eitaa logo
منبرک فاطمی
6.1هزار دنبال‌کننده
984 عکس
882 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
چند نکته کوتاه درباره واجبات سجده نماز: 1. سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوپ درخت و برگ بسیاری از درختان باشد. 2. ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است 3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
🌛🌜 سوال✍️: آیاشستن موهایی که بلند است در غسل برای خانمها واجب است؟اکستنشن مو(اضافه کردن موی مصنوعی به ساقه موها بوسیله چسب)اشکال دارد؟ جواب 📝: شستن موهای بلند در غسل نظر مبارک آیات عظام رهبری، نوری، فاضل، مظاهری ،مکارم، سبحانی ، امام : شستن موهای بلند برای غسل به احتیاط واجب لازم است. نظر مبارک آیات عظام اراكي ،گلپايگاني ،زنجاني ، بهجت ،خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید، صافي: شستن موهاى بلند برای غسل واجب نيست، بلكه همین که آب را به پوست سر برساند کافی است و غسل صحيح است. در اکستنشن مو نیز نیازی نیست در غسل موهای اضافه شده هم شسته شوند اما اگر موهای اضافه شده باچسب یا شیوه دیگری که مانع رسیدن آب به موهای طبیعی است وصل شده باشد مانع از غسل است و باید برطرف شود و اگر براحتی ممکن نیست غسل جبیره ای باید انجام گیرد. لازم به ذکر است در صورتی که موی طبیعی کافر یا سگ برای اکستنشن استفاده شده باشد نجس است و قابل تطهیر هم نیست. @ahkameshirin
به زندان بلا هستم به آه و چشم گریان کجایی نور چشمانم رضا جانم رضا جان گل خیر النسایی،شده وقت جدایی،رضا جانم کجایی رضا جانم رضا جانم رضا جانم رضا جان... در این زندان ز اشک مادرم دارم نشانه شده نیلی سراپایم به ضرب تازیانه شده چشمان من تر،به یاد یاس پرپر،شهید عشق حیدر رضا جانم رضا جانم رضا جانم رضا جان... چو سِندی میزند من رادلم دارد نوایی یه یاد آن یتیمان ِ شهید کربلایی که دشمن نازشان را،کشیده بعد ِ بابا،به کعب نی واویلا حسین جانم حسین جانم حسین جانم حسین جان.
ندارد یوسف صدّیق زندانی که من دارم ندارد هیچ زندانی نگهبانی که من دارم به جنت مادرم زهرا پریشان کرده گیسو را پریشان گشته از حال پریشانی که من دارم بگیرم روزها را روزه و شبها خورم سیلی ندارد کس به عالم خصم خونخواری که من دارم همه شنیده اید که نگهبان زندان امام ،سندی بن شاهک یهودی بود ، هارون سفارش کرده بود هر چه می توانی این آقا را آزار و اذیت کن ، مولا روزها روزه می گرفتند ، شبها هنگام افطار با تازیانه آقا را پذیرایی می کرد امام رضا آمد بغداد گوشه زندانسر بابا ر به دامن گرفت ، آخر هر پدری آرزو دارد آن لحظه ی آخر میوۀ دلش را ببیند . اما قربان آن حسینی که در گودی قتلگاه افتاده بود کسی نبود سر عزیز فاطمه را به دامن بگیرد . یک وقت عزیز فاطمه احساس سنگینی کرد روی سینه مبارک، تا چشم باز کند ببیند شمر با خنجر برهنه . همه صدا بزنید حسین . *********************** چاه زندان قتلگاه یوسف زهرا شده چشم یعقوب زمان در ماتمش دریا شده اختران اشک جاری ز آسمان دیده گر چون نهان ماه رخش در هالۀ غم ها شده بس که جانسوز است داغ آن امام عاشقان در عزایش غرق ماتم خانۀ دلها شده ای طرفداران قرآن و شریعت بنگرید موسی جعفر شهید مکتب تقوا شده او نه تنها تازیانه خورده از دست ستم صورتش نیلی ز سیلی چون رخ زهرا شده نالۀ جانسوز معصومه ز دل بر خاسته در مدینه دختری بی بابا شده ابوالعتاهیه مدتها در مجلس هارون الرشید حاضر نمی شد ، اما روزی باشاره هارون ، جعفر برمکی او را به مجلس هارون آورد از ابوالعتاهیه خواستند اشعاری بخواند ، اشعاری خواند اول هارون را به نشاط آورد ، بعد ابوالعتاهیه اشعار دیگری خواند هارون را بشدت متأ ثرساخت . گفتند : ابو العتاهیه چی می خواهی ؟ گفت : هارون نه مال می خواهم ، نه مقام می خواهم ، من آزادی امام موسی بن جعفر را می خواهم که سالها گوشۀ زندان است هارون اجازه بده آقا را آزاد کنند ، بچه هایش در مدینه منتظرند ، برگۀ آزادی موسی بن جعفر را گرفت خیلی خوشحال است . الحمد الله دل پیغمبر و زهرا را شاد کردم . فردای آن روز ابوالعتاهیه به طرف زندان می رفت دید جنازه ای را چهار نفر می آوردند ، پرسید این جنازه ی کیست ؟ گفتند : جنازۀ موسی بن جعفر امام هفتم شیعیان است . نمی دانم شنیدستی بدوران که شاهی جان دهد در کنج زندان فلک بودی دگر در ترکشت تیر ؟ کی دیده شه بمیرد زیرزنجیر نظاما آفرین بر اهل بغداد تن شه را بروی جسر بنهاد ولی جدش برهنه در بیابان غلظ گفت بزیر سمِّ اسبان1 کاری کردند که خواهرش زینب وقتی آمد گودی قتلگاه از روی تعجب صدا زد : آیا تو حسین منی ؟ @FATEMI133
✅راه موفقیّت در امتحانات الهى 💯 1️⃣ صبر و پایداری نخستین و مهم ترین گام براى پیروزى، همان است که در جمله کوتاه و پر معنى «وَ بَشِّرِ الصّابِرِین» آمده است، این جمله، با صراحت مى گوید: رمز پیروزى در این راه، «صبر و پایدارى» است و به همین دلیل بشارت پیروزى را تنها به صابران و افراد با استقامت مى دهد. 2️⃣ توجه به گذرا بودن حوادث این جهان و سختى ها و مشکلاتش این جهان گذرگاهى بیش نیست که در جمله: «اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ»؛ (ما از آن خداهستیم و به سوى خداباز مى گردیم) آمده است. 3️⃣ کمک گرفتن از نیروى ایمان و الطاف الهى کسانى هستند که هر وقت دستخوش حوادث مى گردند،آرامش و اعتدال خود را از دست داده، گرفتار اضطراب مى شوند، اما دوستان خداچون برنامه و هدف روشنى دارند بدون حیرت و سرگردانى، مطمئن و آرام به راه خود ادامه مى دهند، خدانیز روشن بینى بیشترى به آنها مى دهد که در انتخاب راه صحیح دچار اشتباه نشوند، چنان که قرآن مى فرماید: «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَن»؛ (کسانى که در راه ما به جهادبرخیزند ما آنها را به راه هاى خود هدایت مى کنیم). 4️⃣ توجه به تاریخ پیشینیان و بررسى موضع آنان در برابر آزمایش هاى الهى اصولاً، اگر انسان در مسائلى که براى او پیش مى آید احساس تنهائى کند از نیروى مقاومتش کاسته خواهد شد. اما توجه به این حقیقت که این مشکلات طاقت فرسا و آزمایش هاى سخت الهى براى همه اقوام و ملت ها در طول تاریخ وجود داشته، سبب افزایش نیروى پایدارى انسان مى گردد. به همین دلیل، قرآن مجید به طور فراوان براى دلدارى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و تقویت روحیه او و مومنان اشاره به تاریخ گذشتگان و حوادث دردناک زندگى آنها مى کند مثلاً مى گوید: «وَ لَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُل مِنْ قَبْلِکَ»؛ (اگر تو را استهزاء کنند نگران مباش، پیامبران پیشین نیز گرفتار استهزاى جاهلان بودند، اما با نیروى استقامت بر آنها پیروز شدند). در جاى دیگر مى فرماید: «وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلى ما کُذِّبُوا وَ اُوذُوا حَتّى اَتاهُمْ نَصْرُن»؛ (اگر تو را تکذیب کنند تعجب نیست، پیامبران پیشین را نیز تکذیب کردند آنها در برابر تکذیب مخالفان پایدارى و شکیبائى به خرج دادند، و آزار شدند تا سرانجام نصرت و یارى ما به سراغشان آمد). 