eitaa logo
منبرک فاطمی
6.2هزار دنبال‌کننده
997 عکس
891 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره 26. شُعراء آيه 119-122 👇👇 فَأَنجَيْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِينَ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه پس ما نوح و هر كس از مؤمنان را كه در آن كشتىِ گرانبار، با او بود نجات دادیم. سپس باقیماندگان را غرق كردیم. البتّه در این (ماجرا) نشانهى بزرگى است، ولى اكثر مردم ایمان آورنده نیستند. و قطعاً پروردگارت همان صاحب عزّت و مهربان است. ✔️نکته ها مراد از گرانبار بودن كشتى «الفُلك المَشحون»، این است كه آنچه مورد نیاز بود، حضرت نوح در قرار داده بود. امام باقرعلیه السلام فرمود: «الفلكالمشحون» كشتى مجهّزِ آماده حركت است. وحضرت على علیه السلام فرمود: در آن كشتى، نود جایگاه براى چهارپایان ساخته بود.(42) 42) تفسیر نورالثقلین. ✔️پيام ها 1- دعاى انبیا و مظلومین است. «فانجَیناه»🔹 2- مؤمنین در پرتو انبیا بیمه هستند. «فانجَیناه و مَن معه» 3- از انبیا سبب هلاكت است. «ثمّ اَغرقنا بعدُ الباقین»🔸 4- داستان نجات نوح و یارانش و غرق كفّارو مخالفان، از سنّت خداوند در یارى حقّ و باطل است. «اِنّ فى ذلك لآیة» 5 - اگر به كفّار مهلتى مىدهد، به خاطر است نه ناتوانى. «العزیز الرّحیم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 123-127 👇👇👇 كَذَّبَتْ عَادٌ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَمآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه قوم عاد (نیز همچون قوم نوح) انبیا را تكذیب كردند. آن گاه كه برادرشان هود به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم. پس از خدا پرواكنید ومرا پیروى نمایید. و من براى رسالتم هیچ مزدى از شما نمىخواهم، (زیرا كه) مزد من فقط بر عهدهى پروردگار جهانیان است. ✔️نکته ها «عاد»، نام جدّ بزرگ قوم حضرت هود است و آن قوم به نام جدّشان مشهور شدهاند. قوم عاد طایفهاى از عرب بودند كه در سرزمین خوش آب و هواى «» در منطقهاى به نام «احقاف» در نزدیكى دریا زندگى مىكردند. كشورشان آباد بود، مردم شهر نشین بودند و پیامبرشان حضرت هود بود. نامشان در قرآن كریم 24 بار تكرار شده است. همچنین در قرآن، سورهاى به نام احقاف وسورهاى به نام هود داریم. پيام ها 1- چون هدف و محتواى دعوت تمام انبیا یكى است، تكذیب یك پیامبر، به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت عادٌالمرسلین» 2- دعوت پیامبران، برادرانه بود. «اَخوهم» (حتّى كلمهى «اَبوهم» نیاورده تا عمق صفا و تواضع و صداقت را بیان كند). 3- تقوا، سرلوحهى دعوت انبیا است. «اَلا تَتّقون» 4- دعوت به تقوا، لازمه ى وبرادرى است. «اَخوهم هود اَلا تَتّقون» 5 - رسالت انبیا براى مردم است، نه سلطه بر آنها. «لكم» 6- پیامبران، از خود حرفى نداشتند، هر چه مىگفتند پیام الهى بود. «رسول أمین» 7- لحن همه ى انبیا و شیوهى تبلیغ و محتواى مطالب و خط فكرى آنان است. (تكرار آیات شاهد این سخن است). 8 - تقواى الهى، زمینهساز اطاعت از رهبرى است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» پیروى از رهبران الهى، تبلور تقواى الهى است. 9- اخلاص و بى توقّعى، رمز موفقیّت است. «و ما أسئلكم» 10- اخلاص و توكّل، لازمهى تبلیغ است. «اِن أجرى ...» 11- كسى كه هستى را اداره مىكند، زندگى مرا نیز اداره خواهد كرد. «اِن أجرى الا على ربّ العالمین» 12- نظام هستى از عوامل مختلفى تشكیل شده كه همهى آنها تحت یك تدبیر و در حال رشد هستند. «ربّ العالمین»
سوره 26. شُعراء آيه 128-131 👇👇 أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيْعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ✔️ترجمه (هود به مردم گفت:) آیا بر هر تپهاى بنا وقصرى بلند از روى هوا و هوس مىسازید؟ و كاخهاى استوار مىگیرید، به امید آنكه جاودانه بمانید؟ وهرگاه كسى را كیفر مىدهید، همچون زورگویان كیفر مىدهید؟ پس، از خداوند پروا كنید و مرا فرمان برید. ✔️نکته ها «ریع» به معناى دامنهى كوه و تپه است. «مَصانع» دژ و قصر محكم و بلند را گویند. و كلمهى «بَطش» به معناى گرفتن با قهر و غلبه و قدرت است. در این آیات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنه ى كوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمىكند. آنچه مورد انتقاد است، هدفهاى نامقدّس، «تَعبَثون» و خیالهاى واهى، «لعلّكم تخلدون» و تجاوز از اعتدال است. «جبّارین» در روایات مىخوانیم: یكى از یاران رسول اكرم صلى الله علیه وآله بر بام خانه اش اى ساخته بود. حضرت از دیدن آن ناراحت شد. صاحب خانه چون چنین دید، قبّه را خراب كرد. رسول خدا بار دیگر كه قبّه را ندید، پرسید: قبّه چه شد؟ گفتند: همین كه صاحبش دید شما ناراضى هستید آن را خراب كرد. پیامبر فرمود: «اِنّ كلّ بناء وبال على صاحبه الاّ ما لابدّ منه» هر ساختمانى كه مورد نیاز نباشد، در قیامت وبال صاحبش خواهد بود.