eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
965 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام تشکر فراوان از مطالب بسیار خوب و کاربردی که در کانال بارگزاری کردید مفید بود ماه مبارک رمضان استفاده کردیم. اشعار زیبا بود ولی دیر تو کانال میفرستید ان شا الله زودتر بار گزاری شود که استفاده شود. امام جماعت حاشیه شهر مشهد مقدس هر هفته روزهای پنج شنبه اگر مطالب مفید برای منبر روز جمعه در مورد امام زمان بگزارید ممنون میشم
باسلام اسعدلله ایامکم، درخصوص کانال منبرک ایده بسیارجالبی بکاربردیدخداخیرتون بدهدمورداستفاده عموم طلاب است، صبور_گناباد
عرض سلام و احترام ، قبولی طاعات و عبادات شما سرور گرامی. حق دونستم به گردنم خودم که تقدیر و تشکری داشته باشم از شما بزرگوار بابت مطالبی که در کانال منبرک فاطمی قرار میدادین . حقیر خیلی استفاده بردم و واقعا برای ماه مبارک رمضان بسیار کاربردی بود. خداوند خیر جزیل در دنیا و آخرت به شما و خانواده محترمتان عطلا کند. التماس دعا . خراسان رضوی_گناباد
با عرض سلام و احترام و تبریک عید سعید فطر خدمت شما جناب حجت‌الاسلام حاج آقا فاطمی مطالب کانال منبرک فاطمی بسیار عالی و مفید و قابل استفاده بود خدا خیرتون بده، متشکریم. با تشکر، همتی، روحانی هجرت روستای خیرآباد مه ولات
باعرض سلام وقبولی طاعات کمال تشکر رادارم ازحاج آقا فاطمی اجرتان بافاطمه زهرا(س) مطالب کاربردی وبروز وپرمغز ومفید بود هادی مرزانی مستقر در روستای مرزان شهرفیروزه. خراسان رضوی
با سلام خدمت حجه الاسلام فاطمی بنده بشخصه از مطالب کانال شما استفاده کردم نهایت تقدیر وتشکر رو از حضرتعالی رو دارم طاهری: معاونت تبلیغ شهرستان گناباد
باعرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضرت حجةالاسلام و المسلمین فاطمی تقدیر و تشکر از زحمات خالصانه حضرت عالی بابت مطالب ارزشمند بار گزاری شده در کانال خدا خیرتان بده اجرتان با وجود مقدس و نازنین حضرت حجت عج محمد تقی حسین پور امام جماعت مسجد جامع علی ابن ابیطالب ع استان خراسان شهر مشهد بخش مرکزی دهستان میان ولایت روستای ساغروان
🔻میوه‌ی دینداری🔻 ✍ قرآن توی سوره تحریم آیه ۱۰، ﺳﺮﻧﻮشت ﺩﻭ تا زن رو تعریف میکنه، ﻛﻪ تو خوﻧﻪ‌ی ﺩﻭ تا ﭘﻴﺎﻣﺒﺮِ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻮﺩﻧﺪ: 🕋 ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا، امْرَأَتَ نُوحٍ و َامْرَأَتَ لُوطٍ. 👈 ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ، ﻫﻤﺴﺮِ ﻧﻮﺡ ﻭ ﻫﻤﺴﺮِ ﻟﻮﻁ را مثال زده است. 🕋 كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ. 👈 ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺤﺖ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻰِ ﺩﻭ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥِ ﺻﺎﻟﺢِ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ. 🕋 فَخَانَتَاهُمَا. 👈 ﻭﻟﻰ این دو زن به شوهرانشان ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ. 🕋 فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللهِ شَيْئًا. لذا ﺍﺭﺗﺒﺎﻁِ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮِ ﺑﺰﺭﮒ ﺳﻮﺩﻯ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻰ ﻧﺪﺍﺷﺖ. 