5️⃣ توجه به این حقیقت که همه این حوادث در پیشگاه خداوند رخ مى دهد و او از همه چیز آگاه است عامل دیگرى براى پایدارى است. قرآن مى گوید: به هنگامى که نوح(علیه السلام) تحت شدیدترین فشارها از سوى قومش مامور به ساختن کشتى شد، خداوند به او دستور داد: «وَ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِاَعْیُنِن» (در برابر دیدگان ما اقدام به ساختن کشتى کن)! جمله: «بِاَعْیُنِنا» (در برابر دیدگان علم ما) چنان قوت قلبى به نوح(علیه السلام) بخشید که فشار و استهزاى دشمنان، کمترین خللى در اراده نیرومند او ایجاد نکرد. از سالار شهیدان و مجاهدان راه خدا امام حسین(علیه السلام) همین معنى نقل شده که در صحنه «کربلاء» به هنگامى که بعضى از عزیزانش با فجیع ترین وجهى شربت شهادت نوشیدند، فرمود: «هَوَّنَ عَلَیَّ ما نَزَلَ بِی اَنَّهُ بِعَیْنِ اللّه» (همین که مى دانم این امور در برابر دیدگان علم پروردگار انجام مى گیرد تحمل آن بر من آسان است) 📚سایت اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی @fatemi24
✅طبق فرمایشات امام علی (ع) برای افزایش رزق و روزی این نکات را رعایت کنید: صله رحم داشته باشید یعنی با خویشاوندان خود به رفت و آمد بپردازید. به دنبال کار و تلاش در صبح و عصر بروید. صادق باشید زیرا راست گویی روزی را افزایش می دهد. برای افزایش روزی هنگام معامله حرص نزنید. شکر گذار پروردگار باشید. به دروغ قسم نخورید. پرهیز از دروغ برای افزایش رزق و روزی افزایش رزق و روزی حلال وضو گرفتن قبل از خوردن غذا سبب افزایش روزی می شود رفتن صبح زود به محل کسب روزی را افزایش می دهد. صدقه موجب افزایش روزی می شود. برای افزایش روزی ظروف خود را بشویید. جارو کردن منزل روزی را گسترش می دهد. ناخن گرفتن در روز جمعه سبب افزایش روزی می شود. سحرخیزی موجب دور شدن بیماری از بدن می شود و روزی را بیشتر می کند. به رختخواب رفتن با لباس پاک روزی را افزایش می دهد. همسایه خوب بودن روزی را افزایش می دهد. خوردن تکه غذاهای اطراف سفره سبب افزایش روزی می شود. شکرگذاری موجب افزایش رزق و روزی می شود. @fatemi24 @a_fatemi24
۳-قرض دادن به یکدیگر قرض دادن به دیگران سبب افزایش برکت زندگی می شود؛ حضرت رسول (صلی الله علیه و اله) می فرماید:«وام دادن به یکدیگر» را از عوامل برکت زا برشمرده اند. @fatemi24 @a_fatemi24
۴-خوش اخلاقی امام علی (علیه السلام) فرمود:«گنجهای روزی، در اخلاق خوش نهفته است.» امیر المومنین، علی (ع) می فرمایند: فی سِعَةِ الاخلاقِ کنُوزُ الارزاق؛ گنج‌های رزق در اخلاق خوب نهفته است. ایشا ن در فرازی دیگر از بیانات خود می فرمایند: بِحُسْنِ اَلْأَخْلاَقِ تُدَرُّ اَلْأَرْزَاقُ؛با اخلاق نیکو، رزق ها، افزایش می یابد. امام صادق (ع) اخلاق نیکو را از اسباب زیادی روزی بر شمرده اند. 👈خصوصا در منزل: ام صادق (ع) در این زمینه می‌فرمایند: «به هر خانواده‌ای که سهم آنان از رفق و همدلی هدیه شده باشد (با یکدیگر با رفق و ملایمت رفتار کنید) خداوند حتما رزق آنان را افزایش خواهد داد. 👈خوش رفتاری با مردم یکی از عوامل افزایش رزق و روزی از نگاه امام صادق (علیه السلام) آزار ندادن مردم است که گام اول برای خوش رفتاری است. حضرت می‌فرمایند: ترک آزار مردم و جار و جنجال، روزی را افزایش می‌دهد. گام بعدی جایگزینی خوش رفتاری با رفتار بد است. امام باقر (ع) می‌فرماید: «البرو صدقه السر، ینقیان الفقر» نیکی به مردم و صدقه پنهانی فقر را از بین می‌برند.» 👈همچنین امام کاظم (ع) در نصیحتی به هشام ابن حکم در مورد اثرات مادی رفق و نیکی و خوش اخلاقی می‌فرمایند: «بر تو باد که با دیگران، با رفق و ملایمت رفتار کنی، چرا که رفق، مبارک و بابرکت، و تندخویی شوم و ناپسند است. رفق، نیکی و خوش اخلاقی با دیگران، شهر‌ها را آباد و رزق‌ها را افزون می‌کند.» @fatemi24 @a_fatemi24
