امام در زمان غیبت وحاکم ورئیس مطلق است همان اختیاراتی که برای امام است برای اوست در زمینه قضاوت بین مردم ودر حدیث از امام صادق آمده است کسی که حکم او را نپذیرد حکم امام ودر واقع حکم خدا را نپذیرفته است مجتهد جامع شرایط فقط مرجع در فتوانیست بلکه برای او ولایت عمموم است... اقامه حدود وتعزیرات جایز نیست مگر به فرمان او.رسیدگی ودخالت در اموال امام نیز از خصوصیات فقیه جامع شرایط است واین موقعیت واین ریاست عامه ای که از آن برخوردار است از جانب امام به او اعطا شده است.(10)
ـ حضرت آیت الله بروجردی:
یکی از امور مقرره در اسلام حکومت است به اجماع علماء الاسلام،بل الضرورة من الدین.وحاکم را وظایفی است معینه؛از اجرای حدود وحفظ ثغور ونظم امور واقامه عدل واخذ حقوق مستحقین از ممتنعین از اداء وحجر بر اشخاصی که بسط ید آنها بر مالشان موجب تلف مال خود آنها یا تضییع حقوق دیگران است وحفظ اموال کسانی که صالح برای حفظ آنها نیستند وفصل خصومات وغیر اینها از اموری که تصدی آنها در جمیع ملل شأن رئیس است وثبوت این وظایف هم برای حاکم مسلمین ومنصوب از قِبَل سلطان اسلام محل اتفاق فریقین (شیعه وسنی) است.(11)
ـ آیت الله محمد رضا گلپایگانی:
محدوده اختیارات فقها محدوده ای عام است که از اطلاقات ادله ای چون«العلماء ورثه الانبیاء وخلفاء الرسول»دریافت می شود به جز مواردی که دلیل آن از اختصاصات ائمه شمرده شده.محدوده ولایت فقیه جامع شرایط در امور مربوط به سیاست واداره اجتماع مانند محدوده اختیارات ائمه است مگر موردی را که دلیل خارج کند.(12)
ـ حضرت آیت الله سیستانی:
ولایت در آن چه ـ به اصطلاح فقهاـ امور حسبیه خوانده می شود برای هر فقیهی که جاممع شرایط تقلید باشد ثابت است.واما ولایت فقیه در امور عامه که نظم جامعه اسلامی برآنها متوقف است برای فقیه ثابت است مشروط به تأمین شرایطی ـ هم در شخص فقیه وهم در شرایط به کار بستن ولایت ـ از جمله مقبول بودن نزد مؤمنین.(13)
پی نوشت:
1.جامع القاصد،ج2،ص374
2.مسالک الافهام،ج1،ص427 ونیز بنگرید به:همان،ج3،ص9
3.مفاتیح الشرائع،ج2،ص50
4.عوائد الایام فی قواعد الاحکام،ص536
5.جواهر الکلام،ج4،ص18 ونیز بنگرید به :همان،ج16،ص178
6.القضاء والشهادات،ص48
7.مستقصی مدارک القواعد،ص274
8.صلوة الجمعه،ص155ـ154
9.هدایة الانام فی حکم اموال الامام،ص196ـ143
10.عقاید الامامیة،ص244
11.استفتائات حضرت آیت الله بروجردی،ج2،ص476
12.الهدایة الی من له الولایه،ص79
13.پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له.
9.اخیرا بعضی نظریه «رهبری شورایی»را مطرح می کنند؛این شیوه مدیریت باعث بهرمندی از دیدگاه های بیشتر ودر نتیجه کارآمدی بالاتر در رهبری نمی شود؟
اصلی ترین مشکل این نظریه نداشتن دلیل شرعی است؛آیت الله امینی در این باره می گویند:«...رهبری شورایی وجه شرعی هم نداشت.اتفاقا من در آن جلسه ای که برای شرط مرجعیت خدمت امام رسیدم پس از صحبت های متفرقه عرض کردم:اجازه بدهید ما که در کمیسیون هستیم رهبری شورایی را حذف کنیم چون مأخذ شرعی ندارد.»