🕋 و َقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ. ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺩِ ﺁﺗﺶ ﺷﻮﻳﺪ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ. 📣📣 این خیلی مهمه. فکر نکنیم چون کسی همسرِ پیغمبر خداست، این دیگه کارش درسته، این دیگه خیالش راحته، این دیگه اهل سعادت و نجاته و... نخیر اینطوری نیست!! ❌ همسر پیغمبر، یا بچّه پیغمبر، یا فک و فامیل پیغمبر باشی، ولی عملکردِ درست نداشته باشی، فایده‌ای نداره... ⁉️ مگه پسر نوح نبود؟؟!! ✅️ اون چیزی که سعادت و شقاوت آدم رو تعیین میکنه، عملکردِ درستِ آدمه. ❌ فکر نکنیم صرفاً وابستگی به ﭘﻴﺎﻣﺒﺮِ خدا، یا وابستگی به اولیاء الهی و انسانهای خوب، یا حتّی صرفِ وابستگی به و ، ﻛﻠﻴﺪِ ﻧﺠﺎﺕ ﺍﺳﺖ. ❌ فکر نکنیم همینکه اسمِ خدا و پیغمبر رویِ ما باشه، دیگه همه چی تمومه. ☝️ درست رو باید از میوه‌ش شناخت. ❗️ به حرف نیست که بگیم ما هستیم، ما هستیم، ما کشورِ اسلامی هستیم، ما کشورِ شیعه هستیم، ما فلان و بهمان هستیم.. 👈 این ادّعاهایِ ما گوشِ فلک رو کر کرده. میوه و نتیجه‌ی این چی بوده⁉️ ✅️ صحیح: ☜ باید خدمات داشته باشه، ☜ باید راه رو نشان بده، ☜ باید خروجی داشته باشه، ☜ باید میوه و ثمره داشته باشه. مثلاً: ← اگر انسان‌های بی‌سواد باسواد شدند، ← اگر افرادِ بی‌نظم، منظّم شدند، ← اگر کم شد، ← اگر کم شد، ← اگر بی‌اخلاقی کم شد، ← اگر و رشوه و بی‌عدالتی کم شد، و... 👈 اونوقت میگیم این جامعه درسته، ❌ وگرنه با اسمِ خالی چیزی درست نمیشه. با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه.😐 خدا هم فقط به اسمِ ما نگاه نمیکنه که بگه شما هستید، علی هستید، کشور اسلامی هستید یا... 👈 به عملکردِ ما نگاه میکنه. ☝️ درست، آدمِ درست تربیت می‌کنه. واقعاً از خودمون بپرسیم: ما چه کردیم⁉️ کارنامه‌ و نمره‌ی عملکردِ ما پیش خدا چگونه است⁉️ @fatemi5
مباحثی در باره استغفار 🔹استغفار و روزی https://eitaa.com/fatemi222/8163 🔸عوامل مغفرت در قرآن https://eitaa.com/fatemi222/7770 🔹فکرگناه https://eitaa.com/fatemi222/6477 🔸توبه و استغفار https://eitaa.com/fatemi222/8407 🔹من المستغفرین https://eitaa.com/fatemi222/8190 🔸ده عامل بخشش https://eitaa.com/fatemi222/5575 🔹استغفار و قساوت قلب https://eitaa.com/fatemi222/4769 🔸بخشش دیگران https://eitaa.com/fatemi222/4306 🔹بهترین بنده https://eitaa.com/fatemi222/8171 🔸گناه بخاطر... https://eitaa.com/fatemi222/8495 آثار گناه https://eitaa.com/fatemi222/6475
مطالب خوبتون را داخل کانال قرانی مون منتشر می کنیم. خیلی خوبه ان شاءالله عاقبت به خیر بشی دارالقران شهر سیدان.مرودشت.استان فارس
Panahian-Clip-ZekrHayeKoodakan-128k.mp3
7.66M
