است. آن را از درختى به نام «ابهل» مى‏گيرند و پس از جوشاندن به پوست شتر مى‏مالند تا با سوزش خاص خود، بيمارى جرب او را بهبود بخشد. برخى نيز گفته‏اند مايعى است كه از تقطير ذغال سنگ به دست مى‏آيد. منظور از قطران در آیه آن است كه لباس دوزخيان، زشت، بدبو و قابل سوختن است و اين بدترين لباس‏هاست. در حقيقت، اين لباس، تجسّم لباس گناه است كه دوزخيان در اين جهان بر خود مى‏پوشند و با بوى تعفن گناه جامعه را آلوده مى‏كنند و به آتش مى‏كشند و خودشان را روسياه مى‏سازند. چهار نکته مهم در جزای اعمال دشمنان در آیه مبارکه پنجاه و یک، چهار نکته در مورد جزای اعمال وجود دارد: 1. اول این‌که تمام چیزی را که می‌بینند جزای اعمال است و هر انسان هر عملی را انجام بدهد جزای آن را خواهد دید. 2. ثانیاً خداوند تبارک و تعالی خودش جزا خواهد داد. 3. ثالثاً خداوند متعال همه انسان‌ها را مجازات خواهد کرد. همه اعم از مسلمان، مؤمن، یهودی و... 4. رابعاً انسان براساس اعمالش کیفر داده خواهد شد. نه بر اساس باورها و پیش زمینه های ذهنی اش. در اين آيه نمى‏فرمايد: «خدا پاداش اعمال هر كس را به او مى‏دهد.» بلكه مى‏فرمايد: «آنچه را انجام داده‏اند به عنوان پاداش به آنها خواهد داد.»؛ يعنى جزاى آنها، اعمال مجسّم شده‏ى خودشان است. از آن جا كه اعمال انسان با تغيير چهره به سراغ او مى‏آيند، در واقع، حسابش همراه خودش است و حساب‏رسى از اين سريع‏تر نخواهد بود و اصولًا خدا براى حساب‏رسى نياز به زمان ندارد.
طالب حقیقت نه مالک حقیقت👆
شرح دعای بیست و هشتم👆
نوافل در اسلام 👆