(43) 43) تفسیر المیزان و مجمعالبیان. ✔️پيام ها 1- سابقهى بناهاى به زمان هود مىرسد. «أتبنون بكلّ ریع آیة» 2- حرص، انسان را رها نمىكند. «بكلّ ریع» 3- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد، در نظر اولیاى خدا است و مردم را به خاطر آن سرزنش مىكنند. «أتبنون... تعبثون» 4- تمدن و رفاه كاذب، عامل و مانع حقّ پذیرى است. «أتبنون» 5 - شروع كار انبیا با انتقاد از وضع نابسامان موجود و بیدار كردن وجدانها از طریق سؤال است. «أتبنون بكلّ ریع ...» 6- كارهاى ستمگران، یا براى كردن خود است «آیة» یا براى بقاى خود «تخلدون» یا استثمار و استعمار مردم است. «جبّارین» 7- در هر كارى باید والا داشت. «أتبنون... تعبثون» 8 - ثروت، سرمایه وساختمانهاى بلند در دست نااهلان، براى ارضاى هوا و هوس است. «تعبثون» 9- انتقاد قرآن از روحیّهى كاخنشینى و عیّاشى است، نه اصل ساختمان. «تعبثون» (تولید، ابتكار، هنر و بكارگیرى امكانات و نیروى انسانى و... باید در مسیر نیاز واقعى باشد، نه بیهوده) 10- قصرها وكاخها، زندگى را نمىكنند. «تتّخذونمصانعلعلّكمتخلدون» 11- آفات ساختمان، چیز است:🔸 الف: حرص و اسراف. «بكلّ ریع» ب: تفاخر و خودنمایى. «آیة» ج: بُلهوسى. «تَعبَثون» د: دنیا گرایى و غفلت. «لعلّكم تخلدون» 12- قوانین كیفرى باید عادلانه باشد. (قرآن از كیفرهاى ظالمانه انتقاد مىكند) «بَطَشتم جبّارین» 13- دیندارى، محور و رهبر و الگو لازم دارد. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون» 14- دیندارى، هم پرواى قلبى است و هم اطاعت عملى. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون» 15- بىتقوایى عامل همه ى مفاسد است. حضرت هود پس از انتقاد از فكر و عمل كافران فرمود: «فاتّقوا اللّه...»🔹 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 132-135 👇👇👇 وَاتَّقُواْ الَّذِى أَمَدَّكُم بِمَا تَعْلَمُونَ أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيم ✔️ترجمه بترسید از آن خدایى كه آنچه را كه مىدانید، به شما عطا كرده است. و به شما چارپایان و فرزندان ارزانى داشته است، و باغها و چشمهساران. من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناكم. ✔️نکته ها «فاتّقوا اللّه» هم به نبوّت: «واَطیعون» و هم به معاد: «اِنّى أخاف علیكم عذاب یوم عظیم» مراد از روز بزرگ در این جا، همان قیامت است، گرچه در داستان حضرت شعیب به دنیا نیز روز عظیم گفته شده است. «فاَخذَهم عذاب یوم الظّلة اِنّه كان عذاب یوم عظیم» عذاب روز ابرِ آتشبار آنان را گرفت كه آن عذاب روز بزرگى بود.(44) 44) شعراء، 189. ✔️پيام ها 1- تقوا بهترین راه از خداوند است. «واتّقوا الّذى اَمدّكم» 2- هر كس خود مىداند چقدر مورد لطف خداوند قرار گرفته است. «اَمدّكم بماتعلمون» 3- كاخها و ساختمانهاى قوم عاد، با وباغها و چشمهها همراه بود. «بكلّ ریع آیة... انعام... جنّات و عیون» 4- اگر آمادگى و قابلیّت نباشد، موعظهى انبیا نیز اثرى ندارد. «سواء علینا»🔹 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
جلسه سوم خانمه منزل اقای قبادی 2/5/98 ساعت 6 ونیم عصز👇👇
سوره 28. قصص آيه 85 👇👇👇 إِنَّ الَّذِى فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَ ادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَّبِّى أَعْلَمُ مَن جَآءَ بِالْهُدَى وَ مَنْ هُوَ فِى ضَلاَلٍ مُّبِينٍ ✔️ترجمه همانا آن كس كه قرآن را (بر تو نازل و عمل به آن را) بر تو واجب كرد، قطعاً تو را به وعدهگاه (و زادگاهت) باز خواهد گردانید. بگو: پروردگارم آگاهتر است كه چه كسى هدایت آورده وچه كسى در گمراهى آشكار است. ✔️نکته ها در آیه هفتم گذشت كه خدا به موسى الهام فرمود كه فرزندت را به دریا بینداز و نگران مباش كه ما او را به تو باز خواهیم گرداند، «القیه فى الیمّ - انّا رادّوه الیك» در این آیه نیز خدا به پیامبر اسلام وعده مىدهد كه او را به زادگاهش بازگرداند. «لرادّك الى معاد» آرى، همان قدرتى كه موسى را به مادر برگرداند، تو را نیز (بعد از هجرت) به مكّه برخواهد گرداند. 🔹در اینكه «معاد» اشاره به چه معنایى دارد و مصداق آن چیست، نظرات متفاوتى ارائه شده است؛ بعضى آن را «» زادگاه پیامبرصلى الله علیه وآله و این آیه را یك خبر دانستهاند، كه اى پیامبر! روزى همین مكّه به دست تو خواهد شد و به آن بازخواهى گشت. عدهاى نیز آن را مقام محمود پیامبر (مقام شفاعت)، و جمعى هم آن را به قیامت و بهشت، معنا و تفسیر كردهاند. امّا روایات، مراد از معاد در این آیه را رجعت پیامبر اسلام به دنیا مىدانند. 