ذکر های کودکان ذکر های کودکان استاد پناهیان 👌ارسالی @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍️ ✅👈فواید 📌خداوند در قرآن یکی از ویژگی‌های برجسته پیامبران را یاد مرگ می‌داند و می‌فرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آن‌ها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص) 📌در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1️⃣👈 مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹) 2️⃣👈موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى پاى پیش گذاشت. (نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱) 3️⃣👈 کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به می کاهد». 4️⃣👈رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا می شود. (نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹) چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد». 📌خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi5
🔻خشمِ بزرگِ خدا🔻 ✍ بعضی از کارهایِ ما خشمِ خدا رو به همراه داره، و خدا بر ما غضب میکنه. ⁉️امّا فکر می‌کنید بیشترین خشم‌ و غضبِ خدا برای چه موضوعی است؟!🤔 جواب در ابتدای سوره صف اومده: 🕋 یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا، لِمَ تَقُولُونَ مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ؟! کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ (صف/۲و۳) 💢ای کسانی که آورده‌اید! 💢چرا سخنی را می‌گوئید که خودتان نمی‌کنید؟! 💢 این امر بسیار موجبِ خشم و غضبِ خداست که سخنی بگوئید، که خودتان نمی‌کنید!! کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللهِ... مَقْت👈 یعنی بغضِ شدید، نسبت به کسی که کار قبیحی انجام داده. 👈 در زمانِ عرب جاهلی، اگر کسی با زن بابای خودش ازدواج می‌کرد، به این ازدواج می‌گفتند "نِکاح مَقْت". یعنی ازدواجی که بسیار زشت و ناپسند است.😱 کلمه "کَبُرَ" هم قبلش اومده، که به معنی کبیر و بزرگ است. پس: کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَلله👈 یعنی کاری که نزد بسیار بسیار زشت و ناپسند است. کاری که غضبِ خیلی خیلی شدیدِ رو به همراه داره. 🔥️ این غضبِ خیلی خیلی شدیدِ برای کسی است که بزنه، ولی خودش نکنه. 👌 زدن آسونه، امّا کردن دشوار. یه جمله معروف هست که میگن: 👈"زبان، ترجمان دل است"👉 ☝️ اگه راهِ این دو تا از هم جدا بشه، یعنی زبان یه چیز بگه و دل یه چیز دیگه، یه چیز باشه و یه چیز دیگه، این نشانه‌ی است. 📣 از طرف هر کسی اتّفاق بیفته بد است، امّا کجا بدتر است؟! ❌ اگر برای مسئولینِ یک جامعه‌ی اسلامی و اتّفاق بیفته بدتر و زشت‌تر است. ☜ یعنی کسانی که امورِ مسلمین رو بدست می‌گیرند، اگه خودشون اهل‌ِ نباشند و فقط بزنند، این خیلی بدتره. لذا امام علی (ع) این آیه رو در فرمانِ خود به مالک اشتر یادآوری میکنه و می‌فرماید: 👈 "از اینکه به مردم وعده بدهی، و تخلّف کنی سخت بپرهیز، زیرا این کار موجبِ خشمِ عظیم در نزد خدا و مردم خواهد شد، چنان که قرآن می‌گوید: کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّٰهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ". 📚 نهج البلاغه، نامه ۵۳. 👆👆👆 قابل توجّه اونایی که بلدند فقط برای ما بزنند، و نکنند.😐 وعده بدن، بزنن زیر قولشون.. اونایی که خیلی خوب برای ما صحبت می‌کنند، ولی وقتی میری زندگی‌هاشون، خونه‌هاشون، ویلاهاشون، ماشین‌هاشون، زن و بچه‌هاشون، و... رو میبینی، حالت ازشون بهم می‌خوره.🤢🤮 @fatemi5