۲-اعتدال، میانه روی و قناعت در زندگی امام علی (علیه السلام) می فرمایند:«لا کنز اغنی من القناعة و لا مال اذهب للفاقة من الرضی بالقوت. و من اقتصر علی بلغة الکفاف فقد انتظم الراحة و تبوأ خفض الدعة؛ هیچ گنجی بی نیازکننده تر از قناعت، و هیچ مالی در فقرزدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست و کسی که به اندازه کفایت زندگی از دنیا بردارد به آسایش دست یابد و آسوده خاطر گردد.» @fatemi24 @a_fatemi24
10-ازدواج از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود: هر کس ازدواج کند خدای عزوجل را پاک و پاکیزه ملاقات نماید، با زوجه خود ملاقات کند و هر کس از ترس نداری ازدواج کردن را ترک نماید به تحقیق به خدا گمان بد برده است. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود: جوان انصاری خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از فقر و نداری شکایت کرد، حضرت به او فرمود:برو زن بگیر. جوان گفت: من حیاء می کنم دوباره به عنوان اظهار حاجت به پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مراجعه کنم. یکی از انصار وی را ملاقات کرده و گفت: من دختر بالغی دارم می خواهی او را بگیری؟ جوان با او ازدواج کرد و خداوند روزی او را توسعه داد و روزی جوان خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسید و قضیه را بر آن حضرت تعریف کرد. حضرت فرمود: جوانان زن بگیرید. یکی از معصومین علیهم السلام فرمود: مردی خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از فقر و حاجت به آن حضرت شکایت کرد، حضرت فرمود:برو زن بگیر که زن گرفتن روزی را زیاد می کند. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود: روزی را بوسیله زن گرفتن تحصیل کنید و بدست آورید. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود: برای وسعت رزق، زن بگیرید، زن برکت دارد. به کلامی از امام صادق علیه السلام، (خوب توجه کنید) اسحاق بن عمار گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: مردم می گویند: شخصی خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از تنگدستی و فقر به آن حضرت شکایت کرد، حضرت فرمود:زن بگیر، مرتبه دوم شکایت کرد باز حضرت فرمود: زن بگیر، تا اینکه سه بار این کار انجام شد، آیا این حدیث صحیح است؟ حضرت فرمود:آری صحیح است، رزق و روزی با زن و فرزند همراه است. امام صادق علیه السلام فرماید: مردی خدمت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و اظهار فقر و تهی دستی کرد، حضرت به او فرمود: برو زن بگیر، رفت ازدواج کرد، درهای رزق به رویش گشوده شد. @fatemi24 @a_fatemi24
✔️راهی برای افزایش رزق و روزی حلال افرادی که به دنبال راهی برای افزایش رزق و روزی حلال در کار و زندگیشان هستند باید در کنار تلاش و کوششی که دارند به روایات و سخنان امامان و پیامبران عمل کنند. در کنار عواملی مانند تلاش و کوشش راه های دیگری برای افزایش رزق و روزی بیان شده است که یکی از این راه ها عمل نمودن به فرمایشات امامان و پیامبران و خواندن دعا هایی برای افزایش رزق است. احادیث و روایات فراوانی از امامان و پیشوایان در رابطه با کلیدهای وسعت رزق و روزی وجود دارد که در این بخش از نمناک به دسته ای از آنها اشاره می کنیم.
۶-نماز شب خواندن نماز شب سبب افزایش مال در دنیا و افزایش برکت در زندگی می شود. امام صادق (علیه السلام) در یک کلام زیبا و دلنشین می فرماید: «ثلاثة هن فخر المۆمن و زینة فى الدنیا و الآخرة، الصلاة فى آخر اللیل و یأسه مما فى ایدى الناس و ولایة الامام من آل محمد»۴: سه چیز است که افتخار مۆمن و زینت او در دنیا و آخرت است: نماز در آخر شب، و بى اعتنایى به آنچه در دست مردم است، و ولایت امام از اهل بیت پیامبر «صلی الله علیه وآله» . امام صادق (علیه السلام) در این باره فرموده است: «صَلَاةُ اللَّیْلِ تَجْلِبُ الرِّزْق» ارزش نماز شب به اندازه ای است که عزیز ترین شخصیت عالم وجود رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) به آن اهتمام ویژه داشته و در مقام ارزش گذاری پیرامون نماز شب می فرماید: «الرَّکْعَتَانِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا»۹: دو رکعت از نماز شب که در دل شب خوانده می شود نزد من از دنیا و تمام آنچه در آن است محبوب تر می باشد. چنان چه ملاحظه فرمودید: شدّت علاقه ی رسول خدا به نماز شب در حدّی است که اگر تمام دنیا را هم به او بدهند حاضر نمی شود حتی دو رکعت از آن را از دست بدهد. ثلاثٌ کَفّاراتٌ منها التَّهَجُّد بالّلیلِ و النّاسُ نیامٌ. سه امر سبب کفاره گناهان است، یکی از آنها تهجّد و عبادت در شب است در حالی است که سایر مردم درخوابند.«وسائل الشیعه، ج۳، ص۲۷۳» @fatemi24 @a_fatemi24
۵-اطعام کردن پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمودند:«روزی کسی که اطعام می کند، سریعتر از فرو رفتن کارد در کوهان شتر، به سویش می آید.» @fatemi24 @a_fatemi24
✔️باور کنیم که روزی رسان خدا است «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ ؛ 👈خدا روزی رسان است و اوست دارنده ی نیرویی سخت استوار.» (سوره ی الذاریات، ۵۸) دانستن اینکه خداوند روزی رسان است ، با «باور» این مطلب، تفاوتی بسیار دارد و در اثر مختلف معلوم می شود، چه کسانی اهل یقین هستند. 👈«إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاء وَیَقْدِرُ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیرًا بَصِیرًا ؛ پروردگار تو در رزق هر کس که بخواهد گشایش می دهد یا تنگ می گیرد؛ زیرا او به بندگانش آگاه و بینا است. (سوره الاسراء،۳۰) @fatemi24 @a_fatemi24
8-سحر خیزی همچنین در آیه ۳۹ سوره ق می‌فرماید: فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ؛ و بر آنچه مى‏گویند صبر کن، و پیش از برآمدن آفتاب و پیش از غروب، به ستایش پروردگارت تسبیح گوى. ✅همچنین خداوند می‌فرماید: وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ وَ سَبِّح بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالعَشیّ وَ الإِبکار؛ پس صبر کن که وعده خدا حقّ است و براى گناهت آمرزش بخواه و ستایشگر پروردگارت در شامگاهان و بامدادان باش.(غافر، آیه ۵۵) در تفسیر آمده که مقصود از «الإبکار» بین الطلوعین است. خداوند می‌فرماید: أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکى شب برپادار، و نیز نماز صبح را، زیرا نماز صبح همواره مقرون با حضور فرشتگان‏ است. (اسراء، آیات ۷۸) 👌امام باقر (ع) این ساعات را ساعتی از ساعات بهشت دانسته و در بخشی از مناظره خود با اسقف اعظم مسیحی در خصوص زمان بین الطلوعین این گونه فرمود: آن ساعت از ساعات بهشت است، ✅پس از اذان صبح و نماز صبح مشغول دعا شدن (امام محمد باقر (ع): بر شما باد دعا در سحر تا طلوع خورشید که در این ساعات در‌های آسمان باز است و رزق و روزی تقسیم می‌شود و حاجات عظیم داده می‌شود). امام باقر(ع): «هر کس سوره “قدر” را پس از طلوع فجر هفت بار بخواند، هفتاد صف از فرشتگان بر او درود می‌فرستند و هفتاد مرتبه براى او طلب رحمت می‌کنند» * گفتن ذکر “یا فتّاح ” ۷۰ مرتبه پس از نماز صبح @fatemi24 @a_fatemi24