🔸از عقاید قطعى ما كه از آیات و روایات بسیارى بر مىآید، «رَجعت» است. یعنى اینكه خداوند گروهى از اولیاى خود را قبل از قیامت به دنیا برخواهد گرداند. ✔️پيام ها 1- ابلاغ قرآن سبب تمرّد كفّار و پیامبر شد؛ امّا خداى قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. «لرادّك الى معاد» 2- تلاوت، تبلیغ و عمل به قرآن، قبل از هر كس بر خود پیامبر است. «فرض علیك القرآن»🔹 3- تعبیر به بودن قرآن، نشانهى اهمیّت و جایگاه والاى آن است. «فرض علیك القرآن» 4- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط شروع كنیم. «مَن جاء بالهُدى - مَن هو فى ضلال» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 86 👇👇👇👇 آيه وَمَا كُنتَ تَرْجُواْ أَن يُلْقَى إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلَاتَكُونَنَّ ظَهِيراً لِّلْكَافِرِينَ ✔️ترجمه و تو امید نداشتى كه (این) كتاب (آسمانى) به تو القا گردد، (و این نزول نبود،) مگر از سوى پروردگارت، پس (به شكرانهى آن) هرگز پشتیبان كافران مباش. ✔️نکته ها دو میان حضرت موسى علیه السلام و محمّدصلى الله علیه وآله در آیات این سوره به چشم مىخورد: 1. حضرت موسى به امید به دست آوردن ، به سوى آن رفت و به نور رسید، «فلمّا اتاها نودى...» (آیه ى 30)، پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نیز به قصد به غار حرا رفت كه با وحى آسمانى آشنا شد. «ما كنت ترجوا ان...» 2. در آیه هفده حضرت موسى اظهار داشت: «ربّ بما اَنعمتَ علىّ فلن اكون ظهیراً للمجرمین» پروردگارا! به خاطر كه به من كردى من هرگز یاور تبهكاران نخواهم بود. در این آیه نیز خداوند به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مىفرماید: «یُلقى الیك الكتاب... فلا تكوننّ ظهیراً للكافرین» به خاطر كتاب آسمانى كه به تو القا شده، هرگز یاور كافران مباش. ✔️پيام ها 1- حتّى انبیا با آن پاكى روح و كمال عبودیّت، دریافت وحى نداشته اند، وحى، رحمت الهى بوده است. «ما كنت ترجوا ...الاّ رحمة من ربّك» 2- بعثت پیامبران ونزول كتب آسمانى، از شئون خداوند است. «رحمة من ربّك» 3- و پرهیز از پشتیبانى كافران به قدرى مهم است كه شكرانهى نزول وحى قرار گرفته است. «یُلقى الیك الكتاب ... فلا تكوننّ...» 4- هرگونه حمایت از كفر وپشتیبانى از جرم است. «فلاتكوننّ ظهیراً للكافرین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 87 👇👇👇👇 آيه وَ لَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَ ادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَ لَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ✔️ترجمه و (به هوش باش) پس از آنكه آیات الهى به سوى تو نازل گردید، (وسوسه ها و تهدیدات كفّار) تو را (از تبلیغ و عمل به آن) باز ندارد و (همچنان دیگران را) به سوى پروردگارت دعوت كن و هرگز از مشركان مباش. ✔️نکته ها 👈بعثت، مراحلى دارد: الف: گرفتن . «یُلقى الیك الكتاب» ب: برائت از . «فلاتكوننّ ظهیراً» ج: در كار. «لایصدنّك» د: دعوت . «اُدع الى ربّك» ه : اخلاص در و عمل. «لاتكوننّ من المشركین» 🔹توجّه به توحید و نفى شرك و كفر آنچنان مهم است كه خداوند در این آیات بارها پیامبرصلى الله علیه وآله را بر آن هشدار مىدهد. 🔸 غالب جملات پیرامون این مسئله در آیات اخیر، با نون تأكید و با لحن مبالغه آمده است. «لاتكوننَّ - لایصدّنّك - لاتكوننّ» ✔️پيام ها 1- كوتاه آمدن در ابلاغ وحى، نوعى تقویت است. «فلاتكوننّ ظهیراً للكافرین و لایصدّنّك» 2- دشمنان حتّى براى پیامبرصلى الله علیه وآله نیز نقشه دارند. «لایصدّنّك» 3- رهبران آسمانى نیز به الهى نیازمندند. «لایصدّنّك» 4- رسالت باید همراه عزّت و باشد. «لایصدّنّك... بعد اذ انزلت» 5 - علم و آگاهى، را سنگینتر مىكند. «بعد اذ انزلت الیك» 6- كسى در دعوت به حقّ موفّق مىشود كه و نفوذناپذیر باشد. «لایصدّنّك... اُدع الى ربّك» 7- دعوت باید باشد و هیچ مسئلهاى را جز رضاى خداوند در نظر نگیرد. «اُدع الى ربّك و لاتكوننّ من المشركین» آرى كسى كه به خاطر ملاحظه دیگران دعوت به خدا نكند، در مدار شرك قرار گرفته است. 8 - دعوت باید به سوى باشد، نه خود. «اُدع الى ربّك» 9- شركزدایى و مبارزه با ، سرلوحه ى فعالیّت پیامبران و از تأكیدات بسیار جدّى خداوند است. «لاتكوننّ من المشركین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 88 👇👇👇👇 آيه وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَىْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ✔️ترجمه و (هرگز) معبود دیگرى را با «اللّه» مخوان كه معبودى جز او نیست. همه چیز جز وجه او نابود است، حُكم (و حاكمیّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوى او بازگردانده مىشوید. ✔️نکته ها فرقه ى «وهّابیّت» اظهار مىنمایند كه هركس، غیر خدا را بخواند، مشرك مىشود؛ زیرا خداوند فرموده است: «فلاتدع مع اللّه أحداً»(106)، بنابراین كسانىكه در توسّل، اولیاى خدا را صدا مىزنند، مشركند! امّا این آیه توضیح مىدهد كه مشرك، كسى است كه غیر خدا را به عنوان خداى دیگر بخواند: 🔸 «لاتدع مع اللّه الهاً آخر» و ناگفته پیداست كه شیعیان هیچ مقامى را به عنوان خدا صدا نمىزنند، بلكه به عنوان كسى كه نزد آبرو دارد صدا مىزنند، آن هم آبرویى كه از طرف خداوند به او داده شده است، نظیر انبیا و اولیاى الهى، نه هر شفیع و آبرومند موهومى. زیرا بتپرستان نیز در دنیاى خیال خود، براى بتها آبرویى تصوّر مىكردند. 🔹در این آیه، شركزدایى با عبارات مختلفى بیان شده است؛ الف: خداى دیگرى را با «اللّه» مخوانید. ب: معبودى جز اللّه نیست. ج: همه چیز جز او نابود شدنى است. د: حاكمیّت، تنها از آن اوست. ه : تنها به سوى او باز مىگردید. 