حضرت آیت الله مصباح نیز در این رابطه می فرمایند:«والی وحاکم حکومت اسلامی همیشه ودر همه زمانها یک نفر است.حضرت ولی عصر هم که ظهور می نمایند ولایت فقها سلب می شود در زمان حضرت علی هم،امام حسن وامام حسین ولایت بر مردم نداشتند.امام حسین،زمان امام مجتبی به هنگام بیعت قیس بن سعد با امام حسن به وی فرمود:
«یا قیس!انّه امامی یعنی الحسن (علیه السلام)»(1).ای قیس!او یعنی امام حسن امام ورهبر من است.
«از نظر پیشینه تاریخی ولایت شورایی در متون اسلامی بی سابقه است در دیدگاه اهل سنت تنها در یک مورد شورا تشکیل شد(اشاره به شورای سقیفه است)که آن هم برای تعیین رهبر یود ونه برای اداره وتدبیر امور...درباره رهبری شورایی،متون فقهی شیعه تا پیش از استقرار جمهوری اسلامی ایران همگی ساکت اند (وهیچ فقیهی پیش از آن به طرح این ایده نپرداخته است).(2)
البته ولی فقیه از نظر مشورتی دیگر فقها وکارشناسان استفاده می کند اما این به معنی مدیریت جمعی ـ که در رهبری شورایی دنبال می شودـ نیست.
پی نوشت:
1.بحار الانوار،ج44،ص61
2.چالشهای فکری نظریه ولایت فقیه،مصطفی جعفر پیشه فرد،ص82و83
11.شما که می گویید اطاعت از ولی فقیه همان اطاعت از انبیاست،آیا دلیلی وجود دارد که خدا ولی فقیه را نیز از اشتباه وخطا در تصمیم گیری ها مصون سازد؟
ما می خواهیم کسی را در رأس حکومت بگذاریم که می دانیم تخلف نمی کند ممکن است ما اشتباه کرده باشیم واو تخلف کند از هر وقت فهمیدیم تخلف کرده می فهمیم حضور او در این منصب به جانیست خودش ومردم هم این را قبول دارند این نکته ی خیلی بدیعی در مبنای حکومت در دنیاست.(1)
خدا آن رهبری راکه از سوی اوست دست می گیرد وهدایت می کند ازمشکلات او را عبور می دهد.(2)
رهبر نقشه را از خدا می گیرد راه را از خدا می آموزد روشها را هم از خدا می آموزد این رهبری،رهبری درست است.«واوحینا الیهم فعل الخیرات»(3)وقتی رهبری،رهبری خدایی شد کار خوب را هم از خدا یاد می گیرد.(4)
آن جامعه یی که پایبند ارزش های الهی است آن جامعه یی که توحید را قبول کرده است نبوت را قبول کرده است شریعت الهی را قبول کرده است هیچ چاره ای ندارد جز اینکه در رأس جامعه کسی را بپذیرد که اوشریعت اسلامی والهی را می داند از اخلاق فاضله ی الهی برخوردار است گناه نمی کند اشتباه مرتکب نمی شود ظلم نمی کند برای خود چیزی نمی خواهد برای انسانها دل می سوزاند ارزشهای الهی را برمسائل و جهات شخصی وگروهی ترجیح می دهد.لذا درجامعه ی اسلامی ما ودر نظام جمهوری اسلامی این مطلب تأمین شده است.
پی نوشت:
1.بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره ی امام خمینی 4/11/1378
2.بیانات رهبر معظم انقلاب در درس تفسیر سوره ی مجادله17/2/1361
3.همان
4.همان
5.بیانات مقام معظم رهبری در خطبه ی نماز جمعه30/2/1362
12.آیا این هدایت الهی که در #مصونیت ولی #فقیه از خطا واشتباه متجلی می گردد در روایات ما هم آمده است؟
روایات بسیاری در خصوص حفظ وصیانت حاکم عادل از #خطا ولغزش توسط خدای متعال وجود دارد مثل روایت شریف امام رضا (علیه السلام)که فرموده اند:
👌« انّ العبد اذا اختاره الله لامور عباده شرح صدره لذلک واودع قلبه ینابیع الحکمة واطلق علی لسانه فلم یعی بعده بجواب ولم تجد فیه غیر صواب فهو موفق مسدد مؤیّد قد امن من الخطا والزلل خصه بذلک لیکون ذلک حجة علی خلقه شاهدا علی عباده وذلک فضل الله یؤتیه من یشاء والله ذو الفضل العظیم»:
➕به راستی چون خدا بنده ای را برای اداره امور بندگان خود انتخاب کند به او شرح #صدر عطا کند ودر دلش چشمه های #حکمت بجوشاند ودانش خود را از راه الهام به او آموزد که در پاسخ هیچ سؤال وپرسشی در نماند واز حق وحقیقت سرگردان نشود.