✅چه کنیم که مال هایمان برکت پیدا کنند ؟! ۱-داشتن ایمان و تقوا یکی از عوامل مهم برکت در زندگی، داشتن ایمان و کسب تقوا می باشد. خداوند در قرآن کریم می فرماید:«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ ؛ اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزکاری پیشه کرده بودند، برکت های آسمان و زمین را به رویشان می گشودیم» (سوره اعراف، ۹۶) یکی دیگر از عوامل برکت در رزق و روزی، عمل به واجبات و ترک محرمات است. امام رضا (علیه السلام) فرمود:«خدای عز و جل به یکی از پیامبران خود وحی فرمود که:هر گاه اطاعت شوم خشنود گردم و چون خشنود گردم برکت دهم و برکت من بی پایان است.» (میزان الحکمة، ج۱، ح۱۷۰۰) @fatemi24 @a_fatemi24
7-اذکار و دعاهای مهم برای افزایش روزی👇 🔻امام باقر (علیه السلام) به زید شحام فرمود: «برای زیاد شدن روزی، در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان:“یا خَیرَ الْمَسْئُولِینَ وَ یا خَیرَ الْمُعْطِینَ ارْزُقْنِی وَ ارْزُقْ عِیالِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم؛ ای بهترین پناه سائلان و ای بهترین بخشایش گران. به من و خانواده ام از فضل وافرت روزی بخش که تو صاحب فضلی عظیم هستی» 🔺امام صادق (علیه السلام) فرمود:«هر که [پارچه‏ای برای‏] لباس نو ببرد و سی و شش بار سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ را تلاوت کند و آن گاه که به آیه تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ رسید، آب بر دارد و اندکی به لباس بپاشد، سپس دو رکعت نماز گزارد و دعا کند و در دعایش بگوید:الحمد للَّه الّذی رزقنی ما أتجمّل به فی النّاس و أواری به عورتی و أصلّی فیه لربّی و احمد اللَّه»، پیوسته از روزی گسترده برخوردار گردد تا آن گاه که این لباس کهنه شود. * گفتن ذکر ” یا وهّاب ” ۱۰۰ مرتبه پس از نماز عصر * مداومت بر ذکر ” یا غنی ” * مداومت بر خواندن سوره ” والذاریات” و “مزّمّل” - خواندن سوره واقعه بعد از نماز عشا . * زیاد گفتن ذکر ِ. لا حول و لا قوۀ الا بالله * توسل به امام جواد (ع) 🔻ذکر آیات ۲ و ۳ سوره طلاق بعد از نمازهاى واجب. (و مَن یتّق الله یَجعل له مخرجاً، و یَرزقُه من حیثُ لایحتَسِب و من یتوکّل على الله فهو حسَبُه انَّ الله بالغ امره قد جعل الله لکلّ شى‏ء قدراً) اساتید اخلاق بر ذکر این آیات بعد از نمازهاى واجب تأکید بسیار دارند و به تجربه آثار شگرفى در این کار نهفته است. 🔺دعاى طلب روزى از امام صادق(ع): اللهمّ انّه لیسَ علمٌ بِموضعِ رزقى و انّما اطلبُهُ …..( تعقیب نماز عشاء) امام صادق(علیه السلام) می فرماید:«هر کس دو ماه پیاپی هر روز چهار صد مرتبه این ذکر استغفار را بخواند، خداوند او را گنجی از دانش یا مالِ فراوان کرامت فرماید:«اَستَغفرُ اللّه الّذی لاإله الاّ هُوَ الحَی القَیومُ الرَّحمنُ الرَّحیمُ بَدیعُ السّمواتِ والأَرضِ مِن جمیعِ ظُلمی و جرمی و اِسرافی عَلی نفسی و اَتوبُ إِلیهِ». 🔻«وَ أنِ استََغفِرُوا رَبَّکُم ثُمَّ‌تُوبوا إِلَیهِ یمَتِّعکُم مَتاعاً‌حَسَناً إلی أجَلٍ مُسَمّی و یۆتِ ‌کُلَّ ‌ذِی فَضلٍ فَضلَهُُ…؛ و اینکه از پروردگار خود آمرزش بطلبید؛‌سپس [با ایمان ناب و عمل صالح] به سوی ‌او باز‌گردید تا شما را تا مدّت معینی [از مواهبِ زندگی این جهان] به خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی، به مقدارِ‌ فضیلتش ببخشد…». (سوره هود، آیه ۳) پیامبر خدا صلی الله علی و آله می فرماید: هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا می کند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می گیرد. 🔺 حضرت رسول(ص) فرمود هر که هر روز صد مرتبه این ذکر را بگوید (لا اله الاّ الله الملکُ الحقُّ المبین) از فقر و وحشت قبر امان یابد و توانگر شود و درهاى بهشت بر وى گشوده شود مداومت بردعای(اللهم اَغْنِنِى بحَلالِکَ عَنْ حَرامِکْ و بِطاعَتِکَ عَنْ مَعْصیَتِکْ و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ) امام صادق (علیه السلام) می فرماید:”کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند… در دنیا سختی ، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی بیند و از دوستان حضرت علی (علیه السلام) می شود…” تلاوت سوره واقعه در هر شب مخصوصاً در رکعت اول نافله نماز عشاء امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هر کس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می کند و روزی فراوانی برایش می دهد… @fatemi24 @a_fatemi24