🔻هنرِ شنیدن در نهج‌البلاغه🔻 ✍ در منابعِ دینیِ ما، خیلی تاکید شده که به فکر و ذهنِ خودمون زنجیر نبندیم، و اون رو در چارچوبِ خاصی محدود نکنیم. ☝️ از ما خواستند که و آرمان‌خواه باشیم. از ما خواستند سخنانِ مختلف رو گوش کنیم، و از بهترینِ اونها پیروی کنیم:👇 🕋 فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ، فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ، وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر/۱۷و۱۸) 💢 بندگانِ مرا بشارت بده. 💢 همان کسانی که سخنان را می‌شنوند، و از نیکوترینِ آنها پیروی می‌کنند. 💢 آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند. (ع)، امامِ آزاداندیشانِ عالم در نهج‌البلاغه می‌فرماید حرفِ خوب رو از هر کسی که دیدید، بگیرید. حتّی منافق و مشرک.😳 نگاه نکنید کی این حرف رو میزنه، ببینید چی داره میگه:👇 ⚡️ حکمت ۷۱ نهج‌البلاغه: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ، حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.» 👈 « را بياموز، در هر جا كه باشد، زيرا حكمتى كه در سينۀ شخص باشد مضطرب و ناآرام است، تا اين كه از دل او بيرون آيد و در سينۀ ، صاحبِ اصلى حكمت قرار گيرد». ⚡️ حکمت ۷۲ نهج‌البلاغه: «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ». 👈« گمشدۀ است، پس حكمت را فراگير هر چند كه از شخص باشد». ⚡️ حکمت ۷۷ نهج‌البلاغه: «خُذِ الحكمَةَ ممّنْ اَتاكَ بِها و انظُرْ الي ما قالَ». 👈 « را از هر كسی كه نزد تو می‌آورد فرابگير، و نگاه كن به آن چه گفته می‌شود، نه به گوينده‌ی سخن.» ⚡️ غررالحکم و دررا‌لکم: «خُذ الحكمَةَ حَيثُ كانَتْ وَ انْظُر اِلی ما قالَ و لا تنظُرْ الی مَنْ قال». 👈 « را هر جایی که هست فرا بگير، و نگاه كن به آنچه گفته می‌شود، نه به گوينده‌ی سخن». 📣 دقّت کنیم. الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ.👈 حکمت گمشده‌ی است. آدم وقتی که گمشده داره، هر جایی که باشه میره سراغش. اگر من یه گوهر یا طلایی گم کنم، هر جایی میرم دنبالش می‌گردم. توی لجن‌زار... یا سبزه‌زار... اینطوری نیست که فقط توی سبزه‌زار دنبالش بگردم. بلکه توی لجن‌زار هم دنبالش می‌گردم.🤔 اگر توی لجن هم باشه برمیدارم و تمیزش میکنم و استفاده می‌کنم. ✔ حرف خوب رو، هر جایی که هست باید شنید. ☝️ هُنرِ ، خوب شنیدن است. هر حرفی رو میشنوه، امّا بهترینِ اون حرفها رو تبعیّت میکنه.🙂 @a_fatemi24
https://www.balagh.ir/content/11412 دانلود ره توشه
دانلود مجموعه کتابهای احکام http://www.ghadeer.org/Group/19
قدس.rar
1.66M
🔸مجوعه ایده های نقش آفرینی با موضوع فلسطین @fatemi5
🔻حقیقتِ نماز🔻 ✍ در کلّ قرآن، حتّی یک آیه هم نداریم که بگه بخونید😳 تعجّب کردید؟! بله درسته. خدا در موردِ می‌فرماید: هر چقدر که میتونید بخونید: 🕋 فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (۲۰/مزمل) ❌ امّا هیچ جا نمیگه بخونید. چون اصلاً خوندنی نیست. ❌ درباره‌ی نمیگه: اقْرَءُوا الصَّلَاةَ☜ نماز بخوانید. ✅️ درباره‌ی می‌فرماید: أَقِیمُوا الصَّلَاةَ☜ نماز را اقامه کنید، برپا دارید. ☝️ هیچ جای قرآن صحبت از «خواندنِ نماز» نیست، همه جا صحبت از «اقامه‌کردن و برپاداشتنِ نماز» هست. این حدیث معروف رو شنیدیم: 👈 الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ. ستونِ دین است. خُب، ستون رو که نمی‌خونند. اصلاً ستون خوندنی نیست.