🔸پادشاه كشور سعودى هر سال روز عید قربان علماى فرقه هاى اسلامى را میهمان مىكند. در یكى از سالها علاّمه سیّد شرفالدین عاملى (از علماى برجسته لبنانى) به مهمانى دعوت مىشود. علاّمه همین كه وارد جلسه شد، قرآنى را كه جلد داشت به شاه هدیه كرد. شاه آن را گرفت و بوسید. علاّمه گفت: تو مشرك هستى! شاه ناراحت شد كه چرا چنین تهمتى مىزنى؟ علاّمه گفت: چون شما چرمى را بوسیدى كه پوست حیوان است و احترام به پوست حیوان شرك است! شاه گفت: من هر پوستى را نمىبوسم، كفش من از چرم و پوست حیوان است؛ ولى هرگز آن را نمىبوسم، این قطعه چرم، جلد قرآن قرار گرفته است. علاّمه فرمود: «ما نیز هر آهنى را نمىبوسیم، آهنى را مىبوسیم كه صندوق یا ضریح و دژ و پنجرهى قبر پیامبر یا امامان معصوم علیهم السلام باشد». آرى، شرك آن است كه ما كسى یا چیزى را در برابر خدا عَلم كنیم و براى او قدرتى مستقلّ قائل شویم، در حالى كه شیعه قدرت اولیاى خدا را مستقل نمىداند، بلكه قدرتى وابسته به قدرت الهى مىداند و اگر گنبد وبارگاهى مىسازد بهخاطر آن است كه به مردم اعلام كند در این جا مرد توحید دفن شده است. كسى كه در اینجا دفن شده در راه خداشهید گشته و فدا و فناى توحید شده است. . پس گنبد و بارگاه، یعنى مركزى كه زیر آن فریاد توحید بلند است، نه مركزى در برابر مسجد. 🔹امام رضاعلیه السلام فرمودند: «وجه اللّه» پیامبر خدا و حجّتهاى او در زمین هستند كه به وسیله آنان به خدا، دین و معرفت او توجّه مىشود.(107) در دعاى ندبه درباره امام زمانعلیه السلام مىخوانیم: «أین وجه اللّه الّذى یُؤتى» و نیز مىخوانیم: «أین وجه الّذى یتوجّه الاولیاء» 106) جنّ، 18. 107) توحید صدوق، ص117. پيام ها 1- واقعى كسى است كه از همه ى معبودها، اَبَرقدرتها، ایسمها وطاغوتها آزاد باشد. «لاتدع مع اللّه الهاً آخر» 2- به آنچه رفتنى است، دل نبندیم و خود را آنها نسازیم. «كلّ شىءٍ هالك الاّ وجهه» چنانكه حضرت ابراهیم فرمود: «لا اُحبّ الآفلین»(108) 3- حاكمیّت، مخصوص خداوند است. «له الحكم» 4- معبود واقعى چند دارد: الف: فناپذیر نباشد. «كلّ شىء هالك الا وجهه» ب: بر هستى فرمانروا باشد. «له الحكم» ج: فرجام همه به دست او باشد. «الیه ترجعون» 5 - مرگ، نابودى نیست، بازگشت به مبدأ است. «الیه ترجعون» پروردگارا! مزهى تلاوت، تدبّر و پندگیرى از قرآن را به ما بچشان. پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنىبخش قرار ده. پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سیرهوسنّت پیامبراكرمصلى الله علیه وآله واهلبیت معصومشعلیهم السلام قرار بده. 108) انعام، 76. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره عنکبوت👇👇 فضیلت و خواص سوره عنکبوت عنکبوت، بیست ونهمین سوره قرآن است که مکی و دارای 69 آیه دارد. در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده: هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد همه مؤمنان و همه منافقان ده حسنه به او عطا می شود(1) از امام صادق علیه السلام نقل شده: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، سوگند به خدا که از اهل بهشت خواهد بود زیرا این دو سوره نزد پروردگار از جایگاه بلندی برخوردارند(2) آثار و برکات سوره 1) درمان همه ها از رسول گرامی اسلام نقل شده است: هرکس سوره عنکبوت را نوشته و پس از شستن، از آب آن بنوشد همه دردها و بیماری ها از او زایل می شود. امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر این سوره را بنویسند و آنگاه آن را شسته و از آب حاصل از آن بنوشند تب، سردی و درد از آنها برداشته می شود و از هیچ دردی جز درد مرگ که چاره ای از آن نیست، غمگین نمی شوند و در زندگی به شادی فراوانی دست می یابند(3) 2) جهت آرامش و شرح نوشیدن آب این سوره موجب شادی دل و شرح صدر می شود و اگر برای افروختگی و حرارت چهره از این آب صورت را بشویند برطرف می شود و اگر هنگام خواب این سوره خوانده شود موجب آرامش و راحتی در خواب می شود(4) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پی نوشت: (1) مجمع البیان، ج8، ص5 (2) ثواب الاعمال، ص 109 (3) تفسیرالبرهان، ج4، ص301 (4) همان منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی ؛ محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»
سوره 29. عنكبوت آيه 1-3 👇👇👇👇👇 الم أَحَسِبَ النَّاسُ أن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ ✔️ترجمه الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مىشوند و دیگر مورد قرار نمىگیرند؟! در حالى كه بدون تردید كسانى را كه پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید. ✔️نکته ها كلمهى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصىهاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهرهى انسان از شعارهاى دروغین جدا مىشود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» مىگویند. ✔️پيام ها 1- ایمان، تنها با زبان و نیست، بلكه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا كافى نیست، باید عملكرد را دید و قضاوت كرد.) سعدیا گرچه سخندان و نصحیتگویى زعمل كار برآید به سخندانى نیست. 2- آزمایش، یك الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم» 3- حوادث را نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا» 4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مىكند. «من قبلهم» 5 - دلیل آزمایش هاى الهى، عینى و شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الكاذبین» توضيحات 👈سیماى سوره ى عنكبوت این سوره در مكّه نازل گردیده و و نه آیه دارد. نامِ برخى از سوره هاى قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام است كه در این سورهها به گونهاى مطرح شدهاند. 🔸 در آیه 41 این سوره، بناىِ شرك همچون خانه ى عنكبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنكبوت نام گرفته است. 🔹 این سوره درباره ى چند موضوع، مطالبى رابیان مىكند از جمله: ایمان، تكلیف بشر، آزمایش الهى، تاریخ برخى انبیا، نهى از مجادلهى غیر نیكو و تكیه بر غیر خدا. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 5،4 👇👇👇 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَن يَسْبِقُونَا سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ مَن كَانَ يَرْجُواْ لِقَآءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ✔️ترجمه آیا كسانى كه كارهاى بد انجام مىدهند، پنداشتهاند كه بر ما خواهند گرفت (و از كیفر ما خواهند گریخت)؟ چه بد داورى مىكنند. آن كس كه به دیدار خداوند امید دارد (مىداند كه) بى شك كه خداوند تعیین كرده آمدنى است؛ و اوست شنواى دانا. نکته ها حضرت على علیه السلام فرمودند: «مراد از «لقاء اللّه»، روز قیامت است».(109) 109) تفسیر نورالثقلین و توحید صدوق، ص267. پيام ها 1- ارتكاب و تكرار آن، در بینش انسان تأثیر گذارده و او را مىكند. «ام حسب الّذین یعملون السّیئات» 2- خیال پردازىها را با یاد مرگ و درمان كنیم. هم مؤمنانى كه در بوته ى آزمایشند و هم خلافكاران بدانند كه فرصتها تمام شدنى است و مهر و قهر الهى به سراغشان خواهد آمد. «أحسب النّاس أن یتركوا ... أم حسب الّذین یعملون السّیئات ... من كان یرجوا لقاء اللّه...» 3- نه مدّعیان ایمان، از امتحان الهى رها مىشوند و نه خلافكاران، از انتقام الهى. «یسبقونا» (خلافكاران، خیال مىكنند دست خدا به آنان نمىرسد.) 4- باید تفكّرات و پندارهاى باطل را محكوم كرد. «ساء ما یحكمون» 5 - خداوند، هم گفتار ما در اظهار ایمان را مىشنود و هم و روحیات ما را مىداند. «و هو السمیع العلیم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 6 👇👇👇 وَمَن جَاهَدَ فِإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه وهركس تلاش كند پس براى خود مىكوشد، زیرا خداوند از جهانیان بىنیاز است. ✔️نکته ها مراد از جهاد در این آیه، تنها جهاد با شمشیر و با دشمنان نیست، بلكه مراد هرگونه تلاش و كوشش است؛ خواه این تلاش در راه خودسازى و به اصطلاح جهاد با نفس باشد یا مبارزه با وسوسههاى شیطان و یا با دشمنان خارجى. ✔️پيام ها 1- خداوند به تلاش ما نیاز ندارد. «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» من نكردم خلق تا سودى كنم بلكه تا بر بندگان جودى كنم 2- براى تشویق مردم به تلاشهاى مثبت، از گرایشهاى درونى و فطرى، همچون حبّ نفس استفاده كنیم. (انسان فطرتاً به دنبال سود و منافع خویش است) «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» 3- بىنیازى خداوند، واقعى و حتمى است. (بر خلاف اظهار بىنیازى ما كه در عین نیاز است.) «انّ اللَّه لغنىّ عن العالمین» 4- خداوند، هم از انسانها بى نیاز است و هم از فرشتگان و هم دیگر موجودات. «لَغنىّ عن العالَمین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
جلسه چهارم تفسیر منزل حاج سیدرضا سیدی 4مرداد98 صفحه 373 و 4
إِنْ هذا إِلاَّ خُلُقُ الْأَوَّلينَ137وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبينَ138فَکَذَّبُوهُ فَأَهْلَکْناهُمْ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ139وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ140کَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلينَ141إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صالِحٌ أَ لا تَتَّقُونَ142إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ143فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ144وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ145أَ تُتْرَکُونَ في ما هاهُنا آمِنينَ146في جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ147وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُها هَضيمٌ148وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً فارِهينَ149فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ150وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ151الَّذينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ152قالُوا إِنَّما أَنْتَ مِنَ الْمُسَحَّرينَ153ما أَنْتَ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا فَأْتِ بِآيَةٍ إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقينَ154قالَ هذِهِ ناقَةٌ لَها شِرْبٌ وَ لَکُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ155وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَکُمْ عَذابُ يَوْمٍ عَظيمٍ156فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمينَ157فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ158وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ
کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلينَ160إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لا تَتَّقُونَ161إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ162فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ163وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ164أَ تَأْتُونَ الذُّکْرانَ مِنَ الْعالَمينَ165وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ166قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا لُوطُ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجينَ167قالَ إِنِّي لِعَمَلِکُمْ مِنَ الْقالينَ168رَبِّ نَجِّني وَ أَهْلي مِمَّا يَعْمَلُونَ169فَنَجَّيْناهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعينَ170إِلاَّ عَجُوزاً فِي الْغابِرينَ171ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرينَ172وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرينَ173إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ174وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ175کَذَّبَ أَصْحابُ الْأَيْکَةِ الْمُرْسَلينَ176إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ177إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ178فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ179وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ180أَوْفُوا الْکَيْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرينَ181وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ182وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ
سوره 26. شُعراء آيه 136-140 👇👇 قَالُواْ سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ إِنْ هَذَآ إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه گفتند: براى ما یكسان است كه ما را اندرز دهى یا اندرز ندهى. این (دعوت تو یا بتپرستى ما) جز شیوه پیشینیان نیست. وما عذاب نخواهیم شد. پس هود را تكذیب كردند آنگاه ما آنان را هلاك كردیم. البتّه در این (داستان) بىشك نشانهى بزرگى است، و(لى) اكثر مردم ایمان آورنده نیستند. و همانا پروردگار تو، همان خداوند عزیز و مهربان است. ✔️نکته ها در این كه كلمهى «هذا» به چه چیز اشاره دارد، احتمالاتى👇 است: الف: این ادّعاى پیامبرى تو، چیزى جز از مدّعیان قبلى نبوّت نیست. ب: این خانههاى بلند بر روى تپهها و سایر كارهاى ما، شیوهى ماست. ج: این و بتپرستى ما، همان تكذیب و بتپرستى نیاكان ماست. قرآن، بارها از مردم كرده است. در این سوره نیز چند بار آیه «و ما كان اكثرهم مؤمنین» در پایان نقل تاریخ انبیا بیان شده است. ✔️پيام ها 1- سابقه و رفتار نیاكان، دلیل حقّانیّت نیست. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین» (در صورتى كه مراد از «هذا»، رفتار مشركان باشد) 2- تقلید نابجا و تعصّب، مانع پندپذیرى است. «سواء علینا أ وَعَظتَ... اِن هذا...» 3- انحراف نیاكان، زمینهى انحراف نسلهاى بعدى است. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین» 4- گاهى بتپرستى و هر رفتار دیگر، جزو جوهرهى انسان مىشود. (كلمهى «خُلق» به معناى روحیّهى ثابت است) 5 - بتپرستان، انحراف خود را با شیوهى نیاكان توجیه و از خود سلب مسئولیّت مىكردند. «و ما نحن بمُعذّبین» 6- سرنوشت انسان به دست خود اوست. «فكذّبوه فاهلكناهم» 7- از تكذیب و هلاكت دیگران عبرت بگیرید. «لآیة»🌷🍃 8 - اكثریّت، شما را فریب ندهد. را در زیادى جمعیّت جستجو نكنید، ملاك شناخت حقّ و باطل، كمیّت نیست. «و ما كان اكثرهم مؤمنین»👉 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 141-145 👇 كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِين ✔️ترجمه قوم ثمود (نیز) پیامبران را تكذیب كردند. آنگاه كه برادرشان به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟ من براى شما پیامبرى امین هستم. پس از خداوند پروا كنید واز من اطاعت نمایید. و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما نمىخواهم. پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست. ✔️نکته ها در این سوره، چند تن از پیامبران نقل شده، ولى آغاز ماجراى آنان با كلمهى «ٍ» شروع مىشود(45) و این، به خاطر آن است كه در این داستانها نقطهى ٍ، مسألهى تكذیب پیامبران از سوى اقوام گذشته و هلاكت آنهاست. آرى در نوشتن و گفتن باید مطالب مهم، سرفصل قرار بگیرد. ☘️در بیان تاریخ، باید به نكات توجّه شود، نه به مسایلى كه دانستن یا ندانستن آنها سود و ضررى ندارد. در این داستانها، دربارهى تعداد مردم و نام مكان و تاریخ حادثه و جزئیات دیگر، مطلبى بیان نشده است، زیرا آنچه مایهى عبرت است، نشان دادن حقّ و باطل و بیان پیروزى حقّ بر باطل است. 45) داستان نوح، آیهى 105 ؛ داستان عاد، آیهى 123 ؛ داستان صالح، آیهى 141 ؛ داستان لوط، آیهى 160 و داستان شعیب، آیهى 176. 