9--صدقه و قرض الحسنه کمک مالی به برادران دینی و شیعیان علی بن ابی طالب “ع” چه به صورت قرض الحسنه و چه به صورت بلاعوض که بسیار سفارش شده است .کمک مالی به برادران دینی و شیعیان علی بن ابی طالب “ع” چه به صورت قرض الحسنه و چه به صورت بلاعوض که بسیار سفارش شده است . @fatemi24 @a_fatemi24
یک آیه یک روایت یک حکایت https://eitaa.com/fatemi222/13556 مقام رضا و خشنودی https://eitaa.com/fatemi222/8956 رضایتِ خدا https://eitaa.com/fatemi222/923
به سینه هر که تمنای کربلا دارد همیشه در دل خود روضه ای به پا دارد کسی که عشق تو دارد دگر چه کم دارد بدون عشق تو عالم کجا بها دارد به غیر تو که کَرَم می چکد ز انگشتت کجا پادشهی این همه گدا دارد تو همچو من سر کویت هزارها داری ولی بدان که گدایت فقط تو را دارد بزن به تیغ و بسوزان دست بادم ده بیا که این دل عاشق سر بلا دارد اگر چه پا نزدم صحن کربلای تو را دلش خوش است حضوری به روضه ها دارد به عرض یار رسانید ای سبک روحان میان قافله جایی برای ما دارد ؟ چو می رسد دلم از گردش زمانه به تنگ دعا و عرض سلامی به کربلا دارد همه ز لطف حسین است آبرو داریم گدا هر آنچه که دارد از این سرا دارد 🔹 🔹 @FATEMI133
💠وقایع روز نوزدهم محرّم الحرام سال ۶۱ق. ♻️ حركت كاروان اسيران كربلا از كوفه به طرف شام ✍ يزيد ملعون در جواب نامه عبيدالله بن زياد به او دستور داد تا كاروان اُسراي كربلا را به همراه سرهاي مطهر شهدا به شام بفرستد.از اين رو در روز نوزدهم محرم سال 61 هـ .ق. اين كاروان از كوفه به طرف شام حركت كرد. البته برخي نقل كرده‌انـد كه ابن زياد زن‌ هاي غير هاشميه در كاروان اُسرا را با شفاعت اقوامشان آزاد کرد و فقط زن‌هاي هاشميه براي اسارت به شام برده شدند. 📚 الوقایع الحوادث، ج4، ص114. @fatemi5
🤔! ❓ در وضو شستــن صــورت و دست‌ها چند مرتبه جایز است؟ ✍ آیـات امــام، رهبـــری، زنجـــانی، نــوری و فـاضـــل: مــرتبــه اول، واجـــب؛ دوم، جایــــز؛ ســـوم و بیــشتــــر از آن، حــــرام اســت. ✍ آیـات عظام سیــستانـی، وحیـد، صافی، بهجت: مرتبه‌اول،واجب؛ دوم، مستحـب؛ سـوم و بیشـــر از آن، حــــــــــــرام اســــــــــت. ✍ آیت الله مکـــارم: مــرتبـــه اول، واجــب و مــرتبـــه دوم، بنابـــر احتیـــاط واجـــب بایـــد تـــرک شـــود؛ امـــا مرتبــــه ســـوم و بیشتـــر از آن، حــــرام اســــت. 📚 منابع: امام، سیـستانی، نوری، مکـارم، فاضل، گلپایگانی واراکی:عروه الوثقی، الوضو،فصل فی افعال الوضـو، م ۴۳؛ رهبــری: اجــوبه‌ الاستفتائات، س ۱۰۲؛ رسـاله ۱۶ مرجـع، ج۱، م۲۴۸. بر گرفـته از احکام کاربردی؛ زارعی، ص ۲۱. @fatemi5
ترازو به وسیله ترازوي طلا فروشان چیزهاي باارزش و سبک مانند انگشتر طلا را می توان سنجید؛ ولی شمش هاي فراوان که سنگین هستند را نمی توان وزن کرد و ارزش آن ها را فهمید. مسائلی از جمله اینکه چه کسی امام و در چه سنی باشد؟ اینها طلاي ناب سنگین است، عقل انسانها مانند ترازوي مغازه هاي طلافروشان است، قابلیت سنجش آنها را ندارد. نمی تواند آن را بفهمد و بسنجد. سلیقه اي هم نیست؛ زیرا سلیقه پیرو هوس است و آداب و رسوم نیز گاهی متغیّر، بی دلیل، خرافه و یا با القائات و وسوسه هاي شیطان همراه است.