😊 ستون رو برپا می‌کنند، اقامه می‌کنند. پس هم که ستونِ دین هست، باید اقامه کنیم. حالا اقامه کردن چطوریه⁉️👇 قرآن در سوره‌ی ماعون می‌فرماید: 🕋 أَرَأَیْتَ اَلَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ (ماعون/۱) ⁉️ آیا کسی که دائماً ، و روزِ جزا رو تکذیب می‌کنه، دیدی؟!😳 کسی که ظاهراً داره، ولی در واقع و خدا و پیغمبر و.. همه رو تکذیب میکنه. (یُکَذِّبُ بِالدِّینِ)🙄 ⁉️ تا به حال یه همچین فردی رو دیدی؟! ✔ بعد، چند ویژگی برای چنین شخصی بیان میکنه:👇 1⃣ فَذٰلِکَ اَلَّذِی یَدُعُّ اَلْیَتِیمَ. ☝️ او كسى است كه حواسش به نیست. و رو به زور از درِ خونه‌ش ردّ میکنه، و بهش جفا میکنه. 2⃣ وَ لاٰ یَحُضُّ عَلیٰ طَعٰامِ اَلْمِسْکِینِ. ☝️ حواسش به هم نیست. مردم رو به اطعامِ و تشويق نمیکنه. 3⃣ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ، اَلَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ. 😱 پس وای بر نمازگزاران، اون نمازگزارانی که از خودشون غافل هستند. 4⃣ اَلَّذِینَ هُمْ یُرٰاؤُنَ. ☝️ چنین کسانی در واقع می‌کنند. خودشون رو جلوی مردم نشون میدن🙂 ولی در واقع نیستند. 5⃣ وَ یَمْنَعُونَ اَلْمٰاعُونَ. ☝️ و کسانی که حوائجِ زندگیِ رو برآورده نمی‌کنند. حواسشون به نیست. حواسشون به نیست. ماعون👈 از مادّه‌ی مَعن، به معنی چیزِ کم و اندکه؛ چیزهای کوچکی که حاجتى از حوائجِ زندگى‌ِ مردم رو برآورده میکنه. یَمْنَعُونَ اَلْمٰاعُونَ👈 یعنی حتّی حوائجِ اندک و ناچیزِ رو هم برآورده نمی‌کنند. و به ها خدمت نمی‌کنند.☹️ 📣 امّا یک نکته‌ی بسیار بسیار بسیار مهم در این سوره وجود داره. خوب دقّت کنیم. در این سوره، ویژگی کسانی که رو تکذیب می‌کنند، بیان کرد: ☜ ابتدایِ سوره گفت: حواسشون به و نیست. ☜ آخرِ سوره هم گفت: حواسشون به نیست. ☜ امّا وسطِ سوره گفت: وای بر کسانی که از نمازشون هستند. وسطِ صحبت از و و ، فرمود: عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ☜ از نمازشون هستند. ☝️ گویا خدا میخواد به ما بگه: خدمت به مردم، فقرا، ایتام و.. همگی جزئی از هستند. لذا اگر کسی حواسش به اینها نباشه، از نمازش شده. یعنی چی اینها جزوِ هستند⁉️👇 مثل نماز جمعه است. بعضی از فُقَها میگن اون ۲ تا خطبه‌ی نماز جمعه، جزوِ نماز هست و جای ۲ رکعت نماز رو می‌گیره. یعنی ۲ تا خطبه و ۲ رکعت نماز، جمعاً میشه ۴ رکعت، که جای نماز ظهر رو می‌گیره. لذا بعضی از فُقَها میگن اگر کسی به خطبه‌ها نرسید، بعد از نماز جمعه، نماز ظهرش رو دوباره خودش بخونه. 👈 حالا اینجا هم در سوره‌ی ماعون، قرآن می‌فرماید خدمت به یتیم و فقیر و مردم و... همگی جزوِ هستند. ❌ لذا اگر کسی حواسش به اینها نباشه از نمازش غافل شده، چون اینها جزوِ هستند. حالا این شعر باباطاهر رو بهتر می‌فهمیم: خوشا آنانکه دائم در نمازند📿 یعنی ما از صبح که بیدار میشیم، تا شب که می‌خوابیم دائماً در حالِ هستیم. 