🌱پيام ها 1- روش تمام انبیا یكى است. در داستان نوح، هود، صالح، لوط و شعیب، همهى آنان یك و یك شعار داشتند: 🌱همه مىگفتند: «اَلا تتّقون» 🌴همه مىگفتند: «فاتّقوا اللّه واَطیعون» 🎋همه مىگفتند: «اِنّى لكم رسول أمین» ☘️همه مىگفتند: «ما أسئلكم علیه من أجر» و خلاصهى پیام همهى آنان چند چیز بود: 🌹 برادرى، تقوا، پیروى از رهبر، بىتوقّعى، توكّل بر خدا و اطمینان دادن به مردم كه ما به نفع شما و امین شما هستیم. (پیامهاى این چند آیه نیز مانند پیامهاى آیات قبل است كه دربارهى پیامبران دیگر در همین سوره عنوان شد.) 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 146-152 👇👇 أَتُتْرَكُونَ فِى مَا هَاهُنَآ آمِنِينَ فِى جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتاً فَارِهِينَ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَلَا تُطِيعُواْ أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ أَلَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ ✔️ترجمه آیا (فكر مىكنید) شما در آنچه در این دنیا دارید، در وامان رها خواهید شد؟ در باغها و چشمهها. و كشتزارها و نخلهایى كه شكوفهاش و بر هم نشسته است. (و هیچ مسئولیّت و بازگشتى نخواهید داشت؟) و شما (ماهرانه) از كوهها خانههایى براى مىتراشید. پس، از خدا پروا كنید و مرا پیروى نمایید. واز اسرافكاران فرمان نبرید. آنان كه در زمین مىكنند و اهل اصلاح نیستند. ✔️نکته ها ☘️اگر مردم دنیا تنها به همین جملهى «لا تُطیعوا امر المسرفین» كنند، تمام حكومتهاى طاغوتى اسرافكار، سقوط مىكنند. 🌱قوم ، هم خوبى داشتند، «فى جنّات و عُیون و زُروع»هم تمدّن و «من الجبال بیوتاً» و هم رفاه و . «فارِهین... آمِنین» 🌴كلمهى «طَلع» به شكوفهى خرما گفته مىشود كه قبل از میوه طلوع مىكند و گاهى به نوبَر و اوّلین خرما نیز گفته مىشود. «هَضیم» به معناى شكوفهى لطیف و بر هم نشسته است. یعنى شكوفههاى خرما از انبوهى و پر حاصلى و طراوت بر هم سوار شده است. با اینكه كلمهى «جنّات» شامل درخت خرما نیز مىشود، ولى نام درخت خرما جداگانه برده شده است، كه شاید اشاره به اهمیّت خرما در میان قوم ثمود بوده است. كلمهى «فارهین» مىتواند از كلمهى «فره» به معناى شادى باشد كه «بیوتا فارهین» یعنى در خانهها سرمست بودند و مىتواند از ریشهى «فراهت» به معناى مهارت باشد كه «بیوتاً فارهین» یعنى با مهارت خانههایى را از كوهها مىتراشیدند. ✔️پيام ها 1- به زندگى مرفّه دنیا مغرور نشوید. «أتُتركون... آمِنین» امروز نشانهى خداوند از شما نیست. (نعمتهاى مادّى پایدار نیست). 2- توجّه به ناپایدارى دنیا، وسیلهى . «أتُتركون... فاتّقوا اللّه» 3- لازمهى تقوا، پیروى از انبیا و دورى از اطاعت است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون و لا تُطیعوا أمر المسرفین» 4- امنیّت، اقتصاد و رفاه، اگر با پیروى از رهبر همراه نباشد زمینهى خواهد شد. «آمِنین، جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، فاتّقوا اللّه و اَطیعون»👉 5 - انسان در برابر رها نیست، بلكه دارد. «جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، لاتُطیعوا أمر المسرفین» 6- اسرافكار، صلاحیّت رهبرى جامعه را ندارد. «لاتُطیعوا أمر المسرفین» 7- انبیا در مردم بودند. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»🌱 8 - در برابر سرمایه داران اسرافگر، كرنش نكنید. «لاتُطیعوا أمر المسرفین» 9- تولّى و تبرّى باید با هم باشد. «اطیعون - لا تطیعوا» 10- اسراف، فساد است و اسرافكار، . «المسرفین الّذین یُفسِدون» 11- از بىدرد، امید اصلاح نداشته باشید كه اصلاح تنها در سایهى مكتب انبیاست. «و لا یُصلِحون» 12- اسرافكاران، كار خودرا مىكنند وخود را صالح مىدانند. «لایُصلِحون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 153, 154 👇👇 قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ مَآ أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بَِايَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ ✔️ترجمه (قوم ثمود به جاى ایمان آوردن به صالح) گفتند: همانا تو از سحر شدگانى. تو جز بشرى مثل ما نیستى. پس اگر از راستگویانى، نشانه (و معجزه)اى بیاور. ✔️پيام ها 1- به انبیا دو تهمت مىزدند: ، «ساحر» و سحرشده. «المسحّرین» 2- بدتر از عصیان، كردن آن است. در برابر فرمان «اَطیعون» عصیان خود را توجیه كرده ومىگفتند: تو سحر شدهاى وقابل پیروى نیستى. «المسحّرین» 3- نبوّت ومعجزه، . «فأتِ بآیة» (معجزه، نشانهى صداقت انبیاست) 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 155-157 👇👇 قَالَ هَذِهِ نَاقَةٌ لَّهَا شِرْبٌ وَلَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِينَ ✔️ترجمه صالح (در پاسخ معجزهخواهى مردم) گفت: این ماده شترى است (كه با ارادهى خداوند، از درون كوه خارج شد). براى اوست سهمى از آب (یك روز) و براى شما روز دیگرى معیّن شده است. و به آن آسیبى نرسانید كه روز سهمگین، شما را فرا مىگیرد. پس ناقه را كشتند، سپس از كردهى خود پشیمان شدند. ✔️نکته ها 🌴دست قدرت خداوند در ارائهى معجزه است، از شكافتن ماه «اِنشقّ القَمر»، تا شكافتن آب «فانفلق» تا شكافتن كوه و بیرون آوردن شتر براى او یكسان است. ☘️با این كه ناقهى صالح را یك نفر از پاى درآورد، امّا قرآن مىفرماید: «عقروها» یعنى گروهى آن را پى كردند، زیرا آن به كار آن یك نفر بودند. چنانكه حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: «انّما عقر ناقة ثمود رجل واحد فعمّهم اللّه بالعذاب لمّا عمّوه بالرضا»(46)👉 46) نهجالبلاغه، خطبه 201. ✔️پيام ها 1- معجزه باید به قدرى باشد كه همهى مردم در هر سطحى كه هستند، اعجاز آن را درك كنند. «هذه ناقة» 2- توهین به ، كیفر بزرگ دارد. «لاتَمَسّوها بسوء فیأخذكم» خداوند در سوره اعراف این شتر را به خود نسبت داده است؛ «ناقة اللّه»(47)🌷🍃 3- تقسیم عادلانهى منابع آب باید طبق فرمان خدا صورت گیرد. «لها شربٌ ولكم» 4- شترى كه رنگ و نشان الهى داشته باشد، بر انسانهاى عادّى مقدّم است. «لها شِرب و لكم...» 5 - انسان ، حتّى به حیوان بىآزار شیرده رحم نمىكند. «فعَقَروها»🌷🍃 6- هشدارهاى انبیا را جدّى بگیریم. «لاتمسّوها بسوء - فعَقَروها فاصبحوا نادمین» 7- هر كس كه به كار دیگرى باشد، در اجر یا گناه كار او شریك است. «فعقروها» با اینكه یك نفر ناقه را كشت.🌷🍃 8 - هر ندامت وتوبهاى نیست. (توبه وندامت هنگام دیدن عذاب كارساز نیست). «نادمین - فأخذهم العذاب» 47) اعراف، 73.🌷🍃 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 158, 159 👇👇 فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه پس آنان را عذاب فرا گرفت. همانا در این (ماجرا) قطعاً نشانه و درس عبرتى است، و(لى) اكثر آنان ایمان آورنده نیستند. و البتّه پروردگار تو بى شك همان تواناى مهربان است. ✔️پيام ها 1- توهین به مقدّسات الهى به حدّى مهم است كه گروهى به خاطر كشتن یك ، مىشوند. «فعَقَروها ... فأخذهم العذاب»🌷🍃 2- هم الطاف او نشانههاى عبرت هستند و هم قهر وعذابش. «لآیةً» 3- انسان مىتواند حتّى با دیدن بزرگترین هاى الهى، در برابر حقّ عناد ورزد و ایمان نیاورد. «لآیة و ما كان اكثرهم مؤمنین»🌷🍃 4- فرستادن انبیا ومعجزه وقهر بر كفّار لجوج، از شئون ربوبیّت اوست. «ربّك» 5 - ایمان و كفر مردم، در خداوند اثرى ندارد. «اِنّ ربّك لهو العزیز» 6- قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لهوالعزیزالرحیم» 🌷🍃 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 160-164 👇👇 كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه قوم لوط (نیز) انبیا را تكذیب كردند. زمانى كه برادرشان لوط به آنان گفت: آیا (از شرك وانحراف دورى، و از خدا) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم. پس، از خداوند پروا كنید و مرا اطاعت نمایید. و من در برابر رسالتم از شما مزدى درخواست نمىكنم. (زیرا) مزد من تنها بر پروردگار جهانیان است. ✔️نکته ها حضرت لوط با حضرت ابراهیم بودند، ولى در این سوره فاصلهى داستان ابراهیم و لوط حدود یكصد آیه است و این، به خاطر آن است كه در نقلهاى قرآن عبرتها مهم است، نه تنظیم و سیر تاریخى. ✔️پيام ها 1- موضوعات اصلى را سرفصل كلام خود قرار دهید. «كذّبت ثمود ...» (در آغاز تاریخ تمام انبیا در این سوره، كلمهى «كذّبت» مطرح شده و این به جهت آن است كه هدف از نقل تاریخ آن بزرگواران در این سوره، بیان تكذیب مردم لجوج و كیفر الهى آنان است.) 2- تكذیب یك پیامبر به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت... المرسلین» (با اینكه هر قومى پیامبر خود را تكذیب مىكرد، ولى چون انبیا داراى هدف وبرنامه واحدى هستند، تكذیب یكى از آنها به منزله تكذیب همه آنان است)🌷🍃 3- رابطهى رهبر آسمانى با مردم، رابطهى برادرى است. «اخوهم»🌷🍃 4- كسى كه پرواى درونى ندارد، از هر جهت آسیب پذیر است و هیچ حقّى را نمىپذیرد. «الا تتّقون» 5 - رهبران آسمانى باید به سراغ مردم روند و خود و اهداف خود را به آنان عرضه كنند. «الا تتّقون انّى لكم ...» 6- تقوا، بستر و زمینهى حقّ پذیرى و اطاعت از انبیا است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون» 7- دیندارى، بدون اطاعت از رهبرى كامل نیست. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»🌷🍃 8 - اگر به مال مردم چشم ندوزیم، سخنان ما بیشتر اثر مىكند. «ما اسئلكم» 9- كسى مىتواند از مردم بىنیاز باشد كه توكّلش بر خداوند زیاد باشد. «الا على ربّ العالمین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