🔸زیرا از طرف خداوند مشمول کمک وتأیید او است از خطا ولغزش وبرخورد ناصواب در #امان است خدا او را بدین صفات اختصاص داده تا حجت بالغه برهر کدام از خلقش باشد که او را درک کند این فضل الهی است که به هر که خواهد عطا کند وخدا صاحب فضل بزرگ است.(1)
پی نوشت:
1.الکافی،ج1،ص201؛تحف العقول،ص429؛الاحتجاج،ج2،ص436؛الامالی الصدوق،ص680؛عیون اخبار الرضا،ج1،ص220.
https://eitaa.com/fatemi5/794
13.آیا می شود آزادانه،هر نوع انتقاد واشکال به رهبری را در جامعه مطرح کرد؟
انتقاد معنایش چیست؟انتقاد اگر معنایش عیب جویی است این نه چیز خوبی است نه خیلی هنر زیادی می خواهد نه خیلی اطلاعات می خواهد؛بلکه انسان با بی اطلاعی بهتر هم می تواند انتقاد کند انتقاد به معنای عیب جویی اصلا هیچ لطفی ندارد شما بنشین از بنده عیب جویی کن من هم از شما عیب جویی کنم؛چه فایده ای دارد؟ نقد،یعنی عیار سنجی یعنی یک چیز خوب را آدم ببیند که خوب است یک چیز بد را ببیند که بد است اگر این شد آن وقت نقاط خوب را که دید با نقاط بد جمع بندی می کند آن گاه از جمع بندی باید دید چه حاصل می شود.(1)
وقتی انسان می خواهد به یک مسؤول ایراد بگیرد که آقا چرا در حوزه ی کارتان خطا اتفاق افتاد بایستی تمام موانعی را که در اجرای صحیح کار بر سر راه یک انسان معمولی وجود دارد در نظر بگیرد وببیند که آیا با محاسبه ی اینها او کوتاهی کرده یا نه؛ اگر کوتاهی کرده نبایستی از او صرف نظر کرد وگذشت؛این اعتقاد من است در حوزه ی اختیارات مستقیم من هم همین طور عمل می شود من اگر از کسی کوتاهی ببینم وبفهمم تقصیر داشته اغماض نمی کنم در مورد مسؤولان هم همیشه سفارش می کنم ومی گویم که اغماض نکنید در قضیه نقد رهبری نباید جوانان فریب ظاهر قضیه را بخورند وبه خاکی بروند.نگاه کنید مسأله غیبت وظهور را؛امام یازدهم مورد سؤال ونقد واقع می شود که اموالی که از طرف بزرگان شیعه خدمت ایشان خدمت ایشان ارسال شده کجا مصرف شده است؟امام در جواب می گوید:«اگر امامت امر مستمری است وشما به آن پایبندید چرا این سؤال از اجداد من نشد؟!»واز آن پس دستور می دهد پرده سیاهی در اتاق دیدار نصب می شود وشیعیان از پشت پرده با آن حضرت گفتگو می کنند واز آن زمان غیبت آغاز شد.(2)
لزوم حفظ حرمت حاکمان اسلامی
اسلام از عموم مردم خواسته است که در همه معاشرت ها ونشست وبرخاست های خود «دفاع از امام مسلمین»را مورد توجه قرار دهند ودر آن جا که هتک حرمت او می شود بی تفاوت نمانند:
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)فرمود: (3)
«من کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلا یجلس فی مجلس یسب فیه امام او یعاب فیه مسلم ان الله تبارک وتعالی یقول واذا رأیت الذین یخوضون فی آیاتنا الایة»(4)
هر کس به خدا وروز قیامت ایمان دارد نمی نشیند در مجلسی که در آن مجلس رهبر جامعه اسلامی را ناسزا میگویند یا غیبت مسلمانی را می کنند خداوند در قرآن کریم می فرماید: (5)«وچون ببینی که در آیات ما از روی عناد گفت وگو می کنند از آنها رویگردان شو تا به سخنی جز آن پردازند واگر شیطان تو را به فراموشی افکند چون به یادت آمد با آن مردم ستمکاره منشین.»(6)
واگر مردم در انجام این وظیفه کوتاهی کنند واز حریم ولایت پاسداری نکنند عاقبت تضعیف رهبری از بین رفتن عزت وسربلندی امت اسلامی وحاکمیت ذلت خواهد بود:
امام باقر(علیه السلام)نیز در این خصوص می فرمایند:
«من قعد فی مجلس یسب فیه امام من الائمة یقدر علی الانتصاف فلم یفعل البسه الله الذل فی الدنیا وعذبه فی الآخرة وسلبه صالح ما منّ به علیه من معرفتنا.»(7)هر کسی در محفلی بنشیند که رهبران الهی را دشنام وناسزا می گویند در صورتی که بتواند بپا خیزد و بپا نخیزد خداوند لباس خواری وحقارت برتن او بپوشاند ودر آخرت به عذاب دوزخ در افکند ونعمت شایسته خود را که معرفت مقام اهل بیت است از اوباز پس گیرد.»(8) در اینجا خالی از لطف نیست یادی از ولایت مداری مرجع تقلید فقید شیعه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی بنماییم پس از انتصاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری نظام «حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی برای رهبر معظم عبای ظریفی هدیه فرستادند وفرمودند:«اگر دیدم کاری را شما انجام می دهید خلاف مطلب اسلامی است من تذکر می دهم اگر تغییر دادید بسیار خوب؛اگر ندادید من دیگر صحبت نمی کنم وتضعیف شما را حرام می دانم عمده، عظمت شماست؛شما رهبر مسلمین هستید ونمی خواهم صحبتی کنم دریک فرعی،که شما را تضعیف کرده ام.»(9)
پی نوشت:
1.بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه ی پرسش وپاسخ با مدیران مسؤول وسردبیران نشریات دانشجویی4/12/1377
2.همان
3.آیت آلله حائری شیرازی
4.تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه،ج16،ص266
5.انعام،68
6.بحار الانوار،ج2،ص154
7.گزیده کافی،ج1،ص265
8.محمد سروش محلاتی «نصیحت ائمه مسلمین»مجله حکومت اسلامی ،شماره 1
9.آیت الله خزعلی،سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه ی تهران13/9/1388.
نگاه رحمتت بر ماست؛ میدانم که میآیی
ز اشک دوستان پیداست؛ میدانم که میآیی
گذشته چارده قرن و هنوز ای یوسف زهرا
تو تنها و علی تنهاست میدانم که میآیی
به گوش شیعه از پشتِ در آتشزده گویی
صدای نالۀ زهراست میدانم که میآیی
به یاد کربلا، کرب و بلا شد عالم امکان
زمان، هر روز عاشوراست، میدانم که میآیی
هنوز آیات قرآن از لب جدّت به نوک نی
به گوش زینب کبراست، میدانم که میآیی
به یاد آبآب تشنگان، چشم محبانت
ز اشک و خون دل دریاست، میدانم که میآیی
هنوز آن زخم پیکانی که بر چشم عمویت خورد
به چشم خونفشان ماست میدانم که میآیی
تماشای خیالیِّ سر اصغر به نوک نی
شرار آتش دلهاست میدانم که میآیی
به خون پاک مظلومانِ عالم میخورم سوگند
که مهدی مصلح دنیاست میدانم که میآیی
شعر امام زمان
قبل خطبه ها۱۸بهمن۹۸.m4a
20.09M
نشانه نفوذ
۱-مشغول خودتحقیری هست.
توانمندی دشمن را میبنداما پیشرفت خود و کشورش را نمی بیند
۲-تلاش برای دلسردی مردم انجام میدهد.
۳-زمینه نارضایتی را ایجاد میکند.
👈کاندیدای مجلس باید.
💠انقلابی باشد وخط قرمز نظام فتنه هست.
🔹روحیه جهادی داشته باشدفرصت آزمون و خطا با این دشمنان نیست.
💠کسی که پروژه ۳۰ماهه را در۱۱ ماه انجام میداده و روحیه جهادی خستگی ناپذیر دارد.
@fatemi5
زندان گناباد19 بهمن 98.pptx
4.69M
پاور پونت دست آوردهای انقلاب اسلامی
ارائه شده در دهه فجر
@fatemi5
فیض ابادی.3gpp
3.6M
سخنرانی حجت الاسلام فیض آبادی
گناباد
همایش نماز
https://eitaa.com/fatemi5/800