👈 توی اداره، توی مغازه، توی کوچه و خیابون، سرِ کلاسِ درس، توی خونه، در ارتباطِ با پدر و مادر و زن و شوهر و بچّه و.. دائماً در حالِ هستیم. ❌ هر جایی که ظلمی به بندگانِ خدا کنیم، از نمازمون غافل شدیم. ❌ هر جایی که از بندگانِ خدا غافل بشیم، از نمازمون غافل شدیم. خلاصه اینکه عزیزِ دلم! ☜ خوندنی نیست، برپاداشتنی است. ☜ اقامه‌کردن و برپاداشتنِ یعنی خدمتِ به خلقِ خدا. حقیقتِ اینه. ☜ این نمازی هم که ما روزی ۵ وعده می‌خونیم، این «خوندن» باید مقدّمه‌ی «اقامه‌کردن و برپاداشتن» باشه. ✔ باید منشأ و خدمتگزاری باشه. 💯 واقعی، خدمتگزارِ صدیقِ مخلوقاتِ خداست،😌 و غیر از این نمی‌تونه باشه. واقعی👈 "یَمنَعُونَ الماعُونَ" نیست، و مانع از رسیدن مایحتاجِ روزمره‌ی مردم نیست. از این به بعد، کنارِ نمازهایی که می‌خونیم، یه خورده هم سعی کنیم رو اقامه کنیم.🙂 https://eitaa.com/fatemi222/3217
🔻گِرُوگان‌گیری🔻 ✍ قرآن کریم می‌فرماید: آدم‌ها در گِروی اعمالی هستند که انجام میدن.😱 🕋 كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ (مدّثّر/۳۸) 💢 هر کسی در گِرُوی چیزی است که کسب کرده است. رَهِينَةٌ👈 از ریشه‌ی رَهن، به معنای گروگان هست. یعنی وثیقه‌ای که معمولاً در مقابلِ وام میدن. مثلاً وقتی کسی از بانک، وام می‌گیره، یه سَنَد پیشِ بانک گِرو میزاره. اصطلاحاً میگن سند در رَهنِ بانکه، یعنی در گِروی بانکه. تا وام رو پرداخت نکنه، سند آزاد نمیشه. قرآن می‌فرماید تمام وجودِ انسان، در گِروی کارهایی است که انجام میده:☜ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ. 😐 ما هر چیزی رو که کسب کنیم، و هر کاری که انجام بدیم، در واقع داریم اثرِ اون چیز رو بر روحِ خودمون ثبت می‌کنیم، و خودمون رو در رهنِ او چیز قرار میدیم. یعنی ما در رهنِ عملکرد و دستاوردهامون هستیم. ➖ اگر كسی و خلافی رو انجام داد، و حقوقی رو رعایت نکرد (چه حقّ‌الله باشه و چه حقّ‌الناس)، اين شخص بدهكار شده. ➖ هر بدهكاری بايد وثيقه و گِرو بذاره، تا آزاد بشه. ➖ تو مسائل دنیائی اگر کسی بدهکار بود، سَنَدِ خونه، سندِ مِلک یا زمینش رو گِرو می‌گیرند، ولی تو مسائلِ اخلاقی، اگر کسی به خدا بدهکار شد، خدا خودِ اون شخص رو گِرو میگیره. ➖ وقتی خودِ انسان گِرو گرفته شد، انسان میشه در رهن، میشه "رَهِينَةٌ". ❌ بنابراین، این شخص ديگه نيست... اينكه بعضی‌ها میگن: 😔 من هر چی میخوام زبانم رو كنترل كنم، نمیتونم.. 💔 هر چی میخوام چشمم رو كنترل كنم، نامحرم رو نبينم، نمیتونم.. 🙁 هر چی میخوام جلو خودم رو بگیرم که حسادت نداشته باشم، کینه نداشته باشم و... 😔 هر چی میخوام نکنم، نمی‌تونم.. بخاطر همینه. 👈️ چون این شخص دیگه نیست، در بَند شده، عزم و اراده‌اش هم در بَند شده. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: 👈 أَلَا إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ، فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفَارِکُمْ. ☜ «آگاه باشید! که جان‌های شما در گروی اعمال شماست، آنها را با استغفار کردنتان آزاد کنید» 📚 بحارالانوار، ج۷۰، ص۲۸۱. پس این جمله کلیدیِ قرآن یادمون بمونه: 👈 كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ. هر کس در گِروی کاری است که انجام میده. ✔ و رفتارمون رو درست کنیم، تا و رها بشیم... ✔ درست زندگی کنیم، تا و رها بشیم... ✔ رو ترک کنیم، تا و رها بشیم... ✔ از گناهان کنیم، تا و رها بشیم... 🌸🍃🌸🍃 @fatemi5 @a_fatemi24