ای داغدار اصلی این روضه ها بیا صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا تنها امید خلق جهان یابن فاطمه ای منتهای آرزوی اولیاء بیا بالا گرفته ایم برایت دو دست را ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا فهمیده ایم با همه دنیا غریبه ای دیگر به جان مادرت ای آشنا بیا از هیچکس به جز تو نداریم انتظار بر دستهای توست فقط چشم ما بیا هفته به هفته می گذرد با خیال تو پس لا اقل به حرمت خون خدا بیا بیش از هزار سال تو خون گریه کرده ای ای خون جگر ز قامت زینب بیا عرض ارادت کم ما را قبول کن امسال هم محرم ما را قبول کن
آثار و برکات انتظار چیست؟ آن‌كه خود را به گونه ای تربیت کرد که حالت انتظار داشت و به راستی به اميد ظهور حضرت قائم(عج) شب از روز و روز را از شب نشناخت به واسطه این حالت روحی از بركاتي بهره‌مند خواهد شد... بركات انتظار كدام است؟ آن‌كه خود را به گونه ­ای تربیت کرد که حالت انتظار داشت و به راستی به اميد ظهور حضرت قائم(عج) شب از روز و روز را از شب نشناخت به واسطه این حالت روحی از بركاتي بهره‌مند خواهد شد كه در اين فراز با تکیه به معنای انتظار به برخي از آن‌ها اشاره‌اي گذرا خواهيم داشت: روحیّه انتظار انسان را به كمال توحيد سوق مي‌دهد؛ چرا كه مسأله انتظار، همانند اعتقاد به آفريدگار يگانه مي‌باشد كه در دل­ها ريشه دارد، دل خدا را مي‌خواند و چشم در انتظار ديدار انسان كامل يعني مهديّ موعود (عج) به سر مي برد.[1] چون منتظر است، خويشتن‌دار و خود‌نگهدار خواهد بود؛ هرقدر حالت انتظار در جان آدمی پر رمق‌تر باشد، «تخليه»[2] در او براي تحقّق «تحليه»[3] ظريف‌تر و با ثبات ­تر خواهد بود. چرا كه منتظر خود مي‌داند که به ناگاه فرياد ظهور مولي فرا خواهد ‌رسید. این او است که باید همیشه و هر لحظه آماده جان فشانی بوده و از هر چه در راستای رضای امامش بايد بگذرد. جامعه به سمت صلاح و سداد خواهد بود؛ وقتي ظلم از برنامه‌هاي شخصي و فردي انسان­ها رخت بر بست، نابرابري از آن جامعه نيز بركنده خواهد شد. در هر حال، او که حیات خویش را در آمادگی به معناي واقعی كلمه می بیند در اصلاح ساير ياران مولي به كسب فضائل، اميدوارانه روي خواهد آورد تا كه زمينه جمعي ظهور را فراهم سازد. چرا كه انتظار، نوعي آمادگي براي پاك شدن، دورماندن از زشتي‌‌ها، وصول به تزكيه نفس و تجديد قواي خود و دیگران براي شركت در نهضتي عظيم و انساني و يافتن صفا و نورانيّتی الهی است.[4] انتظار شکلی عملی و کاربردی به خود خواهد گرفت؛ هرگز فرامین و دستورات اسلام به مسائل نظری و علمی توقّف نخواهد یافت، كه انتظار جنبه عملي به خود گرفته و فرد منتظر ظهور، چونان فردي كه همواره در انتظار ميهماني بزرگ و فرماندهي عظيم به سر مي‌برد، سعي دارد كه خانه را از هر ناپاكي پاك و منزّه ساخته و هیچ بیگانه را بر نتابد. در نتيجه انتظار، اگر بر اساس ضوابط و اصول باشد و مورد پسند اسلام و اولياء او تحقّق يابد، در اين حالت رفتار، اخلاق و برنامه های عملی در جامعه منتظران ظهور به سمت رشد و صلاح حركت خواهد کرد، تا این که همه اهل اسلام، متّقی و پاک از هر بدی گشته و به راه صلاح و سداد روی نهد. انتظار فرج، خود فرج است؛ علامه سیّد محمّد حسین طباطبائی در کتاب «المیزان» از «تفسیر عیّاشی» روایتی را نقل فرموده­ اند که محمّدبن فضیل از حضرت علی بن موسی الرّضا (علیه السلام) روایت کرده که من از آن حضرت از مسأله انتظار فرج پرسیدم، حضرت با تعجّب فرمود: «أوَ لَیسَ تَعلَمُ أَنَّ إنتِظارَ الفَرَجِ مِنَ الفَرَجِ؟»؛[5] مگر تو نمی دانی که انتظار فرج خود مرحله ای از فرج است؟ آن گاه هشتمين امام (علیه السلام) فرمودند که خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «وَ ارْتَقِبُواْ إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ»؛[6] شما به انتظار باشید که من نیز با شما در انتظار و مراقبت هستم. [7] پینوشت: [1]. براي اطلاع بيشتر، ر.ك: روح الله الموسوي الخميني، چهل حديث، ذیل ح 11، باب فطرت. [2]. واژه «تخليه» از عناوين اخلاقي است كه انسان تلاش مي‌كند تا كه خود را از گناه و پليدي خالي كند. [3]. «تحليه» نيز از مراحل اخلاقي است كه انسان تلاش مي‌كند خود را به اعمال خوب، نيك و فضائل اخلاقي زينت دهد. [4]. علي، قائمي، نگاهي به مسأله انتظار، ص 13 ـ 15. [5]. الميزان، ج 10، ص 394. [6]. هود (11)، آیه 93. [7]. سیّد محمّد حسین طباطبائی Z، المیزان، ترجمه موسوی، ج10، ص 563. منبع: کتاب "لحظه ای با امام زمان" اثر استاد آقاتهرانی